Veilig uit, veilig thui
2 uur rijden - ^4 uur rui
NEELS ruimt op
N EELS heren- en jongenskleding
Rijbewijzen zijn nog niet altijd
veiligheidsbewijzen
tegen fabelachtig lage prijzen
Bouwvergunningen
in de afgelopen maand
Verbond voor Veilig
Verkeer startte niet ad
HUISJE
een Fiat
Voor diepvriezers
en koelkasten
Een vulpen
heeft
stijl
heeft sortering
HERENKOSTUUMS
Nu voor ƒ39,—, ƒ49,—, ƒ59,—, ƒ79,— ƒ98,—enz.
HERENGOLBERTS
TERLENKA HERENPANTALONS
nuvoor ƒ19,90, ƒ24,90, ƒ26,90
SPORTIEVE HERENJAGKS
HERENREGENJASSEN
HERENTRUIEN
HERENKAMERJASSEN
HERENGOLLTRUIEN
HERENWEEKENDERS
MODERNE HERENOVERHEMDEN
HERENZAKDOEKEN
HAZEWIND KLEUTERJASJES
HAZEWIND JONGENSJACKS
TERLENKA JONGENSPANTALONS
Nu voor ƒ12,90, ƒ13,90, ƒ14,90 enz.
5-10-20-30-40-50 pet. KORTING
DAT RIJBEWIJZEN nog lanq niet on
ze veiligheid garanderen, bewijzen de
dagelijks voorkomende verkeersonge
vallen. Wie ooit een slachtoffer van
een verkeersongeluk heeft opgezocht,
weet hoe in de ongevallenafdelingen
van de grote ziekenhuizen de rijen
bedden dicht bijeen staan. Deze zalen
zijn vaak overvol. Gebroken ledema
ten zijn dan nog de eenvoudigste ver
wondingen. Maar allerlei complicaties
kunnen zich voordoen. Een aantal pa
tiënten kan niet direkt geopereerd
worden, omdat zij lang bewusteloos
blijven, of omdat eerst een andere,
ernstiger verwonding moet genezen.
En soms staan zelfs de knapste dokto
ren en chirurgen vertwijfeld aan een
ziekbed. Machteloos moet men in een
ziekenhuis zien hoe de patiënt weg
kwijnt.
Buiten raast het verkeer verder. In
een café drinkt een bestuurder een
glaasje. En nog een glaasje. Dan stapt
hij weer op zijn bromfiets of in zijn
auto en rijdt verder. Onbekommerd
over hetgeen hem op de volgende
kruispunten staat te wachten.
IN HET revalrdatie-centrum Juliana-
oord in Laren spreken we met een en
kele patiënt. Het is maar één voorbeeld
uit velen die een ongeluk overleefden,
maar todh vele maanden in een zieken
huis doorbrachten en tenslotte opnieuw
moeten leren de getroffen ledematen
te gebruiken. Of die les krijgen in lo
pen op kunstbenen en het werken met
een kunstarm.
Eén enkel geval. Het is schrijnend
genoeg. We horen de geschiedenis van
Ton F., een dertigjarige typograaf. Zijn
gezicht staat blij, al zit hij in een rol
stoel, want hij mag over korte tijd het
revalidatie-centrum weer verlaten en
verder thuis oefenen. Hij is dan een
jaar verpleegd, maar hij vindt zelf dat
hij enorm geboft heeft.
„Ik kan alweer lopen", zegt hij. Hij
demonstreert het, heel langzaam en
voorzichtig. Maar zijn gang is onzeker
en wij moeten hem aan twee kanten
onder de arm nemen. Het is nog zoe
ken naar het juiste evenwicht.
Geen licht op
HET HAiD veel erger kunnen zijn,
horen we. Hij werd 's avonds laat door
een personenauto geschept in de buurt
van een zebrapad, toen hij niets ver
moedend overstak. „Die man had geen
lichten op", vermoed hij, „want ik heb
goed uitgekeken en niets zien aanko
men".
