AGENDA
In drie uur van Europa
naar New York
BRIGADIER PIET EN DE SPORTCOMPUTER
Natuurzuivere
Omstreeks 1970 vliegen we
Grote problemen voor
de meteorologen
Is meneer Mosterd
een fantast?
frisse King Pepermunt,
het beste dagelijkse middel
ter opwekking en verkwikking
Indertijd had Columbus niet minder
dan ongeveer twee en een halve
maand nodig om van Europa naar
Amerika te varen. Maar in de tussen-
hggende eeuwen is er veel veranderd.
De overtocht kostte steeds minder tijd
en Amerika kwam als het ware steeds
dichter bij Europa te hggen.
Gezien de huidige plannen wordt
verwachtdat omstreeks 1970 een
vhegtuig de afstand van Europa naar
New York in niet meer dan drie uur zal
kunnen afleggen en wel dank zij het in
gebruik nemen van passagiersvheg-
tuigen die sneller zijn dan het geluid.
Dit stelt echter de meteorologen voor
geheel nieuwe problemen, die niet zo
eenvoudig zijn op te lossen.
Over dit onderwerp werd kortgeleden
gesproken op een congres te Genève,
waar eenentwintig directeuren van
meteorologische diensten uit alle delen
van de wereld bijeen waren.
Voor het vliegen van dit traject met
deze zeer snelle vliegtuigen hebben de
luchtvaartmaatschappijen het volgende
vliegplan opgesteld.
We gaan van New York naar Europa
en de eerste 13 tot 15 minuten na de
start zijn nodig om met een snelheid die
nog ligt beneden de geluidsgrens te
stijgen tot een hoogte van ongeveer 13
kilometer. Dt tweede fase van de vlucht
duurt 20 tot 25 minuten, waarbij met
een snelheid van Mach 1 tot 2V2 (Mach
1 snelheid van het geluid) verder
gestegen wordt van 13 kilometer hoog
naar ongeveer 20 kilometer hoogte. De
derde fase duurt het langst en wel 100
tot 115 minuten, waarbij met een snel
heid van Mach 2 Va gevlogen wordt op
een hoogte van 20 tot 22 kilometer. Dit
is dus de echte reis. Daarna wordt de
weg terug weer bewandeld in de vierde
en vijfde fase. In de vierde fase daalt
men van 20 kilometer hoogte naar 13
kilometer in een tijdsbestek van 15 tot
20 minuten en bij een afnemende snel
heid van Mach 2Va tot Mach 1. In de
vijfde fase daalt men van 13 kilometer
hoogte naar het vliegveld in een tijd
van 10 tot 15 minuten en loopt de snel
heid terug van even beneden de ge
luidsgrens tot 0.
Voor de meteorologen ligt het pro
bleem in de wensen van de vliegers. Om
een dergelijke vliegdienst op veilige
wijze te kunnen uitvoeren is het nodig,
dat de vliegers tot in details op de
hoogte zijn met de meteorologische om
standigheden op de verschillende hoog
ten en in de verschillende fasen. De
meteorologen moeten dus in staat zijn,
de vliegers voor de vlucht, maar ook
prompt tijdens de vlucht van al deze
inlichtingen te voorzien, waarbij het
uiteraard voor de vliegers belangrijk is
te weten of zij op bepaalde hoogten en
tijden rekening moeten houden met
onweerswolken, turbulenties en wat al
niet meer. De temperaturen en de heer
sende winden zijn natuurlijk ook van
groot belang. Het is een scala van ge
gevens en dat voor diverse hoogten tot
in de twintig kilometer boven de aarde,
die de mensen van de weerdiensten zo
maar ten beste moeten kunnen geven.
Nu blijkt wat voor groot nut men
heeft van de diepgaande onderzoekin
gen van de stratosfeer e d., die men
heeft uitgevoerd in het Internationaal
Geofysisch jaar 1957/'58.
De ook na die tijd voortgezette onder
zoekingen met radiosonden in de hogere
luchtlagen, hebben aangetoond, dat in
de stratosfeer wel veranderingen in de
temperatuur en de circulatie optreden
per seizoen, doch dat de veranderingen
van dag tot dag relatief gering zijn.
