Vieux Plantiac ALLES DRAAIT OM MOEDER' In welke richting investeren? Garage Dros n.v. introduceert nieuwe Renault 12 SMID JE VERHOLEN EN DE RARE ALCHIMIST landbouw en VEETEELT I tweede blad ZAKENNIEUWS K. Plantinga &Zoon. Bolsward. Anno 1870. TEXELSE COURANT DINSDAG 21 APRIL 1970 ubriek voor g - Het is al weer een hele tijd geleden, ik van een Texelse veehouder de ilgcnde opmerking te horen kreeg. „U hrijft veel in de „Rubriek voor land- iuw en veeteelt", maar het gaai nooit is over de varkenshouderij". De man kwestie heeft volkomen gelijk. Maar I feit, dat er niet over varkens wordt schreven heeft niet te maken met mpathie of onsympathie voor deze drijfstak, maar uitsluitend met het it, dat de redakteur van deze zaak te einig afweet. Intussen ben ik er van overtuigd, dat varkenshouderij de laatste jaren in jcl gebieden een zeer belangrijke be- ijfstak is geworden. Heel veel boeren et een te kleine oppervlakte grond n de stijging van het inkomen bij te uden hebben het gezocht in deze niet in de oppervlakte grond gebonden bc- ijfstak. En in veel gevallen met suc- een afzet aan vee van ƒ400,per koe, of wel ƒ800,per ha. De opbrengst >per ha is dan: 9.000 kg melk ad 37 ct per kg 3.310, omzet en aanwas 800, totaal 4.110,- Daar ook op Texel "de belangstelling K>r de varkenshouderij toeneemt wil- we proberen er in dit artikeltje iets ^er te zeggen. Grond kopen of varkens houden? De laatste maanden lazen we een aar aitikelen, waarin de vraag aan de rde kwam of bij het zoeken naar ver- jting van het bedrijf in de eerste •rh laats gedacht moet worden aan aan- epri oop van grond (zo dit mogelijk is) of i d', an een investering voor uitbreiding an de varkenshouderij. In de geval- n die besproken werden had de boer kwestie gekozen voor uitbreiding van i varkenshouderij, omdat hij van me- ing was dat een zelfde investering in irkensmesterij of varkensfokkerij een ,3ger rendement zou geven dan in de chting van de rundveehouderij. We hebben geprobeerd om wat cij- :rs op papier te krijgen, die een in ruk geven over de rentabiliteit van »n zelfde investering in de melkvee- ouderij en de varkenshouderij. Zoals we hiervoor al gezegd hebben ■eten we van de varkenshouderij te 'einig af om een duidelijk advies in eze richting te geven. We doen daar in een beroep op Texelse varkenshou- ers om met opbouwende critiek te De kosten Als rente over de aankoop van de grond en het vee rekenen we een per centage van 8%. Voor rente en afschrij ving over stalruimte 10°/o. We krijgen dan de volgende kosten- optelling: rente over ƒ9.400,752, kosten stal ad 10°/o 250, lasten 1 ha grond 100, bemestingskosten per ha 300, K I. fokver., dierenarts ad ƒ100,per koe 200, veevoer ad ƒ450,per koe 900, kosten werktuigen en loonwerk 250, algemene kosten 125, totale kosten per ha 2.877,— Daar de totale opbrengst ƒ4.110, was blijft er als saldo over een bedrag van 1.233,We zouden dit het ar beidsinkomen per ha bij een intensief gebruik voor de rundveehouderij kun nen noemen. Dit arbeidsinkomen is bereikt met een totale investering van rond ƒ12.000,per ha grond. Dezelfde investering in de varkenshouderij We kunnen nu de vraag stellen wat we met een investering van ƒ12.000, in de varkenshouderij kunnen doen. Stellen we he't bedrag voor het on derbrengen van een zeug op ƒ1.300, dan is dit een gemiddelde van de kos ten van kraamhokken en hokruimte voor „droge" zeugen en opfokzeugen. Stellen we de prijs van een zeug op een gemiddeld bedrag van ƒ400,dan be tekent dit per zeug plus huisvesting een bedrag van ƒ1.'700, Voor het bedrag van ƒ12.000,dat per ha in de melkveehouderij moet worden geïnvesteerd kunnen we dus 7 zeugen gaan houden. Om