Groen '"/jtmrtsjexels in het harL
Mosselproeven op kleine schaal
kunnen in januari al beginnen
Laatste boot wacht
altijd op trein
Doorwerken in de winter: in
ent en met verwarmd beton
Reactie op ingezonden stuk
MANTJE
schoenhandel
lÉSlÜ
Nieuw gebouw voor
Middeustandsbank
echte gezinsbank
Per 1 januari a.s.
Teso moet BTW
doorberekenen
60 JAAR MOERBEEK
[JDAG 15 NOVEMBER 1968
rEXELSE
82e JAARGANG No. 8318
COURANT
"ilgate N.V. v/b Lange veld Dc Roojj
jjjbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2741
b Harry de Gruaf, Keesomlaan 43, Dcd
tel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
G ''p V
HET HORNTJE De bouw van de kunstmatige mossclverwatcrplaats in
de polder Het Horntjc vordert met rasse schreden. In een tempo, dat bij de
minder gelukkige mensen van „buurman" NIOZ wel eens jaloerse gevoelens
moet opwekken, worden de diverse onderdelen van het project uit de grond
gestampt. De eerste bouwfase, omvattende het laboratcriumgebouw, woning
en garage, zal in februari worden opgeleverd. Het laboratorium is zelfs al op
1 januari bedrijfsklaar en het is dc bedoeling direct te beginnen met proef
nemingen op kleine schaal.
geïnstalleerd met een totale capaciteit
van 163 m3 per minuut. Dit water
komt via drie pijpen in de zandvang
terecht, waar het grove vuil bezinkt,
gaat daarop naar de bezinkbassins
voor het verwijderen van het fijne
slib, waarna het aldus gereinigde
water via een afvoergoot in de eigen
lijke verwaterinstallatie, bestaande uit
zes goten, terecht komt.
Het laboratoriumgebouw, waarin mossel-
proeven op kleine schaal zullen worden ge
nomen, zal over zes weken in gebruik wor
den genomen.
„DE TIET" VOOR DE RADIO
Het Texelse draaiorgel „De Tiet"
van de heer J. Zwan zal zaterdag via
de radio te beluisteren zijn. Het orgel
speelt „Texel, de parel der Wadden"
en „Ik droom van Texel", beide van
Henny Kok uit De Cocksdorp. Het be
treffende programma (VARA) begint
om 10.45 uur.
Het voormalige herenhuis aan de
Binnenburg, waarin de Texelse vesti
ging van dc Nederlandse Midden-
standsbank sedert 13 jaar is onderge
bracht, zal worden gesloopt om plaats
te maken voor een nieuw gebouw.
Maandag zal aannemer B. Gieze met
het werk beginnen. Het is de bedoe
ling het nieuwe kantoor voor Pasen
1969 op te leveren. Tot zolangk zal dc
bank zijn gehuisvest in het voormalige
pension 't Centrum aan de Weverstraat
Van het oude gebouw, vroeger
eigendom van wijlen de heer J. C. Rab,
zullen alleen de zijmuren blijven staan.
Het nieuwe kantoor is ontworpen door
de bouwkundige afdeling van de NMB
en zal strak en modern van lijn wor
den. Omdat het pand links en rechts is
ingesloten zal de breedte van 7 meter
ongewijzigd moeten blijven, maar in de
diepte breidt men aanmerkelijk uit.
De bedrijfsruimte zal ongeveer worden
verdubbeld. De werkverdieping omvat
een wachtruimte, kantoorruimte, privé-
kantoor en archief- en kluisruimte. De
(nieuwe) Lips kluis komt dus boven
gronds. De bovenverdieping wordt be
drijfswoning. Het gebouw krijgt een
plat dak. In de voorgevel wordt (veel)
glas, aluminium en natuursteen ver
werkt. Ook in het interieur zal veel
natuursteen worden toegepast. De
voorbereidingen van de bouw hebben
weinig tijd gekost. In augustus wer
den de plannen ingediend; de laatste
goedkeuringen kwamen j.l. dinsdag.
