Cjrocn ^wartrjexels in het harL, Maken Ben W zich schuldig aan kwalijke" ruimtelijke ordening? De autorally en het echte" Texel De heer B. Bakker vraagt oordeel gemeenteraad Splitsing van bedrijf moet bouw woning en schuur mogelijk maken Ongeluk met vuurwerk Texel beleefde rustige jaarwisseling Winkeldiefstal Aquariumvereniging bestaat vijf jaar Cabaretvoorstelling van „Neerlands hoop in bange dagen" Amstel Toneel treedt voor scholieren op 177 ongelukken in 1971 Commentaar van de redactie Geparkeerde auto door onbekende beschadigd fJSDAG 4 JANUARI 1972 TEXELSE litgave N.V. v.ü. Langcvcld De Rooy Harry dc Graaf, Kccsonilaan 43, Den g, tel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403 85e JAARGANG No. 8637 COURANT 'ostbus Den Burg, Texel - Tel. 2741 Verschijnt dinsdags en vrijdags Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coop. RaLf. feiscnbank; Amro-bank. Postgiro 652. Abonn. prijs ƒ5,00 p. kw. 50 ct incasso; los 25 ct. Advert. 21 ct. per ram. excl. 4®/0 BTW De heer P. Bakker Bzn., „De Noord ooster" aan de Kogerweg, tegenover Sarasani wil het kalmer aan gaan doen. Het is de bedoeling dat zijn zoon Ma- rius op de boerderij komt en voor zich zelf wil hij een eind verderop een bun galow met schuur bouwen en zich nog een aantal jaren bezig houden met oju. veredelingslandbouw. Volgens de ge meente staan de bepalingen van het be- temmingsplan de uitvoering van dit dee in de weg. Bouw van een agrari- ;che bedrijfswoning is nl. mogelijk als tenminste over driekwart hectare grond ivordt beschikt en bovendien moet ten minste 200 meter van deze grond aan eengesloten aan de weg liggen. Dhr Bak- ter meent dat hij aan deze voorwaar- :len kan voldoen door een aan de Koger- ,veg liggend stuk van 200 meter lengte -an het oorspronkelijke bedrijf af te plitscn. Dit heeft tot gevolg dat van het jorspronkelijke bedrijf minder dan 200 meter aan de weg komt te liggen. Vol gens de heer Bakker doet dit er niet toe, olgens de gemeente wel. Als de heer Bakker wil bouwen mag lij dat doen vlak bij de bestaande boer- lerij of nabij de kruising Duinweg- 3 on t weg want de bestemmingsbepalin- ;en voor dit terrein geven wel mogelijk- ïeden. De heer Bakker begeert echter •en bouwplaats tegenover de woning 'an de familie Westerlaken aan de Ko- erweg en houdt daaraan vast. Dicht bij e bestaande boerderij bouwen wil hij liet omdat hij vreest voor generatie- onflicten en het terrein bij de Pontweg 'indt hij onaantrekkelijk en onecono misch gelegen. De heer Ben Bakker uit Montfoort teeft zich nu als pleitbezorger voor zijn ader opgeworpen en heeft nog voor- lat de aangevraagde bouwvergunning ormeel is afgewezen de gemeente- aad om een uitspraak gevraagd in deze Alle brieven die betrekking hebben >p de aanvraag (de kwestie loopt al inds februari 1971) heeft hij aan de aadsleden toegezonden. Geschiedenis In maart 1971 liet de heer Bakker de emeente weten dat hij een deel van ijn boerderij aan zijn zoon wilde over- i. Op zijn naam zouden huis en chuur zonder omringend land worden vergeschreven terwijl hij het land aan e Kogerweg van zijn vader zou pach- en voor zover dit ten noorden van de ochtsloot ligt, met uitzondering van et eerste perceel, het „rammenweidje" aast het huis. Hij wilde zelf agrarisch ktief blijven met schapen en bloembol- ïn waarvoor hij bij het nieuw te bou ten huis een prefab Bio-Europa schuur an 100 m2 wilde zetten. Huis en schuur ouden het beste tegenover het huis van Westerlaken kunnen worden gebouwd •torend in het landschap zou dat zeker iet zijn gezien het feit dat het huis in iagbouw zou worden uitgevoerd; bo- endien bevindt zich hier reeds enig os. Ook is er een inrit en de ligging an de sloot (grens met land van de fa- nlie Veeger) zou het hem mogelijk ma- en wat eenden en ganzen te houden. Op deze brief reageerde de gemeente oor erop te wijzen dat de voor beide cdrijven beschikbare grond aan