Cjroen 2warL- Jexels in het harL, Commissie bestudeert voor en tegen van reserveringsdienst ÖQq DE WADDENPAREL Voor duurdere preniiehuizen is op Texel ook auimo Voor particulier ligt het v< makkelijker Aannemer Koorn verwacht: Dank zij nieuw premiesysteem r vehte gezinsbank Ledikantjes en kommoties Na Paseu geen krant SIMCA1301/1501 Garage „WESTEND" rIJDAG 12 APRIL 1968 81e JAARGANG No. 8258 UKgare N.V. t/h Langeveld De Rootf postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2741 «L: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den srg, tel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403 Verschijnt dinsdags en vrijdags Bank: NedcrL Middenstandsbank; Coöp. Raif- fcisenbank. Postgiro 652. Abonn.pr. ƒ3,55 p, kw. 40 ct. incasso. Advert: familieberichten 14 ct p. mm.; andere advert 12 ct p. mm. DE KOOG „De Koog is tegen re serveren- door de VVV", zegt hotelier H. P. Houwing, tevens bestuurslid van de VVV Texel. Met „De Koog" bedoelt hjj de Koger vertegenwoordiging in het VVV-bestuur, te weten hijzelf en de heer J. K. Feikema, van hotel „Lyda". Wij spreken dus met een tegenstander van het o.a. door VW-directcur J. W. Dekker warm bepleite reserveren door de VVV. Het hoofdbestuur hanteert het hete hangijzer, dat dit onderwerp wordt genoemd, uiterst voorzichtig. In de ko mende jaarvergadering zal het vraag stuk nog niet aan de orde worden ge steld. Degene, die er in de rondvraag belangstellend naar informeert, zal te heren krijgen dat uit leden van het hopi'dbestuur een commissie is be noemd, bestaande uit vóórstanders, te genstanders en een neutrale figuur, die opdracht heeft gekregen argumenten voor en tegen te verzamelen, waardoor het tenslotte makkelijker wordt een beslissing te nemen. Toeristen, die op Texel een vakantie verblijf willen laten reserveren, hoeven die beslissing overigens niet af te wachten, want sinds het begin van dit jaar draait al een particuliere reserve ringsdienst, te weten het Vakantie bureau van Jürgen Kiltz (24) te De Koog. Hij heeft in de krant „Voor Vrienden van Texel" een advertentie staan, waarin hij zijn diensten aan biedt. Er zijn al heel wat adspirant Texel-bezoekers op afgekomen. Hoe kwam Jürgen Kiltz, die sinds oktober 1964 op Texel woont, op het idee om te gaan reserveren voor anderen? Behoefte Hij zegt; ,»Ik kwam hier werken bij mijn schoonvader in hotel „Opduin" en sprak zodoende veel gasten. Vaak hoorde ik dat men het lastig vond dat tnen het bespreken van een vakantie verblijf op Texel niet aan een ander kon overlaten. Het telkens weer een briefkaartencampagne moeten voeren om ergens onder dak te komen, vond men vervelend. Men raakt eraan ge wend, dat tegenwoordig alles kant en klaar wordt aangeboden en men wil daar ook voor betalen. De mogelijkheid moet er dus zijn. Ik ben er daarom mee begonnen en het loopt goed. De opzet is nog tamelijk bescheiden. Ik adver teer alleen in de VW-krant, maar ik behandel toch elke dag gemiddeld vier tot vijf brieven. Omdat elke gast zoveel mogelijk individueel wordt behandeld, is het een tijdrovend werk. Soms kun je direct de gevraagde akkommodatie aanbieden; een andere keer moet je er langer naar zoeken. Het meest wordt naar bungalows gevraagd, maar op een gegeven moment zijn die echt niet meer beschikbaar en dan wijs ik op andere verblijfsmogelijkheden, die zoveel mo gelijk met hun verlangens overeen stemmen. In ongeveer 20°/o van de ge vallen gaat men dan met zo'n ander aanbod akkoord Bij het uitzoeken van adressen werk ik met de VW-krant. Er wordt dus alleen bij VW-leden ge reserveerd. Er zijn ook verhuurders, die mij gewoon vragen ervoor te zor gen dat hun ruimte het hele seizoen bezet wordt. Ik kan dat natuurlijk niet garanderen, maar het lukt toch een heel eind. Voor de exploitant spaart dat veel werk uit". Niet door VVV Om misverstanden te voorkomen: Van de voordelen van een reserverings dienst zijn ook de tegenstanders in het VVV-bestuur overtuigd. Zij zouden wel voor reserveren voelen, maar niet door de VW. De heer Houwing: „Dat de leden op de afdelingsvergaderingen er voor waren, zegt mij niet zoveel. Die mensen kunnen/ de gevolgen niet over zien. Ik vraag me af of de voorstanders zich realiseren hoe enorm veel werk zo'n reserveringsdienst geeft. De WV's die het doen, zijn in het algemeen klein. Het zijn éénmans-VW's waar men alle leden en hun akkommodatie van haver tot gort kent. Het grootste bezwaar is echter het feit, dat ieder lid kan worden van de VW, zonder dat eerst zijn aangeboden akkommodatie wordt