De kolenman,
een verdwijnend verschijnsel?
De kolenbranche bevindt zich in een
moeilijke concurrentiepositie
Hervatting
dr. 0. R. Ubbens
wereldkampioenschappen
op de schaats
JONGEMAN BEET ZIJN TONG AF.
Een 19-jarige jongeman uit Zeist
raakte zaterdagavond bij „Immetjes-
hoeve" van de weg. Hij was met zijn
auto van de Akenbuurtsweg gekomen
met de bedoeling linksaf de Westerweg
op te rijden. Hij reeds echter rechtdoor,
brak door een afrastering en kwam in
het weiland zwaarbeschadigd tot stil
stand. Als gevolg van de schok bij het
„nemen" van de greppel brak de on
fortuinlijke chauffeur het neusbeen en
beet een stuk van zijn tong af.
BEJAARDENTOCHT UITGESTELD
Door moeilijkheden met het vervoer
kan de tooht voor de Burger bejaarden
niet doorgaan op donderdag 15 augus
tus. De reis is naar een latere datum
verschovenen op dit moment worden
pogingen ondernomen in de eerste week
van september een goede dag te vin
den. Voor verdere gegevens verwijzen
we naar de eerstkomende edities van
de Texelse Courant.
FOEI, TEXELSE COURANT
„Uw zetter had zeker nog juist te
voren in „Ik, Jan Cremer" zitten lezen
en kon zich niet meer voorstellen, wat
organismen zijn?" Aldus een briefje,
dat wij kregen van mevr. F. Buter uit
De Cocksdorp, die ons op deze wijze
attent maakte op een merkwaardig zet-
foutje. In een artikel stond nl. orgas
men, waar organismen had moeten
staan. De zetter heeft „Ik Jan Cremer"
nooit gelezen, maar onze corrector wel,
zodat hij met dit woord misschien wat
él te vertrouwd is geworden
SCHIETOEFENINGEN
Op 6 augustus (uitwijkdatum 9 aug.)
vanaf 9 uur gaat H.M. Van Spijk schie
ten vanaf steiger 23 in sector 045-0,75°
rechtwijzend met straal van 9 mijl van
uit het hoge geleidelicht noordelijk van
haven. Veiligheidsschip aanwezig.
Op 7 aug. (uitwijkdatum 8 aug.)
vanaf 9 uur wordt door H.M. Noord-
Brabant geschoten vanaf steiger 23 in
dezelfde sector als boven. Veiligheids
schip aanwezig.
CONSULTATIEBUREAU VOOR
ZUIGELINGEN
Woensdag 7 augustus a.s. worden de
moeders van alle buitendorpen ver
wacht van 13.00 tot 16.00 uur.
OESTERS VAN EEN METER GROOT
Wanneer we over oesters praten, dan
denken we allereerst aan de oesters
die we kunnen eten en die als een deli
catesse bekend staan en ten tweede aan
de oesters als leverancier van parels.
De oester is maar niet zo een oester,
over de gehele wereld verspreid leven
ongeveer zo'n honderd oestersoorten en
naar gelang de soort hebben ze hun be
paalde eigenschappen. Zo zijn er oes
ters die slechts enkele centimeters
groot zijn, maar er zijn ook gewelde
naren met een doorsnee van ongeveer
een meter. De bij ons bekende con
sumptieoester heeft een doorsnede van
adht tot tien centimeter.
De oester heeft een groot nakome
lingschap, want één enkele oester kan
in één seizoen tientallen miljoenen eie
ren produceren. Dat is echter ook wel
nodig, want de oester heeft vele vijan
den en anders zou de soort snel zijn
uitgestorven.
Nu straks de herfst haar intrede
weer doet en de „R" in de maand is,
gaat men ook weer aandacht besteden
aan de verwarming. De kolenauto's rij
den dan af en aan en men ziet de be
stellers ijverig met de grote zwarte
zakken sjouwen.
