(jroen Jexels in het harL, Onafhankelijkheid van TESO is in het belang van Texel C. J. deLugt tijdens aandeelhoudersvergadering: GEEN CHAUVINISME MAAR NUCHTER ZAKELIJK BELEID Zwaar karwei kinderstoelen Tarieven vrachtauto's 10 procent lager KOELEN OF VRIEZEN Daar zijn we weer Moerbeek's Oosterend viert prinselijke geboorte ftSDAG 4 APRIL 1967 80e JAARGANG No. 8154 rEXELSEK'COURANT Uitgate N.V. v/h Langeveld De Root) Postbus 11 - Den Burg, Texel Tel. 2741 d.: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den rg, tel. (02220) 2058, 's avonds (02220) 2403 Het gaat de N.V. TESO uitstekend. De opgaande lijn handhaaft zich, maar met het oog op de economische recessie is enige waakzaamheid toch gebo den. Met het oog daarop heeft het TESO-bestuur besloten de vorig jaar in het vooruitzicht gestelde verlaging van de vervoerstarieven voor vracht auto's met 25°/o geleidelijk in te voeren. Per 1 april a.s. zullen de tarieven met 10°/o worden verlaagd. Op nog nader te bepalen later tijdstippen zullen ze trapsgewijs verder zakken tot de beloofde 25°/o. dat in 1972 twee maal zoveel auto's in Nederland zouden zijn dan in 1966. De toename van het vervoer bij TESO is tot dusverre evenredig met de toename van het aantal auto's in Nederland Daarvan uitgaande zouden in 1972 512.000 eenheden worden vervoerd. Wanneer de „Marsdiep" en de „Texel- stroom" van mei tot september met 50°/o bezetting zouden varen, dan zou den deze auto's vervoerd kunnen wor den. Het bovenstaande werd meegeleeld door president-commissaris C. J. de Lugt tijdens z'n toespraak aan 't begin van de aandeelhoudersvergadering, die vrijdagavond werd gehouden. Deze keer in hotel „De Lindeboom-Texel". In zijn beschouwing van de jaar cijfers van de onderneming, stelde de heer De Lugt, dat het vervoersaanbod weer sterk is toegenomen. De lasten verzwaring ails gevolg van het in dienst stellen van de „Texelstroom" (verhoging lonen, sociale lasten, brand stof etc.) wordt bijna geheel door de stijging van het vervoersaanbod ge compenseerd, waardoor het bruto-ex- ploitatiesaldo ongeveer gelijk bleef aan dat van 1965. Na afschrijving op sche pen en vaste activa, reserveringen e,d. resulteerde een netto-winst van /118.000,Deze optimistische gelui den kon de president-commissaris tot zijn spijt niet over het busbedrijf laten horen. Het verlies van het afgelopen jaar is weer belangrijk groter dan het jaar daarvoor. Alleen de lijn 't Horn- tje-Den Burg-De Koog is rendabel. Het busbedrijf wordt echter gezien als een vorm van dienstverlening, die nauw verbonden is met de veerdienst. Het verlies van het busbedrijf kan, zolang het dragelijk blijft, door het bootbe- drijf worden opgevangen. Naast de verlaging van de vracht autotarieven, is het TESO-bestuur voornemens nog andere tariefsverla gingen in te voeren, maar over de aard daarvan bewaarde de heer De Lugt liever nog het stilzwijgen. Toekomst Enige jaren geleden maakte het TESO-bestuur een prognose tot en met 1970. Daaruit bleek dat de jaren '66 en '67 moeilijk zouden worden, met een minimale winst als gevolg van de sterk stijgende lasten waar nog niet voldoende stijging van inkomsten te genover zou staan. Het blijkt nu dat de stijging van het vervoer zeer snel is gegaan, zo snel dat de resultaten sinds 1966 zeer gunstig blijven. Dit vindt mede zijn oorzaak in het feit, dat de „Texelstroom" eerst met Pinksteren in de vaart is gekomen, waardoor de rentelast en andere kosten nog niet ten volle op 1966 hebben gedrukt. De be groting voor 1967 voorziet dan ook weer in een belangrijke kostenstijging, omdat dan alle lasten die op de Texel stroom rusten, geheel in de exploitatie tot uitdrukking zullen komen. „Maar wij verwachten een zo steike stijging van het vervoer, dat deze gestegen las ten geheel gecompenseerd zullen wor den". Prognose Dat de toekomst op langere termijn betreft, merkte de heer De Lugt het volgende op: „In de algemene verga dering van 1965 heb ik gezegd, naar aanleiding van de bouw van de „Texel stroom", dat wij bij de berekeningen en. prognoses zijn uitgegaan van het feit