(froen ^fjwartsjexeh in het
3uidelijke taal op drukbezochte
hooravond in De Koog
Laatste boodschap of
misplaatste grap?
g
x
j j^44
a
oonwijken veel te
lim ontworpen
iuister Veringa
jezocht Texel
'V/W*?
9
W Vs JT
Texelse redders zagen
trawler zinken
Drie auto's bij botsing
zwaar beschadigd
5fu.
het eindeX
X VESPA CIA0
VAT 69
Loos alarm...
Geen
voorrang
NATUURLIJK!!
i
Mevrouw Van der Eijk nam
afscheid als voorzitster
Geluidsisolatie J'Elleboog
kan nog beter
IG 22 JANUARI 1971
84e JAARGANG No. 8538
N.V. v.li. Langeveld De RooU
11 - Den Burg, Texel - Tel. 2741
rry de Graaf, Keesomlaan 43, Den
(02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coop. Raif-
feisenbank; Amro-bank. Postgiro 652. Abonn.
pr|js ƒ4,50 p. kw. 50 ct incasso; los 20 ct.
Advert. 20 ct per mm. excl. 4% BTW
KOOG Ook de derde hearing,
agavond gehouden in hotel „De
omst" te De Koog trok grote be-
telling. Er werd levendig gedis-
rd tussen het college van burge
ter en wethouders, alsmede enkele
enaren en de bewoners van het re-
iedorp. De Koog toonde fel voor
standpunten te willen strijden,
aaldelijk werd dan ook in duidc-
taal uitgesproken wat er aan de
icn mankeert De twee bestem-
splannen voor De Koog, ook dit-
weer op overzichtelijke kaarten
eduid, leverden voldoende ge-
tsiof, om de avond tot over half
If te vullen,
dorpskern zal weinig ingrijpende
ideringen ondergaan. Een reeds
ezig speelterrein zal doeltreffen-
ngerieht worden; aan enkele stra-
zullen kleine wijzigingen, betref
parkeervoorzieningen plaatsvin-
Voorts zal het reddingboothuis
plaats veranderen en wordt de
aan de Dorpsstraat van een
tje en wandelpad voorzien.
Tachtig bungalows
lgens de getoonde ontwerpen zal
zuiden van de Epelaan, tussen
laan en Bosrandweg een bunga-
•ijk worden aangelegd, dat plaats
aan ruim 80 bungalows. Centraal
t terrein ligt een met beplanting
aaid grasveld en een speelterrein,
s door de wijk, evenwijdig aan de
an, zal een nieuwe straat komen
aftakkingen naar de bungalows,
i tweede uitbreidingsgebied is ten
len van de dorpskern gesitueerd,
de Boodtlaan tot achter de R.K
Dit gaat een woonwijk worden,
totaal 130 woningen. Twaalf hier-
zullen bejaardenwoningen (in één
rw) zijn, een vijftiental vrijstaande
n; er zullen zes woonblokken a
'onmgen komen en tien bungalows
j\vd kunnen worden. De overige
dubbele woonhuizen. Het ontwerp
een ruime bestrating met betegel-
IJiofjes, diverse groenstroken en
parkeerruimte aan 170 auto's,
li korte toelichting door de heer
Agteren op de financiële bereke-
?n bij de bestemmingsplannen leer-
at totaal voor aankoopkosten van
1 (incl. rente) Vit miljoen gulden
>3 l is, voor het bouwrijp maken
liljoen gulden. De plannen bestrij-
y een grondoppervlak van 19% ha.,
^van slechts 10 ha. verkoopbaar is,
rgelijking met andere dorpen ta-
k weinig. 14% van de gemiddelde
rijs (ƒ41,50) moest worden uitge-
en voor grondverwerving. Als
ak van dit hoge percentage werd
iedrijfsschadevergoeding genoemd,
verharding en bestrating moest
li Dedrag van ƒ12,50 per meter be
id worden. Kleinere bedragen wa-
lodig voor riolering, verplichte toe-
n en onvoorziene posten,
sn i globale grondprijs voor bejaar-
oningen was 4.225,de grond
zes woningen onder één kap zal
^1 /eer ƒ6.700,per woning kosten,
dpercelen voor dubbele woonhui
omen per stuk op ƒ9.500,en voor
>te 1 voor een vrijstaande woning be-
lister Veringa van Onderwijs heeft
agmiddag een strikt informeel be-
gebracht aan Texel. Na met de
van half een uit Den Helder te
jearriveerd, gebruikte hij de maal-
n het havenrestaurant, waarna hij
ze ezelschap van oan. professor H.
