Cjroen TjwarL-Jexeh in het harL, Raad stemde in met her-invoering van de jaarlijkse kermis A.R.-fractie stemde tege Raad van Kerken wil eenheid der christenen bevorderen VIER DAGEN IN CENTRUM VAN DEN BURG BAKKERS IJZERHANDEL - DROS MAGAZIJNEN IN „CASINO" woensdag, donderdag, vrijdag, 9, 10 en 11 november 11 Tal van plannen en activiteiten Theologen en leken iverken samen A V* VRIJDAG 4 NOVEMBER 1966 TEXELSE 80e JAARGANG No. 8114 Uitgave N.V. v/h Laagcveld De Roo(j Postbus 11 - Den Burg, Tc*el - Tel. 2058 Redaktic: Harry de Graaf, Dorpsstraat 19, De Koog. Tel. (02220) 2058, 's avonds (02228) 410 COURANT In de raadsvergadering van maandagmiddag is toch nog langdurig gedis- cussiëerd over het voorstel van B. en W. tot herinvoering van de jaarlijkse kermis, Vooral de voorgestelde bestemming van de pachtopbrengsten, een extra-subsidie voor de Texelse verenigingen, lokte van enkele leden kritiek uit. Radicaal tegenstander toonde zich de AR-iractie, bij monde van wethou der Daalder, die naast principiële bezwaren te kennen gaf tegen de herin voering te zijn, omdat de redenen, die destijds tot de afschaffing hebben geleid, nu nog kunnen worden aangevoerd. Geen der raadsleden toonde zich kermisliethebber maar zo constateerde het merendeel tenslotte, een belangrijk deel der bevolking denkt er anders over, gezien het grote bezoek dat de clandestiene kermissen" de laatste tijd trokken. Op verzoek van een aantal ïaadsleden werd de voorgestelde kermisweek beperkt tot vier dagen (van woensdag tot zaterdag) en werd de bestemming van de pachtgelden niet in het besluit opgenomen. Het geld zal echter toch wel aan de „subsidiepot" van de Stichting Cultureel Werk ten goede komen. Voorts zullen B. en W. er naar streven de kermis niet op het voorgestelde terrein aan de Emmalaan te houden, maar in het centrum van Den Burg. tegen de kermis heb, wil ik toch de meer sociale motieven naar voren bren gen, omdat in 1950 de kermis ook om sociale motieven is afgeschaft. Bij het bestuderen van de notulen van de ver gadering waarin destijds tot afschaf fing werd besloten, ben ik tot de con clusie gekomen dat de zaken op dit ogenblik nog precies hetzelfde liggen". Hel grootste deel van de tijd, die de vergadering duurde, werd aan dit agen dapunt besteed. Burgemeester De Ko ning las een drietal ingekomen brieven voor, nl. van de Hoera Texel, de Vrien denkring Texel en de Gereformeerde Gemeente. „De ibij onze organisatie aangesloten bedrijven zijn ten zeerste bij de hei in voering van de kermis geïnteresseerd, waarbij een kermis van woensdag tot en met zaterdag de meest juist wordt geacht", aldus het Hocra-bestuur. Tegen het houden van de kermis op het par keerterrein aan de Emmalaan wordt evenwel ernstig bezwaar gemaakt, om dat deze plaats zover van de bedrijven is gelegen, dat bijvoorbeeld van de danszalen geen gebruik zal kunnen worden gemaakt, zodat van werkelijke kermiswering weinig terecht zal komen en hierdooi het succes en de animo van de pachters binnen een paar jaar zal verdwijnen. De verkeerstechnische pro blemen, die B. en W. voorzien bij een kermis in het centrum, vindt het Hocra- bestuur niet zo bezwaarlijk. „De drukte in de maand juni is niet zo groot Bij de kermis ter gelegenheid van de festivi teiten 550 jaar stad hebben wij hierover niets vernomen, terwijl bij de wekelijk se marki en de folkloredagen blijkt, dat met wat medewerking deze problemen wel zijn te overwinnen". Ook de Vrien denkring Texel is voorstander van de kermis, zo bleek uit de brief, die het bestuur van de vereniging aan de raad had gericht. (Zie vorig nummer). Droefheid Een fel tegenstander toonde zich de Gereformeerde