Vorderingentest is nog omstreden hulpmiddel bij selectie NUTSSPAARBANK Scholengemeenschap reilt en zeilt naar wens maar.... HOOFDEN VOELEN MEER VOOR PSYCHO-TECHNISCHE TEST Van De Koog naar zuiveringsinstallatie AANLEG VAN DRIE KILOMETER LANGE RIOOLPIJP BEGONNEN Texelse vogelliefhebber wint twee vogels Medewerkers Maartenhuis vertolkten Middeleeuws kerstspel Museum op tweede kerstdag open Kerstzangsamenkomst trok minder publiek Applicatiecursus in Den Helder 29, 30 en 31 december a.s. De sinds augustus j.l. bestaande Rijksscholengemeenschap Texel func tioneert naar wens. Ondanks het werken met twee vrij ver van elkaar gelegen schoolgebouwen heeft de samenvoeging van de oude ULO en HBS tot een nieuwe onderwijsinstituut met aanzienlijk meer mogelijkheden in de praktijk geen ernstige moeilijkheden opgeleverd. Er is echter één heet hang ijzer waar het laatste woord voorlopig nog wel niet over zal zijn gezegd: het toelatingsbeleid. Dat kwam naar voren in het gesprek dat wij een dezer dagen hadden met de heren C. v. d. Eijk en J. Hennephof, resp. rector en conrec tor van de scholengemeenschap. Bij het vaststellen of een leerling kan worden toegelaten tot de brugklas en in welke afdeling daarvan, vinden zij het oordeel van het hoofd van de lagere school nut tig doch onvoldoende wetenschappelijk gegrond. Zij willen dit oordeel aanvul len met een zogenaamde schoolvorde ringentest. Omdat deze gedurende het vijfde en zesde leerjaar van de lagere school wordt gehouden volgens een door des kundigen samengestelde methode, is men afhankelijk van de medewerking van de hoofden van de lagere scholen. Deze hebben echter vrij ernstige be zwaren, voornamelijk van praktische aard, tegen deze testmethode. Als er dan beslist een wetenschappelijk ge grond en onafhankelijk oordeel moet komen voelen zij meer voor een psycho technisch onderzoek waaraan zich dan wel alle candidaten voor de scholenge meenschap zouden moeten onderwer pen. Het feit dat voor het onderzoek de toestemming van de ouders nodig is, is een der bezwaren die rector Van der Eijk tegen de psycho-technische test heeft. Het is boendien een „moment opname". Er zijn meer methoden om de capaciteiten van de adspirantleerlingen te meten. Dat kan gebeuren door een proefklas. Het is een redelijk goede me thode gebleken maar vooral bij grote aantallen leerlingen ontstaan organisa torische problemen. Het betekent voor de leraren van de scholengemeenschap dubbel werk in een toch al drukke (examen) periode. Dan is er het toela tingsexamen, maar het bezwaar daarte gen is dat die ongelukkig kan uitval len. Gevaar Het gevaar dat een ongeschikte leer ling geluk heeft met de problemen die hem worden voorgelegd zodat hij hoger wordt gewaardeerd dan juist is, is niet gering. Ook het omgekeerde is moge lijk. De heer Van der Eijk vertelde ons dat alleen een methode acceptabel is die een indruk geeft van de vorderin gen die een leerling maakt in de loop van een vrij lange periode. Niet de kennis op een bepaald moment is door slaggevend maar het vermogen om de gedoceerde stof te verwerken en het tempo waarin dit gebeurt. Vooral daar van is het succes van de determinatie in de scholengemeenschap afhankelijk. Ook het hoofd van de school waar de leerling vandaan komt kan daarvan 'n vrij aardige indruk hebben, maar zo vinden de heren Van der Eijk en Hen nephof het zal voor hcJm vaak moei lijk vallen om een objectief oordeel te geven. Vooral bij de kleinere scholen kent het betrokken hoofd de ouders meestal goed en zal hij de neiging heb ben de leerling naar een zo „hoog'' mo gelijke vorm van onderwijs te verwij zen. De kans is dan groot