Toch zullen zij niet zoveel klanten
meer als vorige jaren bezoeken en men
gaat zich afvragen of de „kolenman"
een verdwijnend verschijnsel is. Er zijn
redenen genoeg hiervoor, want er zijn
veel mensen die indertijd reeds over
schakelden op oliestook en tegenwoor
dig is „gas" bijzonder in trek. De ad
vertentiekolommen van de couranten
zijn rijkelijk gesorteerd met kolen
haarden in diverse typen, die ter over
name worden aangeboden en men krijgt
dus sterk de indruk dat steenkolen als
brandstof fors op hun retour zijn.
Anderzijds vraagt men zich af, waar
om de kolenbranche zich zo de klanten
laat afsnoepen en waarom er vanuit die
bedrijfstak eigenlijk geen grote cam
pagnes worden ondernomen, gepaard
gaande aan steiik concurrerende prijzen
om op die manier de kolen nog een
kans te geven. Reeds worden mijnen
gesloten en in het geheel krijgt men dus
de overtuiging dat de kolenbranche zich
zonder verweer laat liquideren. Wij
zijn eens gaan praten met mensen die
daar het fijne van weten en het blijkt,
dat men zich in de kolenbranche inder
daad in een zeer moeilijke concurren
tiepositie bevindt. Kolen hebben be
paalde voordelen boven olie en gas,
maar die komen in deze moderne tijd
nog maar weinig in het geding.
Waarom neemt men olie of gas? Het
gaat met het gas tegenwoordig al pre
cies, zoals indertijd met de olie; het is
een soort mode. Men ziet gasverwar-
ming bij anderen en men wil dikwijls
meedoen, want „gas" is „in"! Wat het
gas betreft zal men op Texel aan deze
„modegril" voorlopig niet kunnen toe
geven, maar het gebruik van oliestook
is hier de afgelopen jaren met spron
gen gestegen.
Het is voordeliger zeggen velen, maar
dat is een betrekkelijke zaak volgens
deskundigen. Wanneer men alleen zijn
huiskamer met olie of gas verwarmt,
dan zijn de kosten ongeveer gelijk aan
die van kolen. Wanneer men, verleid
door het gemak, op kille avonden de
olie- of gashaard aansteekt (iets dat
men met een kolenhaard niet zo snel
doet) dan worden de kosten al snel
hoger, want tenslotte krijgt men die
verwarming ook niet voor niets. Maar
velen hebben dat graag over voor het
gemak. Wanneer men centrale verwar
ming in huis heeft via olie of gas, dan
liggen de kaarten weer geheel anders,
dan moet men uiteraard ook in de ver
gelijking met kolen de verwarming via
een centrale stookgelegenheid bereke-
arbeidskrachten. Hierdoor is deze sec
tor minder gevoelig voor lonen en loon-
ronden, hetgeen deze branche in een
bijzonder gunstige concurrentiepositie
plaatst.
Hoe heeft men zich in de (kolen
branche de toekomst gedacht? Via de
Stichting Vaste Brandstoffen in Den
Haag tracht men de voordelen van
steenkolen zoveel mogelijk onder de
aandacht te brengen van de verbrui
kers. Veel meer kan men helaas niet
doen.
De industrie sohakelt vrijwel geheel
over op gas en daarom worden in de
naaste toekomst verschillende Neder
landse mijnen, die speciaal industrie
kolen dolven, gesloten. Ook enkele
kleine mijnen, die minder rendabel zijn
en huisbrandkolen delven, worden ge
sloten. Men verwacht als gevolg van de
normale ontwikkeling in deze sector,
dat in de toekomst slechts enkele van
de beste Nederlandse mijnen zullen
doorwerken en deze mijnen zullen
vrijwel geheel huisbrandkolen van uit
stekende kwaliteit gaan leveren. Ge
zien de dalende afname zal er steeds
voldoende voorraad zijn en zal Neder
land vrijwel geen kolen meer uit het
buitenland behoeven te importeren.
Wij worden wat dat betreft voor een
groot deel „selfsupporting".
In de distributiesector zal automa
tisch een sanering volgen. Versohillen-
de bedrijfjes, die toch al niet zo renda
bel zijn, zullen sluiten en misschien zal
de overheid hier nog iets toe bijdragen
door een zekere financiële compensatie
te geven bij sluiting. Er zal naar men
verwacht een kleine groep distriibuan-
ten overblijven, die de resterende
schare kolenverbruikers zal bedienen.
