Veilig uit, veilig thui 2 uur rijden - ^4 uur rui NEELS ruimt op N EELS heren- en jongenskleding Rijbewijzen zijn nog niet altijd veiligheidsbewijzen tegen fabelachtig lage prijzen Bouwvergunningen in de afgelopen maand Verbond voor Veilig Verkeer startte niet ad HUISJE een Fiat Voor diepvriezers en koelkasten Een vulpen heeft stijl heeft sortering HERENKOSTUUMS Nu voor ƒ39,—, ƒ49,—, ƒ59,—, ƒ79,— ƒ98,—enz. HERENGOLBERTS TERLENKA HERENPANTALONS nuvoor ƒ19,90, ƒ24,90, ƒ26,90 SPORTIEVE HERENJAGKS HERENREGENJASSEN HERENTRUIEN HERENKAMERJASSEN HERENGOLLTRUIEN HERENWEEKENDERS MODERNE HERENOVERHEMDEN HERENZAKDOEKEN HAZEWIND KLEUTERJASJES HAZEWIND JONGENSJACKS TERLENKA JONGENSPANTALONS Nu voor ƒ12,90, ƒ13,90, ƒ14,90 enz. 5-10-20-30-40-50 pet. KORTING DAT RIJBEWIJZEN nog lanq niet on ze veiligheid garanderen, bewijzen de dagelijks voorkomende verkeersonge vallen. Wie ooit een slachtoffer van een verkeersongeluk heeft opgezocht, weet hoe in de ongevallenafdelingen van de grote ziekenhuizen de rijen bedden dicht bijeen staan. Deze zalen zijn vaak overvol. Gebroken ledema ten zijn dan nog de eenvoudigste ver wondingen. Maar allerlei complicaties kunnen zich voordoen. Een aantal pa tiënten kan niet direkt geopereerd worden, omdat zij lang bewusteloos blijven, of omdat eerst een andere, ernstiger verwonding moet genezen. En soms staan zelfs de knapste dokto ren en chirurgen vertwijfeld aan een ziekbed. Machteloos moet men in een ziekenhuis zien hoe de patiënt weg kwijnt. Buiten raast het verkeer verder. In een café drinkt een bestuurder een glaasje. En nog een glaasje. Dan stapt hij weer op zijn bromfiets of in zijn auto en rijdt verder. Onbekommerd over hetgeen hem op de volgende kruispunten staat te wachten. IN HET revalrdatie-centrum Juliana- oord in Laren spreken we met een en kele patiënt. Het is maar één voorbeeld uit velen die een ongeluk overleefden, maar todh vele maanden in een zieken huis doorbrachten en tenslotte opnieuw moeten leren de getroffen ledematen te gebruiken. Of die les krijgen in lo pen op kunstbenen en het werken met een kunstarm. Eén enkel geval. Het is schrijnend genoeg. We horen de geschiedenis van Ton F., een dertigjarige typograaf. Zijn gezicht staat blij, al zit hij in een rol stoel, want hij mag over korte tijd het revalidatie-centrum weer verlaten en verder thuis oefenen. Hij is dan een jaar verpleegd, maar hij vindt zelf dat hij enorm geboft heeft. „Ik kan alweer lopen", zegt hij. Hij demonstreert het, heel langzaam en voorzichtig. Maar zijn gang is onzeker en wij moeten hem aan twee kanten onder de arm nemen. Het is nog zoe ken naar het juiste evenwicht. Geen licht op HET HAiD veel erger kunnen zijn, horen we. Hij werd 's avonds laat door een personenauto geschept in de buurt van een zebrapad, toen hij niets ver moedend overstak. „Die man had geen lichten op", vermoed hij, „want ik heb goed uitgekeken en niets zien aanko men". Hij herinnert zich, dat hij zich vast greep aan de plotseling opdoemende spatborden en voelt nog de zanderige modder van de binnenkant. De snelheid van de auto kon later worden afgeleid uit de afstand, waarover hij was weg geslingerd: 22 meter verder vonden ze hem later terug tussen zijn aan flarden gereten kleding. Zijn bril was helemaal