adden nog
r'rgeten gebied
>or luchtvaart
m
rare!
a
pompei
remmen
I
Bestuur openbare bibliotheek
ziet toekomst somber in
RUI
1"
Cabaret Ivo de Wijs
weer naar Texel
Recreatiestichting
subsidiëert ZDH
Burgerlijke stand
Trimmen een uur later
Voorlopig geen zicht op nieuw gebouw
„Goi geen romel
Benoeming Dijkgraaf
en Heemraad
Jeugddammen
an
t bijv
>lan
op \V|
ur in
ullen
algei
n ken
'g, e<
jestel
n zal
week donderdag arriveerde in de haven van Harlmgen
ster" met aan boord het vliegtuig, dat vorige maand een
)ding moest maken op de Texelse Hors. Zoals bekend
it toestel van vleugels en staartvlakken ontdaan en in de
geladen, die het naar Hamburg zou brengen Het heeft
tijd geduurd voordat de kleine vrachtboot met zijn merk
je lading de haven van Oudeschild verliet. Van het plan
toestel rechtstreeks naar Hamburg te brengen, moest
afgezien Daarom werd de Hansa jet, na nog verder te
demonteerd, in Harlingen overgeladen op een spoorweg-
Op de foto ziet men hoe het 3/2 ton wegende toestel
grote havenkraan uit de .Hester" wordt gehesen.
loen
i 191
bri5
_.en artikel in het Handelsblad-
jWei|vaii 13 januari wordt geatten-
op de mogelijkheid om op de
neilanden een geregelde lucht-
derhl uit te voeren. De Duitse Wad-
e mjpnden zijn allen met elkaar en
t vasteland verbonden door vrij
lef gebruikte luchtlijnen. In Ne-
d zijn de Wadden voor de lucht-
nog een vergeten gebied. De
er memoreert de noodlanding
Hansa jet op de Texelse Hors
telt dat de vlieger niet wist dat
ands grootste Waddeneiland een
|eld rijk is (wat onjuist is want
eger was wel van de aanwezig-
an het vliegveld op de hoogte
kon het niet vinden). Het toestel
gedemonteerd teruggebracht
Hamburg waar de eigenaresse,
al Air, een onderhoudsvestiging
Het artikel vervolgt:
E?t alleen deze vlieger (en mis-
het grote publiek), ook de diver-
|ichtvaartmaatschappijen in ons
schijnen maar nauwelijks te weten
nvel Texel, als Ameland en Vlie-
liegveldjes of landingsstrips heb-
elden wordt hier dan ook gebruik
gemaakt. Alleen de luchtmacht-
Hen en enkele zomers geleden het
axibedrijf Nationaal Vliegtuig-
kwamen wel eens op de Wad-
anden. Ondanks het feit, dat de-
risten-eilanden 's zomers stomen
ers krijgen, die allen niet onge-
maar in ieder geval tijdroven-
izen moeten maken om hun va-
■bestemming te bereiken. Het ac-
Jzal daardoor ook op langere va-
11 ws va^en» weekeinden of korte va-
Je-periodes blijven vrijwel auto-
eenlch buiten beschouwing.
General Air
iLIJ Duitsland is men wat dat betreft
e Lfel verder. De bovengenoemde Ge-
I Air onderhoudt sedert 1962 dien-
op de Duitse Noorzee-eilanden,
CK1S Sylt, Föhr, Helgoland en Wange-
die worden uitgevoerd met De
Bland Twin Otters en Dornier Sky-
™*énts. Niet alleen op de werkdagen,
~~r ook tijdens de weekeinden wor-
^|deze vluchten, naast de regionale
Sten, gemaakt. De Duitse onderne-
I 128 man personeel w.o. 42 vlie-
Iheeft voor de toekomst opties
A op twee VFW-Fokker 614's, die
|gs bieden aan 40 passagiers en die
"72 in gebruik genomen kunnen
het vasteland werkt General Air
lie tevens Charter- en luchttaxi-
ïten uitvoert samen met de
ïansa. Met deze maatschappij wil
verder niet alleen gaan samenwer-
ïn een verhoogd regionaal lucht-
oer, maar ook met een toeristen-
;ce-lijnennet in Noord-Ouitsland.
lantallen vervoerde passagiers (3215
'62, ruim 43.000 in 1969 en vermoe-
het dubbele daarvan in het af-
>en jaar) zullen bij de uitbreiding
het tegenwoordige net nog zeker
;n.
ellioht zou het goed zijn, als on-
fcs dat sneltreinen zomers massa's
fsten uit Duitsland naar Noordhol
en Den Helder (mei bestemming
bl) brengen luchtlijnen voor re-
Siatig vervoer naar de eilanden tot
ad komen. Om de Waddeneilanden-
ks via de lucht goed bereikbaar te
ken is men niet gebaat bij veel, van
Schillende plaatsen uit opererende
fit reders.
