geeft een plezierige bestemming
aan uw
ritje op
klercqden helder
paasbest
Probleem van de
Duitse Deuken''
Wordt de veiligheid op de weg
wel voldoende gewaarborgd?
kTweede Paasdag. Net zo'n dag voor een ritje naar deJ
kop van Noord-Holland. En met het einddoel: de
grootse meubelshow bij Klercq in den Helder.
Daar ziet u op liefst 4000 m2 grandioze kollek-
ties klassieke, moderne en zeer progressieve
meubelen. Ja, zo'n uitzonderlijk grote en
mooie meubelshow moet u gezien heb
ben. Welkom op tweede Paasdag-
jmiddag bij Klercq den Heldej^
Spoorstraat 30
99
Nederland de vuilnisbak
van West-Europa
dRKSESS<scm
klercq
meubelen op hun
Het voorjaar is weer in aantocht en
zoals elk jaar weer het geval is, flo
reert de autohandel weer geweldig. Dat
is natuurlijk een verheugend verschijn
sel, want het is bovendien een bewijs
hoe goed we het over het algemeen in
ons landje hebben, want het aantal au
tobezitters neemt nog steeds toe.
Natuurlijk heeft deze medaille ook
zijn keerzijde en daarbij denken we aan
de overbevolking van onze Nederlandse
wegen in het goede seizoen. We groei
en op die manier gewoon uit ons we
gennet. Het gevolg hiervan is dat de
kans op ongelukken in die periode ex
tra groot is en dat doet iedere voor
stander van een veilig verkeer onge
twijfeld de wenkbrauwen fronsen. Veel
kan er natuurlijk reeds worden bijge
dragen door de weggebruikers aan een
veilig verkeer, wanneer de auto's die
onze wegen bevolken in uitstekende
staat verkeren. Om dit te bereiken wor
den door diverse instanties diverse po
gingen ondernomen.
Er blijft echter een groot gevaar be
staan en dat is „de gevaarlijke auto op
de weg". Wagens waarvan de eigenaar
wel of niet weet dat zijn auto technisch
niet aan de minimumeisen voldoet.
Over het algemeen zijn dat slecht on
derhouden wagens, of auto's die al wat
bejaard zijn, of wagens die op een of
andere manier ernstige schade hebben
opgelopen, die niet op de juiste wijze
is hersteld.
De automobilisten die het zich finan
cieel kunnen veroorloven rijden meest
al niet met dergelijke wagens. Als hun
auto gebreken gaat vertonen, dan kopen
ze een nieuwe en de oude wagen wordt
tweedehands verkocht. Nu zijn er na
tuurlijk tweedehands auto's en nog eens
tweedehands auto's. De een is betrouw
baarder dan de ander en veel hangt
ook af van de verkoper. Wanneer die
volkomen bonafide is, behoeft zo'n wa
gen beslist geen gevaar op de weg te
gaan vormen. Bovendien bestaat bij
normale tweedehands koop voor de ko
per ook de mogelijkheid om zo'n auto
naar waarde te schatten. Men kent zijn
leeftijd, het aantal kilometers dat is af
gelegd en men ziet de uiterlijke staat,
och, dan 'kan menigeen die zijn verstand
gebruikt dikwijls al zien of zo'n auto
zijn beste tijd heeft gehad, of dat het
er een is die nog echt wel meekan.
Een ander geval wordt het, wanneer
de verkoper, hetzij particuler of hande
laar, niet bonafidie is en probeert de
koper een minderwaardige auto aan te
smeren, tegen een veelal veel te hoge
prijs. Dan is de koper, die weinig ver
stand heeft van automobielen meestal
het slachtoffer en krijgt hij een wagen
die niet alleen te duur betaald is, maar
waar hij na verloop van enige tijd ook
hoge onkosten aan krijgt.
Uiteraard is dit alles droevig genoeg,
maar de mogelijkheid is zeker niet uit
gesloten, dat in zo'n geval de verbor
gen gebreken niet geheel zonder ge
vaar zijn. Er kunnen aan een auto zo
veel gebreken zijn, die de leek niet ziet
of kan zien, maar die tijdens het ge
bruik van de auto geweldige risico's op
leveren en daarin schuilt het grote ge
vaar dat tweedehands auto's op de weg
kunnen opleveren.