aan gruizels. Dat gebeurde op 11 augustus. Eerste vluchtige diagnose van de broeders uit de ziekenwagen: sohedelbasisfractuur, verbrijzelde ledematen, veel verwon dingen. In bewusteloze toestand werd hij aan het ziekenhuis afgeleverd. Daar kon aan de armen en benen nog niets gebeuren zolang de patiënt bewuste loos was. Maar dat bleef hij. Tot 18 september. Wie de schuld DE AUTOMOBILIST die hem had aangereden, liet nooit meer iets van zich horen. „De fout ligt hier duidelijk bij de voetganger", vertelde de ver keerspolitie, „want hij stak niet over op het zebrapad, maar enkele meters hier vandaan". „De bestuurder van een motorvoertuig is volgens de wet altijd de schuldige'' leerde een rechtskundi ge, „zo lang hij niet bewijst dat hij on schuldig is. De bewijslast rust volledig op deze automobilist". De man werd opgespoord. Het bleek een kunstschilder te zijn, bij wie hele maal niets te halen was Het zou wei nig zin hebben deze behoeftige te ver volgen, want van enige schadeloosstel ling zou toch geen sprake kunnen zijn. Van drankmisbruik werd niets ge constateerd. „Maar het is wel zeker, dat deze knaap te hard gereden heeft", vertelt zijn slachtoffer. „Ga maar na: tweeëntwintig meter ben ik door de lucht gezeild!" Hij spreekt nog moeilijk, deze typo graaf Dat komt, omdat ook zijn her sens een flinke tik hebben opgelopen, Wilskracht „EERST ZAG ik nog alles dubbel ook. Maandenlang heb ik gedacht, dat er twee zusters naast mijn bed stonden en dat ik twee boden eten kreeg Het hersenletsel is ook oorzaak van het minder goed functioneren van be paalde zenuwen en van het even wichtsgevoel. „Maar het was toch geen sdhedelbasisfractuur", weet hij te ver tellen, „ik had alleen maar een hersen schudding". Dat moet dan wel een hele zware geweest zijn. Toen hij na vijf weken de ogen open sloeg, kon hij zijn armen en benen niet bewegen. Eén been was op vier plaat sen gebroken en de rechterarm op ze ven plaatsen. Doordat de spieren ge raakt waren, bleken ook zijn vingers verstijfd. Maar met een geweldige wils kracht begon hij zijn spieren te oefe nen. Zijn vingers dwong hij kralen te rijgen. Met zijn handen wilde hij be slist zelf een pakje openmaken als een bezoeker iets meebracht. Lezen was er met bij. Schrijven bleek vrijwel onmo gelijk. Maar toen de operaties achter de rug waren, zette hij toch allerlei hanepoten op papier in de hoop, dat er weer een leesbaar schrift uit zou ont staan. En met zijn linkerhand lukte dat tenslotte. NA EEN HALF JAAR machteloos op een bed te hebben gelegen in het zie kenhuis, werd hij overgebracht naar Juliana-oord in Laren en daar begon nen de oefeningen. Armoefeningen, beenoefeningen. Hij ging weer lezen, moest beter en verstaanbaarder spre ken, en probeerde rechts te schrijven. Er kwam zelfs een schrijfmachine, waarop hij tenslotte weer vlot kon ty pen. „We mogen blij zijn, dat er in ons land zoveel mogelijkheden zijn", zegt Ton. „In veel andere landen zijn de medische mogelijkheden vaak veel minder". We kijken naar de vele rol stoelen en ontdekken, dat er heel veel gelukkigen om ons heen zitten, die aan de dood ontkwamen en hier weer wor sen voorbereid op hun plaats in de maatschappij. Sommigen met kunstle dematen, maar dan toch met bruikbare armen en benen. „U