dc Ko- erweg blijkens de kadastrale boekhou- ing 375 meter bedraagt. Zou 200 meter orden afgesplitst dan zou derhalve te einig voor het oude bedrijf overblijven - hetgeen in strijd met het bestem- tingsplan werd geacht. Bij de gemeente estond bovendien twijfel of het voor akker mogelijk zou zijn op een zo klein erceel rendabele landbouw te ont- looicn. De gemeente zei daarover ad ios te zullen inwinnen bij de rijkscon- ilemt voor de akkerbouw te Schagen, aarna zo spoedig mogelijk een beslis- ng zou worden genomen. Bakker antwoordde dat hij totaal niet 'er 375 maar over totaal 565 meter ond aan de weg beschikt. De vergun- ng kon dus wel verstrekt worden, ook >nder inwinnen van het advies van de jksconsulent. Waarop de gemeente hem er op wees dat het volgens het bestemmingsplan nodig is dat het gaat om het aantal aaneengesloten meters grond aan de weg. Het stuk van Bakker, inderdaad 565 m. totaal, wordt echter noderbro- ken door „Buitenheim" zodat totaal toch niet meer dan 375 meter aaneengeslo ten beschikbaar is. Inmiddels was de rijksconsulent gehoord en deze had vastgesteld dat het niet in de bedoeling van Bakker kon liggen na splitsing de zg. veredelingslandbouw te bedrijven. Na de splitsing zou er geen sprake van kunnen zijn van twee bedrijven die ie der voldoende inkomen opleveren. B. en W. voelden er daarom niet voor om aan het plan mee te werken, temeer daar het nieuwe bestemmingsplan voor het landelijke gebied de bouw van wonin gen op een dergelijke plaats niet moge lijk zal maken. Waarop de heer Ben Bakker namens zijn vader liet weten dit standpunt niet te kunnen delen „formeel noch mate rieel" en verzocht de aanvraag als for meel gedaan te beschouwen. Want tot op dat moment was uitsluitend in infor matieve sfeer gecorrespondeerd, wat in hield dat tegen het afwijzende stand punt van B. en W. niet bij de gemeente raad in beroep kon worden gegaan. Maar nog voor het tot afwijzing is ge komen heeft de heer B. Bakker zich nu tot de gemeenteraad gericht, waarin hij stelt dat geen wet in Nederland zijn va der kan verbieden een deel van zijn be- drijfsgrond te verkopen. Verzet van de gemeente daartegen moet dan ook als strijdig met de grondwet worden be schouwd. Dc heer Bakker jr. vindt dat hier een principiële kwestie van levens groot belang in het geding is. Hij meent dat sprake is van een soort ruimtelijke ordening in haar meest kwalijke vorm, waarbij anderen dan de gemeenteraad die daarvoor gekozen werden, gaan be slissen over het wel en wee van Texe laars. „Hoe kwalijk dit soort ordening, dit soort dirigisme als in Oost-Europese Staten voorkomt, is blijkt uit het feit dat de betrokken consulent stelt „dat het niet in Bakkers bedoeling ligt na splitsing zgn. veredelingslandbouw te bedrijven". Maar de consulent beslist toch niet wat Bakkers bedoelingen zijn. Ik zelf zou er niet aan denken om te beslissen wat de bedoelingen van dhr. Joustra zijn of te beslissen wat de heer Dc heer J. Veldhuijscn uit Den Burg werd bij de jaarwisseling zeer ernstig aan hand en arm gewond toen een stuk zelfvervaardigd vuurwerk voortijdig tot ontploffing kwam. Hij werd per ex tra boot naar het ziekenhuis te Den Helder vervoerd. De jaarwisseling is op Texel weer rustig (nou ja, rustigverlopen. Zoals gewoonlijk liep het massaal afste ken van vuurwerk niet uit op baldadig heden van betekenis. De politie kreeg geen enkele melding van vernieling of brandstichting. Wel most van de Groe- neplaats een kerstboom worden wegge sleept die anders waarschijnlijk in brand gestoken zou zijn en achteraf werd ver nomen dat in een telefooncel vernielin gen waren gepleegd, maar daar bleef het dan ook bij. De politie hield een oogje in het zeil en was met voldoende mankracht paraat maar liet zich nau welijks zien, een methode die in de praktijk het beste bevalt. Om twee uur werd geconstateerd dat het vrijwel stil was geworden in Den