-Indijk ijking Eierland was groots waterstaatkundig werk Zeewering voldoet nu aan hoge eisen zeer SMIDJE VERHOLEN EN DE RARE ALCHIMIST het 135-jarig bestaan van de polder Eierland door L. J. Weijdt KI Behoorlijke opbrengst bliksemaktie Programma „Polder Paraat" Ringsteken op woensdag 22 juli Tijdig rusten IER tie ei de leuze Polder Paraat" deze week o.a. herdacht dat de Eierland 135 jaar geleden werd kt. De in 1835 aangelegde zee- echter niet de enige dijk oor de polder Eierland ontstond, wee eeuwen daarvoor waren er iken uitgevoerd die voor de la- rider Eierland en het omringen- ried van veel grotere betekenis zijn dan de dijk van 1835. i begint mijn verhaal over de Eierland en de zee niet in 1835 in 1617. .al jaar werd de polder Waalen- H voor de tweede maal ingedijkt ?n zeedijk de wie nu nog kennen Rmgedijk, gelegen tussen de s Waalenburg en Eierland. Op- SllJkf moet worden dat in 1617 en Eierland nog twee aparte ei- waren, van elkaar gescheiden een grotendeels ondiep zeegat adden en kleine geulen en ver- m met het Marsdiep en het zee- in Terschelling van weinig bete- hield het in de Noordzee een delta in stand en was het bij reer en hoge vloeden een zeegat j de dijkgraven rond de gehele zee een slechte naam had. Ook 1617 aangelegde zeedijk had veel aanvallen via dit zeegat te lijden kostbare onderhoud van de dijk ïede aanleiding om in 1629/1630 egat tussen Texel en Eierland af ïmen. Groot werk ioonlijk vind ik dit een water- ;undig werk van de eerste orde. I als ik daarbij denk aan de me- de studies, de modelproeven, de satie en het grote materieel dat inzetten om de zeegaten in het van ons land af te sluiten of om staande zeedijk langs de polder nd te verzwaren en te verhogen ast mij alleen maar grote eerbied le collega's van die tijd. reet wel, het was geen diep zee- was geen groot tijverschil maar ordzee was óók toen onbereken de getij stroom schuurde ook iet moeizaam aangebrachte zand n het enige wat ze konden inzet- •as mankracht met schoppen en tien kruiwagens, maar waar lijk tenen manden, paard en kar sschien zandpramen die met de rbeugel werden geladen en met ïop gelost. Draglines, bulldozers, machtwagens en zandzuigers n zeker niet gebruikt, ir het gehele gebied rond het zee- as de afsluiting van zeer grote be- Verstoring verstoring van het natuurlijke ge- n bracht grote veranderingen, het zeegat was afgesloten begon iraak van de buitendelta. De mil- kubieke meters zand, opgeslagen delta, werden door wind en n gestadig losgewoeld en in de van de volgende eeuwen groten- op de Texelse kust afgezet. Door lanten van helm, het plaatsen van chermen enz. werd het zand aan :n gelegd. De afsluitdam werd de duinregel langs de polder Eier- De oude duinenkern van Eierland groter en veel massaler, uwe duinregels werden gevormd ontstonden geheel nieuwe gebie- lie nu nog in vele opzichten van betekenis zijn zoals kampeerter- Kogerstrand, de Nederlanden, de de Slufter en de Krim. gehele Noordzeekust van Texel verzadigd met zand en mede door astleggen van het zand werden de »e zandduinen tot de zware hechte egels die nu o.a. de Westelijke ke- van de polder vormen, waddengebied binnen de afslui- ve'rd steeds hoger door het bezin- an zand en slib in het nu traag tende vloedwater, aangèvoerd door idere zeegaten. de kreken en geulen vulden ge- 'lijk op en in de huidige polder alleen de Rogsloot en de Hoge- il nog duidelijk zichtbare herin gen aan de vroegere geulen. Twintig weken in 1835 werden de gronden achter oormalige zeegat dan ingedijkt. De km lange dijk werd door 1500 ar- ts in de periode half april - begin mber in 20 weken aangelegd. Over ivaliteit