een zelfde rentabiliteit te krijgen als bij de melk veehouderij moet er van deze 7 zeugen een arbeidsinkomen per jaar gehaald worden van 1.233,Dit is nog geen ƒ200,per aanwezige zeug. Uit deel- boekhouding van de varkensfokkerij komen gemiddelde bedragen van ƒ300,- per zeug aan arbeidsinkomen per jaar. In dat geval zou dus een investering in de varkensfokkerij aantrekkelijker zijn dan in de melkveehouderij. Gaan we het bedrag van ƒ12.0^0, investeren in de varkensmesterij, dan wordt het als volgt. Voor huisvesting moet gerekend wor den op een bedrag van ƒ300,per var ken. Stellen we de gemiddelde investe ring per varken op 175,dan is voor hokkenbouw en het „bevolken" van de hokken een bedrag van 475,per varken nodig. Van een bedrag van ƒ12.000,kun nen, dat er par jaar 2V2 maal een kop- 25 mestvarkens opzetten. Als we reke nen, dat er per jaar 2J/s maar een kop pel kan worden afgeleverd komen we op een aflevering van rond 60 mestvar kens per jaar. Bij een overschot van 20,per var ken komen we in dit geval dus op een zelfde rentabiliteit als bij de melkvee houderij. Als we spreken van 'n „over schot" van ƒ20,dan denken we aan het bedrag, dat er overblijft als van de opbrengst per varken de kosten van aankoop big, voederkosten, afleverings- kosten en kosten van huisvesting zijn afgetrokken. Varkenshouders, die derhalve kans zien om gemiddeld meer dan 20, per varken over te houden zouden bij de door ons gebruikte uitgangspunten voordeliger varkens kunnen mesten dan melkvee houden. We zullen het zeer op prijs stellen om speciaal reacties te vernemen van var kenshouders. Ook voor een weerwoord van melkveehouders op de door ons ge- gebruikte gegevens voor de melkvee houderij zijn we zeer dankbaar. Renault heeft zijn allernieuwste model, de Renault 12, op 17 april in Nederland ge ïntroduceerd. Sinds die dag is deze wagen te zien in de showroom van Garage Dros in Eierland. De Renault 12 is een ruime en moderne personenauto, die een aanvulling zal vormen op 't uitgebreide pro gramma van Renault in de personenwagen sector. De wagen heeft een vooringeplaatste 1300 cc motor van 60 pk, met voorwielaan drijving en een vier- versnellingsbak met vloerschakeling. De vierdeurs carrosserie is sterk pijlvormig met aërodynamisch gun stige eigenschappen. De wielophanging is onafhankelijk. De ach terasophanging is zo danig geconstrueerd dat 'n zeker meestuur effect wordt verkregen. Dit betekent dat de1 auto goed en gemakkelijk over een bochtige weg rijdt terwijl het ge drag op een rechte weg wordt geken merkt door koersvastheid en ongevoe ligheid voor zijwindvlagen. De wagen heeft een topsnelheid van ruim 140 km/u.; he't benzineverbruik ligt rond de 1 op 11 a 13. De ontwikkeling van de Renault 12 heeft 6 jaar gevergd. Van 1963 tot 1965 werden 18 verschillende carrossenevor- men ontworpen, die uiteindelijk een waar schaalprototype opleverden, dat in 1965 aan de eerste dynamische tests werd onderworpen. Tussen eind 1965 Rundveehouderij Stel het geval, dat iemand in zijn om- eving grond kan kopen voor een be- rag van J 6.000,vrij op naam. Hij aat deze grond intensief gebruiken oor de melkveehouderij. Door dit in tensieve gebruik slaagt hij er in 2 lellckoeien plus bijbehorend jongvee er bunder te" houden. Hij komt hier op een veebezetting van 2.35 rootvee-eenheid per ha. Voor ons ei- and een zeer zware veebezetting. Daar het nodig is om voor de uit leiding van de' veestapel stalruimte te louwen moet er per bunder aangekoch- e grond een bedrag van 2.500,aan talruimte worden gebouwd. We menen iet dit bedrag van ƒ1.250,per meik oe nog aan de lage kant te zitten. Verder moet de veestapel op peil ge- racht