Koger vvv-vergadering
trok veel belangstelling
Plantinga
Citroen Jenever
Het effect van de
„Glaasj e-op"-akties
„Kamperen" nu
in bestuur
vertegen woordi gd
Decembermaandborrelmaand
FILMNIEIIWS
H.H. adverteerders
opgelet!!
SPORTPROGRAMMA
TWEEDE BLAD
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 20 DECEMBER 1968
De heer W. A. Visser kon dinsdag
avond bij zijn openingstoespraak op
de Algemene Ledenvergadering van
de Aid. De Koog van de VVV 63 le
den, waaronder het erelid C. Groen
hof, verwelkomen. Hoewel, aldus
spreker, de verwachtingen voor het
seizoen 1968, vooral door de slechte
vakantiespreiding, pessimistisch wa
ren, kan toch De Koog en Texel in zijn
geheel tevreden zijn over de behaalde
resultaten.
Teneinde h et naseizoen toch nog
behoorlijk bezet te krijgen, werd extra
propaganda gemaakt, die ondanks de
sterke concurrentie van het buitenland
geslaagd mag worden genoemd. Het
wordt de vakantieganger vooral in
zuidelijker landen wel bijzonder aan
genaam en aantrekkelijk gemaakt,
zodat vooral wat het naseizoen betreft
voor Texel waakzaamheid blijft gebo
den
He realiseren van de plannen voor
de reserveringsdienst, waar men op de
vorige ledenvergadering akkoord mee
was gegaan, kostte het hoofdbestuur
heel wat hoofdbrekens. Daarom werd
een commissie van voor- en tegenstan
ders ingesteld, die na langdurige be
sprekingen een rapport uitbracht. Zoals
wij reeds in de vorige krant konden
melden, besloot het hoofdbestuur una
niem het in het rapport opgenomen ad
vies te volgen en een summiere proef
te nemen. 'De leden krijgen een per
soonlijk schrijven, waarin de werking
van de reserveringsdienst duidelijk
wordt uiteengezet.
Tijdens de bestuursverkiezing werd
de heer J. van Belkkum met ruime
meerderheid herkozen; de heer W. A.
Visser boekte een succes, hij kon met
op 5 na algemene stemmen zijn plaats
in het bestuur behouden. In de plaats
van de heer J. v.d. Kerkhof, die niet
herkiesbaar was, maar zijn plaats in
het Hoofdbestuur als vertegenwoordi
ger van De Koog nog een jaar blijft
behouden, werd na herstemming de
heer G. Eelman gekozen. Hij was dooi
de camping- en caravanexploitanten
als candidaat voorgesteld.
Propaganda
Voor zijn traditionele inleiding had
de direkteur als onderwerp ^propagan
da" gekozen. Deze dient, aldus spreker,
te worden aangepast aan de steeds
grotere mogelijkheid zich per auto te
verplaatsen, waardoor men eerder een
gehele streek dan een bepaalde plaats
bezoekt. Hiermede rekening houdend,
maakt de Waddenfederatie propaganda
door middel van een informatie-bro
chure met veel praktische gegevens.
De Federatie Noord-Holland, waartoe
ook de Texelse VVV behoort, neemt
regelmatig deel aan buitenlandse ten
toonstellingen. Voor Texel is dan steeds
een informatrice aanwezig, waardoor
persoonlijk kontakt met toekomstige
gasten mogelijk is. De voordelen van
z.g. kapstok-advertenties in buiten
landse bladen werden uitvoerig toege
licht. Ook het deelnemen van de leden
werd aangeraden.
Aan het slot van zijn betoog zei de
heer J. Dekker, dat Texel weliswaar
niet behoort tot wat men de zonnige
oorden" noemt, toch zal het voor velen
als vakantiedoel aantrekkelijk blijven.
Naar aanleiding van deze inleiding
vroeg de heer C. Mets of de propagan
da in het binnenland met wordt ver
waarloosd. De direkteur kon hem ge
ruststellen: voor zover de slechte va
kantieregelingen geen spaak in het
wiel steken, wordt getracht een zo
groot mogelijk Nederlands publiek aan
te trekken.
Praatstoel
Bij de rondvraag kwam de heer P.
Eelman al direkt op zijn praatstoel te
zitten. Vragen werden gesteld over de
Texelroute, het parkeerprobleem en het
schoonhouden van dorp en het strand.
