Water wordt industrieprodukt Is het gedaan met onze welvaart Strijd om het levenbrengende vocht Hoe de enorme voorraden zout zeewater om te zetten in zoet ivater? Werkloosheid eu bezuiniging Alle westerse landen kampen met grote economische problemen Tweederde van de aardoppervlakte is bedekt met water en slechts eenderde met land. Op dit land leven mensen en dieren, die dieren worden langzaam maar zeker door de steeds groeiende mensenmassa verder teruggedrongen en deze mensenmassa heeft een onles bare dorst. Zij heeft zoetwater nodig als drinkwater en ter bevloeiing van haar cultuurgronden, terwijl daarnaast ook enorme hoeveelheden water nood zakelijk zijn voor de industrie. Hoe gro ter het aantal mensen wordt, hoe gro ter de behoefte aan zoetwater. Momenteel heeft deze behoefte reeds een stadium bereikt, waarin men zelfs in waterrijke landen de toekomst met zorg tegemoet ziet. Een zeer waterrijk land en dat nog wel aan zoetwater is Nederland en toch maken geleerden zich hier reeds ernstige zorgen over onze waterhuishouding. Grote delen van ons oppervlaktewa ter (in rivieren, kanalen, sloten en plassen) wordt door de industrie ver ontreinigd. Dat is een zaak waar men niet zoveel aan kan doen. Men beschikt echter over grote waterzuiveringsin stallaties, die dit oppervlaktewater rei nigen en weer bruikbaar maken, door er met diverse chemische stoffen die de industrie er in loosde aan te ont trekken. Het zijn dikwijls op het oog onschul dige zaken die het oppervlaktewater zeer ernstig kunnen verontreinigen. Zo bijvoorbeeld wasmiddelen. .Wasmidde len?" zal menigeen ongelovig vragen. Ja, wasmiddelen! Veel wasmiddelen be vatten zogenaamde harde detergenten, dat wil zeggen in het natuurlijk proces van zuivering niet afbreekbare stoffen. De zuiveringsinstallaties ondervinden daarvan veel last door geweldige schuimvorming Ook in 'het buitenland tobde men daarmee. In de Duitse Bondsrepubliek is daarom het gebruik van harde de tergenten bij de fabricage van wasmid delen verboden. In Engeland had men last van het zelfde probleem. Daar is men op basis van een vrijwillige regeling overge schakeld op afbreekbare grondstoffen. Ook in ons land wordt hieraan ge werkt De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Volksgezondheid heeft met vertegenwoordigers van de Nederland se Vereniging van Zeepfabrikanten het WOENSDAGAVOND RINGRIJDERIJ IN DEN BURG Woensdagavond om half acht houdt de Texelse Folklore in samenwerking met de Vereniging voor Vrienden van het Paard" op de Groeneplaats te Den Burg een ringrijderij. Vele leden van de paardensportvereniging zullen met hun fraaie wagentjes meedoen. Er be staat hiervoor altijd veel belangstelling, zodat aangeraden wordt op tijd aanwe zig te zijn. Deelnemers worden verzocht zich voor woensdagmiddag 2.00 uur op te geven bij de secretaris van de V.V.P de heer P C. Hin, Spang W 23, tel. (02223) 465. Er wordt verzameld om 7.00 uur precies op het parkeerterrein aan de Emmalaan nabij het Sportveld van S.V. Texel Er zijn mooie prijzen en voor alle deelnemers prettige ver rassingen. Denkt U maar eenjs aan de wijn van het vorig jaar' Het optreden van de Texelse volks dansgroep komt hierdoor te vervallen, alsmede de muzikale omlijsting dooi de Boerenkapel. Na de ringrijderij volgt het gezamenlijk dansen onder leiding van de heer F. Veldwisch. 