Revolutie in de scheepsbouw Nu het geregend heeft VOiOJ BRIGADIER PIET EN DE SPORTCOMPUTER Waterleiding en arbeidsbesparing Draagvermogens van miljoenen tonnen zijn geen utopie meer rubriek voor LANDBOUW en VEETEELT SPORTPROGRAMMA MUTSSPAARBANK \Yvv/y/ x 1 1 v SPORT EN SPEL in het afgelopen weekend Reuzentankers drijvendbouiven Ömlw - JHI >un (ijMmlngf u RS Na lang wachten heeft het laatste dagen wel zoveel geregend, dat diverse zaken, die telkens weer werden uitge steld, omdat het te droog was, of in gepaalde gevallen ook wel omdat men meende, dat het te droog was, nu uit gevoerd kunnen worden. We denken aan de volgende dingen. Stikstof op grasland Er zijn nog steeds heel wat veehou ders, die het niet aandurven om in pe rioden, waarin het niet of heel weinig regent, stikstof op het grasland te strooien. Gelukkig zijn er ook heel wat veehouders, die er anders over denken. En van meerderen hoorden we, dat zij, dank zij dit volgehouden stikstof strooien, zonder veel kleerscheuren de droge periode zijn doorgekomen. Op dit moment is het zo, dat nie mand met het argument, dat het toch te droog is, het geven van stikstof uit stellen of afstellen kan. Na de lange periode van droogte en warmte is de grond nog goed op temperatuur. Samen met de hoeveelheid regen, die er ge vallen is, geeft dit goede groeikansen. U moet daarbij echter een handje hel pen. Een gift van 200 - 300 kg. kalk- ammon per ha. kan in deze tijd nog wonderen doen. Inzaaien van grasland Zowel voor de vernieuwing van oud grasland als ook voor het inzaaien van bouwland met een mengsel van gras- en klaverzaad was het op diverse plaatsen te droog. Eenvoudig omdat er de mogelijkheid niet was om de grond te bewerken. We menen, dat die moei lijkheden nu wel verdwenen zijn. Niet alleen voor de bewerking van de grond, maar ook voor de aanslag van het zaad was een hoeveelheid re gen dringend nodig. Toch zijn we van mening, dat voor een vlotte 'kieming en eerste groei van gras- en klaverzaad de temperatuur van minstens even groot belang is als het water. En we denken dan speciaal aan de bodem- temperatuur. Daaraan is het te danken, dat de opkomst van gras- en klaver zaad in de nazomer veel vlotter ver loopt dan in het voorjaar. Van nabij hebben we het dit jaar meegemaakt, dat in maart gezaaid gras- en klaver zaad wel driemaal zo lang werk heeft om boven de grond te komen als zaad, dat in augustus de grond in gaat. Benut de komende dagen om Uw plannen voor vernieuwing van gras land of het dichtleggen van bouwland uit te voeren. Bestrijding van stekels Voor het succesvol bestrijden van de stekels met chemische bestrijdingsmid delen is het de laatste tijd inderdaad veel te droog geweest. Voor een goed resultaat moeten de stekels nl. aan de groei zijn en daarvan was de laatste tijd eigenlijk geen sprake. Ook de ste kels zullen nu echter gaan profiteren van het water en de nog aanwezige warmte in de grond. We hebben het deze zomer nog een paar maal gehoord, dat men speciaal met de bestrijding van stekels in de nazomer succes had gehad. We menen te mogen constateren, dat het aantal percelen met veel 6tekels de laatste jaren duidelijk kleiner is geworden. Maar er zijn er nog wel zoveel, dat het de moeite waard is om deze opwekking om de stekels te bestrijden, in deze rubriek te plaatsen. De stoppelgewassen We stellen ons voor, dat de plannen om stoppelgewassen voor groenbemes- ting of groenvoer te zaaien niet alle uitgevoerd zijn. Ook daarvoor was het op veel plaatsen te droog. Intussen is het daarvoor nu te laat geworden. Waar het zaaien nog wel is gebeurd, of waar zo'n groenibemestings- of groenvoedergewas onder de stppel van daan is gekomen, is het strooien van stikstof nog wel eens achterwege ge bleven. We menen nu al te moeten zeggen, dat dit jammer is. Toch zou het onjuist zijn om het nu ook verder achterwege te laten. Een gewas stop pelknollen kan tot diep in de herfst doorgroeien en ook een gewas Italiaans