Cjrocn Jjwartsjexeh in het harL, Niet alle kottervissers zijn blij met Sociale Verzekering MEUBELS uit geheel EUROPA Schippers vrezen toename ziekteverzuim Strandhuisjes weggespoeld Het statussymbool De vakanties in 1968 Meubelhuis Texel ai,C. Vlaming: „Er is niet aan te ontkomen ons nieuwe feuilleton [PAG 6 OKTOBER 1967 81e JAARGANG No. 8106 lpTe N.V. v/h Langeveld De Roofl jlbus 11 - Den Burg» Texel Tel. 2741 Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Deo (el. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403 S3 Ondanks alle moderne voorzienin- >n is de noordzeevisserij een roman- ;ch bedrijf gebleven. De kerels, die ke maandag de haven van Oude- hild uitvaren om er pas vrijdag weer rug te keren, worden nog altijd be bouwd als avontuurlijke zeebonken et een beroep vol risico's, ondanks i( feit, dat het zeil reeds lang heeft aatsqemaakt voor een motor van mderden paardekrachten, dat de hepen een flink stootje kunnen heb- ezjj >n, terwijl radio, radar, echo-lood, sdetector en allerlei andere elektro- sche apparatuur het vissersleven iel wat minder ongewis maken dan het verleden. Maar tochde ementen zijn nooit helemaal bere- inbaar. Van de vangst is men niet j voorbaat zeker, evenmin als van opbrengst. Neem daarbij het harde, ïgeregelde leven aan boord, het ont ij eren van huiselijk comfort en gezins ven, het zware werk bij dag en icht en het is zonder meer duidelijk jrf ook van de visser van vandaag >el wat wordt verlangd. Toch zijn er iel wat Texelaars, die aan de roep m de zee geen weerstand kunnen eden. Gebrek aan arbeidskrachten ;elt men op de Texelse vloot nauwe- jis, in tegenstelling tot vroeger. Het is niet alleen de beste boterham te hen trekt. Wie het alleen daarom te doen, slaagt niet als visserman, kt de heer P. C. Vlaming uit Ooster- ïd. Hij kan het weten, want hij is een ide rot in het vak. Hij maakte de kei van de Texelse kottervloot vanaf eerste prille begin in 1926 ;e. In dat jaar liet P. Drijver de irste kotter bouwen, maar ging er k*ee jaar later mee failliet. Hetgeen laming senior er niet van weerhield het ook met een kotter te probe- 5n, evenals v.d. Vis in 1928. Dat wa in de TX 11 en TX 39, scheepjes met Kit P. C. Vlaming (67) 54 jaar gevaren DE KOOG Het door stormwind (gezweepte Noordzeewater heeft in de icht van woensdag op donderdag 18 in de 21 strandhuisjes van de heer Wuis weggespoeld. De bouwsels sloegen uit elkaar en reven de zee op. Ook enkele andere, irticuliere, huisjes gingen op deze ijze verloren. In de loop van gisteren In aan het strand van paal 17 diverse hotten aangespoeld. Deze worden li ijverig verzameld in de hoop er eer zoveel mogelijk huisjes uit te linnen samenstellen. De uiteindelijke rhade kan dus nog niet worden ge- lamd. naar hedendaagse begrippen beschei den afmetingen en vermogens, maar toen revolutionair. Wat die motorver mogens betreft is er heel wat veran derd, vooral de laatste tijd. Toen een visserman in 1947 zijn motor liet ver vangen door een van 200 pk, vroeg men of hij niet lekker was. „Wat moet je met zo'n zware motor?!" Dit jaar zijn in diverse kotters krachtbronnen van 600 pk. geplaatst en daar verbaast niemand zich meer over. Verzekering Toch waren we niet voor het schrij ven van de geschiedenis van de Texel se kottervloot naar P. C. Vlaming ge komen. Het ging om een actuele ont wikkeling in de visserij: de verplichte sociale verzekering. Het is een onder werp, waarover heel wat verhitte discussies zijn gevoerd in visserskrin gen. De kotterbemanning was tot voor kort zo vrij als een vogel. De risico's van zijn gevaarlijke beroep dekte hij door zich particulier te verzekeren en overheidsbemoeiing op dat punt zag hij niet graag. Het paste eenvoudig niet in de sfeer van maatschapsverhouding en deelvissen. Vlaming zegt; „Een moeilijk punt die sociale lasten. We hebben er nooit mee te maken gehad, maar toch zullen we eraan moeten geloven. Van de minister heb ik wel begrepen, dat het er beslist zal worden doorgedrukt ondanks de tegenstand. In die dingen