AGENDA In drie uur van Europa naar New York BRIGADIER PIET EN DE SPORTCOMPUTER Natuurzuivere Omstreeks 1970 vliegen we Grote problemen voor de meteorologen Is meneer Mosterd een fantast? frisse King Pepermunt, het beste dagelijkse middel ter opwekking en verkwikking Indertijd had Columbus niet minder dan ongeveer twee en een halve maand nodig om van Europa naar Amerika te varen. Maar in de tussen- hggende eeuwen is er veel veranderd. De overtocht kostte steeds minder tijd en Amerika kwam als het ware steeds dichter bij Europa te hggen. Gezien de huidige plannen wordt verwachtdat omstreeks 1970 een vhegtuig de afstand van Europa naar New York in niet meer dan drie uur zal kunnen afleggen en wel dank zij het in gebruik nemen van passagiersvheg- tuigen die sneller zijn dan het geluid. Dit stelt echter de meteorologen voor geheel nieuwe problemen, die niet zo eenvoudig zijn op te lossen. Over dit onderwerp werd kortgeleden gesproken op een congres te Genève, waar eenentwintig directeuren van meteorologische diensten uit alle delen van de wereld bijeen waren. Voor het vliegen van dit traject met deze zeer snelle vliegtuigen hebben de luchtvaartmaatschappijen het volgende vliegplan opgesteld. We gaan van New York naar Europa en de eerste 13 tot 15 minuten na de start zijn nodig om met een snelheid die nog ligt beneden de geluidsgrens te stijgen tot een hoogte van ongeveer 13 kilometer. Dt tweede fase van de vlucht duurt 20 tot 25 minuten, waarbij met een snelheid van Mach 1 tot 2V2 (Mach 1 snelheid van het geluid) verder gestegen wordt van 13 kilometer hoog naar ongeveer 20 kilometer hoogte. De derde fase duurt het langst en wel 100 tot 115 minuten, waarbij met een snel heid van Mach 2 Va gevlogen wordt op een hoogte van 20 tot 22 kilometer. Dit is dus de echte reis. Daarna wordt de weg terug weer bewandeld in de vierde en vijfde fase. In de vierde fase daalt men van 20 kilometer hoogte naar 13 kilometer in een tijdsbestek van 15 tot 20 minuten en bij een afnemende snel heid van Mach 2Va tot Mach 1. In de vijfde fase daalt men van 13 kilometer hoogte naar het vliegveld in een tijd van 10 tot 15 minuten en loopt de snel heid terug van even beneden de ge luidsgrens tot 0. Voor de meteorologen ligt het pro bleem in de wensen van de vliegers. Om een dergelijke vliegdienst op veilige wijze te kunnen uitvoeren is het nodig, dat de vliegers tot in details op de hoogte zijn met de meteorologische om standigheden op de verschillende hoog ten en in de verschillende fasen. De meteorologen moeten dus in staat zijn, de vliegers voor de vlucht, maar ook prompt tijdens de vlucht van al deze inlichtingen te voorzien, waarbij het uiteraard voor de vliegers belangrijk is te weten of zij op bepaalde hoogten en tijden rekening moeten houden met onweerswolken, turbulenties en wat al niet meer. De temperaturen en de heer sende winden zijn natuurlijk ook van groot belang. Het is een scala van ge gevens en dat voor diverse hoogten tot in de twintig kilometer boven de aarde, die de mensen van de weerdiensten zo maar ten beste moeten kunnen geven. Nu blijkt wat voor groot nut men heeft van de diepgaande onderzoekin gen van de stratosfeer e d., die men heeft uitgevoerd in het Internationaal Geofysisch jaar 1957/'58. De ook na die tijd voortgezette onder zoekingen met radiosonden in de hogere luchtlagen, hebben aangetoond, dat in de stratosfeer wel veranderingen in de temperatuur en de circulatie optreden per