Hij herinnert zich, dat hij zich vast
greep aan de plotseling opdoemende
spatborden en voelt nog de zanderige
modder van de binnenkant. De snelheid
van de auto kon later worden afgeleid
uit de afstand, waarover hij was weg
geslingerd: 22 meter verder vonden ze
hem later terug tussen zijn aan flarden
gereten kleding. Zijn bril was helemaal
aan gruizels.
Dat gebeurde op 11 augustus. Eerste
vluchtige diagnose van de broeders uit
de ziekenwagen: sohedelbasisfractuur,
verbrijzelde ledematen, veel verwon
dingen. In bewusteloze toestand werd
hij aan het ziekenhuis afgeleverd. Daar
kon aan de armen en benen nog niets
gebeuren zolang de patiënt bewuste
loos was. Maar dat bleef hij. Tot 18
september.
Wie de schuld
DE AUTOMOBILIST die hem had
aangereden, liet nooit meer iets van
zich horen. „De fout ligt hier duidelijk
bij de voetganger", vertelde de ver
keerspolitie, „want hij stak niet over
op het zebrapad, maar enkele meters
hier vandaan". „De bestuurder van een
motorvoertuig is volgens de wet altijd
de schuldige'' leerde een rechtskundi
ge, „zo lang hij niet bewijst dat hij on
schuldig is. De bewijslast rust volledig
op deze automobilist".
De man werd opgespoord. Het bleek
een kunstschilder te zijn, bij wie hele
maal niets te halen was Het zou wei
nig zin hebben deze behoeftige te ver
volgen, want van enige schadeloosstel
ling zou toch geen sprake kunnen zijn.
Van drankmisbruik werd niets ge
constateerd. „Maar het is wel zeker,
dat deze knaap te hard gereden heeft",
vertelt zijn slachtoffer. „Ga maar na:
tweeëntwintig meter ben ik door de
lucht gezeild!"
Hij spreekt nog moeilijk, deze typo
graaf Dat komt, omdat ook zijn her
sens een flinke tik hebben opgelopen,
Wilskracht
„EERST ZAG ik nog alles dubbel
ook. Maandenlang heb ik gedacht, dat
er twee zusters naast mijn bed stonden
en dat ik twee boden eten kreeg
Het hersenletsel is ook oorzaak van
het minder goed functioneren van be
paalde zenuwen en van het even
wichtsgevoel. „Maar het was toch geen
sdhedelbasisfractuur", weet hij te ver
tellen, „ik had alleen maar een hersen
schudding". Dat moet dan wel een hele
zware geweest zijn.
Toen hij na vijf weken de ogen open
sloeg, kon hij zijn armen en benen niet
bewegen. Eén been was op vier plaat
sen gebroken en de rechterarm op ze
ven plaatsen. Doordat de spieren ge
raakt waren, bleken ook zijn vingers
verstijfd. Maar met een geweldige wils
kracht begon hij zijn spieren te oefe
nen. Zijn vingers dwong hij kralen te
rijgen. Met zijn handen wilde hij be
slist zelf een pakje openmaken als een
bezoeker iets meebracht. Lezen was er
met bij. Schrijven bleek vrijwel onmo
gelijk. Maar toen de operaties achter
de rug waren, zette hij toch allerlei
hanepoten op papier in de hoop, dat er
weer een leesbaar schrift uit zou ont
staan. En met zijn linkerhand lukte dat
tenslotte.
NA EEN HALF JAAR machteloos op
een bed te hebben gelegen in het zie
kenhuis, werd hij overgebracht naar
Juliana-oord in Laren en daar begon
nen de oefeningen. Armoefeningen,
beenoefeningen. Hij ging weer lezen,
moest beter en verstaanbaarder spre
ken, en probeerde rechts te schrijven.
Er kwam zelfs een schrijfmachine,
waarop hij tenslotte weer vlot kon ty
pen.
„We mogen blij zijn, dat er in ons
land zoveel mogelijkheden zijn", zegt
Ton. „In veel andere landen zijn de
medische mogelijkheden vaak veel
minder". We kijken naar de vele rol
stoelen en ontdekken, dat er heel veel
gelukkigen om ons heen zitten, die aan
de dood ontkwamen en hier weer wor
sen voorbereid op hun plaats in de
maatschappij. Sommigen met kunstle
dematen, maar dan toch met bruikbare
armen en benen.