Over dit laatste zei de direkteur, dat
op het strand ook het aanspoelsel op
de vloedlijn een rol speelt. Een machi
ne, die dit werk doet is of te duur of
voldoet niet. Men blijft echter naar een
oplossing zoeken.
De heer J. v.d. Kerkhof vroeg of het
mogelijk zou zijn dat de leden, die nog
obligaties van de VVV hebben, deze
aan de vereniging teruggeven. Het
jaarlijks voor de aflossing op de begro
ting voorkomende bedrag zou dan voor
andere doeleinden kunnen worden ge
bruikt.
De heer C. Mets betreurde het, dat
geen vertegenwoordiger van de han
deldrijvende middenstand in het be
stuur is opgenomen en hoopte, dat bij
een volgende verkiezing in dit gemis
kan worden voorzien.
De heer J. G. H. Hennink, vroeg of
het mogehjk is, (met het oog op het
feit, dat De Koog zich steeds uitbreidt
en het lang niet zeker is, dat alle le
den iedere kandidaat voor het bestuur
kennen), dat de candidaten zich voor de
verkiezing aan de leden voorstellen.
Deze vraag veroorzaakte nogal wat hi
lariteit, al moest men tenslotte tot de
conclusie komen, dat er misschien toch
wel wat inzat.
De heer J. Eelman had bij geruchte
vernomen, dat de heer J. Rommel zijn
aan de Kaapstraat staande schuur aan
„Sarasani" wil verhuren en vroeg, hoe
het bestuur hier tegenover staat. De
voorzitter antwoordde, dat voor zover
bekend, dit nog lang niet definitief is,
maar dat het in geen geval een „beat-
tent" zal worden. (De Sarasani-exploi-
tanten zijn voornemens in het gebouw
een discobar in te richten Red.)
Hiermede kwam een einde aan deze
vergadering, die zich kenmerkte door
een bijzonder gemoedelijke sfeer.
De krant van vrijdag 27 decem
ber komt, in verband met de
Kerstdagen te vervallen.
De krant van dinsdag 31 de
cember wordt verschoven naar
maandag 30 december. Voor dit
nummer dienen de advertenties
dinsdag 24 december, uiterlijk
18.00 uur in ons bezit te zijn.
De advertentieteksten voor de
krant van vrijdag 3 januari 1969
zouden wij graag dinsdag 31 de
cember, uiterlijk 12.00 uur in ons
bezit zien.
GRONINGER VINDT:
GEEN DAMMEN MAAR BRUGGEN
NAAR DE EILANDEN
De heer J. v.d. Zee, technisch hoofd
ambtenaar bij de dienst openbare wer
ken te Groningen, wil geen dammen
naar de Waddeneilanden, maar brug
gen. Hetzelfde heeft visser J. van Es
van de HA 37 tijdens de visserijdagen
ook al eens als alternatief voor het
dammenplan geopperd. De heer v.d.
Zee vindt het logisch bruggen van de
vaste wal naar de drie Waddeneilan
den te bouwen. Halverwege bij twee
van die bruggen wil hij dan aan een
diepe geul een watersportcentrum cre-
Hij vindt dat de aanleg van brug
gen praktischer is dan het aanleggen
van dammen. Volgens hem wordt de
leefbaarheid vergroot door de moge
lijkheid voor dag- en weekendrekrea-
tie, de werkgelegenheid wordt bevor
derd en de bruggen zullen zeker toe
risten trekken. De bruggen moeten
zijns inziens twintig meter breed wor
den. Dat is acht meter breder dan de
huidige langste brug van Europa, de
vijf kilometer lange Oosterschelde-
brug. Hij raamt de kosten op 10 mil
joen per kilometer. In totaal wordt dat
225 miljoen. Een bedrag dat Nederland
in een handomdraai voor de NATO be
schikbaar stelde. Het moeten volgens
de heer v.d. Zee de eerste 10 jaar tol-
bruggen worden, net als de Ooster-
scheldebrug. En dan hoeft men hele
maal geen hoge prijzen te vragen. Je
kunt best concurreren met de tarieven
van de boten, zegt hij.
K. Plantinga Zoon. Bolsward. Anno 1870.
Voor de vierde maal in Nederland en
voor de derde keer in Benelux-ver-
band, wordt gedurende de december
maand de aktie „Glaasje op? Laat je
rijden!" gehouden.