Gemeente, die schreef met droefheid van het voorstel tot her invoering van de kermis te hebben ken nis genomen „Immers, de kermis is uit Christelijk oogpunt bezien, op grond van het eeuwig woord van God, af te keuren. Zij dient tot volksvermaak en geeft de mens, wiens hart geneigd is tot alle kwaad, gelegenheid zich bijzonder uit te leven. De kermis heeft dan ook geen enkele nuttige strékking maar kan, naar het woord van God gerang schikt worden onder de ijdele vermaken der Gode vijandige mens. Bovendien wordt de Dag des Heren er bijzonder mee ontheiligd, omdat op deze dag de kermis geopend zal zijn of omdat de kermisexploitanten op die dag hun stand afbreken of opbouwen. Uw col lege is naar Gods woord geroepen tot het weren van al deze vermaken die de zonde doen vermeerderen, de mens in brooddronkenheid zich doen uitleven en die het Volksdeel dat de beginselen van de christelijke Godsdienst belijdt, be droeven". Zoals bekend huldigt wethouder J Daalder (AR) ten aanzien van de herin voering een ander standpunt dan de meerderheid van het college. Hij opende maandagmiddag de discussie met het nader toelichten van zijn mening. „Naast de principiële bezwaren, die ik Andere tijden De heer Daalder herinnerde eraan dat het destijds de heer Wassenaar (PvdA) en zijn fractiegenoten zijn ge weest, die op de afschaffing hadden aangedrongen. „Het is wel een vreem de zaak. dat ik de toenmalige PvdA- leden moet verdedigen tegen hun nu zittende geestverwanten. De heer Was senaar heeft betoogd, dat de tijden sterk veranderd waren. Vroeger was Texel een gesloten gemeenschap. Nie mand kon er toe komen vakantie te houden. Voor velen was de kermis toen ontspanning bij uitnemendheid Maar, zo had de heer Wassenaar gesteld, ik vind het toch veel verheffender dat de gelden die nu aan de kermis worden ge spendeerd voortaan worden gebruikt om de blik te verruimen en eens wat meer van ons land en eventueel bet buitenland gaan zien" De heer Daalder vond dal hetgeen de heer Wassenaar toen naar voren bracht, nu nog even zeer geldt. Hij herinnerde er voorts aan, dat destijds door de heer Beumkes een enquête is gehouden, waaruit bleek dat 70% van de bevolking voor afschaf fing was. 20% had geen mening en 10% was vóór de kennis. Er was dus geen liefhebberij meer en de heer Daalder meende, dat ook nu het verlangen naar kermis niet groot is. Dat de omstandig heden zijn veranderd, zoals mevrouw Koning-Bruin in een vorige raadsverga dering had gezegd, geloofde hij niet en hij wilde graag eens vernemen in welk opzicht de tijden dan wel veranderd waren. „Vandaag de dag is het nóg zo, dat er heel wat gezinnen op een kermis meer geld uitgeven dan voor hun gezin verantwoord is", betoogde de heer Daalder, die er voorts op wees dat door de komst van de televisie de behoefte aan kermis in de laatste tien jaar nog meer is afgenomen. Onbegrijpelijk Hij vond het onbegrijpelijk, dat men sen als Westdorp en Smit nu voor de herinvoering zijn, maar wel diepe rim pels in het voorhoofd trekken als b.v. de TEM-tarieven worden verhoogd, om dat dit een extra-zware last voor de ge zinnen betekent. Ook door de kermis zullen bepaalde gezinnen worden belast en zij zullen in één week wellicht veel meer geld uitgeven als met de TEM- tariefsverhoging is gemoeid. Hij stelde vast, dat het eigenlijke motief van B. en W. voor de herinvoering is geweest net feit, dat er jaarlijks een drietal „fancy- fairs" werden georganiseerd, die tot volwaardige kermissen zijn uitgegroeid Hij noemde dit een verkeerd uitgangs punt. „Als de gemeenteraad een besluit neemt, waaraan men zidh later niet houdt, dan dient er opgetreden te wor den". De heer Daalder zei