Men verwacht niet, dat het verbruik
van huisbrandkolen geheel zal weg
vallen, maar de 'kolenman zal toch
spaarzamer in ons straatbeeld gaan
voorkomen.
NEDERLANDER SLECHTE
AUTOMOBILIST
Het huisartsentekort
NU TEVEEL LIEFHEBBERS VOOR
ARTSENSTUDIE
(vervolg van pagina 1)
woordelijk? Dat is de regering. Rege
ren betekent vooruitzien, dat is een al
gemeen bekende definitie. Wat dat be
treft was het vooruitzien zelfs niet zo
geweldig moeilijk, want reeds jaren
lang klaagt men over het tekort aan
huisartsen. Het was dus reeds jaren
lang duidelijk, dat er meer jongeren
gestimuleerd moesten worden om de
artsenstudie te gaan volgen en dat im
pliceert automatisch dat er voor deze
studerenden ook goede studiemogelijk
heden moeten zijn. Hierin is gewoon
niet voorzien, dat staat vast.
Een en ander is nog opmerkelijker
aangezien in de bovengenoemde waar
schuwing gesproken wordt over een te
kort aan bedden in de academische zie
kenhuizen in ons land. Al zo'n twintig
jaar is er een tekort aan ziekenhuis
accommodatie in ons land, dat is ook
een oud zeer. Waarom werd daar in de
vorm van grotere academische zieken
huizen geen uitbreiding aan gegeven?
Verpleegsterstekort9 Ook hier was
wel een mogelijkheid geweest om in te
voorzien. De animo voor het verpleeg
stersvak had gestimuleerd kunnen
worden. De aanvankelijk zo erbarme
lijke salariëring had sneller verbeterd
moeten worden. Kortom men ontkomt
niet aan de indruk, dat vorige kabi
netten de medische aspecten van onze
maatschappij wel wat te simpel hebben
gezien en daar wat al te gemakkelijk
overheen gelopen zijn, dat is dan nog
zacht gezegd. Men zou ook kunnen
spreken over een schromelijk tekort
schieten van deze vorige kabinetten
met betrekking tot de toekomstige
volksgezondheid van Nederland.
Natuurlijk is dit nakaarten en dat
baat nu niet, want hiermee wordt de
toestand niet verbeterd waarvoor wij
ons nu gesteld zien. Het enige dat wij
nu mogen hopen is, dat het huidige
kabinet een open oog heeft voor de
problemen en zich niet domweg blijft
beperken tot het soort waarschuwingen
dat nu de ronde heeft gedaan. Niet de
weg van de minste weerstand, maar
het aanvatten van het probleem. Alle
zeilen moeten nu worden bijgezet om
de eerstejaars, die vol goede moed aan
de studie 'beginnen ook de mogelijkheid
te bieden om deze studie binnen een
redelijke tijd tot een goed einde te
brengen en daartoe zullen de nodige
maatregelen moeten worden genomen.
Wanneer dat niet zou gebeuren, dan
raken we nog verder in het slop waar
in we dreigen vast te geraken.
„Lecfwarmte"
Een belangrijk pluspunt voor de ko
len is nog steeds, dat kolenwarmte
„leefwarmte" is; behaaglijk, gezellig en
prettig. Maar deze argumenten, even
als trouwens het voordeel van eigen
opslag e.d., tellen bij veel mensen niet
als zo belangrijk mee. Daardoor ver
liest de kolenbranche steeds men klan
ten die overgaan op gas.
Waarom vecht men niet terug met
concurrerende prijzen? Wanneer kolen
stoken voordeliger zou zijn dan olie of
gas, dan zouden misschien minder men
sen overgaan.