dat kinderen in de brugklas terecht komen die het daar niet bolwerken maar dan niet naar een beter passende onderwijsvorm kunnen overstappen. De schoolvor mingstest, ontworpen door specialisten op didactisch gebied, verstrekt door middel van de computer een volstrekt objectieve „score" die mèt het oordeel van het schoolhoofd een uiterst be trouwbaar gegeven vormt. Omdat tien duizenden kinderen aan dezelfde schoolvorderingentest worden onder worpen is de score die met de score van kinderen van tientallen andere scholen in het land kan worden verge leken een veel eerlijker indicatie van de kwaliteit van de betrokken leerlin gen dan het oordeel van het school hoofd dat uiteraard over lang niet zo veel vergelijkingsmateriaal beschikt. Zo kan ook makkelijk de „kwaliteit" van de betrokken lagere school worden vastgesteld; dat kan aangenaam maar ook pijnlijk zijn De 112 leerlingen die' nu in de brugklas zitten en inmiddels hun kerstrapport hebben ontvangen zijn bij de toelating op geen enkele ma nier geselecteerd en volgens de heren Van der Eijk en Hennephof is hef na deel daarvan reeds gebleken in de vorm van een aantal leerlingen dat niet kan meekomen; zij zijn ongeschikt geble ken voor de eenvoudigste vorm van algemeen vormend voortgezet onder wijs. Wat moet men mef deze leerlin gen aanvangen? Ze zouden zich mis schien uitstekend thuisvoelen op bij voorbeeld de LTS of een andere school voor beroepsonderwijs, maar daar is het niet mogelijk tussentijds leerlingen op te nemen. Dat betekent: de rest van het jaar „voor spek en bonen" mee draaien en na afloop misschien opnieuw beginnen met het brugjaar van LTS/ Landbouwschool. Volgens de heer Van der Eijk zou dit probleem zich ook voordoen bij een scholengemeenschap waarbij ook het beroepsonderwijs be trokken is, zolang de programma's van de brugklassen niet hetzelfde' zijn. Des gevraagd bleek ook conrector J. G. de Winter de schoolvorderingtest als hulp middel bij de selectie te prefereren. Ander geluid Gisteren hadden wij een gesprek met de heren H. Veldhuis, S. Bakker en Jac. van Wolferen, de hoofden van resp. de CVO-school, Thijsseschool en Jan Drij- verschool. Zij vertelden ons dat zij en alle» andere collega's van de Texelse la gere scholen van mening zijn dat niet moet worden overgegaan tot invoering van de schoolvorderingentest als toe- latings- en selectiemiddel. Zij beschou wen zo'n test niet veel waardevoller dan de gebruikelijke schoolrepetities en vinden dat het schoolhoofd zeer wel in staat is een betrouwbaar oordeel te ge ven. Dat is in de praktijk ook wel ge bleken. Natuurlijk is hij nie't onfeil baar, maar dat is de schoolvorderin gentest óók niet. Juist het brugjaar is het middel om uit te" vinden of de leer ling geschikt is voor Mavo 3, Mavo 4, Atheneum om Havo. Graag wordt toe gegeven dat de schoolvorderingentest op zichzelf een zeer goede methode is maar 't systeem dwingt alle betrokken scholen tot het paralel laten lopen van het leerprogramma. Dat geeft nogal wat problemen, vooral op de twee- mansscholen waar het hoofd graag wat improviseert om tot een zo gesmeerd mogelijk verloop te komen. Men was het erover eens dat zoveel mogelijk moet worden voorkomen dat in de brugklas kinderen terecht komen die er niet thuishoren maar dat gevaar wordt door de schoolvorderingentest geenszins uitgesloten. Er zal altijd een groepje kmderen zijn dat uitvalt. De heren Bakker, Van Wolferen en Veld huis zien in de vorderingentest ook ge varen. Het komt voor dat kinderen die aanvankelijk geen beste start maken (als gevolg Van factoren die weinig met intelligentie te maken hebben maar door, bijvoorbeeld, aanpassingsmoei