Particuliere Krim-gegadigden moeten met Recreatiestichting praten Nota B en W aan de Raad TWEEDE blad TEXELSE COURANT VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1969 Burgemeester en wethouders zullen de gemeenteraad voorstel len de gemeentelijke tien ha. van het recreatieplan De Krim te verkopen aan de Recreatiestichting Texel. Met het bestuur van de stichting is hierover al overeenstemming bereikt. De moge lijkheid dat het terrein in erfpacht aan Texelse partculieren wordt uitgegeven (zoals in het verleden steeds is beloofd) is daarmee niet van de baan, want B en W willen de Recreatiestichting verplichten tenminste 50% van de 10 ha. zo spoedig mogelijk aan derden in erfpacht uit te geven. Een moeilijkheid, die zich voordoet bij de uitgifte van de tien ha. is dat dit deel van het terrein niet als een zelfstandige eenheid is te zien, maar als onderdeel van het totale complex, waardoor exploitatie en beheer een gecompliceerde zaak is. Het voordeel is echter dat een centrum van meer allure kan ont staan. Het samengaan van beide exploitaties, die van de 10 ha. en die van de N.V. Coördinatiebouw, maakt het moeilijk één of meer particulieren te stellen naast de N.V. Coördinatiebouw. Daarom is gekozen voor tussenkomst van de Recreatiestichting. Alleen op deze wijze achten B en W een redelijk tegenspel tegenover de Coördinatiebouw mogelijk. Het bovenstaande blijkt uit een uit voerige nota van B en W over de stand van zaken met betrekking tot het veel besproken en al jaren slepende Krim- plan. Omdat een verkorte weergave van de nota aanleiding zou kunnen geven tot onduidelijkheden en misverstanden over Jezc belangwekkende aangelegenheid, publiceren wij de nota hieronder in ex- lenso. „In de raadsvergadering van 30 juni 1966 werd de laatste nota i.z. de ont wikkeling van het recreatieplan ,,De Krim" behandeld Uitgangspunt van het toenmalige college was, dat het bereid ras een ontwerp-bestemmingsplan, vaarbij het gebied een recreatieve be slemming zou krijgen, ter behandeling aan de Raad voor te leggen, wanneer voldaan werd aan de navolgende voor- vaarden I. Het op te stellen bestemmingsplan zou aan vrij-gedetailleerde bestem mingen worden gebonden, waarvan afwijking als regel niet zou zijn toe gestaan, tenzij zulks een afwijking in de bijbehorende voorschriften zou zijn voorzien. I Van de N.V. Coördinatiebouw zou worden geëist dat de 36 ha. waar over de N.V. toendertijd beschikte, ook in de toekomst één eenheid blijft, met welke eis beoogd werd een ver snippering van de eigendom te voor komen, maar in genendele een even tuele uitgifte in erfpacht van onder delen door de N.V. aan derden werd uitgesloten. 3. Van de N.V. Coördinatiebouw zou niet geëist worden, dat de grond eerst gemeente-eigendom zou dienen te zijn, alvorens deze een recreatief ge bruik zou kunnen krijgen. Wel werd het een logisch aansluiting bij het toekomstige gemeentelijke beleid ge acht van de NV het recht te bedingen het onderhavige terrein als eerste te mogen aankopen, wanneer de N.V. het complex als geheel zou willen af stoten. 1. De N.V. Coördinatiebouw zou ter meerder waarborging van de realisa tie van de geprojecteerde beplantin gen verplicht worden met de ge meente een z.g. „Overeenkomst plantplicht" af te sluiten. 