De kolenman, een verdwijnend verschijnsel? De kolenbranche bevindt zich in een moeilijke concurrentiepositie Hervatting dr. 0. R. Ubbens wereldkampioenschappen op de schaats JONGEMAN BEET ZIJN TONG AF. Een 19-jarige jongeman uit Zeist raakte zaterdagavond bij „Immetjes- hoeve" van de weg. Hij was met zijn auto van de Akenbuurtsweg gekomen met de bedoeling linksaf de Westerweg op te rijden. Hij reeds echter rechtdoor, brak door een afrastering en kwam in het weiland zwaarbeschadigd tot stil stand. Als gevolg van de schok bij het „nemen" van de greppel brak de on fortuinlijke chauffeur het neusbeen en beet een stuk van zijn tong af. BEJAARDENTOCHT UITGESTELD Door moeilijkheden met het vervoer kan de tooht voor de Burger bejaarden niet doorgaan op donderdag 15 augus tus. De reis is naar een latere datum verschovenen op dit moment worden pogingen ondernomen in de eerste week van september een goede dag te vin den. Voor verdere gegevens verwijzen we naar de eerstkomende edities van de Texelse Courant. FOEI, TEXELSE COURANT „Uw zetter had zeker nog juist te voren in „Ik, Jan Cremer" zitten lezen en kon zich niet meer voorstellen, wat organismen zijn?" Aldus een briefje, dat wij kregen van mevr. F. Buter uit De Cocksdorp, die ons op deze wijze attent maakte op een merkwaardig zet- foutje. In een artikel stond nl. orgas men, waar organismen had moeten staan. De zetter heeft „Ik Jan Cremer" nooit gelezen, maar onze corrector wel, zodat hij met dit woord misschien wat él te vertrouwd is geworden SCHIETOEFENINGEN Op 6 augustus (uitwijkdatum 9 aug.) vanaf 9 uur gaat H.M. Van Spijk schie ten vanaf steiger 23 in sector 045-0,75° rechtwijzend met straal van 9 mijl van uit het hoge geleidelicht noordelijk van haven. Veiligheidsschip aanwezig. Op 7 aug. (uitwijkdatum 8 aug.) vanaf 9 uur wordt door H.M. Noord- Brabant geschoten vanaf steiger 23 in dezelfde sector als boven. Veiligheids schip aanwezig. CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woensdag 7 augustus a.s. worden de moeders van alle buitendorpen ver wacht van 13.00 tot 16.00 uur. OESTERS VAN EEN METER GROOT Wanneer we over oesters praten, dan denken we allereerst aan de oesters die we kunnen eten en die als een deli catesse bekend staan en ten tweede aan de oesters als leverancier van parels. De oester is maar niet zo een oester, over de gehele wereld verspreid leven ongeveer zo'n honderd oestersoorten en naar gelang de soort hebben ze hun be paalde eigenschappen. Zo zijn er oes ters die slechts enkele centimeters groot zijn, maar er zijn ook gewelde naren met een doorsnee van ongeveer een meter. De bij ons bekende con sumptieoester heeft een doorsnede van adht tot tien centimeter. De oester heeft een groot nakome lingschap, want één enkele oester kan in één seizoen tientallen miljoenen eie ren produceren. Dat is echter ook wel nodig, want de oester heeft vele vijan den en anders zou de soort snel zijn uitgestorven. Nu straks de herfst haar intrede weer doet en de „R" in de maand is, gaat men ook weer aandacht besteden aan de verwarming. De kolenauto's rij den dan af en aan en men ziet de be stellers ijverig met de grote zwarte zakken sjouwen. Toch zullen zij niet zoveel klanten meer als vorige jaren bezoeken en men gaat zich afvragen of de „kolenman" een verdwijnend verschijnsel is. Er zijn redenen genoeg hiervoor, want er zijn veel mensen die indertijd reeds over schakelden op oliestook en tegenwoor dig is „gas" bijzonder in trek. De ad vertentiekolommen van de couranten zijn rijkelijk gesorteerd met kolen haarden in diverse typen, die ter over name worden aangeboden en men krijgt dus sterk de indruk dat steenkolen als brandstof fors op hun retour zijn. Anderzijds vraagt men zich af, waar om de kolenbranche zich zo de klanten laat afsnoepen en waarom er vanuit die bedrijfstak eigenlijk geen grote cam pagnes worden ondernomen, gepaard gaande aan steiik concurrerende prijzen om op