van het werk was men in ilgemeen niet tevreden. Gelukkig en in 1846 de polders Eendracht en arding ingedijkt en in 1876/1877 de r Het Noorden. Het zeekerende >lte werd daarmede teruggebracht l. 2,5 km. dit dijkgedeelte lag achter een 1 wad en werd verder door de ver voor de dijk liggende duinregels van de noordpunt en door het poldertje Vol harding beschermd tegen de golfaanval- len van de noordwesterstormen. Voor de afwatering van de polder via de Rogsloot en de Hogezandskil werden voor deze geulen gemetselde duikersluizen in de zeedijk gebouwd. Zo lag de polder tot omstreeks de eeuwwisseling veilig achter de zware duinen en verder grotendeels ingesloten door de andere polders en leek het ge vaar voor dijkdoorbraak zeer gering. Er kwam echter een kentering, de buitendelta van het voormalige zeegat was weggesleten en aan de zandaan- voer kwam een einde. Ook het zand- transport dat in regelmatige perioden langs de Nederlanse kust plaats vindt nam in betekenis af en de doorbraak van de westkust en de noordpunt van het eiland begon Afname Al vanaf het midden van de vorige eeuw worden door Rijkswaterstaat me tingen verricht waarbij" de groei of af name van de kust t.o.v. de strandpalen jaarlijks wordt vastgesteld en daaruit bleek dat de afname van jaar op jaar toenam. Van verontrusting was nog geen spra ke maar de zee die zo lang bondgenoot was geweest bij de opbouw van de dui nen ging onvermoeibaar getij na getij door met het afschuren van de voor oever. Het strand werd smaller en lager en bij iedere storm kalfde de duinen ver der af. Vooral de duinen aan de noordpunt en langs het Eierlandse gat verdwenen zienderogen onder invloed van de ster ke ebstromen in het zeegat. In 1926 overstroomde het poldertje Volharding dat 80 jaar lang als een beschermend bolwerk aan de kop van de zeekerende dijk had gelegen en ging in de daarop volgende jaren geheel verloren Een paar jaar later werden alle zeekerende dijken van het eiland langs de Wadden zee in het kader van de Zuiderzeewer ken verhoogd. Er was namelijk berekend dat door afsluiting van de Zuiderzee vooral bij noordwesterstorm een aanmerkelijke verhoging van de stormvloedstand kon optreden, vandaar deze dijkverhogin- gen. Zuiderzee Het afsluiten van de Zuiderzee bracht echter ook grote veranderingen in het stromenbeeld van het Eierlandse gat. Geulen verplaatsten zich en de aanval op de Noordpunt werd mede daardoor versneld. Omstreeks de dertiger jaren werden zanddijken aangelegd in lage duinge deelten bij het Eierlandse huis. Daarvoor weren reeds delen van de gronden aldaar overstroomd. In 1938 werd een ruim l1/; km lange binnendijk aangelegd, in de noordelijke kop van de polder, omdat gevreesd werd dat de zeedijk ter plaatse verloren zou gaan. Gedurende de oorlog kon er door om standigheden weinig aan de achteruit gang worden gedaan en gingen de gron den van het Eierlandse huis grotendeels verloren. Na de oorlog in 1948/1949 werd door de Rijkswaterstaat de kop van de zee dijk nabij de huidige reddingbootschuur versterkt en getransformeerd tot het bolwerk „Robbengat". Ramp Maar toen een fatale datum, 31 janu ari 1953. Een zeer zware storm met een stormvloed van ongekende hoogte tei sterde de Neederlandse kust. De cata strofale gevolgen van deze storm in het zuiden zijn bekend en ook Texel werd niet gespaard. De polder de Eendracht overstroomde en op vele andere plaatsen konden slechts met grote inspanningen dijkdoorbraken worden voorkomen. De zeedijk van de polder Eierland werd echter slechts licht beschadigd. Een gevolg van deze stormvloed is de deltawet waarin o.a. eisen, normen en financiering van