seizoen, doch dat de veranderingen van dag tot dag relatief gering zijn. Dat is een geheel andere situatie dan die heerst in de troposfeer (0 tot 12 kilometer hoog). Daar treden tijdelijk en plaatselijk soms plotseling belang rijke veranderingen op in temperatuur, windsnelheid en wmdrichting. Een uit zondering hierop vormen helaas de door professor Sherhag in 1952 ontdekte plotselinge stijgingen van de tempera tuur in de stratosfeer, die nu bekend staan als „Berlijnse fenomenen". Doch deze treden slechts in het voorjaar op en dan nog alleen op het noordelijk halfrond, op hogere breedten. De grootste problemen voor de weer diensten liggen in de juiste tempera- tuursverwachtingen voor de eerste twee fasen, die van de start en het stijgen naar twintig kilometer hoog. De stuwkracht van de motoren en het brandstofverbruik hangen ten nauwste samen met de temperatuur van de lucht waarin het vliegtuig zich zal bevinden. Wanneer de temperatuur stijgt, vermin- EXPLOSIEVE LANDBEMEST1NG Het bemesten van land vergt over het algemeen genomen nogal wat tijd. Op de grote staatsbedrijven in Tjecho- Slowakije heeft men hier een handige oplossing voor gevonden die naar ver luid een kostenbesparing van ongeveer 30°/o zou betekenen. De wagens met stalmest worden op het land eenvoudig gekipt, waardoor er op regelmatige afstanden grote mest hopen ontstaan, die allen even groot zijn (de inhoud van de mestkar). Op de plaatsen waar de hopen worden gekipt heeft men vooraf kleine springladingen gelegd, die na het kippen onder de mest bedolven liggen. Door middel van een lont, of eventueel elektrisch worden de ladingen tot ontploffing gebracht, waardoor de mest per sectie gelijk matig over het land wordt verspreid. dert de stuwkracht van de motoren en stijgt het brandstofverbruik snel. Wan neer de meteorologen dus een te lage verwachte temperatuur opgeven en de werkelijke temperatuur bij de eerste twee fasen ligt hoger, dan zal het vlieg tuig het tijdschema niet halen, omdat de vlucht naar boven langer duurt doordat de stuwkracht minder is dan werd verwacht. Bovendien wordt meer brandstof verbruikt dan werd aangeno men en dat is bij een dergelijke trans atlantische vlucht van bijzonder belang, aangezien in die stijgperiode niet min der dan een derde van de totale brand stofvoorraad wordt verbruikt. De temperatuursverwachtingen zijn daarom bijzonder belangrijk in verband met het uitbalanceren van het toestel in betalende nuttige lading en gewicht aan brandstof die nodig zal zijn voor de vlucht. Het is tegenwoordig geen probleem meer om vast te stellen of men hier of daar onweer kan verwachten, maar het is voor de meteorologen wel heel moei lijk exacte inlichtingen te geven over de richting waarin en de snelheid waar mee dergelijke onweersbuien zich ver plaatsen. Deze inlichtingen zullen ech ter moeten kunnen worden verstrekt voor een gebied van niet minder dan 150 kilometer in de omgeving van een luchthaven wanneer daar dergelijke vliegtuigen zullen gaan starten of lan den. Men zal daartoe moeten overgaan tot het installeren van daarvoor ge schikte radarapparatuur op de vliegt- velden, alsmede het plaatsen van radio- sondenstations in de naaste omgeving voor het punctueel bepalen van de ver ticale wind- en temperatuurprofielen Voor de vlucht van deze snelle vlieg tuigen zijn dergelijke onweerswolken niet ongevaarlijk, aangezien ze voor kunnen komen op de reishoogten van 18 tot 20 kilometer en er in hun naaste