EEN LAND OM TE WONEN Ons gebied moet schoon blijven Recreatie en Toerisme De gespreksgroep Opmeer aan het woord Vrijheid van wone INDUSTRIALISATIE MAAKT BOERENLAND GEZOND! Geen emplooi voor kader in Noordkop Jeugd aan het woord Een stap in de goede richting 1 Er is in het kader van de gespreksaktie „Holland Noord aan het woord" druk gediscussieerd over het eerste onderwerp „Een land om te wonen of een land om te werken?" In niet minder dan 86 verslagen liggen de meningen vast van de discussiegroepen, die in het gebied ten noorden van IJmond en Zaanstreek zijn gevormd en die in de afgelopen weken bijeen zijn geweest om over de gestelde vragen van gedachten te wisselen. De discussievragen waren Dient het accent voor Holland Noord, mede gezien de ontwikkeling van het gehele Noordzeekanaalgebied meer te liggen op het „wonen" of op het „werken"? 2. Dient een eventuele industrialisatie in Holland Noord op talrijke plaatsen te worden bevorderd of dient zij beperkt te blijven tot enkele daarvoor aange wezen of nog aan te wijzen industriekernen? 3. Moet de bevolkingstoename vooral worden geconcentreerd in een beperkt aantal woonkernen of dient de burger de vrijheid en de mogelijkheid te worden gelaten zich overal te vestigen waar hij wil? Dient de recreatieve functie van Holland Noord en de daaraan verbonden uitbreiding van de toeristenindustrie te worden bevorderd? 5. Legt de overheid niet te zwaar de nadruk op de industrialisatie van Holland Noord met voorbijzien van zijn grote agrarische betekenis? Op deze pagina publiceren wij enkele verslagen van discussiegroepen of uittreksels daarvan, alsmede een globaal overzicht. Wij hebben daarbij geens zins de pretentie volledig te zijn, en recht te laten wedervaren aan het „zoveel hoofden zoveel zinnen". Het is slechts een greep uit de meningen, die een in druk kan geven hoe o.a. over de eerste discussiestof wordt gedacht. 4. Uit de ontvangen verslagen van de discussiegroepen kan de conclusie worden getrokken, dat de grootst mo gelijke meerderheid van de gespreks groepen van mening is, dat het ac cent voor Holland Noord meer dient te liggen op het „wonen" dan op het „werken". Tegen de vestiging van kleine, lichte industrieën bestaat geen bezwaar, doch de zware industrie ziet men liever in het Noordzeekanaalge bied of in het Balgzandproject. Over het algemeen is men bereic de consequentie van de woonfunctie van Holland Noord te aanvaarden. „Pendelen" wordt niet verworpen, mits de afstand tussen woon- en werk plaats niet te lang is en de reistijd be perkt. Over aanvaardbare afstand en reisduur lopen de meningen uiteraard uiteen. In dit verband wordt sterk ge pleit voor betere verbindingen. Opvallend is de vraag naar „scho ne" industrieën. In vele verslagen wordt aandpcht gevraagd voor een mogelijke luchtvervuiling. Men wil Holland Noord voor alles schoon houden. EEN VAN DE 86 Wat gaat er gebeuren met het inge brachte materiaal naar aanleiding van de gespreksactie „Holland Noord aan het woord"? en heeft dit invloed op het te voeren beleid van Holland Noord? Is het mogelijk, dat door deze gespreks actie een democratiseringsproces op gang kan komen, waaraan alle geledin gen kunnen meedoen? Onze gespreks groep heeft de hoop uitgesproken, dat hetgeen ter sprake wordt gebracht niet zal verzanden en er wezenlij iets mee gedaan zal worden". Aldus besluit de gespreksgroep Opmeer het verslag van de gehouden discussie. Hoe deze groep over de eerste vragen denkt, publice ren wij onderstaand. 