Groen "Zwartsjexels in het hart Internationale autorally over 250 kilometer op Texel Gemeenteraad wil zwareinvloed hebben in bestuur Samen-Een Hl TAXI Wereldprimeur in de autosport; kosten ruim een miljoen Mr Sprenger teleurgesteld over optreden Bakker en Dros (02220) 3132 I Uitzeudiug via Eurovisie 'ilouth Mc.Neal and the Whiskers VAT 69 Laatste prijzen getrokken van Sint Nicolaasaktie Bar-Dancing De 7 Provinciën „DUO ELECTRONICA" DAG 3 DECEMBER 1971 fEXELSE 85e JAARGANG No. 8628 tgave N.V. v.h. Langeveld De Roofl stbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2741 Harry de Graaf, Kecsomlaan 43, Den (cl. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403 COURANT Verschijnt dinsdag en vrijdags Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coop. Rail- feisenbank; Amro-bank. Postgiro 652. A boon. prijs ƒ4,50 p. kw. -+- 50 ct incasso; los 20 et Advert 20 ct per mm. excl. 4°/» BTW' Volgend jaar september zal op Texel een groots opgezette inter- ationale autorally worden gehouden. Het wordt een ééndaags tenement, waarvoor een parcours van 250 kilometer zal worden itgezet. Diverse fabrieken hebben reeds laten weten met ploegen zullen deelnemen. De kosten belopen meer dan een miljoen ulden. De organisatie berust bij de Stichting Autosport Promo ons, die van de plaatselijke autoriteiten op Texel reeds toestem- n ling heeft gehad. Uitgebreide voorzorgsmaatregelen zijn genomen n onrust in natuurgebieden en schade aan het landschap te voor men. Bij dc VVV Texel is men verheugd de plannen, vooral om het propa- "a-effekt dat ongetwijfeld zal uit- van de tv-reportages. Het hele knement zal nl. van start tot finish Irden uitgezonden en overgenomen pr Eurovisie, waardoor straks tiental- i miljoenen kijkers de verrichtingen de top-rallyrijdcrs kunnen gade- in. pns bleek inmiddels dat er ook men- zijn die niet zo blij zijn met de Zij vrezen dat Texel door dit knement naam krijgt als autosport- padijs ten koste van het jaren gekoes- de imago van rust- en stiltegebied. daar een feit is, dat het een ongekend •otse gebeurtenis zal worden. Het om een dergelijke internationale y, die in meerdere opzichten een we iprimeur op autosportgebied is, uit wekend op Texel te houden is als volgt taan. Nadat gebleken was dat te- voordig de autofabrieken de voor- r geven aan een „kort maar hevig" inement boven een rally met ellen- tussenroutes, werd in Parijs in een fpreking met de commissie van rally- agers van de autofabrieken het [gende voorstel met enthousiasme vangen: een zeer zware rally, in één te verrijden en met een totale lengte nog geen 250 kilometer, waarvan km. snelheidsproeven, die van start finish op de tv zal worden uitge- |den. rallygcbied werd Texel gekozen, lat dit eiland met asfaltwegen, dij- bos- en duinpaden, gras, zand en cross-country uitgebreide moge eden biedt tot het organiseren van uitzonderlijk zware rally, die aan naak een slippertje 't havenrestaurant zie pagina 3 Sensationele zondagmiddag |Sint Nicolaas-surprisefeest met i Boet daverende grote verrassingen 1 •liet te geloven - niet te missen. 1 '"viiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiM lis den gestort. De snelheidsproeven zullen in het gebied van Everstekoog worden genomen. Pas toen werd het tijdstip voor de rally vastgesteld. Het hoogseizoen was ongeschikt wegens de op dat moment grote drukte; het voorjaar was onaan vaardbaar in verband met de broedtijd, zodat eind september tenslotte als enige mogelijkheid overbleef. Inmiddels was ook de Tulpenrally-rot Piet Nortier bij de organisatie betrok ken geraakt. Hij voerde samen met Bob de Jong de besprekingen op Texel. De Texel-rally was bij een van de bezoeken aan het eiland echter bijna tot een einde gekomen, voordat zij was georganiseerd, zo vernamen wij van de Stichting Auto sport Promotions. Toen de heren in de buurt van de Mok de duinpaden inspec teerden floten hen plotseling de kogels om de oren. Ze waren in het verlengde van de schietbaan de Mok terechtgeko men. Plannen vrijwel rond Steeds meer specialisten op het ge bied van de rallysport werden bij de or ganisatie betrokken en inmiddels zijn de plannen in grote trekken rond. Een van de weinige vragen waarop het