Het Keukencentrum geeft z'n winst weg kinderboekenweek Fa. A. v. d. VIS Zn. Helena Rubinstein Suggesties die een goed bijdragen tot gesprek Welvaart neemt toe maar de mensen blijven ontevreden... SMIDJE VERHOLEN EN DE RARE ALCHIMIST S foorleeswedstrijd op 30 oktober van der Slikke Parkstraat 20, Den Burg, tel. 2371 HOLLAND NOORD AAN HET WOORD Kom kijken Kom dat zien! een wasemkap voor 25 gulden een wasemkap voor 75 gulden Kom kijken Kom dat zien! Ja, met BIO-CLE AR Complete schoonheids behandeling voor een jonge vette huid. 20 Praten leren we al vroeg en elkaar met woorden in de haren zitten ook, naar met elkaar van gedachten wisse len n.a.v. èen probleem is een kunst die geleerd wil worden. De belangrijkste regel: goed luisteren is van meer belang dan veel praten. Wil het gesprek een zo goed mogelijk esultaat hebben, dan moet ieder «roepslid haar/zijn inbreng hebben en naarmate men korter en zakelijker for meert, des te gemakkelijker wordt voor de anderen het luisteren. De groep moet kunnen profiteren an de kennis en het inzicht van ieder id, want „twee weten meer dan één". Omdat e'en groep wel uit meer dan wee leden zal bestaan, is de kans op een chaotisch gesprek groter. Daarom inkele suggesties. Het leiden van het gesprek Het is de bedoeling dat de inhoud an de speciale pagina in de krant de stof voor het gesprek levert. Het gaat om een levendig en open gesprek, waarbij ieder aan bod komt; de discus sie moet ordelijk en begrijpelijk zijn. Het is dus goed dat er een gespreks leider is: zij/hij hoeft niet deskundiger te zijn dan de anderen, maar het is van belang dat er iemand is, die de ande ren behoedt voor afdwalen. Voor de gespreksleider hij leidt het gesprek vanuit de vra gen die op de speciale pagina van de krant geformuleerd zijn; hij ziet erop toe dat ieder aan het woord komt en gelaten wordt; hij dringt erop aan dat men respekt en aandacht voor eikaars mening heeft; hij stimuleert de groep als het ge sprek stokt; - hij vat van tijd tot tijd (bijv. na be spreking van iedere vraag) het be sprokene samen, hij kan daartoe voor zichzelf wellicht intussen korte notities maken; hij ziet er tenslotte op toe, en dringt erop aan, dat er inderdaad een aan tal meningen en konklusies, en mo gelijk gerezen vragen over het on derwerp, uit de bus komen; Dus geen enkel gesprek beëindigen xmder op papier te hebben gezet wat er namens de groep aan Bergen gerap porteerd zal worden. Voor de groepsleden - het slagen van het gesprek hangt niet alleen af van de gesprekslei der; - iedere deelnemer draagt hiertoe bij door zakelijkheid en zelfdiscipline; - in een groep van bijv. 10 personen zal ieder gemiddeld 90°/o van de tijd luisteren Het verslag - de groep kiest tevoren een „verslag gever" (hoeft niet steeds dezelfde te zijn); - deze maakt aantekeningen tijdens het gesprek; - hij bespreekt aan het eind van de avond met de groep wat in het ver slag vermeld zal worden; Suggesties voor een avondindeling vóór een afgesproken tijd bijv. half acht is ieder aanwezig; van half acht tot acht uur leest men gezamenlijk de algemene informatie over het onderwerp en de gespreks- vragen, kiest men een verslaggever en maakt men vervolgens afspra ken over een nadere tijdsindeling in verband met de vragen, een kop koffie; dan het gesprek, uitgaande van de geformuleerde vragen; wellicht halverwege nog een korte koffiepauze; het gesprek niet te lang laten uitlo pen, want het verslag moet nog ge maakt worden. Het gaat niet om deskundigheid, wel is nodig een bepaalde basiskennis als u een deskundige in uw woonplaats kent, nodig hem uit In het kader van de kinderboeken- eek wordt donderdagmiddag 30 ok tober in het gebouw van de openbare bibliotheek een voorleeswedstrijd ge houden, waaraan kinderen uit de hoog ste klassen van de lagere scholen deel nemen. Elke zesde klas van elke school vaardigt een vertegenwoordiger af, die na voorselectie is aangewezen. Suppor ters van de verschillende scholen zijn belkom, evenals ouders en eventuele andere belangstellenden. De wedstrijd Vgint om 16.00 uur. HET NEDERLANDSE volk is thans meer dan dubbel zo welvarend als omstreeks het begin van deze eeuw. De gehele bevolking heeft in deze welvaartstoeneming gedeeld, al is het wel zeker dat dit niet voor alle groe pen in even sterke mate het geval