dat, in vergelijking met 1964 toen de Mansdiep in de vaart kwam, in 1970 het vervoer van auto's en vracht auto's verdubbeld zou zijn. Dus over een periode van zes jaar. Het vervoer was in 1964 125.000 personenauto's en 20.000 vrachtwagens, dus 165.000 een heden. In 1966 was het vervoer reeds 256.000 eenheden. In twee jaar dus een stijging van 55°/o. Dit zou betekenen, dat in 1970 de toename 165 in plaats van 100°/o zou bedragen. Verder is on langs een prognose van de overheid gepubliceerd, waarin tot uiting kwam, Wij hebben juist ivat u zoekt fa Gebr. Schoorl, tel. 2550 Halfuurdienst Reeds volgend jaar zal een begin worden gemaakt met het varen van diensten op de halve uren. Het enige bezwaar om deze dienst ook in de dienstregeling op te nemen is het ge brek aan een tweede fuik in de haven van Het Horntje. Gehoopt wordt dat de rijksoverheid binnen niet al te lan ge tijd een tweede fuik in het Horntje wil aanleggen. Maar gezien de toe stand van 's lands kas, mag men geen hoge verwachtingen koesteren. Zo'n fuik is echter van groot belang voor de recreatie en daarvoor is wellicht nog geld beschikbaar. Bij dit alles is het noodzakelijk dat de uitbreiding van de verblijfsaccommodatie op Texel gedijke tred houdt met de toename van de vreemdelingenstroom. De heer De Lugt toonde zich hierover niet pessimistisch. Bij een goede begeleiding door de ge meente, zal er voldoende particulier initiatief zijn om dit probleem aan te pakken. De angst van degenen, die me nen dat Texel door de steeds wassende stroom auto's en mensen verloren zou gaan, deelde de heer De Lugt niet. Op het eiland is voorlopig plaats genoeg. De oplossing van het probleem is veel meer een kwestie van geld dan van ruimte. Wat is 30 ha. parkeerruimte op 20.000 ha. land? De overheid heeft de taak ervoor te zorgen bij de situe ring daarvan het landschapsschoon zo weinig mogelijk wordt geschaad. Derde boot Op den duur zal TESO een derde veerschip moeten aanschaffen om de stroom toeristen te kunnen blijven ver werken. Een derde boot heeft echter geen enkele zin als niet over een twee de fuik in de haven kan worden be schikt. Weliswaar kan dat schip lig plaats vinden langs de wand van de bestaande fuik, mar bij harde zuid westelijke wind is het niet verant woord het schip daar vandaan te ha len. De afvaart zou dan onzeker zijn en dus niet in de dienstregeling kun nen worden vermeld. Na voorlezing van de notulen door secretaris G. Bakker, volgde het jaar verslag (zie artikel elders in dit num mer) door directeur M. C. de Gorter. De balans en verlies- en winstrekening werden zonder commentaar goedge keurd en vastgesteld. Verminderde belangstelling In vergelijking met de vergaderin gen van de afgelopen jaren was het aantal aanwezige aandeelhouders deze keer tamelijk klein: 91 personen die 144 stemmen vertegenwoordigden. Vol gens de heer De Lugt was de goede gang van zaken bij TESO daarvan de oorzaak en misschien ook het gebrek aan sensatie. Een vergadering, die en kele jaren geleden werd gehouden, trok 535 bezoekersDe nu aanwe zige aandeelhouders noemde de presi dent-commissaris een kern van trouwe mensen, die de TBSO-vergaderingen „door dik en dun" bezoeken. Speciaal werden de oud-commissarissen Noor- dijk, Rab en De Wit verwelkomd en de oud-personeelsleden. Voorts herdacht de heer De Lugt de onlangs plotseling overleden machinist C. Zutphen, die hij een van TESO's 'beste krachten noemde. Zutphen was in 1947 bij de onderneming als stoker in dienst ge treden. Hij viel op door zijn ijver, toe wijding en plichtsbetrachting en was daarbij zeer gezien. J. C. Dros herkozen Commissaris J. C. Dros werd met 91 van de 144 stemmen herkozen. De heer De Lugt wenste de heer Dros en de vergadering geluk met deze uitslag. In de drie jaar dat de 'heer Dros in het bestuur zitting heeft gehad, toonde hij zich een man die niet makkelijk zijn •standpunt prijsgeeft- Men luisterde evenwel graag naar zijn vaak kriti sche opmerkingen De herkozen commissaris dankte de aandeelhouders en zei te zullen trachten in de komen de vijf jaar het in hem gestelde