zullen we Het gezin Overvest deelt slechts matig mee in de alom heersende wel vaart, al verdient de heer des huizes een behoorlijk salaris. Maar met twee studerende kinderen houd je niet veel over. En veel, wat eigenlijk gekocht moet worden, blijft behoren tot de vrome wensen. Het is voor al de 16-jarige dochter Tonia, die opstandig is, vooral ook, omdat ze vanwege haar krappe zakgeld nooit met schoolfuifjes kan meedoen. Bovendien is het gezin Overvest in de Larixlaan de enige, die geen auto bezit. Tonia voelt dit als een groot gemis, want een auto is in haar ogen Er zijn van allerlei kleine gezinsmoeilijkheden en -zorgen. Als vader Overvest tenslotte zwicht en een tweedehands wagentje koopt, is iedereen weliswaar opgetogen, maar al heel gauw ontstaan er dan moeilijkheden. Heel grote moeilijkheden zelfs. Even gaat het gezin door de diepte, maar een aanstaande schoondochter, die aanvankelijk niet voor vol wordt aangezien en deswege werd verguisd, is de redster van het gezin. Alles komt uiteindelijk op z'n pootjes terecht. Maar vóór het zover is Enfin, u gaat er ongetwijfeld genoeglijke momenten mee beleven, want wij vangen vandaag aan met de publikatie van Ongetwijfeld gaat U ongemerkt meeleven met gezin Overvest, want zo zijn er vele in den lande. Wellicht is dit feuilleton zelfs een spie geltje moeten groeien. Sinds 1 juli wordt al geld van de bemanning ingehouden, waarschijnlijk is dat te weinig, dat zal aan het eind van het jaar blijken. Het laatste woord is er nog niet over ge zegd, want de knechten zijn het niet in alle opzichten met de regeling eens. Velen vinden dat het hen te veel geld kost in vergelijking met de particu liere verzekering van vroeger, dat kan ik me wel voorstellen. Maar er zijn er ook die er gewoon niets van willen weten en dat is onredelijk. Maar Texel is in vergelijking met Urk nog zeer soepel. Daar voelt men er helemaal niets voor en tracht men zich door slinkse manoeuvres aan de verzeke ringsplicht te onttrekken. Ze willen het daar zo spelen, dat de bemanning het schip huurt, zodat ze formeel zelfstan dig worden. Die zaak is voor de rech ter gebracht, maar ik geloof niet dat ze slagen". Andere exploitatie Sinds honderden jaren gaat het er bij het varen „op deel" bij de exploi tatie als volgt toe. Van de bruto- opbrengst bij de afslag worden de kos ten afgetrokken (ijs, brandstof etc.) en van het netto-bedrag is de helft voor de bemanning en de andere helft voor het schip, ongeacht het aantal opvaren den. Nu komt daar verandering in, want ook de premie voor de Sociale verzekering moet worden ingehouden en dat is geen gering bedrag. Het to tale bedrag aan AOW, loonbelasting en Sociale lasten beloopt straks bijna de helft van het bruto-salaris. Met de oude vrijwillige verzekering was men veel voordeliger uit, maar men was dan ook niet onbeperkt ver zekerd. Vlaming: „Alle Texelse vissers waren verzekerd, daar hadden de schippers collectief voor gezorgd. Als je een ongeluk kreeg aan boord, zodat je voorlopig thuis moet blijven, kon je hoogstens 26 weken trekken. Dat was niet veel. Ook de wekelijkse uitkering was laag. Nog niet zo lang geleden ƒ42,Maar bij een hoge uitkering zou het ziekteverzuim beslist toene men. We verwachten dat dit onder de nieuwe regeling ook zal gebeuren, hoe wel de mentaliteit op de Texelse vloot goed is. Ongelukken Maar Vlaming geeft volmondig toe dat de oude regeling niet je ware was. Vooral de laatste jaren hebben zich vrij veel ongelukken voorgedaan. „Ik heb 54 jaar gevaren, maar in de laatste vier jaar zijn er ernstiger ongelukken in de Nederlandse visserij geweest dan de vijftig jaar ervoor". Hij doelt daar bij op het beruchte kapseizen van kot ters met „bokkentuig". In de afgelopen jaren zijn op die manier maar liefst 12 kotters ten onder gegaan, vaak met man en muis. Tijdens de laatstgehou den vergadering van de Nederlandse Vissersbond, waarvan Vlaming be stuurslid is, werden 18 vissers herdacht die alleen in 1966 waren omgekomen. Van deze mensen waren velen onvol doende