De kolenbranche kan op dit gebied
niet terugvechten. In vergelijking met
het buitenland zijn de Nederlandse
mijnen een voorbeeld van moderne
outillering en een efficiënte werkwijze,
daar 'kan nog moeilijk iets aan worden
verbeterd. In weerwil daarvan heeft
men toch veel personeel nodig om de
steenkolen boven de grond te krijgen,
het bedrijf is dus sterk arbeidsintensief
en ook de mijnwerker wil graag goed
verdienen en deel hebben aan onze
„welvaart". Elke loonronde werkt weer
door in de prijs van de steenkolen. Bo
vendien zijn sinds 1945 de prijzen van
de steenkolen onderhevig aan controle
van de overheid, met als gevolg dat er
maar kleine marges zijn, waardoor men
moeilijk kan zakken tot concurrerende
prijzen.
Met het gas ligt deze zaak heel an
ders. Men kan zeggen dat het gas voor
niets uit de grond komt en de distri
butie fervan vergt zeker niet zoveel
ZO ZIJN ONZE MANIEREN
Wanneer wij elkaar begroeten, dan
steken we de hand uit en de ander
drukt die hand Waarom doen we dat?
In andere delen van de wereld groet
men elkaar weer op ander wijze, bij
voorbeeld door het tegen elkaar wrij
ven van de neuzen, het uitsteken van
de tong en dergelijke. Onderzoekers
menen, dat het handdrukken reeds uit
een heel ver verleden stamt, uit de tijd
van de primitieve mensen. De mensen
uit het stenen tijdperk hadden een hard
leven en het waren niet alleen de die
ren waartegen zij zich verdedigden,
maar ook hun eigen soortgenoten,
want van alles wat leefde kon men
gevaar verwachten. Ook een mede
mens kon onvriendelijke bedoelingen
hebben en een slag met zijn knots ge
ven.
Het tegemoet treden met uitgestoken
hand. diende om de ander duidelijk te
maken, dat men geen wapen in die
hand droeg en dus met goede bedoe
lingen naderde. Wanneer de ander
dan ook met ongewapende hand na
derde drukte men als bezegeling van
de vriendschap de handen.
Van Engelse zijde krijgt de Neder
landse automobilist het predikaat de
onveiligste rijder ter wereld te zijn en
dat zal ongetwijfeld heel wat Neder
landse automobilisten steken. Tenslotte
zijn we allen er over overtuigd dat we
voortreffelijke rijders zijn en wanneer
uit een Engels onderzoek dan zou blij
ken, dat het met het rijden van de Ne
derlanders maar zo zo gesteld is, dan
voelen we ons op de tenen getrapt en
wanneer dat dan zo is, dan zijn het na
tuurlijk andere automobilisten, die Ne
derland die slechte naam bezorgen. Wij
behoren daar niet bij
Natuurlijk zijn er in elk land van de
wereld goede en slechte automobilisten
dat staat vast en die zijn er in ons land
uiteraard ook. Maar ook onder de bui
tenlanders vindt men waer „kanniba
len" op de weg.
Hoe komt Nederland nu aan die
slechte naam in het Engelse onderzoek?
Wel, men is in Engeland gaan rekenen
met het Nederlandse dodencijfer, zoals
men dat ook heeft gedaan met de do
dencijfers van andere landen en dan
blijkt Nederland er zeer slecht af te
komen.
Van elke duizend automobilisten
sterven er in Nederland per jaar twee.
Op ellke vier miljoen mijl boekt Neder
land één dode en dat is het hoogste cij
fer dat er behaald werd, dus weer een
ongunstige uitkomst voor ons land
Volgens de Engelse onderzoekers
zouden drank, slechte wegen, slechte
wagens en een minder geschikte (psy
chologische instelling van de Neder
landse bestuurder oorzaak zijn van deze
onaangename cijfers en uitkomst van
onderzoek.
Nu willen we echt wel objectief zijn,
maar wat het drankgebruik betreft bij
snelverkeer, valt dat in ons land heus
wel mee en steken we zeker niet slech
ter af, dan welk ander land ook Dat
mag wel even worden vastgesteld. Wat
die slechte wegen betreft; dat is ook
niet juist. Goed, er moet wel het een en
ander aan ons rijkswegennet gebeuren,
■maar om nu maar botweg over slechte
wegen in Nederland te spreken is ook
weer overdreven. Zo briljant zijn de
wegen in Engeland nu ook weer niet
vergeleken bij de Nederlandse wegen.