of Westerwlds raaigras groeit vrij lang door. Daarom is er alles voor te zeggen om in de gevallen, waarin het nog niet gebeurde, nu nog 300 kg. kalkammon per bunder te geven. Bestrijding van kweek Tot nu toe waren de omstandigheden voor de bestrijding van kweek met ploeg, frees, cultivator en eg zeer ge schikt. Dat is op dit moment al minder en we moeten er rekening mee houden, dat het weer in korte tijd zo kan ver anderen, dat van de zgn. mechanische bestrijding geen volledig succes kan worden verwacht. Hoewel het er naar uitziet, dat het voor de chemische bestrijding van kweek vooral in de richting van het middel TCA zal gaan, hoorden we kort geleden, dat enkele akkerbouwers met een bespuiting van Dalapon en de mid delen Aamitrol vloeibaar TC en Wee- dazol TL toch ook een goed resultaat hadden gekregen. Dalapon wordt gebruikt op een kweekmat, die onder de stoppel van daan komt en daarbij goed aan de groei is, of op kweek, die na een be werking weer goed aan de groei is. De beide andere genoemde middelen worden gespoten op een niet bewerkte grond op het moment, dat de kweek op het hoogtepunt van de groei is. In de meeste gevallen moet men daarvoor wel wachten tot eind september. Voor het middel TCA is het nu de tijd nog niet. Het is daarvoor gewenst, dat de grond nog belangrijk vochtiger is. ZATERDAG 9 SEPTEMBER: Junioren HCSC 3-ZDH, 4.15 uur Adspiranten: De Koog a-Tex. Boys b, 3.00 uur Texel b-Cocksdorp a, 3.00 uur ZDH a-Oosterend a, 3.00 uur Pupillen Texel a-Cocksdonp a, 2.15 uur Tex. Boys a-Texel b, 3.00 uur ZDH a-Oo9terend a, 2.15 uur ZONDAG 10 SEPTEMBER 4e klas A KNVB: Texel-Zwaagdijk, 2.30 uur DTS-Wa ter vogels Hollandia T-West-Frisia VVW-MFC Succes-Flevo De Valken-LSVV Afdeling Noordholland ZDH-Wiron, 2.30 uur ZAP 3-Texel 2, 2.30 uur Hollandia T 3-De Koog, 2.30 uur Kaagvogels 2-Cocksdorp, 2.30 uur Tex. Boys 2-Succes 3, 2.30 uur Callantsoog 2-Texel 3, 2.30 uur Texel 4-St. Boys 3, 12.00 uur De Koog 2-ZAP 9, 2.30 uur Oosterend 2-Watervogels 5, 2.30 u. WGW 5-ZDH 2, 2 30 uur Junioren Texel-BKC, 2.30 uur Succes 2-Oosterend ,2.30 uur Cocksdorp-Zeemacht 2, 2.30 uur Adspiranten: Texel a-Watervogels a, 12.15 uur Tex. Boys a-Watervogels b, 12.00 u. MEDEDELINGEN S.V. Texel Een volledig programma. Alle elftal len komen in aktie. We vragen ons af APPLICATIECURSUS VOOR CAFE-RESTAURANTKELNER/ -SERVEERSTER Het Arbeidsbureau verzoekt ons van het volgende melding te maken: In 4 plaatsen in ons land zullen er in het komende cursusseizoen wederom applicatiecursussen voor Café-restau- rantkelner/-serveerster door de Stich ting Vakonderwijs Horecabedrijven worden gegeven. Bijzonderheden over deze interes sante opleiding zijn: Cursusduur: 16 weken (1 dag per week) Cursusplaatsen: Arnhem, Maastricht, Groningen, Alkmaar. Cursusdag resp.: maandag, dinsdag, Woensdag en donderdag. De cursusdag per plaats wordt nader bekend ge maakt. Aard van de lessen: vooral praktisch serveren (5V2 lesuur per dag). Toelatingseisen: 2 jaar ervaring in het bedieningsvak. Kosten: contant ƒ190,of in termij nen: 25,bij inschrijving 12 x ƒ15,—. Sluiting der inschrijving; 1 oktober '67. Inschrijfformulieren en/of nadere ge gevens zijn schriftelijk of mondeling te verkrijgen bij de Stichting Vakonder wijs Horecabedrijven, afd. Applicatie cursussen, Johan de Wittlaan 8, 's-Gra- venhage, tel. (070) 65 28 10. Ik heb het al meer gezegd: „Het is erg jammer, dat wij aan allerlei verbe teringen zo gauw wennen en daardoor vergeten in hoeveel opzichten wij be voorrecht zijn boven vorige generaties". Eén van de „zegeningen", waarvan wij profiteren is de aanwezigheid van wa terleiding op ons eiland. Mede dank zij de hulp van de Ruilverkaveling is die „zegen" een werkelijkheid geworden voor vrijwel alle bedrijven op Texel. Vooral met een zomer als 1967 ach ter de rug moet het voordeel van de waterleiding weer duidelijk spreken. De rijen auto's en wagens met tanks bij de Coöp. Zuivelfabriek zouden de laat