verzekerd, zodat hun nabe staanden ten laste van de gemeenschap kwamen. Aanleiding Volgens Vlaming zijn deze gebeurte nissen de aanleiding geweest voor het van overheidswege instellen van de venplichte verzekering. Het zou mis schien anders zijn gelopen als eerder was begonnen met veiligheidsvoorzie ningen, zoals die nu in de bokkenvis- serij worden toegepast. Vlaming neemt als voorbeeld zijn eigen in aanbouw zijnde kotter. Allerlei snufjes zijn toe gepast in het belang van de veiligheid, ook om kleinere ongelukken te vermij den. Terugkomende op de sociale ver zekering van de kotterbemanning zegt hij: Waj hebben aan boord twee jon gens varen, die van het jaar willen trouwen. Die zetten dus een gezinnetje op en hebben 6traks de dokter en het ziekenhuis vrij en als ze worden uitge schakeld hebben ze bruto 43 gulden daags. Zoiets is een flinke premie waard, maar anderen vinden dat ze teveel betalen. Het bedrag dat sinds 1 juli wordt ingehouden is te laag. Daar moet minstens 5°/o bij". De knechten hebben al een paar keer vergaderd in Oudeschild. Ook tussen knechten en schippers wordt in goede harmonie overleg gepleegd. De knech ten vormden een commissie die met de schippers naar Alkmaar ging om te vergaderen met de andere afdelingen van de Vissersbond. Er zullen nog heel wat woorden worden gesproken alvorens de in te houden percentages definitief vaststaan. Erg lang mag het niet duren, want minister Roolvink is ongeduldig. Schipper - knecht Eenvoudiger zou het zijn als de knechts, net als in het bedrijfsleven op de wal, op CAO-basis zouden werken, zoals bij de reders. De mensen krij gen een vast loon plus een zeer klein deel van de besomming. Maar daar wil men niet eens aan denken. Vlaming Dat willen we niet. Je zou dan een echte schipper - knecht verhou ding krijgen, het hele leuke samenspel zou weg zijn. Bovendien is een vast loon weinig stimulerend. Een nacht extra (vissen betekent nu ook extra verdienen. Dat willen we vóór alles zo houden; er zou anders weinig meer aan zijn". De ontwikkeling van de Neder landse visserij toont duidelijk aan hoe zakelijk-juist deze gedachte is. De re dervisserij kwijnt; terwijl de deel vis serij zich uitbreidt. Vlaming „Ach, we hebben de nieu we regeling niet zelf gewild. Het werd ons voorgeschreven door de regering. We moeten er maar niet teveel over mopperen. Er zijn veel meer maatrege len geweest waar we niet enthousiast over waren maar later zeiden we vaak: het was zo gek nog niet". Goede toekomst Sprekende over de toekomstperspec tieven van de visserij in het algemeen zegt Vlaming „Dat zit wel goed. Op Texel zeker, want er zijn veel jonge mensen die er wat voor voelen. Een be- manningsvraagstuk hebben we niet meer. Het is nog niet zo lang geleden dat op onze twee 6chepen vijf mensen werkten die van de vaste wal waren aangeworven. Erg lastig met dat reizen en de extra kosten enz. Vijf jaar gele den kwamen nog iedere maandag 35 mensen met de boot naar Texel om aan boord te stappen van Texelse kotters. Het zijn er nu nog maar drie. De jon geren hebben ontdekt dat op Texel voor hen niet zo veel andere mogelijk heden zijn. Aan de overkant werken is met alle extra kosten ook niet alles en zodoende zijn er heel wat naar de visserij school gegaan. Meer dan de helft ontwikkelt zich tot goede visser- lui. Er zijn onder de bemanning ook jongens, die op een coaster hebben ge varen; het leven op een kotter beviel hen toch beter. Mooi is, dat de meesten het langer uithouden dan een blauwe maandag. Ik heb jongens aan boord, die al meer dan 10 jaar meevaren. In IJmuiden en Scheveningen zitten ze met een tekort. Jongens gaan daar naar Hoogovens, gaan naar Amsterdam of werken in de vishallen. Regering Vlaming wil beslist niet de indruk wekken dat hij vindt dat de regering (Zie vervolg pagina 2) Verschijnt dinsdag en vrijdags Bank: Ncderl. Middenstandsbank; Coöp. Raif* feisenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ3,30 p. kw. 4- 30 ct. incasso. Advert.: familieberichten 14 ct. p. mm.; andere