Vorderingentest is nog omstreden
hulpmiddel bij selectie
NUTSSPAARBANK
Scholengemeenschap reilt en zeilt naar wens maar....
HOOFDEN VOELEN MEER VOOR
PSYCHO-TECHNISCHE TEST
Van De Koog naar zuiveringsinstallatie
AANLEG VAN DRIE KILOMETER
LANGE RIOOLPIJP BEGONNEN
Texelse vogelliefhebber
wint twee vogels
Medewerkers Maartenhuis
vertolkten Middeleeuws
kerstspel
Museum op tweede kerstdag
open
Kerstzangsamenkomst
trok minder publiek
Applicatiecursus
in Den Helder
29, 30 en 31 december a.s.
De sinds augustus j.l. bestaande
Rijksscholengemeenschap Texel func
tioneert naar wens. Ondanks het
werken met twee vrij ver van
elkaar gelegen schoolgebouwen heeft
de samenvoeging van de oude ULO en
HBS tot een nieuwe onderwijsinstituut
met aanzienlijk meer mogelijkheden in
de praktijk geen ernstige moeilijkheden
opgeleverd. Er is echter één heet hang
ijzer waar het laatste woord voorlopig
nog wel niet over zal zijn gezegd: het
toelatingsbeleid. Dat kwam naar voren
in het gesprek dat wij een dezer dagen
hadden met de heren C. v. d. Eijk en
J. Hennephof, resp. rector en conrec
tor van de scholengemeenschap. Bij het
vaststellen of een leerling kan worden
toegelaten tot de brugklas en in welke
afdeling daarvan, vinden zij het oordeel
van het hoofd van de lagere school nut
tig doch onvoldoende wetenschappelijk
gegrond. Zij willen dit oordeel aanvul
len met een zogenaamde schoolvorde
ringentest.
Omdat deze gedurende het vijfde en
zesde leerjaar van de lagere school
wordt gehouden volgens een door des
kundigen samengestelde methode, is
men afhankelijk van de medewerking
van de hoofden van de lagere scholen.
Deze hebben echter vrij ernstige be
zwaren, voornamelijk van praktische
aard, tegen deze testmethode. Als er
dan beslist een wetenschappelijk ge
grond en onafhankelijk oordeel moet
komen voelen zij meer voor een psycho
technisch onderzoek waaraan zich dan
wel alle candidaten voor de scholenge
meenschap zouden moeten onderwer
pen. Het feit dat voor het onderzoek de
toestemming van de ouders nodig is, is
een der bezwaren die rector Van der
Eijk tegen de psycho-technische test
heeft. Het is boendien een „moment
opname". Er zijn meer methoden om de
capaciteiten van de adspirantleerlingen
te meten. Dat kan gebeuren door een
proefklas. Het is een redelijk goede me
thode gebleken maar vooral bij grote
aantallen leerlingen ontstaan organisa
torische problemen. Het betekent voor
de leraren van de scholengemeenschap
dubbel werk in een toch al drukke
(examen) periode. Dan is er het toela
tingsexamen, maar het bezwaar daarte
gen is dat die ongelukkig kan uitval
len.
Gevaar
Het gevaar dat een ongeschikte leer
ling geluk heeft met de problemen die
hem worden voorgelegd zodat hij hoger
wordt gewaardeerd dan juist is, is niet
gering. Ook het omgekeerde is moge
lijk. De heer Van der Eijk vertelde ons
dat alleen een methode acceptabel is
die een indruk geeft van de vorderin
gen die een leerling maakt in de loop
van een vrij lange periode. Niet de
kennis op een bepaald moment is door
slaggevend maar het vermogen om de
gedoceerde stof te verwerken en het
tempo waarin dit gebeurt. Vooral daar
van is het succes van de determinatie
in de scholengemeenschap afhankelijk.
