geeft een plezierige bestemming aan uw ritje op klercqden helder paasbest Probleem van de Duitse Deuken'' Wordt de veiligheid op de weg wel voldoende gewaarborgd? kTweede Paasdag. Net zo'n dag voor een ritje naar deJ kop van Noord-Holland. En met het einddoel: de grootse meubelshow bij Klercq in den Helder. Daar ziet u op liefst 4000 m2 grandioze kollek- ties klassieke, moderne en zeer progressieve meubelen. Ja, zo'n uitzonderlijk grote en mooie meubelshow moet u gezien heb ben. Welkom op tweede Paasdag- jmiddag bij Klercq den Heldej^ Spoorstraat 30 99 Nederland de vuilnisbak van West-Europa dRKSESS<scm klercq meubelen op hun Het voorjaar is weer in aantocht en zoals elk jaar weer het geval is, flo reert de autohandel weer geweldig. Dat is natuurlijk een verheugend verschijn sel, want het is bovendien een bewijs hoe goed we het over het algemeen in ons landje hebben, want het aantal au tobezitters neemt nog steeds toe. Natuurlijk heeft deze medaille ook zijn keerzijde en daarbij denken we aan de overbevolking van onze Nederlandse wegen in het goede seizoen. We groei en op die manier gewoon uit ons we gennet. Het gevolg hiervan is dat de kans op ongelukken in die periode ex tra groot is en dat doet iedere voor stander van een veilig verkeer onge twijfeld de wenkbrauwen fronsen. Veel kan er natuurlijk reeds worden bijge dragen door de weggebruikers aan een veilig verkeer, wanneer de auto's die onze wegen bevolken in uitstekende staat verkeren. Om dit te bereiken wor den door diverse instanties diverse po gingen ondernomen. Er blijft echter een groot gevaar be staan en dat is „de gevaarlijke auto op de weg". Wagens waarvan de eigenaar wel of niet weet dat zijn auto technisch niet aan de minimumeisen voldoet. Over het algemeen zijn dat slecht on derhouden wagens, of auto's die al wat bejaard zijn, of wagens die op een of andere manier ernstige schade hebben opgelopen, die niet op de juiste wijze is hersteld. De automobilisten die het zich finan cieel kunnen veroorloven rijden meest al niet met dergelijke wagens. Als hun auto gebreken gaat vertonen, dan kopen ze een nieuwe en de oude wagen wordt tweedehands verkocht. Nu zijn er na tuurlijk tweedehands auto's en nog eens tweedehands auto's. De een is betrouw baarder dan de ander en veel hangt ook af van de verkoper. Wanneer die volkomen bonafide is, behoeft zo'n wa gen beslist geen gevaar op de weg te gaan vormen. Bovendien bestaat bij normale tweedehands koop voor de ko per ook de mogelijkheid om zo'n auto naar waarde te schatten. Men kent zijn leeftijd, het aantal kilometers dat is af gelegd en men ziet de uiterlijke staat, och, dan 'kan menigeen die zijn verstand gebruikt dikwijls al zien of zo'n auto zijn beste tijd heeft gehad, of dat het er een is die nog echt wel meekan. Een ander geval wordt het, wanneer de verkoper, hetzij particuler of hande laar, niet bonafidie is en probeert de koper een minderwaardige auto aan te smeren, tegen een veelal veel te hoge prijs. Dan is de koper, die weinig ver stand heeft van automobielen meestal het slachtoffer en krijgt hij een wagen die niet alleen te duur betaald is, maar waar hij na verloop van enige tijd ook hoge onkosten aan krijgt. Uiteraard is dit alles droevig genoeg, maar de mogelijkheid is zeker niet uit gesloten, dat in zo'n geval de verbor gen gebreken niet geheel zonder ge vaar zijn. Er kunnen aan een auto zo veel gebreken zijn, die de leek niet ziet of kan zien, maar die tijdens