Groen '"/jtmrtsjexels in het harL Mosselproeven op kleine schaal kunnen in januari al beginnen Laatste boot wacht altijd op trein Doorwerken in de winter: in ent en met verwarmd beton Reactie op ingezonden stuk MANTJE schoenhandel lÉSlÜ Nieuw gebouw voor Middeustandsbank echte gezinsbank Per 1 januari a.s. Teso moet BTW doorberekenen 60 JAAR MOERBEEK [JDAG 15 NOVEMBER 1968 rEXELSE 82e JAARGANG No. 8318 COURANT "ilgate N.V. v/b Lange veld Dc Roojj jjjbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2741 b Harry de Gruaf, Keesomlaan 43, Dcd tel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403 G ''p V HET HORNTJE De bouw van de kunstmatige mossclverwatcrplaats in de polder Het Horntjc vordert met rasse schreden. In een tempo, dat bij de minder gelukkige mensen van „buurman" NIOZ wel eens jaloerse gevoelens moet opwekken, worden de diverse onderdelen van het project uit de grond gestampt. De eerste bouwfase, omvattende het laboratcriumgebouw, woning en garage, zal in februari worden opgeleverd. Het laboratorium is zelfs al op 1 januari bedrijfsklaar en het is dc bedoeling direct te beginnen met proef nemingen op kleine schaal. geïnstalleerd met een totale capaciteit van 163 m3 per minuut. Dit water komt via drie pijpen in de zandvang terecht, waar het grove vuil bezinkt, gaat daarop naar de bezinkbassins voor het verwijderen van het fijne slib, waarna het aldus gereinigde water via een afvoergoot in de eigen lijke verwaterinstallatie, bestaande uit zes goten, terecht komt. Het laboratoriumgebouw, waarin mossel- proeven op kleine schaal zullen worden ge nomen, zal over zes weken in gebruik wor den genomen. „DE TIET" VOOR DE RADIO Het Texelse draaiorgel „De Tiet" van de heer J. Zwan zal zaterdag via de radio te beluisteren zijn. Het orgel speelt „Texel, de parel der Wadden" en „Ik droom van Texel", beide van Henny Kok uit De Cocksdorp. Het be treffende programma (VARA) begint om 10.45 uur. Het voormalige herenhuis aan de Binnenburg, waarin de Texelse vesti ging van dc Nederlandse Midden- standsbank sedert 13 jaar is onderge bracht, zal worden gesloopt om plaats te maken voor een nieuw gebouw. Maandag zal aannemer B. Gieze met het werk beginnen. Het is de bedoe ling het nieuwe kantoor voor Pasen 1969 op te leveren. Tot zolangk zal dc bank zijn gehuisvest in het voormalige pension 't Centrum aan de Weverstraat Van het oude gebouw, vroeger eigendom van wijlen de heer J. C. Rab, zullen alleen de zijmuren blijven staan. Het nieuwe kantoor is ontworpen door de bouwkundige afdeling van de NMB en zal strak en modern van lijn wor den. Omdat het pand links en rechts is ingesloten zal de breedte van 7 meter ongewijzigd moeten blijven, maar in de diepte breidt men aanmerkelijk uit. De bedrijfsruimte zal ongeveer worden verdubbeld. De werkverdieping omvat een wachtruimte, kantoorruimte, privé- kantoor en archief- en kluisruimte. De (nieuwe) Lips kluis komt dus boven gronds. De bovenverdieping wordt be drijfswoning. Het gebouw krijgt een plat dak. In de voorgevel wordt (veel) glas, aluminium en natuursteen ver werkt. Ook in het interieur zal veel natuursteen worden toegepast. De voorbereidingen van de bouw hebben weinig tijd gekost. In augustus wer den de plannen ingediend; de laatste goedkeuringen kwamen j.l. dinsdag. Aan de tweede fase (buitengemaal, zandvang, aanvoergoot, bezinkbassins, bmnengemaal en de eigenlijke verwa- tennrichting) is al geruime tijd gele den begonnen. Het is de bedoeling dit onderdeel van het werk in september 1969 op te leveren en de derde fase zcetwatergemaal, verlezerij, schoonde- ij en voorraadbassins) moet septem ber 1970 klaar zijn. Spoed geboden Er wordt dus snel gebouwd, maar naar de zin van de plannenmakers nog niet snel genoeg. Het laboratorium bij voorbeeld had volgens het oorspronke lijke schema half november al klaar moeten zijn. Dat bij de bouw van dit miljoenenproject zoveel spoed is ge boden, hangt ten nauwste samen met de belangen van de mosselindustrie, die als gevolg van de uitvoering van het Deltaplan de verwaterplaatsen in de Oosterschelde moeten prijsgeven. De proefnemingen in het Horntje moe ten de gegevens verschaffen, die nodig zijn om nieuwe verwaterplaatsen te kunnen aanwijzen. In tegenstelling tot de NlOZ-plan- nen heeft het mosselproject