Dat is een geheel andere situatie dan
die heerst in de troposfeer (0 tot 12
kilometer hoog). Daar treden tijdelijk
en plaatselijk soms plotseling belang
rijke veranderingen op in temperatuur,
windsnelheid en wmdrichting. Een uit
zondering hierop vormen helaas de door
professor Sherhag in 1952 ontdekte
plotselinge stijgingen van de tempera
tuur in de stratosfeer, die nu bekend
staan als „Berlijnse fenomenen". Doch
deze treden slechts in het voorjaar op
en dan nog alleen op het noordelijk
halfrond, op hogere breedten.
De grootste problemen voor de weer
diensten liggen in de juiste tempera-
tuursverwachtingen voor de eerste twee
fasen, die van de start en het stijgen
naar twintig kilometer hoog.
De stuwkracht van de motoren en het
brandstofverbruik hangen ten nauwste
samen met de temperatuur van de lucht
waarin het vliegtuig zich zal bevinden.
Wanneer de temperatuur stijgt, vermin-
EXPLOSIEVE LANDBEMEST1NG
Het bemesten van land vergt over het
algemeen genomen nogal wat tijd. Op
de grote staatsbedrijven in Tjecho-
Slowakije heeft men hier een handige
oplossing voor gevonden die naar ver
luid een kostenbesparing van ongeveer
30°/o zou betekenen.
De wagens met stalmest worden op
het land eenvoudig gekipt, waardoor er
op regelmatige afstanden grote mest
hopen ontstaan, die allen even groot
zijn (de inhoud van de mestkar). Op de
plaatsen waar de hopen worden gekipt
heeft men vooraf kleine springladingen
gelegd, die na het kippen onder de
mest bedolven liggen. Door middel van
een lont, of eventueel elektrisch worden
de ladingen tot ontploffing gebracht,
waardoor de mest per sectie gelijk
matig over het land wordt verspreid.
dert de stuwkracht van de motoren en
stijgt het brandstofverbruik snel. Wan
neer de meteorologen dus een te lage
verwachte temperatuur opgeven en de
werkelijke temperatuur bij de eerste
twee fasen ligt hoger, dan zal het vlieg
tuig het tijdschema niet halen, omdat
de vlucht naar boven langer duurt
doordat de stuwkracht minder is dan
werd verwacht. Bovendien wordt meer
brandstof verbruikt dan werd aangeno
men en dat is bij een dergelijke trans
atlantische vlucht van bijzonder belang,
aangezien in die stijgperiode niet min
der dan een derde van de totale brand
stofvoorraad wordt verbruikt.
De temperatuursverwachtingen zijn
daarom bijzonder belangrijk in verband
met het uitbalanceren van het toestel in
betalende nuttige lading en gewicht aan
brandstof die nodig zal zijn voor de
vlucht.
Het is tegenwoordig geen probleem
meer om vast te stellen of men hier of
daar onweer kan verwachten, maar het
is voor de meteorologen wel heel moei
lijk exacte inlichtingen te geven over
de richting waarin en de snelheid waar
mee dergelijke onweersbuien zich ver
plaatsen. Deze inlichtingen zullen ech
ter moeten kunnen worden verstrekt
voor een gebied van niet minder dan
150 kilometer in de omgeving van een
luchthaven wanneer daar dergelijke
vliegtuigen zullen gaan starten of lan
den. Men zal daartoe moeten overgaan
tot het installeren van daarvoor ge
schikte radarapparatuur op de vliegt-
velden, alsmede het plaatsen van radio-
sondenstations in de naaste omgeving
voor het punctueel bepalen van de ver
ticale wind- en temperatuurprofielen
Voor de vlucht van deze snelle vlieg
tuigen zijn dergelijke onweerswolken
niet ongevaarlijk, aangezien ze voor
kunnen komen op de reishoogten van
18 tot 20 kilometer en er in hun naaste
omgeving ongecontroleerde tempera
tuursveranderingen en turbulenties
kunnen optreden. Nog gevaarlijker is
het wanneer dergelijke turbulenties op
treden in en wolkenloze lucht, waar de
piloot ze niet verwacht.