na, bouwcurator Ir Doets, de nieu-
i iologisch direkteur Dr. Zijlstra en
>er Menting een bezoek bracht aan
T' 1107,-gebouwen in 't Horntje. In
irovisorium van het complex liet
ch door de diverse laboratoria lei-
in stelde zich op de hoogte van het
ischappelijk onderzoek dat daar
t verricht. Voorts werd een bezoek
r icht aan het grote experimenteer-
rium dat zijn voltooiing nadert en
igstelling toonde de bewindsman
voor de studentenverblijven die
enteel in het dorp 't Horntje in
ouw zijn. Een rondrit over Texel
ot het bezoek. Dr. Veringa keerde
ie de boot van vijf uur naar het vas-
as d terug.
taalt men ƒ17.700,De kostprijs van
de grond voor een bungalow komt op
ƒ26 500,Genoemde prijzen zijn allen
exclusief 14% B.T.W.
Woonwijk overbodig
Bij de heer Alkema rees de vraag, of
in De Koog wel behoefte is aan een zo
groot opgezette woonwijk. Hij meende,
dat het dorp aangewezen is op toerisme
en dat voor uitbreidingen, op recreatie
gericht, eerder mogelijkheden aanwezig
moeten zijn. „Stel dat iemand een
groot projekt (kurt-ort met modderba
den b.v.) wil gaan bouwen, zijn er dan
mogelijkheden?" Bovendien verwachtte
hij ook geen overmatig grote vraag
naar woningen. Daarvoor moet men in
de andere dorpen zijn! Mr. Sprenger
dacht dat hiermee een gezellig stuk
wonen aan De Koog gegeven zou wor
den, terwijl de heer Van Agteren opti
mistisch gestemd was over de vrpag
naar de woningen.
Parkeerprobleem
In de uitbreiding opgenomen is ook
een parkeerterrein met een capaciteit
van 900 auto's plus ruimte voor auto
bussen, beneven een recreatieveld. Bei
de liggen ten noord-oosten van het
dorp en zijn via de nieuwe (reeds in
gebruik zijnde) verkeersweg, evenwij
dig aan de Dorpsstraat te bereiken. Met
deze parkeervoorzieningen, die het ko
mend seizoen gereed zal zijn, zal be
langrijke verbetering komen in de par
keersituatie van De Koog. Toeristen
zullen op het bestaan van het terrein
worden gewezen. Desgevraagd werd
verzekerd, dat scherpe controle zal
worden uitgeoefend. Elders in het dorp
zullen beperkte parkeermogelijkheden
zijn. (Blauwe zone). De heer Hooger-
heide vreesde, weinig tijd te zullen
krijgen om te eten, wanneer hij zijn
auto maar een uur mocht laten staan. -
De heer Holtman hoopte, dat ook aan
het lukraak parkeren door RST-bezoe-
kers een einde zal komen. De praktijk
toont aan, dat niemand 100 meter loopt,
als hij het met 10 afkan, merkte de bur
gemeester op, daarmee moet rekening
DE COCKSDORP Dinsdcrgoch-
tend om kwart voor tien stootte de
Deense trawler HG 135 Jane Jaigen-
sen" uit Hirthals op een vlak onder
de Vliehors gelegen wrak. Er ontstond
ter hoogte van de machinekamer een
gat en het vaartuig begon te zinken.