5. Verlangd werd van de N.V. Coördi natiebouw, dat zij samen met de gemeente Texel (voor wat de exploi tatie van de gemeentelijke 10 ha. be treft) overeenkomsten zou moeten afsluiten i.z. de elektrifikatie, de wa tervoorziening en de aanleg van een riolering en een waterzuivering. De overeenkomst inzake de elektrifika tie, aan te gaan met de N.V. TEM, zou in elk geval de door de aanleg van dit recreatiecentrum noodzake lijk geworden verzwaring van de hoogspanningskabel Den Burg-De Cocksdorp moeten inhouden. De overeenkomst inzake de riolering en zuivering zou met de gemeente moe ten worden aangegaan. De voor de zuivering benodigde grond zou door de N.V. beschikbaar moeten worden gesteld. In de kosten van elektrifi katie, watervoorziening, aanleg rio lering en zuivering zou door de ge meente bijgedragen worden in ver houding tot de beschikbare opper vlakten. Ook de exploitatiekosten van de zuivering zouden verhoudingsge wijs gedragen moeten worden, (toen dertijd was de verhouding: gemeente 10 ha, de NV 36 ha, het gemeentelijk aandeel is derhalve 10/46. 5 De overige terreinwerkzaamheden (aanleg beplanting, wegaanleg, aan leg centrale voorzieningen) zouden het beste door de partners in eigen beheer kunnen worden uitgevoerd. Het toenmalige college van burge meester en wethouders sprak er zich ook over uit, dat een blijvende exploi tatie van de 10 ha. door de gemeente geenszins beoogd werd, waar van de invang af de bedoeling heeft voorge zeten dit terrein geheel of in gedeelten aan Texelse gegadigden in erfpacht uit te geven. De gemeenteraad verenigde zich in principe met deze uitgangspunten. Sindsdien is het verloop van zaken het navolgende geweest. BESTEMMINGSPLAN Aan de hand van een door het archi- tektenbureau Ir. H. N. van Wijk, b.i. te Soest opgesteld schetsplan werd door de toenmalige stedebouwkundige het bu reau Wieger Bruin, Vink en Van de Kuilen te Amsterdam, een ontwerpbe- stemmingsplan voor het gehele complex opgesteld, benevens de daarbij behoren de ontwerp-voorschriften. In dit ont- werp-plan werd de aanvankelijke op pervlakte vergroot van 46 ha. tot 55 ha Het totale plan heeft een capaciteit van 4320 personen, t.w.: 17.6 ha. huisjesterrein 1320 personen (waarvan 10,8 ha. duingebied, dat ook als kampeerterrein gebezigd kan t worden); 15 ha. kampeerterrein 3000 personen. Voorts omvat het plan 2,4 ha. dagre creatieterrein en een centrum voor cen trale voorzieningen ter grootte van 1,6 ha. De resterende oppervlakte (18,4 ha.) is bestemd voor groengordels; bossin- ,gels, wegen en rioolzuiveringsinstallatie. Dit plan werd op 17 januari 1967, na afloop van de officiële raadsvergade ring aan u toegelicht en kin in principe uw instemming hebben. Het plan werd in het kader van het door de Wet op de Ruimtelijke Orde ning vereiste vooroverleg toegezonden aan de Houtvester van het Staatsbosbe heer en de Provinciale planologische Commissie te Haarlem. Eerstgenoemde had generlei bedenkingen tegen het plan, het hoofd van de afd. gemeente lijke plannen gaf bij brief van 5 juni 1967 kenmerk 92633/11 o.m. te kennen het plan als een verdere uitwerking van het recreatieplan te beschouwen. „Wel is het opgevallen dat de ontworpen bos- partijen en groengordels beduidend in oppervlakte zijn verkleind en in diepte zijn teruggebracht. In het zuiden is een gedeelte van de aanvankelijk geprojec teerde groencomplexen in beslag geno men door een kampeerterrein en een zuiveringsinstallatie. Hiertegen bestaan bedenkingen. De groengordels zijn tot een zodanige minimale diepte terugge bracht dat de vraag rijst of mede in verband met de ongunstige klimatolo gische invloeden het beoogde effect op de thans voorgestelde wijze kan wor den bereikt". In overweging wordt voorts gegeven de aan te brengen boscomplexen en groengordels van voldoende oppervlak te en diepte te maken, zodat de aanleg en instandhouding hiervan niet illusoir moet worden geacht. Voor het overige kan met het plan worden ingestemd. Mocht het om financiële redenen nood zakelijk blijken de planologische opzet van het plan aan te