worden. Per bunder aangekoch- e grond zijn dit 2 melkkoeien plus bij- >ehorend jongvee. We moeten dit stel en op een bedrag van ƒ3.400,per ia. In totaal is de investering per bunder langekochte grond dan als volgt: ankoop grond talruimte ankoop vee •taal per ha 6.000,- 2.500,— 3.400,— ƒ11.900,— Baten en kosten bij 1de melkveehouderij Stel de produktie van het rundvee op •500 kg per koe. Per ha wordt dit •000 kg melk. Verder rekenen we op 49. Knarsend en piepend hield de bus halt en smidje Verholen vroeg: „Gaat u naar de stad?" „Natuurlijk", antwoordde de chauf feur. „Waar zouden de' laatste bussen in dit verlaten oord anders heengaan?" ,yDan rij ik mee, lachte de smid, stap te in en kocht een kaartje. Even later zat hij naast een knikkebollend en eer- zaa.m persoon, die met erg spreekzaam was. Deze legde na een pookje zijn hoofd zuchtend tegen de schouder van de smid, blijkbaar menend, dat gedeel de slaap dubbele slaap was. Maar wie nu zou menen dat de smid hiervan ook in slaap zou sukkelen, die heeft het mis. Hij begon ingespannen na te den ken over die geheimzinnige geschiede nis van de Zwarte Kludde, van het ou de kasteel en de rare alchimist. „Hoe moiit dat nu?" vroeg hij zich af. „Ik had de alchimist beloofd, dat ik hem weer zou komen opzoeken. Doch dank zij een nare samenloop van allerlei droevige omstandigheden ziet de ge leerde professor Nosco mij nu voor de Kludde aan. Ik ben uit de gevangenis ontvlucht en kan dus onmogelijk terug gaan als smidje Verholen. Iedereen zou me immers dadelijk herkennen, en me met de vinger nawijzen! Nee, nee, voor- lopig kan ik me niet in de buurt van het Knekelwoud wagen. Tenminste niet in de gedaante van smidje Verholen. Maarja! Dat is het! Ik hèb het!" Blij met zijn idee sloeg de smid vol vreugde zijn handen in elkaar. Maar daarop had die slaperige persoon op zijn schouder naturlijk niet gerekend, zodat hij van zijn zetel schoof en op de grond belandde. Dat hij daarvan wak ker schrok spreekt wel vanzelf en hij vroeg met een dwaas stemmetje: „Hè? Watte? Is er een bom ontploft? Of heeft us Abe een kool gemaakt?" „Welnee", lachte de smid. Ik zei al leen maar dat ik het had. En dat bete kent, dat ik weet wat ik moet gaan doen". „En ik weet ook wat jullie moeten gaan doen", zei de chauffeur, zich om draaiend. „We zijn aan het eindpunt. Dus jullie moeten er uit. Goeiennacht en wel te rusten". en midden 1969 werden 40 prototypen gebouwd, waarvan er acht meer dan 2V2 miljoen testkilometers hebben af gelegd. Een prototype' reed in totaal ruim 260.000 kilometers in drie ver schillende continenten. Uitgebreide windtunnelproeven met prototypen van verschillende vorm be paalden de uiteindelijke carrosserie; laag van vorm, met het hoogste punt van de wagen achteraan; deze vorm biedt veel hoofdruimte voor achterpas sagiers, een royale kofferruimte en geeft een lage luchtweerstand met goe de aërodynamische stabiliteit. De Renault 12 zal in Nederland in twee uitvoeringen leverbaar zijn, name lijk een model 12 L en een model 12 TL. De beide uitvoeringen zijn mechanisch, motorisch en wat betreft het uiterlijk identiek, maar de Renault 12 TL be schikt over een aantal luxueuze extra's, zoals elektrisch verwarmde achterruit, gescheiden voorstoelen met tot slaap- stand verstelbare rugleuning, midden armsteunen vóór en achter, extra ver lichting in handschoenenkastje en kof ferruimte, armsteunen aan de binnen zijde van de portieren, sigarenaanste ker en een antiverblindingsspiegel. Beide uitvoeringen hebben een wis selstroomdynamo, ruitewissers met twee snelheden, ruitesproeier en een uiterst efficiënt verwarmings- en venti latiesysteem. Evenals de andere Re- nault-typen, zal