De benarde positie van de boot werd
uren later gezien vanaf Vheland. Op
dat moment was de bemanning al in
veihgheid. De kustwacht Eierland, op
vier km afstand, kon wegens de nevel
niets waarnemen. De vijf bemannings
leden hadden het schip toen al met
het rubber vlot verlaten en werden om
elf uur opgepikt door de Wieringer
kotter WR 89. Die bracht de Denen
naar Den Helder, vanwaar ze de vol
gende dag huiswaarts keerden.
Op het alarm kwamen de motor-
strandreddingboot Ida Mady van Texel,
de „Carlot" van Terschelling en de
sleepboot „Stortemelk II" van Ter
schelling in aktie. Om twee uur werd
de Texelse reddingboot te water gela
ten. Toen men de Deen tot op ongeveer
een kilometer was genaderd, zagen de
redders dat de met zware slagzij drij
vende trawler in het water wegzonk.
Het vaartuig is mogelijk gestoten op
het wrak van een Grieks schip dat hier
twee jaar geleden in tweeën brak. Na
dat vernomen was dat de bemanning
reeds in veiligheid was, keerde de Ida
huiswaarts en werd om vijf uur weer
in de reddingbootschuur getrokken.
De geplande uitbreiding van De Koog
aan de zuid-westelijke kant van het be
staande dorp. omsloten door Epelaan
(boven), Ruijslaan en Bosrandweg.
gehouden worden. Maar voor zover dit
mogelijk is, zal men naar het parkeer
terrein verwezen worden.
Gronden van Mets
Veelbesproken punten waren de ver-
(Zie vervolg pagina 2)
Vier auto's weren betrokken bij een
klein formaat kettingbotsing die zich
woensdagavond om kwart voor zes
voordeed op de Pontweg ter hoogte van
de hoeve Gerardus Majella. Drie wa
gens werden zwaar beschadigd; één
moet als onherstelbaar worden be
schouwd. Slechts één inzittende werd
gewond en moest zich onder dokters
behandeling stellen.
Alle betrokken wagens kwamen, ach
ter elkaar rijdend, uit de richting van
de veerhaven. De heer Timmer wilde
met zijn Peugeot rechtsaf slaan om ihet
erf van zijn boerderij „Gerardus Majel
la" op te rijden. Hij moest toen even
stoppen om bromfietsers op het fiets
pad voorrang te verlenen. Twee ach
teropkomende auto's, de BMW be
stuurd door D. v. d. Vis uit Oudeschild
en een Simca 1000 bestuurd door S.
Appel uit Den Burg, remden ook tijdig
af maar een derde wagen, een ,Fiat 850
bestuurd door F.S uit De Koog botste
mte vrij hoge snelheid op het rijtje
wachtende auto's. Volgens de bestuur
der had hij de wagens te laat gezien
omdat het uitzicht tot op het laatste
moment door 'n andere onbekende au
tomobilist belemmerd was geweest. De
Simca werd tussen de BMW en de Fiat
gekraakt en was dan ook het zwaarst
gehavend. De medeinzittende, verloof
de van de bestuurder, mej. Boekei, liep
een snijwond op. boven het oog die door
dokter Barnard werd behandeld. Aan
zienlijke doch herstelbare schade kreeg
de BMW aan de achterzijde; de Fiat
werd aan de voorzijde flink gehavend.
De heer Timmer ontsprong de dans
want hij reed net het erf op toen de
botsing zich voordeed.
DEN HOORN „De spanten van de
boot breken en we hebben een gat in
vier ballasttanks. Langzaam zinken wij
naar de bodem". Aldus 'n fragment uit
een haastig geschreven briefje dat in
een fles bij paal 12 op Texel aanspoel
de en daar op 7 december werd gevon
den door de 19-jarige Ruud Bakker uit
Den Hoorn.
Ruud kon geen wijs worden uit de
Russische lettertekens en stuurde het
briefje naar een relatie aan de over
kant die het door enkele Russen liet
vertalen.
