t
'ERSONEEL
JEX-BOETIEK
Bernard Haitink op zijn 26e
al orkestleider
SMID JE VERHOLEN EN DE RARE ALCHIMIST
I
FILMNIEUWS
NUTSSPAARBANK
ederiikerskamer U.D.L
laar moet je vrouw voor zijn"
MEISJES
KEUKENPERSONEEL
ILGEMENE VERGADERING
vffl
EGENS INRUIL TE KOOP:
GARAGE D. NAGY
open
klaverjasdrive
Fiat 500 D
BROMFIETS
C. DE JONG
ZELFBEDIENING
2 ke- 98
1,25
1,45
zolang er is
10 KOETJES
REPEN
met G.G.-zegel GRATIS
85
GEMASKERD BAL
Vliegveld
Nic. Dros,
loonbedrijf
HOUT
FRANS ZEGEL
winter
aardappelen
RUSTHUIS
SCH00RL
Incasseerder
gevraagd
10 jaar concertgebouworkest
Het einde van de
kleine partijen
Uitvoering op vrijdagavond, 6 maart,
en zaterdagavond, 7 maart a.s. om 8
uur in de zaal van hotel „De Oranje
boom".
Opgevoerd wordt het blijspel
BEIDE AVONDEN BAL NA.
Muziek van het bekende Apollo-
kwartet.
aatsbespreken zondagmorgen, 1 maart a.s.
11.30 - 12.30 uur in „De Oranjeboom".
>ting om 12 uur precies.
onateurs hebben voorrang.
>sse kaarten verkrijgbaar in „De Oranje-
lom".
id me
tot
EVRAAGD voor a.s. seizoen
voor de bediening
event, aankomend kok.
Intern - Hoog loon.
estaurant ,,'t IJsbeertje"
a Kogerweg K 62, De Koog, tel. (02228) 464
RACHTIG PENSION, buiten en toch in het
mtrum van VALKENBURG
rkeergfclegenheid, tuin, terras en prima
Juken. Vraag prospectus aan.
voor- en naseizoen reduktie.
PENSION SCHEEPERS,
Pieterstraat 18 - Valkenburg, Telefoon
4406) 3597.
IdelerI
id mei
erlijkt I
Oproeping tot bijwoning van de
er Coöperatieve Raiffeisenbank Texel
op donderdag 19 maart 1970 te 20.00
uur in Hotel „De Zwaan" te Den
Burg, Texel.
cantieftjNTEN VAN BEHANDELING
Opening.
Notulen.
Jaarverslag.
Balans, Verlies- en Winstrekening.
Verkiezing van een bestuurslid.
Verkiezing van een lid van de raad van
toezicht.
7 Verkiezing van een plaatsvervangend be
stuurslid.
De candid a ten lijst ligt voor de leden ter
inzage aan het kantoor der bank.
Ingevolge art. 12 van het Huishoudelijk
Reglement hebben tot zeven dagen voor
deze vergadering tenminste tien leden der
bank het recht de candidaatstelling aan
te vullen door een schriftelijke en onder
tekende candidaatstelling bij het bestuur
in te dienen.
Afvoering van leden.
Mededelingen.
Rondvraag en sluiting.
HET BESTUUR
;urgf
oog
i eige_
een
inlicW
nds
I tege
:entag
:ting
de
iet
Burg
EVRAAGD voor a.s. seizoen
voor in het „pretcentrum" De Koog
te openen
Enige deskundigheid vereist.
Zeer hoog loon.
'ieven onder nummer 323 aan bureau
ixelse Courant.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHI
2RCEDES 200 met radio en schuifdak 1966
JSTIN 1000 de luxe 1968
JSTIN 850, nieuwe motor, nieuw gespoten
1964
1966
1NAULT R 8
y-MASSEY-FERGUSON BANDEN
f Tiet velg, 9x32, nieuw,
Y 4 en voor de halve prijs
V, dONDA BROMFIETS
SET KOOIWIELEN, passend op Massey-
Perguson 11x28.
Koog, telefoon (02228) 420 - Den Burg
220) 2243. Chefmonteur A. Sleutel, tel.
220) 2413,
lilllllllllilllM
VLIEGVELDHOTEL
maandag 2 maart,
aanvang 20.00 uur.
Aangeboden
september 1969, z.g.a.n.,
3000 km. Wegens over
compleet.
Tel. (02223) 421
Aangeboden
in staat van nieuw, W A.
verzekerd tot 1 maart
volgend jaar
Adres te bevragen bur.
Texelse Courant.