Ook de psychologische gesteldheid van
de Nederlandse automobilist is volgens
ons niet slechter dan die van de bui
tenlander in het algemeen. Wat de
kwaliteit van veel auto's op de Neder
landse wegen betreft moeten we toe
geven, dat hier in doorsnee wel sprake
is van een mindere gemiddelde kwali
teit dan in het buitenland.
Maar zou dat dan de enige oorzaak
zijn van de slechte uitslag? Neen, vol
gens deskundigen van de ANWB heeft
men bij het Engelse onderzoek de fout
gemaakt om zonder controle het aantal
opgegeven verkeersdoden te verreke
nen. In ons land heeft men de ge
woonte om elke verkeersgewonde, die
binnen dertig dagen na het ongeluk nog
overlijdt als verkeersdode mee te reke
nen. In België bijvoorbeeld telt men
slechts de verkeersdoden, die binnen 24
uur aan hun verwondingen overlijden
en dat scheelt enorm veel. In andere
landen ligt het ook weer anders dan in
Nederland en zo komt Nederland aan
een zeer hoog aantal verkeersdoden
vergeleken bij andere landen. Wanneer
men met dergelijke cijfers wil gaan re
kenen in een internationaal onderzoek,
dan moet men ook even controleren
hoe men aan die cijfers is gekomen,
want anders heeft, zoals nu het geval
is, zo'n onderzoek weinig nut
WIJ WETEN NOG WEINIG VAN
ONZE HERSENEN
Onze hersenen, de grijze cellenmassa
onder ons schedeldak, is het meest
essentiële deel van elk hoger ontwik
keld leven en toch is het een deel van
ons lichaam waarvan de wetenschap
nog betrekkelijk weinig weet. Er zijn
in de wereld heel wat geleerden, die de
hersenen naarstig bestuderen, maar
slechts heel langzaam weten zij door te
dringen in deze mysterieuze wereld.
Kortgeleden is een groot aantal des
kundigen op dit gebied, afkomstig uit
alle delen van de wereld, te Parijs in
het gebouw van de Unesco bijeen ge
weest om daar hun ervaringen uit te
wisselen. Enkele interessante feiten,
die op dit congres naar voren kwamen
zijn beslist het vermelden waard.
Zo heeft de Fransman Minkowski een
onderzoek ingesteld naar de vraag hoe
het menselijk zenuwstelsel zich ont
wikkelt. Zo bleek, dat bijvoorbeeld bij
een te vroeg geboren kind, de hersen-
ontwikkeling normaal doorgaat alsof
het nog niet geboren was en veertig
weken oud, gerekend vanaf de concep
tie is het kind even normaal als elk an
der kind, dat wil zeggen wat de reac
ties en reflexen betreft, de 'hersen
inhoud is echter iets kleiner dan nor
maal, maar daar merkt men in de
praktijk weinig van.
Invloeden
Ook blijkt uit een onderzoek van de
Amerikaan Rosenzweig, dat de omge
ving van het jonge kind of dier van
grote invloed is op de herseninhoud.
Door een stimulerende omgeving, met
speelgoed e.d. kan het jonge wezen zich
gemakkelijk verder ontwikkelen, ter
wijl kinderen of dieren, die hiertoe niet
in de mogelijkheid waren, achter ble
ven wat de herseninhoud betreft. Het
aantal cellen was in beide gevallen de
zelfde, doch bij de dieren die zich had
den kunnen ontwikkelen waren de cel
len stuk voor stuk groter.
Ook was deze onderzoeker gebleken,
dat de hersenen van de mens in de
eerste zes jaar van zijn leven bijzonder
snel groeien en dan reeds ongeveer ne
gentig procent van hun totale volume
bereiken. Over die resterende tien pro
cent doet de mens echter de volgende
twintig jaar en dan is de top van de
•hersencapaciteit bereikt.