's Middags om 2 uur worden de laat ste schapen op het podium geschoren. Ook kan men zich weer laten wegen op de oude wolweegschaal, waarbij men tevens een fraai certifikaat ont vangt met het juiste gewicht erop in gevuld. De oliebollenbakkerij van de Vrouwenverenigingen in de Waag kan een groot succes worden, als de Texe laars nog meer olie en rozijnen ter beschikking willen stellen. Gaarne willen we hier tevens mel ding maken van degenen, die de acti viteiten van de Stichting Texel tot nu toe financieel steunden. Voor de ont vangen bijdragen is het bestuur de schenkers zeer dankbaar. Bijdragen werden verkregen van: Seven Up, de Volkskrant, Albert van Zoon, Heine- ken, Verkade, Caltex, Amstel, Albert Heyn, Kamer van Koophandel, Bak- ker's Ijzerhandel, P. Moerbeek, Ha merslag, Recreatie Stichting Texel, Middenstandsbank, S. Bruin, Raiffei- senibank, TESO, Modehuis Moerbeek, v.d. Meer-Langeveld, AMRO-bank, B. Beumkes, Breeuwer, D. Visser, bakker Timmer, Textielhuis Zegel, J. Brüge- mann, J Agter, VIVO, Schoo, Stark, A. v.d. Slikke, van Sambeek-Schrama, C. Mets, Venneman, Hoogerheide, L. Kellner, Offrein, Vispaleis, Dros' Maga zijn, Electrohuis, Brugmans, WV, De Oranjeboom, Smulpot, Nauta, De Zwaan, Lakeman, H. Craanen, Horloge rie Bakker, Langeveld de Rooy, fa. Frans Zeger, Kortenhoeven, W. Geus, Schoorl, J. de Waal, Lemstra, TEM, KI Mantje, Swarthof, Hotel De Graaf, Schoenmaker, S. Langeveld en J. de Wit. Stichting Folklore Texel probleem onder ogen gezien en de fa brikanten hebben een open oog hier voor. Zij verzochten de Staatssecretaris basis hierin verandering te brengen, zoals dat in Engeland in gebeurd. Wanneer de situatie zo is in een land als Nederland, dat over relatief veel zoetwater kan beschikken, dan is het wel duidelijk, dat elders m de wereld de toestand bijzonder moeilijk is. Er zijn vele landen die over slechts weinig oppervlaktewater beschikken en toch hun contures moeten bevloeien en drinkwater voor de bevolking nodig hebben. Dan spreken we nog niet over de geweldige zoetwatermassa's die no dig zijn voor een industrie van enig belang. Voor een belangrijk deel zijn het juist ontwikkelingslanden waar men tobt met watergebrek en dat is uiter aard heel erg, aangezien deze landen hierdoor zeer ernstig in hun groei en ontwikkeling worden belemmerd. Naast opleiding en geld is het water voor de ze landen wel het belangrijkste dat zij nodig hebben. Dit water is hen niet zonder meer te verstrekken. Geluk heb ben dergelijke landen nog, wanneer zij aan zee liggen. Dan kunnen zij beschik ken over de onmetelijke watervoorra den van de oceanen, maar dan zal dit zoute water eerst ontzout moeten wor den aangezien het anders niet bruik baar is voor de gestelde doelen. Dit ontzoutingsproces is geen een voudige zaak. Er zijn verschillende sy stemen, doch tot nu toe brengt dit ont- zouten grote problemen met zich mee. Of, de hoeveelheid gewonnen zoetwater is zo gering, dat men er slechts wei nig mee kan doen, of de kosten per liter gewonnen water zijn zo hoog, dat dergelijke ontwikkelingslanden dit wa ter eenvoudig niet kunnen betalen. Een tot nu toe veel gebruikt systeem is wel het distillatiesysteem. Zeewater wordt verhit en gaat verdampen^ waar bij de zouten in kristalvorm achterblij ven. De damp wordt later door koelmg weer gecondenseerd tot water, dat nu zoet en zuiver is en voor de gestelde doeleinden kan worden gebruikt. Er be staan grote waterdestillatieapparaten die doen denken aan fabrieken