Alleen vrijdag en
zaterdag
VLEESWAREN
150 gram 1 AC
GEKOOKTE IIAM
BOTERHAMWORST flg
150 gram
GROENTE EN FRUIT:
8 of 10
SINAASAPPELEN 1
voor
met G.G.-zegel GRATIS
HANDAPPELEN
met G.G.-zegel GRATIS
1 kilo
WITLOF
met G.G.-zegel GRATIS
1 kilo
SPRUITJES
met G.G.-zegel GRATIS
RATIS
UIT DE DIEPVRIES
10 VISSTICKS 1,10
500 gram QO
SPERZIEBONEN
KASSA-KOOPJE
Zondagavond
Wij kunnen leveren elk
kwantum
STOPZAND
over geheel Texel tegen
een scherpe prijs. Ook
WIT DUINZAND.
Verder uit voorraad
PRIMA TEELTAARDE,
STALMEST ENZ.
tel. 02223) 383
goed en goedkoop
OUDESCHILD, tel. 2719
Voor beste
over heel Texel thuis be
zorgd.
Tel. (02223) 383
TE
heeft kamer vrij.
Rustig gelegen met grote
tuin en prima verzorging.
Max. bezett. 4 dames.
Inlichtingen p/a Laan 26,
tel. (02209) 1315.
voor het innen van de
ver.-contributie van
Gymnastiekver. Texel,
350 adressen 0,25.
Nadere inl. bij. D. van
Heerwaarden, Jonkerstr.
7, Den Burg.
DE DERTIENDE APRIL 1959 was een
trieste dag voor muziekminnend Ne
derland. Tijdens een repetitie in het
Concertgebouw te Amsterdambij de
instudering van de eerste symfonie
van Johannes Brahms, kreeg dirigent
Eduard van Beinum een hartaanval en
overleed ter plaatse. Enkele dagen la
ter vond in dezelfde zaal onder het oog
van de televisiecamera's een indruk
wekkende rouwplechtigheid plaats,
waarbij de jeugdige Bernhard Haitink
het concertgebouworkest en het toon
kunstkoor dirigeerde in het slotkoor uit
Bach's Mattheuspassion (Wir setzen
uns mit Tranen nieder).
Een jaar later werd Haitink samen
met de Duitse dirigent Eu gen Jochum
belast met de artistieke leiding van
het Concertgebouworkest en sinds
1964 voert hij de alleenheerschappij
over dit orkest. Zodoende bleef het Ne
derlandse karakter van ons nationale
orkest gewaarborgd en in de algelo
pen tien jaar heeft Haitink de grote
verwachtingen, die men van hem koes
terde, voor een groot deel kunnen in
lossen.
Ook in het buitenland heelt hij een
voortreffelijke reputatie, waaraan hij
onder meer zijn benoeming tot „artis
tic conductor" van het Londens Filhar
monisch orkest heeft te danken.
NIET ZONDER schroom heeft de lei
ding van het Concertgebouw destijds
dit jonge talent tot zo'n hoge post ge
roepen. Zeker, men kénde Haitink's
kwaliteiten. Maar over de vraag, of men
deze verantwoordelijke taak op zulke
jeugdige schouders mocht leggen, zal
men lang gewikt en gewogen hebben.
Toen het bestuur van het concertge
bouworkest in 1895 de 24-jarige Wil
lem Mengelberg de leiding van het or
kest toevertrouwde, kon het dit risico
nemen. Het orkest was toen nog niet
een ensemble van wereldklasse. Maar
in 1960 had het concertgebouworkest
reeds lang een internationale .reputatie,
die alleen door deskundige leiding in
stand kon worden gehouden. Voor een
31-jarige betekende dat een zeer grote
opgave.
Als gastdirigent had Haitink in de
voorgaande jaren reeds enkele malen
in het Concertgebouw geschitterd, maar
een gastdirigent heeft het nu eenmaal
gemakkelijker dan een vaste leider.
Gastdirigenten reizen gewoonlijk met
een paar glansnummers. Zij moeten,
evenals de reizende virtuozen schitte
ren. Gewoonlijk voeren zij werken uit,
waarin zij bijzonder uitblinken.
Maar Bernard Haitink had reeds ge
toond ook als vaste dirigent grote be
kwaamheden te bezitten. In 1955, toen
hij pas 26 jaar oud was, volgde hij Paul
van Kempen op als leider van het Ra
dio Filharmonisch Orkest, waar hij
eerst als violist deel van had uitge
maakt. En hij vervulde d.eze post zo
voortreffelijk, dat hij uit de gehele we
reld aanbiedingen kreeg.
Tem porament
BERNARD HAITINK is een inne
mende persoonlijkheid, zoals ook de te
levisiekijkers zullen beamen, die hem
destijds in de stoel van Mies" hebben
zien zitten. Iets trouwhartige, iets guls
komt u tegemoet, als hij het podium
betreedt. Hij is geen vriend van het so
bere gebaar en de nauwkeurig afgeme
ten beweging. In zijn gebaren schemert
het vuur van zijn temperament. Hai
tink is expansief, wil steeds meer kleur,
meer schakering, meer uitdrukking.