Het Verbond voor Veilig Verkeer
schakelt daarbij opnieuw het populaire
manneke in, dat in zijn nieuwe ver
schijningsvorm kennelijk beïnvloed is
door het welbekende afzakkertje, maar
dat zich geen kopzorgen hoeft te ma
ken over het rijden naar huis: dat is
geregeld, hij laat zich rijden.
Het advies om je te laten rijden, als
het allemaal gezellig is geweest, heeft
de afgelopen jaren niet alleen- een
grote bekendheid gekregen, hetis ook
door duizenden automobilisten opge
volgd. Verleden jaar nog bracht een
landelijke politiecontrole aan het licht,
dat een opvallend groot aantal vrou
wen nuchter achter het stuur zat, ter
wijl mannen met een glaasje-op er
naast hadden plaatsgenomen. Dat taxi
bedrijven opmerkelijk goede zaken de
den tijdens de december-feestdagen,
dat steeds meer carnavalsverenigingen
bussen huren om feestgangers naar 'huis
te brengen, het zijn allemaal verschijn
selen, die erop wijzen, dat de aktie:
„Glaasje op? Laat je rijden!" een prak
tische doorwerking heeft gekregen. Uit
een steekproef, die enige weken gele
den werd gehouden, bleek nog, dat
79% van de ondervraagden zich de
affiche „Glaasje op? Laat je rijden!"
positief beoordeelt.
Minder sterk
Ook aan de minder sterke stijging
van het aantal onherroepelijke veroor
delingen wegens het rijden onder in
vloed gedurende de laatste jaren kan
hoe hoog deze cijfers op zichzelf ook
zijn een tendens ten goede worden
ontleend. Stegen deze veroordelingen
in de jaren 1964 en 1965 nog met resp.
8 en 7°/o (1963. 5361 veroordelingen,
1964: 5852, 1965; 6297) in 1966, het
jaar na de eerste „Glaasje-op" aktie
kon voor het eerst een daling worden
geregistreerd van 2°/o (6170 veroorde
lingen). Vergeleken met het voorgaan
de jaar vond in 1967 weer een kleine
stijging plaats van 1%% (6265 veroor
delingen). Tegen de achtergrond van
het feit, dat de „Glaasje-op" aktie in
de decembermaand wordt gehouden en
verwacht mag worden, dat het effect
van de campagne het grootst zal zijn
in de daarop volgende maanden: janu
ari, februari en maart, kan het voorts
als bemoedigend worden beschouwd,
dat het aantal onherroepelijke veroor
delingen over 'het eerste kwartaal van
de jaren 1967 en 1968 een duidelijke
daling te zien geeft, (eerste kwartaal
1966- 1802 veroordelingen, eerste kwar
taal 1967: 1643, eerste kwartaal 1968:
1553).
Toch blijft het feit bestaan, dat per
jaar bij ongeveer 12% van het aantal
verkeersdoden alcohol in het spel is
geweest, hetgeen 300 doden betekent.
Geven deze cijfers reeds voldoende re
den om opnieuw tot aktie over te gaan,
ook de door de minister aangekondig
de wettelijke maatregelen op het ge
bied van alcohol en verkeer betekenen
voor 'het Verbond een concrete aan
leiding om het publiek nu reeds ver
trouwd te maken met hun betekenis en
consequenties. Het Verbond ziet zich
daarbij voor de taak gesteld, zodanige
gedragsregels te geven en de slagzin
„Glaasje op? Laat je rijden!" zodanig
te verduidelijken, dat weggebruikers
niet wordt geleerd op grond van een
wettelijk toelaatbaar promillage, maar
op grond van een veilig promillage
deel te nemen aan het verkeer.
Over de hoogte van dit veilige pro
millage is bekend, dat bij eliminering
van rijders met een bloedalcoholge-
halte van 0,8 promille het aantal ver
keersslachtoffers met 12% zal vermin
deren. (rapport alcohol en verkeers
veiligheid SWOV, 1967).
Prof. Buikhuiscn
In zijn boek „Alcohol en verkeer"
heeft Prof. Dr. W. Buikhuisen verder
gerapporteerd, dat de rijvaardigheid
niet alleen boven 0,8 promille, maar
ook na 0,4 promille aanzienlijk achter
uitgaat.