Daarna gaan de hersenen, weliswaar
langzaam, de weg weer terug. In de
opgaande lijn bij een kind ziet men een
leer- en wenproces, doch bij de ouder
wordende mens ziet men langzaam een
vergeet- en ontwenningsproces vol
trekken.
Na het volgroeien van de hersenen
treden op den duur degeneratiever-
schijnselen aan de hersenen op. Aan
vankelijk bemerkt men daar weinig of
niets van, doch bij de een vroeger, bij
de ander later, meestal zo rond het
vijftigste jaar worden deze verschijn
selen aantoonbaar.
Niet onbruikbaar
Dat behoeft niet te betekenen, dat
oudere mensen maatschappelijk on
bruikbaar zouden zijn. De Zwitser De
Ajuriaguerra wees hier met nadruk op.
De maatschappelijke bruikbaarheid van
deze oudere mensen ligt juist in hun
grote ervaring en wijsheid, die meestal
bij de jongeren ontbreekt. Wat de
ouderen enerzijds tegen hebben door
langzame achteruitgang van de hers
nen, wordt anderzijds ruimschoots c
compenseerd door die feiten van
sohatbare waarde, zoals ervaring
wijsheid.
De deskundigen waren allen van m
ning, dat de kennis die vergaard
met betrekking tot de hersenen,
uiterst fragmentarisch is. Er zal in
toekomst nog veel onderzoek moet!
worden verricht, voordat men in sta
is zich een aanmerkelijk beter bet
te vormen van dat wat zich onder h
schedeldak van mens en dier eigenlr
precies afspeelt.
ZUINIGER ZIJN MET ZUURSTOF
Ruim eenvijfde van de ons omringt;
de lucht bestaat uit zuiver zuurst;
Deze zuurstof is van essentieel belai,
voor het leven op aarde en zond;
zuurstof zou het met het leven op on?
planeet spoedig zijn gedaan.
Normaal is het zo, dat de planten
aarde zorgen voor aanvulling van c
zuurstof die .door mensen en dieren t
de bezigheden van de mensen ve;
bruikt wordt.
Wetenschappelijke onderzoekers
Oostenrijk hebben echter uitgerekec
dat we teveel zuurstof verbruiken,
wereldbevolking bestaande uit oi
veer drie miljard mensen verbruikt
hoeveelheid zuurstof die voldoende zo
zijn voor niet minder dan 43 miljan
mensen op aarde. De oorzaak van dit
hoge verbruik moet worden gezocht
de industrialisatie en het verkeer, ft
behoeven hierbij maar te denken ai
de verbrandingsmotoren die zonk
zuurstof niet zouden werken en <L
over de gehele wereld gerekend eno:
me hoeveelheden zuurstof verslinde:
Om hiervan een voorbeeld te geven
een auto die een rit maakt van onge
veer duizend kilometer verbruikt u
veel zuurstof als een mens in één jan
nodig heeft. De hoeveelheden zuurst;
die onze industrie aan de lucht onttrek
zijn uiteraard geweldig groot.
Normaal wordt de verbruikte zuuj
stof weer aangevuld door de plante
op aarde, maar wanneer we zien,
de groene gebieden op onze planet
steeds kleiner worden en plaats moeta
maken voor bewoning en industrie, da:
is het duidelijk, dat we ernstig knab
beien aan een van de meest essentie!
levensbronnen van de mens. De aar.
vulling van zuurstof op de werek
wordt steeds minder en het verbrui-
stijgt.
Heden ontsliep in zijn Here en
Heiland mijn innig geliefde man,
onze zwager en oom
Johan Hendrik Winkelman
echtgenoot van
Elisabeth Streutker,
in de gezegende ouderdom van 84
jaar.
Uit aller naam
E. Winkelman-Streutker
Oosterend, 5 augustus 1968.
De teraardebestelling zal plaats
vinden donderdag 8 augustus te
14.00 uur te Oosterend.
TEXELAARTJES
Autorijschool H. Zing-
stra, Plevierstraat 12, De
Koog, tel. 477. Ook voor
verlenging van uw rijbe
wijzen
Biedt zich aan voor
frezen met Lelyfrees; in
één bewerking zaaiklaar.