Men gevoelt in hem een persoonlijk
heid. Hij leidt het orkest, het. orkest
niet hem.
Haitink toont zich als dirigent een
veelzijdig man. Als vertolker van het
Franse genre (Ravel, Debussy) weet hij
Van Beinum schier te benaderen. De
moderne muziek vindt in hem een
warm pleitbezorger, met zijn vertolkin
gen van Bruckner én Mahler drukt hij
de sporen van zijn grote voorgangers,
Mengelberg en Van Beinum. Maar ook
zijn interpretaties van de Weense klas
sieken getuigen van vakmanschap.
Onlangs hoorden wij van hem een
symfonie van Mozart. Zelden hoorden
wen zulk een verfijnde vertolking, spi
ritueel, strak in de profilering der me
lodische lijnen, waarbij elk detail het
v/onder van deze symfonische construc
tie scherp tekende.
Internationale reputatie
OOK IN HET buitenland heeft de
naam Haitink een bekende klank. Met
het concertgebouworkest maakte hij
verschillende buitenlandse tournees, o.a.
naar de Verenigde Staten en naar Ja
pan. Dat de jeugd voordelen heeft bo
ven de ouderdom, zeker wat vitaliteit
en uithoudingsvermogen betreft, be
wees hij in Amerika, waar hij in 1967
in twee maanden tijd liefst 22 con
certen dirigeerde. In datzelfde jaar
werd hij benoemd tot artistiek leider
van het Londens Filharmonisch Orkest,
een van Engelands meest vooraanstaan
de orkesten.
Er is in Amsterdam een groep mu
ziekliefhebbers, die Haitink steeds ver
weten heeft dat hij het moderne reper
toire teveel verwaarloost en die daar-
Zaterdag, zondag en maandag 20.00
uur draait in het City-theater het spek
takelstuk „Spartacus". Het is het ver
haal van een slaaf uit Thracie, die de
kans ziet om, met een aantal andere
slaven, te ontvluchten bij zijn meester
en een leger te vormen. Hij weet de le
gers van de senaat te verslaan, maal
ais hij op een gegeven ogenblik bij de
Vesuvius van twee zijden aangevallen
wordt, zit er niets anders op dan zich
uit de omsingeling terug te trekken en
Rome aan te vallen. Zijn slaven, die
niet zo goed bewapend zijn als de sol
daten van de regering, vallen bij dui
zenden, en tenslotte dreigt zijn leger
verslagen te worden. Samen met
zesduizend overlevenden uit zijn leger
wordt hij krijgsgevangen gemaakt en
dreigt tijdens een massale moord
partij gekruisigd te worden
(in kleur - toegang 14 jaar).
„De marine voelt nattigheid", aan
staande zondagmiddag 3 uur. Dat men
in een onderzeeboot ook wel eens la
chen kan, blijkt wel uit deze kostelijke
film, waarin de bemanning renpaarden
ontvoert op een oorlogsschip om
een weeshuis te kunnen steunen! (alle
leeftijden - in kleur).
BETAAL
PER
PEN
VIA
UW
BONDSSPAARBANK
om er op heeft aangedrongen naast
Haitink een tweede dirigent te benoe
men, waarbij hun oog viel op Bruno
Maderna. Toch is dat verwijt niet he
lemaal redelijk. Haitink voert wel de
gelijk moderne werken uit met zijn or
kest. Onder zijn direktie werden o.a.
werken van H. Andriessen, Sem Dres
den, Bertus van Lier, Hans Henkeman,
Marius Flothuis en Anton van der
Horst op de grammofoonplaat vastge
legd.
De ervaringen van de afgelopen tien
jaar hebben geleerd, dat Nederland
trots kan zijn op deze dirigent. In een
klein land als het onze is naam ver
werven een moeilijke zaak, naam hou
den een nóg moeilijker opgave. Ook in
dit opzicht leggen wij dikwijls een krui-
deniersmentaliteit aan de dag. Open
bare personen ziet men van te dichtbij.
De afstand ontbreekt om alleen het
grote m hen te blijven zien.
Maar een dirigent, die in alle be
langrijke muziekcentra ter wereld
(waaronder het verwende Wenen) warm
wordt toegejuicht, moet toch wel over
uitzonderlijke kwaliteiten beschikken.