en deze leveren ook grote hoeveelheden water, maar de kosten van verhitting en koe ling zijn toch weer van dien aard, dat een liter water naar verhouding een kostbare zaak wordt en wat is tenslotte een liter water De tot nu toe grootste installatie op dit gebied bevindt zich in Koeweit, het bekende oliesheikdom. Deze installatie heeft een capaciteit van 80.000 kubieke meter water per dag en de pnjs be draagt slechts ongeveer 40 cent per ku bieke meter dat is per duizennd liter water. In Koeweit kan dit allemaal op heel gunstige basis, aangezien hier de ver warming e.d. wordt geleverd door aardgas uit het gebied van de olieveld den en dit aardgas kost geen cent. Dat is prettig voor Koeweit en theoretisch is daar het probleem in zekere zin op gelost, maar er zijn zoveel landen die dringend water nodig hebben, maar niet over gratis aardgas beschikken. Daarom bestaat er overal in de we reld op het ogenblik grote belangstel ling voor een nieuw systeem, dat de mogelijkheid biedt om op zeer voorde lige basis zeewater te ontzouten. Het gaat hier om het principe van de om gekeerde osmose. Hierbij wordt het zoute water onder druk door een mem braan geperst. Het membraan moet men zien als een Bijzonder fijne zeef. Hierdoor houdt men het ontzoute, pure en zuivere water over. Het is een prachtige ontwikkeling van de kunst- stoffenindustrie, dat men hoopt binnen kort te kunnen beschikken over stof fen, die voldoende sterk zijn om de druk te weerstaan en het zeewater te filtreren. Tot nu toe beschikt men slechts over een kunststof, die in staat is brakwater te verwerken, maar ook dat is al een belangrijke vooruitgang. Het prettige van deze nieuwe metho de is wel, dat men geen kostbare ener gie voor verhitting e.d. nodig heeft, waarbij het nuttig rendement bij destil latie maar klein is. Hier bij het nieuwe systeem, heeft men sleChtö weinig ener gie nodig om de benodigde druk tot stand te brengen terwijl de hoeveel heid water die geproduceerd worden zeer gunstig liggen. De kostprijs per kubieke meter zoetwater is dan aan vaardbaar ook voor arme landen en in dat geval ontwikkelen zich prachtige nieuwe perspectieven. In waterarme landen komt het er dan op neer, dat water 'n industrieprodukt gaat worden, dat per kubieke meter uit de fabriek komt. BRANDMELDING Bi) brand altijd bellen (02220) 2066. Dit geldt voor alle dorpen, zowel over dag als 's nachts. OPENINGSTIJDEN OPENBARE BIBLIOTHEEK De openingstijden zijn Maandag: 10 00 tot 12.00 uur; Woensdag: 19.30 tot 21.30 uur; Donderdag: 15.30 tot 17.30 uur. Vrijdag: 14 30 tot 15 30 uur en 19.30 tot 21.30 uur Jeugd: woensdag van 14.30 tot 17.30 uur en vrijdag van 15.30 tot 17.30 u. KANTOOR RIJKSWATERSTAAT AAN DE KEESOMLAAN Voor de som van 37.576,zal de gemeente het perceel bouwterrein aan de Keesomlaan (naast politiebureau) verkopen aan de Staat der Nederlan den. Het ligt in de bedoeling op dit 1400 m2 groot terrein ten behoeve van de dienstkring Texel van Rijkswater staat een kantoor met woonhuis te bouwen. De bouw van het Rijkswaterstaat- kantoor aan de Keesomlaan is niet ge heel in overeenstemming met het Uit breid ing9plan-in-onderdelen Den Burg 1965. Men wil hierin voorzien door het verlenen van een vergununing ex arti kel 20 van de Wederopbouwwet. GEMEENTE RUILT GROND MET FANFAREKORPS Met het Koninklijk Texels Fanfare korps heeft het gemeentebestuur over eenstemming bereikt omtrent een rui ling