1. Volgens onze gespreksgroep dient het accent voor Holland Noord op het wonen te liggen. In verband met de te verwachten bevolkingstoename zal het zeer zeker noodzakelijk worden een vorm van hoogbouw te kiezen. Hierbij wordt niet gedacht aan de bouw van z.g. flats die we her en der zien ver schijnen. Deze woonvorm is veelal on leefbaar door geluidshinder, te kleine woonruimten, gebrek aan privacy, een tonigheid etc. Onze gedachten gaan uit naar geheel nieuwe woonvormen met name naar grote woonconcentraties waarin diverse voorzieningen zoals me dische zorg, winkels, sportaccommoda tie aanwezig zullen zijn, terwijl hoge eisen aan de woonruimten gesteld die nen te worden, vooral t.a.v. geluidshin der etc. Wij zouden graag een geïnte greerde samenlevingsvorm zien Lp.v. 'n verbrokkelde en in hokjes ingedeelde samenleving, waarin vele mensen geïso leerd worden, o.a. bejaarden, weduwen, buitenlandse werknemers etc. In deze samenleving zal de communicatie een grote plaats moeten innemen. In Hol land Noord is nog veel ruimte en bestaat de mogelijkheid tot experimen teren t.a.v. nieuwe woonvormen. Voor een groot aantal mensen zal er naast het wonen ook werkgelegenheid geboden moeten worden. Volgens ons zal deze werkgelegenheid enerzijds in de agrarische sector gevonden moeten worden en anderzijds in lichte en schone industrie, waarbij wij waakzaam moeten zijn voor water- en luchtver ontreiniging. Wij denken aan de ont wikkeling van toeleveringsbedrijven, dienstverlenende bedrijven etc. 2. Pratend over industrialisatie vroe gen wij ons af of industrialisatie vol doende werkgelegenheid zal bieden in de toekomst. We staan op het ogen blik aan het begin van een technologi sche ontwikkeling, die nog niet te over zien is. Het blijkt dat diverse bedrijven hun productie kunnen vergroten zonder het personeelsbestand uit te breiden. Veel industrieën zijn nog ambachtelijk, hetgeen zich in de toekomst zal wijzi gen. Naarmate de mens over meer vrije tijd zal beschikken, zal zijn behoefte veranderen en zal m.n. het diensten pakket t.o.v. het industriële pakket gaan toenemen. Dit betekent dat de in dustrie in de toekomst minder werkge legenheid zal gaan bieden, terwijl de werkgelegenheid in de dienstensector zal toenemen. Omdat wij in Holland Noord het accent op het wonen leggen, zijn wij van mening, dat de vestiging van indusrtie (schone en lichte indu strie) /dient te geschieden op enkele daarvoor aangewezen of nog aan te wij zen industriekernen. Omdat bepaalde industrieën zich bij voorkeur bij elkaar vestigen, omdat zij op elkaar zijn af gestemd (z.g. external economy) is het van belang dat hiermee rekening wordt gehouden. Wij zijn voorts van mening, dat het aanbeveling verdient enige grote indu striekernen te vormen i.p.v. zeer veel kleine industrieterreinen. Het lijkt erop dat diverse gemeente besturen er een hobby van maken in hun gemeente voor industrie te zorgen; zij pakken elkaar de vliegen af en heb ben vaak weinig oog voor belangen buiten de eigen gemeente. Wanneer er enkele grotere industriekernen gevormd worden], zal de |wegaanleg misschien sneller op gang kunnen komen, omdat er dan ook meer overzicht komt w&ar de wegen moeten komen. Het huidige slechte netwerk van wegen, vooral in West-Friesland en de slechte verbin ding van noord-oostelijk Noordholland met Amsterdam bevorderen de vesti ging van industrie niet. 3. Omdat de Randstad uitpuilt, zal Holland-Noord m de toekomst steeds meer een woonfunctie gaan vervullen. In verband met het aantal mensen dat zich in Holland Noord zal gaan vesti gen, is het van groot belang dit nu reeds te plannen. Ons inziens dienen er grote woonkernen te komen i.p.v. yerspreide