(jroen Jexels in het harL,
Onafhankelijkheid van TESO is
in het belang van Texel
C. J. deLugt tijdens aandeelhoudersvergadering:
GEEN CHAUVINISME MAAR
NUCHTER ZAKELIJK BELEID
Zwaar karwei
kinderstoelen
Tarieven vrachtauto's
10 procent lager
KOELEN OF
VRIEZEN
Daar zijn we weer
Moerbeek's
Oosterend viert
prinselijke geboorte
ftSDAG 4 APRIL 1967
80e JAARGANG No. 8154
rEXELSEK'COURANT
Uitgate N.V. v/h Langeveld De Root)
Postbus 11 - Den Burg, Texel Tel. 2741
d.: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den
rg, tel. (02220) 2058, 's avonds (02220) 2403
Het gaat de N.V. TESO uitstekend. De opgaande lijn handhaaft zich, maar
met het oog op de economische recessie is enige waakzaamheid toch gebo
den. Met het oog daarop heeft het TESO-bestuur besloten de vorig jaar in
het vooruitzicht gestelde verlaging van de vervoerstarieven voor vracht
auto's met 25°/o geleidelijk in te voeren. Per 1 april a.s. zullen de tarieven
met 10°/o worden verlaagd. Op nog nader te bepalen later tijdstippen zullen
ze trapsgewijs verder zakken tot de beloofde 25°/o.
dat in 1972 twee maal zoveel auto's in
Nederland zouden zijn dan in 1966. De
toename van het vervoer bij TESO is
tot dusverre evenredig met de toename
van het aantal auto's in Nederland
Daarvan uitgaande zouden in 1972
512.000 eenheden worden vervoerd.
Wanneer de „Marsdiep" en de „Texel-
stroom" van mei tot september met
50°/o bezetting zouden varen, dan zou
den deze auto's vervoerd kunnen wor
den.
Het bovenstaande werd meegeleeld
door president-commissaris C. J. de
Lugt tijdens z'n toespraak aan 't begin
van de aandeelhoudersvergadering, die
vrijdagavond werd gehouden. Deze
keer in hotel „De Lindeboom-Texel".
In zijn beschouwing van de jaar
cijfers van de onderneming, stelde de
heer De Lugt, dat het vervoersaanbod
weer sterk is toegenomen. De lasten
verzwaring ails gevolg van het in
dienst stellen van de „Texelstroom"
(verhoging lonen, sociale lasten, brand
stof etc.) wordt bijna geheel door de
stijging van het vervoersaanbod ge
compenseerd, waardoor het bruto-ex-
ploitatiesaldo ongeveer gelijk bleef aan
dat van 1965. Na afschrijving op sche
pen en vaste activa, reserveringen e,d.
resulteerde een netto-winst van
/118.000,Deze optimistische gelui
den kon de president-commissaris tot
zijn spijt niet over het busbedrijf laten
horen. Het verlies van het afgelopen
jaar is weer belangrijk groter dan het
jaar daarvoor. Alleen de lijn 't Horn-
tje-Den Burg-De Koog is rendabel. Het
busbedrijf wordt echter gezien als een
vorm van dienstverlening, die nauw
verbonden is met de veerdienst. Het
verlies van het busbedrijf kan, zolang
het dragelijk blijft, door het bootbe-
drijf worden opgevangen.
Naast de verlaging van de vracht
autotarieven, is het TESO-bestuur
voornemens nog andere tariefsverla
gingen in te voeren, maar over de aard
daarvan bewaarde de heer De Lugt
liever nog het stilzwijgen.
