adden nog r'rgeten gebied >or luchtvaart m rare! a pompei remmen I Bestuur openbare bibliotheek ziet toekomst somber in RUI 1" Cabaret Ivo de Wijs weer naar Texel Recreatiestichting subsidiëert ZDH Burgerlijke stand Trimmen een uur later Voorlopig geen zicht op nieuw gebouw „Goi geen romel Benoeming Dijkgraaf en Heemraad Jeugddammen an t bijv >lan op \V| ur in ullen algei n ken 'g, e< jestel n zal week donderdag arriveerde in de haven van Harlmgen ster" met aan boord het vliegtuig, dat vorige maand een )ding moest maken op de Texelse Hors. Zoals bekend it toestel van vleugels en staartvlakken ontdaan en in de geladen, die het naar Hamburg zou brengen Het heeft tijd geduurd voordat de kleine vrachtboot met zijn merk je lading de haven van Oudeschild verliet. Van het plan toestel rechtstreeks naar Hamburg te brengen, moest afgezien Daarom werd de Hansa jet, na nog verder te demonteerd, in Harlingen overgeladen op een spoorweg- Op de foto ziet men hoe het 3/2 ton wegende toestel grote havenkraan uit de .Hester" wordt gehesen. loen i 191 bri5 _.en artikel in het Handelsblad- jWei|vaii 13 januari wordt geatten- op de mogelijkheid om op de neilanden een geregelde lucht- derhl uit te voeren. De Duitse Wad- e mjpnden zijn allen met elkaar en t vasteland verbonden door vrij lef gebruikte luchtlijnen. In Ne- d zijn de Wadden voor de lucht- nog een vergeten gebied. De er memoreert de noodlanding Hansa jet op de Texelse Hors telt dat de vlieger niet wist dat ands grootste Waddeneiland een |eld rijk is (wat onjuist is want eger was wel van de aanwezig- an het vliegveld op de hoogte kon het niet vinden). Het toestel gedemonteerd teruggebracht Hamburg waar de eigenaresse, al Air, een onderhoudsvestiging Het artikel vervolgt: E?t alleen deze vlieger (en mis- het grote publiek), ook de diver- |ichtvaartmaatschappijen in ons schijnen maar nauwelijks te weten nvel Texel, als Ameland en Vlie- liegveldjes of landingsstrips heb- elden wordt hier dan ook gebruik gemaakt. Alleen de luchtmacht- Hen en enkele zomers geleden het axibedrijf Nationaal Vliegtuig- kwamen wel eens op de Wad- anden. Ondanks het feit, dat de- risten-eilanden 's zomers stomen ers krijgen, die allen niet onge- maar in ieder geval tijdroven- izen moeten maken om hun va- ■bestemming te bereiken. Het ac- Jzal daardoor ook op langere va- 11 ws va^en» weekeinden of korte va- Je-periodes blijven vrijwel auto- eenlch buiten beschouwing. General Air iLIJ Duitsland is men wat dat betreft e Lfel verder. De bovengenoemde Ge- I Air onderhoudt sedert 1962 dien- op de Duitse Noorzee-eilanden, CK1S Sylt, Föhr, Helgoland en Wange- die worden uitgevoerd met De Bland Twin Otters en Dornier Sky- ™*énts. Niet alleen op de werkdagen, ~~r ook tijdens de weekeinden wor- ^|deze vluchten, naast de regionale Sten, gemaakt. De Duitse onderne- I 128 man personeel w.o. 42 vlie- Iheeft voor de toekomst opties A op twee VFW-Fokker 614's, die |gs bieden aan 40 passagiers en die "72 in gebruik genomen kunnen het vasteland werkt General Air lie tevens Charter- en luchttaxi- ïten uitvoert samen met de ïansa. Met deze maatschappij wil verder niet alleen gaan samenwer- ïn een verhoogd regionaal lucht- oer, maar ook met een toeristen- ;ce-lijnennet in Noord-Ouitsland. lantallen vervoerde passagiers (3215 '62, ruim 43.000 in 1969 en