omgeving ongecontroleerde tempera tuursveranderingen en turbulenties kunnen optreden. Nog gevaarlijker is het wanneer dergelijke turbulenties op treden in en wolkenloze lucht, waar de piloot ze niet verwacht. Men denkt er ook over of de solaire partikelstraling (straling van fijne zon- nedeeltjes) en de ozonconcentratie op deze grote reishoogten niet gevaarlijk kunnen zijn voor bemanning en passa giers. Voor zover bekend bestaat er onder normale omstandigheden geen gevaar, maar dat zou kunnen verande ren, wanneer in perioden van zonne vlekken maxima of bij het optreden van erupties op de zon hooggeconcentreerde stromen partikeltjes in de hoogste lagen van de atmosfeer binnendringen. De beste methode zou dan zijn om lagere gebieden op te zoeken, aangezien de concentratie van dergelijke stromen bij het binnendringen in onze atmosfeer snel afneemt met de hoogte. Om dit ge vaar te bezweren denkt men er aan, om in de vliegtuigen meetapparatuur in te bouwen die optisch of acoustisch waarschuwt wanneer zich een dergelijk geval voordoet. Waarop de piloot dade lijk zijn maatregelen kan nemen. Vast staat wel, dat er nog heel wat problemen moeten worden overwonnen, alvorens men tot een dergelijke gere gelde luchtverbinding kan overgaan. De problemen liggen voor een groot deel in het meteorologische vlak. ZONDER COMMENTAAR Bij een onderzoek naar de vraag, wat men onder welvaart verstaat, werd geantwoord: ,,1. een auto hebben; 2. een behoorlijk huis hebben; 3. een vakantie reis maken; 4. een tv-koelkast-was- machine hebben; 5. goed gekleed kun nen gaan, 6. goed kunnen eten en drin ken; 7. kinderen een goede opleiding kunnen geven." TEXELSE MARKT Maandag werden aangevoerd: 97 lammeren, waarvan de weidelammeren ƒ70,tot ƒ85.opbrachten en de slachtlammeren 80,tot ƒ110, Voorts 25 schapen 7*80,tot ƒ110,1 nuchter kali ƒ280,2 graskalveren ƒ300,— tot ƒ400,—. Vrijdag 26 augustus Oudeschild, 't Skiltje, klaverjasdrive, aanvang 20.00 uur. Zaterdag 3 september Den Burg. najaarswandeltocht. OPENBARE BIBLIOTHEEK Leeszaal en bibliotheek: maandag 11 tot 12 uur; woensdag 14.30 - 15.30 uur en 19.30 - 21.30 uur; vrijdag 19.30 - 21.80 uur. Jeugd: woensdag en vrijdag van 15.30 - 17.30 uur. Leeszaal (geen uitlening): maandag 15.30 - 17.30 uur en 19.30 - 21.30 uu?. ZON, MAAN EN HOOG WATER De zon komt 28 augustus op om 5.44 uur en gaat onder om 19.37 uur; 31 augustus op om 5.48 uur en onder om 19.31 uur. Maan: 31 aug. V.M.; 8 sept. L.K. Hoog water ter rede van Oudeschild 26 aug. 3.49 en 14.22; 27 aug. 5.14 en 17.42; 28 aug. 6.30 en 18.51. 29 aug. 7.30 en 19.47, 30 aug. 8.21 en 20.32; 31 aug. 9.03 en 21.12; 1 sept. 9.40 en 21.45; 2 sept. 10.11 en 22.12 Aan het strand ongeveer een uur eerder hoog water. TEXELSE SCHAPENFOKDAG OP 5 SEPTEMBER Maandag 5 september zal de jaar lijkse fokveedag, georganiseerd door 't Texels Schapenstamboek in Noordhol land, te Den Burg worden gehouden. Voor dit evenement zijn de volgende aantallen dieren in de diverse rubrie ken opgegeven 25 oudere rammen; 33 tweejarige ram men; 53 eenjarige rammen; 36 2- en 3-tallen ramlammeren; 30 schapen met 2 ramlammeren; 60 schapen met 1 ooi en 1 ramlam; 12 schapen met 2 ooi lammeren; 38 schapen met 1 ramlam; 6 viertalen oudere ooien; 16 viertallen 1-jarige ooien; 18 viertalen ooilamme ren. 8 hokken verkooprubriek. VERGADERING VAN DE RAAD Vergadering van de raad der ge meente Texel op dinsdag 30 augustus 1966, n.m. 2.00 uur ten raadhuize. Texel, 20 augustus 1966. De burgemeester van Texel, C De Koning 1. Notulen 2. Ingekomen stukken en mededelingen 3. Voorlopige bespreking tuinbouw- rapport. 