woonkernen. Degenen die zich in Holland Noord willen gaan ves tigen, zullen een keus moeten kunnen maken tussen een aantal geplande gro te woonkernen. De bestaande woonker nen moeten zo groot zijn dat er een aantal minimum basis-voorzieningen in stand gehouden kunnen worden (o.a. middenstand, onderwijs, etc.) opdat de ze woonkernen een eigen leven kunnen krijgen of behouden. Voor verschillende voorzieningen zul len deze woonkernen op hun beurt weer aangewezen zijn op de grotere woonkernen. Zij dienen zich dus niet te ontwikkelen tot grotere woonkernen. Volgens ons komen de plaatsen Alk maar - Schagen - Medemblik - Hoorn, met in het midden van dit vierkant, Opmeer/Hoogwoud in aanmerking zich te ontwikkelen tot grotere woonkernen. Deze plaatsen zullen a.h.w. een cen trumfunctie moeten krijgen. Er dient een stuctuurplan gemaakt te worden, waarin de woonfunctie gestalte kan krijgen en daarop volgend dient een ge meentelijke herindeling plaats te vin den. De gemeentelijke herindeling die op het ogenblik aan de orde is, ver sterkt de bestaande structuur, nl. die HOLLAND NOORD AAN HET WOORD van de verzuiling (confessionele ver deeldheid), agrarische verschillen (vee teelt, landbouw, fruitteelt etc.), concur rentie tussen verschillende gemeenten (hobbies van gemeentebesturen, auto nomie van de gemeenten etc.). Op nieuw zouden wij het wonen in een toe komstig perspectief willen zien. Dit is waarschijnlijk een financieel moeilijke zaak, waarvoor o.i. een oplossing ge zocht moet worden in samenwerking met de overheid, landelijk, provinciaal en regionaal. 4. Waar mensen wonen en werken, zal behoefte zijn aan recreatie. Met het toenemen van de bevolking zullen ook de recreatieve voorzieningen uitgebreid dienen te worden. Hierbij denken we aan het bebossen van minder goede grond, zoals bijv. de Mijze, etc., waarin speeltuinen, speelweiden, etc. De IJs- selmeerkust en de Noordzeestranden zullen ontsloten moeten worden voor toeristen uit binnen- en buitenland. Deze kusten zullen voor Holland Noord eveneens van groot belang zijn. Voor de bewoners van Holland Noord zal ook aandacht geschonken moeten worden aan recreatie in de naaste omgeving van de woonkernen zoals: parken, sportaccommodatie, speeltuinen, ge meenschapshuizen etc. Er zullen ont moetingsruimten moeten bestaan voor de bewoners waarin verschillende be volkingsgroepen en leeftijdsgroepen el kaar kunnen ontmoeten en tot activi teiten kunnen komen. Voor deelname hieraan zou bijv. entreegeld gevraagd kunnen worden of tegen betaling abon nementen verstrekt kunnen worden, waardoor een en ander financieel mo gelijk zal kunnen zijn. De behoefte aan een bepaalde vorm van recreatie of het beoefenen van sport, hobbies, etc. zal uit de bevolking zelf voort moeten ko men, door de bevolking gezamenlijk ge stalte moeten krijgen. Dit betekent dat er tussen overheid en bevolking com municatiekanalen moeten bestaan, waarlangs een en ander tot stand kan komen. 5. Wanneer de overheid over her structurering praat, zal zij duidelijk moeten maken, wat haar uitgangspunt is. Het lijkt er inderdaad op, dat de overheid de nadruk legt op industriali satie en voorbijgaat aan de grote agra rische betekenis van Holland Noord. Deze agrarische betekenis zou haar uit gangspunt moeten zijn. Holland Noord is een bij uitstek agrarisch gebied met een overwegend agrarische structuur. Uitgaande van deze agrarische struc tuur zal tot een herstructurering geko men moet worden. De overheid zal een duidelijke EEG-politiek moeten voeren t.a.v. Holland Noord. Ook in de agra rische sector staan we voor grote ver