is geweest. Welvaart is de mate waarin de mens aan zijn behoeften kan voldoen De verhouding tussen zijn behoerten en zijn middelen bepaalt voor de mens hoe groot zijn welvaart is. Aan de behoeften is een benedengrens, evenwel geen bovengrens. Hoewel de ene mens meer nodig heeft dan de ander, kan men toch wel stellen dat de behoeften een voortdurende groei ende rijsteberg vormen. Sommige mensen klagen dat de welvaart toch niet zo sterk toeneemt, maar in de meeste gevallen is dat niet waar. Een feit is dat bij vele mensen de behoeften sneller groeien dan de middelen en dan sc h ij n t de wel vaart kleiner te worden. EEN VAN DE belangrijkste aspecten van de welvaart is dat wij meer kun nen kopen dan voorheen. Zelfs de be volkingsgroepen die min of meer ach ter zijn gebleven bij de welvaart, kun nen tegenwoordig meer permitteren dan vijftig jaar geleden. Ook in het ge zin van een ongeschoolde arbeider leest men nu een krant, maar in het begin van deze eeuw kon deze uitgave er meestal niet af. Wij geven tegenwoor dig een geringer bedrag aan de pri maire levensbehoeften uit en kunnen ook luxueuzer kopen. Ook voor een man met een heel gewoon salaris is bij voorbeeld een kostuum van ƒ350, niet meer onbereikbaar. Wij kunnen meer geschakeerd en vaak met ons inkomen nu méér en andere behoeften dekken dan in het verleden. Wat bij een analyse van de wel vaartsontwikkeling op langere termijn o.m. opvalt is het feit, dat er een dui delijke structuurverandering in het uit gavenpatroon van arbeiders en beamb ten is opgetreden. Er is sprake van een verschuiving van de primaire beste dingscategorieën (voeding, huur, kle ding, schoeisel) naar de meer secundai re sectoren van beschaving, ontspan ning en sociale zekerheid. Omstreeks 1900 besteedde het ge middelde arbeidersgezin de helft van zijn inkomen aan voedsel. Aan „cultu rele uitgaven" werd nog geen 8°/o be steed, nu 30 a 40°/o. De uitgavengroep „woninginrichting en huisraad", die destijds niet meer dan 1 Vz°lo van het budget vroeg, steeg tot plm. 8°/o in de naoorlogse jaren. Veel bestedingscategorieën NA 1950 ZIJN IN ons land de lonen sterk gestegen. Toch kwam maar een deel van deze inkomstenstijging vrij voor de „vrije consumptie". Ongeveer 38°/o van de inkomstenstijging was no dig om de prijsstijgingen op te vangen, plm. 22°/o ging op aan belastingproces sie en uitbreiding der sociale verzeke ringen, zodat ongeveer 40°/u overbleef voor de „vrije" besteedbare middelen. •Deze netto-inkomstenvermeerdering kwam niet aan enkele, doch aan vele bestedingscategorieën ten goede. Als de welvaart toeneemt, wordt het overige geld verdeeld over een hele reeks be stedingscategorieën, zij het niet in evenredige mate. De reisbureaus profi teren meer van de welvaart dan de stroopfabnkanten, om maar eens een voorbeeld te noemen. Bestedingscategorieën, die door de welvaart 't meest worden gestimuleerd zijn het verkeer (auto), de ontspanning (televisie, grammofoon, bandrecorder) en recreatie (vakanties). IJdelheid is een der meest markante menselijke trekken en in een tijd van toenemende welvaart wordt een deel der gezinsuitgaven besteed om de per soonlijke status meer aanzien te geven. Men besteedt meer geld aan kleding, in de zorg voor het uiterlijk en komt vaker in de schouwburg. Hierbij bootst men vaak bevolkingsgroepen na die ho ger staan genoteerd op de maatschap pelijke ladder. De arbeiders laten zich in hun consumptieve emancipatie lei den door de levensstijl van de midden stand en omgekeerd neemt de midden stand gaarne iets over van de levens stijl van de maatchappelijke elite. Dat gaat allemaal aardig wat geld kosten en dat is bepaald niet de laatste reden dat men mensen, wier inkomen in kor te spanne tijds duidelijk is gestegen, toch regelmatig hoort klagen. Krampachtig DE SOCIOLOGISCHE achtergronden van de inkomstenbesteding hebben dus duidelijk te maken met allerlei be wuste aspiraties om op te klimmen op de maatschappelijke ladder. Daarbij doet zich het verschijnsel voor, dat veel mensen willen behoren tot een groep een klasse, een sociale rang, een stand" waar zij op grond van hun positie en/of ontwikkeling eigenlijk niet bij passen. Door verandering van het uit gavenpatroon kan men anderen en zichzelf evenwel de illusie schenken, dat men wel behoort bij die maatschap