ver trouwen niet te beschamen. „Koningin Wilhclmina" De heer De Lugt vertelde dat de verkoop van de „Koningin Wilhel- mina" naar Italië niet doorgaat. In Italië mogen geen schepen ingevoerd worden, die ouder zijn dan dertig jaar. De verwachting, dat toch een invoer vergunning zou kunnen worden ver kregen, werd niet bewaarheid. De be trokken makelaar heeft het schip ech ter nog twee maanden in handen en zal trachten een andere koper te vin den. Als dat niet lukt zal het schip voor de sloop worden verkocht. VOL-AUTOMATISCHE INDESIT WASAUTOMATEN Fantastisch goed, voor slechts 598, FA. GEBR. SCHOORL, tel. 2550. In de afgelopen week werd de ver huizing van onze drukkerij een feit. Van het oude voormalige schoolgebouw in de Parkstraat dat voor het nieuwe raadhuis zal moeten verdwijnen werd de gehele inventaris naar het nieuwe onderkomen aan de Warmoesstraat vervoerd. Dat was geen kleinigheid, want de inboedel van een drukkerij pleegt nu eenmaal te bestaan uit een reeks zeer zware stukken. Op de foto ziet men hoe de oude pers, waarop de Texelse Courant de afgelopen veertig jaar werd gedrukt, met behulp van twee Westontakpls en een kraan op een auto wordt gezet. In de nieuwe drukkerij zal het apparaat een rustige oude dag beleven, want zijn taak zal voor het grootste gedeel te worden overgenomen door een gloednieuwe pers, die driemaal zo snel draait. Dat de krant, die nu voor U ligt op deze nieuwe machine is ge drukt, betekent met dat op dit mo ment reeds onder de best denkbare omstandigheden in het nieuwe gebouw wordt gewerkt. Er zullen de komende dagen nog vele overuren gemaakt moeten worden om alles op zijn defini tieve pdaats te brengen. Een deel van de archieven moet zelfs nog worden overgebracht en aan het kantoor voor de redactie wordt nog gewerkt. Maar onze abonnees hebben hun krantje weer in de bus en dat is het belang rijkste! MEIERBLIS OP 29 APRIL Het dagelijks bestuur van de Stich ting Cultureel Werk Texel zou gaarne zien dat de Meierblis dit jaar niet op de gebruikelijke datum, 30 april, wordt ontstoken, maar de avond ervoor. Dit in verband met het feit, dat de 30e op zondag valt. Gehoopt wordt dat ieder zich hiermee kan verenigen, zodat op zaterdagavond 29 april alle Texelse meierblissen zullen branden. INVOERVERBOD OPGEHEVEN Het invoerverbod van herkauwende dieren naar Texel wordt met ingang van maandag 3 april opgeheven. De veemarkt blijft voorlopig echter nog gesloten terwijl het invoeren van var kens verboden blijft. w?J Verschijnt dinsdags en vrijdags Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coöp. Boe renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ3,30 p. kw. 4- 30 ct. incasso. Advert.: familieberichten 14 ct p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm. Het bovenstaande werd naar voren gebracht naar aanleiding van een vraag van de heer C. Dogger, die het voor stel deed het schip op het droge te zet ten en er het nieuwe havenkantoor in te vestigen of er een hotel van te ma ken. De heer De Lugt vond dat hote- idee zo gek nog niet, maar verwachtte dat de welstandscommissie daarmee niet akkoord zou gaan en ook Rijks waterstaat zou niet toestaan, dat de „Koningin Wilhelmina" uit de haven wordt gesleept. De heer G. Dros meende namens de gehele vergadering te spreken toen hij erop wees dat de aanwezigen ieder zes stembiljetten en twee consumptiebon- nen hadden gekregen. Zes consumptie bonnen en twee stembiljetten zou de vreugde hebben verhoogd. Er kwamen tijdens de rondvraag ook serieuze zaken aan de orde. De heer M. Bakker had wel eens ervaren, dat bij het opstellen van auto's op het rij dek van de boot de vrachtwagens vooraan worden gezet, zodat bij het verlaten van het schip allerlei gevaarlijke in haalmanoeuvres in de hand worden gewerkt. De heer De Lugt wees erop dat als regel de personenwagens het eerst van de boot worden gelaten; voor zover hij kon nagaan werd aan deze regel de hand gehouden. Het laatste werd bevestigd door de heer J. West dorp, zelf vrachtwagenchauffeur, die vond dat de heer Bakker uitzonderin gen had