anderingen, bedrijfsvergrotingen, ver dere mechanisatie etc. Het doel van de EEG-overeenkomsten is produceren, daar waar het goedkoopst geproduceerd kan worden. Die produkten die in Hol land Noord goedkoper geproduceerd worden, zullen dus de aandacht moeten hebben. De agrarische industrie diem daarop afgestemd te worden. De klimaatveranderingen dienen in de agrarische sector te beginnen. Deze verandering wordt belemmerd door de kleine begroting voor ontwikkeling en sanering. De investeringen die bedrijfs- vergroting met zich meebrengen zijn voor velen financieel een onmogelijke zaak. De grootste investering is veelal gelegen in de aankoop van grond. In de veeteelt neemt de grond 2/3 deel van de totale investering. De overheid zou hiervoor een oplossing moeten bie den, bijv. door de grond te kopen of door het instellen van een grondbank, die de grond verpacht. De agrarische herstructurering zou dan misschien versneld kunnen worden. De omscho- lingsmogelijkheden zouden aantrekke lijker gemaakt dienen te worden o.a. de lonen tijdens de omscholing. Een groot probleem in Holland Noord is de ver deeldheid naar confessies, gemeenten, etc. De bevolking is zich nog te weinig bewust van algemene, gemeenschappe lijke belangen. De antwoorden op de vraag of de recreatieve functie van Holland Noord en de daaraan verbonden uitbreiding van de toeristenindustrie dient te wor den bevorderd, variëren uiteraard, al is de meerderheid voor een bevordering van de recreatieve functie. Vooral een verdere onsluiting van de IJsselmeer- kust en bevordering van het watertoe risme mede met het oog op een ont lasting van het Noordzeekustgebied vindt vele pleitbezorgers. Enige meningen Groep van Texel: Voorstander van een planmatige uitbreiding van het toeris me, inclusief het dagtoerisme. Essen tiële voorwaarde, dat de vereiste open bare voorzieningen t ij d i g tot stand worden gebracht en bij het realiseren van plannen grote aandacht wordt be steed aan de negatieve nevenverschijn selen, die een dergelijke uitbreiding met zich mee kan brengen. Groep uit VVieringerwerf: Wanneer men er van uitgaat, dat voor een ver betering van het leefklimaat een groter aantal inwoners noodzakelijk is dan is ook uitbreiding van de recreatie nood zakelijk om dit te bereiken. Het is ge rende ongeveer drie maanden per wenst strand en duinen verder te ont sluiten en aandacht te besteden aan de mogelijkheden in het oostelijk deel van de provincie. Groep uit Middelie: Recreatiefunctie bevorderen. De toeristenindustrie zal hier gelijke tred mee moeten houden. Deze sector zal in de toekomst steeds meer werkgelegenheid kunnen en moe ten verschaffen. Groep uit Callantsoog: Ja, uitbrei ding tot massatoerisme. Argumenten: gelegenheid tot fijne recreatie voor de bevolking van de grote steden gedu- jaar. De overige maanden rust genoeg voor eigen bevolking. Meer welvaart. Groep uit Hoogwoud: De recreatieve functie voor de eigen bevolking bevor deren, niet die voor de toeristenincju- strie. Groep uit Bergen: Massatoerisme Het is verheugend, dat aan de gespreksactie ook vele groepen jongeren deelnemen. Een (St. Nicolaasj-verlanglijstje van een dergelijke groep uit Alkmaar vermeldt o.a.: „Er moet meer aan recreatiemogelijkheden wor den gedaan en niet alleen voor het toerisme. Wij willen een gro te speelhal voor sport, dans, mime, toneel, concert, tentoon stellingen, handenarbeid, vor mingswerk, enz. Een hal als een reuze Stuif-in, waarin van alles gebeurt en van alles gedaan kan worden". zoekt geen stilte. Dus: stranden, wat sportgebieden meer ontsluiten d' snellere