Aan de tweede fase (buitengemaal,
zandvang, aanvoergoot, bezinkbassins,
bmnengemaal en de eigenlijke verwa-
tennrichting) is al geruime tijd gele
den begonnen. Het is de bedoeling dit
onderdeel van het werk in september
1969 op te leveren en de derde fase
zcetwatergemaal, verlezerij, schoonde-
ij en voorraadbassins) moet septem
ber 1970 klaar zijn.
Spoed geboden
Er wordt dus snel gebouwd, maar
naar de zin van de plannenmakers nog
niet snel genoeg. Het laboratorium bij
voorbeeld had volgens het oorspronke
lijke schema half november al klaar
moeten zijn. Dat bij de bouw van dit
miljoenenproject zoveel spoed is ge
boden, hangt ten nauwste samen met
de belangen van de mosselindustrie,
die als gevolg van de uitvoering van
het Deltaplan de verwaterplaatsen in
de Oosterschelde moeten prijsgeven.
De proefnemingen in het Horntje moe
ten de gegevens verschaffen, die nodig
zijn om nieuwe verwaterplaatsen te
kunnen aanwijzen.
In tegenstelling tot de NlOZ-plan-
nen heeft het mosselproject geen be
zwaar ontmoet bij de planologische
dienst en wel omdat de kunstmatige
verwaterplaats in laagbouw is uitge
voerd.
Hoogste punt
Het meest in het oog springende on
derdeel is de 50 meter lange zandvang
(een soort goot op poten), die vijf
meter boven het maaiveld uitsteekt.
Aan dit onderdeel zal de komende
winter worden doorgewerkt. Momen
teel is men bezig rond het reeds aan
gevangen bouwwerk een 70 meter lan-
tent te maken. Het dak van gewa
pend plastic zal de nodige beschutting
bieden. Om het storten niet door de
vorst te laten stagneren, zal waar
schijnlijk worden gewerkt met ver
warmd beton. Ook aan het in de
NlOZ-haven stekende inlaatgemaal zal
worden doorgewerkt. De 8V2 meter-
diepe bouwput voor het gemaal is
droog en de afgelopen week van een
werkvloer voorzien. Een dikke laag
gewapend beton en zand zullen volgen.
Ondcrwaterpompen
Een bijzonderheid is dat voor de
aanvoer van het benodigde zeewater
drie onderwaterpompen zullen worden
GARAGE
Eierland C 49
telefoon 233
Presenteert
A.S. ZATERDAG EN ZONDAG
de nieuwste
modellen Renault
en een grote collectie
fietsen,
bromfietsen,
accessoires en
Renault occasions
Zie ook advertentie
dit blad.
elders in
Binnenzee
Een belangrijk deel van het bouw
terrein is veranderd in een kleine bin
nenzee. Het is het met grondwater
volgelopen gat dat door de draglines
is gegraven voor de drie naast elkaar
liggende voorraadbassins, die een op
pervlakte zullen beslaan van 122 x 47
meter.
Misverstanden
Er bestaan nogal wat misverstanden
rond de twee belangrijke projecten, die
momenteel in Het Horntje worden uit
gevoerd Voor velen is het verschil
tussen de mcsselverwaterplaats en het
NIOZ-laboratorium met duidelijk
Daarom het volgende: De mosselver-
waterplaats, waarover bijgaand artikel
handelt, is een project voor toegepast
wetenschappelijk onderzoek. De ont
dekkingen, die men er doet, zijn voor
het bedrijfsleven van direkt belang.
De verwaterplaats ressorteert onder
het Rijksinstituut voor Visserijonder-
zoek te IJmuiden en heeft bemoeienis
met het ministerie van Landbouw en
Visserij.
Het NIOZ-laboratorium daarentegen
is een project voor zuiver wetenschap
pelijk onderzoek, vallend onder de
zorg van het ministerie van onderwijs.