Ook het hoofd van de school waar de
leerling vandaan komt kan daarvan 'n
vrij aardige indruk hebben, maar zo
vinden de heren Van der Eijk en Hen
nephof het zal voor hcJm vaak moei
lijk vallen om een objectief oordeel te
geven. Vooral bij de kleinere scholen
kent het betrokken hoofd de ouders
meestal goed en zal hij de neiging heb
ben de leerling naar een zo „hoog'' mo
gelijke vorm van onderwijs te verwij
zen. De kans is dan groot dat kinderen
in de brugklas terecht komen die het
daar niet bolwerken maar dan niet
naar een beter passende onderwijsvorm
kunnen overstappen. De schoolvor
mingstest, ontworpen door specialisten
op didactisch gebied, verstrekt door
middel van de computer een volstrekt
objectieve „score" die mèt het oordeel
van het schoolhoofd een uiterst be
trouwbaar gegeven vormt. Omdat tien
duizenden kinderen aan dezelfde
schoolvorderingentest worden onder
worpen is de score die met de score
van kinderen van tientallen andere
scholen in het land kan worden verge
leken een veel eerlijker indicatie van
de kwaliteit van de betrokken leerlin
gen dan het oordeel van het school
hoofd dat uiteraard over lang niet zo
veel vergelijkingsmateriaal beschikt.
Zo kan ook makkelijk de „kwaliteit"
van de betrokken lagere school worden
vastgesteld; dat kan aangenaam maar
ook pijnlijk zijn De 112 leerlingen die'
nu in de brugklas zitten en inmiddels
hun kerstrapport hebben ontvangen
zijn bij de toelating op geen enkele ma
nier geselecteerd en volgens de heren
Van der Eijk en Hennephof is hef na
deel daarvan reeds gebleken in de vorm
van een aantal leerlingen dat niet kan
meekomen; zij zijn ongeschikt geble
ken voor de eenvoudigste vorm van
algemeen vormend voortgezet onder
wijs. Wat moet men mef deze leerlin
gen aanvangen? Ze zouden zich mis
schien uitstekend thuisvoelen op bij
voorbeeld de LTS of een andere school
voor beroepsonderwijs, maar daar is
het niet mogelijk tussentijds leerlingen
op te nemen. Dat betekent: de rest van
het jaar „voor spek en bonen" mee
draaien en na afloop misschien opnieuw
beginnen met het brugjaar van LTS/
Landbouwschool. Volgens de heer Van
der Eijk zou dit probleem zich ook
voordoen bij een scholengemeenschap
waarbij ook het beroepsonderwijs be
trokken is, zolang de programma's van
de brugklassen niet hetzelfde' zijn. Des
gevraagd bleek ook conrector J. G. de
Winter de schoolvorderingtest als hulp
middel bij de selectie te prefereren.
Ander geluid
Gisteren hadden wij een gesprek met
de heren H. Veldhuis, S. Bakker en Jac.
van Wolferen, de hoofden van resp. de
CVO-school, Thijsseschool en Jan Drij-
verschool. Zij vertelden ons dat zij en
alle» andere collega's van de Texelse la
gere scholen van mening zijn dat niet
moet worden overgegaan tot invoering
van de schoolvorderingentest als toe-
latings- en selectiemiddel. Zij beschou
wen zo'n test niet veel waardevoller
dan de gebruikelijke schoolrepetities en
vinden dat het schoolhoofd zeer wel in
staat is een betrouwbaar oordeel te ge
ven. Dat is in de praktijk ook wel ge
bleken. Natuurlijk is hij nie't onfeil
baar, maar dat is de schoolvorderin
gentest óók niet. Juist het brugjaar is
het middel om uit te" vinden of de leer
ling geschikt is voor Mavo 3, Mavo 4,
Atheneum om Havo. Graag wordt toe
gegeven dat de schoolvorderingentest
op zichzelf een zeer goede methode is
maar 't systeem dwingt alle betrokken
scholen tot het paralel laten lopen van
het leerprogramma. Dat geeft nogal
wat problemen, vooral op de twee-
mansscholen waar het hoofd graag wat
improviseert om tot een zo gesmeerd
mogelijk verloop te komen. Men was
het erover eens dat zoveel mogelijk
moet worden voorkomen dat in de
brugklas kinderen terecht komen die
er niet thuishoren maar dat gevaar
wordt door de schoolvorderingentest
geenszins uitgesloten. Er zal altijd een
groepje kmderen zijn dat uitvalt. De
heren Bakker, Van Wolferen en Veld
huis zien in de vorderingentest ook ge
varen. Het komt voor dat kinderen die
aanvankelijk geen beste start maken
(als gevolg Van factoren die weinig
met intelligentie te maken hebben maar
door, bijvoorbeeld, aanpassingsmoei
lijkheden) later op dreef komen. Ook
gebeurt het dat een veelbelovende leer
ling later afzakt. De capaciteiten kun
nen nergens beter worden beoordeeld
dan in de brugklas.