het ge bruik van de auto geweldige risico's op leveren en daarin schuilt het grote ge vaar dat tweedehands auto's op de weg kunnen opleveren. Een beruchte categorie tweedehands auto's die onze wegen bevolken zijn wel de zogenaamde „Duitse Deuken". Auto's die door handelaren in het bui tenland worden opgekocht, omdat ze daar als „total loss" (geheel verloren, niet meer te gebruiken) geboekt staan. Natuurlijk zijn dergelijke wagens maar heel weinig waard en kunnen ze voor een prikje worden opgekocht. De han delaren kopen bewust jonge auto's, dus wagens die bijvoorbeeld hoogstens een jaar oud zijn. Koopt men nu van het zelfde merk en hetzelfde type enige van deze „total loss" wagens, dan be staat de mogelijkheid om er hier één geheel nieuwe en bruikbare wagen van te maken. Want de ene auto is verlo ren verklaard, omdat bijvoorbeeld de gehele voorkant geruïneerd is, terwijl de achterkant nog als nieuw is, de an dere heeft echter een in uitstekende staat verkerende voorkant. Met snij brander en lasapparaat kan men dan al een heel eind komen en ten-slotte wordt het geheel van een nieuwe laklaag voorzien en men kan de adspirant ko per een prachtig fonkelend wagentje tonen tegen een schappelijke prijs. Op zich zou daar niets tegen zijn, wanneer de mensen die zich met dit werk bezighouden zich bewust waren van hun grote verantwoordelijkheid en een betrouwbaar produkt afleverden. Maar de enkele goeden niet te na ge sproken, blijkt in de praktijk maar heel dikwijls, dat men het daarmee niet zo nauw neemt en komen er wagens in de handel en op de weg, die in weerwil van hun prachtige uiterlijke staat be paalde gevaren in zich bergen, waar vroeg of laat slachtoffers door vallen. Er zijn nu eenmaal handelaren, die geen scrupules hebben en er alleen -maar op uit zijn flinke sommen geld te verdienen. Of hun auto'6 later oorzaak zullen zijn van ernstige ongevallen in teresseert hen niet. Zolang het zo is, blijft aan het kopen van tweedehands auto's een gevaar kleven. Wie geen kat in de zak wil kopen, doet er dan ook goed aan een tweede hands auto die hij wenst te kopen, eerst bijvoorbeeld bij een ANWB-Technosta- tion te laten keuren. Dat kost wel enke le tientjes, maar men weet dan wat men koopt, of.wat men niet zal kopen. Dan heeft men in het laatste geval wel de strop van die paar tientjes, maar daar staat tegenover dat men weet er niet ingevlogen te zijn en geen rijdende „doodkist" te hebben gekocht. Natuur lijk willen wij niet beweren, dat alle tweedehands auto's onbetrouwbaar zijn, maar voor de niet deskundige koper schuilen er nu eenmaal zoveel gevaren in deze vorm van handel, dat het nood zakelijk is, dat hij uiterst voorzichtig handelt, want hij kan heel moeilijk de goede van de kwade onderscheiden. Gezien de elk jaar verder stijgende import van „kneusauto's" uit het bui tenland, hoofdzakelijk West-Duitsland heeft reeds geruime tijd geleden de overheid besloten een keuring voor der gelijke nieuwbakken wagens verplicht te stellen. Dat zou natuurlijk een groot voordeel zijn. De Rijksdienst voor het Wegverkeer voert deze keuringen uit, doch beperkt zich tot een summiere controle, waardoor de waarde van een dergelijke keuring twijfelachtig wordt. Dat is ook een facet waartegen bijvoor beeld de RAI protesteert. Men is van mening, dat de overheid de kwestie van de importwagens en de daaraan ver bonden gevaren wel iets te licht ziet. Ook zou men graag willen komen tot verplichte periodieke keuring