De resultaten van het daar verrichte
onderzoek komen in de eerste plaats
ten goede aan de wetenschap.
Genoemde vormen van onderzoek
hebben dus een principieel totaal ver
schillende opzet. Voor beide projecten
was de aanwezigheid van zeewater van
hoogwaardige kwaliteit een belangrij
ke voorwaarde en dat deed hen buren
worden in de polder 't Horntje. Beide
gebouwencomplexen worden uitge
voerd door dezelfde aannemer: de Ba
taafse Aanneming Maatschappij. Bij
het NIOZ werd het ontwerp gemaakt
door het architectenbureau Pot en
Pot-Keegstra te Amsterdam, die ook
de directie voert. Ontwerp en directie
van de mosselverwaterplaats berusten
bij de Grontmij.
Op de door ons in de krant van
dinsdag gestelde vraag, welke normen
TESO hanteert bij het beoordelen van
een verzoek van (vertraagde) treinpas-
sagiers om de laatste boot naar Texel
later te doen afvaren, hebben wij van
TESO een duidelijk antwoord gehad:
Ook als de op dc laatste boot aanslui
tende trein is vertraagd, wordt op de
van het station komende bus gewacht.
De laatste tijd doen zich herhaaldelijk
treinvertragingen voor, tot meer dan
tien mintuen. maar steeds is met af
varen gewacht totdat de treinpassa-
giers, die met de bus naar de haven
waren gekomen, aan boord waren. Er
is dus ook gewacht op maandagavond
4 november. Dat een vijftal treinpas-
sagiers toen toch de boot miste, is niet
te wijten aan gebrek aan TESO-ser-
vice.
Directeur M. C. de Gorter, die de
kwestie diepgaand heeft onderzocht,
vertelde ons dat de NS op de bewuste
datum TESO 'heeft gevraagd te wach
ten, maar met de chauffeur van de bij
het station wachtende bus heeft inge
licht. Gewoonlijk gebeurt dat ook niet;
meestal merkt de chauffeur de vertra
ging zelf op. Als regel worden met de
bus, die op de laatste boot aansluit
passagiers van twee treinen vervoerd:
degenen die om 8.24 en 9.24 aankomen.
Als de chauffeur merkt dat de trein te
laat is, brenigt hij de zenuwachtig wor
dende passagiers van 8.24 uur alvast
naar de haven en haalt dan de men
sen van de vertraagde trein op. Op 4
november wist de chauffeur van geen
vertraging af, zodat hij zoals gebrui
kelijk om vijf voor half tien wegreed
met enkele passagiers, die om 8.24 u.
waren aangekomen. Daarna is 'hij naai
de garage gegaan. De intussen op het
station aangekomen treinpassagiers,
waarvan er later een het ingezonden
§tuk schreef, merkten uat de bus was
weggereden en verkeerden in de
veronderstelling, dat de boot ook was
vertrokken. Als ze toen een taxi had
den genomen, zouden ze nog makkelijk
hebben meegekund. Twee dames, die
ook met de vertraagde trein waren
meegekomen, hebben dat inderdaad
gedaan. Het bootpersoneel concludeer
de uit de feiten, dat deze dames aan
boord kwamen en dat er geen bus
meer kwam, dat alle Texelse treinpas
sagiers aan boord waren en vertrok.
Dat 040 het station aan de betrok
ken vijf passagiers zou zijn meege
deeld, dat de boot naar Texel al ver
trokken was, acht de heer De Gorter
niet waarschijnlijk.
Wel grenzen
De laatste boot wacht dus op de
Verschijnt dinsdags cn vrijdags.
Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coöp. Rail*
feisenbank. Postgiro 652. Aboun.pr. ƒ3,55 p.
kw. -f 40 ct. incasso. Advert.: 18 cL per min.