ste maanden weer heel lang zijn ge weest als we het nog zonder water leiding hadden moeten doen. Telkens als ik aan deze dingen denk gaan mijn gedachten weer terug naar een gesprek met die oude, afgeleefde boer, die mij met bezwerende vinger toevoegde: „Je bent gek met je artikelen, waarin je beweert, dat we op Texel waterleiding nodig hebben. Het is immers nergens voor nodig. En wie moet dat betalen?" Maken wc er een goed gebruik van Wel komt bij mij zo nu en dan de vraag op of op ieder bedrijf wel vol doende gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden, die waterleiding geeft. Ik denk dan speciaal aan de bedrijven, waar het water in de sloten geen drinkwater is, of waar helemaal geen water aanwezig is. Dat zijn er op Texel heel wat. Ik ben er verder van over tuigd, dat op heel wat bedrijven, waar het water nog wel als drinkwater wordt gebruikt, dit tot schade van de veestapel en daarom ook voor de vee houder gebeurt. In veel gevallen zorgt men echter wel voor goed water door aanvoer van af het bedrijfsgebouw. In een aantal gevallen heeft men het zo geregeld, dat het rundvee naar het bedrijfsgebouw kan komen om daar te drinken. Is de afstand met te groot, dan kan dit, maar we maken wel eens gevallen mee, waarbij de afstand zo groot is, dat de dieren een enorme wandeling moe ten maken om bij het water te komen. Dit lijkt ons vooral in een droge, war me periode een bezwaar. Een goede oplossing Op een aantal bedrijven is men al vrij spoedig nadat de waterleiding op het bedrijf kwam overgegaan op een systeem, waarbij het water naar diver se percelen op het bedrijf wordt ge bracht. Vooral na het gereed komen van de ruilverkaveling, is hiervoor op een flink aantal bedrijven de mogelijk heid aanwezig, omdat een grotere op pervlakte grond bij het bedrijf ligt of verspreid liggende percelen tot één kavel zijn samengevoegd. Voor het vervoer van het water naar de percelen kan gebruik worden ge maakt van een eenvoudige tyleenlei- ding. Al naar gelang van de afstand kan deze leiding een kleinere of gro tere doorsnede hebben. In bepaalde ge vallen is de leiding dan verbonden met een bak met vlotter, waardoor het wa ter in de bak op een bepaald niveau blijft. In de meeste gevallen brengt men in de leiding automatische drink bakken aan. We zijn van mening, dat de laatste methode de voorkeur ver dient. Waarom nu? We zouden ons kunnen voorstellen, dat het de lezers van deze rubriek verwondert, dat we op dit moment over deze zaak schrijven. We staan immers bijna aan het eind van een weideseizoen. Toch heeft dit zijn reden. Het is nl. nodig de leiding, ter voorko ming van vorstschade, een flink stuk in de grond te graven. Wil men dit zelf doen, dan zal dit moeten gebeuren in een rustige periode. De kans, dat het werk vóór de volgende weideperiode klaar is, is dan het grpotst. We denken echter ook nog aan iets anders. Het is vrij zeker,d at zeer bin nenkort weer een draineermachine aan het werk gaat. We zouden ons kunnen voorstellen, dat, vooral als het een grote afstand is, men er tegen op ziet om de tyleenleiding tot een behoorlijke diepte in te graven. In dit geval kan men zeer goed gebruik maken van een draineermachine. In een minimum van tijd graaft deze een sleuf tot de gewen ste diepte, waarbij men heus niet op een paar centimeter behoefte te kijken. Juist daarom menen we, dat het van belang kan zijn om deze zaak nu aan de orde te stellen. We hopen, dat zij, die met dit probleem te maken hebben en we menen, dat dit er velen zijn hier eens ernstig over zullen den ken. CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woensdag 13 september a.s. worden dc moe der® van Oudeschild en Den Burg verwacht Ondeschild van 13.00 - 13.45 uur; daarna Den Bnrg tot 16.00 uur. hoe het Texel 1 zal vergaan. Volgens geruchten zouden er enige spelers we gens vakantie niet beschikbaar zijn. Dat zou jammer zijn. Het gaat om de punten en we weten hoe belangrijk die zijn. Bereid