tenslotte be zwaar te hebben tegen de bestemming van de gelden die de gemeente door de kermisverpachting verwerft. Hij noem de de „geleide subsidie" onjuist en vond dat het geld normaal in de gemeente kas terecht moest komen, waarna de verenigingen cup de oude wijze gesubsi- diëerd dienden te worden. Het geld daarvoor moet uit de algemene midde len komen, anders zouden verschillende verenigingen de subsidies uit princi piële overwegingen moeten weigeren, zodat die worden buitengesloten. Zelf weten Het kon de heer F Standaart (Texels Belang) niet veel schelen of de kermis er zou komen of niet. Het bezwaar van de heer Daalder dat veel gezinnen te veel geld aan de kermis uitgeven, vond hij niet zwaar wegen. „De mensen moe ten zelf uitmaken hoe ze hun geld wil len besteden. Als je zo gaat redeneren kun je ook de kroegen wel sluiten" De heer Standaart voelde er voor eens na te gaan in hoeverre op Texel werkelijk behoefte aan een kermis bestaal. Dat zou kunnen gebeuren door een enquête, zoals indertijd ook de heer Beumkes heeft gedaan. Hij was het met de heer Daalder eens dat de opbrengst van de kermis, zo deze weer zou worden inge voerd, in de gemeentekas behoorde te komen. De subsidieverstrekking aan de verenigingen moet daarvan los komen te staan. Bij het beoordelen van de sub sidieaanvragen zou er rekening mee moeten worden gehouden, dat de be trokken vereniging zelf initiatieven ontplooit of niet. De grootte van het uit te keren bedrag zou daarvan afhanke lijk gesteld moeten worden. Anders ont staat de situatie, dat de verenigingen, die zelf niets ondernemen daardoor de meeste subsidie vragen en krijgen, ter wijl de verenigingen die alles doen om de kas te versterken, weinig krijgen omdat ze ook minder nodig hebben De heer Standaart vond dat een ongezonde toestand. Wel belangstelling Ook de heer P. Smit (KVP) maakte het weinig uit of de kermis er kwam of niet, maar hij meende toch dat een groot aantal Texelaars er anders over denkt. Juist het feit, dat de „clandestie ne kermissen" zeer druk werden be zocht, sterkte hem in die overtuiging. Hij vond het onjuist de invoering van de kermis te vergelijken met de verho ging van de TEM-tarieven, waar het de financiële last voor de gezinnen be- treft. Het grote verschil is dat de ver hoging van TEM-tarieven en andere heffingen lastenverzwaringen zijn, waar men niet onderuit kan, terwijl niemand verplicht is de kermis te bezoeken. Er zullen altijd gezinnen blijven, die onver antwoorde uitgaven doen, ook buiten de kermis. Voor het geval men zou be sluiten niet tot her-invoering over te gaan, zouden de verenigingen die tot dusverre de clandestiene kermissen or ganiseerden nog een jaar hun gang moeten kunnen gaan, omdat zij voor 1967 ongetwijfeld op de inkomsten daaruit hebben gerekend. En als de ker mis er wel zou komen, maakte het hem niets uit of de opbrengsten rechtstreeks aan de verenigingen ten goede zouden komen of via de gemeentekas. De heer J J. Westdorp (PvdA) zei niet naar het verleden te willen kijken, maar bekeek de situatie van nu Het publiek heeft zeker behoefte aan ker mis, zo constateerde hij, wijzende op de drie kermissen, die ieder jaar veel pu bliek trekken. De door de heer Daalder aangevoerde sociale motieven om niet tot her-invoering over te gaan, zag hij niet. In 1950 golden die motieven wel en bovendien was de kermis toen kwij nende; het werd ieder jaar minder. De huidige toestand is in ieder geval zeer ongewenst, zo zei de heer Westdorp, want er zullen steeds meer verenigingen komen, die een fancy-fair willen hou den. Als men het de een toestaat, moet men het de ander ook doen. De zaak loopt zo uit de hand. Hij