Hopeloos
De inhoud luidde als volgt; „Wie de
ze brief krijgt moet hem naar de re-
daktie van de Komsomolskaya Prawda
(groot Russisch dagblad Red.) stu
ren. Lieve grootmoeder, ik schrijf u
deze brief waarschijnlijk voor de laat
ste maal. De zee is zo wild dat de span
ten van de boot breken en bovendien
hebben we een gat in vier ballasttanks.
Langzaam zinken wij naar de bodem.
Alle reddingmiddelen bij de hoofdin
gang, met uitzondering van redding-
gordels maar in deze ijzige kou is het
erg moeilijk een half uur te blijven
drijven. Op het ogenblik is het elf uur
's avonds. Daardoor rekenen we niet
op redding. Het radiotoestel is stuk.
Er is paniek uitgebroken. Wij hebben
een grote breuk in het schip. Denkt u
niet slecht van mij. Vaarwel. Je klein
zoon Pjotr Glik, Machinist van het ms
„Poestozersk". Golf van Biscaje, 2 de
cember 1970". De achterzijde van het
briefje vermeldde; „Verzoeke dit mijn
grootmoeder mede te delen aan het
adres: Leningrad, Grivtchov per, Huis
24, flat 76 Glik A. A."
Grap
Betreft het hier werkelijk de laatste
boodschap van een Russische zeeman
die op 2 of 3 december in de Golf van
Biscaje de dood heeft gevonden of is
het een (misplaatste) grap? Voorlopig
houden we het op het laatste want na
J3BS «re itx™ ót- jaggaaar,
\C4Z 6
lx p£7
-W.
- 4XÏE.
C vacw-o.
«po (cpvO.
u<
OTP
ccc;
r%.j<Ayo iHsCA
V*.*
WUJtl*
Cvl
xw<2rr
C&v
$./xV.7C,
J- WOJKa Cf tjy
^/k 7'
JANUARI-AANBIEDING
nu nog voor oude prijs
Vespa dealer voor Texel
GARAGE DROS N.V.
Eierland, tel. (02225) 233
A.s. zondagmiddag
om 3 uur trekken.
AS JE GOGUM BENT
DE COCKSDORP Maandag-
avond om elf uur lieten alarmkasties
in de huizen van de bemannings
leden van de strandreddingboot
..Ida Mary" een doordringend sig
naal horen: schip in nood Ze
spoedden zich ijlings naar de red
dingbootschuur. waar ze echter te
horen kregen dat er mets aan de
hand was. Bij het slaan van brand
alarm via het toonfrequentiesysteem
van de TEM was een verkeerde
knop ingedrukt, waardoor niet al
leen de brandweer (voor een brand
alarm in de Bmnenburg) maar ook
de redders werden gealarmeerd.
Geen wonder dat dezelfde redders
toen ze de volgende dag weer wer
den gealarmeerd even dachten aan
een soortgelijke loze melding, maar
toen was het echt: bij de Vliehors
was een kotter zinkende
een paar uurtjes intensief speuren is
gisteravond komen vast te staan dat de
„Poestozersk" nog vrolijk rondvaart.
Volgens Lloyds dn Londen passeerde
het schip op 18 januari j.l. de Straat
van Gibraltar, opweg naar Yoegosla-
vië. Dit maakt het onwaarschijnlijk dat
het in ernstige nood heeft verkeerd; zó
snel is een schip waarvan de spanten
zijn gebroken niet te repareren. Aan
de Franse kust was niets bekend om
trent vermissing van een Russisch schip
omstreeks deze datum. Momenteel gaan
we na of Pjotr Glik bestaat en of hij
inderdaad een grootmoeder op het ge
noemde adres in Leningrad heeft wo
nen. Het zou aardig zijn te weten hoe
ver Pjotr Glik zijn macabere spelletje
is gegaan en welke bedoeling hij eer-
me'e heeft gehad.
Mogelijk nare gevolgen heeft het feit
dat de twee Russen die het briefje ver
taalden reeds fotokopiën van de „laat
ste boodschap" hebben gestuurd naar
het genoemde adres in Leningrad en
naar de Komsomolskaya Prawda.
(Op de foto de voorzijde van het
briefje dat bij paal 12 in een fles aan
spoelde).