Burg, zodat kon worden overgegaan op de voor de nacht gebruikelijke mate van waakzaamheid. Tot voldoening stemt het ook dat het vóór Oudejaar afsteken van vuurwerk door de jeugd deze keer vrijwel achter wege is gebleven. DE KOOG De Duitse studente E.B.R.H. werd vrijdagmiddag betrapt bij Daalders Supermakt te De Koog toen zij daar zonder te betalen diverse levensmiddelen wilde meenemen. De politie maakte proces verbaal op. Ellen bedoelt, evenmin zou ik willen be slissen wat de bedoeling van de heer Smit of van mejuffrouw Luijsterburg. In onze democratie beslissen alleen wij zelf over onze eigen bedoelingen. De be doeling van Bakker is heel duidelijk óók de zgn. veredelingslandbouw te be drijven, waarvoor hij alleen reeds op Madura 10 ha bollengrond pacht, doch aldaar zijn bollenschuur niet wil en niet kan neerzetten omdat die grond zijn eigendom niet is. Daarnaast gaat Bak ker ter plaatse aan de Kogerweg proe ven nemen met de veredelingslandbouw en er is geen wet, die hem deze bedoe ling verbiedt". De heer Bakker voegde een bereke ning toe waaruit moet blijken dat de gesplitste bedrijven wel degelijk een be hoorlijk inkomen opleveren. De aquariumvereniging „In Aqua Vi ta" bestaat vijf jaar. De jaarvergadering die vrijdagavond 7 januari in de LTS- kantine te Den Burg wordt gehouden, staat in het teken van dit eerste lustrum Na het huishoudelijke gedeelte (met o.a. bestuursverkiezing waarbij een op volger voor voorzitter H. Ellen geko zen zal worden) zal een bingospel met aantrekkelijke prijzen worden ge speeld. Dinsdagavond 25 januari Op dinsdagavond 25 januari zal het cabaret „Neerlands hoop in bange da gen" (Freek de Jonge en Bram Vermeu len) een voorstelling geven in de Bur gemeester De Koninghal. De avond is in de eerste plaats bgdoeld voor de bo venbouw (hoogste klassen) van 't voort gezet onderwijs maar ook andere be langstellenden hebben toegang voor ƒ3,— p.p. Het nieuwe programma van Freek de Jonge en Bram Vermeulen heet „Neerlands hoop in Panama". Uit de recensies van de première in Amster dam mag afgeleid worden dat het „hard" cabaret is van overwegend zeer goed gehalte. Vrijdag 14 januari Op vrijdag 14 januari zullen dc leer lingen van alle Texelse lagere scholen kunnen genieten van een voorstelling van het Amsteltoneel, te geven in de Burgemeester De Koninghal. Opge voerd zal worden „Pierrot valt van de maan" van Ben Minoli onder regie van Cees Pijpers, die ook voor de decors en costuums zorgde. Hoewel het stuk is afgestemd op de kinderleeftijd is het volgens de recen sies van eerdere voorstellingen opval lend dat de kinderlijke, neer buigende toon die zo kenmerkend is voor kinder tv programma's ontbreekt Het jeugdige publiek wordt duidelijk voor „vol" aangezien maar heeft toch geen moeite het gebeuren op het toneel volledig te begrijpen en ervan te genie ten. In het afgelopen jaar heeft de politie op Texel te maken gehad met 177 verkeers ongevallen. In 133 gevallen werd proces verbaal opgemaakt en 44 gevallen waren van zo weinig ernstige aard dat alleen een statistische opgave werd verstrekt. Het aantal verkeersongelukken volgt een stij gende lijn. Onbekend is het aantal onge vallen waarvan de politie geen weet heeft en waarbij betrokkenen de schade onder ling regelden. Er waren in 1971 4 ongevallen met do delijke afloop. Dat is meer dan in 1970 maar minder dan in 1969 (9 doden) en 1968 (7 doden). Er werden 38 zwaarge wonden geregistreerd en 24 lichtgewon den. Het aantal gevallen waarin gespro ken kon worden van materiële schade (inclusief de gevallen waarbij doden of gewonden vielen) bedroeg 83. Acht keer kwam het voor dat een verkeerszondaar doorreed na het ongeval en in veertien gevallen werd bij een aanrijding alco holgebruik geconstateerd. In drie ge vallen werd proces verbaal opgemaakt tegen chauffeurs aan wie reeds de rij bevoegdheid was ontzegd. Van de zwaarst beschadigde motorvoertuigen werden de kentekenbewijzen ingeno men en naar de Rijksdienst wegverkeer gestuurd. SCHIETOEFENINGEN Ligging schietterrein C 52"52,5'N - ;4'42,8'E. In het tijdvak van 12 tot en met 28 januari 1972 zullen, op werkda gen van 9.00 tot 18.00 uur, van boven genoemd terrein schietoefeningen wor den gehouden met lichte luchtdoelartil lerie. 