Dat een veilig promillage aanzienlijk
lager ligt dan 0,8 promille, wordt be
halve in tal van andere onderzoekin
gen, die in het verleden hebben plaats
gevonden opnieuw aangetoond door 'n
recent Zwitsers experiment. Het me-
disch-rechtskundig Instituut in Bern
onderzocht het bloed van 68 automobi
listen, die bij een verkeersongeluk ge
wond werden en onder invloed waren
Daarbij werd geconstateerd, dat 26
bestuurders een bloedalcoholgehalte
hadden van minder dan 0,8 promille.
Het Zwitserse onderzoek wees verder
uit, dat het vermogen om vooruit te
zien in 'het verkeer, om afstanden te
schatten en een totaal situatie te be
oordelen, reeds afnam, na een bloed
alcoholgehalte van 0,3 promille.
De resultaten van wetenschappelijke
onderzoekingen in binnen- en buiten
land, aangevuld door de adviezen van
Nederlandse deskundigen als Prof.
Froentjes, Prof. Buikhuisen en Dr. Ne
lemans hebben ertoe geleid, dat het
Verbond een alcoholpromillage van 0,3
promille als een veilige en verantwoor
de grens beschouwt om deel te kunnen
nemen aan het verkeer. Betekent deze
grens van 0,3 promille enerzijds een
veiligheidsklep, waardoor een eind
wordt gemaakt aan alom heersende
onzekerheden en misvattingen bij het
publiek, anderzijds wordt hiermede de
deur geopend om op positief verant
woorde wijze tegemoet te komen aan
verschijnselen als „sociaal drinken", die
nu eenmaal niet meer weg te denken
zijn uit onze hedendaagse maatschap
pij. De door Prof. Buikhuisen gepo
neerde vuistregel: één borrel per uur
en niet meer van vier, betekent in de
ZATERDAG 21 DECEMBER 1968;
Adspiranten
Oosterend b-Texel b, 14.30 uur
Pupillen A
ZDH a-Oosterend a, 14.00 uur
Pupillen B
De Koog a-Tex. Boys c, 13.45 uur
De Koog b-ZDH b, 14 30 uur
Texel c-Oosterend b, 14.30 uur
Texel b-Texel d, 13.45 uur
ZONDAG 22 DECEMBER 1968:
Afdeling Noordholland
Tex. Boys-Purmerland, 14.30 uur
Hugo Boys-Oosterend, 14.30 uur
(boot 13.00 uur)
Texel 2-Succes 3, 14.30 uur
De Koog-Tex. Boys 2, 14.30 uur
Cocksdorp-JVC 2, 14.30 uur
Callantsoog 2-De Koog 2, 14.30 uur
(boot 13.00 uur)
Oosterend 2-Oudesluis 4, 14.30 uur
Texel 3-SRC 4, 12.15 uur
ZDH 2-Vesdo 4, 14.30 uur
BKC 4-Oosterend 3, 14.30 uur
(boot 13.00 uur)
Geel Zwart 5-Texel 4, 14.30 uur
(boot 13.00 uur)
Junioren
Cocksdorp-Texel, 14.30 uur
Watervogels 3-ZDH, 14.30 uur
ZAP 3-De Koog, 14.30 uur
(boot 13.00 uur)
Adspiranten
Tex. Boys a-Texel a, 12.00 uur
MEDEDELINGEN
S.V. Texel
Jammer, dat het eerste vrij is a.s.
zondag. Texel 2 kan proberen revanche
te nemen op Succes 3 en Texel 3 tegen
SRC 4 zal er wel alles aan doen om
de punten te bemachtigen. Texel 4
gaat op bezoek bij Geel Zwart 5.
Adsp. Tex. Boys a-Texel a wordt
wel heel moeilijk, jongens
Adsp. zaterdag Oosterend b-Texel b
Zorg voor een goed besluit allemaal.
Prettige feestdagen toegewenst.
D.D.
Texelse Boys
Vorig weekend werd het schaatsen.
Vorst „Vorst" heeft echter weer de
wijk genomen, dus gaan we zondag
weer voetballen.
Het eerste ontvangt om half drie
Purmerland. Deze staat een plaatsje
hoger genoteerd. Het scheelt 1 puntje.