4. Afscheid raadsleden. ZATERDAG 3 SEPTEMBER ZEVENDORPENTOCHT De Texelse wandelsportvereniging „Het Gouden Boltje" houdt op 3 sep tember de jaarlijkse zevendorpentocht. De route van dit zwaarste wandelsport evenement dat Texel kent, voert over 50 kilometer langs alle dorpen Er wordt gestart om half zeven van uit de Wezentuin te Den Burg. De finish, die halverwege de middag kan worden bereikt, is in het dorps huis „De Waldhoorn" te Den Hoorn. Van de deelnemers wordt verlangd dat zij achttien jaa oud zijn en enige ervaring hebben bij het maken van der gelijke lange wandelingen. De voorinschrijving heeft plaats op zaterdagmiddag 27 augustus van 2-4 uur in hotel „De Zwaan" De inschrijf kosten bedragen ƒ2,50 GESLAAGD VOOR RIJPROEF In de krant van vrijdag maakten wij melding van het feit, dat de leden van de ponyclub „De Kleppertjes" de zg. rijproef-B hadden afgelegd. Aan de lijst van geslaagden kunnen nog de volgende namen worden toegevoegd: N. Dijkshoorn, M. Witte, C. Dros, A. Rutten en S van Maldegem. Het zijn de leden van de afdeling Eierland, die door een misverstand van de organisa toren niet aan ons waren doorgegeven. BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL van 17 tot en met 24 augustus 1966 Geboren: Charlotte Maria, dv. Leo Barnard en Aagje A. Nat; Sandra Maria dv. Theodorus W. Witte en Cornelia E. M. Maas; Hein Paul, zv. Roelf R. Siebinga en Johanna M. Nap Ondertrouwd: Cornelis A. Keijser en Anthonia J. van der Vis; Johan A. van der Boon en Neeltje Zegel; Jacob C. Betsema en Adriana G. Stendert; Ge- rardus A de Porto en Elisabeth M. A. Witte; Thomas B. Snijder en Maria T. den Braven. 27. „Foeisk!" gromde Wladimir Kotsof. „Yokito zit in de zachte kussens van zo'n verderfelijke, kapitalistische huur auto, genaamd taxi! Foeisk! Daar zal ik steken voor een stoksk!" Hij greep in zijn zak en haalde met een snelle, ge oefende beweging een bom te voor" schijn Kid Sucker had met zijn kijkertje in de taxi gekeken en had daar smidje Verholen naast dr. Yokito zien zitten. „Gr..m!" knorde hij. „Die kerel sloeg mij met mijn hoofd tegen de kop van Wladimir aan! Bij ons in Texas lossen we zulke zaakjes altijd snel en sportief met de siks-sjoeter op!" En floeps.... ,met een ongelofelijke Zelden kregen wij op een artikel zo veel mondelinge en schriftelijke reac ties als op het hoofdartikel in de krant van de vorige week vrijdag. Wij doelen op het vraaggesprek, dat wij hadden met de heer A. Mosterd Osieck Morez, een vermogend man, die voornemens is zich op Texel te vestigen en daar onder meer het stichten van recreatieobjecten wil stimuleren, zonder het karakter van het eiland te schaden. Vele reacties waren positief, maar er was ook een aantal Texelaars, dat aan de uitlatingen van de heer Mosterd weinig geloof hechtte en hem beschouwde als een fantast, die de redacteur van dienst was geweest bij het keren van het komkom mertijd-leed. Dit werd mede veroorzaakt door het feit, dat de redactie nergens in het in terview had laten blijken zelf vertrou wen in de miljonair te stellen. Dit nu gebeurde uit voorzichtigheid, omdat het •onmogelijk was het beweerde op alle punten te controleren. Het voor zijn re kening laten van de opzienbarende me dedelingen, was dus wel zo veilig. Om te voorkomen dat de betrokkene door een deel van de lezers verkeerd wordt