lijkheden) later op dreef komen. Ook gebeurt het dat een veelbelovende leer ling later afzakt. De capaciteiten kun nen nergens beter worden beoordeeld dan in de brugklas. Verwend De schoolhoofden kunnen zich wel voorstellen, dat vooral de leraren van HBS-zijde geporteerd zijn voor een schoolvorderingentest. „Zij zijn ver wend met kinderen van een bepaald niveau; nu krijgen ze leerlingen met uiteenlopende capaciteiten, zoals ook de onderwijzers aan de lagere scholen die in hun klassen hebben". (Volgens de heer V.d, Eijk is hier van een mis verstand sprake. De score van de schoolvorderingentest speelt pas een rol aan het eind van het brugjaar als gekozen moet worden tussen die vier vormen van voortgezet algemeen vor mend onderwijs). Niettemin, tegen een psychotechnische test hebben de hoofden geen bezwaar. Men gaat ervan uit dat de daarbij toegepaste methode zodanig is dat ook een wetenschappe lijk verantwoorde en onafhankelijke indruk kan worden verkregen van het „opnamevermogen" van de betrokken leerling. Bezwaren van de ouders ver wacht men niet; dank zij subsidiëring kunnen de kosten ook geen belemme ring vormen. Het als „niet objectief" gedoodverfde oordeel van het hoofd der school heeft belangrijke voordelen. Het hoofd kent de omstandigheden en het milieu waaruit het kind voortkomt en weet dus of het van huis uit zal wor den gestimuleerd en geholpen bij de hem misschien zwaar vallende studie. Van de honderd als „geschikt" bevon den kinderen levert 85% geen proble men op, zo menen de hoofden. De uit slag van de schoolvorderingentest wordt als 90% betrouwbaar be schouwd. Om dat verschil van 5% (dat door het voorgestelde psychotechnisch onderzoek) nog kan worden terugge bracht, wil men „de poppenkast" van de schoolvorderingentest niet aanha len. De schoolhoofden vinden dat de scholengemeenschap rustig kan inde len volgens het advies dat zij uit brengen. Dezelfde schoolhoofden ga ven overigens te kennen, dat zij zich bij de besprekingen die over deze kwestie binnenkort toch zeker gehou den zullen moeten worden, niet al te star zullen gedragen. Het bovenstaande zal voor onze le zers hopelijk niet de indruk wekken dat om de schoolvorderingentest een slag op leven of dood wordt gestreden. Er is verschil van mening over, maar van beide zijden verwacht men wel tot een of ander compromis te kunnen komen. Geruststellend is het dat alle betrok kenen streven naar een methode, die voor de betrokken leerlingen de beste is. Belangrijker is het dat Rijksscholen gemeenschap intussen functioneert. Dat nog lang niet iedereen weet welke mogelijkheden de scholengemeenschap biedt, blijkt bijna dagelijks uit vragen die door ouders aan schoolhoofden en andere mensen van het onderwijs wor den gesteld. Haast klassiek is de vraag: „Mijn zoon wil naar het Atheneum; moet-ie nu naar Den Helder?" Daarom het volgende: de Rijksscho lengemeenschap biedt keuze uit vier opleidingen: Het Atheneum (6 jaar), waarvan het diploma toegang geeft tot het hoger wetenschappelijk onderwijs; de Havo (5 jaar), waarvan het diploma toegang geeft tot bijv. HTS en 4-jarige Mavo, die aansluiting geeft op middel baar beroepsonderwijs zoals MTS en de 3-jarige Mavo die als vooropleiding voor meerdere administratieve beroe pen zou kunnen worden aangemerkt. Het eerste jaar zitten alle leerlingen door elkaar in de brugklas, zodat de keus tussen de vier opleidingen zolang kan wachten. Er zijn momenteel vier brugklassen maar het is een misver stand om te denken dat elke brugklas op één der vier opleidingen aansluit; in alle klassen zitten leerlingen van uiteenlopende capaciteiten. Iedere brugklas