toegangswegen, betere p keerruimten. Toegangswegen tasten het landschapsschoon niet aan, ook i de rust, zodoende wordt een and vorm van toerisme beschermd. Als n weet, dat men zijn auto niet kwijt k blijft men elders hangen langs de v Groep uit Hoorn: Wij willen ons j bied graag rustig houden en vrijwaï van een overmatige stroom toerist Dat neemt niet weg, dat er voor de gen bevolking meer gelegenheid m litgai komen voor recreatiemogelijkheden, (gtbi Groep uit Purmerend: Slechte gr< H den, die vrijkomen niet meer beste g, te men voor landbouwgrond, doch v: houden voor recreatie of industrie. Groep uit Wieringerwerf: Een groter aantal kernen van ca 50.000 woners is verre te verkiezen boven kele kernen van 100.000 en nog me inwoners. Niemand van de groep J inzien om welke reden het nodig dat Alkmaar bijv. tot 250.000 inwon* zou moeten groeien. Groep uit Alkmaar: Onbeperkte ve tigingsvrijheid dient onmogelijk te b] ven. Er is een voorkeur voor middi grote woonkernen, die de mogelijk! p| den scheppen voor algemeen recreati f: ve voorzieningen. Zeer grote coiicenti ties van leefgemeenschappen zijn gewenst. De groep bepleit inspraak de bevolking vooraf bij stands- dorpsuitbreidingen. Groep uit Waarland: Zeer grt woonkernen moeten beperkt blijven Alkmaar, Purmerend, Hoorn en Helder. Elk dorp moet de mogelijkhi krijgen uit te groeien tot 5.000 - 10.' inwoners, waardoor o.a. de middi stand betere bestaansmogelijkhedi krijgt en de leefbaarheid van d< plaatsen gegarandeerd wordt. Groep uit Aveïlhorn: Van hogerhai de woningbouw in de dorpen stimul ren en in steden als Alkmaar, Hoorn Purmerend afremmen, zodat er ee grotere spreiding van woonkern* komt, o.a. sterk bevorderen van ee goed gemeenschapsleven. Groep uit Castricum: In princip vrijheid van keuze van woonplaats e Cr woonvorm. De gedachte van enke! grote steden spreekt aan. Daarnaast ee aantal dorpen voor ontwikkeling aai wijzen. Bij huidige situatie vreest me: dat wanneer de keuzemogelijkheid t.a.i het wonen groter wordt, vele dorpe zullen ontvolken. Groep uit Lutjebroek: De burge moet vrij zijn in de keuze van zij woonplaats. Er wordt van hogerhan veel te weinig rekening gehouden m« het individu in de samenleving. Diri gisme naar grote woonkernen leidt to blij excessen. Groot-Alkmaar, Groot-Hoon Groot-Purmerend worden ten zeerst afgekeurd. Beperken tot natuurlijk groei. Karakter van de eigen plaats zo veel mogelijk handhaven. Geen hoog 'bouw wanneer laagbouw het dorps beeld heeft beheerst D pre Cr bos vor uit atg zijn dit vlie gui gel 196 vli< De gespreksgroep Monnicken- dam is in het algemeen van oor deel, dat nog maar weinig beïn vloeding van het overheidsbe leid door de bevolking mogelijk* is, met name buiten de politiek om. Vaak zijn plannen in een vergevorderd stadium, zodat door acties e.d. hoogstens van een ombuiging in de opzet spra ke kan zijn. Unaniem wordt daarom de discussie-mogelijk heid in het kader van „Holland Noord aan het woord" als een stap Ski de goede richting be schouwd. Ook een van de gespreksgroepen in Schagen wil het accent leggen op het wonen met die restrictie, dat begelei dende werkgelegenheid noodzakelijk is. Naar haar mening ontbreekt in de Noordkop het noodzakelijke kader, om dat voor dit kader geen emplooi kan worden gevonden. Werkgelegenheid in de regio maakt en houdt een gebied beter bewoonbaar. Gewezen wordt op de vergrijzing en op de grote groep jongeren, die het gebied (ten noorden van Alkmaar) na genoten voortgezet of beroepsonderwijs verlaat. Deze groep uit Schagen en zij staat in deze mening niet alleen ziet bevordering van de werkgelegen heid o.a. in vestiging van overheids diensten in Holland Noord. 