antwoord nog niet is gegeven, is welke omroep de tv-uitzendingen zal verzorgen. Wat de Eurovisie-overname betreft zijn er geen problemen, mede door de ondersteuning van de aanvragen door de fabrieken bij hun nationale televisiemaatschappijen. De organisatie zette te Parijs tegen over een internationaal gezelschap (rallycommissie van de grote autofabrie ken) de opzet van de Texel-rally uiteen. De plannen werden met enthousiasme ontvangen, en reeds enkele dagen na die bespreking kwam het voorstel van de rally-commissie om de eind oktober in Londen geplande meeting naar de R.A.I. te verleggen en de dag erna een tocht naar Texel te maken. Dit voorstel werd met vreugde aan vaard en de vergadering te Amsterdam werd de drukstbezochte die er ooit ge houden werd. Er waren niet minder dan 11 merken vertegenwoordigd: Alfa Romeo, Alpine Renault, BLMC, Citroën, Daf, Fiat, Ford, Lancia, Nissan (Datsun), Opel en Saab Porsche was in verband met de begrafenis van Joseph Siffert niet aanwezig, maar had zich reeds te voren met de te nemen besluiten ak koord verklaard. Deze belangstelling van de fabrieken werd verklaard door het feit, dat de Texel Rally in vorm, op zet en uitvoering een wereldprimeur op autosportgebied zal betekenen. Zo vertrok op 29 oktober j.l. een ge zelschap top-managers per autobus naar Texel, waar men weliswaar niet van de route, maar wel van de veel moge lijk- en moeilijkheden voor de deelne mers kennis nam. Niet alleen werd het plan met algemene instemming begroet, maar toen met eigen ogen gezien werd dat alle eventueel te gebruiken bos- en duinpaden permanent door slagbomen of palen ontoegankelijk zijn voor ieder autoverkeer, schonk dit zelfs de organi satoren het vertrouwen, dat de uitein delijke route volmaakt geheim gehou den zou kunnen worden, waardoor iede re verkenning of training uitgesloten zal zijn. Voor de derde en laatste keer werd woensdagmorgen in hotel „De Oranje boom" een trekking gehouden van de door de Winkeliersvereniging georga niseerde Sint Nikolaas-aktie. Het aan tal enveloppen is de laatste week nog aanmerkelijk gestegen. Totaal kwam er dit jaar 54797 binnen, tegen ruim 49000 in 1970. Als winnaars van de vakan tietrip met een zelf te kiezen reisdoel kwamen nu uit de bus, J. Vinke, Burg wal 22 te Den Burg met nr. 39052; P. Kikkert, Kamerstraat 19 te De Koog met nr. 6444 en de familie Timmer, Weststraat 8 te Den Burg met nr. 4078. De trekking verliep ook nu weer vol gens het beproefde systeem, uit drietal bussen werden cijfers getrokken, die samengevoegd het fortuinlijke lot be paalden. Toezicht op de gang van za ken berustte steeds bij notaris J. R. van Wijland. Waarschijnlijk is het de laatste keer, dat een aktie in deze vorm is ge houden. Omdat het aantal deelnemers sterk toeneemt en daardoor de inzame ling der enveloppen en de trekking steeds bewerkelijker worden, over weegt het bestuur van de Winkeliers vereniging een nieuwe vormgeving voor het volgend jaar. Volledigheids halve vermelden wij nog even de na men van de winnaars van de voorgaan de trekkingen. In de eerste week wa ren dat H. Veldman, Ruijslaan 37 te De Koog, mevr. v.d. Voort, Boodtlaan 8 te De Koog en mej. N. Bruin, Beatrixlaan 138 te Den Burg. Bij de tweede trek king waren de gelukkigen mevrouw A. Bakker-de Grave, Beatrixlaan 21, Den Burg; L. Broere, Duinweg B 144a en Mr. R. Bosboom, Wilhelminalan 61 te Den Burg. Rally-organisatoren en vertegenwoordi gers van grote autofabrieken in de Texel se duinen doende met het inspecteren van de mogelijke route. Van links naar rechts Rob Koch (DAF), Preikschat (General Motors), Bo Hellberg (SAAB), BUI Bamett (Ford), Louis van Noordwijk (organisatie), Bright (BLMC), Piet Nortier (organisatie), Rigi (Fiat-Lancia) en Bob de Jong (organi satie). geen enkel merk of type auto bijzon dere voordelen biedt. Enkele weken geleden werd de orga nisatie uitvoerig doorgesproken te Am sterdam, waarbij niet minder dan elf fabrieken vertegenwoordigd waren. De volgende dag werd een bezoek aan Texel gebracht, waar men de aard van de aan de deelnemers voor te zetten moeilijkheden heeft bekeken en de Texelrally unaniem werd goedgekeurd. Toen de commissieleden (toonaangeven de rallymanagers) hun