vermoe- het dubbele daarvan in het af- >en jaar) zullen bij de uitbreiding het tegenwoordige net nog zeker ;n. ellioht zou het goed zijn, als on- fcs dat sneltreinen zomers massa's fsten uit Duitsland naar Noordhol en Den Helder (mei bestemming bl) brengen luchtlijnen voor re- Siatig vervoer naar de eilanden tot ad komen. Om de Waddeneilanden- ks via de lucht goed bereikbaar te ken is men niet gebaat bij veel, van Schillende plaatsen uit opererende fit reders. In hoeverre eventueel een koppeling tussen het Duitse eilandennet en de Nederlandse vliegvelden tot stand zal komen eventueel zelfs aansluitend op de hoofdluchtlijnen kan alleen de toekomst leren. Daarbij moeten Ge neral Air en wellicht enkele andere kleine maatschappijtjes door bundeling tot een „eilandenspringer-dienst" ko men. Overigens is in de grote lucht vaart de trend naar de grotere eenhe den duidelijk aanwezig. STOL-toestel De vraag blijft dan welk soort vliegtuig hiervoor het best gebruikt kan worden Zullen de gedachten uitgaan naar een STOL-toestel (type dat snel stijgt en landt), dan zal in ieder geval de om geving weinig last van geluidshinder hebben. Daarnaast bieden STOL- of QTOL (Quick take off and landing) -vliegtuigen de aangewezen manier om de investeringskosten van baanaanleg of -verbetering zo laag mogelijk te hou den. De problematiek van het regionale vervoer is veelzijdig. In Duitsland is men zich er van bewust, dat kleine on dernemingen fuseren om te besparen bij de aankoop, het onderhoud en de exploitatie van de zelfde vliegtuigty pen. Uit het oogpunt van diversificatie zou het niet tot de onmogelijkheden behoren, dat vliegtuigfabrieken en an dere industrieën kapitaal investeren in een onderneming om voor dit soort vluchten gezamenlijk een STOL-toestel op de markt te brengen. Waarbij het produkt wordt onderhouden door de betreffende fabrikant om daarmee zo economisch mogelijk te kunnen opere ren en de tarieven zo laag mogelijk te houden. Er zijn genoeg conglomeraties die voor potentiële luchtverbindingen in aanmerking komen. Voor ons land zou een geregelde dienst op de Waddenei landen (waarbij uit toeristische over wegingen de ticket-prijzen tevens de huur van hotelkamer, bungalow, auto en andere voorzieningen zouden kun nen bevatten) een goede aanloop zijn voor een regionaal, misschien zelfs be ter functionerend binnenlands lucht net. Inter-city Wat dat betreft is er in Engeland al meer bereikt. Verwacht wordt dat de Britse regering nog deze maand een beslissing zal nemen ten aanzien van de ontwikkeling van intercity verkeer, het verkeer dus van stadscentra naar andere stadscentra en naar de luchtha vens. Engelse onderzoekingen hebben (zo als de geluidshinderbestrijder dr. Step henson in mei j.l. meedeelde) uitgewe zen dat deze vorm van luchtvaart met Ook Noordnederland heeft diverse vliegveldjes, zoals Eelde, Leeuwarden en Den Helder Wat betreft de laatste twee steden zijn het echter militaire velden, de luchtmachtbasis Leeuwarden en het marinevliegkamp De Kooy. Een vliegtuig dat in zijn uitvoering simpel is t.a.v. het aantal te vervoeren passa giers zou hier een aangewezen vervoer middel zijn om het toerisme naar de eilanden te bevorderen. Het weekend forensen wat in ons land (in tegen stelling tot Duitsland) zelden voorkomt over een afstand groter dan 100 km zou daarmee