Koger vvv-vergadering trok veel belangstelling Plantinga Citroen Jenever Het effect van de „Glaasj e-op"-akties „Kamperen" nu in bestuur vertegen woordi gd Decembermaandborrelmaand FILMNIEIIWS H.H. adverteerders opgelet!! SPORTPROGRAMMA TWEEDE BLAD TEXELSE COURANT VRIJDAG 20 DECEMBER 1968 De heer W. A. Visser kon dinsdag avond bij zijn openingstoespraak op de Algemene Ledenvergadering van de Aid. De Koog van de VVV 63 le den, waaronder het erelid C. Groen hof, verwelkomen. Hoewel, aldus spreker, de verwachtingen voor het seizoen 1968, vooral door de slechte vakantiespreiding, pessimistisch wa ren, kan toch De Koog en Texel in zijn geheel tevreden zijn over de behaalde resultaten. Teneinde h et naseizoen toch nog behoorlijk bezet te krijgen, werd extra propaganda gemaakt, die ondanks de sterke concurrentie van het buitenland geslaagd mag worden genoemd. Het wordt de vakantieganger vooral in zuidelijker landen wel bijzonder aan genaam en aantrekkelijk gemaakt, zodat vooral wat het naseizoen betreft voor Texel waakzaamheid blijft gebo den He realiseren van de plannen voor de reserveringsdienst, waar men op de vorige ledenvergadering akkoord mee was gegaan, kostte het hoofdbestuur heel wat hoofdbrekens. Daarom werd een commissie van voor- en tegenstan ders ingesteld, die na langdurige be sprekingen een rapport uitbracht. Zoals wij reeds in de vorige krant konden melden, besloot het hoofdbestuur una niem het in het rapport opgenomen ad vies te volgen en een summiere proef te nemen. 'De leden krijgen een per soonlijk schrijven, waarin de werking van de reserveringsdienst duidelijk wordt uiteengezet. Tijdens de bestuursverkiezing werd de heer J. van Belkkum met ruime meerderheid herkozen; de heer W. A. Visser boekte een succes, hij kon met op 5 na algemene stemmen zijn plaats in het bestuur behouden. In de plaats van de heer J. v.d. Kerkhof, die niet herkiesbaar was, maar zijn plaats in het Hoofdbestuur als vertegenwoordi ger van De Koog nog een jaar blijft behouden, werd na herstemming de heer G. Eelman gekozen. Hij was dooi de camping- en caravanexploitanten als candidaat voorgesteld. Propaganda Voor zijn traditionele inleiding had de direkteur als onderwerp ^propagan da" gekozen. Deze dient, aldus spreker, te worden aangepast aan de steeds grotere mogelijkheid zich per auto te verplaatsen, waardoor men eerder een gehele streek dan een bepaalde plaats bezoekt. Hiermede rekening houdend, maakt de Waddenfederatie propaganda door middel van een informatie-bro chure met veel praktische gegevens. De Federatie Noord-Holland, waartoe ook de Texelse VVV behoort, neemt regelmatig deel aan buitenlandse ten toonstellingen. Voor Texel is dan steeds een informatrice aanwezig, waardoor persoonlijk kontakt met toekomstige gasten mogelijk is. De voordelen van z.g. kapstok-advertenties in buiten landse bladen werden uitvoerig toege licht. Ook het deelnemen van de leden werd aangeraden. Aan het slot van zijn betoog zei de heer J. Dekker, dat Texel weliswaar niet behoort tot wat men de zonnige oorden" noemt, toch zal het voor velen als vakantiedoel aantrekkelijk blijven. Naar aanleiding van deze inleiding vroeg de heer C. Mets of de propagan da in het binnenland met wordt ver waarloosd. De direkteur kon hem ge ruststellen: voor zover de slechte va kantieregelingen geen spaak in het wiel steken, wordt getracht een zo groot mogelijk Nederlands publiek aan te trekken. Praatstoel Bij de rondvraag