beoordeeld. Men kan daarom nooit achter alle adressen staan, want er zijn erbij, die niet aan redelijke eisen voldoen en dus ook niet aangebo den kunnen worden. De VW kan toch niet voor de een wel en de ander niet reserveren? Ieder lid heeft gelijke rechten. Wat dat betreft ligt het bij Jürgen Kiltz veel gemakkelijker. Die zoekt gewoon het meest geschikte uit en mag daarbij best, bepaalde hoteliers of verhuurders bevoordelen; hij is te genover niemand verantwoording schuldig". Klassifikaties „De VVV zou wil men alle léden laten meedoen met klassifikaties moeten beginnen. Geen eenvoudige zaak, want wie moet de klassifikaties aan de verschillende bedrijven toeken nen en welke normen moeten daarbij worden gehanteerd? Als de VVV gaat reserveren is aan klassifikatie niet te ontkomen ook niet als een beperkt aantal leden zich vrijwillig voor deel name aan de reserveringsdienst op geeft. Ook dan moet de WV achter het aangeboden adres kunnen staan. Bui tendien betekent reserveren een hoop werk en de revenuen kunnen niet da verend groot zijn" Wat dat laatste betreft: De heer Kiltz berekent de klant, die hij aan va kantieonderdak heeft geholpen 3°/o van het totale huurbedrag. Als iemand voor ƒ600,een bungalow huurt, vangt de heer Kiltz daar dus ƒ18,voor. De exploitant betaalt niets, maar daar zal wellicht verandering in komen als de reserveringsdienst langere tijd heeft gedraaid. De verhuurder heeft er wel wat voor over dat hem veel werk uit handen wordt genomen. Scheve gezichten Terug naar de nadelen van een VW reserveringssysteem. De heer Houwing gelooft niet dat alle leden in de objec tiviteit van de VW geloven als het om reserveren gaat. Het zal voor de VVV moeilijk zijn de indruk te vermijden, dat de ene exploitant reservering op reservering krijgt, terwijl de ander zit te wachten. „Kijk naar de hotels. In de prijsklasse van rond de 20,zitten er wel een stuk of acht. Als die allen aan redelijke eisen voldoen, zou de WV aan een aanvrager het hele lijstje van acht stuks moeten geven. Dan ben je nog even ver als nu. En reken maar dat je scheve gezichten krijgt als één van de bedrijven eruit gepikt zou wor den. Ik zou persoonlijk wel vertrouwen hebben in de VW, maar er zijn 1100 leden en die zijn lang niet allemaal zo vol vertrouwen. Een particulier zal niet reserveren bij een bedrijf, waar van hij vermoedt dat het daar mis schien niet helemaal in orde is. Hij krijgt daardoor geen klachten van de gasten. Maar de VVV móet reserveren bij alle leden en draagt dus wel een heel grote verantwoordelijkheid. Meer controle De heer Houwing zou liever zien dat de VW iets deed aan bepaalde minder gewenste toestanden in de Texelse toe ristenindustrie. Meer controle op de aangeboden akkommodatie zou er moe ten komen; het lidmaatschap van de VW zou daar afhankelijk van moeten zijn. De gasten moeten weten: wie lid is van de VVV heeft iets aan te bieden, dat in ieder geval aan redelijke eisen beantwoordt. „Het kan nu nog gebeu ren, dat in de VW-krant bungalows worden aangeboden, die de naam bun galows niet verdienen. Die niet eens de naam zomerhuisjes verdienen, om dat het verbouwde kippenhokken of garages zijn. De VW zou controle moeten uitoefenen op de leden. Dat zou dan tevens een stimulans zijn om de zaak zo goed mogelijk te verzorgen Momenteel wordt het nog heel gewoon gevonden, dat mensen hun woning in het voorjaar leeghalen, vol stoppen met wat ouwe rommel en dan gemeubileerd gaan verhuren voor ƒ1000,of meer per maand. Er is een levendige handel in tweede- en derdehandsspullen alleen om huizen en bungalows te „meubile ren". Juist in de bungalow- en gemeu bileerde sector bestaat te kort aan akkommodatie en daar wordt misbruik van gemaakt. Dat geldt ook voor de prijzen. Kijk maar eens naar het prijs verschil tussen vóór- en hoogseizoen. De WV zou moeten trachten daar iets aan te doen. De WV zou ook meer moeten stimuleren bij het verwezen lijken van voorzieningen die buiten het hoogseizoen gasten trekken. Op diverse Duitse Waddeneilanden beschikt men over een verwarmd zeewaterzwembad. Zoiets is een geweldige trekpleister en zou wel rendabel gemaakt kunnen worden. Het zou dan wel in De Koog moeten komen, als onderdeel van deze typische badplaats. Ik geloof dat de VVV eens zou moeten zien wat in deze richting gedaan kan worden inplaats van zich de enorme zorgen van een reserveringsdienst op de hals te ha'm". BAR-DANCING Het gehele paasweekend vanaf 10 uur 's morgens geopend Altijd verse koffie - Kleine speeltuin - Luw terras