De Opel Kadett van de heer M. v.d.
Zwaag werd maandag, even na het
middaguur, zwaar beschadigd toen
deze op de kruising Hallerweg-Bern-
hardlaan werd aangereden door een
Commer bestelwagen, bestuurd door
A.H. De Opel reed op de Bernhardlaan
en had van de Commer voorrang moe
ten krijgen, omdat het hier een voor
rangskruising betreft. De heer H. had
alleen gelet op verkeer van rechts.
Mevrouw A. v. d. Eijk-Bierens heeft
dinsdagavond afscheid genomen als
presidente van de afdeling Texel van
de Bond van Plattelandsvrouwen. Vol
gens de regel moest zij na zes jaar
haar plaats in het bestuur beschikbaar
stellen. Als nieuw bestuurslid werd
mej. T. Brand gekozen. De bestuurs
leden zullen onderling uitmaken wie de
nieuwe voorzitster wordt; waarschijn
lijk wordt het mej. Brand. Mevrouw L.
Bakker-de Jong werd in het bestuur
herkozen.
De vice-voorzitster mevrouw Cadée-
Koenen dankte mevrouw v.d. Eijk voor
het vele werk dat zij in cfe afgelopen
zes jaar voor de afdeling heeft gedaan.
Zij overhandigde als geschenk een zil
veren lepeltje met het bondsembleem.
Namens de leden bracht mevrouw Bou-
sma in dichtvorm haar dank tot uit
drukking. Mevrouw v. d. Eijk inspi
reerde tot creativiteit en aktiviteit. Een
„stunt" waarvoor zij in de eerste plaats
verantwoordelijk was, was uitwisse-
lingsbezoek met Engelse dames. Voor
afgaand aan de reis naar Engeland or
ganiseerde zij een les Engelse conver
satie.
De jaarvergadering werd gehouden
in de jeugdherberg „Panorama" en
werd door 97 dames bezocht. Veel suc
ces had mevrouw v. d. Eijk met de ver
toning van dia's die zij maakte tijdens
haar reis naar het Verre Oosten. In de
zaal was een stand ingericht door de
dames die zich met het Rode Kruis
welfare werk bezig houden. Tal van
artikelen, gemaakt door Texelse pa
tiënten werd tentoongesteld en te koop
aangeboden. Er heerste een hevige
commerciële bedrijvigheid. Diverse ar
tikelen werden uitverkocht maar kun
nen worden nabesteld bij mevrouw
Wolse, leidster van het welfarewerk
op Texel.
De geluidsafdichting van de bar-
dancing „J'Elleboog" is nog niet af
doende, zo is zaterdagavond gebleken.
De betimmering van het dak met ast
best, glaswol en hout heeft tot een aan
zienlijke verbetering van de situatie
geleid maar zeer harde levende mu
ziek is buiten toch nog hoorbaar. De
gemeenteambtenaar die zaterdag was
komen luisteren, vertelde ons dat men
name de hinder aan de achterzijde van
het gebouw sterk is verminderd al is
het daar nog niet zo stil als men wel
licht had gehoopt.
In aanmerking moet worden geno
men dat de muziek tijdens de proef
periode van zaterdagavond bijzonder
hard was. Bovendien hebben de ramen
enige tijd opengestaan omdat de tem
peratuur onder het geïsoleerde dak te
hoog opliep. Als de centrale verwar
ming tijdig wordt uitgeschakeld kun
nen de ramen dichtblijven. De ventila
tie is voldoende. In de muren is een
groot aantal gaten geboord met een ge
zamenlijke oppervlakte gelijk aan de
afzuigopeningen van de ventilatoren.
Het geluid dat nu nog buiten wordt ge
hoord komt voor het grootste deel van
het dakgede'elte boven de kleine bar
op de bovenverdieping. Hier is nl. nog
geen isolatie aangebracht. De heer J.
Jellema, eigenaar-exploitant van de
bar-dancing, is nu voornemens ook dit
gedeelte van geluidswering te voorzien.