je goed voor, spelers, en speel tot het einde met volle overgave. Texel 2, 3 en 4 zullen zich nog ter dege moeten inspelen. De junioren zul len het dit seizoen wel wat zwaar te verduren krijgen. Toch maar doorzet ten en volgend seizoen redden we het weer. Dit geldt ook voor adsp. a Adsp. b moet behoorlijk partij kunnen geven. Laten we hopen op goede uit slagen. D. JUNIOREN GEEL ZWART 2-ZDH 2—0 ZDH speelde eerst tegen wind. Het eerste kwartier ging de strijd gelijk op. Daarna nam Geel Zwart de leiding door D. Smit. ZDH zat niet stil, zoal6 bleek uit enkele fraaie schoten van spelers, die beter lot verdiend hadden. Rust 10. Spoedig na rust stelde Geel Zwart de overwinning veilig door een doelpunt van T. Smit; 20. Aan beide kanten werden enkele mooie kansen gemist. In de scheepsbouw is een ziekte uit gebroken, die men „Gigantomanie" zou kunnen noemen. Kort na de laatste we reldoorlog was een tanker van 20.000 ton een reuzcnschip en zo'n tien jaar geleden waren dat schepen van 40 tot 50 duizend ton. Speciaal wat de tan kers betreft bestaat er momenteel een niet te stuiten tendens om steeds gro ter schepen te gaan bouwen. In Japan werd kort geleden de eerste tanker van 209 duizend ton in dienst genomen en in Europa werd de kiel gelegd voor een tankschip van 200 duizend ton. Dat is nog niet alles, want in Japan, Engeland en Duitsland liggen reeds plannen ge reed voor tankers van rond 500 duizend ton. Dergelijke projecten vereisen ech ter een revolutie in de scheepsbouw- techniek, want het ligt voor de hand, dat dergelijke reuzen niet meer op de traditionele wijze op het droge kunnen worden gebouwd. Reeds in de laatste tien jaar ging men er bij het bouwen van grote schepen toe over gebruik te maken van bouwdokken, zodat deze schepen niet meer van de helling van stapel be hoefden te lopen, doch gewoon te wa ter konden worden gelaten door het dok te laten zinken en onder het schip weg te trekken. Wanneer men echter schepen van een half miljoen ton wil gaan bouwen, met een lengte van 300 tot 450 meter en misschien nog wel meer, wordt het onrendabel om daarvoor speciale bouw dokken te vervaardigen. Er bestaan daarom plannen om dergelijke gigan ten drijvend in het water te bouwen. Secties Zoals nu reeds gebruikelijk, worden aan land de secties (delen van de romp) geprefabriceerd. Men krijgt dus een soort bouwdoos-systeem en elke bouwsteen is een deel van de scheeeps- romp. Deze secties kunnen drijven, worden te water gelaten en dienen dan in het water aan elkaar gezet te wor den. In theorie is dit allemaal prachtig, maar in de praktijk zullen er nog ver schillende technische problemen moe ten worden opgelost, voordat een en ander kan worden gerealiseerd. Zo kunnen bijvoorbeeld de secties niet op de juiste manier aan elkaar gelast worden, voorzover het delen betreft, die onder water liggen. Men heeft reeds gedacht aan het gebruik van een dui kerklok, doch ook dat blijkt niet de juiste oplossing. Men meent nu een andere methode gevonden te hebben en wel door het gebruik van een klein dok, dat geschikt is om twee secties aan elkaar te bevestigen. Wordt een nieuwe sectie daaraan toegevoegd, dan schuift het dok op om het te verbinden deel boven water te houden. En zo schuift het kleine dok steeds een sectie op, terwijl de reeds met elkaar ver bonden delen vrij in het water drijven. Een ander probleem vormt het bedek ken van het onderwaterdeel met een beschermende laag. Men overweegt om hiervoor zelfklevende plastic-folie te gebruiken. Veranderingen De scheepsbouw zal niet kunnen ont komen aan revolutionaire veranderin gen. Het is een logisch gevolg van de behoefte tot het bouwen van steeds groter schepen. Scheepswerven zijn veel te klein en ook de grote dokken blijken niet groot genoeg te zijn. Wan neer men het systeem van het bouwen van reuzenschepen, vrij drijvend in het water, kan perfectioneren, dan zijn er geen grenzen meer wat betreft de grootte van zeeschepen. Dan