In hoeverre eventueel een koppeling
tussen het Duitse eilandennet en de
Nederlandse vliegvelden tot stand zal
komen eventueel zelfs aansluitend
op de hoofdluchtlijnen kan alleen
de toekomst leren. Daarbij moeten Ge
neral Air en wellicht enkele andere
kleine maatschappijtjes door bundeling
tot een „eilandenspringer-dienst" ko
men. Overigens is in de grote lucht
vaart de trend naar de grotere eenhe
den duidelijk aanwezig.
STOL-toestel
De vraag blijft dan welk soort vliegtuig
hiervoor het best gebruikt kan worden
Zullen de gedachten uitgaan naar een
STOL-toestel (type dat snel stijgt en
landt), dan zal in ieder geval de om
geving weinig last van geluidshinder
hebben. Daarnaast bieden STOL- of
QTOL (Quick take off and landing)
-vliegtuigen de aangewezen manier om
de investeringskosten van baanaanleg
of -verbetering zo laag mogelijk te hou
den.
De problematiek van het regionale
vervoer is veelzijdig. In Duitsland is
men zich er van bewust, dat kleine on
dernemingen fuseren om te besparen
bij de aankoop, het onderhoud en de
exploitatie van de zelfde vliegtuigty
pen. Uit het oogpunt van diversificatie
zou het niet tot de onmogelijkheden
behoren, dat vliegtuigfabrieken en an
dere industrieën kapitaal investeren in
een onderneming om voor dit soort
vluchten gezamenlijk een STOL-toestel
op de markt te brengen. Waarbij het
produkt wordt onderhouden door de
betreffende fabrikant om daarmee zo
economisch mogelijk te kunnen opere
ren en de tarieven zo laag mogelijk te
houden.
Er zijn genoeg conglomeraties die
voor potentiële luchtverbindingen in
aanmerking komen. Voor ons land zou
een geregelde dienst op de Waddenei
landen (waarbij uit toeristische over
wegingen de ticket-prijzen tevens de
huur van hotelkamer, bungalow, auto
en andere voorzieningen zouden kun
nen bevatten) een goede aanloop zijn
voor een regionaal, misschien zelfs be
ter functionerend binnenlands lucht
net.
Inter-city
Wat dat betreft is er in Engeland al
meer bereikt. Verwacht wordt dat de
Britse regering nog deze maand een
beslissing zal nemen ten aanzien van
de ontwikkeling van intercity verkeer,
het verkeer dus van stadscentra naar
andere stadscentra en naar de luchtha
vens.
Engelse onderzoekingen hebben (zo
als de geluidshinderbestrijder dr. Step
henson in mei j.l. meedeelde) uitgewe
zen dat deze vorm van luchtvaart met
Ook Noordnederland heeft diverse
vliegveldjes, zoals Eelde, Leeuwarden
en Den Helder Wat betreft de laatste
twee steden zijn het echter militaire
velden, de luchtmachtbasis Leeuwarden
en het marinevliegkamp De Kooy. Een
vliegtuig dat in zijn uitvoering simpel
is t.a.v. het aantal te vervoeren passa
giers zou hier een aangewezen vervoer
middel zijn om het toerisme naar de
eilanden te bevorderen. Het weekend
forensen wat in ons land (in tegen
stelling tot Duitsland) zelden voorkomt
over een afstand groter dan 100 km
zou daarmee kunnen worden bevor
derd.
Behalve aan toeristisch verkeer kan
men ook denken aan de vervoersmoge
lijkheden naar de industriegebieden en
havencomplexen in Noordduitsland en
aan het ziekenvervoer, vrachtverkeer
e.d. van de eilanden naar de vaste wal.