van alle tweedehands wagens, trouwens eigen lijk van alle motorvoertuigen op de Ne derlandse wegen. Maar wat dat betreft heeft men van de overheid onvoldoende medewerking. In de naaste toekomst zal de invoer van Duitse deuken trouwens wel min der lucratief worden, wanneer de nieu we omzetbelasting een feit gaat worden, want dan zal er bij invoer, belasting worden geheven over de particuiere prijs, dus de waarde in rijvaardige toe stand. Vermoedelijk zal dan de import van dergelijke wagens zo weinig aan trekkelijk gaan worden, omdat men dan niet meer in staat zal zijn de wagens tegen lage prijzen te verkopen en er nog veel te verdienen. Misschien komt er dan een eind aan de droeve toestand, dat Nederland kan worden beschouwd als de vuilnisbak van West-Europa, waar de andere landen hun oude auto's voor een zacht prijsje aan kunnen ver kopen In 1967 kwamen er niet minder dan 56.376 tweedehands auto's uit het bui tenland, Nederland binnen, voor een to tale waarde van niet minder dan veer tig miljoen gulden. Een bewijs welke vorm deze handel de laatste jaren heeft aangenomen. ZEVEN TEXELAARS SLAAGDEN VOOR APPLICATIECURSUS Zeven van dc acht Texelse deelne mers aan de te Den Helder gehouden hcreca-applicatiecursus zijn vorige week voor het diploma geslaagd. De geslaagden zijn: de heren A. J. van Heerwaarden, R. van der Kooi, J. Boo gaard, mevr. M. S. F. Zijlstra-Buis, mej. J. II. Rijk, mej. E. Witvliet en mej. J. A. Witte. Dat de heer II. M. Koopman werd afgewezen, was niet zo verwonderlijk, aangezien hij geruime tijd in het ziekenhuis is verpleegd en verschillende lessen niet heeft kunnen meemaken. De cursus werd van eind oktober tot half maart gegeven in hotel „Bonne Espérance" te Den Helder en omvatte 16 cursusdagen a 5V2 uur. Het was een van de vijf cursussen, die door de stichting Vakonderwijs Horecabedrij ven in verschillende plaatsen in het land werden gegeven. Totaal deden in Den Helder 20 cursisten mee: Texel was dus goed vertegenwoordigd. Een woordvoerder van de stichting vertel de ons, dat volgend jaar waarschijnlijk weer een dergelijke cursus zal worden gegeven, misschien zelfs op Texel, Dat laatste gebeurt als men op Texel op minstens 20 cursisten kan rekenen. De applicatiecursus staat open voor men sen, die minstens twee jaar horeca- ervaring hebben en zich tot vakbe kwame café-restaurant-serveersters en café-restaurant-kelners willen scholen. Naast uitvoerige mondelinge lessen i wordt veel gedaan aan praktisch on derricht. De cursisten bekwamen zich in het voorsnijden van vlees en gevo gelte, het fileren van vis enz. Tot de theoretische kennis, die vergaard moet worden, hoort oan. kennis van hygiëne, omgang met gasten, afrekensystemen, arbeidsovereenkomsten, drankwet e.d. Bezit van het diploma is in een sei zoenplaats bovendien van belang als men werkloos wordt, bij het aanvragen van de beroepskaart. Verder geniet men vrijstelling bij ondernemersoplei dingen voor wat betreft het onderdeel serveerhandelingen. SCHIETOEFENINGEN Schietproeven op Malzwin en Lutje- waard. Ligging (A), hoog geleidelicht Nieuwe Haven, ±52°57,3' N - 4°47,1'E. Op 10 april a.s. zullen, van 9.00 tot 16.15 uur, vanuit de Nieuwe Haven te Den Helder, schietproeven met geschut worden gehouden in de sector van 045* tot 075° (gerekend vanuit A) met een straal van 9 zm. De onveilige hoogte roor vliegtuigen is tot maximum 3050 n. (10.000 vt.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1968 | | pagina 6