kunnen worden bevor derd. Behalve aan toeristisch verkeer kan men ook denken aan de vervoersmoge lijkheden naar de industriegebieden en havencomplexen in Noordduitsland en aan het ziekenvervoer, vrachtverkeer e.d. van de eilanden naar de vaste wal. Facetten die vooral ten tijde van iso latie in de winter belangrijk zijn. Ten derde zou hiermee wellicht een einde gemaakt kunnen worden aan de plan nen tot demping van de Waddenzee of tot aanleg van dammen naar de Wad deneilanden. STOL of QTOL-toestellen mogelijk is, als er maar binnen een straal van slechts 500 meter geen geluidsgevoelige instellingen zoals scholen en ziekenhui zen zijn". Aldus het artikel in het Handclsblad- NRC. De schrijver spreekt over de Waddeneilanden in het algemeen, maar het zal duidelijk zjjn dat de problema tiek v.w.b. luchtverbindingen voor Texel heel anders ligt dan voor bijv. Terschelling dat veel minder eenvou dig per boot bereikbaar is. De laatste jaren neemt de drukte op het Texelse vliegveld aanzienlijk toe, maar het be treft hier ongeregeld luchtverkeer. Van een lijndienst volgens dienstregeling is al jaren geen sprake meer. Mochten toch nog eens pogingen worden onder nomen, dan is het zaak dat voor meer wordt gezorgd dan alleen vliegtuigen. Een nadeel van het reizen per vliegtuig naar Texel is dat de toerist maar wei nig bagage mee kan nemen en ook zijn auto thuis moet laten. De categorie mensen die niet met de auto op vakan tie wil en zich toch het reizen door de lucht veroorloofd, is bijzonder klein. Op 4 en 5 februari zal de op Texel reeds bekende cabaretgroep Ivo de Wijs optreden in de Burgemeester De Ko- nigihal. De eerste avond is uitsluitend voor scholieren van het middelbaar on derwijs, de tweede avond is voor an deren toegankelijk. Kaarten zijn aan de zaal verkrijgbaar. De groep had eerder met veel succes op voor het Nutsdepar- tement. Maandag 1 maart zal, eveneens in de Burgemeester De Koninghal, het stuk „Van muizen en mensen" van John Steinbeck worden opgevoerd door het toneelgezelschap De Noorder Compag nie. Eén van de spelers is de voor drachtskunstenaar Otto Sterman. De kaarten zullen ook aan de zaal ver krijgbaar zijn. Van 26 januari tot en met 10 febru ari staat in het souterrain van 't raad huis de expositie „Wonen is meer" op gesteld. Door middel van foto's, teke ningen en maquettes wordt een over zicht gegeven van oude, hedendaagse en alternatieve woonvormen. De ten toonstelling zal worden aangevuld met materiaal over het wonen op Texel. Ook aan de diverse uitbreidingsplan nen wordt aandacht besteed. Op nog nader te bepalen avonden zal de expo sitie eveneens te bezoeken zijn. Een bezoek aan de tentoonstelling levert) niet alleen nuttige informatie op, te vens wordt een duidelijk inzicht in de uitbreidingsplannen gegeven en kun nen naar aanleiding hiervan bruikbare ideeën ontstaan. Het is vooral ook in verband hiermee, dat deze tentoonstel ling binnenkort gehouden wordt. 