ook de Renault 12 van fabriekswege een Tectyl ML behande ling krijgen. De prijs van de Renault 12 is vastge steld op 7.122,die voor de Renault 12 TL op ƒ7.483,beide prijzen incl. BTW (af importeur). CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN De zuigelingen, die aan de beurt zijn, worden op het bureau verwacht op de tijden dat hun eigen huisarts zitting heeft. Deze tijden zijn als volgt: dokter Van Loon, woensdag 22 april, om 13.00 uur. dokter Coutinho, om 15.00 uur. woensdag 22 april, UQHIIUIIIIIIUIIIIIIIIIIII llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltl FEUILLETON door TOM LODEWIJK MllJllllllHIHIIltdlllilllHIIUllllllllllllllllllUIUUIllllllllirtHllilUllllilllllllUlUlllllllllUllllllllllllIIIIUllllllllUIIUyilUUUllfllllllllllllllllllHIIIIIIIIIIIIillllllUIIIIIIIIIIIIHIIH 21. „Nu ja", zei Bert en er was een >ndertoon van ernst in zijn scherts, „ik ieb van het begin af geweldig tegen ou opgezien, daarom hoef ik toch niet Alsmaar juffrouw te blijven zeggen". ..Nee", stemde Anneke toe, „het wordt ook wel een beetje lastig. Straks zegt Sereen jij en jou, mijn moeder en jouw moeder zijn ook nog ouwe ken nissen, en wij zitten maar te uwen 't Wordt wat opzichtig. Zeg tegen mij maar gewoon Anneke hoor". Maar zij zelf moest wel even wen nen om Bert te zeggen. Het wende gauw. Vooral tijdens deze onbezorgde dt door het zomerse landschap. In het Schiphol-restaurant aten ze sa- fóen op hun gemak en vóór Anneke het wist, werden de passagiers voor Zurich afgeroepen. Bij de douane was het tijd voor af scheid. -Nu", zei Bert, „nu moet ik je aan anderen, overlaten. De stewardess zal extra goed op je passen". „Alsjeblieft Bert", zei Annke, „ze beschouwen me toch niet als een inva lide?" !»Nee, maar een beetje extra zorg kan geen kwaad. Nu meisje, pas vooral goed °P jezelf. Denk er om, je bent nog niet v*n ijzer". „Ik moet jou bedanken", zei ze, „voor alle goeie zorgen. En ik zal je de mooi ste kaart sturen, die ik vinden kan". „Doe dat vooral", zei hij met klem, „nu Anneke, een fijne vakantie, doe ze allemaal de groeten, ja?" Hij reed alweer op de grote weg, toen de Varavelle zich met donderend ge weld in de lucht verhief. Hij stuurde de auto in de1 berm, in een vage angst, je kon nooit weten maar neé, de grote vogel scheerde steil omhoog en verdween weldra uit het gezicht. Anne ke is in de wolken, dacht hij. Anneke was er weldra ook en zag buiten de zon stralen, terwijl beneden haar een de'k van witte watten zich blinkend ontplooide. Meteen was de stewardess bij haar. „U bent juffrouw Treeberg? Ik zal u zo dadelijk thee brengen. En als u iets nodig hebt, u geeft mij maar een seintje". Het gaf Anrteke een veilig gevoel. Ook hier was ze door goede zorgen om ringd. Ze verveelde zich geen ogenblik., bladerde wat in tijdschriften, maar liefst gaf ze zich over aan haar ge dachten, die soms wonderlijke wegen gingen. Toen kwam het lichtsignaal „Sigaret ten doven, gordels vastmaken" en de stem van de piloot die aankondigde dat ze in Zurich gingen landen. Op eens beving haar een paniek. Stel je voor dat er iets mis was gegaan, dat er niemand voor haar was? De' stewar dess stond naast haar. En ze begreep dat in dat geval er altijd een organi satie klaar stond om haar te helpen. Ze hoefde niet bang te zijn, dat ze bij nacht en ontij alléén in de straten van een vreemde stad zou moeten rond dwalen! De douaneformaliteiten verliepen heel vlot en door een glazen deur zag ze opeens een bekende grijze kuif. Jo viaal zwaaide dokter Broers. Een pak van haar hart hij was er! Nu ging alles verder goed. Met een stralende) glimlach liep ze hem tegemoet, sloeg haar armen om zijn hals en