die manier de kolen nog een kans te geven. Reeds worden mijnen gesloten en in het geheel krijgt men dus de overtuiging dat de kolenbranche zich zonder verweer laat liquideren. Wij zijn eens gaan praten met mensen die daar het fijne van weten en het blijkt, dat men zich in de kolenbranche inder daad in een zeer moeilijke concurren tiepositie bevindt. Kolen hebben be paalde voordelen boven olie en gas, maar die komen in deze moderne tijd nog maar weinig in het geding. Waarom neemt men olie of gas? Het gaat met het gas tegenwoordig al pre cies, zoals indertijd met de olie; het is een soort mode. Men ziet gasverwar- ming bij anderen en men wil dikwijls meedoen, want „gas" is „in"! Wat het gas betreft zal men op Texel aan deze „modegril" voorlopig niet kunnen toe geven, maar het gebruik van oliestook is hier de afgelopen jaren met spron gen gestegen. Het is voordeliger zeggen velen, maar dat is een betrekkelijke zaak volgens deskundigen. Wanneer men alleen zijn huiskamer met olie of gas verwarmt, dan zijn de kosten ongeveer gelijk aan die van kolen. Wanneer men, verleid door het gemak, op kille avonden de olie- of gashaard aansteekt (iets dat men met een kolenhaard niet zo snel doet) dan worden de kosten al snel hoger, want tenslotte krijgt men die verwarming ook niet voor niets. Maar velen hebben dat graag over voor het gemak. Wanneer men centrale verwar ming in huis heeft via olie of gas, dan liggen de kaarten weer geheel anders, dan moet men uiteraard ook in de ver gelijking met kolen de verwarming via een centrale stookgelegenheid bereke- arbeidskrachten. Hierdoor is deze sec tor minder gevoelig voor lonen en loon- ronden, hetgeen deze branche in een bijzonder gunstige concurrentiepositie plaatst. Hoe heeft men zich in de (kolen branche de toekomst gedacht? Via de Stichting Vaste Brandstoffen in Den Haag tracht men de voordelen van steenkolen zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen van de verbrui kers. Veel meer kan men helaas niet doen. De industrie sohakelt vrijwel geheel over op gas en daarom worden in de naaste toekomst verschillende Neder landse mijnen, die speciaal industrie kolen dolven, gesloten. Ook enkele kleine mijnen, die minder rendabel zijn en huisbrandkolen delven, worden ge sloten. Men verwacht als gevolg van de normale ontwikkeling in deze sector, dat in de toekomst slechts enkele van de beste Nederlandse mijnen zullen doorwerken en deze mijnen zullen vrijwel geheel huisbrandkolen van uit stekende kwaliteit gaan leveren. Ge zien de dalende afname zal er steeds voldoende voorraad zijn en zal Neder land vrijwel geen kolen meer uit het buitenland behoeven te importeren. Wij worden wat dat betreft voor een groot deel „selfsupporting". In de distributiesector zal automa tisch een sanering volgen. Versohillen- de bedrijfjes, die toch al niet zo renda bel zijn, zullen sluiten en misschien zal de overheid hier nog iets toe bijdragen door een zekere financiële compensatie te geven bij sluiting. Er zal naar men verwacht een kleine groep distriibuan- ten overblijven, die de resterende schare kolenverbruikers zal bedienen. Men verwacht niet, dat het verbruik van huisbrandkolen geheel zal weg vallen, maar de 'kolenman zal toch spaarzamer in ons straatbeeld gaan voorkomen. NEDERLANDER SLECHTE AUTOMOBILIST Het huisartsentekort NU TEVEEL LIEFHEBBERS VOOR ARTSENSTUDIE (vervolg van pagina 1) woordelijk? Dat is de regering. Rege ren betekent vooruitzien, dat is een al gemeen bekende definitie. Wat dat be treft was het vooruitzien zelfs niet zo geweldig moeilijk, want reeds jaren lang klaagt men over het tekort aan huisartsen. Het was dus reeds jaren lang duidelijk, dat er meer jongeren gestimuleerd moesten worden om de artsenstudie te gaan volgen en dat im pliceert automatisch dat er voor deze studerenden ook goede studiemogelijk heden moeten zijn. Hierin is gewoon niet voorzien, dat staat vast. Een en ander is nog opmerkelijker