Verwend
De schoolhoofden kunnen zich wel
voorstellen, dat vooral de leraren van
HBS-zijde geporteerd zijn voor een
schoolvorderingentest. „Zij zijn ver
wend met kinderen van een bepaald
niveau; nu krijgen ze leerlingen met
uiteenlopende capaciteiten, zoals ook de
onderwijzers aan de lagere scholen
die in hun klassen hebben". (Volgens
de heer V.d, Eijk is hier van een mis
verstand sprake. De score van de
schoolvorderingentest speelt pas een
rol aan het eind van het brugjaar als
gekozen moet worden tussen die vier
vormen van voortgezet algemeen vor
mend onderwijs). Niettemin, tegen een
psychotechnische test hebben de
hoofden geen bezwaar. Men gaat ervan
uit dat de daarbij toegepaste methode
zodanig is dat ook een wetenschappe
lijk verantwoorde en onafhankelijke
indruk kan worden verkregen van het
„opnamevermogen" van de betrokken
leerling. Bezwaren van de ouders ver
wacht men niet; dank zij subsidiëring
kunnen de kosten ook geen belemme
ring vormen. Het als „niet objectief"
gedoodverfde oordeel van het hoofd der
school heeft belangrijke voordelen. Het
hoofd kent de omstandigheden en het
milieu waaruit het kind voortkomt en
weet dus of het van huis uit zal wor
den gestimuleerd en geholpen bij de
hem misschien zwaar vallende studie.
Van de honderd als „geschikt" bevon
den kinderen levert 85% geen proble
men op, zo menen de hoofden. De uit
slag van de schoolvorderingentest
wordt als 90% betrouwbaar be
schouwd. Om dat verschil van 5% (dat
door het voorgestelde psychotechnisch
onderzoek) nog kan worden terugge
bracht, wil men „de poppenkast" van
de schoolvorderingentest niet aanha
len. De schoolhoofden vinden dat de
scholengemeenschap rustig kan inde
len volgens het advies dat zij uit
brengen. Dezelfde schoolhoofden ga
ven overigens te kennen, dat zij zich
bij de besprekingen die over deze
kwestie binnenkort toch zeker gehou
den zullen moeten worden, niet al te
star zullen gedragen.
Het bovenstaande zal voor onze le
zers hopelijk niet de indruk wekken dat
om de schoolvorderingentest een slag
op leven of dood wordt gestreden. Er is
verschil van mening over, maar van
beide zijden verwacht men wel tot een
of ander compromis te kunnen komen.
Geruststellend is het dat alle betrok
kenen streven naar een methode, die
voor de betrokken leerlingen de beste
is. Belangrijker is het dat Rijksscholen
gemeenschap intussen functioneert. Dat
nog lang niet iedereen weet welke
mogelijkheden de scholengemeenschap
biedt, blijkt bijna dagelijks uit vragen
die door ouders aan schoolhoofden en
andere mensen van het onderwijs wor
den gesteld. Haast klassiek is de vraag:
„Mijn zoon wil naar het Atheneum;
moet-ie nu naar Den Helder?"
Daarom het volgende: de Rijksscho
lengemeenschap biedt keuze uit vier
opleidingen: Het Atheneum (6 jaar),
waarvan het diploma toegang geeft tot
het hoger wetenschappelijk onderwijs;
de Havo (5 jaar), waarvan het diploma
toegang geeft tot bijv. HTS en 4-jarige
Mavo, die aansluiting geeft op middel
baar beroepsonderwijs zoals MTS en de
3-jarige Mavo die als vooropleiding
voor meerdere administratieve beroe
pen zou kunnen worden aangemerkt.
Het eerste jaar zitten alle leerlingen
door elkaar in de brugklas, zodat de
keus tussen de vier opleidingen zolang
kan wachten. Er zijn momenteel vier
brugklassen maar het is een misver
stand om te denken dat elke brugklas
op één der vier opleidingen aansluit;
in alle klassen zitten leerlingen van
uiteenlopende capaciteiten. Iedere
brugklas heeft een speciale mentor, die
o.a. is belast met het geven van studie
lessen; de kinderen moeten „leren
leren" De mavo-afdelingen en het
atheneum-havo hebben een enigszins
zelfstandig karakter en staan resp. on
der leiding van de conrectoren De
Winter en Hennephof.