kwam de heer P. Eelman al direkt op zijn praatstoel te zitten. Vragen werden gesteld over de Texelroute, het parkeerprobleem en het schoonhouden van dorp en het strand. Over dit laatste zei de direkteur, dat op het strand ook het aanspoelsel op de vloedlijn een rol speelt. Een machi ne, die dit werk doet is of te duur of voldoet niet. Men blijft echter naar een oplossing zoeken. De heer J. v.d. Kerkhof vroeg of het mogelijk zou zijn dat de leden, die nog obligaties van de VVV hebben, deze aan de vereniging teruggeven. Het jaarlijks voor de aflossing op de begro ting voorkomende bedrag zou dan voor andere doeleinden kunnen worden ge bruikt. De heer C. Mets betreurde het, dat geen vertegenwoordiger van de han deldrijvende middenstand in het be stuur is opgenomen en hoopte, dat bij een volgende verkiezing in dit gemis kan worden voorzien. De heer J. G. H. Hennink, vroeg of het mogehjk is, (met het oog op het feit, dat De Koog zich steeds uitbreidt en het lang niet zeker is, dat alle le den iedere kandidaat voor het bestuur kennen), dat de candidaten zich voor de verkiezing aan de leden voorstellen. Deze vraag veroorzaakte nogal wat hi lariteit, al moest men tenslotte tot de conclusie komen, dat er misschien toch wel wat inzat. De heer J. Eelman had bij geruchte vernomen, dat de heer J. Rommel zijn aan de Kaapstraat staande schuur aan „Sarasani" wil verhuren en vroeg, hoe het bestuur hier tegenover staat. De voorzitter antwoordde, dat voor zover bekend, dit nog lang niet definitief is, maar dat het in geen geval een „beat- tent" zal worden. (De Sarasani-exploi- tanten zijn voornemens in het gebouw een discobar in te richten Red.) Hiermede kwam een einde aan deze vergadering, die zich kenmerkte door een bijzonder gemoedelijke sfeer. De krant van vrijdag 27 decem ber komt, in verband met de Kerstdagen te vervallen. De krant van dinsdag 31 de cember wordt verschoven naar maandag 30 december. Voor dit nummer dienen de advertenties dinsdag 24 december, uiterlijk 18.00 uur in ons bezit te zijn. De advertentieteksten voor de krant van vrijdag 3 januari 1969 zouden wij graag dinsdag 31 de cember, uiterlijk 12.00 uur in ons bezit zien. GRONINGER VINDT: GEEN DAMMEN MAAR BRUGGEN NAAR DE EILANDEN De heer J. v.d. Zee, technisch hoofd ambtenaar bij de dienst openbare wer ken te Groningen, wil geen dammen naar de Waddeneilanden, maar brug gen. Hetzelfde heeft visser J. van Es van de HA 37 tijdens de visserijdagen ook al eens als alternatief voor het dammenplan geopperd. De heer v.d. Zee vindt het logisch bruggen van de vaste wal naar de drie Waddeneilan den te bouwen. Halverwege bij twee van die bruggen wil hij dan aan een diepe geul een watersportcentrum cre- Hij vindt dat de aanleg van brug gen praktischer is dan het aanleggen van dammen. Volgens hem wordt de leefbaarheid vergroot door de moge lijkheid voor dag- en weekendrekrea- tie, de werkgelegenheid wordt bevor derd en de bruggen zullen zeker toe risten trekken. De bruggen moeten zijns inziens twintig meter breed wor den. Dat is acht meter breder dan de huidige langste brug van Europa, de vijf kilometer lange Oosterschelde- brug. Hij raamt de kosten op 10 mil joen per kilometer. In totaal wordt dat 225 miljoen. Een bedrag dat Nederland in een handomdraai voor de NATO be schikbaar stelde. Het moeten volgens de heer v.d. Zee de eerste 10 jaar tol- bruggen worden, net als de Ooster- scheldebrug. En dan hoeft men hele maal geen hoge prijzen