tasten, dan lijkt het de commissie gewenst een eventueel herzien plan opnieuw te bezien. In dit geval wordt gaarne een ontwerpplan opnieuw tegemoet gezien. Dit is even eens het geval met het nader door Bur gemeester en wethouders uit te werken „onderdelen-plan voor de centrale re creatieve voorzieningen en recreatieve doeleinden II". Aanstonds stond wel vast dat het ter wille van de financiële haalbaarheid van het plan niet mogelijk zou zijn aan de door de Commissie voor de gemeen telijke plannen geuite wensen te vol doen. Immers zulks zou de onrendabili- teit van het plan alleen maar hebben bevorderd. Intussen werd in de vergadering van de adviescommissie voor de ruimtelijke ordening d.d. 12 november 1968 nog een niet al te zeer ingrijpende ontwerp- wijziging van het plan behandeld, met het doel het plan financiëel meer aan vaardbaar te maken. Op de financiële opzet van het plan wordt hierna inge gaan. NIEUWE ONTWIKKELING Een nieuw element kwam in de on derhandelingen met de NV Coördina tiebouw naar voren, toen de NV bij brief van 13 januari 1967 haar terrei nen bij de Krim aan de gemeente te koop aanbood. De kostprijs, inclusief rente-derving, zou voor 75 ha ƒ1.472.239,47 moeten bedragen. Wan neer de gemeente uitsluitend belang stelling zou hebben voor de in het ont werp-bestemmingsplan vervatte 45 ha, dan zou de NV bereid zijn de overige 30 ha tegen texafieprijs in eigendom te behouden. De NV zou ook bereiid zijn de gemeente het voor de aankoop be nodigde bedrag te lenen. Dit aanbod is uiteraard door ons nauwgezet op zijn aanvaardbaarheid overwogen. Opgestelde becijferingen hebben evenwel doen zien, dat op deze basis niet tot een rendabele' exploitatie van het totale complex zou zijn te ge raken. In oktober 1967 werd daarop in een bespreking ten kantore van de NV Coördinatiebouw te kennen gegeven, dat de gemeente van de aanikoop afzag. RECREATIESTICHTING Toen evenwel van de zijde van de NV te kennen werd gegeven dat zij het als een bezwaar ondervond, dat de ge meente op „twee stoelen zat" n.l. zowel als partner en deelhebber in hel plan anderzijds als afdwinger van bepaalde eisen (direkt middels de vaststelling van het bestemmingsplan en indirëkt middels de met de NV TEM af te slui ten overeenkomst inzake de elektrifica tie) en dat men de Rëkreatiestichting Texel een meer gerede partner zou vinden werden door ons terzake nadere besprekingen met het bestuur van do Rekreatiestidhting gevoerd. Genoemde stichting had zich reeds sinds het sei zoen 1966 belast met het beheer van de gemeentelijke 10 ha als reserve-cam ping. Te meer was hiertoe aanleiding, nu de Rekreatiestichting als gevolg van haar financiële situatie waarschijnlij ker slagvaardiger zou kunnen hande len dan de gemeente mogelijk zou zijn. Bovendien paste het zeer wel in de doelstelling van de Rekreatiestiohting te trachten de aan de ontwikkeling van dit recreatiecentrum verbonden proble men te helpen oplossen. Ook het bestuur van de Rekreatie stiohting was aanvankelijk zeer gepor teerd voor de aankoop van de gronden van de NV Coördinatiebouw. Overeen gekomen werd dat de Rekreatiestioh ting tenminste 50% van de beheerde gronden aan particulieren zou uitgeven. Het bestuur van de Rekreatiestiohting stelde wel ook zelf nog een deel van de oppervlakte in eigen exploitatie te willen behouden, waar de stichting im mers ook een blijvende taak in het complex zou behouden v.w.b. het on derhoud en beheer van de plantsingels, de wegen, de riolering etc. Daarnaast zcu de Rekreaticstichting ook de ver bindingsschakel blijven tussen de ge meente en de NV Coördinatiebouw enerzijds en de particuliere erfpach terts) anderzijds. Evenwel