aangezien in de bovengenoemde waar schuwing gesproken wordt over een te kort aan bedden in de academische zie kenhuizen in ons land. Al zo'n twintig jaar is er een tekort aan ziekenhuis accommodatie in ons land, dat is ook een oud zeer. Waarom werd daar in de vorm van grotere academische zieken huizen geen uitbreiding aan gegeven? Verpleegsterstekort9 Ook hier was wel een mogelijkheid geweest om in te voorzien. De animo voor het verpleeg stersvak had gestimuleerd kunnen worden. De aanvankelijk zo erbarme lijke salariëring had sneller verbeterd moeten worden. Kortom men ontkomt niet aan de indruk, dat vorige kabi netten de medische aspecten van onze maatschappij wel wat te simpel hebben gezien en daar wat al te gemakkelijk overheen gelopen zijn, dat is dan nog zacht gezegd. Men zou ook kunnen spreken over een schromelijk tekort schieten van deze vorige kabinetten met betrekking tot de toekomstige volksgezondheid van Nederland. Natuurlijk is dit nakaarten en dat baat nu niet, want hiermee wordt de toestand niet verbeterd waarvoor wij ons nu gesteld zien. Het enige dat wij nu mogen hopen is, dat het huidige kabinet een open oog heeft voor de problemen en zich niet domweg blijft beperken tot het soort waarschuwingen dat nu de ronde heeft gedaan. Niet de weg van de minste weerstand, maar het aanvatten van het probleem. Alle zeilen moeten nu worden bijgezet om de eerstejaars, die vol goede moed aan de studie 'beginnen ook de mogelijkheid te bieden om deze studie binnen een redelijke tijd tot een goed einde te brengen en daartoe zullen de nodige maatregelen moeten worden genomen. Wanneer dat niet zou gebeuren, dan raken we nog verder in het slop waar in we dreigen vast te geraken. „Lecfwarmte" Een belangrijk pluspunt voor de ko len is nog steeds, dat kolenwarmte „leefwarmte" is; behaaglijk, gezellig en prettig. Maar deze argumenten, even als trouwens het voordeel van eigen opslag e.d., tellen bij veel mensen niet als zo belangrijk mee. Daardoor ver liest de kolenbranche steeds men klan ten die overgaan op gas. Waarom vecht men niet terug met concurrerende prijzen? Wanneer kolen stoken voordeliger zou zijn dan olie of gas, dan zouden misschien minder men sen overgaan. De kolenbranche kan op dit gebied niet terugvechten. In vergelijking met het buitenland zijn de Nederlandse mijnen een voorbeeld van moderne outillering en een efficiënte werkwijze, daar 'kan nog moeilijk iets aan worden verbeterd. In weerwil daarvan heeft men toch veel personeel nodig om de steenkolen boven de grond te krijgen, het bedrijf is dus sterk arbeidsintensief en ook de mijnwerker wil graag goed verdienen en deel hebben aan onze „welvaart". Elke loonronde werkt weer door in de prijs van de steenkolen. Bo vendien zijn sinds 1945 de prijzen van de steenkolen onderhevig aan controle van de overheid, met als gevolg dat er maar kleine marges zijn, waardoor men moeilijk kan zakken tot concurrerende prijzen. Met het gas ligt deze zaak heel an ders. Men kan zeggen dat het gas voor niets uit de grond komt en de distri butie fervan vergt zeker niet zoveel ZO ZIJN ONZE MANIEREN Wanneer wij elkaar begroeten, dan steken we de hand uit en de ander drukt die hand Waarom doen we dat? In andere delen van de wereld groet men elkaar weer op ander wijze, bij voorbeeld door het tegen elkaar wrij ven van de neuzen, het uitsteken van de tong en dergelijke. Onderzoekers menen, dat het handdrukken reeds uit een heel ver verleden stamt, uit de tijd van de primitieve mensen. De mensen uit het stenen tijdperk hadden een hard leven en het waren niet alleen de die ren waartegen zij zich verdedigden, maar ook hun eigen soortgenoten, want van alles wat leefde kon men gevaar verwachten. Ook een mede mens kon onvriendelijke bedoelingen hebben en een slag met zijn knots ge ven. Het tegemoet treden met uitgestoken hand. diende om de ander duidelijk te maken, dat men geen wapen in die hand droeg en