99 VAN nuchterheid lijkt nauwelijks sprake te zijn bij het verzet dat in de afgelopen weken is gekomen tegen de internationale autorally die in september op Texel zal worden ge houden. Begrippen rally, cross en cross country worden met veel gemak door el kaar gehaspeld; algemeen schijnt te wor den aangenomen dat de deelnemers aan de rally een spoor van vernieling zullen trekken door de fraaiste en kwetsbaarste landschappen van Texel en dat overig Texel door het toegestroomde publiek zal worden vertrapt En die schade, let wel, zal onherstelbaar zijn. Als de tegenstan ders, die zich tot dusver in woord en ge schrift hebben laten horen, menen en we ten wat ze zeggen en als dit verzet alge meen is, dan is het de hoogste tijd om di- rekt een eind te maken aan het gemoto riseerd toerisme op Texel. Want dat is de konsekwentie, al geven we toe dat ook die redenering met zo nuchter lijkt. De fei ten zijn dat het hele evenement zich zal voltrekken onder voorwaarden die zijn gesteld door mensen die zich zeer wel om het Texelse landschap bekommeren, ja zelfs door mensen die dat volgens zeer velen in overdreven mate doen Als bij deze lieden ons eiland niet veilig is, bij wie dan nog wel Onherstelbaar imago De gestelde voorwaarden zijn van in grijpende aard. De autorally-organisato- ren hebben er zelfs hun oorspronkelijke routeplan totaal voor moeten wijzigen. Be zwaar tegen het rijden op de verharde wegen kan niemand hebben, ook niet te gen het rijden over het strand (de sporen zijn bij de eerstevolgende vloed uitge wist en eind september zullen er weinig zonnebaders zijn die zich in hun vrijheid belemmerd voelen) Blijven over de duin en bospaden. Zal daar onherstelbare schade ontstaan7 Welnee. Ook het meren deel van deze wegen is ook voor het nor male autoverkeer beschikbaar en als daardoor geen ernstige schade ontstaat, zal deze rally het zeker doen. Waar dat toch het geval is je zou je kunnen voor stellen dat hier en daar diepe sporen ontstaan dan is deze schade herstel baar zoals ook schade van 't gewone au toverkeer herstelbaar is. Dat is een kwes tie van centen en die centen zijn zonodig beschikbaar. En hoe groot zou de schade kunnen zijn die het publiek veroorzaakt Dat zal in de eerste plaats afhangen van de aantallen mensen die komen kij ken en in de tweede plaats van de maat regelen die de plaatselijke overheid neemt om alles in goede banen te leiden Tienduizenden Het aantal mensen kon wel eens mee vallen Je moet wel een fervente liefheb ber zijn om er eind september speciaal voor naar Texel te komen terwijl je het evenement thuis op de beeldbuis veel be ter kunt volgen Maar zelfs al zouden .tienduizenden" mensen willen komen, hoe zou je die plotseling naar Texel wil len brengen? Hoeveel enthousiastelingen zouden er zijn die al dagen tevoren naar Texel willen komen om iets van de rally met eigen ogen te zien? En éls er door het publiek langs de route toch schade wordt aange richt dan is die echt wel te herstellen. De schade die door de tienduizenden toeris ten in het hoogseizoen ontstaat is toch ook met onoverkomelijk Het merendeel van de anti-argumenten is overtrokken en soms meer dan dat. Wat te denken van een door een doorgaans nuchter redenerend man geuite vrees dat een wagen brandend het bos zal inschie ten en daarbij een brand veroorzaakt waaraan ons hele bos ten prooi zou kun nen vallenHet lijkt erop dat de veront rusting over de gevolgen van het inder daad griezelig snel groeiende aantal au to's in het seizoen op Texel, zich nu af reageert op deze rally. Dit gebeurt