de noodzakelijk ge achte werken t.b.v. de waterkeringen enz. worden geregeld. Als in 1956 Rijkswaterstaat de dan reeds meer dan lVa km grote kustaf- name aan de noordpunt gaat beteugelen door het maken van het bolwerk Eier land, bestaande uit oeverbezinkingen en een duinvoetverdediging rond het duinmassief van de vuurtoren, wordt in het kader van de deltawet ook een voorlopige zanddijk aangelegd in de la ge duinen tussen de binnendijk van 1938 en het voornoemde duinmassief. In de daarop volgende jaren wordt de oeve'rbezinking uitgebreid en het re sultaat van deze werken is dat de ach teruitgang vrijwel tot stilstand komt. Veilig In 1965 wordt in het kader van de deltawet begonnen met de voorberei dende werken voor de definitieve ver zwaring en verhoging van de waterke ringen langs de polder Eierland. De afvoerleidingen van het bestaande gemaal worden aangepast aan de later te maken dijkwerken en worden voor zien van stormschuiven Het werk is in 1967 voltooid en in dat jaar wordt be gonnen met de dijkverzwaringen. De zeedijk tussen de polder de Eendracht en de binnendijk van 1938, wordt ruim 4 meter verhoogd tot een peil van 8.65 meter -f N.A.P. Ook de binnendijk van 1938 wordt verzwaard en ca 3,5 meter verhoogd tot 8 meter N.A.P. een hoogte waarop 'ook de zanddijk van 1956 wordt ge bracht. In dezelfde jaren worden in het ka der van het zg. zwakke plekkenplan de te lage gedeelten in de duinregels langs de polder opgevuld met zanddijken. Het is daarom gezien het voorgaande, verheugend dit verhaal te kunnen be sluiten met de wetenschap dat de 135- jarige polder beschermd is door zeekd*- ringen die aan zeer zware normen vol doen. De bliksemverloting die de sportver eniging Oosterend samen met de mu ziekvereniging Excelsior donderdag avond in De Koog heeft gehouden is goed geslaagd. Hoewel men niet alle loten heeft kunnen verkopen bleef uit eindelijk zoveel over dat Excelsior een nieuw muziekinstrument kan kopen en de drumband een trommel. De sport vereniging heeft nu geld voor een aar dig stukje van het tweede voetbalveld te Oosterend. Onder toezicht der Rijkspolitie wer den de prijzen om 10 uur op het voet balveld te De Koog getrokken. Deze vielen op de volgende loten: 22, een draagbare TV, 6803, een vouwfiets; De prijzen kunnen afgehaald worden 903, een transistor radio. Verder vielen er prijzen op: 17, 64, 204, 358, 669, 739, 773. 1289, 1314, 2785, 4011, 4812, 7671. bij het „Koopcentrum" De Koog. Het is de bedoeling om begin augustus een dergelijke aktie te herhalen. FELLE STRIJD BIJ EERSTE KAATSWEDSTRIJD Zaterdagmiddag is onder gunstige weersomstandigheden op de speelweide te Den Burg de eerste kaatswedstrijd gehouden. Er werd fel strijd geleverd om de prijzen. De eerste prijs ging naar M. van Slooten, J. Wierdsma en L. Bak ker van „Texel". De tweede prijs was voor M. de Haan, W. Adema en B. de Haan van „Den Helder". De konings- prijs was voor de heer J. Wierdsma van „Texel". Winnaars van de verliezersronde werden J. Vlagsma, C. de Groot en H. Hoogerheide van „Texel". Het evenement werd georganiseerd door de onlangs opgerichte Kaatsver- eniging Texel. llllllllllllllllllllllllllllllllllliUllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllNlip M Onderstaand geven wij een overzicht van de feestelijkheden, die woensdag, M donderdag en vrijdag in Eierland worden gehouden Woensdag 10.30 uur; openingsplechtigheid. 13.00 uur: luncht voor genodigden in hotel „De Hoop". 