heeft een speciale mentor, die o.a. is belast met het geven van studie lessen; de kinderen moeten „leren leren" De mavo-afdelingen en het atheneum-havo hebben een enigszins zelfstandig karakter en staan resp. on der leiding van de conrectoren De Winter en Hennephof. Nare consequentie De eerste jaren verkeert men nog in een overgangsfase, want pas over drie jaar zullen de oude ULO en HBS door de nieuwe opleidingen zijn ver vangen. Een nare, maar tijdelijke con sequentie van deze situatie is, dat de leerlingen, die nu nog in de oude ULO- en HBS-klassen zitten, niet mogen doubleren. De ouders van de leerlingen uit de derde klas van de HBS-afdeling hebben onlangs een brief gehad, waar in wordt meegedeeld, dat een leerling die blijft zitten van de school zal af moeten. Hij kan nl. het onderwijs in de nieuwe derde klas niet volgen, omdat het een atheneum-havo klas is, die twee jaar lang totaal andere lessen heeft gehad. Er komt aan de Texelse Rijksscholengemeenschap geen „be zemklas", waarin de zittenblijvers vol gens het oude systeem les krijgen. Der halve wordt de ouders op het hart ge drukt eraan mee te werken, dat de kin deren wél overgaan; als dat niet lijkt te zullen lukken, is het zaak contact op te nemen met de schoolleiding om te zoeken naar een andere meer pas sende opleiding Meerdere onvoldoen des op het kerstrapport betekenen dat de ouders zich hierover moeten beraden en zonodig met hun pupillen een hartig woordje moeten wisselen. Integratie Op de scholengemeenschap wordt alles in het werk gesteld om de inte gratie te bevorderen. Alle brugklassen zitten in het HBS-gebouw aan de Ele- mert en in iedere klas wordt zowel door Mavo- als Atheneumleraren les gegeven. Alle tweede klassen (2 mavo en 2 atheneum) zijn ondergebracht in het oude ULO-gebouw aan het Schil derend. De verschillen zullen nog meer vervagen door één schoolkrant, één leerlingenorganisatie en één ouder commissie. Ideaal zal het zijn als ook over één gebouw wordt beschikt met gezamenlijke sportvelden en andere faciliteiten. De kans op spoedige ver wezenlijking van dit gebouw liggen voor Texel niet ongunstig. Zowel voor het ULO- als het HBS-gebouw geldt dat zij nodig vervangen moeten wor den. De scholengemeenschap telt 450 leer lingen, wat ongeveer de helft is van met aantal dat als normaal voor een derge lijke veelzijdige opleiding wordt be schouwd. Texel heeft alle reden om daar tevreden mee te zijn. Een scholen gemeenschap waarin ook het beroeps onderwijs is opgenomen, zou natuur lijk nog veel mooier zijn, maar de prak tisch moeilijkheden, die een dergelijke combinatie oproept, zijn veel groter dan wel eens wordt vermoed. Te Amsterdam werd in de zalen van Artis van 19 tot en met 21 december de jaarlijkse Districtstentoonstelling van de Ned. Bond van Vogelliefhebbers voor de provincie Noordholland gehou den. De heer Jac. Dijker, Diek 24 te Den Hoorn, lid van Kotex, had voor deze grote tentoonstelling 5 vogels inge schreven, t.w. 3 kleurkanaries en 2 zaadetende tropische vogels, door hem zelf gekweekt en dus in de A-klasse in geschreven. Het is wel een zeer groot succes voor deze kweker, dat hij met zijn zelfgekweekte „Edelzanger" het Groepskampioenschap der zaadetende tropische vogels won en hiermede be slag legde op drie prijzen en wel het Groepskampioen wandschild, de bonds- medaille der Ned. Bond van Vogellief hebbers en als extra prijs twee tropi sche vogels, t.w. spitsstaart amadines. Als bijzonderheid dient hierbij ver meld te worden dat de heer Dijker de eerste Texelse vogelkweker is, die na de oprichtmg van de vier jaar oude vo gelafdeling, deelnam aan een grote pro vinciale