Facetten die vooral ten tijde van iso
latie in de winter belangrijk zijn. Ten
derde zou hiermee wellicht een einde
gemaakt kunnen worden aan de plan
nen tot demping van de Waddenzee of
tot aanleg van dammen naar de Wad
deneilanden.
STOL of QTOL-toestellen mogelijk is,
als er maar binnen een straal van
slechts 500 meter geen geluidsgevoelige
instellingen zoals scholen en ziekenhui
zen zijn".
Aldus het artikel in het Handclsblad-
NRC. De schrijver spreekt over de
Waddeneilanden in het algemeen, maar
het zal duidelijk zjjn dat de problema
tiek v.w.b. luchtverbindingen voor
Texel heel anders ligt dan voor bijv.
Terschelling dat veel minder eenvou
dig per boot bereikbaar is. De laatste
jaren neemt de drukte op het Texelse
vliegveld aanzienlijk toe, maar het be
treft hier ongeregeld luchtverkeer. Van
een lijndienst volgens dienstregeling is
al jaren geen sprake meer. Mochten
toch nog eens pogingen worden onder
nomen, dan is het zaak dat voor meer
wordt gezorgd dan alleen vliegtuigen.
Een nadeel van het reizen per vliegtuig
naar Texel is dat de toerist maar wei
nig bagage mee kan nemen en ook zijn
auto thuis moet laten. De categorie
mensen die niet met de auto op vakan
tie wil en zich toch het reizen door de
lucht veroorloofd, is bijzonder klein.
Op 4 en 5 februari zal de op Texel
reeds bekende cabaretgroep Ivo de Wijs
optreden in de Burgemeester De Ko-
nigihal. De eerste avond is uitsluitend
voor scholieren van het middelbaar on
derwijs, de tweede avond is voor an
deren toegankelijk. Kaarten zijn aan de
zaal verkrijgbaar. De groep had eerder
met veel succes op voor het Nutsdepar-
tement.
Maandag 1 maart zal, eveneens in de
Burgemeester De Koninghal, het stuk
„Van muizen en mensen" van John
Steinbeck worden opgevoerd door het
toneelgezelschap De Noorder Compag
nie. Eén van de spelers is de voor
drachtskunstenaar Otto Sterman. De
kaarten zullen ook aan de zaal ver
krijgbaar zijn.
Van 26 januari tot en met 10 febru
ari staat in het souterrain van 't raad
huis de expositie „Wonen is meer" op
gesteld. Door middel van foto's, teke
ningen en maquettes wordt een over
zicht gegeven van oude, hedendaagse
en alternatieve woonvormen. De ten
toonstelling zal worden aangevuld met
materiaal over het wonen op Texel.
Ook aan de diverse uitbreidingsplan
nen wordt aandacht besteed. Op nog
nader te bepalen avonden zal de expo
sitie eveneens te bezoeken zijn. Een
bezoek aan de tentoonstelling levert)
niet alleen nuttige informatie op, te
vens wordt een duidelijk inzicht in de
uitbreidingsplannen gegeven en kun
nen naar aanleiding hiervan bruikbare
ideeën ontstaan. Het is vooral ook in
verband hiermee, dat deze tentoonstel
ling binnenkort gehouden wordt.
1 EN HOORN Er bestaat een goe-
>amenwerking tussen de Recreatie-
■ïting Texel en de sportvereniging
«<H te Den Hoorn. In het zomersei-
Ji is ZDH bijzonder aktief met het
«#niseren van voetbalwedstrijden
yr gasten, spuitvoetbal en dames-
ffitbal. Het grootste deel van de be
iers is afkomstig van de naburige
'T-camping „Loodsmansduin". Het
stuur van de Recreatiestichting aaht
t geboden amusement van zodanige
■rde dat voor de kantine een bedrag
8 ƒ1000,werd geschonken. De toe-
iging werd gedaan dat per 1 novem-
a.s. nogmaals ƒ1000,zal worden
rgemaakt en verder werd een jaar-
:e subsidie van ƒ150,beloofd. Dat
ZDH-bestuur hierover bijzonder
heugd is, laat zich denken. Via het
Jjlbblad heeft ZDH-voorzitter Zwa-
Bburg dan ook zijn erkentelijkheid
^tuigd voor dit gebaar.