van grond nabij de Witte Kruis- laan en de Wa^emakerstraat. De ge meente staat aan het Texels Fanfare ongeveer 17 m2 af en krijgt hiervoor in ruil 25 m2. Deze 25 m2 zijn bestemd voor woningbouw. REORGANISATIE BEAMBTEN IN ALGEMENE DIENST B. en W. hebben besloten het dienst vak „Beambten in Algemene Dienst" te reorganiseren. Met ingang van 1 januari 1968 zal de gemeente één funktionaris in dienst hebben, op wie altijd een beroep kan worden gedaan. Betrokkene zal werkzaamheden moeten verrichten als: deurwaarder plaatse lijke belastingen, opnemen hondenbe lasting, controle bevolkingsboekhou ding, inning nota's ziekenvervoer en controle gastenstatistiek. Het ligt in de bedoeling als zodanig te benoemen de heer R. Buijs, die reeds werkzaam is als deurwaarder plaatselijke belastingen en beambte algemene dienst in De Cocksdorp. Dat betekent dat aan de heren M. Mosk en B. Lap eervol onslag moet worden ver leend. De reorganisatie betekent voor de gemeente een grote besparing. Het werken met één funktionaris, die vol doende initiatief bezit om eigener be weging melding te doen van diverse bijzonderheden is veel goedkoper. Door de betere vervoersmogelijkheden en de uitbreiding van het telefoonnet bestaat niet meer de noodzaak in ieder dorp een contactman van de gemeente te hebben. De heer R. Buijs heeft met ingang van 1 januari de functie: bode buitendienst. SLUITINGSTIJD PATATES-FRITESZAKEN ADI lerir fe\e Bij de opstelling van de begrotingen voor het komende jaar, moeten alle de partementen door forse bezuinigingen een bijdrage leveren om het te ver wachten tekort binnen redelijke gren zen te houden. Reeds nu staat vast, dat dit tekort hoger zal zijn dan ooit te voren. Dit is een alarmerend bericht, dat menigeen de wenkbrauwen zal doen fronsen. Het past echter geheel in het kader van de algehele economische ont wikkeling in de gehele westerse we reld. Het eens zo welvarende „Wirtschafts- wunder", West-Duitsland, hoopt door zeer diep ingrijpende regeringsmaatre gelen, die verleden week werden geno men na een driedaagse marathonbijeen komst van de Bondsdag, een dreigend staatsbankroet in de komende jaren te voorkomen. Ook hier werd de uitga- venkraan dichtgedraaid en luidt het wachtwoord „bezuinigen". Voor het jaar 1968 werd op de begroting voor niet minder dan 5,3 miljard mark ge schrapt, voor 1969 werden de uitgaven met 7,3 miljard mark verminderd, voor 1970 met 8,8 miljard mark en voor 1971 met 8,4 miljard mark. Dat zijn bedra gen die echt wel iets beteken. De economische moeilijkheden van Engeland dateren reeds van veel eer dere datum en na mgrij pende maatre gelen van de regering-Wilson en steun van de Verenigde Staten is op het laat ste nippertje 't pond-sterling veilig ge steld. Maar hoelang de Britten het nog kunnen redden blijft in geheel Europa een open vraag. Ook onze Belgische zuiderburen tobben met grote econo mische problemen, alsook generaal De Gaulle die reeds verstrekkende vol machten voor zijn regering heeft ge vraagd om op korte termijn de moei lijkheden het hoofd te kunnen bieden. Ook de Verenigde Staten hebben hun economische problemen, maar bezuini gen is daar een zeer moeilijke kwestie, aangezien de V.S. grote sommen nodig hebben voor de strijd in Vietnam. Ook daar breken economische deskundigen zich het hoofd, hoe er voor te zorgen dat de zaken in evenwicht blijven. In West-Europa echter stapelen mo menteel de problemen