districtstentoonstelling. Nu er echter „één schaap over de dam is", zullen er mogelijk volgend jaar meer Texelse vogelkwekers zijn die de lan delijke concurrentie aandurven. DE KOOG Op zeer verdienstelijke wijze hebben de medewerkers van het Maartenhuis te De Koog in de Her vormde kerk aldaar twee uitvoeringen gegeven van een middeleeuws kerst spel. Dat gebeurde tegen een smaakvol uitgevoerd decor van dennegroen rietmatten, kaarsen en vetpotjes. De spelers hadden het zich verre van mak kelijk gemaakt. Het stuk werd geheel in oud-Hollandse tekst gebracht en ook de zang was moeilijk genoeg om een serieuze voorbereiding en studie nood zakelijk te maken. Na een uitvoerige begroetingsceremonie door de spelers, zoals dat bij dergelijke opvoeringen in de middeleeuwen gebruikelijk was, werd het spel vrij streng volgens de in het Lucas-evangelie aangegeven lijnen uitgevoerd. De genodigde toeschouwers (ouders, kinderen en relaties van het Maarten huis) waren getuige ivan een stukje middeleeuwse cultuur. Mevrouw L. Rijsselberghe-Verboom, direk trice van het Maartenhuis, zei in haar welkomst woord dat zij dit geboortespel vooral van toepassing vond omdat het Maar tenhuis op het punt staat herboren te' worden. Het moet nl. aanzienlijk wor den uitgebreid om te kunnen blijven bestaan. DE KOOG In De Koog is een de zer dagen begonnen met de aanleg van een rioolpijp die zal lopen van de Dorpsstraat (bij de hoek met de Brink) naar een drie kilometer zuidelijker ge legen punt tussen Californiëweg en Pe- likaansweg. Op dat punt komt in de nabije toekomst de grootste rioolzuive ringsinstallatie van Texel. Deze zal niet alleen het rioolwater van De Koog verwerken maar van het hele recreatie gebied in de omgeving. De toekomstige capaciteit is voldoende om het afval water van 20.000 mensen te verwerken; voorlopig zal de zuivering echter op ca 10.000 mensen zijn afgestemd. Deze grote capaciteit vereist een gro te dikte van de toevoerbuis die momen teel wordt gelegd. De betonnen pijp heeft op de meeste plaatsen een door snee van 90 centimeter. Het riolerings- net van De Koog komt nu nog uit op een vloeiweide. De vloeiweide is in staat het rioolwater afdoende te zuive ren maar de capaciteit is in het zo merseizoen hoogst onvoldoende, wat er de oorzaak van is dat de sloten in de omgeving van De Koog ernstig zijn verontreinigd. Belangrijk project Dat nu de goedkeuringen zijn verkre gen voor de aanlag van de zuiverings installatie betekent het spoedige eind van veel stankoverlast en een belang- Het Texels Museum in de Dennen aal op tweede kerstdag van half drie tot half vijf 's middags zijn geopend. Di- rekteur G. J. de Haan vertelde ons dat dit speciaal voor de wintergasten wordt gedaan. Steeds meer mensen blijken de kerstdagen op Texel te willen door brengen. Tal van appartementen en bungalows zijn ook nu weer voor deze periode besproken. In tegenstelling tot de vorige jaren heeft de grote Kerstzangsamenkomst die zondagavond in de r.k. kerk te Den Burg werd gehouden, met zoveel pu bliek getrokken. Er waren ongeveer 350 mensen, wat zeker de helft minder is dan de gebruikelijke toeloop. Het is niet moeilijk de oorzaak te raden. De u wegen en straten waren zondag als ge volg van de ïjzel practisch onbegaan baar. De avond is overigens naar wens verlopen. De muzikale bijdragen (Kon. e Texels Fanfarecorps, het Christelijk Mannenkoor Oosterend en het r.k. da meskoor) waren van goed gehalte. Voor het Oosterender mannenkoor was het c 'i eerste optreden in het openbaar. Het koor heeft, vooral gezien het feit dat nog betrekkelijk weinig is gerepeteerd, c een goede en veelbelovende indruk