Een beruchte categorie tweedehands
auto's die onze wegen bevolken zijn
wel de zogenaamde „Duitse Deuken".
Auto's die door handelaren in het bui
tenland worden opgekocht, omdat ze
daar als „total loss" (geheel verloren,
niet meer te gebruiken) geboekt staan.
Natuurlijk zijn dergelijke wagens maar
heel weinig waard en kunnen ze voor
een prikje worden opgekocht. De han
delaren kopen bewust jonge auto's, dus
wagens die bijvoorbeeld hoogstens een
jaar oud zijn. Koopt men nu van het
zelfde merk en hetzelfde type enige
van deze „total loss" wagens, dan be
staat de mogelijkheid om er hier één
geheel nieuwe en bruikbare wagen van
te maken. Want de ene auto is verlo
ren verklaard, omdat bijvoorbeeld de
gehele voorkant geruïneerd is, terwijl
de achterkant nog als nieuw is, de an
dere heeft echter een in uitstekende
staat verkerende voorkant. Met snij
brander en lasapparaat kan men dan al
een heel eind komen en ten-slotte wordt
het geheel van een nieuwe laklaag
voorzien en men kan de adspirant ko
per een prachtig fonkelend wagentje
tonen tegen een schappelijke prijs.
Op zich zou daar niets tegen zijn,
wanneer de mensen die zich met dit
werk bezighouden zich bewust waren
van hun grote verantwoordelijkheid en
een betrouwbaar produkt afleverden.
Maar de enkele goeden niet te na ge
sproken, blijkt in de praktijk maar heel
dikwijls, dat men het daarmee niet zo
nauw neemt en komen er wagens in de
handel en op de weg, die in weerwil
van hun prachtige uiterlijke staat be
paalde gevaren in zich bergen, waar
vroeg of laat slachtoffers door vallen.
Er zijn nu eenmaal handelaren, die
geen scrupules hebben en er alleen
-maar op uit zijn flinke sommen geld te
verdienen. Of hun auto'6 later oorzaak
zullen zijn van ernstige ongevallen in
teresseert hen niet. Zolang het zo is,
blijft aan het kopen van tweedehands
auto's een gevaar kleven.
Wie geen kat in de zak wil kopen,
doet er dan ook goed aan een tweede
hands auto die hij wenst te kopen, eerst
bijvoorbeeld bij een ANWB-Technosta-
tion te laten keuren. Dat kost wel enke
le tientjes, maar men weet dan wat men
koopt, of.wat men niet zal kopen.
Dan heeft men in het laatste geval wel
de strop van die paar tientjes, maar
daar staat tegenover dat men weet er
niet ingevlogen te zijn en geen rijdende
„doodkist" te hebben gekocht. Natuur
lijk willen wij niet beweren, dat alle
tweedehands auto's onbetrouwbaar zijn,
maar voor de niet deskundige koper
schuilen er nu eenmaal zoveel gevaren
in deze vorm van handel, dat het nood
zakelijk is, dat hij uiterst voorzichtig
handelt, want hij kan heel moeilijk de
goede van de kwade onderscheiden.
Gezien de elk jaar verder stijgende
import van „kneusauto's" uit het bui
tenland, hoofdzakelijk West-Duitsland
heeft reeds geruime tijd geleden de
overheid besloten een keuring voor der
gelijke nieuwbakken wagens verplicht
te stellen. Dat zou natuurlijk een groot
voordeel zijn. De Rijksdienst voor het
Wegverkeer voert deze keuringen uit,
doch beperkt zich tot een summiere
controle, waardoor de waarde van een
dergelijke keuring twijfelachtig wordt.
Dat is ook een facet waartegen bijvoor
beeld de RAI protesteert. Men is van
mening, dat de overheid de kwestie van
de importwagens en de daaraan ver
bonden gevaren wel iets te licht ziet.