Haitinks wens voor de zeventiger ja
ren: het concertgebouworkest zijn grote
reputatie te doen behouden. Er zijn
tweede wens, die hij bij in „de stoel
van Mies" al heeft uitgesproken: op een
repetitie Mozart te mogen ontmoeten
en hem te kunnen vragen, in welke
tempi diens werken nu eigenlijk ge
speeld zouden moeten worden
HET ZIET ER somber uit voor de
kleine politieke partijen als minister
Beernink van binnenlandse zaken zijn
zin krijgt. Acht jaar geleden diende hij
als Kamerlid al een motie in om het
behalen van cén procent der stemmen
als voorwaarde te stellen bij het toe
kennen van een Kamerzetel. De Kamer
aanvaardde de motie maar minister
Toxopeus is er nooit toe gekomen ver
volgens een wetsontwerp van die strek
king in te dienen. Dat zal de heer Beer
nink nu zelf doen. En de kans is groot
dat dit ook aangenomen wordt, net als
indertijd die motie. Tenzij bij de on
vermijdelijke discussie over dit onder--,
werp de ideeën der Kamerleden ver
anderen.
Een zekere rechtvaardigheid zit er in
minister Beerninks idee wel. In 1956
werd het aantal kamerzetels van hon
derd naar 150 opgevoerd, o.m. omdat
het werk zozeer toenam dat een fractie
de taken meer naar behoren kon ver
delen als ze talrijker was. De fracties
werden inderdaad groter. Maar boven
dien werd het voor de kleinere par
tijen ook makkelijker één zetel in de
wacht te slepen, dan dit voorheen was.
Wat Beernink nu wil is dit weer pre
cies zo moeilijk maken als het voor de
uitbreiding van het aantal Kamerzetels
was. Als wat hij wil onrechtvaardig is,
dan was het voor 1956 altijd al on
rechtvaardig.
Vernieuwing
HET PROBLEEM LIGT iets dieper.
Men kan het als een democratische ze
gen beschouwen als ook de kleine par
tijen een kans maken in de parlemen
ten vertegenwoordigd te raken. Men
kan ook zeggen dat dit me"t democratie
niets van doen heeft. De kleine fractie,
stel een eenmansfractie, kan niet over
alles wat aan de orde komt de nodige
studie wijden.
Doet deze eenling toch over alle za
ken zijn mond open dan worden de de
batten nodeloos verlengd, wat de be
sluitvaardigheid van de volksvertegen
woordiging schaadt. Anderzijds kan
men opmerken dat de kansen voor een
partij vaak pas ontstaan als ze eenmaal
haar debuut in de Kamer heeft ge
maakt dan zou Beerninks voorstel
inhouden dat de partijvernieuwing er
door wordt geremd, wat men als een
verschraling van het politieke leven
kan aanmerken.
Tenzij men weer de mening is toege
daan dat juist binnen die partijen die
vernieuwingsideeën, maar uitgewerkt
moeten worden en eventueel verwezen
lijkt, waardoor men de partijen weer
zou dwingen om levend te blijven en
geen verstarde apparaten te worden.
Er is vrijwel geen argument aan te voe
ren voor, waar geen argument tegen bij
past. Het kan daardoor wel een leven
dige discussie worden. Maar of het ook
een erg vruchtbare wordt?
37. .A^h man, je bent niet goed
snik!" rie p de smid nijdig uit, maar dat
hielp all'emaal geen zier. Professor Nos-
co maal te een dreigende beweging met
zijn vu unvapen en zei: „Vooruit maar,
vriendlief! Ik breng u zelf naar het bu-
ïeau. Loop maar netjes en snel voor
me uit!" En daar ging de stoet, in snel
le, regelmatige stap op het politiebu
reau af van het dorp, dat het dichtst
in de buurt lag. Ze trokken daar na
tuurlijk de nodige aandacht want het
komt nu e'enmaal niet dagelijks voor,
dat mannen met vuurwapens andere
mannen naar de politie drijven. De
dienstdoende brigadier keek dan ook
een beetje verwonderd op, toen de twee
genoemde heren zo pardoes bij hem
binnentraden. „U moet deze boef op
sluiten, brigadier", zei professor Nosco.
„G.raag, meneer", zei de brigges en
hij deed de smid de boeien aan. Ver
volgens deed hij hem in een hoekje
plaats nemen, waar een suffe1 politie
hond hem ijverig begon te besnuffelen.
Toen scheen evenwel pas tot hem door
te dringen, dat hij wel eens kon vra
gen wat er nu eigenlijk met die zoge
naamde boef aan de hand was. „Wat
heeft hij eigenlijk gedaan?" vroeg hij.
„Ik beschuldig hem van aanranding,
roofoverval en mishandeling", ant
woordde professor Nosco.
„Leugens!" riep de smid woest.
„Zwijg!" riep de brigadier. „Straks
moogt ge zelf vertellen wat uw me
ning over deze zaak is! Eerst deze me
neer hier!"
De plichtsgetrouwe kerel begon kreu
nend van inspanning Nosco's beschuldi
ging in een groot, dik boek te schrijven
en vroeg: „Heeft hij u van kostbaarhe
den beroofd?"
(wordt vervolgd)