ge maakt. e In januari 1970 gaat weer een appli- L catiecursus café-restaurant-kelner, ca fé-restaurant-serveerster van de Stich ting Vakonderwijs Horecabedrijven van start, t.w. op woensdag 14 januari 1970 in het hotel-café-restaurant Bonne Es- pérance", Prins Hendriklaan 13 te Den 16 Helder. De totale cursusduur is 16 we ken. De lestijden zullen zijn van des morgens 10.00 tot des middags 5.00 e uur. Eenmaal in de week (woensdags) wordt door de instructeur van de 6 Stichting les gegeven in o.m. omgang met gasten, het serveren van dranken en eenvoudige eetwaren, het trancheren van entrecóte, om slechts een paar on- 1 derwerpen te noemen uit het aantrek kelijke cursusprogramma. De cursus staat open voor een ieder die kan aan- tonen over ten minste twee jaar (sei zoenen) praktijk in de bediemng in een horecabedrijf te beschikken. Het cur- susgekl bedraagt ƒ190,bij contante betaling, met inbegrip van leermidde len. (Voor betaling in termijnen bestaat een aparte regeling). Na afloop van de cursus wordt een examen afgenomen. Aan het behalen van dit diploma zijn enkele voor de betrokkenen zeer aan trekkelijke voordelen verbonden, o.a. vrijstelling voor bepaalde examenvak ken voor de Ondememersopleidingen en het verkrijgen van de beroepskaar- ten Cafékelner, Caféserveerster, Café- restaurantkelner en Café-Restaurant serveerster. Voor inlichtingen en aanmeldingen kan men zich wenden tot het Arbeids bureau op Texel of bij de Stichting Vakonderwijs Horecabedrijven, (appli- catiecursus), Johan de Wittlaan 8 0 'S-Gravenhage (tel. (070) 652810). 0 ZDH-TOTONIEUWS 3 Willen de totoleden in Den Hoorn er q rekening mee houden, dat toto no. 22 ï.vm. Nieuwjaar op dinsdag 30 de cember wordt opgehaald. Nieuwe toto leden kunnen zich opgeven bij K. Kok, I. Kok of K. Slegtenhorst. Probeer het eens! U maakt kans op een prijs en steunt er de vereniging mee. D 21 2 P rijke voorwaarde voor uitbreiding van de toeristische akkommodatie. De rioolpijp volgt het volgende tracé: Ka- e roerstraat, Bosrandweg, Pelikaanweg, Pontweg. De Vries v. d. Wiel hoopt het werk 1 juni voltooid te hebben. In tegenstelling tot de gebruikelijke werk wijze is met de aanleg bij het hoogste punt begonnen. De Kamerstraat, Bos- randweg en Pelikaansweg zullen dan in v ieder geval weer bruikbaar zijn als de seizoendrukte begint. De pijp komt on der Kamerstraat en Bosrandweg te lig gen, maar naast Pelikaansweg en Pont- weg. De aanleg van een dergelijk stuk - riool is precisiewerk. Het verhang is slechts 5 promille wat neerkomt op eon r niveauverschil van 4 centimeter over v 80 meter lengte. z I Pasveer jj De rioolzuiveringsinstallatie zal wer- k ken volgens het op Texel meer toege- p paste Pasveer-principe en zal vier cir- c cuits tellen. Zuivering berust op werking van J bacteriën die de afvalstoffen afbreken. Door waterbeweging en toedienen van zuurstof wordt dit procédé aanmerke lijk versneld. De zuivering kan echter j meerdere dagen onvoldoende werken j als het bacterieleven wordt verstoord 1 door het storten van giftige stoffen in het iriool. Sommige syntetische was middelen kunnen het zuiveringsproces tijdelijk teniet doen en nog gevaarlijker I is het lozen van afgewerkte olie in de afvoerput, 'n onachtzaamheid waaraan men zich in garages wel eens bezon digt. Om onze spaarders nog meer service te kunnen verlenen, zullen met ingang van het komende jaar de spaarreke ningen via onze eigen computer worden geadministreerd. I.v.m. het omschakelen van de administratie zullen onze kantoren gesloten zijn tussen Kerstmis en Nieuwjaar, dus op

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1969 | | pagina 2