meegemaakt. Geen chauvinisme Aan het slot van de vergadering rea geerde de heer De Lugt op een uitla ting van de heer Kolfschoten, enige maanden geleden tijdens een verkie zingsbijeenkomst van de KVP. Op een vraag had de heer Kolfschoten toen (Zie vervolg pagina 2) De Texelse Courant is levend uit de chaos van de verhuizing gekomen. Voortaan kunnen wij met betere machines in een pret- iger omgeving werken, wat een gunstige invloed zal hebben op de inhoud van ons blad. Wij ver zoeken onze relaties met het vol gende rekening te houden: Telefonisch zijn wij beter be reikbaar geworden door een tweede lijn. Daarvoor moest het nummer worden gewijzigd in 2741, waarvan U gelieve nota te nemen. Het oude nummer, 2058, blijft daarbij nog enige weken bruikbaar. Post, bestemd voor re dactie of advertentieafdeling kan men voorlopig deponeren in dc brievenbus van de boekhandel in de Parkstraat of persoonlijk afgeven in de nieuwe drukkerij. MEUBELHANOEL Den Burg Tel. 2572 Raden naar de juiste datum OOSTEREND In Oosterend is men voornemens de binnenkort te verwachten geboorte in het prinselijk gezin niet ongemerkt voorbij te laten gaan. De dorpscommissie heeft het feestprogramma reeds „rond". Als de 'blijde gebeurtenis vo:or 12 uur 's mid dags bekend is, wordt het geboorte feest 's middags gevierd. Om drie uur zal dan een optocht van kinderen met versierde voertuigen worden gehouden, voorafgegaan door het uit 70 per sonen bestaande „Excelsior". Er zijn prijzen uitgeloofd voor de meest origi nele voorstellingen. Na de optocht zal op het terrein bij de muzieknis een aubade worden gehouden, 's Avonds om acht uur volgt een lampionoptocht, eveneens met medewerking van „Ex celsior". Als de geboorte na 12 uur 's middags bekend wordt, wordt hetzelf de programma de volgende dag op de zelfde tijden afgewerkt. Raden Door dc dorpscommissie is een wed strijd uitgeschreven, waaraan alle Texelaars kunnen deelnemen. Vanaf heden staat op de stoep voor het pand van de heer Cor de Jong een bus. Om deel te nemen deponeert men in deze bus een briefje, waarop men raadt op welke datum en uur de geboorte zal plaatsvinden. Het tijdstip dient zo pre cies mogelijk genoemd te worden, tot op de minuut! Uiteraard dient de naam en het adres van de afzender ook vermeld te worden. Per persoon mag slechts één briefje worden ingeleverd. De inzendtermijn sluit zodra de ge boorte bekend wordt. De inzender die liet tijdstip raadt of er het dichtst bij komt, komt in aanmerking voor de hoofdprijs: een reis voor twee personen naar het défilé te Soestdijk op Konin ginnedag. Koninginnedag Koninginnedag zal te Oosterend op zaterdag worden gehouden in verband met het feit dat dan de kottervissers aan de wal zijn. Er zal de gehele dag feest worden gevierd, 's Morgens zul len bij de muzieknis kinderspelen wor den gehouen (bij slecht weer in een overdekte ruimte). Oosterenders van alle leeftijden kunnen 's middags deel nemen aan diverse spelen, geïnspi reerd door de tv-wedstrijden „Inter land" en „Het gulden schot". Vorig jaar was een dergelijke ötrijd, waarbij twee groepen Oosterenders om de eer vochten, een groot succes. Deze keer wordt met andere opdrachten gewerkt. Zomerseizoen Ook voor het komend seizoen heeft de dorpscommiissie diverse feestelijk heden op het programma staan. Vanaf zaterdag 10 juni zal acht weken lang op iedere zaterdagavond een amuse mentsprogramma bij de muzieknis worden gebracht. Hiervoor zijn reeds diverse artiesten gecontracteerd, ter wijl enkele avonden ook door Texe laars zullen worden verzorgd. Na 29 juli wordt een week gepauzeerd, maar de week daarop zal het programma worden afgesloten met een lampion optocht. REISBEURS VOOR TOON DE HAAS Een daartoe ingestelde commissie heeft de Minister van Cultuur, recrea tie en maatschappelijk werk geadvi seerd een reisbeurs toe te kennen aan de oud-Texelaar Toon de Haas, kunst schilder te Amstelveen. De schilder is voornemens in mei of juni naar Ier land te vertrekken, waar hij een zestal weken zal werken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1967 | | pagina 1