zich op. In de sfeer van de welvaart hebben we alle maal gedacht dat alles mogelijk is en dat we konden en mochten potverte ren en dat gaat nu opbreken. Het duidelijkst traden de eerste ver schijnselen voor het publiek aan het licht, toen er op epidemische schaal ontslagen gingen vallen, fabrieken gin gen inkrimpen, fuseren of sluiten. Aan vankelijk zag men dit als een verschijn sel van voorbijgaande aard, gevolg van de sanering die noodzakelijk was in verband met de vorming van grotere eenheden binnen de EEG. Het blijkt echter, dat er geen 9prake is van een voorbijgaande inzinking. De economie van de West-Europese landen is gewoon uit zijn evenwicht en er zul len flinke offers moeten worden ge bracht, alvorens men na verloop van tijd een wederopleving mag verwach ten. Velen zien die mogefijke opleving op te korte termijn. Toen de Nederland se regering ter bestrijding van de werkloosheid de eerste honderd mil joen gulden uittrok, dachten velen, dat nu het leed wel geleden zou zijn en men binen enkele maanden een nieuwe opleving kon verwachten. Het tegen deel is het geval. Het aantal werklozen neemt nog steeds toe en deskundigen menen, dat dit aantal ook in 1968 nog zal stijgen, in weerwil van het feit, dat de regering reeds een tweede honderd miljoen gulden ter bestrijding van de werkloosheid heeft uitgetrokken. Voorlopig mogen we onze verwach tingen niet te hoog stellen. We zullen Na het Koninklijk Besluit van maart 1960 was het mogelijk voor sumptieinrichtingen als patates-fri zakene.d. de hele nacht onbeperkt de verkoop door te gaan. Met het op de handhaving van rust en ordjomei de gemeente stelt B. en W. in de mende raad voor deze inrichtingen een sluitingstijd te onderwerpen. schillende gemeenten zijn er reeds overgegaan om voor deze consump lelir inrichtingen een zelfde sluitingsuur bepalen als dat wat geldt voor dra wetsinrichtingen. Volgens de Algen, Politieverordening is dit sluitings vastgesteld op 23 00 uur. Zoals beki wordt door de burgemeester ge-dure oc>p het zomerseizoen ontheffing verlei tot 24.00 uur. iden istva in bu dc itudi :ellii Ah gen Der ider DUINBRAND BIJ DEN IIOORN allen, niet alleen in Nederland, maar ook in de andere West-Europese landen moeten aanvaarden, dat we zuinig zul len moeten zijn, heel zuinig zelfs en dat we, evenals vlak na de oorlog weer hard zullen moeten gaan werken, om de zaken weer in evenwicht te krij gen. Daarnaast hebben de regeringen de plicht algemene maatregelen te ne men om een en ander in goede banen te leiden en zorg te dragen voor een zo groot mogelijke werkgelegenheid. AANWINSTEN OPENBARE BIBLIOTHEEK TEXEL Romans H. J. Kaeser: Filiaal in Pa rijs; E. M. Remarque: De weg terug; W. Wittkampf: Nader bericht ont breekt; P. Bakker: Vrouw aan boord; A. L. G. Bosboom-Toussaint: Het huis Lauernesse en Majoor Frans; H. S. Ha- se: Oeroeg;; A. M. de Jong: Merijntje Gijzens jonge jaren, W. Brakman: Een winterreis; S. Carmiggelt: Later is het te laat; E. Hemingway: Wie wint krijgt niets; Y. de Man; Voor Klaartje; W Ruyslinck: Wierook en tranen; A. L. Schneiders: Een kater in blik; G. Si- menon: Het geduld van Maigret; L. P. Boon: Mijn kleine oorlog; L. Couperus: Eline Vere; R. Harris: Diamantkoorts; E. Hemingway: En de zon gaat op en Hebben en niet hebben, H. Heijermans: Kamertjes zonde; W. G. van Maanen: Taal noch teken; A. Maclean; De laat ste grens, Ontsnapt langs Krakatau en Nacht