zag er niet het voordeel van in om de opbrengst van de kermis in de gemeentekas te storten in plaats van meer rechtstreekse verde ling door de stichting Cultureel Werk. „Het is precies hetzelfde. Verenigingen, die om principiële redenen in het ene geval de subsidie zouden weigeren, zou den dat ook in het andere gevai moe ten doen". De heer Westdorp was het eens met de briefschrijvers, die ervoor pleitten, dat de kermis weer op de GroenepJaats zou komen, maar voor verkorting van de oorspronkelijke volle kermisweek voelde hij niet. Als blijkt, dat zeven dagen te lang is, kan de pe riode later wel worden ingekrompen tot drie of vier dagen. Ook de heer S. Keijser (WD) twijfel de niet aan de algemene waardering voor de kermis. Dit bleek duidelijk toen twee jaar geleden ter gelegenheid van de Stadsfeesten bij uitzondering kermis werd gehouden. De opbrengst was toen zeer groot en er is in de afgelopen 15 jaar dus wel iets veranderd. Hij voelde overigens niet voor zeven maar voor vier dagen, waarbij de zondag zou kun nen worden ontzien. Hier zouden alle partijen zich mee kunnen verenigen. Als standplaats vond hij alleen het hart van Den Burg acceptabel, juist omdat daar veel meer ruimte is ontstaan dan vroe ger „De opbrengst moet in de gemeen- (Zie vervolg binnenzijde tweede blad) Op initiatief van enkele leden van het Texels Theologen Convent is een „Raad van Kerken op Texel" in het leven ge roepen. In de elf personen tellende raad zijn vertegenwoordigd: de R.K. paro chie, de N.H. gemeenten en de Doops gezinde gemeente. Twee vertegenwoor digers van de Gereformeerde Kerk Den Burg zijn als waarnemers aan de raad toegevoegd. Ds. P. Oskamp uit Den Hoorn, een der initiatiefnemers, vertel de ons dat het doel van de raad de bevordering van de eenheid der Chris tenen is. Men wil dit bereiken door het uitbreiden van reeds bestaande oecume nische activiteiten en het organiseren van nieuwe. Alvorens tot oprichting werd overgegaan, werden alle kerken op Texel om een principe-uitspraak ge vraagd. Hervormden, Katholieken en Doopsgezinden reageerden daarop di- rekt positief. De Gereformeerden van Oosterend gaven er de voorkeur aan voorlopig een afwachtende houding aan te nemen, maar hun geestverwanten te Den Burg verzochten als waarnemers in de raad te mogen zitten. De Raad bestaat nu uit Vier katholieken, t.w kapelaan P. Bollerman, de heer A. van Heerwaar den, mevrouw N van Heerwaarden- Koopman en de heer J. van Heerwaar den uit De Cocksdorp, vier Hervorm den: Ds. P. Oskamp uit Den Hoorn, de heren F Blom uit Oosterend, H Stark uit De Cocksdorp en C. van Groenigen uit Den Burg; drie Doopsgezinden: Ds L. Koopmans, mevr Y Boerhorst- Veenstra en de heer M. W. Koorn. Na mens de Gereformeerde Kerk Den Burg treden ds. P. Uidam en de heer A de Haan als waarnemers op Niet achter Texel loopt, waar het de samenwer king tussen verschillende christelijke groeperingen betreft, bepaald niet ach- tearaan. Al jaren bestaat b.v. het Texels Theologen Convent, waarin de voor gangers elkaar eens per twee maanden ontmoeten en waaruit reeds diverse ini tiatieven naar voren zijn gekomen. Dat de oecumenische gedachte op Texel veld wint, blijkt uit de nauwe samen- Verschfjnt dinsdags en vrijdags Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coop. Boe- renleeobank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ2,95 p. kw. -f. 30 ct. incasso. Advert.: familieberichten 14 ct. p. mm.; andere advert 12 ct. p. mm. „WAT ONS BINDT" VOOR IEDER VRIJ TOEGANKELIJK Onder auspiciën van het Overkoepe lend Orkgaan van Vrouwenorganisaties zal dinsdagavond a.s. in de Landbouw school te Den Burg een bijeenkomst worden gehouden