Men denkt er ook over of de solaire
partikelstraling (straling van fijne zon-
nedeeltjes) en de ozonconcentratie op
deze grote reishoogten niet gevaarlijk
kunnen zijn voor bemanning en passa
giers. Voor zover bekend bestaat er
onder normale omstandigheden geen
gevaar, maar dat zou kunnen verande
ren, wanneer in perioden van zonne
vlekken maxima of bij het optreden van
erupties op de zon hooggeconcentreerde
stromen partikeltjes in de hoogste lagen
van de atmosfeer binnendringen. De
beste methode zou dan zijn om lagere
gebieden op te zoeken, aangezien de
concentratie van dergelijke stromen bij
het binnendringen in onze atmosfeer
snel afneemt met de hoogte. Om dit ge
vaar te bezweren denkt men er aan,
om in de vliegtuigen meetapparatuur
in te bouwen die optisch of acoustisch
waarschuwt wanneer zich een dergelijk
geval voordoet. Waarop de piloot dade
lijk zijn maatregelen kan nemen.
Vast staat wel, dat er nog heel wat
problemen moeten worden overwonnen,
alvorens men tot een dergelijke gere
gelde luchtverbinding kan overgaan.
De problemen liggen voor een groot
deel in het meteorologische vlak.
ZONDER COMMENTAAR
Bij een onderzoek naar de vraag,
wat men onder welvaart verstaat, werd
geantwoord: ,,1. een auto hebben; 2. een
behoorlijk huis hebben; 3. een vakantie
reis maken; 4. een tv-koelkast-was-
machine hebben; 5. goed gekleed kun
nen gaan, 6. goed kunnen eten en drin
ken; 7. kinderen een goede opleiding
kunnen geven."
TEXELSE MARKT
Maandag werden aangevoerd: 97
lammeren, waarvan de weidelammeren
ƒ70,tot ƒ85.opbrachten en de
slachtlammeren 80,tot ƒ110,
Voorts 25 schapen 7*80,tot ƒ110,1
nuchter kali ƒ280,2 graskalveren
ƒ300,— tot ƒ400,—.
Vrijdag 26 augustus
Oudeschild, 't Skiltje, klaverjasdrive, aanvang
20.00 uur.
Zaterdag 3 september
Den Burg. najaarswandeltocht.
OPENBARE BIBLIOTHEEK
Leeszaal en bibliotheek: maandag 11 tot
12 uur; woensdag 14.30 - 15.30 uur en
19.30 - 21.30 uur; vrijdag 19.30 - 21.80
uur.
Jeugd: woensdag en vrijdag van 15.30 -
17.30 uur.
Leeszaal (geen uitlening): maandag
15.30 - 17.30 uur en 19.30 - 21.30 uu?.
ZON, MAAN EN HOOG WATER
De zon komt 28 augustus op om 5.44 uur
en gaat onder om 19.37 uur; 31 augustus op
om 5.48 uur en onder om 19.31 uur.
Maan: 31 aug. V.M.; 8 sept. L.K.
Hoog water ter rede van Oudeschild
26 aug. 3.49 en 14.22; 27 aug. 5.14 en 17.42;
28 aug. 6.30 en 18.51. 29 aug. 7.30 en 19.47,
30 aug. 8.21 en 20.32; 31 aug. 9.03 en 21.12;
1 sept. 9.40 en 21.45; 2 sept. 10.11 en 22.12
Aan het strand ongeveer een uur eerder
hoog water.
TEXELSE SCHAPENFOKDAG
OP 5 SEPTEMBER
Maandag 5 september zal de jaar
lijkse fokveedag, georganiseerd door 't
Texels Schapenstamboek in Noordhol
land, te Den Burg worden gehouden.
Voor dit evenement zijn de volgende
aantallen dieren in de diverse rubrie
ken opgegeven
25 oudere rammen; 33 tweejarige ram
men; 53 eenjarige rammen; 36 2- en
3-tallen ramlammeren; 30 schapen met
2 ramlammeren; 60 schapen met 1 ooi
en 1 ramlam; 12 schapen met 2 ooi
lammeren; 38 schapen met 1 ramlam;
6 viertalen oudere ooien; 16 viertallen
1-jarige ooien; 18 viertalen ooilamme
ren. 8 hokken verkooprubriek.
VERGADERING VAN DE RAAD
Vergadering van de raad der ge
meente Texel op dinsdag 30 augustus
1966, n.m. 2.00 uur ten raadhuize.
Texel, 20 augustus 1966.
De burgemeester van Texel,
C De Koning
1. Notulen
2. Ingekomen stukken en mededelingen
3. Voorlopige bespreking tuinbouw-
rapport.