VERNIELZUCHT
BIJENVOLKEN GEDOOD
De heer J. Schrama ontdekte dins
dag, dat onbekenden hun vernielzucht
hadden botgevierd op zijn bijenkasten,
die op gemeentelijk terrein nabij het
Wezenland zijn opgesteld. De daders
hebben de kasten bekogeld met hard
fruit en enkele omver gegooid Als ge
volg daarvan zijn twee bijenvolken ge
dood. Enkele andere volken zijn wel
licht ook verloren. De schade bedraagt
zeker 200,De heer Schrama had
de kasten een week tevoren nog ge
controleerd. Wie kan helpen bij het
vinden van de dader(s) melde zich bij
de politie.
De N.V. TESO ziet zich gedwongen
per 1 januari de vervoerstarieven voor
vrachauto's, autobussen, personen
auto's, motoren en rijwielen te verho
gen als gevolg van de invoering van
de Belasting op de Toegevoegde Waar
de. Het percentage BTW, dat TESO
meet betalen bedraagt nl. 12°/o, terwijl
de omzetbelasting tot dusver slechts
3,6°/o bedroeg. De tarieven zullen dus
met gemiddeld 8% omhoog moeten.
Voor personenvervoer is de belasting
verhoging slechts 0,4u/o, een zo klein
verschil, dat men deze tarieven onge
wijzigd laat.
Verheugend voor de Texelaars moet
het zijn, dat de tarieven voor Texelse
voertuigen niet zullen worden ver
hoogd Voor anderen zullen de volgen
de wijzigingen van kracht worden:
Personenauto's retour ƒ12,(was
ƒ11,kmpkaart 5 retouren perso
nenauto ƒ50,(was ƒ45,knipkaart
20 retouren personenauto (incl. voor-
rangsrecht) ƒ200,(was ƒ180,
Retour bromfiets of motorrijwiel ƒ2,
(blijft ongewijzigd); 5-daags abonne
ment bromfiets of motorrijwiel ƒ4,
(was 3,50). Retour rijwiel ƒ1,(on
gewijzigd); 5-daags abonnement rij
wiel ƒ2,(was ƒ1,75). Autobussen, ca
ravans, vrachtauto's enz. (per strek
kende meter retour ƒ3,25 (was ƒ3,
idem, breder dan 3 meter, per strek
kende meter retour ƒ6,50 (was ƒ6,
De knipkaarten van 5 retouren voor
Texelse personenauto's blijven 28,
kosten. Voor Texelse vrachtauto's
blijft men ƒ2,50 per strekkende meter
betalen
PRIJSWINNAARS 60 GULDEN
Maandag 11 november:
De heer P. H. Wagenmakers,
Planciusplein 4 e,
Breda
Dinsdag 12 november:
Henk Daalder,
Langeveldstraat 41,
De Cocksdorp.
Woensdag 13 november.
De heer K. Schagen,
Loodssingel 23,
Oudeschild.
trein, maar daaraan zijn wel grenzen.
Later dan een kwartier na de gebrui
kelijke tijd wil men niet afvaren, o.a.
in verband met het ongerief dat men
de mensen aan boord daarmee aan
doet. Tot dusver heeft de laatste boot
zich echter aan alle treinvertragingen
kunnen aanpassen.
Rond de in aanbouw zijnde zandvang wordt
momenteel een 70 meter lange tent gebouwd
om in de komende winter te kunnen door
werken. Op de achtergrond, op de dijk, de
nettenschuren (thans laboratorium) van het
NIOZ.
Hiernaast ziet U enkele
mannequins in suède en
lederen kleding, en ook met
schoenen en laarzen van
Van links naar rechts ziet
U: Angelique in een leren
pakje van ƒ69,met leren
laarzen van 29,90;
dan Auke in een suède
overgooier van ƒ109,50 met
zeer moderne schoenen van
26,90;
daarna Nel met kort blond
haar in een suède pakje van
99,—;
als meest rechtse ziet U
Brenda in een geVoerd
suède pakje van ƒ147,50
met laarzen van 44,90.