bleek ook voor de Rekrea- tiestichting de vraagsom een struikel blok. Door de stichting werd aan de NV nog een tegenvoorstel gedaan, dat de NV evenwel weer niet accep tabel achtte. Getracht is nog in de on rendabele top van dit plan naar ra ming van de Rekreaticstichting een be drag van ƒ500.000,belopende een subsidie van het Ministerie van Economische Zaken te verkrijgen, doch daarop bleek voor het totale complex geen uitzicht te bestaan. Zowel de Rc- krcatiestichting als de NV verklaarden zich in principe bereid een gezamen lijke ontsluiting en bouwrijpmaking van het recrcatieplan te willen nastre- Tijdens he't overleg tussen de NV Coördinatiebouw en het bestuur van de Rekreatiestichting verklaarde de NV zich nog bereid een belangrijk deel van de haar toebehorende gronden, be stemd voor kamperen en caravanning, a. d. stiohting in erfpacht uit te geven. De NV zou aldus alleen het huisjes complex en het centrum voor centrale voorzieningen (supermarkt, dagwinkels, cafetaria, kinderboerderij en midget- golfbaan) ter gezamenlijke grootte van 11 ha gaan exploiteren. De overige gronden ca 37 ha, waarvan ongeveer de helft is bestemd'voor plantsingels, parkeerterrein, sportvelden, zuivering, wegen en bermen, zou de stiohting in erfpacht kunnen krijgen tegen eeen ta rief van ƒ0,50 per m2, of zo de stich ting alleen belang zou hebben bij de te exploiteren oppervlakten, tegen een ta rief van ƒ1,per m2. Het bestuur van de Rekreatiestidhting heeft zioh op grond van een opgestel de rentabilitedtsberekening genood zaakt gezien ook dit aanbod van de hand te wijzen. SAMEN Thans blijft dus de* bereidheid van beide partners het complex gezamen lijk recreatierijp te maken en vervol gens eik de eigen oppervlakte te behe ren en te exploiteren. Intussen bereik ten beide partners over meerdere da- taiipunten van deze samenwerking vol ledige overeenstemming, o.m. wat de te hanteren verdeelsleutel bij de kosten- omslag betreft, zodat thans het punt is gekomen waarop de principiële over- eenseimming kan worden geconcreti seerd. Voor de nadere concretisering van de op te stellen overeenkomsten en rege lingen werd al besloten tot de instel ling van e enadviescommissie, bestaan de uit de heren J W. Bakhuizen, gede legeerd commissaris van de NV Coör- dinatie'commissie en/of de heer W. G. Metelerkamp Capperïberg, commercieel dirökteur van de NV, T. v. d. Heeriik, direkteur van de Rekreatiestichting Texel en de heren G. A. Oskam, M. Bosma en G. van Agteren voor de ge meente Texel. Punten, welke in dit gedetailleerd overleg aan de orde kwamen waren o.m. a. de aanpassing van het ontwerp-be stemmingsplan aan de wensen van de beide partners, resulterend in een ontwerp wijziging van dit plan op ondergeschikte punten, b de redaktie van de bij het bestem mingsplan behorende voorschriften. c. de mogelijkheid voor de clektrici- teitsaanleg voor bedoeld centrum Rijkssubsidie te verkrijgen. Door de NV TEM werd meegedeeld dat de door de partners te leveren bijdrage dn de kosten van het hoogspan ningsnet en van de opstelling van een centraal voedingspunt gesteld dient te worden op een bedrag van ƒ478 950,exclusief B.T.W. Intus sen is besloten hiervotor een aanvra ge om Rijkssubsidie bij het Ministe rie van Economische Zaken aanhan gig te maken. d. de mogelijkheid subsidie in de be planting te verkrijgen van het Staatsbosbeheer. e. de wijze waarop en de voorwaarden waaronder de gemeentelijke 10 ha ter beschikking van de Rekreatie stichting gesteld zouden dienen te worden. Geconcludeerd werd dat een verkoop aan de stichting, onder de verplichting dat zij tenminste 50% van het terrein aan Texelse gega digden in erfpacht dient uit