ziet dat rijbewijzen nog geen vei ligheid garanderen" klinkt zijn stem weer. „Daarom zou het mischien zijn aan te raden, dat iedereen maar dan niemand uitgezonderd die zijn rijbe wijs gaat halen eens wordt verplicht op een vrije dag mee te gaan naar een ziekenhuis of een revalidatiecentrum. Juist om te zien, wat de vaak ver schrikkelijke gevolgen zijn van ver keersongevallen. Nog afgezien van de dodelijke ongelukken, want de dokters kunnen niet altijd redding brengen, al denken we dat wel eens". Geen belangstelling „MAAR AL hebben we dan een rij bewijs en maken we een keer brokken, dat kan de beste gebeuren, dan laten we toch een slachtoffer niet aan zijn lot overIs die schilder noodt in het ziekenhuis komen kijken?" „Nooit. We hebben taal noch teken van hem gehoord, ik niet en m'n fa milie niet. En ik zou hem toch wel eens willen spreken". „En wanneer kunt u weer aan het werk?" „Ik hoop heel gauw naar huis te kunnen. Dan moet ik nog een tijd oefe ningen doen en dan met een paai maandjes misschien is het weer zo ver Ik snak er naar weer aan de slag te kunnen. Hoe vond u me lopen!" „Ongelooflijk voor iemand die zo ge raakt is. En hoe gaat u nu straks naar uw werk? Met een auto?" „Nóóit van z'n leven in een auto! Geef mij maar de fiets. Trappen kan ik wel", en hij zwaait onverwachts een been uit zijn rolstoel. „Hou je poten bij je", zegt een patiënt in de invalidewa- gen naast hem, „of ik prik je beide banden lek!" Zelfs daar dreigen ver keersmoeilijkheden, maar dan van de gemoedelij'kste soort. Het valt niet mee het elke patiënt naar de zin te maken. Misschien kun nen we proberen samen wat minder pa tiënten te maken Burgemeester en wethouders hebben aan de onderstaande personen en instel lingen de volgende bouwvergunningen verleend de heer M. H. van Boven te Dubbeldam voor de verbouw van een huis aan de De Ruyterstraat te Oudeschild tot zo merwoning; de heer D. Bakker te Den Burg voor de bouw van een garage bij Beatrixlaan 80; de heer J. v. d. Berg, De Dennen, voor de uitbreiding van een cantine; de heer K. Linhose te Den Burg voor de bouw van een garage aan het Achterom; de heer W. F. van den Broek te De Coöksdorp voor de verandering van een woonhuis aan de Kiikkertstraat; mevr. G. A. P. v. d. Vds- Kilklkert te De Koog voor de verande ring van de winkel Dorpsstraat 36; Mr. F. R. Ide Roos te Amsterdam voor de verandering van de boerderij B 74 in Zuid-Haffel; de heer Th. Witte te Le- verkusen voor de verandering van een zomeihuis aan de Vogelmient te De Koog; mevr. Hiley-Reurik te De Koog voor de verandering van een woonhuis aan de Ruigedijksweg; de heer J. Biersteker te De Coeksdorp voor de verandering en uitbreiding van een woonhuis; de heer H. Sohürman te Bottrop (Duitsland) voor de bouw van 2 appartementen op de hoek Dorps- straat-Epelaan; de heer W. C. van 't Noordenide te De Codksdorp voor de bouw van een woonhuis aan de Molen laan; de Gereformeerde gemeente te Oosterend voor de verbouw van de school aan de Schoolstraat tot kerkge bouw; mevr. A. F. Daal'der-Touw te De Koog voor de bouw van een garage berging aan de Boodtlaan; de heer J. C. Dros te De Coeksdorp voor de uit breiding van het woonhuis C42; de heer J. Witte te Oosterend O 138 b voor de bouw van een fietsenhok; de