dus met goede bedoe lingen naderde. Wanneer de ander dan ook met ongewapende hand na derde drukte men als bezegeling van de vriendschap de handen. Van Engelse zijde krijgt de Neder landse automobilist het predikaat de onveiligste rijder ter wereld te zijn en dat zal ongetwijfeld heel wat Neder landse automobilisten steken. Tenslotte zijn we allen er over overtuigd dat we voortreffelijke rijders zijn en wanneer uit een Engels onderzoek dan zou blij ken, dat het met het rijden van de Ne derlanders maar zo zo gesteld is, dan voelen we ons op de tenen getrapt en wanneer dat dan zo is, dan zijn het na tuurlijk andere automobilisten, die Ne derland die slechte naam bezorgen. Wij behoren daar niet bij Natuurlijk zijn er in elk land van de wereld goede en slechte automobilisten dat staat vast en die zijn er in ons land uiteraard ook. Maar ook onder de bui tenlanders vindt men waer „kanniba len" op de weg. Hoe komt Nederland nu aan die slechte naam in het Engelse onderzoek? Wel, men is in Engeland gaan rekenen met het Nederlandse dodencijfer, zoals men dat ook heeft gedaan met de do dencijfers van andere landen en dan blijkt Nederland er zeer slecht af te komen. Van elke duizend automobilisten sterven er in Nederland per jaar twee. Op ellke vier miljoen mijl boekt Neder land één dode en dat is het hoogste cij fer dat er behaald werd, dus weer een ongunstige uitkomst voor ons land Volgens de Engelse onderzoekers zouden drank, slechte wegen, slechte wagens en een minder geschikte (psy chologische instelling van de Neder landse bestuurder oorzaak zijn van deze onaangename cijfers en uitkomst van onderzoek. Nu willen we echt wel objectief zijn, maar wat het drankgebruik betreft bij snelverkeer, valt dat in ons land heus wel mee en steken we zeker niet slech ter af, dan welk ander land ook Dat mag wel even worden vastgesteld. Wat die slechte wegen betreft; dat is ook niet juist. Goed, er moet wel het een en ander aan ons rijkswegennet gebeuren, ■maar om nu maar botweg over slechte wegen in Nederland te spreken is ook weer overdreven. Zo briljant zijn de wegen in Engeland nu ook weer niet vergeleken bij de Nederlandse wegen. Ook de psychologische gesteldheid van de Nederlandse automobilist is volgens ons niet slechter dan die van de bui tenlander in het algemeen. Wat de kwaliteit van veel auto's op de Neder landse wegen betreft moeten we toe geven, dat hier in doorsnee wel sprake is van een mindere gemiddelde kwali teit dan in het buitenland. Maar zou dat dan de enige oorzaak zijn van de slechte uitslag? Neen, vol gens deskundigen van de ANWB heeft men bij het Engelse onderzoek de fout gemaakt om zonder controle het aantal opgegeven verkeersdoden te verreke nen. In ons land heeft men de ge woonte om elke verkeersgewonde, die binnen dertig dagen na het ongeluk nog overlijdt als verkeersdode mee te reke nen. In België bijvoorbeeld telt men slechts de verkeersdoden, die binnen 24 uur aan hun verwondingen overlijden en dat scheelt enorm veel. In andere landen ligt het ook weer anders dan in Nederland en zo komt Nederland aan een zeer hoog aantal verkeersdoden vergeleken bij andere landen. Wanneer men met dergelijke cijfers wil gaan re kenen in een internationaal onderzoek, dan moet men ook even controleren hoe men aan die cijfers is gekomen, want anders heeft, zoals nu het geval is, zo'n onderzoek weinig nut WIJ WETEN NOG WEINIG VAN ONZE HERSENEN Onze hersenen, de grijze cellenmassa onder ons schedeldak, is het meest essentiële deel van elk hoger ontwik keld leven en toch is het een deel van ons lichaam waarvan de wetenschap nog betrekkelijk weinig weet. Er zijn in de wereld heel wat geleerden, die de hersenen naarstig bestuderen, maar slechts heel langzaam weten zij door te dringen in deze mysterieuze wereld. Kortgeleden is een groot aantal des kundigen op dit gebied, afkomstig uit alle delen van de wereld, te Parijs in het gebouw van de Unesco bijeen ge