te vragen. Je kunt best concurreren met de tarieven van de boten, zegt hij. K. Plantinga Zoon. Bolsward. Anno 1870. Voor de vierde maal in Nederland en voor de derde keer in Benelux-ver- band, wordt gedurende de december maand de aktie „Glaasje op? Laat je rijden!" gehouden. Het Verbond voor Veilig Verkeer schakelt daarbij opnieuw het populaire manneke in, dat in zijn nieuwe ver schijningsvorm kennelijk beïnvloed is door het welbekende afzakkertje, maar dat zich geen kopzorgen hoeft te ma ken over het rijden naar huis: dat is geregeld, hij laat zich rijden. Het advies om je te laten rijden, als het allemaal gezellig is geweest, heeft de afgelopen jaren niet alleen- een grote bekendheid gekregen, hetis ook door duizenden automobilisten opge volgd. Verleden jaar nog bracht een landelijke politiecontrole aan het licht, dat een opvallend groot aantal vrou wen nuchter achter het stuur zat, ter wijl mannen met een glaasje-op er naast hadden plaatsgenomen. Dat taxi bedrijven opmerkelijk goede zaken de den tijdens de december-feestdagen, dat steeds meer carnavalsverenigingen bussen huren om feestgangers naar 'huis te brengen, het zijn allemaal verschijn selen, die erop wijzen, dat de aktie: „Glaasje op? Laat je rijden!" een prak tische doorwerking heeft gekregen. Uit een steekproef, die enige weken gele den werd gehouden, bleek nog, dat 79% van de ondervraagden zich de affiche „Glaasje op? Laat je rijden!" positief beoordeelt. Minder sterk Ook aan de minder sterke stijging van het aantal onherroepelijke veroor delingen wegens het rijden onder in vloed gedurende de laatste jaren kan hoe hoog deze cijfers op zichzelf ook zijn een tendens ten goede worden ontleend. Stegen deze veroordelingen in de jaren 1964 en 1965 nog met resp. 8 en 7°/o (1963. 5361 veroordelingen, 1964: 5852, 1965; 6297) in 1966, het jaar na de eerste „Glaasje-op" aktie kon voor het eerst een daling worden geregistreerd van 2°/o (6170 veroorde lingen). Vergeleken met het voorgaan de jaar vond in 1967 weer een kleine stijging plaats van 1%% (6265 veroor delingen). Tegen de achtergrond van het feit, dat de „Glaasje-op" aktie in de decembermaand wordt gehouden en verwacht mag worden, dat het effect van de campagne het grootst zal zijn in de daarop volgende maanden: janu ari, februari en maart, kan het voorts als bemoedigend worden beschouwd, dat het aantal onherroepelijke veroor delingen over 'het eerste kwartaal van de jaren 1967 en 1968 een duidelijke daling te zien geeft, (eerste kwartaal 1966- 1802 veroordelingen, eerste kwar taal 1967: 1643, eerste kwartaal 1968: 1553). Toch blijft het feit bestaan, dat per jaar bij ongeveer 12% van het aantal verkeersdoden alcohol in het spel is geweest, hetgeen 300 doden betekent. Geven deze cijfers reeds voldoende re den om opnieuw tot aktie over te gaan, ook de door de minister aangekondig de wettelijke maatregelen op het ge bied van alcohol en verkeer betekenen voor 'het Verbond een concrete aan leiding om het publiek nu reeds ver trouwd te maken met hun betekenis en consequenties. Het Verbond ziet zich daarbij voor de taak gesteld, zodanige gedragsregels te geven en de slagzin „Glaasje op? Laat je rijden!" zodanig te verduidelijken, dat weggebruikers niet wordt geleerd op grond van een wettelijk toelaatbaar promillage, maar op grond van een veilig promillage deel te nemen aan het verkeer. Over de hoogte van dit veilige pro millage is bekend, dat bij eliminering van