4. Afscheid raadsleden.
ZATERDAG 3 SEPTEMBER
ZEVENDORPENTOCHT
De Texelse wandelsportvereniging
„Het Gouden Boltje" houdt op 3 sep
tember de jaarlijkse zevendorpentocht.
De route van dit zwaarste wandelsport
evenement dat Texel kent, voert over
50 kilometer langs alle dorpen
Er wordt gestart om half zeven van
uit de Wezentuin te Den Burg.
De finish, die halverwege de middag
kan worden bereikt, is in het dorps
huis „De Waldhoorn" te Den Hoorn.
Van de deelnemers wordt verlangd
dat zij achttien jaa oud zijn en enige
ervaring hebben bij het maken van der
gelijke lange wandelingen.
De voorinschrijving heeft plaats op
zaterdagmiddag 27 augustus van 2-4
uur in hotel „De Zwaan" De inschrijf
kosten bedragen ƒ2,50
GESLAAGD VOOR RIJPROEF
In de krant van vrijdag maakten wij
melding van het feit, dat de leden van
de ponyclub „De Kleppertjes" de zg.
rijproef-B hadden afgelegd. Aan de
lijst van geslaagden kunnen nog de
volgende namen worden toegevoegd:
N. Dijkshoorn, M. Witte, C. Dros, A.
Rutten en S van Maldegem. Het zijn de
leden van de afdeling Eierland, die
door een misverstand van de organisa
toren niet aan ons waren doorgegeven.
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL
van 17 tot en met 24 augustus 1966
Geboren: Charlotte Maria, dv. Leo
Barnard en Aagje A. Nat; Sandra Maria
dv. Theodorus W. Witte en Cornelia
E. M. Maas; Hein Paul, zv. Roelf R.
Siebinga en Johanna M. Nap
Ondertrouwd: Cornelis A. Keijser en
Anthonia J. van der Vis; Johan A. van
der Boon en Neeltje Zegel; Jacob C.
Betsema en Adriana G. Stendert; Ge-
rardus A de Porto en Elisabeth M. A.
Witte; Thomas B. Snijder en Maria T.
den Braven.
27. „Foeisk!" gromde Wladimir Kotsof.
„Yokito zit in de zachte kussens van
zo'n verderfelijke, kapitalistische huur
auto, genaamd taxi! Foeisk! Daar zal ik
steken voor een stoksk!" Hij greep in
zijn zak en haalde met een snelle, ge
oefende beweging een bom te voor"
schijn
Kid Sucker had met zijn kijkertje in
de taxi gekeken en had daar smidje
Verholen naast dr. Yokito zien zitten.
„Gr..m!" knorde hij. „Die kerel
sloeg mij met mijn hoofd tegen de kop
van Wladimir aan! Bij ons in Texas
lossen we zulke zaakjes altijd snel en
sportief met de siks-sjoeter op!"
En floeps.... ,met een ongelofelijke
Zelden kregen wij op een artikel zo
veel mondelinge en schriftelijke reac
ties als op het hoofdartikel in de krant
van de vorige week vrijdag. Wij doelen
op het vraaggesprek, dat wij hadden
met de heer A. Mosterd Osieck Morez,
een vermogend man, die voornemens is
zich op Texel te vestigen en daar onder
meer het stichten van recreatieobjecten
wil stimuleren, zonder het karakter
van het eiland te schaden. Vele reacties
waren positief, maar er was ook een
aantal Texelaars, dat aan de uitlatingen
van de heer Mosterd weinig geloof
hechtte en hem beschouwde als een
fantast, die de redacteur van dienst was
geweest bij het keren van het komkom
mertijd-leed.
Dit werd mede veroorzaakt door het
feit, dat de redactie nergens in het in
terview had laten blijken zelf vertrou
wen in de miljonair te stellen. Dit nu
gebeurde uit voorzichtigheid, omdat het
•onmogelijk was het beweerde op alle
punten te controleren. Het voor zijn re
kening laten van de opzienbarende me
dedelingen, was dus wel zo veilig.
Om te voorkomen dat de betrokkene
door een deel van de lezers verkeerd
wordt beoordeeld en daardoor wellicht
belachelijk wordt gemaakt, willen wij
met nadruk stellen dat de heer Mosterd
zeer wel financieel in staat is zijn plan
nen te verwezenlijken. Dat hij in Aus
tralië grote bezittingen heeft en een in
drukwekkende homopatische kliniek
heeft opgebouwd, hebben wij eveneens
met zekerheid kunnen vaststellen. Deze
mededelingen werden nl. uit onver
dachte en welingelichte bron bevestigd.