te ge ven, het meest in aanmerking komt. f. kwesties als de al of niet openbaar heid van de door het centdum aan te leggen wegen (gekozen werd voor openbaarheid) en de consekwenties hiervan v.wh. de gemeentelijke be lastingheffing, zoals rioalgeld, straat- ibelasting etc. (in dit opzicht zal voor het complex geen enkele uit zonderingspositie kunnen worden ge maakt). g. dee tussen de gemeente en dc beide partners af te sluiten overeenkom sten inzake de aanleg van wegen, riolering, zuivering en beplanting, (de kosten van wagaanleg werden begin 1968 geraamd op 400 000, de kosten van de riolering en de zui vering op ƒ252.000, In .principe hebben wij al besloten u een verkoop van de gemeentelijke 10 ha aan de Rekreatiestichting voor te stellen. Het bestuur heeft zich met de onzerzijds voorgestelde verkoopcondi ties verenigd, zodat het betreffende ontwerp-besluit u zeer binnenkort ter bekrachtiging kan worden aangeboden. Evenzeer lijkt het nu mogelijk op korte termijn tot een tervisielegging van het ontwerpnbestemmingsplan met bijbehorende voorschriften te komen. De gemeentelijk met de Rekreatiestioh ting en de NV Coördinatiebouw af te sluiten overeenkomst i.z. de aanleg van wegen, riolering en zuivering zal ge zien de omstandigheid, dat op dit ter rein nog nauwelijks voorbeelden aan wezig zijn, nog de meeste zorg vragen. Belangrijk is dat uw raad in zijn ver gadering van 10 juni 1969 een exploi- tatiöverordening vaststelde, zodat het nu de bedoeling is deze overeenkomst op deze veerordening te funderen. Het betreffende ontwerpbesluit zal u ter behandeling worden voorgelegd zodra de onderhavige verordening zal zijn goedgëkerd. He't bereiken van overeenstemming van de beide partners met de NV TEM en het PWN zal door ons niet als voor waarde worden gesteld vóór de behan deling van het betreffende bestem mingsplan. Wij achten zulks een zaak van overleg tussen beide partners en de NV TEM en het PWN. Wij merken nog op dat in het voor gaande steeds sprake v/as van de NV Coördinatiebouw. De regelingen zul len evenwel worden aangegaan met de NV Nederlandse woning-financiering- maatsohappij te Hilversum, een doch- ter-NV van de NV Coördinatiebouw, waarbij de betreffende eigendommen intussen zijn ondergebracht. PARTICULIEREN In het verleden is meer dan eens ge suggereerd, dat de inwoners van De Cocksdorp en Eierland er oged aan zouden doen voor het beheer en de ex ploitatie van de 10 ha een combinatie van gegadigden te vormen. Deze sug gestie bleef tot voor kort steeds zonder resultaat. Wel werd de gemeente inci denteel door individuele particulieren benaderd, die te kennen gaven in een exploitatie in het onderhavige ge bied geïnteresseerd te zijn. De moeilijkheid is dat de 10 ha niet als een zelfstandige eenheid is te zien, maar als een onderdeel van het gehele complex moet worden beschouwd. Hierdoor komt ook de exploitatie en het beheer aanzienlijk moeilijker te lig gen, maar zal tegelijkertijd ook een centrum van meer allure kunnen ont staan. Het samengaan van beide ex ploitaties, die van de 10 ha en die van de NV Coördinatiebouw, maakt het moeilijk één of meer particulieren te stellen naast de NV Coördinatiebouw. Daarom hebben wij dan ook gekozen voor een intermediair van de Rekrea tiestiohting, welke stiohting wij even wel willen verplichten tenminste 50% van het terrein zo spoedig mogelijk aan derden in erfpacht uit te geven. Wij menen dat alleen op deze wijze een re delijk tegenspel tegenover de NV Coör dinatiebouw geleverd zal kunnen wor den. VERLIEZEN Tot dusver was op het onderhavige terrein nog niet van een normale ex ploitatie sprake. Vanaf 1966 werd het terrein beheerd als nood-camping Hoe wel de tot dusver gedane investerin gen zich hebben beperkt tot de aller noodzakelijkste heeft dit beheer in de afgelopen jaren niettemin de nodige aanloopverliezen opgeleverd. De verliezen op de exploitatie be droegen in: 1966 ƒ7.713,44 (aant. overnacht. 