Toekomst
Enige jaren geleden maakte het
TESO-bestuur een prognose tot en
met 1970. Daaruit bleek dat de jaren
'66 en '67 moeilijk zouden worden, met
een minimale winst als gevolg van de
sterk stijgende lasten waar nog niet
voldoende stijging van inkomsten te
genover zou staan. Het blijkt nu dat
de stijging van het vervoer zeer snel is
gegaan, zo snel dat de resultaten sinds
1966 zeer gunstig blijven. Dit vindt
mede zijn oorzaak in het feit, dat de
„Texelstroom" eerst met Pinksteren in
de vaart is gekomen, waardoor de
rentelast en andere kosten nog niet ten
volle op 1966 hebben gedrukt. De be
groting voor 1967 voorziet dan ook
weer in een belangrijke kostenstijging,
omdat dan alle lasten die op de Texel
stroom rusten, geheel in de exploitatie
tot uitdrukking zullen komen. „Maar
wij verwachten een zo steike stijging
van het vervoer, dat deze gestegen las
ten geheel gecompenseerd zullen wor
den".
Prognose
Dat de toekomst op langere termijn
betreft, merkte de heer De Lugt het
volgende op: „In de algemene verga
dering van 1965 heb ik gezegd, naar
aanleiding van de bouw van de „Texel
stroom", dat wij bij de berekeningen
en. prognoses zijn uitgegaan van het
feit dat, in vergelijking met 1964 toen
de Mansdiep in de vaart kwam, in
1970 het vervoer van auto's en vracht
auto's verdubbeld zou zijn. Dus over
een periode van zes jaar. Het vervoer
was in 1964 125.000 personenauto's en
20.000 vrachtwagens, dus 165.000 een
heden. In 1966 was het vervoer reeds
256.000 eenheden. In twee jaar dus een
stijging van 55°/o. Dit zou betekenen,
dat in 1970 de toename 165 in plaats
van 100°/o zou bedragen. Verder is on
langs een prognose van de overheid
gepubliceerd, waarin tot uiting kwam,
Wij hebben juist ivat u zoekt
fa Gebr. Schoorl, tel. 2550
Halfuurdienst
Reeds volgend jaar zal een begin
worden gemaakt met het varen van
diensten op de halve uren. Het enige
bezwaar om deze dienst ook in de
dienstregeling op te nemen is het ge
brek aan een tweede fuik in de haven
van Het Horntje. Gehoopt wordt dat
de rijksoverheid binnen niet al te lan
ge tijd een tweede fuik in het Horntje
wil aanleggen. Maar gezien de toe
stand van 's lands kas, mag men geen
hoge verwachtingen koesteren. Zo'n
fuik is echter van groot belang voor de
recreatie en daarvoor is wellicht nog
geld beschikbaar. Bij dit alles is het
noodzakelijk dat de uitbreiding van de
verblijfsaccommodatie op Texel gedijke
tred houdt met de toename van de
vreemdelingenstroom. De heer De Lugt
toonde zich hierover niet pessimistisch.
Bij een goede begeleiding door de ge
meente, zal er voldoende particulier
initiatief zijn om dit probleem aan te
pakken. De angst van degenen, die me
nen dat Texel door de steeds wassende
stroom auto's en mensen verloren zou
gaan, deelde de heer De Lugt niet. Op
het eiland is voorlopig plaats genoeg.
De oplossing van het probleem is veel
meer een kwestie van geld dan van
ruimte. Wat is 30 ha. parkeerruimte
op 20.000 ha. land? De overheid heeft
de taak ervoor te zorgen bij de situe
ring daarvan het landschapsschoon zo
weinig mogelijk wordt geschaad.
Derde boot
Op den duur zal TESO een derde
veerschip moeten aanschaffen om de
stroom toeristen te kunnen blijven ver
werken. Een derde boot heeft echter
geen enkele zin als niet over een twee
de fuik in de haven kan worden be
schikt. Weliswaar kan dat schip lig
plaats vinden langs de wand van de
bestaande fuik, mar bij harde zuid
westelijke wind is het niet verant
woord het schip daar vandaan te ha
len. De afvaart zou dan onzeker zijn
en dus niet in de dienstregeling kun
nen worden vermeld.