Nare consequentie
De eerste jaren verkeert men nog
in een overgangsfase, want pas over
drie jaar zullen de oude ULO en HBS
door de nieuwe opleidingen zijn ver
vangen. Een nare, maar tijdelijke con
sequentie van deze situatie is, dat de
leerlingen, die nu nog in de oude ULO-
en HBS-klassen zitten, niet mogen
doubleren. De ouders van de leerlingen
uit de derde klas van de HBS-afdeling
hebben onlangs een brief gehad, waar
in wordt meegedeeld, dat een leerling
die blijft zitten van de school zal af
moeten. Hij kan nl. het onderwijs in de
nieuwe derde klas niet volgen, omdat
het een atheneum-havo klas is, die
twee jaar lang totaal andere lessen
heeft gehad. Er komt aan de Texelse
Rijksscholengemeenschap geen „be
zemklas", waarin de zittenblijvers vol
gens het oude systeem les krijgen. Der
halve wordt de ouders op het hart ge
drukt eraan mee te werken, dat de kin
deren wél overgaan; als dat niet lijkt
te zullen lukken, is het zaak contact
op te nemen met de schoolleiding om
te zoeken naar een andere meer pas
sende opleiding Meerdere onvoldoen
des op het kerstrapport betekenen
dat de ouders zich hierover moeten
beraden en zonodig met hun pupillen
een hartig woordje moeten wisselen.
Integratie
Op de scholengemeenschap wordt
alles in het werk gesteld om de inte
gratie te bevorderen. Alle brugklassen
zitten in het HBS-gebouw aan de Ele-
mert en in iedere klas wordt zowel
door Mavo- als Atheneumleraren les
gegeven. Alle tweede klassen (2 mavo
en 2 atheneum) zijn ondergebracht in
het oude ULO-gebouw aan het Schil
derend. De verschillen zullen nog meer
vervagen door één schoolkrant, één
leerlingenorganisatie en één ouder
commissie. Ideaal zal het zijn als ook
over één gebouw wordt beschikt met
gezamenlijke sportvelden en andere
faciliteiten. De kans op spoedige ver
wezenlijking van dit gebouw liggen
voor Texel niet ongunstig. Zowel voor
het ULO- als het HBS-gebouw geldt
dat zij nodig vervangen moeten wor
den.
De scholengemeenschap telt 450 leer
lingen, wat ongeveer de helft is van met
aantal dat als normaal voor een derge
lijke veelzijdige opleiding wordt be
schouwd. Texel heeft alle reden om
daar tevreden mee te zijn. Een scholen
gemeenschap waarin ook het beroeps
onderwijs is opgenomen, zou natuur
lijk nog veel mooier zijn, maar de prak
tisch moeilijkheden, die een dergelijke
combinatie oproept, zijn veel groter
dan wel eens wordt vermoed.
Te Amsterdam werd in de zalen van
Artis van 19 tot en met 21 december
de jaarlijkse Districtstentoonstelling
van de Ned. Bond van Vogelliefhebbers
voor de provincie Noordholland gehou
den.
De heer Jac. Dijker, Diek 24 te Den
Hoorn, lid van Kotex, had voor deze
grote tentoonstelling 5 vogels inge
schreven, t.w. 3 kleurkanaries en 2
zaadetende tropische vogels, door hem
zelf gekweekt en dus in de A-klasse in
geschreven. Het is wel een zeer groot
succes voor deze kweker, dat hij met
zijn zelfgekweekte „Edelzanger" het
Groepskampioenschap der zaadetende
tropische vogels won en hiermede be
slag legde op drie prijzen en wel het
Groepskampioen wandschild, de bonds-
medaille der Ned. Bond van Vogellief
hebbers en als extra prijs twee tropi
sche vogels, t.w. spitsstaart amadines.
Als bijzonderheid dient hierbij ver
meld te worden dat de heer Dijker de
eerste Texelse vogelkweker is, die na
de oprichtmg van de vier jaar oude vo
gelafdeling, deelnam aan een grote pro
vinciale districtstentoonstelling. Nu er
echter „één schaap over de dam is",
zullen er mogelijk volgend jaar meer
Texelse vogelkwekers zijn die de lan
delijke concurrentie aandurven.