„U ziet dat rijbewijzen nog geen vei
ligheid garanderen" klinkt zijn stem
weer. „Daarom zou het mischien zijn
aan te raden, dat iedereen maar dan
niemand uitgezonderd die zijn rijbe
wijs gaat halen eens wordt verplicht
op een vrije dag mee te gaan naar een
ziekenhuis of een revalidatiecentrum.
Juist om te zien, wat de vaak ver
schrikkelijke gevolgen zijn van ver
keersongevallen. Nog afgezien van de
dodelijke ongelukken, want de dokters
kunnen niet altijd redding brengen, al
denken we dat wel eens".
Geen belangstelling
„MAAR AL hebben we dan een rij
bewijs en maken we een keer brokken,
dat kan de beste gebeuren, dan laten
we toch een slachtoffer niet aan zijn
lot overIs die schilder noodt in het
ziekenhuis komen kijken?"
„Nooit. We hebben taal noch teken
van hem gehoord, ik niet en m'n fa
milie niet. En ik zou hem toch wel eens
willen spreken".
„En wanneer kunt u weer aan het
werk?"
„Ik hoop heel gauw naar huis te
kunnen. Dan moet ik nog een tijd oefe
ningen doen en dan met een paai
maandjes misschien is het weer zo ver
Ik snak er naar weer aan de slag te
kunnen. Hoe vond u me lopen!"
„Ongelooflijk voor iemand die zo ge
raakt is. En hoe gaat u nu straks naar
uw werk? Met een auto?"
„Nóóit van z'n leven in een auto!
Geef mij maar de fiets. Trappen kan ik
wel", en hij zwaait onverwachts een
been uit zijn rolstoel. „Hou je poten bij
je", zegt een patiënt in de invalidewa-
gen naast hem, „of ik prik je beide
banden lek!" Zelfs daar dreigen ver
keersmoeilijkheden, maar dan van de
gemoedelij'kste soort.
Het valt niet mee het elke patiënt
naar de zin te maken. Misschien kun
nen we proberen samen wat minder pa
tiënten te maken
Burgemeester en wethouders hebben
aan de onderstaande personen en instel
lingen de volgende bouwvergunningen
verleend
de heer M. H. van Boven te Dubbeldam
voor de verbouw van een huis aan de
De Ruyterstraat te Oudeschild tot zo
merwoning; de heer D. Bakker te Den
Burg voor de bouw van een garage bij
Beatrixlaan 80; de heer J. v. d. Berg,
De Dennen, voor de uitbreiding van
een cantine; de heer K. Linhose te Den
Burg voor de bouw van een garage
aan het Achterom; de heer W. F. van
den Broek te De Coöksdorp voor de
verandering van een woonhuis aan de
Kiikkertstraat; mevr. G. A. P. v. d. Vds-
Kilklkert te De Koog voor de verande
ring van de winkel Dorpsstraat 36; Mr.
F. R. Ide Roos te Amsterdam voor de
verandering van de boerderij B 74 in
Zuid-Haffel; de heer Th. Witte te Le-
verkusen voor de verandering van
een zomeihuis aan de Vogelmient te
De Koog; mevr. Hiley-Reurik te De
Koog voor de verandering van een
woonhuis aan de Ruigedijksweg; de
heer J. Biersteker te De Coeksdorp
voor de verandering en uitbreiding van
een woonhuis; de heer H. Sohürman te
Bottrop (Duitsland) voor de bouw van
2 appartementen op de hoek Dorps-
straat-Epelaan; de heer W. C. van 't
Noordenide te De Codksdorp voor de
bouw van een woonhuis aan de Molen
laan; de Gereformeerde gemeente te
Oosterend voor de verbouw van de
school aan de Schoolstraat tot kerkge
bouw; mevr. A. F. Daal'der-Touw te De
Koog voor de bouw van een garage
berging aan de Boodtlaan; de heer J.