Zet alles op alles om ze voorbij te stre
ven. Terreindienst J. Zoetelief en
Hank Witte, (vóór 12 uur klaar s.v.p.)
Om 12 uur de derby Tex. Boys-Texel
adsp. We wagen ons niet aan een voor
spelling, maar stellen veel vertrouwen
in de Boys.
Het tweede blijft ook op Texel doch
gaat naar De Koog om De Koog 1 par
tij te geven. Aanvang half drie. Voor
de junioren is de winterslaap ingegaan.
Een team pupillen doet zaterdag mee
aan een zaalvoetbaltoemooi te Den
Helder. Veel succes allemaal.
Zondag 29 december weer een thuis
wedstrijd voor het eerste. Op bezoek
komt dan het nog ongeslagen Bergen.
Het tweede gaat die dag naar HRC 5
AW.
ZDH
Toto. I.v.m. Kerstmis zal de toto a.s.
dinsdag opgehaald worden.
praktijk, dat door het aanleren van
deze drinkdiscipline een alcoholpromil
lage wordt bereikt, dat lager ligt dan
0,4 promille.
Hoeveel
Toegepast op de omstandigheden en
gelegenheden, waarbij gedronken
wordt, wordt nu aan de slagzin:
„Glaasje op? Laat je rijden!" de vol
gende betekenis gegeven
Op recepties e.d. kunnen max. twee
glaasjes in min. twee uur worden
gedronken.
Vóór of tijdens een warme maaltijd
(b.v. in een wegrestaurant) kunnen
max. twee drankjes worden genut
tigd.
„Laat je rijden" blijft het devies op
verjaardagen, huiselijke feestjes,
Oudejaarsavonden en carnavalsvie
ringen tec., aangezien de omstan
digheden de gezelligheidsfactor
en het tempo van drinken het nu
eenmaal onmogelijk maken de
vuistregel „1 op 1 en niet meer dan
4" toe te passen, laat staan bij te
houden.
Welke hoeveelheden er thuis ge
dronken worden, blijkt uit het feit, dat
in 10 jaar tijds het huisverbruik van
bier en wijn verdubbelde, een aanwij
zing, dat het gevaar „alcohol en ver
keer" wel eens dichter bij huis kan
liggen, dan wij soms denken.
De concrete vertaling, die het Ver
bond aan de slagzin „Glaasje op? Laat
je rijden!" heeft gegeven, betekent in
feite een vooruit lopen op de komende
wettelijke maatregelen, in die zin, dat
de weggebruiker ingespeeld wordt op
een promillage, dat lager en veiliger is
dan hetgeen de wet straks zal toestaan.
(Bovenstaand artikel ontleenden wij
aan de inleiding door de heer F. Sj
van Paasschen, Hoofd sectie Voorlich
ting van het Centraal Bureau, op dins
dag, 10 december, t..g.v. de persconfe
rentie „Glaasje op? Laat je rijden!")
TETAK OP SPIRIT-TOERNOOI
Zondag 15 december j.j. organiseerde
de tafeltennisvereniging Spirit te Zuid-
scharwoude een toernooi, waaraan door
twee Tetak-leden John Cnossen en Jan
de Boer werd deelgenomen. Ruim 200
senior-spelers kwamen in dit toernooi
uit verdeeld over de verschillende
klassen, allen uit aid. NHNK.
John Cnossen leverde een uitsteken
de prestatie door met twee bekers naar
huis te gaan, nl. het kampioenschap
van de 2e èn de 3de klasse heren enkel.
Met Leo Vermeulen van IVA (Den
Helder) werd hij in het herendubbel in
de halve finale 2e/3e klasse uitgescha
keld. Jan de Boer won in de 3e klasse
zijn poule, maar moest in de 2e ronde
toch in zijn tegenstander zijn meerdere
erkennen. In de 2de klasse won hij 1
partij maar verloor er eveneens 1. Lo
ting bracht voor hem een ongunstige
beslissing, nl. zijn tegenstander in de
volgende ronde.
Ter vergelijking: Tetak speelt in de
3e klasse van de competitie. Rest nog
de mededeling dat Tetak door de
prestatie van Cnossen op de 6e plaats
eindigde op de lijst van de beste ver
enigingsprestaties.