beoordeeld en daardoor wellicht belachelijk wordt gemaakt, willen wij met nadruk stellen dat de heer Mosterd zeer wel financieel in staat is zijn plan nen te verwezenlijken. Dat hij in Aus tralië grote bezittingen heeft en een in drukwekkende homopatische kliniek heeft opgebouwd, hebben wij eveneens met zekerheid kunnen vaststellen. Deze mededelingen werden nl. uit onver dachte en welingelichte bron bevestigd. Uit dezelfde bron vernamen wij dat de heer Mosterd door zijn veelzijdige be langstelling en vele hobby's weliswaar een fantastische indruk maakt, maar dat hij voor zover bekend altijd zijn beloften en toezeggingen is nage komen en een opmerkelijke menslie vendheid aan de dag heeft gelegd, waardoor hij de dankbaarheid van ve len heeft verworven. Hetgeen niet wil zeggen dat hij als een soort sinterklaas moet worden beschouwd, welke indruk wij zeker niet hebben gewekt. Wij willen geen hooggespannen ver wachtingen oproepen, maar er voor waarschuwen dat men zich niet al te snel een mening vormt, die door arg waan of ongeloof is ingegeven. Alge meen schijnt te worden gedacht, dat het bedoelde vraaggesprek op verzoek van de heer Mosterd is geschreven Het te gendeel is waar: de tip kwam van een collega van ons en de heer Mosterd was eerst na een gesprek bereid het inter view toe te staan. Alvorens het werd gepubliceerd, kreeg hij het ter inzage en maakte van de gelegenheid gebruik correcties aan te brengen in de ver schillende uitlatingen. Hij staat dus ge heel achter het geschrevene en de fan tasie van de redacteur heeft zeker geen kans gehad de zaak extra-sensationeel voor te stellen De heer Mosterd zei ons dat hij de Texelaars nodig heeft. Hij zou het betreuren als samenwerking door vooroordeel of ongeloof zou wor den bemoeilijkt PUPILLENCOMPETITIE De pupillencompetitie begint zater dag 3 september met de wedstrijden: Tex. Boys-ZDH en Oosterend-Texel a. D. D. snelheid buitelde er plotseling een in drukwekkend vuurwapen in zijn vuist. Doch toen zag hij wat Wladimor Kotsof daar in de hand had. „Stick him up, broertje!" beet hij zijn collega toen woest toe. „Met bommetjes gooien, hè? Nee, kameraad! Jij blaaift met joe deurtie fingers van dr. Yokito af! Die is voor mai „Ik zagsk hem het eerstskü" gilde de kleine Wladimir, doch hij stak toch maar gauw zijn handjes in de hoogte, want je wist tenslotte maar nooit waar toe zo'n rare Dollarmeniër met zijn revolver in staat was. En in zijn kaars recht uitgestrekte vingertjes balanceer de de bom. GESLAAGD OOSTEREND Bij de in juli te Den Haag gehouden examens slaagden voor het diploma Schipper Zeevisvaart, de heren P. Drijver Mzn B. Vlaming Jzn. en Joh. Daalder Jzn., allen te Ooster end. GEVONDEN EN VERLOREN VOORWERPEN tot 22 augustus 1966 Gevonden te De Koog: sandaal met blauwe band, fototoestel, 10de plastic boodschappen tas met ritssluiting; damesportemonnee met beugelsluiting; contactsleutel VW; geruite sjaal; jongensbril met donkerbruin montuur; zwarte portemonnee; double damespolshorloge; kinderfietsje (3-wieler), schep, linnen wind jack. kinderschoentje; zwart lederen dames portemonnee; blauw truitje; gouden trouwring; bruine kindersandalen; zwarte damesporte monnee; rieten tas; vulpen; autosleutels; rood jack; sleutelbos, rood damestruitje; nylon re genjas blauw; dameshorloge. Verloren te De Koog: damesrijwiel Ruts; 2 legertassen; zwarte portefeuille; damesblouse; bruine portemonnee; damespolshorloge Anker; zwart herenrijwiel: nikkelen