IPCLCWCMN
Lcrüw
van 13 tot en met 19 januari 1971
Geboren: Sil en Seppe, zonen van
Jan G. M. Warnaar en Johanna Faber;
Cynthia, dv. Nico Boon en Janny Veld
man.
Overleden: Naantje Plaatsman, oud
82 jaar, wonende te Den Burg.
In verband met de Europese kam
pioenschappen schaatsen zal het trim
men in de Dennen zaterdag a.s. niet om
half vier maar om half vijf 's middags
beginnen. De trimmers komen bijeen
op het terrein „Dennenoord" aan de
Grensweg.
Vrijdag 22 januari
Den Burg, LTS-kantine, 20.00 uur, bij
eenkomst fotoclub „De Kiekendief"
De Koog. hotel „Opduin", 20.00 uur,
filmavond KNZHRM.
Maandag 25 januari
De Cocksdorp, hotel „De Hoop", 20.00
uur, jaarvergadering Plattelands
vrouwen De Cocksdorp-Eierland.
Dinsdag 26 januari
Den Burg, gemeentehuis, tentoonstel
ling „Wonen is meer", geopend van
9 - 12 en van 2-5 uur.
Woensdag 27 januari
De Koog, t.h.v. mevrouw Boon-Daalder
bijeenkomst doopsgezinde zuster-
kring.
Den Hoorn, dorpshuis „De Waldhoorn",
20.00 uur, hearing bestemmingsplan.
Den Burg, gemeentehuis, tentoonstel
ling „Wonen is meer", geopend van
9 - 12 en van 2-5 uur.
Donderdag 28 januari
Den Burg, hotel 'De Lindeboom-Texel',
20.00 uur, lezing met dia's over tocht
met motorjacht in de Griekse wate
ren.
Oudeschild, dorpshuis ,,'t Skiltje", 20.00
uur, optreden revuegroep Sohoon-
oordsingel - Wittekruislaan - Koger-
straat t.b.v. bejaarden.
Vrijdag 29 januari
Oosterend, dorpshuis „De Bijenkorf",
20.00 uur gymuitvoering GVO.
Zaterdag 30 januari
Den Burg, hotel „De Oranjeboom",
20.00 uur, toneeluitvoering Ver. van
Oudleerlingen Landbouwschool met
„Vader gaat op stap".
Het ziet er niet naar uit dat de
Openbare Bibliotheek Texel binnen af
zienbare tijd in een nieuw gebouw zal
kunnen worden ondergebracht. Gerui
me tijd was het streven erop gericht
een nieuwe bibliotheek te bouwen aan
de doorbraak tussen Groeneplaats en
Warmoesstraat, maar het gemeentebe
stuur heeft nu laten blijken dat dit
voornemen wellicht in strijd zal zijn
met het verkeersplan dat men bezig is
voor Den Burg te ontwerpen. Volgens
de oorspronkelijke plannen van de ge
meente zou de doorbraak een betrek
kelijk smalle voetgangerspassage wor
den, afgesloten voor het verkeer. Het
verkeersplan voor Den Burg vraagt
echter om een brede doorgang, geschikt
voor alle verkeer. Er zal dan geen
ruimte zijn voor het forse biblotheek-
gebouw dat volgens voorzichtige schat
tingen zeker een half miljoen gulden
zou moeten kosten.
Een nieuw onderkomen voor de bi
bliotheek moet namelijk een oppervlak
te hebben dat het zevenvoudige van
het huidige bedraagt. Het thans in ge
bruik zijnde semi-permanente gebouw
aan de Burgwal is op dit moment al te
klein. Gezien de nog steeds stijgende
cijfers van boekenbezit en uitleningen,
zal binnenkort van een noodtoestand
sprake zijn.
Noodsprong
In of bij het centrum van Den Burg
zijn geen andere mogelijkheden om de
bibliotheek onder te brengen. Er is wel
eens gedacht aan het gebouw van de
ULO-school aan het Schilderend, maar
voorlopig zal dat niet beschikbaar zijn.