DE KOOG Op zeer verdienstelijke
wijze hebben de medewerkers van het
Maartenhuis te De Koog in de Her
vormde kerk aldaar twee uitvoeringen
gegeven van een middeleeuws kerst
spel. Dat gebeurde tegen een smaakvol
uitgevoerd decor van dennegroen
rietmatten, kaarsen en vetpotjes. De
spelers hadden het zich verre van mak
kelijk gemaakt. Het stuk werd geheel
in oud-Hollandse tekst gebracht en ook
de zang was moeilijk genoeg om een
serieuze voorbereiding en studie nood
zakelijk te maken. Na een uitvoerige
begroetingsceremonie door de spelers,
zoals dat bij dergelijke opvoeringen in
de middeleeuwen gebruikelijk was,
werd het spel vrij streng volgens de in
het Lucas-evangelie aangegeven lijnen
uitgevoerd.
De genodigde toeschouwers (ouders,
kinderen en relaties van het Maarten
huis) waren getuige ivan een stukje
middeleeuwse cultuur. Mevrouw L.
Rijsselberghe-Verboom, direk trice van
het Maartenhuis, zei in haar welkomst
woord dat zij dit geboortespel vooral
van toepassing vond omdat het Maar
tenhuis op het punt staat herboren te'
worden. Het moet nl. aanzienlijk wor
den uitgebreid om te kunnen blijven
bestaan.
DE KOOG In De Koog is een de
zer dagen begonnen met de aanleg van
een rioolpijp die zal lopen van de
Dorpsstraat (bij de hoek met de Brink)
naar een drie kilometer zuidelijker ge
legen punt tussen Californiëweg en Pe-
likaansweg. Op dat punt komt in de
nabije toekomst de grootste rioolzuive
ringsinstallatie van Texel. Deze zal
niet alleen het rioolwater van De Koog
verwerken maar van het hele recreatie
gebied in de omgeving. De toekomstige
capaciteit is voldoende om het afval
water van 20.000 mensen te verwerken;
voorlopig zal de zuivering echter op
ca 10.000 mensen zijn afgestemd.
Deze grote capaciteit vereist een gro
te dikte van de toevoerbuis die momen
teel wordt gelegd. De betonnen pijp
heeft op de meeste plaatsen een door
snee van 90 centimeter. Het riolerings-
net van De Koog komt nu nog uit op
een vloeiweide. De vloeiweide is in
staat het rioolwater afdoende te zuive
ren maar de capaciteit is in het zo
merseizoen hoogst onvoldoende, wat er
de oorzaak van is dat de sloten in de
omgeving van De Koog ernstig zijn
verontreinigd.
Belangrijk project
Dat nu de goedkeuringen zijn verkre
gen voor de aanlag van de zuiverings
installatie betekent het spoedige eind
van veel stankoverlast en een belang-
Het Texels Museum in de Dennen aal
op tweede kerstdag van half drie tot
half vijf 's middags zijn geopend. Di-
rekteur G. J. de Haan vertelde ons dat
dit speciaal voor de wintergasten wordt
gedaan. Steeds meer mensen blijken
de kerstdagen op Texel te willen door
brengen. Tal van appartementen en
bungalows zijn ook nu weer voor deze
periode besproken.
In tegenstelling tot de vorige jaren
heeft de grote Kerstzangsamenkomst
die zondagavond in de r.k. kerk te Den
Burg werd gehouden, met zoveel pu
bliek getrokken. Er waren ongeveer 350
mensen, wat zeker de helft minder is
dan de gebruikelijke toeloop. Het is
niet moeilijk de oorzaak te raden. De u
wegen en straten waren zondag als ge
volg van de ïjzel practisch onbegaan
baar. De avond is overigens naar wens
verlopen. De muzikale bijdragen (Kon. e
Texels Fanfarecorps, het Christelijk
Mannenkoor Oosterend en het r.k. da
meskoor) waren van goed gehalte. Voor
het Oosterender mannenkoor was het c
'i eerste optreden in het openbaar. Het
koor heeft, vooral gezien het feit dat
nog betrekkelijk weinig is gerepeteerd, c
een goede en veelbelovende indruk ge
maakt.