onder het motto „Wat ons bindt". Het woord zal worden ge voerd door pastoor P. Th Brinkman uit De Cocksdorp, de heer C. v.d. Eijk uit Den Burg en Ds. P. Oskamp uit Den Hoorn. Pastoor Brinkman zal spreken over het katholieke geloof en de huma nistische en protestantse levensover tuiging zullen worden toegelicht door resp de heren v.d. Eijk en ds. Oskamp. Na de uiteenzetting zal er ruimschoots gelegenheid zijn vragen te stellen. Niet alleen de leden van alle Texelse vrou wenvereniging zijn welkom, doch ook andere belangstellenden. Het belooft een interessante avond te worden, die kan bijdragen tot beter begrip voor el- kaars levensbeschouwing. KINDEREN GENOTEN VAN POPPENTHEATER Maandagmiddag trad in „Casino" te Den Burg het poppentheater van Bert Brugman op voor de jeugdleden van de Openbare Bibliotheek Texel. Dit ge beurde ter gelegenheid van de Kinder boekenweek. Ongeveer 150 jonge lezers hebben intens genoten van het span nende evrhaal van Aladdin en de Won derlamp, in de gemoderniseerde bewer king van Bert Brugman. Een oud, be roemd verhaal werd zo op nieuwe wijze tot leven gebracht! De décors, poppen, de dialogen: het was alles zéér ver zorgd In de pauze werden de kinderen getracteerd op limonade. INGEKOMEN PERSONEN Jan G. M. Warnaar, van Amsterdam. 2e Sweelinckstraat 10 I naar K 93a-26 (met echtgenote). werking bij de avondsluitingen in de rusthuizen, de vrouwenwereldgebeds dag, het Schuilhutwerk, de kerstzang samenkomst, de interkerkelijke diensten in de dorpen, de samenwerking binnen het vormingsinstituut voor meisjes, het overleg inzake gemengde verkeringen, de gemengde gespreksgroepen en de ge zamenlijke kerkeraadsvergaderingen Uitbreiden De nu in het leven geroepen raad zal trachten deze activiteiten verder uit te breiden. „We willen een beetje pressie groep zijn met de bedoeling tenslotte geloofwaardiger van Christus te kunnen getuigen", zegt ds. P. Oskamp „We moeten elkaar leren kennen en ver trouwen Het wordt echt niet een zaak van theologen alléén; dat blijkt al uit de samenstelling van de raad". De raad heeft vele plannen. Zo zal rond 9 januari een oriënterende avond voor kerkeraadsleden, hun echtgenoten en andere kerkelijke medewerkers wor den gehouden. De eerw heer Heijligers, oud-katholiek pastoor te Alkmaar, zal bij die gelegenheid informatie geven over oecumene. Voorts zal er naar wor den gestreefd alle dorpen intensief te betrekken bij de gebedsweek om de eenheid van 18 tot 25 januari. Kennis maken Omdat men in het algemeen nog te weinig weet over eikaars eredienst en kerkelijke gebruiken, zullen instructie- tochten langs de plaatselijke kerken worden georganiseerd, ook voor scho len. Geïnteresseerde buitenstaanders kunnen „model-erediensten" bijwonen, waarna gelegenheid bestaat tot discus sie en vragen stellen. Omdat samen dienen pas werkelijk oecumene is, zal de raad zich ook gaan bezig houden met ontwikkelingshulp. Een begin hiermee is reeds gemaakt door de Hervormde gemeente van Den Hoorn, die op het punt staat een ont wikkelingsproject op Madagaskar te adopteren. Men wil hierbij graag ook de andere kerken betrekken. Verder zal men ingaan op het verzoek van de Regionale kerkedagcommissie om ook Texel in te schakelen bij de jaarlijkse kerkedag op Hemelvaartsdag. Voor de organisatie daarvan zal een commissie worden benoemd. Diverse reeds bestaande activiteiten zullen worden „open" gemaakt. Zo be staat in katholiek verband een groep meisjes, die als gezinshulp fungeren als een gezinsverzorgster niet beschikbaar is. Men wil nu deze vrijwillige helpsters ook uit andere kerken aanwerven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1966 | | pagina 1