dop van ijskar; bruine herenportemonnee; groen tentje; gou den dameshorloge; zilveren kettinkje; halsket ting van ivoor; bruine slipper; damesbril blauwe portefeuille; damespolshorloge; gouden ring; blauw damesvest; rode damesportemon nee. rode jongensblouses, pijp; zwarte heren fiets, damesportefeuille; zonnebril; paar san dalen; tentzak inhoud gele tent; blauwe kin- derpullover; damesportemonnee; horloge; ka toenen strandhoed, herenhorloge; herenbad mantel rood; dameshorloge, damesbril; bruine lederen tas; herenshort en zwembroek. Tot 30 augustus 1966 is de politiebarak Dorpsstraat De Koog dagelijks geopend van 19.00-20.00 uur voor gevonden en verloren voorwerpen. INGEKOMEN PERSONEN Paulus L. Diunker met echtgenote, van Castricum, Vinkebaan 10 naar W 27; Adrianus H. C. Buis, van Den Hel der, Hoofdgracht 14 naar Den Burg, Willem van Bierenstraat 7. VERTROKKEN PERSONEN Hendrik C. Voorthuijzen, van De Cocksdorp, Kikkertstraat 57, naar Ber gen op Zoom, Huijbergsebaan 132; Jaco bus de Wolf, van E 28 naar Velsen, van Dalenlaan 13; Wilhelmus P. de Porto van Den Burg, Schilderend 141 naar Den Haag, Assendelftstraat 26; Paulus J. Bakker, van Den Burg, Weverstraat 13 naar Zeist, Kroostweg 149; Hendrik S. Zandstra, van H 94b naar Laren, St. Janstraat 60; Rosita J. Verver, van Den Burg, Burgwal 22 naar Velsen, Duin- lustweg 60 S.V. TEXEL J.l. zondag speelde Helder-Texel; uit slag 23. Voor de rust wist Texel een 30 voorsprong op te bouwen met goed en vlot spel. Daarna raakte de gang er uit en wist Helder tot 23 terug te komen. A s. zondag HRC-comb -Texel. Nu de gehele wedstrijd constant spel. Ook speelt een Texel elftal tegen Tex. Boys. Indeling adspiranten: Groep I afd. IJ.: BKC a, Breezand Boys a, Oudesluis a, Texel a, Petten a, Watervogels a, Wiron a, Succes b, JVC a en Schagen a. Groep II, afd 2A (dubbele competitie) De Koog a, Oosterend aTexel b, Tex. Boys a, ZDH a. Op 4 september begint de competitie voor de afdeling Noordholland: Water vogels 4-Texel 2; Texel 3-HRC 7 Jun. Watervogels-Texel; adsp. Schagen a- Texel a. D D. TEXELSE BOYS Zondag worden verschillende oefen wedstrijden gehouden: Tex. Boys-Texel comb., 2 uur De Koog-Tex. Boys comb., 2 uur Tex Boys-Cocksdorp jun., 12 uur De wedstrijd vooi het derde elftal staat nog niet definitief vast. De spelers krijgen bericht Zie verder het kastje. Training. De tijden zijn als volgt Pupillen: woensdag 2 uur; adspiranten: woensdag 7 uur; junioen en senioren: vrijdag half acht. De competitie begint op 3 en 4 sep tember met de volgende wedstrijden. Tex. Boys-Oosterend; Oudesluis 2-Tex. Boys 2; Tex. Boys-ZDH adsp. Maandag 29 augustus om acht uur in hotel „De Zwaan" ledenvergadering (junioren en senioren). Persoonlijke op roepen worden niet gestuurd. Zeg het dus voort, want aller opkomst is ge wenst. W. „Voorzichtig, kameraad!" dreigde Kid Sucker. ,.Als je het lef hebt dat ding te laten vallen, dan verkoop is je toch een schop onder je broek. Toen begon Wladimir geamuseerd te lachen. „Als ik hem laat val, zegt hij ploefboempatski! En dan kun jij mij heus geen trap onder mijn broek meer geven!" „Kreesjes, je hebt gelijk....", zei Bill beteuterd. „Wat nou? Wij kunnen toch ook niet zo blijven staan ons hele leven De oplossing van dit moeilijke vraag stuk lag echter voor de handVoor de hand namelijk van de onbekende, die de bom plotseling uit Wladimir's vingers weggriste. .0^

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1966 | | pagina 6