C. Dros te De Coeksdorp voor de uit
breiding van het woonhuis C42; de
heer J. Witte te Oosterend O 138 b voor
de bouw van een fietsenhok; de meu
belfabriek P. A. Struijk te Rijssen voor
de bouw van een tenthuisje op „Loods
mansduin" te Den Hoorn; de heer
Witte te Oosterend, O 138 voor de bouw
van een bedrijfswoning; mevr. Karola-
Wetzel uit Essen-ReLl (Duitsland) voor
de uitbreiding van een zomeihuis; de
heer E. G. M. van Vijfeijiken te Beek
en Donk voor de verandering van de
boerderij Diek 17 te Den Hoorn en de
heer O. Kikkert te De Coeksdorp voor
de verandering en uitbreiding van een
keuken.
GESLAAGD
Mej. Agnes Gieles slaagde voor het
diploma madhineschrijven 165.
RAAD BEHANDELDE
BEGROTINGSWIJZIGINGEN
De gemeenteraad heeft vanmiddag
een aantal begrotingswijzigingen goed
gekeurd, waaronder de navolgende.
In huize Irene zullen ingevolge de
voorschriften in de wet op de bejaar
denoorden en de provinciale verorde
ning de plafonds van brandwerend ma
teriaal worden voorzien. Brandwerende
materialen zijn reeds toegepast in het
nieuwe gedeelte van het gebouw; cle
plafonds in het oude deel moeten dus
worden vervangen hetgeen ƒ27.500,
kost.
Van de heer H. F. Zijm te Den Hoorn
wordt een stuk grond gekocht van
0,95,70 ha voor totaal 24.500,
Van de heer P. D. Drijver te Den
Hoorn wordt eveneens grond gekocht
hetgeen op de begroting een bedrag
van 21.200,doet ontstaan.
De bijdrage van de gemeente in de
kosten van schooltandverzorging wordt
op ƒ1,per leerling gebracht, hetgeen
een bedrag van 7*600,betekent
De verhoging van de jaarwedden van
de wethouders brengt een uitgavenver-
meerdering van 3.058,teweeg.
De kosten van vervoer van de leer
lingen van de o 1. scholen in Midden-
en Zuid-Eierland naar het dorpshuis-
gymnastieklokaal te Oosterend komen
geheel voor rekening van de gemeente.
Het wordt noodzakelijk geacht op
Texel 52 nieuwe brandkranen aan te
brenigen. Kosten ƒ21.500,
Een bedrag van ƒ3.000,wordt als
subsidie verstrekt aan de „Sabena" die
de mooi gelegen schapenboet van de
heer Swaerts op de Hogeberg wil ko
pen om te restaureren.
Het gebouw waarin de (opgeheven)
destructor heeft gestaan zal worden ge
schikt gemaakt als bergruimte en op
slagplaats van destructiemateriaal. Ei
zullen een koelinstallatie, heetwater-
en stoomapparaat worden geplaatst
alsmede een scheidingswand.
Het documentatieonderzoek dat te
Oosterencl zal worden verricht als
voorbereiding van een bestemmings
plan ter vastlegging van het dorpsge
zicht zal 3.000,kosten.
Onder het motto 2 en m (2 uur rij
den, een 1/* uur rusten) en „Drinkjijen-
rijik" (Glaasje op, laat je rijden) startte
het Verbond voor Veilig Verkeer met
een grote Veilig uit, Veilig thuis - va-
kantieaktie. De noodzaak voor deze
campagne tonen de ongcvallencijfcrs
van de juni/juli en augustusmaanden
van vorig jaar, toen 837 doden en meer
dan 15.000 gewonden vielen op onze
Nederlandse wegen.
Ook uit vergelijking met andere
maanden van het jaar blijkt dat de va
kantiemaanden tot de zwartste periode
van het hele jaar behoren; de gestage
stijging van de ongevallencijfers in de
voorgaande jaren (1965 juni t/m augus
tus 723 doden, 1966 738 doden, 1967 821
doden en in 1968 837 doden) roept de
beklemmende vraag op hoe lang het
nog zal duren dat duizend doden de
schrikbarende tol wordt in het Neder
landse vakantieverkeer.