1 EN HOORN Er bestaat een goe- >amenwerking tussen de Recreatie- ■ïting Texel en de sportvereniging «<H te Den Hoorn. In het zomersei- Ji is ZDH bijzonder aktief met het «#niseren van voetbalwedstrijden yr gasten, spuitvoetbal en dames- ffitbal. Het grootste deel van de be iers is afkomstig van de naburige 'T-camping „Loodsmansduin". Het stuur van de Recreatiestichting aaht t geboden amusement van zodanige ■rde dat voor de kantine een bedrag 8 ƒ1000,werd geschonken. De toe- iging werd gedaan dat per 1 novem- a.s. nogmaals ƒ1000,zal worden rgemaakt en verder werd een jaar- :e subsidie van ƒ150,beloofd. Dat ZDH-bestuur hierover bijzonder heugd is, laat zich denken. Via het Jjlbblad heeft ZDH-voorzitter Zwa- Bburg dan ook zijn erkentelijkheid ^tuigd voor dit gebaar. IPCLCWCMN Lcrüw van 13 tot en met 19 januari 1971 Geboren: Sil en Seppe, zonen van Jan G. M. Warnaar en Johanna Faber; Cynthia, dv. Nico Boon en Janny Veld man. Overleden: Naantje Plaatsman, oud 82 jaar, wonende te Den Burg. In verband met de Europese kam pioenschappen schaatsen zal het trim men in de Dennen zaterdag a.s. niet om half vier maar om half vijf 's middags beginnen. De trimmers komen bijeen op het terrein „Dennenoord" aan de Grensweg. Vrijdag 22 januari Den Burg, LTS-kantine, 20.00 uur, bij eenkomst fotoclub „De Kiekendief" De Koog. hotel „Opduin", 20.00 uur, filmavond KNZHRM. Maandag 25 januari De Cocksdorp, hotel „De Hoop", 20.00 uur, jaarvergadering Plattelands vrouwen De Cocksdorp-Eierland. Dinsdag 26 januari Den Burg, gemeentehuis, tentoonstel ling „Wonen is meer", geopend van 9 - 12 en van 2-5 uur. Woensdag 27 januari De Koog, t.h.v. mevrouw Boon-Daalder bijeenkomst doopsgezinde zuster- kring. Den Hoorn, dorpshuis „De Waldhoorn", 20.00 uur, hearing bestemmingsplan. Den Burg, gemeentehuis, tentoonstel ling „Wonen is meer", geopend van 9 - 12 en van 2-5 uur. Donderdag 28 januari Den Burg, hotel 'De Lindeboom-Texel', 20.00 uur, lezing met dia's over tocht met motorjacht in de Griekse wate ren. Oudeschild, dorpshuis ,,'t Skiltje", 20.00 uur, optreden revuegroep Sohoon- oordsingel - Wittekruislaan - Koger- straat t.b.v. bejaarden. Vrijdag 29 januari Oosterend, dorpshuis „De Bijenkorf", 20.00 uur gymuitvoering GVO. Zaterdag 30 januari Den Burg, hotel „De Oranjeboom", 20.00 uur, toneeluitvoering Ver. van Oudleerlingen Landbouwschool met „Vader gaat op stap". Het ziet er niet naar uit dat de Openbare Bibliotheek Texel binnen af zienbare tijd in een nieuw gebouw zal kunnen worden ondergebracht. Gerui me tijd was het streven erop gericht een nieuwe bibliotheek te bouwen aan de doorbraak tussen Groeneplaats en Warmoesstraat, maar het gemeentebe stuur heeft nu laten blijken dat dit voornemen wellicht in strijd zal zijn met het verkeersplan dat men bezig is voor Den Burg te ontwerpen. Volgens de oorspronkelijke plannen van de ge meente zou de doorbraak een betrek kelijk smalle voetgangerspassage wor den, afgesloten voor het verkeer. Het verkeersplan voor Den Burg vraagt echter om een brede doorgang, geschikt voor alle verkeer. Er zal dan geen ruimte zijn voor het forse biblotheek- gebouw dat volgens voorzichtige schat tingen zeker een half miljoen gulden zou moeten kosten. Een nieuw onderkomen voor de bi bliotheek moet namelijk een oppervlak te hebben dat het zevenvoudige van het huidige bedraagt. Het thans in ge bruik zijnde semi-permanente gebouw aan de Burgwal is op dit moment al te klein. Gezien de nog steeds stijgende cijfers van boekenbezit en uitleningen, zal binnenkort van een noodtoestand sprake zijn. Noodsprong In of bij het centrum van Den Burg zijn geen andere mogelijkheden om de bibliotheek onder te brengen. Er is wel eens gedacht aan het gebouw