1. Industrie gaat zich vestigen op plaatsen waar de ondernemen dit aan trekkelijk vindt. Stimulering (door de overheid van vestiging van industrie zal zich moeten bepalen tot de meest centraal gelegen plaatsen in een gebied. Niet ieder dorp of gemeente kan aanspraak maken op industrievestiging. Niettemin vindt de groep het wenselijk dat op betrekke lijk korte afstand industrie wordt ge vestigd, zonder dat hierbij wordt ge dacht aan grote bedrijven of liever ge zegd groot-industrie. Een inpoldering van het Balgzand zou een stimulans kunnen betekenen, alhoe wel de groep door de aanwezigheid van de marine in Den Helder de nodige moeilijkheden verwacht. Wel is de groep ook van mening dat de invloed van dte zouthoudende lucht van invloed zal zijn op eventuele indu strievestigingen. 2. De burger moet zelf kunnen bepa len waar hij wil wonen, mits rekening wordt gehouden met bestaande bestem mingsplannen. De groep heeft bezwaar tegen te stringente bemoeiingen van planologi sche diensten. Wel wordt ingezien dat voor het be reiken van een bepaald voorzieningen- peil een groei van Alkmaar, Den Hel der en Hoorn tot 100.000 inwoners noodzakelijk is. Dit is ook belangrijk voor de rest van het gebied. Algemeen is de groep van mening dat moet worden gewaakt tegen het creëren van te grote steden. Een ma ximum van 100.000 inwoners wordt vol doende geacht. Voor een groei van bijv. Alkmaar Schagen en Den Helder is een gezonc achterland belangrijk. Men zou graa£ zien, dat de dorpen kunnen groeien to; minimum 3.000 inwoners. Aangedrongen wordt hoogbouw bi] het maken van plannen, zoveel moge lijk te vermijden. Dit mede in verbanc met de toekomst waarin we nog mee; dan nu zullen worden geconfronteerd met vrije tijd. Bij woningbouw zal hier mee tevens rekening moeten worden gehouden door bijv. een hobbykamei in te calculeren. 3. De kunstrecreatie wordt gezien ali een landelijke zaak. Hierbij zou aandacht kunnen worden geschonken aan een betere ontsluiting waarbij voor de Noordkop ook de zg Stamweg belangrijk is. Daar ook het achterland aantrekke lijk kan zijn voor de groep „badgasten* zal bijv. het provinciaal bestuur zid moeten beraden over de mogelijkheden Hierbij wordt gedacht aan de mogelijk heden op het gebied van watertoerisme en watersport. Aanleg van aanlegstei gers met de nodige voorzieningen is noodzakelijk. De (provincie zou verder langs de onder haar beheer staande wegen pick nickplaatsen dienen te creëren alsmede waar mogelijk beplantmgen. Als voorbeeld werd genoemd, de pro vinciale weg Verlaat-Middenmeer en Stolpen-Wieringermeer, waar de pro vincie eigenaresse is van diverse ge schikte stroken grond. Bij ruilverkave ling bijv. Geestmerambacht en Niedor- per Kogge aandacht schenken aan re creatie. De kosten zullen moeten ko men uit de hiervoor bestaande „potjes" C.R.M.; Econ. Zaken en bij de provin cie. 4. De agrariërs in onze groep zien alternatieve werkgelegenheid in het gebied als een bijdrage tot het gezond- maken van de agrarische sector. Meer dan in andere beroepstakken is hier schaalvergroting noodzakelijk. „Industrialisatie maakt het boeren land gezond'' aldus de beide veehou ders. Bekeken zou kunnen worden of in verband met de zuiveloverschotten fa bricage van uit melk bereide chemi sche produkten mogelijk en rendabel zou kunnen worden gemaakt. In het door ons besproken gebied vindt men in hoofdzaak veehouderij en akkerbouw. me var ner ner eer dei grc d\v da; koe vei

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1969 | | pagina 6