volle medewer king toezegden, was tevens de deelname van de Europese top-rallyrijders verze kerd. Geschiedenis Het idee voor de rally is gekomen van de AVRO-regisseur Rob Herzet, die, getroffen door de geweldige kijkdicht heid van de AVRO rally-cross, zich af vroeg of deze belangstelling bij het tv- publiek basis zou kunnen zijn voor een groot internationaal evenement. Contact met de rallyrijder Bob de Jong resul teerde in de overtuiging dat de interes se van de fabrieken alleen zou kunnen worden gewekt als het een één daagse uiterst zware rally zou worden, die in heel Europa via de televisie zou kunnen worden gevolgd. Zoiets was nog niet eerder vertoond. Het moest een Neder landse wereldprirpeur worden. Maar waar? Nodig was een rustig gebied, één gemeente omvattend, zodat het verkrij gen van de toestemming geen ingewik kelde puzzel zou worden. Dat deed de keus op Texel vallen. Bob de Jong toog naar burgemeester Sprenger, die zeer welwillend tegenover het plan stond, gesteund door waarnemend gemeente secretaris G. A. Oskam. Er volgden be sprekingen met Rijkswaterstaat, Staats bosbeheer, Domeinen en Rijkspolitie. Daarbij moest aan de oorspronkelijke plannen nogal wat veranderd worden om vernielingen en onrust in de natuur gebieden te voorkomen. De organisa toren waren bereid zich geheel naar de wens van de plaatselijke autoriteiten te schikken. De heer M. Mantje vertelde ons, dat het oorspronkelijk de bedoeling was een deel van de route via de Neder landen en De Slufter te leggen, maar daarvan kon niets komen. In overleg werd besloten deze gebieden te mijden. De deelnemende auto's gaan nu bij De Koog het strand op en rijden via de Hors naar de Mokweg. Vandaar gaat het naar de Westermient, waar de schade zoveel mogelijk wordt beperkt door ge bruikt te maken van ruiterpaden, ter wijl ook waarborgsommen moeten wor- De gemeenteraad kan zich in grote trekken verenigen met de plannen in zake het verpleeghuis „Irene". Dat bleek tijdens de dinsdagavond gehou den raadsvergadering waarbij de raad er akkoord mee ging dat de ingeslagen weg wordt voortgezet. Dat hield in dat men in beginsel instemde met het over dragen van het gemeentelijk bejaarden huis „I,rene" aan de nieuwe Stichting Samen-Een. Wel werd er door verschil lende raadsleden met klem op aange drongen dat het beleid zoals dat nu door „Irene" ten aanzien van opname c.d. wordt gevoerd, ongewijzigd blijft. Dc gemeente moet daarom behoorlijk in het stichtingbestuur worden verte genwoordigd en bepalingen inzake het opnamebcleid moeten statuair worden vastgelegd. Aan het begin van de bespreking van deze zaak deelde de voorzitter, Mr. Sprenger, mee dat de moeilijkheden die momenteel nog bestaan rond de grond verwerving niet zijn te wijten aan de eigenaars waarmee nog overeenstem ming bereikt moet worden (de heer P. Beers en de r.k. kerk) maar verband houden met „andere complicaties bij de gemeente". Daarop kreeg wethouder C. Joustra, voorzitter van de studiecommissie het woord, maar deze vond dat het door de commissie uitgebrachte samenvattend rapport reeds uitvoerig was en had er weinig aan toe te voegen. Zoals bekend heeft de ddrekteur van de sociale dienst Texel, de heer M. L. Kempenaar zich uitgesproken tegen overname van Irene door „Samen-Een". Hij achtte het hui dige beleid van het bejaardenhuis al leen bij de gemeente voldoende veilig. De studiecommissie had van de bezwa ren van de heer Kempenaar kennis ge nomen maar deelde de bezorgdheid niet omdat de gemeentelijke invloed via bestuur, statuten e.d. voldoende groot kan zijn om de huidige gang van zaken in Irene te garanderen. Laagbouw De heer Joustra gaf voorts enige toe lichting bij het aan de wand van de raadszaal bevestigde schetsontwerp van het verpleeghuis. Het gebouw zal in laagbouw worden uitgevoerd en vrijwel het hele terrein tussen Hollewal en Lijnbaan zal ervoor nodig zijn Wel zijn er mogelijkheden voor uitbreiding door het aanbrengen van een tweede bouw laag De keuken en recreatiezaal zullen uit „Irene" verdwijnen en naar het nieuwe g». deelte gaan. Het bejaarden huis krijg, daardoor een mogelijkheid tot enige litbreiding. In de nieuwbouw komen lokalen voor bezigheidstherapie en