4182) 1967 325,45 (aant. overnacht. 17940) 1968 ƒ6.895,79 (aant. overnacht. 20755) Deze verliezen werden door het ge meentelijk grondbedrijf op de boek waarde van de onderhavige grond bij- geboëkt. Vorig jaar werd door het bestuur van de Rekreatiestiohting een plan opge steld voor de intensivering van het kampeergedeelte van de 10 ha een op pervlakte van 5,2 ha omvattende. De noodzakelijke voorzieningen belo pen een totaal bedrag van ƒ496.000, Het is verheugend dat het Ministerie van Economische Zaken de aan de ont wikkeling van dit terrein verbonden financiële moeilijkheden heeft onder kend en zich blijkens een brief van Ge- deputeeerde Staten van Noordholland van 28 januari 1969 in principe bereid heeft verklaard in de onrendabele top van deze lasten een Rijkssubsidie toe te zeggen van ƒ67.500, Daarnaast raamt de stichting voor het verwerven en bouwrijp maken van het zomeiihuisjesterrein (4,8 ha) nog een bedrag van ƒ406.500,te moeten in vesteren. Het bestuur van de stichting zou er het meeste voor gevoelen dat de 50 te bouwen huisjes do,or derden zou den worden gebouwd, zodat hier op dit moment nog slechts een pro memorie post voor is geraamd. MOEILIJK Uit het een en ander volgt wel dat de totale opzet weinig geschikt is voor een rechtstreekse inschakeling van particulieren. Immers niet alleen zou de Rijkssubsidietoezegging gevaar kun nen lopen, ook de bindingen met de NV Coördinatiebouw maken een dergelijke inschakeling voor betrokkenen weinig aanlokkelijk. Daarbij is het wel diude- lijk dat ook de te leveren investeringen eén of meer particuliere exploitanten voor grotere risico's zouden stellen, te meer daar de winst-kansen in de aan vang nu nog niet bepaald voor het grij pen zullen liggen. Te verwachten val. nl. dat de exploitatie ook in de eerst komende jaren nog betekenende aan loopverliezen te zien zal geven. Onder deze omstandigheden menen wij dat een gedeeld risico, zoals door ons wordt beoogd, te prefereren valt. In de opzet zullen de particulieren t.z.t. in de ge legenheid zijn één of meer kavels voor de bouw van een bungalow in erfpacht te nemen van de Rekreatiestichting, waarbij de exploitatie-risico's overzien baar zullen zijn. Daarnaast moet het mogelijk zijn ook eenheden als een kampwinkel en een kantine aan derden uit te geven. GEGADIGDEN Als gegadigden voor een exploitatie binnen de 10 ha meldden zich in de loop van de tijd aan: 1. een aantal individuele particulieren; 2. de Exploitatie-maatschappij Texel; 3. een groep van 27 particulieren. Het komt ons het meest rccel voor de bereikte overeenstemming met de NV Coördinatiebouw thans niet te frustre ren door nu alsnog een ander uitgangs punt te gaan kiezen. Wij vragen u der halve machtiging het onderhavige plan conform onze hiervoor uiteen gezette bedoelingen te mogen ontwikkelen en de particuliere gegadigden voor een ef fectuering van de door hen beoogde deelname aan het plan naar het be stuur van de Rekreatiestichting te mo gen verwijzen. Daanaast willen wij er nog op attenderen, dat het natuurlijk ook mogelijk is dat nu de NV Coör dinatiebouw heeft beoogd onderdelen van haar terrein aan de Rekreatiestich ting in erfpacht uit te geven parti culieren zich nader met deze NV in verbinding stellen om te pogen één of meer zelfstandige exploitatie-eenheden van haar in erfpacht te verkrijgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1969 | | pagina 5