rijders met een bloedalcoholge- halte van 0,8 promille het aantal ver keersslachtoffers met 12% zal vermin deren. (rapport alcohol en verkeers veiligheid SWOV, 1967). Prof. Buikhuiscn In zijn boek „Alcohol en verkeer" heeft Prof. Dr. W. Buikhuisen verder gerapporteerd, dat de rijvaardigheid niet alleen boven 0,8 promille, maar ook na 0,4 promille aanzienlijk achter uitgaat. Dat een veilig promillage aanzienlijk lager ligt dan 0,8 promille, wordt be halve in tal van andere onderzoekin gen, die in het verleden hebben plaats gevonden opnieuw aangetoond door 'n recent Zwitsers experiment. Het me- disch-rechtskundig Instituut in Bern onderzocht het bloed van 68 automobi listen, die bij een verkeersongeluk ge wond werden en onder invloed waren Daarbij werd geconstateerd, dat 26 bestuurders een bloedalcoholgehalte hadden van minder dan 0,8 promille. Het Zwitserse onderzoek wees verder uit, dat het vermogen om vooruit te zien in 'het verkeer, om afstanden te schatten en een totaal situatie te be oordelen, reeds afnam, na een bloed alcoholgehalte van 0,3 promille. De resultaten van wetenschappelijke onderzoekingen in binnen- en buiten land, aangevuld door de adviezen van Nederlandse deskundigen als Prof. Froentjes, Prof. Buikhuisen en Dr. Ne lemans hebben ertoe geleid, dat het Verbond een alcoholpromillage van 0,3 promille als een veilige en verantwoor de grens beschouwt om deel te kunnen nemen aan het verkeer. Betekent deze grens van 0,3 promille enerzijds een veiligheidsklep, waardoor een eind wordt gemaakt aan alom heersende onzekerheden en misvattingen bij het publiek, anderzijds wordt hiermede de deur geopend om op positief verant woorde wijze tegemoet te komen aan verschijnselen als „sociaal drinken", die nu eenmaal niet meer weg te denken zijn uit onze hedendaagse maatschap pij. De door Prof. Buikhuisen gepo neerde vuistregel: één borrel per uur en niet meer van vier, betekent in de ZATERDAG 21 DECEMBER 1968; Adspiranten Oosterend b-Texel b, 14.30 uur Pupillen A ZDH a-Oosterend a, 14.00 uur Pupillen B De Koog a-Tex. Boys c, 13.45 uur De Koog b-ZDH b, 14 30 uur Texel c-Oosterend b, 14.30 uur Texel b-Texel d, 13.45 uur ZONDAG 22 DECEMBER 1968: Afdeling Noordholland Tex. Boys-Purmerland, 14.30 uur Hugo Boys-Oosterend, 14.30 uur (boot 13.00 uur) Texel 2-Succes 3, 14.30 uur De Koog-Tex. Boys 2, 14.30 uur Cocksdorp-JVC 2, 14.30 uur Callantsoog 2-De Koog 2, 14.30 uur (boot 13.00 uur) Oosterend 2-Oudesluis 4, 14.30 uur Texel 3-SRC 4, 12.15 uur ZDH 2-Vesdo 4, 14.30 uur BKC 4-Oosterend 3, 14.30 uur (boot 13.00 uur) Geel Zwart 5-Texel 4, 14.30 uur (boot 13.00 uur) Junioren Cocksdorp-Texel, 14.30 uur Watervogels 3-ZDH, 14.30 uur ZAP 3-De Koog, 14.30 uur (boot 13.00 uur) Adspiranten Tex. Boys a-Texel a, 12.00 uur MEDEDELINGEN S.V. Texel Jammer, dat het eerste vrij is a.s. zondag. Texel 2 kan proberen revanche te nemen op Succes 3 en Texel 3 tegen SRC 4 zal er wel alles aan doen om de punten te bemachtigen. Texel 4 gaat op bezoek bij Geel Zwart 5. Adsp. Tex. Boys a-Texel a wordt wel heel moeilijk, jongens Adsp. zaterdag Oosterend b-Texel b Zorg voor een goed besluit allemaal. Prettige feestdagen toegewenst. D.D. Texelse Boys Vorig weekend werd het schaatsen. Vorst „Vorst" heeft echter weer de wijk genomen, dus gaan we zondag weer voetballen. Het eerste ontvangt om half drie Purmerland. Deze staat een plaatsje hoger genoteerd. Het scheelt 1 puntje. Zet alles op alles om ze voorbij te stre