Ook zou men graag willen komen tot
verplichte periodieke keuring van alle
tweedehands wagens, trouwens eigen
lijk van alle motorvoertuigen op de Ne
derlandse wegen. Maar wat dat betreft
heeft men van de overheid onvoldoende
medewerking.
In de naaste toekomst zal de invoer
van Duitse deuken trouwens wel min
der lucratief worden, wanneer de nieu
we omzetbelasting een feit gaat worden,
want dan zal er bij invoer, belasting
worden geheven over de particuiere
prijs, dus de waarde in rijvaardige toe
stand. Vermoedelijk zal dan de import
van dergelijke wagens zo weinig aan
trekkelijk gaan worden, omdat men dan
niet meer in staat zal zijn de wagens
tegen lage prijzen te verkopen en er
nog veel te verdienen. Misschien komt
er dan een eind aan de droeve toestand,
dat Nederland kan worden beschouwd
als de vuilnisbak van West-Europa,
waar de andere landen hun oude auto's
voor een zacht prijsje aan kunnen ver
kopen
In 1967 kwamen er niet minder dan
56.376 tweedehands auto's uit het bui
tenland, Nederland binnen, voor een to
tale waarde van niet minder dan veer
tig miljoen gulden. Een bewijs welke
vorm deze handel de laatste jaren heeft
aangenomen.
ZEVEN TEXELAARS SLAAGDEN
VOOR APPLICATIECURSUS
Zeven van dc acht Texelse deelne
mers aan de te Den Helder gehouden
hcreca-applicatiecursus zijn vorige
week voor het diploma geslaagd. De
geslaagden zijn: de heren A. J. van
Heerwaarden, R. van der Kooi, J. Boo
gaard, mevr. M. S. F. Zijlstra-Buis,
mej. J. II. Rijk, mej. E. Witvliet en
mej. J. A. Witte. Dat de heer II. M.
Koopman werd afgewezen, was niet zo
verwonderlijk, aangezien hij geruime
tijd in het ziekenhuis is verpleegd en
verschillende lessen niet heeft kunnen
meemaken.
De cursus werd van eind oktober tot
half maart gegeven in hotel „Bonne
Espérance" te Den Helder en omvatte
16 cursusdagen a 5V2 uur. Het was een
van de vijf cursussen, die door de
stichting Vakonderwijs Horecabedrij
ven in verschillende plaatsen in het
land werden gegeven. Totaal deden in
Den Helder 20 cursisten mee: Texel
was dus goed vertegenwoordigd. Een
woordvoerder van de stichting vertel
de ons, dat volgend jaar waarschijnlijk
weer een dergelijke cursus zal worden
gegeven, misschien zelfs op Texel, Dat
laatste gebeurt als men op Texel op
minstens 20 cursisten kan rekenen. De
applicatiecursus staat open voor men
sen, die minstens twee jaar horeca-
ervaring hebben en zich tot vakbe
kwame café-restaurant-serveersters en
café-restaurant-kelners willen scholen.
Naast uitvoerige mondelinge lessen i
wordt veel gedaan aan praktisch on
derricht. De cursisten bekwamen zich
in het voorsnijden van vlees en gevo
gelte, het fileren van vis enz. Tot de
theoretische kennis, die vergaard moet
worden, hoort oan. kennis van hygiëne,
omgang met gasten, afrekensystemen,
arbeidsovereenkomsten, drankwet e.d.
Bezit van het diploma is in een sei
zoenplaats bovendien van belang als
men werkloos wordt, bij het aanvragen
van de beroepskaart. Verder geniet
men vrijstelling bij ondernemersoplei
dingen voor wat betreft het onderdeel
serveerhandelingen.
SCHIETOEFENINGEN
Schietproeven op Malzwin en Lutje-
waard. Ligging (A), hoog geleidelicht
Nieuwe Haven, ±52°57,3' N - 4°47,1'E.
Op 10 april a.s. zullen, van 9.00 tot
16.15 uur, vanuit de Nieuwe Haven te
Den Helder, schietproeven met geschut
worden gehouden in de sector van 045*
tot 075° (gerekend vanuit A) met een
straal van 9 zm. De onveilige hoogte
roor vliegtuigen is tot maximum 3050
n. (10.000 vt.)