geen be zwaar ontmoet bij de planologische dienst en wel omdat de kunstmatige verwaterplaats in laagbouw is uitge voerd. Hoogste punt Het meest in het oog springende on derdeel is de 50 meter lange zandvang (een soort goot op poten), die vijf meter boven het maaiveld uitsteekt. Aan dit onderdeel zal de komende winter worden doorgewerkt. Momen teel is men bezig rond het reeds aan gevangen bouwwerk een 70 meter lan- tent te maken. Het dak van gewa pend plastic zal de nodige beschutting bieden. Om het storten niet door de vorst te laten stagneren, zal waar schijnlijk worden gewerkt met ver warmd beton. Ook aan het in de NlOZ-haven stekende inlaatgemaal zal worden doorgewerkt. De 8V2 meter- diepe bouwput voor het gemaal is droog en de afgelopen week van een werkvloer voorzien. Een dikke laag gewapend beton en zand zullen volgen. Ondcrwaterpompen Een bijzonderheid is dat voor de aanvoer van het benodigde zeewater drie onderwaterpompen zullen worden GARAGE Eierland C 49 telefoon 233 Presenteert A.S. ZATERDAG EN ZONDAG de nieuwste modellen Renault en een grote collectie fietsen, bromfietsen, accessoires en Renault occasions Zie ook advertentie dit blad. elders in Binnenzee Een belangrijk deel van het bouw terrein is veranderd in een kleine bin nenzee. Het is het met grondwater volgelopen gat dat door de draglines is gegraven voor de drie naast elkaar liggende voorraadbassins, die een op pervlakte zullen beslaan van 122 x 47 meter. Misverstanden Er bestaan nogal wat misverstanden rond de twee belangrijke projecten, die momenteel in Het Horntje worden uit gevoerd Voor velen is het verschil tussen de mcsselverwaterplaats en het NIOZ-laboratorium met duidelijk Daarom het volgende: De mosselver- waterplaats, waarover bijgaand artikel handelt, is een project voor toegepast wetenschappelijk onderzoek. De ont dekkingen, die men er doet, zijn voor het bedrijfsleven van direkt belang. De verwaterplaats ressorteert onder het Rijksinstituut voor Visserijonder- zoek te IJmuiden en heeft bemoeienis met het ministerie van Landbouw en Visserij. Het NIOZ-laboratorium daarentegen is een project voor zuiver wetenschap pelijk onderzoek, vallend onder de zorg van het ministerie van onderwijs. De resultaten van het daar verrichte onderzoek komen in de eerste plaats ten goede aan de wetenschap. Genoemde vormen van onderzoek hebben dus een principieel totaal ver schillende opzet. Voor beide projecten was de aanwezigheid van zeewater van hoogwaardige kwaliteit een belangrij ke voorwaarde en dat deed hen buren worden in de polder 't Horntje. Beide gebouwencomplexen worden uitge voerd door dezelfde aannemer: de Ba taafse Aanneming Maatschappij. Bij het NIOZ werd het ontwerp gemaakt door het architectenbureau Pot en Pot-Keegstra te Amsterdam, die ook de directie voert. Ontwerp en directie van de mosselverwaterplaats berusten bij de Grontmij. Op de door ons in de krant van dinsdag gestelde vraag, welke normen TESO hanteert bij het beoordelen van een verzoek van (vertraagde) treinpas- sagiers om de laatste boot naar Texel later te doen afvaren, hebben wij van TESO een duidelijk antwoord gehad: Ook als de op dc laatste boot aanslui tende trein is vertraagd, wordt op de van het station komende bus gewacht. De laatste tijd doen zich herhaaldelijk treinvertragingen voor, tot meer dan tien mintuen. maar steeds is met af varen gewacht totdat de treinpassa- giers, die met de bus naar de haven waren gekomen, aan boord waren. Er is dus ook gewacht op maandagavond 4 november. Dat een vijftal treinpas- sagiers toen toch de boot miste, is niet te wijten aan gebrek aan TESO-ser- vice. Directeur M. C. de Gorter, die de kwestie diepgaand heeft onderzocht, vertelde ons dat de NS op de bewuste datum TESO 'heeft gevraagd te wach ten, maar met de chauffeur van de bij het station wachtende bus heeft inge licht. Gewoonlijk gebeurt dat ook niet; meestal merkt de chauffeur de vertra ging zelf op. Als regel worden met de bus, die op de laatste boot aansluit passagiers van twee treinen vervoerd: degenen die om 8.24 en 9.24 aankomen. Als de chauffeur merkt dat de trein te laat is, brenigt hij de zenuwachtig wor dende passagiers van 8.24 uur alvast naar de haven en haalt dan de men sen van de vertraagde trein op. Op 4 november wist de chauffeur van