Na voorlezing van de notulen door
secretaris G. Bakker, volgde het jaar
verslag (zie artikel elders in dit num
mer) door directeur M. C. de Gorter.
De balans en verlies- en winstrekening
werden zonder commentaar goedge
keurd en vastgesteld.
Verminderde belangstelling
In vergelijking met de vergaderin
gen van de afgelopen jaren was het
aantal aanwezige aandeelhouders deze
keer tamelijk klein: 91 personen die
144 stemmen vertegenwoordigden. Vol
gens de heer De Lugt was de goede
gang van zaken bij TESO daarvan de
oorzaak en misschien ook het gebrek
aan sensatie. Een vergadering, die en
kele jaren geleden werd gehouden,
trok 535 bezoekersDe nu aanwe
zige aandeelhouders noemde de presi
dent-commissaris een kern van trouwe
mensen, die de TBSO-vergaderingen
„door dik en dun" bezoeken. Speciaal
werden de oud-commissarissen Noor-
dijk, Rab en De Wit verwelkomd en de
oud-personeelsleden. Voorts herdacht
de heer De Lugt de onlangs plotseling
overleden machinist C. Zutphen, die
hij een van TESO's 'beste krachten
noemde. Zutphen was in 1947 bij de
onderneming als stoker in dienst ge
treden. Hij viel op door zijn ijver, toe
wijding en plichtsbetrachting en was
daarbij zeer gezien.
J. C. Dros herkozen
Commissaris J. C. Dros werd met
91 van de 144 stemmen herkozen. De
heer De Lugt wenste de heer Dros en
de vergadering geluk met deze uitslag.
In de drie jaar dat de 'heer Dros in het
bestuur zitting heeft gehad, toonde hij
zich een man die niet makkelijk zijn
•standpunt prijsgeeft- Men luisterde
evenwel graag naar zijn vaak kriti
sche opmerkingen De herkozen
commissaris dankte de aandeelhouders
en zei te zullen trachten in de komen
de vijf jaar het in hem gestelde ver
trouwen niet te beschamen.
„Koningin Wilhclmina"
De heer De Lugt vertelde dat de
verkoop van de „Koningin Wilhel-
mina" naar Italië niet doorgaat. In
Italië mogen geen schepen ingevoerd
worden, die ouder zijn dan dertig jaar.
De verwachting, dat toch een invoer
vergunning zou kunnen worden ver
kregen, werd niet bewaarheid. De be
trokken makelaar heeft het schip ech
ter nog twee maanden in handen en
zal trachten een andere koper te vin
den. Als dat niet lukt zal het schip
voor de sloop worden verkocht.
VOL-AUTOMATISCHE
INDESIT WASAUTOMATEN
Fantastisch goed,
voor slechts 598,
FA. GEBR. SCHOORL, tel. 2550.
In de afgelopen week werd de ver
huizing van onze drukkerij een feit.
Van het oude voormalige schoolgebouw
in de Parkstraat dat voor het nieuwe
raadhuis zal moeten verdwijnen werd
de gehele inventaris naar het nieuwe
onderkomen aan de Warmoesstraat
vervoerd. Dat was geen kleinigheid,
want de inboedel van een drukkerij
pleegt nu eenmaal te bestaan uit een
reeks zeer zware stukken.
Op de foto ziet men hoe de oude
pers, waarop de Texelse Courant de
afgelopen veertig jaar werd gedrukt,
met behulp van twee Westontakpls en
een kraan op een auto wordt gezet. In
de nieuwe drukkerij zal het apparaat
een rustige oude dag beleven, want
zijn taak zal voor het grootste gedeel
te worden overgenomen door een
gloednieuwe pers, die driemaal zo snel
draait. Dat de krant, die nu voor U
ligt op deze nieuwe machine is ge
drukt, betekent met dat op dit mo
ment reeds onder de best denkbare
omstandigheden in het nieuwe gebouw
wordt gewerkt. Er zullen de komende
dagen nog vele overuren gemaakt
moeten worden om alles op zijn defini
tieve pdaats te brengen. Een deel van
de archieven moet zelfs nog worden
overgebracht en aan het kantoor voor
de redactie wordt nog gewerkt. Maar
onze abonnees hebben hun krantje
weer in de bus en dat is het belang
rijkste!