Zaterdag-, zondag- en maandag
avond in City-theater: „Grand Prix",
een film over de mannen, die hun le
ven wagen in de uit negen races be
staande competitie voor het wereld
kampioenschap van de autocoureurs.
Hoewel geen documentaire, laat de
film toch veel zien van de spanning en
sensatie, die de bekende races beheer
sen. De Grand Prix wedstrijden be
ginnen op een zondag in Monaco We
zien de Engelse top-coureur Stoddard
aan de kop van de eerste 100 ronden
tellende manche, die gedeeltelijk door
de straten van Monaco gaat. De Ame
rikaan Aron komt met hem in botsing
en Stoddard wordt zwaargewond naar
het ziekenhuis gebracht. De gebeurte
nissen hebben hun weerslag op het hu
welijksleven van de betrokkenen.
Stoddards vrouw heeft genoeg van het
autorennen en laat haar man aan zijn
lot over. Ook het huwelijk van de
Corsicaan Sarti met de rijke autofa-
briekeigenares is niet ideaal. Sarti
voelt zich aangetrokken tot een jour
naliste, die de races moet verslaan.
Nieuwe races worden verreden. Te
Clermont Ferrant, Spa, Nürnberg en
Zandvoort nemen fabrikanten en ren
ners grote risico's. Er gebeuren meer
ongelukken. De beslissing moet vallen
in Monza, de finale. Dat de winnaar
tenslotte niet meer dan de titel en de
beker verovert en eenzaam achterblijft
zonder harmonie en gemoedsrust te
hebben gevonden, is de moraal van het
verhaal. Gespeeld wordt o.m. door
Jamer Garner, Eve Marie Saint, Yves
Montand (In kleuren toegang boven
14 jaar).
De belevemssen van twee cowboys,
die naar Afrika komen om daar wilde
dieren te gaan vangen, worden ver
haald in de film „Cowboy in Afrika",
die zondagmiddag in City-theater
draait. Een Oost-Afrikaanse veeboer
wil bewijzen, dat het mogelijk is wilde
dieren uit het oerwoud te temmen en
als normaal vee te fokken. Jim Sinclair
en John Henry komen uit de Verenig
de Staten over om diverse zebra's, ga
zellen, koedoes e.d. te vangen. Bij zijn
plannen stuit de veeboer echter op he
vige tegenstand van andere blanke
veeboeren, die hun veestapel bedreigt
zien door de gefreesde Oost-Afrika-
koorts, waarvoor wilde dieren immuun
zijn, maar die door hen wel kan wor
den verspreid. De Dierenvangers wor
den evenwel gesteund door leden van
de Massai-stam. De veeboer krijgt zijn
eerste grote tegenslag te verwerken als
de hem vijandig gezinde buurman Bek-
ker al het gevangen vee loslaat. Een
aktie wordt op touw gezet om de die-
weer te vangen. Ook comboy Jim gaat
erachter aan. Hij moet strijd leveren
met een rhinoceros, wordt door de vee
boer gered en liefdevol verzorgd door
de verpleegster Fay. Laatstgenoemde
is er de belangrijkste oorzaak van dat
Jim besluit in Afrika te blijven. Won
derlijk is dat de weggelopen dieren
vrijwillig naar hun kooien teruggaan,
waarmee de theorie van de veeboer os
bewezen. De film werd gemaakt door
Ivan Tirs, die ook „Daktari" en
„Flipper" voortbracht. (In kleuren
toegang alle leeftijden).
NAVRAAG VERBRANDE
POSTPAKKETTEN
Tijdens een brand in een PTT-loods
te Venlo op 7 december j.l. zijn een
aantal postpakketten verloren gegaan.
Eventuele afzenders van pakketten,
aangeboden op 5 en 6 december be
stemd voor Venlo en omgeving (Ame
rica, Arcen, Baarlo, Belfeld, Blerick,
Broekhuizervorst, Grubbenvorst, Hel
den (dorp), Helden Panningen, Horst,
Kessel, Lottum, Maasbree, Meerlo,
Meijel, Reuver Sevenum, Tegelen,
Tienray, Velden, Venray en Wanssum)
kunnen op alle postkantoren gratis na
vraag doen.
BRANDMELDING
Bij brand altijd bellen (02220) 2066.
Dit geldt voor alle dorpen, zowel over
dag als 's nachts.