De grootste drukte #op onze wegen
werd dit jaar geregistreerd toen op 27
juni de scholen en de metaalindustrie
hun poorten sloten en bovendien een
massale uittocht ontstond naar de T.T.-
races in Assen.
Een tweede golf volgde op 11 juli
toen een aantal bedrijven in de provin
cie Brabant, Limburg en Zeeland sloot,
terwijl eveneens op 11 juli de vakanties
begonnen van een groot aantal scholen
en bedrijven in Nortlhrhein/Westfalen.
Een derde hausse op cle wegen wordt
op 25 juli verwacht als de vakanties
van de bouwbedrijven, de textielindu
strieën en een aantal collectief sluiten
de bedrijven in de oostelijke en noor
delijke provincies beginnen.
Van de honderdduizenden, die er
sinds 27 juni opuit trokken voor een
vakantie in binnen- of buitenland, staat
vast dat een groot aantal over onvol
doende rij-ervaring en verkeersii$ de
beschikt, factoren die het vong
veelvuldig tot ernstige ongevallen
ben geleid.
Het Verbond adviseert daarom
automobilisten, die om welke
dan ook minder dan 5.000 km per
rijden een minimum aan routine i
doen door de komende dagen een
flinke proefritten te maken, eeiï
stille en geleidelijk op wat drul
wegen.
ui
ie
Een tweede belangrijk gevaar u n
vakantieverkeer betekent de grote
te van onbekendheid met afwijk
verkeers- en gedragsregels in bis
en buitenland
Teneinde hierin een verbetering
te brengen heeft het Verbond een
te hoeveelheid voorliohtingsmati
verspreid zoals een reisfolder, d
oen oplage van een kwart miljoe;
emplaren onder de werknemers
een groot aantal bedrijven is vers
en waarin onder meer gedragsadvi
zijn opgenomen voor 't rijden op
snelwegen (snelheidsipassering, 1
gen, filerijden, gedrag op verlt
pleinen, enz.). Voorts een wanc&
(oplage 25.000 ex.), die in samen
•king met de Horeca verspreid
onder motels, café's, wegrestauj
etc.
Voor hen die een buitenlandse
kantiebestemming op het progrs
hebben staan ligt een brochure
die van twintig Europese lande;
voornaamste afwijkende verkeersi
geeft. Deze brochure is voor ƒ1,-
ihet Verbond voor Veilig Verkeer
krijgbaar en kan per briefkaart m
besteld. De betaling 'kan geschu
door naast de normale porto vier
zegels van een kwartje bij te plali
Omgekeerd wordt aan onze gre
een Duits-, Frans- en Engelstalig*
der met Nederlandse regels uitgc
aan buitenlandse toeristen.
Te koop gevraagd
geschikt te maken als
tweede woning.
Brieven onder no. 239 aan
bureau van dit blad.
TE KOOP
(bestelauto). De laad
ruimte geïsoleerd. Nieu
we banden. 37.000 km
gedraaid.
Tel. (02228) 432
lllililllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Jan Agter
Dros Smederij
Rentenaar, Oosterend
Nu voor f39,
terlenka en zuivere scheerwol,
Honderden „enkele stuks"
zeer mooie kwaliteiten
in vele kleuren, ook in lichtgewicht.
met en zonder capuchon Nu VOOr ƒ9,90, ƒ19,90, ƒ29,90
prachtige terlenka kwaliteiL
met klein kleurverschil.
Het succes van de Juttersmarkt Nli VOOF ƒ12,90, J 14,90
Zeer speciaal koopje
in alle maten.
astralon.
In de kleuren bleu en wit
zeer mooie ecll^-tnj^^
zelfstrijkend. Nu voor f5'90' f7'90' f9'90
zeer mooie kwaliteit. Nu 6 Stuks VOOr ƒ2,50
in de moderne kleuren. Nu VOOr ƒ12,90
terlenka. Nu voor ƒ15,90, 19,90, 22,90
En nog VELE ANDERE KOOPJES
BEATRIXSTRAAT 17 - 19, DEN HELDER, TEL. (02230) 12779
Nu voor j 14,90
Nu voor ƒ15,90