meu belfabriek P. A. Struijk te Rijssen voor de bouw van een tenthuisje op „Loods mansduin" te Den Hoorn; de heer Witte te Oosterend, O 138 voor de bouw van een bedrijfswoning; mevr. Karola- Wetzel uit Essen-ReLl (Duitsland) voor de uitbreiding van een zomeihuis; de heer E. G. M. van Vijfeijiken te Beek en Donk voor de verandering van de boerderij Diek 17 te Den Hoorn en de heer O. Kikkert te De Coeksdorp voor de verandering en uitbreiding van een keuken. GESLAAGD Mej. Agnes Gieles slaagde voor het diploma madhineschrijven 165. RAAD BEHANDELDE BEGROTINGSWIJZIGINGEN De gemeenteraad heeft vanmiddag een aantal begrotingswijzigingen goed gekeurd, waaronder de navolgende. In huize Irene zullen ingevolge de voorschriften in de wet op de bejaar denoorden en de provinciale verorde ning de plafonds van brandwerend ma teriaal worden voorzien. Brandwerende materialen zijn reeds toegepast in het nieuwe gedeelte van het gebouw; cle plafonds in het oude deel moeten dus worden vervangen hetgeen ƒ27.500, kost. Van de heer H. F. Zijm te Den Hoorn wordt een stuk grond gekocht van 0,95,70 ha voor totaal 24.500, Van de heer P. D. Drijver te Den Hoorn wordt eveneens grond gekocht hetgeen op de begroting een bedrag van 21.200,doet ontstaan. De bijdrage van de gemeente in de kosten van schooltandverzorging wordt op ƒ1,per leerling gebracht, hetgeen een bedrag van 7*600,betekent De verhoging van de jaarwedden van de wethouders brengt een uitgavenver- meerdering van 3.058,teweeg. De kosten van vervoer van de leer lingen van de o 1. scholen in Midden- en Zuid-Eierland naar het dorpshuis- gymnastieklokaal te Oosterend komen geheel voor rekening van de gemeente. Het wordt noodzakelijk geacht op Texel 52 nieuwe brandkranen aan te brenigen. Kosten ƒ21.500, Een bedrag van ƒ3.000,wordt als subsidie verstrekt aan de „Sabena" die de mooi gelegen schapenboet van de heer Swaerts op de Hogeberg wil ko pen om te restaureren. Het gebouw waarin de (opgeheven) destructor heeft gestaan zal worden ge schikt gemaakt als bergruimte en op slagplaats van destructiemateriaal. Ei zullen een koelinstallatie, heetwater- en stoomapparaat worden geplaatst alsmede een scheidingswand. Het documentatieonderzoek dat te Oosterencl zal worden verricht als voorbereiding van een bestemmings plan ter vastlegging van het dorpsge zicht zal 3.000,kosten. Onder het motto 2 en m (2 uur rij den, een 1/* uur rusten) en „Drinkjijen- rijik" (Glaasje op, laat je rijden) startte het Verbond voor Veilig Verkeer met een grote Veilig uit, Veilig thuis - va- kantieaktie. De noodzaak voor deze campagne tonen de ongcvallencijfcrs van de juni/juli en augustusmaanden van vorig jaar, toen 837 doden en meer dan 15.000 gewonden vielen op onze Nederlandse wegen. Ook uit vergelijking met andere maanden van het jaar blijkt dat de va kantiemaanden tot de zwartste periode van het hele jaar behoren; de gestage stijging van de ongevallencijfers in de voorgaande jaren (1965 juni t/m augus tus 723 doden, 1966 738 doden, 1967 821 doden en in 1968 837 doden) roept de beklemmende vraag op hoe lang het nog zal duren dat duizend doden de schrikbarende tol wordt in het Neder landse vakantieverkeer. De grootste drukte #op onze wegen werd dit jaar geregistreerd toen op 27 juni de scholen en de metaalindustrie hun poorten sloten en bovendien een massale uittocht ontstond naar de T.T.