van de ULO-school aan het Schilderend, maar voorlopig zal dat niet beschikbaar zijn. Uitbreiding van het bestaande gebouw aan de Burgwal is een verre van ideale oplossing, maar omdat er geen andere mogelijkheden zijn heeft het bestuur OUDESCHILD Een ongebruikelij ke wandeling werd woensdagmiddag gemaakt door de 1ste en 2de klassers van de O.L. school te Oudeschild. Uit protest tegen het gooien van vuil over de dijk werd onder het roepen van de leus: ,yDoe de rommel van het gemak in de ton of in de zak", onder leiding van onderwijzeres mej. Kaper een tocht door het dorp gemaakt. De meegedra gen borden met uitroepen als „Zorg dat de dijk schoon blijft" en (spreuk van een eerste klasser) „Goi geen romel en de dijk" werden grotendeels door de leerlingen zelf gemaakt. De protest mars, die o.a. langs de Trompstraat, 't Buurtje, de De Ruyterstraat en een stukje over de dijk werd gelopen, werd met kennelijke instemming door de Ou deschilders gadegeslagen zodat de jon ge demonstranten voldaan school- waarts keerden. nu toch maar een dergelijk verzoek aan het gemeentebestuur gericht. Ook uit de cijfers over 1970 blijkt dat de groei van de bibliotheek met for se schreden doorzet. Totaal werden 51.915 boeken uitgeleend tegenover 42.666 in 1969. Het aantal volwassen leden bedroeg 667 tegen 587 in 1969. Voor de jeugdleden bedragen de cijfers resp. 1026 en 953. De leerlingen van de Rijksscholengemeenschap en de LTS zijn kollektief lid. Dit geldt tevens voor een aantal leerlingen van de landbouwhuishoudschool. Het aantal vakantieabonnementen (voor toeristen) bedroeg in 1970 462 tegen 347 het jaar tevoren. Bij koninklijk besluit is met ingang van 1 januari 1971 benoemd tot dijk graaf van het waterschap Texel, de heer M. Roeper Pzn te Bargen en tot heemraad, de heer A. de Visser in de Prins Hendrikpolder. Uitslagen van 19 januari 1971 J. v. d. Slikke-R. Vink 2—0 R. Vink-R. Jurnier 02 D. Zuidewind-R. Jurnier 20 J. Hooijberg-H. Jonker 20 G. Blom-H. de Beurs 02 E, v. d. Wetering-N. Zoetelief 11 W. Bakker-J. Bakker 2—0 P. Witte (N)-R. Vink 2—0 T. Bakker-C. Mozes 02 C. Zoetelief-P. van Beek 20 K. Ie Noble-E. Rutten 2—0 R. Gaasbeek-P. Bakker 02 H. de Beurs-L. Zuidewind 20 N. Zoetelief-J. Bakker 20 R. Vink-T. Bakker 2—0 P. Bakker-C. Mozes 02 J. Bakker-R. Gaasbeek 20 K. Ie Noble-W. Bakker 0—2 E. Rutten-P. van Beek 02 C. Zoetelief-P. Witte (N) 02 B. Duin4H. de Beurs 11 D. Zuidewind-J. v. d. Slikke 02 W. Bakker-F. Bos 02 K. Ie Noble-C. Mozes 20 R. Jurnier-G. Blom 02 J. Bakkeer-G. Blom 02 P. Witte (N)-K. Ie Noble 2—0 F. Bos-P. Bakker 0—2 J. Hooijberg-P. Witte (N) 0—2 H. Jonker-W. Bakker 11 N. Zoetelief-C. Zoetelief 11 E. v. d. Wetering-H. de Beurs 02 B. Duin-N. Zoetelief 20 J. v. d. Slikke-C. Zoetelief 02 T. Bakker-H. Jonker 02 B. Duin-G. Blom 20 Stand gesp. pnt 1. B. Duin 18 33 91.72 2. H. Joker 10 15 75 3. F. Commandeur 15 22 73.33 4. J. Hooijberg 14 20 71.43 5. H. de Beurs 20 28 70 6. P. Witte (N) 15 19 63.33 7. A. Kikkert 12 15 62.50 '8. P. Witte (B) 12 15 62.50 9. F. Bos 21 26 61.90 10. W. Bakker 16 19 59.38 Hans de Beurs speelde remise tegen Bert Duin en tegen Henk Jonker. Bert Duin wist echter van Henk Jonker wel te winnen. Peter Witte (N) kwam ook geduoht opzetten en versloeg o.a. Joost Hooijberg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1971 | | pagina 4