Uit dezelfde bron vernamen wij dat de
heer Mosterd door zijn veelzijdige be
langstelling en vele hobby's weliswaar
een fantastische indruk maakt, maar
dat hij voor zover bekend altijd
zijn beloften en toezeggingen is nage
komen en een opmerkelijke menslie
vendheid aan de dag heeft gelegd,
waardoor hij de dankbaarheid van ve
len heeft verworven. Hetgeen niet wil
zeggen dat hij als een soort sinterklaas
moet worden beschouwd, welke indruk
wij zeker niet hebben gewekt.
Wij willen geen hooggespannen ver
wachtingen oproepen, maar er voor
waarschuwen dat men zich niet al te
snel een mening vormt, die door arg
waan of ongeloof is ingegeven. Alge
meen schijnt te worden gedacht, dat het
bedoelde vraaggesprek op verzoek van
de heer Mosterd is geschreven Het te
gendeel is waar: de tip kwam van een
collega van ons en de heer Mosterd was
eerst na een gesprek bereid het inter
view toe te staan. Alvorens het werd
gepubliceerd, kreeg hij het ter inzage
en maakte van de gelegenheid gebruik
correcties aan te brengen in de ver
schillende uitlatingen. Hij staat dus ge
heel achter het geschrevene en de fan
tasie van de redacteur heeft zeker geen
kans gehad de zaak extra-sensationeel
voor te stellen De heer Mosterd zei ons
dat hij de Texelaars nodig heeft. Hij
zou het betreuren als samenwerking
door vooroordeel of ongeloof zou wor
den bemoeilijkt
PUPILLENCOMPETITIE
De pupillencompetitie begint zater
dag 3 september met de wedstrijden:
Tex. Boys-ZDH en Oosterend-Texel a.
D. D.
snelheid buitelde er plotseling een in
drukwekkend vuurwapen in zijn vuist.
Doch toen zag hij wat Wladimor Kotsof
daar in de hand had. „Stick him up,
broertje!" beet hij zijn collega toen
woest toe. „Met bommetjes gooien, hè?
Nee, kameraad! Jij blaaift met joe
deurtie fingers van dr. Yokito af! Die is
voor mai
„Ik zagsk hem het eerstskü" gilde de
kleine Wladimir, doch hij stak toch
maar gauw zijn handjes in de hoogte,
want je wist tenslotte maar nooit waar
toe zo'n rare Dollarmeniër met zijn
revolver in staat was. En in zijn kaars
recht uitgestrekte vingertjes balanceer
de de bom.
GESLAAGD
OOSTEREND Bij de in juli te Den
Haag gehouden examens slaagden voor
het diploma Schipper Zeevisvaart, de
heren P. Drijver Mzn B. Vlaming Jzn.
en Joh. Daalder Jzn., allen te Ooster
end.
GEVONDEN EN VERLOREN
VOORWERPEN
tot 22 augustus 1966
Gevonden te De Koog: sandaal met blauwe
band, fototoestel, 10de plastic boodschappen
tas met ritssluiting; damesportemonnee met
beugelsluiting; contactsleutel VW; geruite
sjaal; jongensbril met donkerbruin montuur;
zwarte portemonnee; double damespolshorloge;
kinderfietsje (3-wieler), schep, linnen wind
jack. kinderschoentje; zwart lederen dames
portemonnee; blauw truitje; gouden trouwring;
bruine kindersandalen; zwarte damesporte
monnee; rieten tas; vulpen; autosleutels; rood
jack; sleutelbos, rood damestruitje; nylon re
genjas blauw; dameshorloge.
Verloren te De Koog: damesrijwiel Ruts;
2 legertassen; zwarte portefeuille; damesblouse;
bruine portemonnee; damespolshorloge Anker;
zwart herenrijwiel: nikkelen dop van ijskar;
bruine herenportemonnee; groen tentje; gou
den dameshorloge; zilveren kettinkje; halsket
ting van ivoor; bruine slipper; damesbril
blauwe portefeuille; damespolshorloge; gouden
ring; blauw damesvest; rode damesportemon
nee. rode jongensblouses, pijp; zwarte heren
fiets, damesportefeuille; zonnebril; paar san
dalen; tentzak inhoud gele tent; blauwe kin-
derpullover; damesportemonnee; horloge; ka
toenen strandhoed, herenhorloge; herenbad
mantel rood; dameshorloge, damesbril; bruine
lederen tas; herenshort en zwembroek.