ven. Terreindienst J. Zoetelief en Hank Witte, (vóór 12 uur klaar s.v.p.) Om 12 uur de derby Tex. Boys-Texel adsp. We wagen ons niet aan een voor spelling, maar stellen veel vertrouwen in de Boys. Het tweede blijft ook op Texel doch gaat naar De Koog om De Koog 1 par tij te geven. Aanvang half drie. Voor de junioren is de winterslaap ingegaan. Een team pupillen doet zaterdag mee aan een zaalvoetbaltoemooi te Den Helder. Veel succes allemaal. Zondag 29 december weer een thuis wedstrijd voor het eerste. Op bezoek komt dan het nog ongeslagen Bergen. Het tweede gaat die dag naar HRC 5 AW. ZDH Toto. I.v.m. Kerstmis zal de toto a.s. dinsdag opgehaald worden. praktijk, dat door het aanleren van deze drinkdiscipline een alcoholpromil lage wordt bereikt, dat lager ligt dan 0,4 promille. Hoeveel Toegepast op de omstandigheden en gelegenheden, waarbij gedronken wordt, wordt nu aan de slagzin: „Glaasje op? Laat je rijden!" de vol gende betekenis gegeven Op recepties e.d. kunnen max. twee glaasjes in min. twee uur worden gedronken. Vóór of tijdens een warme maaltijd (b.v. in een wegrestaurant) kunnen max. twee drankjes worden genut tigd. „Laat je rijden" blijft het devies op verjaardagen, huiselijke feestjes, Oudejaarsavonden en carnavalsvie ringen tec., aangezien de omstan digheden de gezelligheidsfactor en het tempo van drinken het nu eenmaal onmogelijk maken de vuistregel „1 op 1 en niet meer dan 4" toe te passen, laat staan bij te houden. Welke hoeveelheden er thuis ge dronken worden, blijkt uit het feit, dat in 10 jaar tijds het huisverbruik van bier en wijn verdubbelde, een aanwij zing, dat het gevaar „alcohol en ver keer" wel eens dichter bij huis kan liggen, dan wij soms denken. De concrete vertaling, die het Ver bond aan de slagzin „Glaasje op? Laat je rijden!" heeft gegeven, betekent in feite een vooruit lopen op de komende wettelijke maatregelen, in die zin, dat de weggebruiker ingespeeld wordt op een promillage, dat lager en veiliger is dan hetgeen de wet straks zal toestaan. (Bovenstaand artikel ontleenden wij aan de inleiding door de heer F. Sj van Paasschen, Hoofd sectie Voorlich ting van het Centraal Bureau, op dins dag, 10 december, t..g.v. de persconfe rentie „Glaasje op? Laat je rijden!") TETAK OP SPIRIT-TOERNOOI Zondag 15 december j.j. organiseerde de tafeltennisvereniging Spirit te Zuid- scharwoude een toernooi, waaraan door twee Tetak-leden John Cnossen en Jan de Boer werd deelgenomen. Ruim 200 senior-spelers kwamen in dit toernooi uit verdeeld over de verschillende klassen, allen uit aid. NHNK. John Cnossen leverde een uitsteken de prestatie door met twee bekers naar huis te gaan, nl. het kampioenschap van de 2e èn de 3de klasse heren enkel. Met Leo Vermeulen van IVA (Den Helder) werd hij in het herendubbel in de halve finale 2e/3e klasse uitgescha keld. Jan de Boer won in de 3e klasse zijn poule, maar moest in de 2e ronde toch in zijn tegenstander zijn meerdere erkennen. In de 2de klasse won hij 1 partij maar verloor er eveneens 1. Lo ting bracht voor hem een ongunstige beslissing, nl. zijn tegenstander in de volgende ronde. Ter vergelijking: Tetak speelt in de 3e klasse van de competitie. Rest nog de mededeling dat Tetak door de prestatie van Cnossen op de 6e plaats eindigde op de lijst van de beste ver enigingsprestaties. Zaterdag-, zondag- en maandag avond in City-theater: „Grand Prix", een film over de mannen, die hun le ven wagen in de uit negen races be