zonder einde; M Minco: Moder ne Joodse verhalen; G. Simenon. Voort vluchtig; K. van Zomeren: Terloops te water. Studieboeken: N. Drogat: Hongerlan- den, De dierenwereld van Noord-Ame- rika, De groei en De oermens (Parool Life serie), H. J. Lijsen: Rijdt u mee; H A. M. Halverhout: Het koelkasthoek je; H. Windisch: Nieuwe fotoschool; H. Claus: Gedichten; W. Shakespeare; Een midzomernachtdroom, Het oude Egyp te, De middeleeuwen. De renaissance en Ierland (Parool life-serie); J. W. Schulte-Nordholt: Amerika; China tus sen eergisteren en overmorgen; Noord- hoffs opleidings- en beroepengids; B. Spock: Gesprekken met moeders, J. Bossard: Het meisje dat je trouwt; W. H. C. Ten'haeff: Para-psychologische verschijnselen in het dagelijks leven; E. Baldwin: Inleiding tot de biochemie; N. Gregoor: In gesprek met Harry Mu lish; M. Mooy: Adriaan van der Veen; H. Claus; Een geverfde ruiter, D. Fren- kel Frank: Spin.oza; W. Watson: Het oude China; H. J. Schonfield: Opgra vingen getuigen voor de Bijbel; P. Her- mand: Het celibaat in discussie; M. van der Plas: Het tweede dagboek van het concilie; Mac. Gillavry-Verlinden: Ik kan jong blijven en oud worden; G Ja- nouch: Gesprekken met Kafka, Willem Kloos; J. Cats; Het Spaanse Heydinne- tje; J W Schulte Nordholt: Als de minste der mensen; M. Nijhoff: Lees maar, er staat niet wat er staat; J. J Buskes: Martin Luther King; G. Paloc- zi-Horvath: Mao Tse-Toeng; B. Rierre: Een verovering op de Himalaya. Jeugdverhalen en jcugdstudieboeken: H. Wijdeveld: Siem, de beer van Piet Hein; G." van Heerde; De kleine hagedis J. Dulieu: De zeven wonderdaden van Kevertje Plop; H. Oberstadt-Witsen Elias: Het geheim op zolder; G. Even huis: De vaders en de broers van Put ten; P. Norman: Over fuiven en feest jes gesproken; A. P. M. de Beer: De scheepskat van de Zwarte Zwaan; M. Bellah: Waf, waf, miauw; C. M. van den Berg-Akkerman: Diedel tje gaat naar Artis en Diedeltje winkelt met Sietske; E. Blyton: De „Vij.f" en de schat op het fluistereiland en de „vijf" en het geheim van de oude toren; G. Bomans: Het locomotiefje, 'het onbe woonde eiland en de ontreveden vis; P. Durand; Barend de beer bij de kapper; P. Heus: Gert Jan droomt, Gert Jan heeft een autoped en Gert Jan zoekt een baas; W. G van de Hulst: Zijn de kraaien nog zwart; P. de Rooy: De pa ges van de Mauritius; A. de Vries: Het boek van Diet je Jansen (drie delen); B. H. Heldt: Europese stationcars; J. Rus kin: De koning van de gouden rivier; R Menzel: In 'het land van de parel duikers. inkl ,ing dien Even ten oosten van Loodsmansdlgm= brak zaterdagmiddag om 5 uur duinbrand uit die door de droogte stige vorm dreigde aan te nemen brand was veroorzaakt door een Hoo der die op het terrein aan het vuil verbranden was. De brandweer was snel ter plai om het vuur te bestrijden. Na 20 mi ten leek het gedoofd. Maar 's avonds tegen tienen moes! de spuitgasten weer uitrukken, vuur had de kop weer opgestok waarschijnlijk mede door het drai van de wind. In de dikke kweekli op het terrein was het blijven smeu! Tot half twaalf was men aktief. Drie brandweerlieden bleven uur 's ochtends de wacht houden. Da na bestond er geen gevaar meer tot WETENSWAARDIGHEDEN AUTORIJDEN IN HET BUITENLAND Over het algemeen genomen lev het autorijden in het buitenland meeste Nederlandse rijders weii moeilijkheden op. In verband met grote aantallen automobilisten die dens de vakantie naar het buitenl; gaan, is