moet het ook mogelijk zijn, het zojuist in Enge land gereed gekomen plan voor de bouw van een tanker met een draag vermogen van enige miljoenen tonnen ten uitvoer te brengen. Deze schepen zullen nooit zoals hun voorgangers op het droge komen om te worden ge schilderd of gerepareerd. Alles zal in het water geschieden, hoogstens met gebruik van een klein drijvend dok. Bovendien zullen deze reuzen van de toekomst aanmerkelijk veiliger zijn. Men zou denken, dat dergelijke lange smalle schepen grote kans lopen door midden te breken. Maar hoe langer de schepen worden hoe minder kans daar op bestaat. Het gevaarlijkst zijn name lijk die golven, die even lang zijn als de scheepsromp lang is. Op de grote oceanen zijn de golven nooit langer dan 300 meter. Een tanker van onge veer 350 meter lang zal dus vrijwel geen kans lopen een golf te ontmoeten die hem zou kunnen breken. Tot nu toe kan men slechts metalen platen met een dikte van hoogstens 40 millimeter in de scheepsbouw gebrui ken, aangezien bepaalde lasverbindin- gen bij dikker metaal niet mogelijk zijn. Bij het bouwen van de toekom stige reuzentankers zal men toch moe ten trachten een voldoende stevige constructie te maken en daartoe zullen in deze schepen extra spanten en an dere verstevigingen worden aange bracht. Aangezien men anderzijds wil trachten het bouwgewicht zo klein mogelijk te houden, maken de ontwer pers gebruik van elektronische compu ters bij hun berekeningen. Een groot probleem gaat de aan drijving van deze schepen vormen, om dat men steeds grotere scheepsschroe ven nodig heeft. De vervaardiging van dergelijke geweldige schroeven is op zich reeds moeilijk, maar het transport van de fabriek naar de plaats waar het schip gebouwd wordt, zal onoverkome lijke bezwaren opleveren, wanneer de schroeven nog groter worden. Tot nu toe werden juist de zeer grote schepen door middel van één schroef voortbe wogen. Men verwacht dit probleem te kunnen oplossen, door de reuzentan kers te voorzien van twee tegen elkaar in draaiende schroeven, die elk van een formaat kunnen zijn dat nog ver voerd kan worden. Ongetwijfeld zal het door deze revo lutionaire scheepsbouw in de toekomst mogelijk zijn tankers van enorme grootte en een draagvermogen van mil joenen tonnen te bouwen. Er zullen echter slechts weinig havens in de we reld zijn, die deze schepen zullen kun nen herbergen. 104. Intussen was Wasilew I. Oms komsk weer wat gekalmeerd en hij trad opnieuw de kamer binnen, waar uit hij nog maar zo kort geleden de kleine Wladimir met bruut geweld verwijderd had. „Ik snap er niks van", mompelde hij. „Hoe kon die kist nu leeg zijn? Toen we haar in de smidse oppakten, woog ie immers zwaar genoeg!" „En dat kwam omdat ik er in zat", zei toen brigadier Piet, daarmee de vraag van W. I. Omskomsk beant woordend. „Wel Barrroesjanak Trrrammelant- skiü" knalde Wasilew I. Omskomsk toen verbaasd. Hij had immers hele maal geen antwoord op zijn gemom pelde vraag verwacht en hij had al evenmin kunnen vermoeden, dat zich plotseling een onbekende bezoeker in het vertrek zou bevinden. Die bezoeker scheen zich trouwens volkomen op zijn gemak te voelen en had een plaatsje gezocht in de gemakkelijkste zetel van het vertrek. „Hoe bent U hier binnen gekomen, meneer?" bulderde W. I. Omskomsk. „Dat zei ik toch al", lachte de brig- ges. „Jullie hebben me zelf naar bin nen gedragen! Dat gaat je nu de kop kosten, lieve vriend. Buitenlandse am bassadeurs mogen namelijk veel, maar één ding mogen ze niet. En dat is in breken in de huizen van onze landge noten. „Zo, dus je weet alles....?" zei de volkscommissaris grimmig. „Nou, dan is het maar goed, dat je niks kunt be wijzen, hè?" „Dat dacht je maar", grinnikte bri gadier Piet. Hij haalde de spoel van de bandrecorder en stak die lachend in zijn binnenzak. „Alles staat op de band", zei hij. „Ik had het toestel zelf aangezet.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1967 | | pagina 7