Uitbreiding van het bestaande gebouw
aan de Burgwal is een verre van ideale
oplossing, maar omdat er geen andere
mogelijkheden zijn heeft het bestuur
OUDESCHILD Een ongebruikelij
ke wandeling werd woensdagmiddag
gemaakt door de 1ste en 2de klassers
van de O.L. school te Oudeschild. Uit
protest tegen het gooien van vuil over
de dijk werd onder het roepen van de
leus: ,yDoe de rommel van het gemak
in de ton of in de zak", onder leiding
van onderwijzeres mej. Kaper een tocht
door het dorp gemaakt. De meegedra
gen borden met uitroepen als „Zorg
dat de dijk schoon blijft" en (spreuk
van een eerste klasser) „Goi geen romel
en de dijk" werden grotendeels door de
leerlingen zelf gemaakt. De protest
mars, die o.a. langs de Trompstraat, 't
Buurtje, de De Ruyterstraat en een
stukje over de dijk werd gelopen, werd
met kennelijke instemming door de Ou
deschilders gadegeslagen zodat de jon
ge demonstranten voldaan school-
waarts keerden.
nu toch maar een dergelijk verzoek aan
het gemeentebestuur gericht.
Ook uit de cijfers over 1970 blijkt
dat de groei van de bibliotheek met for
se schreden doorzet. Totaal werden
51.915 boeken uitgeleend tegenover
42.666 in 1969. Het aantal volwassen
leden bedroeg 667 tegen 587 in 1969.
Voor de jeugdleden bedragen de cijfers
resp. 1026 en 953. De leerlingen van de
Rijksscholengemeenschap en de LTS
zijn kollektief lid. Dit geldt tevens
voor een aantal leerlingen van de
landbouwhuishoudschool. Het aantal
vakantieabonnementen (voor toeristen)
bedroeg in 1970 462 tegen 347 het jaar
tevoren.
Bij koninklijk besluit is met ingang
van 1 januari 1971 benoemd tot dijk
graaf van het waterschap Texel, de
heer M. Roeper Pzn te Bargen en tot
heemraad, de heer A. de Visser in de
Prins Hendrikpolder.
Uitslagen van 19 januari 1971
J. v. d. Slikke-R. Vink 2—0
R. Vink-R. Jurnier 02
D. Zuidewind-R. Jurnier 20
J. Hooijberg-H. Jonker 20
G. Blom-H. de Beurs 02
E, v. d. Wetering-N. Zoetelief 11
W. Bakker-J. Bakker 2—0
P. Witte (N)-R. Vink 2—0
T. Bakker-C. Mozes 02
C. Zoetelief-P. van Beek 20
K. Ie Noble-E. Rutten 2—0
R. Gaasbeek-P. Bakker 02
H. de Beurs-L. Zuidewind 20
N. Zoetelief-J. Bakker 20
R. Vink-T. Bakker 2—0
P. Bakker-C. Mozes 02
J. Bakker-R. Gaasbeek 20
K. Ie Noble-W. Bakker 0—2
E. Rutten-P. van Beek 02
C. Zoetelief-P. Witte (N) 02
B. Duin4H. de Beurs 11
D. Zuidewind-J. v. d. Slikke 02
W. Bakker-F. Bos 02
K. Ie Noble-C. Mozes 20
R. Jurnier-G. Blom 02
J. Bakkeer-G. Blom 02
P. Witte (N)-K. Ie Noble 2—0
F. Bos-P. Bakker 0—2
J. Hooijberg-P. Witte (N) 0—2
H. Jonker-W. Bakker 11
N. Zoetelief-C. Zoetelief 11
E. v. d. Wetering-H. de Beurs 02
B. Duin-N. Zoetelief 20
J. v. d. Slikke-C. Zoetelief 02
T. Bakker-H. Jonker 02
B. Duin-G. Blom 20
Stand
gesp. pnt
1. B. Duin 18 33 91.72
2. H. Joker 10 15 75
3. F. Commandeur 15 22 73.33
4. J. Hooijberg 14 20 71.43
5. H. de Beurs 20 28 70
6. P. Witte (N) 15 19 63.33
7. A. Kikkert 12 15 62.50
'8. P. Witte (B) 12 15 62.50
9. F. Bos 21 26 61.90
10. W. Bakker 16 19 59.38
Hans de Beurs speelde remise tegen
Bert Duin en tegen Henk Jonker. Bert
Duin wist echter van Henk Jonker wel
te winnen. Peter Witte (N) kwam ook
geduoht opzetten en versloeg o.a. Joost
Hooijberg.