staande competitie voor het wereld kampioenschap van de autocoureurs. Hoewel geen documentaire, laat de film toch veel zien van de spanning en sensatie, die de bekende races beheer sen. De Grand Prix wedstrijden be ginnen op een zondag in Monaco We zien de Engelse top-coureur Stoddard aan de kop van de eerste 100 ronden tellende manche, die gedeeltelijk door de straten van Monaco gaat. De Ame rikaan Aron komt met hem in botsing en Stoddard wordt zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. De gebeurte nissen hebben hun weerslag op het hu welijksleven van de betrokkenen. Stoddards vrouw heeft genoeg van het autorennen en laat haar man aan zijn lot over. Ook het huwelijk van de Corsicaan Sarti met de rijke autofa- briekeigenares is niet ideaal. Sarti voelt zich aangetrokken tot een jour naliste, die de races moet verslaan. Nieuwe races worden verreden. Te Clermont Ferrant, Spa, Nürnberg en Zandvoort nemen fabrikanten en ren ners grote risico's. Er gebeuren meer ongelukken. De beslissing moet vallen in Monza, de finale. Dat de winnaar tenslotte niet meer dan de titel en de beker verovert en eenzaam achterblijft zonder harmonie en gemoedsrust te hebben gevonden, is de moraal van het verhaal. Gespeeld wordt o.m. door Jamer Garner, Eve Marie Saint, Yves Montand (In kleuren toegang boven 14 jaar). De belevemssen van twee cowboys, die naar Afrika komen om daar wilde dieren te gaan vangen, worden ver haald in de film „Cowboy in Afrika", die zondagmiddag in City-theater draait. Een Oost-Afrikaanse veeboer wil bewijzen, dat het mogelijk is wilde dieren uit het oerwoud te temmen en als normaal vee te fokken. Jim Sinclair en John Henry komen uit de Verenig de Staten over om diverse zebra's, ga zellen, koedoes e.d. te vangen. Bij zijn plannen stuit de veeboer echter op he vige tegenstand van andere blanke veeboeren, die hun veestapel bedreigt zien door de gefreesde Oost-Afrika- koorts, waarvoor wilde dieren immuun zijn, maar die door hen wel kan wor den verspreid. De Dierenvangers wor den evenwel gesteund door leden van de Massai-stam. De veeboer krijgt zijn eerste grote tegenslag te verwerken als de hem vijandig gezinde buurman Bek- ker al het gevangen vee loslaat. Een aktie wordt op touw gezet om de die- weer te vangen. Ook comboy Jim gaat erachter aan. Hij moet strijd leveren met een rhinoceros, wordt door de vee boer gered en liefdevol verzorgd door de verpleegster Fay. Laatstgenoemde is er de belangrijkste oorzaak van dat Jim besluit in Afrika te blijven. Won derlijk is dat de weggelopen dieren vrijwillig naar hun kooien teruggaan, waarmee de theorie van de veeboer os bewezen. De film werd gemaakt door Ivan Tirs, die ook „Daktari" en „Flipper" voortbracht. (In kleuren toegang alle leeftijden). NAVRAAG VERBRANDE POSTPAKKETTEN Tijdens een brand in een PTT-loods te Venlo op 7 december j.l. zijn een aantal postpakketten verloren gegaan. Eventuele afzenders van pakketten, aangeboden op 5 en 6 december be stemd voor Venlo en omgeving (Ame rica, Arcen, Baarlo, Belfeld, Blerick, Broekhuizervorst, Grubbenvorst, Hel den (dorp), Helden Panningen, Horst, Kessel, Lottum, Maasbree, Meerlo, Meijel, Reuver Sevenum, Tegelen, Tienray, Velden, Venray en Wanssum) kunnen op alle postkantoren gratis na vraag doen. BRANDMELDING Bij brand altijd bellen (02220) 2066. Dit geldt voor alle dorpen, zowel over dag als 's nachts.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1968 | | pagina 9