Tot 30 augustus 1966 is de politiebarak
Dorpsstraat De Koog dagelijks geopend van
19.00-20.00 uur voor gevonden en verloren
voorwerpen.
INGEKOMEN PERSONEN
Paulus L. Diunker met echtgenote,
van Castricum, Vinkebaan 10 naar W
27; Adrianus H. C. Buis, van Den Hel
der, Hoofdgracht 14 naar Den Burg,
Willem van Bierenstraat 7.
VERTROKKEN PERSONEN
Hendrik C. Voorthuijzen, van De
Cocksdorp, Kikkertstraat 57, naar Ber
gen op Zoom, Huijbergsebaan 132; Jaco
bus de Wolf, van E 28 naar Velsen, van
Dalenlaan 13; Wilhelmus P. de Porto
van Den Burg, Schilderend 141 naar
Den Haag, Assendelftstraat 26; Paulus
J. Bakker, van Den Burg, Weverstraat
13 naar Zeist, Kroostweg 149; Hendrik
S. Zandstra, van H 94b naar Laren, St.
Janstraat 60; Rosita J. Verver, van Den
Burg, Burgwal 22 naar Velsen, Duin-
lustweg 60
S.V. TEXEL
J.l. zondag speelde Helder-Texel; uit
slag 23. Voor de rust wist Texel een
30 voorsprong op te bouwen met goed
en vlot spel. Daarna raakte de gang er
uit en wist Helder tot 23 terug te
komen.
A s. zondag HRC-comb -Texel. Nu de
gehele wedstrijd constant spel. Ook
speelt een Texel elftal tegen Tex. Boys.
Indeling adspiranten:
Groep I afd. IJ.: BKC a, Breezand
Boys a, Oudesluis a, Texel a, Petten a,
Watervogels a, Wiron a, Succes b, JVC
a en Schagen a.
Groep II, afd 2A (dubbele competitie)
De Koog a, Oosterend aTexel b, Tex.
Boys a, ZDH a.
Op 4 september begint de competitie
voor de afdeling Noordholland: Water
vogels 4-Texel 2; Texel 3-HRC 7 Jun.
Watervogels-Texel; adsp. Schagen a-
Texel a. D D.
TEXELSE BOYS
Zondag worden verschillende oefen
wedstrijden gehouden:
Tex. Boys-Texel comb., 2 uur
De Koog-Tex. Boys comb., 2 uur
Tex Boys-Cocksdorp jun., 12 uur
De wedstrijd vooi het derde elftal
staat nog niet definitief vast. De spelers
krijgen bericht Zie verder het kastje.
Training. De tijden zijn als volgt
Pupillen: woensdag 2 uur; adspiranten:
woensdag 7 uur; junioen en senioren:
vrijdag half acht.
De competitie begint op 3 en 4 sep
tember met de volgende wedstrijden.
Tex. Boys-Oosterend; Oudesluis 2-Tex.
Boys 2; Tex. Boys-ZDH adsp.
Maandag 29 augustus om acht uur in
hotel „De Zwaan" ledenvergadering
(junioren en senioren). Persoonlijke op
roepen worden niet gestuurd. Zeg het
dus voort, want aller opkomst is ge
wenst. W.
„Voorzichtig, kameraad!" dreigde Kid
Sucker. ,.Als je het lef hebt dat ding te
laten vallen, dan verkoop is je toch een
schop onder je broek.
Toen begon Wladimir geamuseerd te
lachen. „Als ik hem laat val, zegt hij
ploefboempatski! En dan kun jij mij
heus geen trap onder mijn broek meer
geven!"
„Kreesjes, je hebt gelijk....", zei
Bill beteuterd. „Wat nou? Wij kunnen
toch ook niet zo blijven staan ons hele
leven
De oplossing van dit moeilijke vraag
stuk lag echter voor de handVoor
de hand namelijk van de onbekende,
die de bom plotseling uit Wladimir's
vingers weggriste.
.0^