J. van der Star, telefoon
(02223) 317
Veescheermesjes slij
pen Witvliet, Pontweg.
Bezorgadres: Oosterend
en omstr. P. Dros Gzn.,
Kerkplein 6
Opleiding voor al uw
rijbewijzen en ook voor
verlenging van rijbewij
zen. Rijschool Groot, eig.
K. H. Boon Vamor gedipl.
tel. (02230) 13252
Theorieles met films en
kleurendia's vrijdags in
pension Visser, Schoon
oordsingel 17, Den Burg
Schoonmaakbedrijf
Harm Spigt, tel. (02228)
311
Wat u organiseert, iets
groots of iets kleins, bel
3077 en Veronica patat
wagens zullen er zijn
Voor al uw bloemen en
planten, bruids- en graf-
werk. Bloemenmagazijn
Myosotis, H. P. Rijk,
Waalderstraat 29, Den
Burg
Nu volop rode bessen.
M. Huisman, De Veen,
Tel. 2203
Voor lekkere Eigen
heimers, prijs billijk.
M. S., De Zes
Te koop wandelwagen.
D. Lap. Jac. P. Thijsse-
laan 105, tel. 2941
Te k. sorteermachine
merk Alida met 14 pla
ten; 300 gaasbakken, 1
driewielde wagen op
luchtbanden, 1 rugspuit,
1 bascule met gewichten,
1 kantelploegje, 1 spij-
kereg. J. Burgman, Ka
merstraat 4, De Koog
Rob Graaf
en
Iletty Bakker
geven U, mede namens
wederzijdse ouders, ken
nis van hun voorgenomen
huwelijk, wat zal plaats
vinden op vrijdag 23
augustus.
Het burgerlijk huwelijk
zal worden voltrokken
om 3 uur in het raadhuis
en om 3.30 uur vindt de
voltrekking plaats in de
R.K. Kerk te Den Burg.
Den Burg, Hogerstraat 9,
De Koog, Ruijslaan 17.
Receptie van 5.30-6.30
uur in „Casino".
Toekomstig adres:
Oesterstr. 8, Oosterend.
ZEND S.V.P.
VROEGTIJDIG
UW ADVERTENTIES IN
van de praktijk van
keel-, neus- en oorarts,
woensdag 7 augustus
Voor de belangstelling
en het medeleven tijdens
de ziekte en na het over
lijden van onze lieve
man, vader, groot- en
overgrootvader
JACOB KEYSER Dzn.,
betuigen wij U onze op
rechte dank.
Uit aller naam
A. Keyser-Kuiper
Gasthuisstraat 2,
Den Burg, Texel.
Voor de
te Deventer op 15 en li
febr. 1969 heeft de IJs
club Den Burg, uitslui
tend voor haar leden eni
ge kaarten beschikbaar.
Kosten: zitplaatsen voo-
zaterdag en zondag ƒ25,-
en staanplaatsen voor za
terdag en zondag 15,-
en ƒ12,-, dienen direct te
worden voldaan.
Gegadigden kunnen zich
telefonisch melden bij N
Huysman Rzn, Den Burg,
tel. (02220) 2781.
Het bestuur
Op zaterdag 3 augus
tus is plotseling over
leden, onze vriend
Willem van Houte
Hij zal steeds in onze
herinnering blijven
voortleven.
Fam. S. v.d. Slikke
Oost 78.
Met leedwezen geven wij kennis van het
overlijden van onze geliefde broer, zwager
en oom
Willem A. van Houte
in de ouderdom van 60 jaar.
Gez. 52 4.
F. v. Houte
O. v. Houte
M. v. Houte
M. v. Houte-Griek
C. W. v. d. Vis-v. Houte
P. A. v. d. Vis
A. H. v. Houte
G. J. Mets-v. Houte
C. Mets
A. v. d. Vis-v. Houte
J. v. d. Vis
neven en nichten
Texel, 3 augustus 1968,
Oost O 113.
De rouwdienst za plaatsvinden op woensdag
7 augustus, 2 uur in de N.H. kerk te Ooster
end, waarna begrafenis op het kerkhof al
daar.