het wel eens nuttig enkele k! ne bijzonderheden onder de aandacht brengen, die van groot belang kunn zijn op de buitenlandse reis. gin lem: Brc AR vee de peli .ene h iel. doo nde n 1 het ïoo: ,1a: ■dip dt id\ EX tal aar vo lts gel let ,or 1P1« ti igi eli B Om te beginnen krijgen we het rijd in de bergen, waaraan de meeste NI-'0 derlandse rijders met gewend zijn waarbij het nuttig is op enkele belan rijke punten te wijzen. Wanneer we de berg oprijden, d moet de versnelling zodanig word gekozen, dat de motor het royaal trekken. Dit kunt u controleren door nu en dan het gaspedaal iets verder te trappen. Gaat de motor harder lop of trekken, dan ls alles in orde, doet dat niet, dan is hij overbelast, wai door het koelwater kan gaan koken. Zodra men bemerkt dat de mot niet harder trekt bij meer gas, moet onverwijld naar een lagere snelling worden overgeschakeld. Verli ook niet teveel snelheid, want de w door de snelheid veroorzaakt helpt het water te koelen. Bij steile helling kan men zo langzaam aan terugsch kelen van de ene vensneling naar andere. Gaat het koelwater onverhoopt la koken, dan moet men niet verder d< rijden. Men zoekt een gelegenheid de wagen tot stilstand te brengen. V zetten de auto dan op de handrem laen de motor stationair doordraai* opdat de ventilator meehelpt met h koelen. Wanneer het water is afgekoeld k« bij draaiende motor water worden bi gevuld. De vuldop mag nooit word losgedraaid als het water niet voldoei de is afgekoeld, aangezien het wati anders omhoogspuit en ernstige bran wonden kan veroorzaken. Het afdalen in de bergen moet in zodanige versnelling gebeuren, dat wagen een niet te grote snelheid krijg zodat men zou moeten gaan remme De versnelling dient zo te worden gt e kozen, dat de wagen voornamelijk ree >e: op de motor en daardoor een besche den snelheid behoudt die veilig is vo-: het traject. Afremmen met de voetre doet men alleen voor bochten en in bi zondere gevallen. Op het rechte stu moet dat niet nodig zijn. Men m; nooit dalen met ontkoppelde motor, ds is levensgevaarlijk en kost u bovendit uw koppeling. Bij tweetactmotoren mag men tijder de afdaling het gas niet te lang loslate aangezien de motor anders geen vo doende smering krijgt. Men dient daai om tijdens de afdaling nu en dan w gas te geven, doch dit dient te geschif den op momenten dat de extra snelhei geen gevaar oplevert Houdt u er vooral rekening mee, da in de landen die u gaat bezoeken enige verkeerregels anders zijn dan ons land. Daarom is het beslist verstan dig om voor de reis kennis te neme van deze afwijkende verkeersregels. Vergeet u niet er kunnen levens me gemoeid zijn, ook uw eigen leven I enkele landen bijvoorbeeld heeft he langzaamverkeer ook voorrang op au to's wanneer het van rechts komt gelijkwaardige wegen. Dus de stellig snelverkeer heeft voorrang op lang zaamverkeer, gaat daar niet op. In West-Duitsland bijvoorbeeld heef het verkeer dat zich in een rotonde verkeersplein bevindt voorrang op he verkeer dat dit verkeersplein binnen komt. Wij Nederlanders denk dan va: rechts inkomend dat wij voorrang heb ben op het verkeer dat ons van links de rotonde nadert, maar dit is abuis, rijden door enwe hebben kans brokken. Zo zijn er nog vele afwijkin gen die we beslist moeten kennen, wil len we geen narigheid veroorzaken. Oriënteert u daarom tijdig

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1967 | | pagina 2