verpleQgafdelingen, apotheek, dok terskamer, dienstencentra, personeels- verblijven, "woonruimte e.d. Vooral demente bejaarden zullen hier worden verpleegd. De verschillen de afdelingen maken scheiding van ernstige en minder ernstige gevallen mogelijk. Er komt een aparte afdeling voor lichamelijk gehandicapten. Lelijke situering De heer F. Blanken (Pakt) consta teerde dat vrijwel het hele terrein wordt volgebouwd waardoor de uit breidingsmogelijkheden beperkt zijn. De heer L. J. Weijdt l(Texels Be lang) vond de situering van 't gebouw in dit deel van Den Burg niet fraai. Een mooi uitzicht voor de langdurig aan het bed gekluisterde achtte hij van groot belang. Juist voor geestelijk ge handicapten is een eigen wereld nodig waarin zij betrekkelijk gelukkig kun nen zijn. De heer Weijdt betreurde dan ook dat de stichting van het verpleeg huis alleen mogelijk is door de koppe ling met Irene, waardoor men op deze z.i. ongelukkige plaats is aangewezen. „De buitenwereld bestaat voor de ver pleegden uit meer dan een grasveldje. Over een paar jaar zullen we de keus van deze plaats betreuren". Maar de heer Weijdt voegde eraan toe dat hij wel begreep dat er geen andere moge lijkheden zijn zodat de plannen zijn in stemming toch wel hadden. De heer J. J. Westdorp (Pakt) was het wel eens met de bedenkingen van Weijdt maar verklaarde blij te zijn dat de uitvoering van de plannen in het verschiet ligt, vooral in het licht van de ernstige moeilijkheden rond de erken ning van dit huis met een beperkt aan tal hadden. Vevolgens plaatste hij ver schillende kanttekeningen bij het rap port van de studiecommissie. Hij wees erop dat in tegenstelling tot andere be jaardenoorden in „Irene" de gegadig den niet naar volgorde van aanmelmg worden toegelaten maar dat de nood zaak tot opname uitsluitend wordt be oordeeld naar de mate van urgentie. Dat moet zo blijven, hetgeen kan wor den gegarandeerd door een „zware" gemeentelijke vertegenwoordiging in het bestuur. Hij zag voorts niet in waarom de administratie van het be jaardenhuis-verpleeghuis niet door de Sociale Dienst Texel verzorgd kon blij ven worden. (De studiecommissie vindt dat een functionaris op MBA-niveau moet worden aangetrokken om de ad ministratie te verzorgen) en twijfelde ook aan het nut van een aparte finan cieringsstichting. Verder wilde hij we ten of de opnamecapaciteit van Irene groter wordt als keuken en recreatie zaal vervallen. Ook de heer Smit wilde voortzetting van het bestaande beleid van Irene in de nieuwe situatie gegarandeerd zien „Het gemeentebestuur moet een vinger in de pap houden". Eén gek „Een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden", aldus reageerde wethouder Joustra op deze vragen. Hij bedoelde het niet kwaad, maar twijfelde aan de zin van deze vra- genstellerij. De raad kon wat hem be treft volstaan met een uitspraak of men al dan niet op de ingeslagen weg kon voortgaan. Hij gaf toe dat een fraaiere situering voor het complex denkbaar is. Hij vond voorts dat de krant de indruk had gewekt dat het verpleeghuis bij wijze van spreken morgen zou kunnen worden aanbesteed. Zover is het nog niet, al is een gematigd optimisme ge rechtvaardigd. Hij vond ook dat het karakter en beleid van Irene in ieder geval moest worden gehandhaafd. Hoe de administratie het beste geregeld kan worden, kan nog worden bekeken. Er staat momenteel nog niets vast. De heer Westdorp had ook gevraagd of de huur, die het interne personeel voor hun ver blijven moet betalen de volledig door berekende kostprijs is of dat een deel ervan voor rekening van de exploitatie wordt genomen de heer Joustra kon daarop nog geen antwoord geven. Door het in het leven roepen van een aparte (Zie vervolg pagina 2) Zaterdagavond a.s. :aI m.m.v. (geen entree) J iiiiiiiuiiiiuiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiuiuiiiiuiiiiiiiiiiiiiuiiiiiriiiiiiiiiiiiuuuujuiuiumuuiit Martien van de Wetering 1 Ook voor ziekenfonds en verz. I iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilliiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin Zondag 5 december vanaf 19.00 uur gesloten, t IJsbeertje - Beere Bar l

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1971 | | pagina 1