geen vertraging af, zodat hij zoals gebrui kelijk om vijf voor half tien wegreed met enkele passagiers, die om 8.24 u. waren aangekomen. Daarna is 'hij naai de garage gegaan. De intussen op het station aangekomen treinpassagiers, waarvan er later een het ingezonden §tuk schreef, merkten uat de bus was weggereden en verkeerden in de veronderstelling, dat de boot ook was vertrokken. Als ze toen een taxi had den genomen, zouden ze nog makkelijk hebben meegekund. Twee dames, die ook met de vertraagde trein waren meegekomen, hebben dat inderdaad gedaan. Het bootpersoneel concludeer de uit de feiten, dat deze dames aan boord kwamen en dat er geen bus meer kwam, dat alle Texelse treinpas sagiers aan boord waren en vertrok. Dat 040 het station aan de betrok ken vijf passagiers zou zijn meege deeld, dat de boot naar Texel al ver trokken was, acht de heer De Gorter niet waarschijnlijk. Wel grenzen De laatste boot wacht dus op de Verschijnt dinsdags cn vrijdags. Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coöp. Rail* feisenbank. Postgiro 652. Aboun.pr. ƒ3,55 p. kw. -f 40 ct. incasso. Advert.: 18 cL per min. VERNIELZUCHT BIJENVOLKEN GEDOOD De heer J. Schrama ontdekte dins dag, dat onbekenden hun vernielzucht hadden botgevierd op zijn bijenkasten, die op gemeentelijk terrein nabij het Wezenland zijn opgesteld. De daders hebben de kasten bekogeld met hard fruit en enkele omver gegooid Als ge volg daarvan zijn twee bijenvolken ge dood. Enkele andere volken zijn wel licht ook verloren. De schade bedraagt zeker 200,De heer Schrama had de kasten een week tevoren nog ge controleerd. Wie kan helpen bij het vinden van de dader(s) melde zich bij de politie. De N.V. TESO ziet zich gedwongen per 1 januari de vervoerstarieven voor vrachauto's, autobussen, personen auto's, motoren en rijwielen te verho gen als gevolg van de invoering van de Belasting op de Toegevoegde Waar de. Het percentage BTW, dat TESO meet betalen bedraagt nl. 12°/o, terwijl de omzetbelasting tot dusver slechts 3,6°/o bedroeg. De tarieven zullen dus met gemiddeld 8% omhoog moeten. Voor personenvervoer is de belasting verhoging slechts 0,4u/o, een zo klein verschil, dat men deze tarieven onge wijzigd laat. Verheugend voor de Texelaars moet het zijn, dat de tarieven voor Texelse voertuigen niet zullen worden ver hoogd Voor anderen zullen de volgen de wijzigingen van kracht worden: Personenauto's retour ƒ12,(was ƒ11,kmpkaart 5 retouren perso nenauto ƒ50,(was ƒ45,knipkaart 20 retouren personenauto (incl. voor- rangsrecht) ƒ200,(was ƒ180, Retour bromfiets of motorrijwiel ƒ2, (blijft ongewijzigd); 5-daags abonne ment bromfiets of motorrijwiel ƒ4, (was 3,50). Retour rijwiel ƒ1,(on gewijzigd); 5-daags abonnement rij wiel ƒ2,(was ƒ1,75). Autobussen, ca ravans, vrachtauto's enz. (per strek kende meter retour ƒ3,25 (was ƒ3, idem, breder dan 3 meter, per strek kende meter retour ƒ6,50 (was ƒ6, De knipkaarten van 5 retouren voor Texelse personenauto's blijven 28, kosten. Voor Texelse vrachtauto's blijft men ƒ2,50 per strekkende meter betalen PRIJSWINNAARS 60 GULDEN Maandag 11 november: De heer P. H. Wagenmakers, Planciusplein 4 e, Breda Dinsdag 12 november: Henk Daalder, Langeveldstraat 41, De Cocksdorp. Woensdag 13 november. De heer K. Schagen, Loodssingel 23, Oudeschild. trein, maar daaraan zijn wel grenzen. Later dan een kwartier na de gebrui kelijke tijd wil men niet afvaren, o.a. in verband met het ongerief dat men de mensen aan boord daarmee aan doet. Tot dusver heeft de laatste boot zich echter aan alle treinvertragingen kunnen aanpassen. Rond de in aanbouw zijnde zandvang wordt momenteel een 70 meter lange tent gebouwd om in de komende winter te kunnen door werken. Op de achtergrond, op de dijk, de nettenschuren (thans laboratorium) van het NIOZ. Hiernaast ziet U enkele mannequins in suède en lederen kleding, en ook met schoenen en laarzen van Van links naar rechts ziet U: Angelique in een leren pakje van ƒ69,met leren laarzen van 29,90; dan Auke in een suède overgooier van ƒ109,50 met zeer moderne schoenen van 26,90; daarna Nel met kort blond haar in een suède pakje van 99,—; als meest rechtse ziet U Brenda in een geVoerd suède pakje van ƒ147,50 met laarzen van 44,90.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1968 | | pagina 1