- races in Assen. Een tweede golf volgde op 11 juli toen een aantal bedrijven in de provin cie Brabant, Limburg en Zeeland sloot, terwijl eveneens op 11 juli de vakanties begonnen van een groot aantal scholen en bedrijven in Nortlhrhein/Westfalen. Een derde hausse op cle wegen wordt op 25 juli verwacht als de vakanties van de bouwbedrijven, de textielindu strieën en een aantal collectief sluiten de bedrijven in de oostelijke en noor delijke provincies beginnen. Van de honderdduizenden, die er sinds 27 juni opuit trokken voor een vakantie in binnen- of buitenland, staat vast dat een groot aantal over onvol doende rij-ervaring en verkeersii$ de beschikt, factoren die het vong veelvuldig tot ernstige ongevallen ben geleid. Het Verbond adviseert daarom automobilisten, die om welke dan ook minder dan 5.000 km per rijden een minimum aan routine i doen door de komende dagen een flinke proefritten te maken, eeiï stille en geleidelijk op wat drul wegen. ui ie Een tweede belangrijk gevaar u n vakantieverkeer betekent de grote te van onbekendheid met afwijk verkeers- en gedragsregels in bis en buitenland Teneinde hierin een verbetering te brengen heeft het Verbond een te hoeveelheid voorliohtingsmati verspreid zoals een reisfolder, d oen oplage van een kwart miljoe; emplaren onder de werknemers een groot aantal bedrijven is vers en waarin onder meer gedragsadvi zijn opgenomen voor 't rijden op snelwegen (snelheidsipassering, 1 gen, filerijden, gedrag op verlt pleinen, enz.). Voorts een wanc& (oplage 25.000 ex.), die in samen •king met de Horeca verspreid onder motels, café's, wegrestauj etc. Voor hen die een buitenlandse kantiebestemming op het progrs hebben staan ligt een brochure die van twintig Europese lande; voornaamste afwijkende verkeersi geeft. Deze brochure is voor ƒ1,- ihet Verbond voor Veilig Verkeer krijgbaar en kan per briefkaart m besteld. De betaling 'kan geschu door naast de normale porto vier zegels van een kwartje bij te plali Omgekeerd wordt aan onze gre een Duits-, Frans- en Engelstalig* der met Nederlandse regels uitgc aan buitenlandse toeristen. Te koop gevraagd geschikt te maken als tweede woning. Brieven onder no. 239 aan bureau van dit blad. TE KOOP (bestelauto). De laad ruimte geïsoleerd. Nieu we banden. 37.000 km gedraaid. Tel. (02228) 432 lllililllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Jan Agter Dros Smederij Rentenaar, Oosterend Nu voor f39, terlenka en zuivere scheerwol, Honderden „enkele stuks" zeer mooie kwaliteiten in vele kleuren, ook in lichtgewicht. met en zonder capuchon Nu VOOr ƒ9,90, ƒ19,90, ƒ29,90 prachtige terlenka kwaliteiL met klein kleurverschil. Het succes van de Juttersmarkt Nli VOOF ƒ12,90, J 14,90 Zeer speciaal koopje in alle maten. astralon. In de kleuren bleu en wit zeer mooie ecll^-tnj^^ zelfstrijkend. Nu voor f5'90' f7'90' f9'90 zeer mooie kwaliteit. Nu 6 Stuks VOOr ƒ2,50 in de moderne kleuren. Nu VOOr ƒ12,90 terlenka. Nu voor ƒ15,90, 19,90, 22,90 En nog VELE ANDERE KOOPJES BEATRIXSTRAAT 17 - 19, DEN HELDER, TEL. (02230) 12779 Nu voor j 14,90 Nu voor ƒ15,90

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1969 | | pagina 2