MEIERBLIS OP 29 APRIL
Het dagelijks bestuur van de Stich
ting Cultureel Werk Texel zou gaarne
zien dat de Meierblis dit jaar niet op
de gebruikelijke datum, 30 april, wordt
ontstoken, maar de avond ervoor. Dit
in verband met het feit, dat de 30e op
zondag valt. Gehoopt wordt dat ieder
zich hiermee kan verenigen, zodat op
zaterdagavond 29 april alle Texelse
meierblissen zullen branden.
INVOERVERBOD OPGEHEVEN
Het invoerverbod van herkauwende
dieren naar Texel wordt met ingang
van maandag 3 april opgeheven. De
veemarkt blijft voorlopig echter nog
gesloten terwijl het invoeren van var
kens verboden blijft.
w?J
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coöp. Boe
renleenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ3,30 p.
kw. 4- 30 ct. incasso. Advert.: familieberichten
14 ct p. mm.; andere advert. 12 ct. p. mm.
Het bovenstaande werd naar voren
gebracht naar aanleiding van een vraag
van de heer C. Dogger, die het voor
stel deed het schip op het droge te zet
ten en er het nieuwe havenkantoor in
te vestigen of er een hotel van te ma
ken. De heer De Lugt vond dat hote-
idee zo gek nog niet, maar verwachtte
dat de welstandscommissie daarmee
niet akkoord zou gaan en ook Rijks
waterstaat zou niet toestaan, dat de
„Koningin Wilhelmina" uit de haven
wordt gesleept.
De heer G. Dros meende namens de
gehele vergadering te spreken toen hij
erop wees dat de aanwezigen ieder zes
stembiljetten en twee consumptiebon-
nen hadden gekregen. Zes consumptie
bonnen en twee stembiljetten zou de
vreugde hebben verhoogd.
Er kwamen tijdens de rondvraag ook
serieuze zaken aan de orde. De heer M.
Bakker had wel eens ervaren, dat bij
het opstellen van auto's op het rij dek
van de boot de vrachtwagens vooraan
worden gezet, zodat bij het verlaten
van het schip allerlei gevaarlijke in
haalmanoeuvres in de hand worden
gewerkt. De heer De Lugt wees erop
dat als regel de personenwagens het
eerst van de boot worden gelaten; voor
zover hij kon nagaan werd aan deze
regel de hand gehouden. Het laatste
werd bevestigd door de heer J. West
dorp, zelf vrachtwagenchauffeur, die
vond dat de heer Bakker uitzonderin
gen had meegemaakt.
Geen chauvinisme
Aan het slot van de vergadering rea
geerde de heer De Lugt op een uitla
ting van de heer Kolfschoten, enige
maanden geleden tijdens een verkie
zingsbijeenkomst van de KVP. Op een
vraag had de heer Kolfschoten toen
(Zie vervolg pagina 2)
De Texelse Courant is levend
uit de chaos van de verhuizing
gekomen. Voortaan kunnen wij
met betere machines in een pret-
iger omgeving werken, wat een
gunstige invloed zal hebben op
de inhoud van ons blad. Wij ver
zoeken onze relaties met het vol
gende rekening te houden:
Telefonisch zijn wij beter be
reikbaar geworden door een
tweede lijn. Daarvoor moest het
nummer worden gewijzigd in
2741, waarvan U gelieve nota te
nemen. Het oude nummer, 2058,
blijft daarbij nog enige weken
bruikbaar. Post, bestemd voor re
dactie of advertentieafdeling
kan men voorlopig deponeren in
dc brievenbus van de boekhandel
in de Parkstraat of persoonlijk
afgeven in de nieuwe drukkerij.