e
In januari 1970 gaat weer een appli- L
catiecursus café-restaurant-kelner, ca
fé-restaurant-serveerster van de Stich
ting Vakonderwijs Horecabedrijven van
start, t.w. op woensdag 14 januari 1970
in het hotel-café-restaurant Bonne Es-
pérance", Prins Hendriklaan 13 te Den 16
Helder. De totale cursusduur is 16 we
ken. De lestijden zullen zijn van des
morgens 10.00 tot des middags 5.00 e
uur. Eenmaal in de week (woensdags)
wordt door de instructeur van de 6
Stichting les gegeven in o.m. omgang
met gasten, het serveren van dranken
en eenvoudige eetwaren, het trancheren
van entrecóte, om slechts een paar on- 1
derwerpen te noemen uit het aantrek
kelijke cursusprogramma. De cursus
staat open voor een ieder die kan aan-
tonen over ten minste twee jaar (sei
zoenen) praktijk in de bediemng in een
horecabedrijf te beschikken. Het cur-
susgekl bedraagt ƒ190,bij contante
betaling, met inbegrip van leermidde
len. (Voor betaling in termijnen bestaat
een aparte regeling). Na afloop van de
cursus wordt een examen afgenomen.
Aan het behalen van dit diploma zijn
enkele voor de betrokkenen zeer aan
trekkelijke voordelen verbonden, o.a.
vrijstelling voor bepaalde examenvak
ken voor de Ondememersopleidingen
en het verkrijgen van de beroepskaar-
ten Cafékelner, Caféserveerster, Café-
restaurantkelner en Café-Restaurant
serveerster.
Voor inlichtingen en aanmeldingen
kan men zich wenden tot het Arbeids
bureau op Texel of bij de Stichting
Vakonderwijs Horecabedrijven, (appli-
catiecursus), Johan de Wittlaan 8 0
'S-Gravenhage (tel. (070) 652810). 0
ZDH-TOTONIEUWS 3
Willen de totoleden in Den Hoorn er q
rekening mee houden, dat toto no. 22
ï.vm. Nieuwjaar op dinsdag 30 de
cember wordt opgehaald. Nieuwe toto
leden kunnen zich opgeven bij K. Kok,
I. Kok of K. Slegtenhorst. Probeer het
eens! U maakt kans op een prijs en
steunt er de vereniging mee. D
21
2
P
rijke voorwaarde voor uitbreiding van
de toeristische akkommodatie. De
rioolpijp volgt het volgende tracé: Ka- e
roerstraat, Bosrandweg, Pelikaanweg,
Pontweg. De Vries v. d. Wiel hoopt
het werk 1 juni voltooid te hebben. In
tegenstelling tot de gebruikelijke werk
wijze is met de aanleg bij het hoogste
punt begonnen. De Kamerstraat, Bos-
randweg en Pelikaansweg zullen dan in v
ieder geval weer bruikbaar zijn als de
seizoendrukte begint. De pijp komt on
der Kamerstraat en Bosrandweg te lig
gen, maar naast Pelikaansweg en Pont-
weg. De aanleg van een dergelijk stuk -
riool is precisiewerk. Het verhang is
slechts 5 promille wat neerkomt op eon r
niveauverschil van 4 centimeter over v
80 meter lengte. z
I
Pasveer jj
De rioolzuiveringsinstallatie zal wer- k
ken volgens het op Texel meer toege- p
paste Pasveer-principe en zal vier cir- c
cuits tellen.
Zuivering berust op werking van J
bacteriën die de afvalstoffen afbreken.
Door waterbeweging en toedienen van
zuurstof wordt dit procédé aanmerke
lijk versneld. De zuivering kan echter j
meerdere dagen onvoldoende werken j
als het bacterieleven wordt verstoord 1
door het storten van giftige stoffen in
het iriool. Sommige syntetische was
middelen kunnen het zuiveringsproces
tijdelijk teniet doen en nog gevaarlijker I
is het lozen van afgewerkte olie in de
afvoerput, 'n onachtzaamheid waaraan
men zich in garages wel eens bezon
digt.
Om onze spaarders nog meer service te kunnen verlenen,
zullen met ingang van het komende jaar de spaarreke
ningen via onze eigen computer worden geadministreerd.
I.v.m. het omschakelen van de administratie zullen onze
kantoren gesloten zijn tussen Kerstmis en Nieuwjaar, dus
op