15.00 uur: opening feestterreein voor publiek. H 18.00 uur: start sterrit vanuit alle Texelse dorpen.Dcelname staat open voor ieder. Het is de be doeling dat men zich op één van onderstaande adressen aanmeldt en dan met auto, motor of brom fiets alle andere adressen be zoekt en zijn tocht eindigt in De Cocksdorp. Daar moet de afge stempelde controlekaart worden getoond waarna men gratis toe- gang heeft tot de feesttent en in het bezit van een herinnerings- vaantje wordt gesteld. Prijzen worden uitgeloofd, o.a. voor het oudste voertuig, oudste deelne mer e.d. De finish sluit om half negen. H 20.00 uur: feestelijke mars door De Cocksdorp waarna in de feest tent een programma wordt afge werkt waaraan o.m. Rita Corita meewerkt en het Texels amuse mentsorkest. Donderdag j 10.00 uur: behendingheidswedstrijd voor tractoren op het terrein bij de feestent. 1 14.00 uur: optocht voor kinderen met versierde fietsen, autopeds e.d. Opstellen bij het VVV kantoor, waarna een rondgang door De j Cocksdorp wordt gemaakt. Ook i toeristenkinderen mogen mee- i doen, bijvoorbeeld met versierde j bolderwagens. Prijzen worden uitgeloofd voor de fraaist ver- i sierde voertuigen. 15.00 uur: feesttcrcin open. 20.00 uur; amusementsprogramma met het amusementsorkest Texel j en de clowns De Kamces. Vrijdag 10.30 uur: start grote allegorische optocht door de polder. De stoet stelt zich op in de Langeveld- straat te De Cocksdorp waarna het verder gaat via Kikkert- straat, Postweg. Schoolweg, Hoofdweg en Hollandseweg. Ie dereen mag aan de optocht deel nemen. Toeristen die iets willen uitbeelden zijn ook welkom. Men hoeft zich niet door de historie te laten inspireren; ook aktuele hedendaagse onderwerpen zijn toegestaan. Wie geen wagen heeft neme contact op met de heer C. Zijm (hoeve „Sir Ro bert Peel") te De Cocksdorp. 14.00 uur: programma voor de Tex else bejaarden in de feesttent, o.a. met medewerking van de folkorestichting Texel. 20.00 uur: feest met o.m. Sjakic Schram en het Texels amuse mentsorkest. minimum In het kader van de folkloreaktivitei- ten zal op woensdag 22 juli in Den Burg een ringsteekwedstrijd worden gehouden, in samenwerking met de Vereniging voor Vrienden van het Paard. Degenen die willen deelnemen worden verzocht zich voor zaterdag 18 juli op te geven bij mevrouw De Lugt, telefoon (02220) 2072. De ongcvallcncijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek tonen het kort en zakelijk aan: de tijd dat dui zend doden de schrikbarende tol zal zijn van het Nederlandse vakantieverkeer lijkt aangebroken. De gestage stijging van de ongcvallcncijfers in voorgaande jaren 1965 (juni tot en met augustus) 723 doden, 1966: 738 doden, 1967: 821 doden, 1968: 837 doden en in 1969 (juni tot en met augustus) 906 doden en bij na 15.000 gewonden, rechtvaardigt deze verwachting. Met bovenstaande cijfers in gedach ten en met de wetenschap dat vele tien duizenden Nederlanders zich op dit mo ment gereed maken voor de vakantie, is het Verbond voor Veilig Verkeer ge start met een aktie, waarin onder het motto „2 uur rijden - XU uur rust", de aandacht wordt gevestigd op een aan tal veiligheidsaspecten. De grootste drukte op onze wegen werd op 10 juli verwacht toen het wes ten van Nederland (Noord- en Zuidhol land, Utrecht alsmede Gelderland ten noorden en westen van de grote rivie ren) plus de metaalindustrie de uit tocht begon. Bovendien beginnen half juli de schoolvakanties in Noordrijn- Westfalen en barst de Duitse toeristen- stroom los, niet alleen in ons land maar ook op de Duitse wegen. Een tweede hausse op de wegen volgt op 24 juli wanneer het oosten en noor den van het land, de bouw- en neven- bedrijven en de textielindustrie aan de beurt zijn. Tijdens deze „pieken" zal het Ver bond aan de vele Nederlanders, die hun vakantie in het buitenland gaan