zoende zijn rimpelige wang, Hij werd er verlegen van. „Lieve meid", zei hij schor, „wat fijn om jou zo doodgewoon hier te zien uit- istappen. Tante Mies zit op hete kolen maar ze kan niet weg, er was iets met in orde met de verwarming en daar moest ze bij blijven". „Ziezo", zei hij toen ze in de taxi za ten, „in Zurich heb ik een fijne hotel kamer voor je, daar kun je je dan een beetje opknappen en misschien wat uit rusten". „Niet nodig", zei Anneke, „ik ben zo fris als een hoentje". „Mooi. En dan gaan we samen heel lekker eten, kun je de Zwitserse keu ken leren kennen, bijna zo goed als van je tante, maar een beetje duurder. Dan op tijd onder de wol, lekker slapen, dan gaan we morgen met de^ trein ver der. Het is maar een uurtj'e. En dan nog een dik half uur mei de auto, en dan zijn we thuis. Zou je dat halen, denk je?" „Het lijkt me héérlijk", zei Anneke. Ze leefde als in een droom. Ze wan delde door de straten van de stad en genoot van de schitterende etalages, ge noot van de gezellige sfeer in het re staurant, van de verhalen die dokter Broers ophing van het leven in de ber gen. De volgende dag voerde de trein haar door het majesteuze alpenland schap, té kort duurde haar deze rit. „Je kunt er een maand lang van ge nieten", troostte de dokter, „Straks snak je weer naar Terwoerd". Anneke lachte. Dan moest er heel wat gebeuren! Bij het station kwam een gebruinde chauffeur naar hen toe. „Ah Herr Doktor! Herzlich willkom- men! So, und das ist die Genadige Jungfrau?" De genadige jonkvrouw lachte. „Hermann en ik zijn al goeie vrin den", ze'i de dokter, „als ik weg moet rijdt hij me, dat is niet zo vaak, maar bij het kegelen, hè Hermann?" Hermann lachte een rij bruine tanden bloot en verklaarde, dat de dokter he't wel leren zou. „Ik dacht dat u al kampioen was", plaagde Anneke. „Ze moeten nog wennen aan mijn stijl legde hij uit. „Ik speel niet om de' winst, maar om het spel". „Jawohl", lachte Hermann die het best verstaan had. „Es gibt Pudels vor und nach". En ze lachten allebei sma kelijk. Langs vele haarspeldbochten klom de bedaagde grote wagen langzaam naar boven. „Nu moet je opletten", zei de dokter, „hier voorbij de bocht moet je naar boven kijken". Anneke tuurde. Ze zag groene hellin gen, bezaaid met bloemen, hier en daar een huis, en dan „De vlag!" riep ze „rood-wit-blauw!" „Dat is ons huis", zei de dokter, „en die vlag wappert daar ter ere van jou". „Ach", zei ze, „jullie bent schatten al lebei". Op het gras voor het huis stond me vrouw Broers al uit te kijken. „Kind, van harte welkom hier! Ik ben zo blij dat je er bent! Nu wordt het hier pas echt gezellig!" „Merci", bromde de dokter, „als je iets aardigs wil horen, moet je vooral naar je eigen vrouw luisteren". „Och arme stakker, heb jij het zo slecht bij me? Zal ik je eens wat ver tellen? We hebben aardbeien met slag room, vèrse slagroom". „Dat mag ik eigenlijk niet hebben", zei de dokter verlekkerd, „slecht voor mijn lijn". „Dan eten wij ze samen maar op", vond mevrouw Broers. „Anneke hoeft voor haar lijn nog niet bang te zijn". „Maar ik wil het offer wel brengen", besloot de dokter. „U bent een edel mens", zei Anneke HOOFDSTUK X Aan boord van de „Edelweiss" Als een wit sprookjespaleis, blinkend in de vroege ochtendzon, lag de grote salonboot „Edelweiss" voor de steiger van Sankt Goar. Enkele vroege gasten van de hotel-pensions langs de Rijn oever wandelden zonder enige haast langs, namen de boot goed op, en een enkele vaderlandslievende Hollander wuifde op goed geluk naar het rood- wit-blauw, dat aan de achtersteven zachtjes door het windje werd bewogen. (wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1970 | | pagina 5