weest om daar hun ervaringen uit te wisselen. Enkele interessante feiten, die op dit congres naar voren kwamen zijn beslist het vermelden waard. Zo heeft de Fransman Minkowski een onderzoek ingesteld naar de vraag hoe het menselijk zenuwstelsel zich ont wikkelt. Zo bleek, dat bijvoorbeeld bij een te vroeg geboren kind, de hersen- ontwikkeling normaal doorgaat alsof het nog niet geboren was en veertig weken oud, gerekend vanaf de concep tie is het kind even normaal als elk an der kind, dat wil zeggen wat de reac ties en reflexen betreft, de 'hersen inhoud is echter iets kleiner dan nor maal, maar daar merkt men in de praktijk weinig van. Invloeden Ook blijkt uit een onderzoek van de Amerikaan Rosenzweig, dat de omge ving van het jonge kind of dier van grote invloed is op de herseninhoud. Door een stimulerende omgeving, met speelgoed e.d. kan het jonge wezen zich gemakkelijk verder ontwikkelen, ter wijl kinderen of dieren, die hiertoe niet in de mogelijkheid waren, achter ble ven wat de herseninhoud betreft. Het aantal cellen was in beide gevallen de zelfde, doch bij de dieren die zich had den kunnen ontwikkelen waren de cel len stuk voor stuk groter. Ook was deze onderzoeker gebleken, dat de hersenen van de mens in de eerste zes jaar van zijn leven bijzonder snel groeien en dan reeds ongeveer ne gentig procent van hun totale volume bereiken. Over die resterende tien pro cent doet de mens echter de volgende twintig jaar en dan is de top van de •hersencapaciteit bereikt. Daarna gaan de hersenen, weliswaar langzaam, de weg weer terug. In de opgaande lijn bij een kind ziet men een leer- en wenproces, doch bij de ouder wordende mens ziet men langzaam een vergeet- en ontwenningsproces vol trekken. Na het volgroeien van de hersenen treden op den duur degeneratiever- schijnselen aan de hersenen op. Aan vankelijk bemerkt men daar weinig of niets van, doch bij de een vroeger, bij de ander later, meestal zo rond het vijftigste jaar worden deze verschijn selen aantoonbaar. Niet onbruikbaar Dat behoeft niet te betekenen, dat oudere mensen maatschappelijk on bruikbaar zouden zijn. De Zwitser De Ajuriaguerra wees hier met nadruk op. De maatschappelijke bruikbaarheid van deze oudere mensen ligt juist in hun grote ervaring en wijsheid, die meestal bij de jongeren ontbreekt. Wat de ouderen enerzijds tegen hebben door langzame achteruitgang van de hers nen, wordt anderzijds ruimschoots c compenseerd door die feiten van sohatbare waarde, zoals ervaring wijsheid. De deskundigen waren allen van m ning, dat de kennis die vergaard met betrekking tot de hersenen, uiterst fragmentarisch is. Er zal in toekomst nog veel onderzoek moet! worden verricht, voordat men in sta is zich een aanmerkelijk beter bet te vormen van dat wat zich onder h schedeldak van mens en dier eigenlr precies afspeelt. ZUINIGER ZIJN MET ZUURSTOF Ruim eenvijfde van de ons omringt; de lucht bestaat uit zuiver zuurst; Deze zuurstof is van essentieel belai, voor het leven op aarde en zond; zuurstof zou het met het leven op on? planeet spoedig zijn gedaan. Normaal is het zo, dat de planten aarde zorgen voor aanvulling van c zuurstof die .door mensen en dieren t de bezigheden van de mensen ve; bruikt wordt. Wetenschappelijke onderzoekers Oostenrijk hebben echter uitgerekec dat we teveel zuurstof verbruiken, wereldbevolking bestaande uit oi veer drie miljard mensen verbruikt hoeveelheid zuurstof die voldoende zo zijn voor niet minder dan 43 miljan mensen op aarde. De oorzaak van dit hoge verbruik moet worden gezocht de industrialisatie en het verkeer, ft behoeven hierbij maar te denken ai de verbrandingsmotoren die zonk zuurstof niet zouden werken en <L over de gehele wereld gerekend eno: me hoeveelheden zuurstof verslinde: Om hiervan een voorbeeld te geven een auto die een rit maakt van onge veer duizend kilometer verbruikt u veel zuurstof als een mens in één jan nodig heeft. De hoeveelheden zuurst; die