door brengen en daarbij met hun auto vaak lange afstanden zullen afleggen, aan de belangrijkste grensovergangen folders met een aantal belangrijke tips en een miljoen servetten met de slogan „twte uur rijden - kwartier rust", uitreiken. Met die 2 en lU wil het Verbond nog eens extra benadrukken het grote be lang voor eigen en andermans veilig heid om fit en uitgerust achter 't stuur te zitten, hoe lang en hoe ver de reis ook is. Een goede gewoonte is na iedere twee uur rijden een kwartier te rusten. Om goed Voorbereid op vakantie te kunnen gaan werd in de afgelopen we ken een reisfolder verspreid onder de werknemers van een groot aantal be drijven. Ten behoeve van de buiten landse toeristen werd door het Verbond in het Frans, Duits en Engels en in het Nederlands voor de Vlamingen een fol der samengesteld over de belangrijkste Nederlandse verkeersregels. Deze fol ders worden verspreid via de VW kan toren, de grenskantoren en de Horeca bedrijven. De aktie zal zeer frequent worden ondersteund door radio en tele visie. Aan de in eigen land blijvende va kantiegangers adviseert het Veerbond wees extra oplettend op de toeristische, niet op massaal verkeer berekende we gen, verwacht hier onverwachte situ aties (aan de verkeerde kant van de weg lopende voetgangers, bermtoerisme fietsers en 9pclende kinderen). Kruip niet te dicht achter elkaar en laat als bestuurder op die mooie routes het sightseeing aan uw passagiers over. De drukte waarin u terecht kan of zal komen eist uw volledige aandacht voor de weg op. Tenslotte nog dit: waar de vakantie bestemming ook ligt, in binnen- of bui tenland, herinner u bij uw vertrek een paar slogans van het Verbond, bijvoor beeld: HO GEEN RISICO (voorzichtig bij spoorwegovergangen), PROFIEL 2 MM 0,F MEER (zorg voor goede ban den) en natuurlijk GLAASJE OP, LAAT JE RIJDEN. CM** 66. „Wel alle flitspuiten nog an toe!" mompelde smidje Verholen. „Dit is de auto van iemand, die iets te maken heeft met die alchimisten-, Kludde- en Knekelwoudzaak! Misschien is die vent de Kludde zelf wel! Wat een ontdek king!". Hij haalde gauw een Engelse sleutel en een tang uit de trommel en begon te rommelen onder de motorkap van de auto. „En wat is er nu precies met mijn kar aan de hand?" snauwde de eigenaar. „Ik zie het al", antwoordde de smid. „De stroomverdeler maakt contakt met het pingnonklepje. Dat geeft altijd zo'n tikkend geluid. Even een nieuw split- moertje er in en de zaak is voor de bakker. Zie zo, da's klaar De smid sloot de motorkap, borg het gereedschap weer op en vervolgde: „Als u dan nu even met mijn baas wilt afrekenen. Zonder verder nog een woord te zeg gen duwde de automobilist twee 'bank biljetten in de handen van Stef en zoefffffWèg was hij! „Ik geloof, dat ik eens even ga op bellen", zei smidje Verholen toen pein zend. „Natuurlijk, jongen. Natuurlijk", zei Stef, die de auto verbouwereerd stond na te kijken. „Jij bent een reuzekerel, Zemelmans. Het spijt me werkelijk, dat ik je eerst voor zo'n suffertje hield. „Ja ia", grinnikte smidje Verholen alias Z. Zemelmans. „Een suffertje met een gestreept truitje, een knevel en een bolhoed, hè". Lachend liep hij het huis binnen, zocht in de telefoongids een nummer op en draaide de ikiesschijf. „Hallo!? Spreek ik met het registratie bureau?" vroeg hij toen. „Juist! Prima! Zoudt u zo vriendelijk willen zijn even voor mij na te zien wie de eigenaar is van een grote, glanzende Rollsmobil, genummerd W-l? Juist ja. Het nummer is W-l. En nu vragen we ons natuurlijk nieuwsgierig af wat voor antwoord de smid zal krijgen. (wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1970 | | pagina 7