advert 12 ct. p. mm. TEKENINGEN EN FOTO'S IN „DE WALDHOORN" DEN HOORN In het dorpshuis „De Waldhoorn" wordt dit weekend een tentoonstelling gehouden van 30 tekeningen van Blok van der Velden. Het is een deel van de collectie van tachtig tekeningen, die onlangs door de gemeente werd gekocht. De prenten, die in Den Hoorn worden getoond, hebben betrekking op dorp en omge ving. Om aan te tonen hoe sterk het landschap met de ruilverkaveling is veranderd, worden van dezelfde onder werpen ook recente foto's getoond. De tentoonstelling is geopend vanaf de heropening van het dorpshuis, zater dagmiddag, tot en met dinsdagavond. De toegang is vrij. VOOR BEROEP BEDANKT DE COCKSDORP Ds. W. A. Soe- san uit De Cocksdorp heeft bedankt voor het beroep, dat op hem was uit gebracht door de Hervormde gemeente van Andijk-Oosterdijk-Wervershoof. Vrijdag 6 oktober Den Burg. Dorpshuis 8 uur Fotoclub De Kie kendief. Zaterdag 7 oktober Eicrland, Vereniging van oudleerlingen van de lagere landbouwschool organiseert een ploegwedstrijd om half 2 op het bedrijf van de heer H de Lugt, hoeve „Padang" aan de Hoofdweg in Eierland. Den Hoorn, 3 uur officiële opening van het dorpshuis „De Waldhoorn"; 's avonds een gezellige avond. Donderdag 12 oktober Oosterend, Herv. Centrum, 20.00 uur. Gc- spreksavond voor jongeren. Inleiding ds. Ro- zemond. De avond staat in het teken van de landelijke vredesweek en is georganiseerd door de Hervormde jeugdraad van Oosterend. Vrijdag 13 oktober Den Burg, Cultureel Centrum. I.v.m. de lan delijke vredesweek (8 - 15 oktober) spreekt ds. J. M. Hoekstra, secr. buitenland van de Hervormde Raad voor de zending over „Ontwikkeling of uit de doeken doen". De avond wordt door de Oecumenische Raad van Kerken op Texel aangeboden aan alle jonge mensen van het eiland. Maar iedereen van elke leeftijd is welkom. Zaterdag 14 oktober M.A.B.-club Snertrit. GEEN 6 MAAR 60 TON In het artikel „Jaarverslag Vétéri- nair-Hygiënische Dienst" in het vorige nummer schreven wij dat door de destructor 4037 kadavers met een ge wicht van 6 ton waren verwerkt. Dat gewicht was onjuist; bedoeld was ruim 60 ton. Het was nl. precies 61.325 kg. De ministerraad heett zich akkoord verklaard met het schema voor de vakantiespreiding in 1968 zoals het door de Stichting van de Arbeid zal worden aanbevolen aan de collectiet sluitende ondernemingen. Het schema voor Nederland ziet er als volgt uitvoor de eerste periode van 1 t/m 13 juli: het westen van Nederland (Noord- en Zuidholland, Utrecht alsmede Gelderland ten noorden en westen van de grote rivieren) plus de metaalindustrie. Voor de tweede periode van 15 tot en met 27 juli: het oosten en noorden van het land plus de bouwvakken en textielindustrie. Voor de derde periode van 29 juli tot en met 10 augustus: het qedeelte van Nederland bezuiden de rivieren (Noordbrabant, Limburg en Zeeland). De schoolvakanties: grote vakantie 29 juni en 1 juli tot en met 9 augustus en V.H.M.O. 19 augustus. Duitse vakanties Baden-Württemberg Bayern Berlin Bremen Hamburg Hessen Niedersachsen Nordrhein-Westfalcn Rheinland-Pfalz Saarland Schleswig-Holstein Paasvakantie 6/4-22/4 6/4-22/4 1/4-18/4 1/4-16/4 15/3- 2/4 27/3-17/4 3/4-20/4 5/4-27/4 1/4-22/4 6/4-23/4 30/3-17/4 Pinkstervakantie 1/6- 5/6 1/6-10/6 27/5- 5/6 1/6- 5/6 1/6- 8/6 1/6- 4/6 1/6- 4/6 1/6- 4/6 1/6- 4/6 31/5- 8/6 1/6- 4/6 Zomervakantie 25/7- 7/9 24/7-10/9 13/7-24/8 11/7-22/8 15/7-24/8 17/7- 3/9 18/7-26/8 28/6- 8/8 17/7-27/8 19/7-31/8 17/7-27/8 Uit het overzicht blijkt dat voor Texel niet bepaald van een ideale sprei ding kan worden gesproken. De Nederlandse bouwvakvakanties en de vakanties voor Nordrhein-Westfalen (waar het overgrote deel der Duitse gas ten vandaan komt) vallen nl. samen Het zal in juli dus buitengewoon druk worden. Degenen, die bij het bovenstaand overzicht belang hebben, advi seren wij het uit te knippen. bij Europa Meubel Tel. 2246 - Den Burg Op uw verzoek wordt u gehaald en thuisgebracht

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1967 | | pagina 1