onze industrie aan de lucht onttrek zijn uiteraard geweldig groot. Normaal wordt de verbruikte zuuj stof weer aangevuld door de plante op aarde, maar wanneer we zien, de groene gebieden op onze planet steeds kleiner worden en plaats moeta maken voor bewoning en industrie, da: is het duidelijk, dat we ernstig knab beien aan een van de meest essentie! levensbronnen van de mens. De aar. vulling van zuurstof op de werek wordt steeds minder en het verbrui- stijgt. Heden ontsliep in zijn Here en Heiland mijn innig geliefde man, onze zwager en oom Johan Hendrik Winkelman echtgenoot van Elisabeth Streutker, in de gezegende ouderdom van 84 jaar. Uit aller naam E. Winkelman-Streutker Oosterend, 5 augustus 1968. De teraardebestelling zal plaats vinden donderdag 8 augustus te 14.00 uur te Oosterend. TEXELAARTJES Autorijschool H. Zing- stra, Plevierstraat 12, De Koog, tel. 477. Ook voor verlenging van uw rijbe wijzen Biedt zich aan voor frezen met Lelyfrees; in één bewerking zaaiklaar. J. van der Star, telefoon (02223) 317 Veescheermesjes slij pen Witvliet, Pontweg. Bezorgadres: Oosterend en omstr. P. Dros Gzn., Kerkplein 6 Opleiding voor al uw rijbewijzen en ook voor verlenging van rijbewij zen. Rijschool Groot, eig. K. H. Boon Vamor gedipl. tel. (02230) 13252 Theorieles met films en kleurendia's vrijdags in pension Visser, Schoon oordsingel 17, Den Burg Schoonmaakbedrijf Harm Spigt, tel. (02228) 311 Wat u organiseert, iets groots of iets kleins, bel 3077 en Veronica patat wagens zullen er zijn Voor al uw bloemen en planten, bruids- en graf- werk. Bloemenmagazijn Myosotis, H. P. Rijk, Waalderstraat 29, Den Burg Nu volop rode bessen. M. Huisman, De Veen, Tel. 2203 Voor lekkere Eigen heimers, prijs billijk. M. S., De Zes Te koop wandelwagen. D. Lap. Jac. P. Thijsse- laan 105, tel. 2941 Te k. sorteermachine merk Alida met 14 pla ten; 300 gaasbakken, 1 driewielde wagen op luchtbanden, 1 rugspuit, 1 bascule met gewichten, 1 kantelploegje, 1 spij- kereg. J. Burgman, Ka merstraat 4, De Koog Rob Graaf en Iletty Bakker geven U, mede namens wederzijdse ouders, ken nis van hun voorgenomen huwelijk, wat zal plaats vinden op vrijdag 23 augustus. Het burgerlijk huwelijk zal worden voltrokken om 3 uur in het raadhuis en om 3.30 uur vindt de voltrekking plaats in de R.K. Kerk te Den Burg. Den Burg, Hogerstraat 9, De Koog, Ruijslaan 17. Receptie van 5.30-6.30 uur in „Casino". Toekomstig adres: Oesterstr. 8, Oosterend. ZEND S.V.P. VROEGTIJDIG UW ADVERTENTIES IN van de praktijk van keel-, neus- en oorarts, woensdag 7 augustus Voor de belangstelling en het medeleven tijdens de ziekte en na het over lijden van onze lieve man, vader, groot- en overgrootvader JACOB KEYSER Dzn., betuigen wij U onze op rechte dank. Uit aller naam A. Keyser-Kuiper Gasthuisstraat 2, Den Burg, Texel. Voor de te Deventer op 15 en li febr. 1969 heeft de IJs club Den Burg, uitslui tend voor haar leden eni ge kaarten beschikbaar. Kosten: zitplaatsen voo- zaterdag en zondag ƒ25,- en staanplaatsen voor za terdag en zondag 15,- en ƒ12,-, dienen direct te worden voldaan. Gegadigden kunnen zich telefonisch melden bij N Huysman Rzn, Den Burg, tel. (02220) 2781. Het bestuur Op zaterdag 3 augus tus is plotseling over leden, onze vriend Willem van Houte Hij zal steeds in onze herinnering blijven voortleven. Fam. S. v.d. Slikke Oost 78. Met leedwezen geven wij kennis van het overlijden van onze geliefde broer, zwager en oom Willem A. van Houte in de ouderdom van 60 jaar. Gez. 52 4. F. v. Houte O. v. Houte M. v. Houte M. v. Houte-Griek C. W. v. d. Vis-v. Houte P. A. v. d. Vis A. H. v. Houte G. J. Mets-v. Houte C. Mets A. v. d. Vis-v. Houte J. v. d. Vis neven en nichten Texel, 3 augustus 1968, Oost O 113. De rouwdienst za plaatsvinden op woensdag 7 augustus, 2 uur in de N.H. kerk te Ooster end, waarna begrafenis op het kerkhof al daar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1968 | | pagina 2