pelijke groepen waar men tegen op ziet. Het is duidelijk dat hierdoor het be stedingspatroon in sterke mate wordt vastgelegd en krampachtigheid in het budget wordt bevorderd. Veel mensen genieten niet ten volle van hun wel vaartstoeneming, omdat zij hun hogere inkomsten besteden aan uitgaven die ze hoofdzakelijk maken om hun sociale status wat op te vijzelen. Deze sterke en krampachtige gebon denheid aan externe sociale krachten en machten doet ons begrijpen, dat dui zenden mensen ondanks hun inkomens- vermeerdering toch niet erg gelukkig zijn. Het begrip „vrije consumptie" is daarom in zekere zin een fictie. Vrije consumptie is er pas wanneer de men sen hun geld geheel besteden aan de dingen waar ze echte zin aan hebben of die ze echt nodig hebben. Van vrije consumptie is echter geen sprake, wanneer men een deel van zijn inkomen besteedt aan uitgaven die men alleen doet om bij andere groepen in de smaak (of op) te vallen. co"Y*xxf i'uwo 13. Toen smidje Verholen de volgen- e ochtend wakker werd, was het weer •en stuk opgeknapt en alles noodde tot en frisse ochtendwandeling. „Wat zal f nu doen?" peinsde de smid, toen hij !ch had aangekleed. „Eigenlijk moet ik terder reizen. Aan de andere kant ge- «uren er zóveel vreemde dingen met 'Warte Kluddes, die klappen uitdelen, n oude kastelen, waar spoken rond walen...., nee nee, ik blijf hier. Ik daar hte fijne wel eens van weten". I()en dat besluit eenmaal was geval- -a, begaf de smid zich naar beneden 11 daar zette de herbergier een vor- klijk ontbijt voor hem gereed. „Heeft aeneer lekker geslapen?" vroeg de Qan. „En heeft meneer nog pijn op zijn hoofd? Een reist meneer vandaag weer verder?" „Ik heb lekker geslapen en ik heb geen pijn meer," antwoordde smidje Verholen. „Bovendien bevalt het me in uw herberg zó goed, dat ik besloten heb nog een paar dagen te blijVen". „Heel graag meneer, héél graag", antwoordde de herbergier blij. Natuur lijk liet smidje Verholen zich zijn ont bijt goed smaken en toen alles tot de laatste kruimel verdwenen was, greep hij tevreden naar zijn pijp. Maar. die was er niet! Niet in de buitenzak ken, niet in de binnenzakken en even min in de broekzakken! Op de slaap kamer was de pijp ook al niet te vin den! ,,Wel sakkerloot", mopperde de smid. „Heb ik die pijp dan bij profes sor Nosco laten liggen?" Maar nee, hij herinnerde zich duidelijk, dat hij zon der pijp bij professor Nosco was bin nengekomen. „Dan kan ik hem alleen maar in het Knekelwoud verloren heb ben", mompelde hij. „Dat zal dan wel gebeurd zijn, toen ik bij dat oude ka steel die klap kreeg. Ja, zo zal het ge beurd zijn. Die pijp ligt daar vast nog ergens!" Smidje Verholen begaf zich nu on middellijk naar het Knekelwoud om zijn pijp te zoeken en hij keek natuur lijk goed uit of hij de Zwarte Kludde niet zag. En juist daérom viel zijn oog plotseling op iets heel vreemds. Zie maar eens hoe hij naar die dikke boom staat te kijken Bij aankoop van een keukeninstallatie gecombineerd met een keukenbuffet en/of hang- of legkasten met een totale waarde van ƒ1000,of meer (winkelwaarde ƒ217, Bij een keukeninstallatie met een to tale waarde van ƒ500,of meer (winkelwaarde ƒ217, Zie Showroom in de Weverstraat. Vergelijk prijs en kwaliteit. Er is van alles aan de hand t/m zaterdag a.s. bij Uw boekhandel n.v. langeveld de rooij Bio-Clcar is een wetenschappelijke behandelingsmethode, speciaal samengesteld om de oorzaak van een niet volmaakte huid te neutra liseren. BIO-CLEAR PORE LOTION herstelt en reinigt je huid. Helpt de overmatige aktiviteit van je huidklieren te verminderen. 2 oz. f 8.-. BIO-CLEAR WASH desinfecteert en vernietigt alle onzuiverheden, ontstaan door verontreinigde poriën. 3|/2 oz. f 7.50. BIO-CLEAR CREAM stimuleert door haar drogende werking en vernieuwt de natuurlijke cellen tot in de diepste lagen van je huid f 6.75 BIO-COVERFLUID dekt volkomen en vormt de completering voor een nieuw, zacht en volmaakt gaaf gezicht, f 7.25. NIEUW VOOR NEDERLAND: BIO-CLEAR MASK schoonheidsmasker voor een jonge vette huid. f9.50. BIO-CLEAR SHAMPOO speciaal voor vet haar. f 8.50. Alleen verkrijgbaar bij Drogisterij - Parfumerie - Schoonheidssalon llllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllll

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1969 | | pagina 7