DANSEN - Zaterdag-, zondag- en maandagavond Reserveer tenminste één avond voor een gezellig dansje in DE WADDENPAREL modern cn klassiek MEVROUW ROEPER NAM AFSCHEID VAN BEATRIXSCHOOL Mevrouw N. Roeper-Mathijssen heeft afscheid genomen als leidster van de imbecielcnklas van de Beatrixschool te Den Burg. Mevrouw Roeper is sinds de oprichting van het klasje vier jaar geleden als leidster aan de school verbonden geweest. O.a. in verband met het feit, dat haar man op het vas teland gaat werken moest zij haar werkkring vaarwel zeggen. Het af scheid kreeg maandagavond in de school een officieel tintje, tijdens de jaarlijkse ouderavond. De heer Gilijamse, hoofd van de Beatrixschool, bracht in herinnering dat juffrouw Mathijssen reeds lang voor de oprichting van de imbecielen klas van haar belangstelling had blijk gegeven. Dat zij voor het werk geknipt was, is de afgelopen vier jaar overdui delijk gebleken. Zij slaagde er ver wonderlijk snel in, de kinderen die tot op dat moment voortdurend thuis waren geweest tot een groepje te maken en hen met elkaar aan het spe len te krijgen. Ondanks dat de eerste twee jaar werden doorgebracht in het oude Sint Janshuis, dat voor dit doel niet bepaald ideaal was, slaagde juf frouw Mathijssen erin een sfeer te scheppen, waarin de kinderen zich ge lukkig voelden. De ingebruikneming van het nieuwe schooltje betekende een grote verbetering, maar ook hier verrichtte de intusssen tot mevrouw Roeper geworden leidster veel zelfstan dig opbouwwerk. De heer Gilijamse In verband met Pasen zal de Texelse Courant van dinsdag 16 april niet verschijnen. Abonnees en adverteerders verzoeken wij hiermee rekening te willen hou den. Directie Texelse Courant overhandigde namens het Maartenshuis een boeket bloemen en namens het per soneel van de Beatrixschool een boek werk. Ook de heer J. Dekker, namens de ouders, toonde zich dankbaar voor het werk van mevrouw Roeper. „LT hebt onze kinderen geluk gebracht. U hebt iets betekend in hun leven en daardoor ook in het leven van hun ouders". De heer Dekker overhandigde als geschenk van de ouders het miniatuur model van een Terschei linger mat en een mand fruit. Een grote Terschellinger mat kan i.v.m. de lange levertijd pas over enige tijd worden overgedragen. Mevrouw Roeper bracht naar voren, dat de haar toegezwaaide lof de ouders méér toekwam. Want zij zijn het die zich het grootste deel van de tijd met de kinderen bezig houden. Zij gewaag de van de uitstekende samenwerking met de ouders. Dat haar werk moeilijk zou zijn, zoals vaak wordt veronder steld, ontkende zij. „Want wat je graag doet, is niet moeilijk". De fa. v/h J. Koorn Mzn. te Den Burg, een der aannemers die zich bezig houdt met do bouw van premiewonin gen voor de verkoop, zal binnenkort beginnen met de bouw van huizen van een duurder type. De bedoeling is aan de Bernardlaan (op de plaats waar aanvankelijk dergelijke woningen door het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten zouden worden gebouwd) vier blokken van elk twee woningen neer te zetten. Maak een proefrit bij: Vliestraat 11 - Oosterend Telefoonx(02223) 369 L. 68 a De woningen zullen tussen de ƒ45.000,en ƒ50.000,per stuk kos ten inclusief de 300 m2 grond waarop ze staan. Dit bedrag mag vrij hoog lij ken, toch meent de aannemer dat voor de huizen voldoende belangstelling zal bestaan, omdat door de nieuwe premie regeling de lasten voor de eigenaars aanzienlijk worden verlicht. De uitbe taling van de premie wordt nl. over tien jaar gespreid en het eerste jaar kan in de meeste gevallen al ongeveer ƒ1000,worden ontvangen. De huizen zijn ontworpen door de heer J. N. Koorn. Hij week af van de gebruikelijke opzet en liet de twee wo ningen van elk blok aanzienlijk van el kaar verschillen. Op de hierbij afge drukte tekening is te zien dat de in gang van een der huizen aan de zijkant komt, waarbij het interieur uiteraard is aangepast. De woningen hebben een inhoud van ongeveer 330 m3. Er zijn drie slaapkamers en twee vaste trap pen. De zolderverdieping is hoog ge noeg om er een vierde slaapkamer te maken. De woonkamer van het model met de zij-ingang wordt L-vormig. Bij de huizen is voldoende ruimte om een garage te bouwen. Autobezitters kun nen echter ook gebruik maken van een der 21 garageboxen, die de fa. Koorn in de onmiddellijke nabijheid zal bou wen en die te koop en/of te huur zul len zijn. ,De Buteriggel' Paasweekend geopend 13-14 april Het Ricardo kwartet

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1968 | | pagina 1