MEUBELHANOEL
Den Burg Tel. 2572
Raden naar de juiste datum
OOSTEREND In Oosterend is
men voornemens de binnenkort te
verwachten geboorte in het prinselijk
gezin niet ongemerkt voorbij te laten
gaan. De dorpscommissie heeft het
feestprogramma reeds „rond". Als de
'blijde gebeurtenis vo:or 12 uur 's mid
dags bekend is, wordt het geboorte
feest 's middags gevierd. Om drie uur
zal dan een optocht van kinderen met
versierde voertuigen worden gehouden,
voorafgegaan door het uit 70 per
sonen bestaande „Excelsior". Er zijn
prijzen uitgeloofd voor de meest origi
nele voorstellingen. Na de optocht zal
op het terrein bij de muzieknis een
aubade worden gehouden, 's Avonds
om acht uur volgt een lampionoptocht,
eveneens met medewerking van „Ex
celsior". Als de geboorte na 12 uur 's
middags bekend wordt, wordt hetzelf
de programma de volgende dag op de
zelfde tijden afgewerkt.
Raden
Door dc dorpscommissie is een wed
strijd uitgeschreven, waaraan alle
Texelaars kunnen deelnemen. Vanaf
heden staat op de stoep voor het pand
van de heer Cor de Jong een bus. Om
deel te nemen deponeert men in deze
bus een briefje, waarop men raadt op
welke datum en uur de geboorte zal
plaatsvinden. Het tijdstip dient zo pre
cies mogelijk genoemd te worden, tot
op de minuut! Uiteraard dient de
naam en het adres van de afzender ook
vermeld te worden. Per persoon mag
slechts één briefje worden ingeleverd.
De inzendtermijn sluit zodra de ge
boorte bekend wordt. De inzender die
liet tijdstip raadt of er het dichtst bij
komt, komt in aanmerking voor de
hoofdprijs: een reis voor twee personen
naar het défilé te Soestdijk op Konin
ginnedag.
Koninginnedag
Koninginnedag zal te Oosterend op
zaterdag worden gehouden in verband
met het feit dat dan de kottervissers
aan de wal zijn. Er zal de gehele dag
feest worden gevierd, 's Morgens zul
len bij de muzieknis kinderspelen wor
den gehouen (bij slecht weer in een
overdekte ruimte). Oosterenders van
alle leeftijden kunnen 's middags deel
nemen aan diverse spelen, geïnspi
reerd door de tv-wedstrijden „Inter
land" en „Het gulden schot". Vorig
jaar was een dergelijke ötrijd, waarbij
twee groepen Oosterenders om de eer
vochten, een groot succes. Deze keer
wordt met andere opdrachten gewerkt.
Zomerseizoen
Ook voor het komend seizoen heeft
de dorpscommiissie diverse feestelijk
heden op het programma staan. Vanaf
zaterdag 10 juni zal acht weken lang
op iedere zaterdagavond een amuse
mentsprogramma bij de muzieknis
worden gebracht. Hiervoor zijn reeds
diverse artiesten gecontracteerd, ter
wijl enkele avonden ook door Texe
laars zullen worden verzorgd. Na 29
juli wordt een week gepauzeerd, maar
de week daarop zal het programma
worden afgesloten met een lampion
optocht.
REISBEURS VOOR TOON DE HAAS
Een daartoe ingestelde commissie
heeft de Minister van Cultuur, recrea
tie en maatschappelijk werk geadvi
seerd een reisbeurs toe te kennen aan
de oud-Texelaar Toon de Haas, kunst
schilder te Amstelveen. De schilder is
voornemens in mei of juni naar Ier
land te vertrekken, waar hij een zestal
weken zal werken.