met temeer verbetenheid omdat ieder voor een voldongen feit is gesteld. Niet de gemeen teraad maar de burgemeester persoonlijk was bevoegd toestemming te geven zo als hij dat in het recente verleden voor meerdere rallys heeft gedaan evene menten" waar overigens niemand iets van heeft gemerkt). Die gevoelens zijn begrij- pelijk. Een raadslid dat over onbenulliger dingen urenlang mag praten, voelt zich ge passeerd als hij merkt dat hij niets te ver tellen heeft over een evenement dat Texel straks op miljoenen tv-schemen zal bren gen. De gemeenteraad kan het besluit van de burgemeester afkeuren, maar als ook maar een poging zou worden gedaan om de reeds gegeven vergunning in te doen trekken zou dit uitermate onfatsoen lijk zijn. De regel is nu eenmaal dat de burgemeester in deze beslissingsbe voegdheid heeft en men kan dan ook niets anders doen dan de beslissing af keuren en verlangen dat de regel wordt gewijzigd zodat de gemeenteraad in der gelijke zaken voortaan wèl ruimschoots tevoren worden gekend. Ingrijpende voorwaarden Wie nu denkt dat wij vóór de rally zijn, heeft het mis. We zijn er tegen, kunnen er bij wijze van spreken wel om huilen en hopen van harte dat het spektakel om welke reden dan ook niet zal kunnen doorgaan. We hebben hekel aan auto's omdat het lelijke, stank, lawaai en hartkwalen ver oorzakende dingen zijn, waar we helaas niet buiten kunnen. Het is een noodzake lijk kwaad en steeds meer mensen zien dat in Nu bijna iedereen over een auto kan beschikken hebben ze hun waarde als statussymbool haast verloren en raakt ieder doordrongen van de verschrikkelijke problemen die ze veroorzaken, vooral in de grote wooncentra van onze westelijke wereld. Daarom mag Texel zich niet ver eenzelvigen met het begrip auto. Toch zal dat nu wel gebeuren. Stel het u maar eens voor; in september zullen de tv kijkers van bijna heel Europa (het is de bedoeling het evenement in zijn geheel via het Eu- rovisienet uit te zenden) in een urenlang programma voortdurend auto's zien rijden op een eiland waarvan ze tot op dat mo ment nog bijna geen van allen ooit heb ben gehoord. Want laten we ons niets verbeelden, afgezien van enkele miljoenen Westduitsers en vogelliefhebbers in an dere landen is .Texel" voor de buitenlan ders een nagenoeg onbekend eiland. Tegen Nu wordt dat eiland Texel op zeer in dringende wijze als autosportparadijs ge presenteerd, nota bene op een moment dat op datzelfde eiland de toekomstige ontwikkeling van het toerisme en de aard van dit toerisme volop in discussie is. Het imago dat Texel op die ene dag in sep tember krijgt opgelegd, is door de VVV zelfs niet met een miljoen aan propagan damiddelen te corrigeren. In een vervui lende, gemechaniseerde en overvolle we reld zijn schoon water, schone lucht en rust handelsartikelen geworden waarnaar steeds meer vraag is. Texel kan die arti kelen nog in ruime mate bieden en moet dat met alle middelen die er zijn bekend maken. Dit gebeurt reeds, ten koste van veel geld. maar met bemoedigend succes, getuige de groeiende belangstelling voor Texel, ook buiten het zomerseizoen. Die autorally maakt de propaganda voor Texel als oase van rust ongeloofwaardig en tot een zielig verweer van mensen die er blijkbaar niet in zijn geslaagd het tij te keren. Zaterdagmiddag parkeerde de heer W. Huizinga (Schilderend 63, Den Burg, te lefoon 2963) zijn Fiat 600 achter zijn ga rage in de Tj akkerstraat. Tegen acht uur 's avonds ontdekte hij dat het ach terspatbord een grote deuk vertoonde en dat het achterlicht was vernield. Aan de bumper zat rode verf, zodat wordt aangenomen, dat de bestuurder van een rode wagen op de parkeerstrook is ge draaid, daarbij de Fiat raakte maar zon der bericht achter te laten of iets derge lijks is weggereden. De heer Huizinga hoopt dat hij de dader zal kunnen opsporen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1972 | | pagina 1