Cjroen 2warL-Jexels in het harL,
ally tegen standers lieten zich niet
van hun bezwaren afbrengen
XEL RALLY
Mouth Mc Neal
and the Whiskers
VAT 69
I TAXI
V-reportage zal veel moois
van Texel laten zien
(02220) 3132 I
A.s. zondagmiddag om 2 uur
Beere Bar
Iedere dag geopend.
Beere goed
Geen bezwaren tegen
asfaltfabriek aan
Schilderweg
Auto vloog in brand
Bromfiets bij
aanrijding vernield
De 7 Provinciën
Johnny Ghampagner
G 14 JANUARI 1972
85e JAARGANG No. 8640
N.V. v.h. Langeveld De Roojj
11 Den Burg, Texel - Tel. 2741
Ty de Graaf, Keesomlaan 43, Den
(02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coop. Raif.
feisenbank; Amro-bank. Postgiro 652. Abonn.
prijs ƒ5,00 p. kw. -f- 50 ct incasso; los 25 ct.
Advert. 21 ct. per mm. excl. 4»/0 BTW
ANTI RALLY ACTIE TEL. 02220 -2702
de poster van de anti-rally-aktie wordt sinds gisteren ook een poster van
iangs aktief geworden reaktiegroep verspreid Doel van de reaktiegroep
i Ie tonen dat de meerderheid van de Texelaars geen enkel bezwaar heelt
de rally. Dit moet blijken uit het aantal Ja-bilietten ten opzichte van de
iiljetten. De Nee-bil/etten zijn nog uit voorraad verkrijgbaar bij de heer N.
iren. De Ruyterstraat 135 te Oudeschild en op de eerder gepubliceerde
sen In de dorpen. De nieuwe Ja-poster kan worden afgehaald bij L. F. van
Parnassiastraat I. De KoogD. Koning, De Ruyterstraat 60 te Oudeschild
irij Ran te De Cocksdorp: de heer W. Brugmans, Keesomlaan 38 te Den
de heer B. Staal, Bernhardlaan te Den Burg en de heer G Terwindt, Mul-
aat 7 te Oosterend
miljoenen televisiekijkers over
Europa die op die nu al geracht-
nde zaterdagmiddag in september
exel-rally zullen volgen, zullen
illeen rijdende auto's te zien krij-
De ca vijf uur durende reportage
erhaaldelijk onderbroken worden
beelden van het landschap, repor-
ov©r schapenscheren en andere
e onderwerpen en waarschijnlijk
oor amusante intermezzo's waarbij
dachten uitgaan naar een optreden
fohnny en Rijk of iets dergelijks,
der geval zal in woord en beeld
ïrig aandacht worden geschonken
Texel als vakantie-oord. Op deze
hoopt men te voorkomen dat
door deze Eurovisieuitzending het
dige stempel van „auto-eiland"
opgedrukt. Het bovenstaande
men wij dinsdagavond in het
dhotel „Juliana" waar de rally-or
atoren Piet Nortier (71) en Bob de
g met de tegenstanders van de rally
»sieerden met de bedoeling de be-
n weg te nemen. Zoals te ver
ten viel is dat niet gelukt,
ils bekend waren de organisatoren
nening dat de bezwaren tegen de
vooral het gevolg van onwetend
waren. Derhalve zouden die be-
;n verdwijnen als duidelijk zou
ïn uitgelegd wat die Texel-rally
?s inhoudt. Die uitleg bevatte voor
Dposanten echter weinig nieuws;
el alles had al duidelijk in de
gestaan.
Geheim
de belangrijkste vraag hoe de rou-
ecies over het eiland zou lopen,
leen antwoord worden gegeven. De
is streng geheim. Geen der deel-
rs mag zich van tevoren kunnen
teren. Zelfs zal hen op straffe van
ralificatie worden verboden tevo-
e proefrijden op wegen die moge-
i de route zijn opgenomen. Dat zou
?ens niet goed mogelijk zijn want
link gedeelte van de route voert
boerenland dat uiteraard voor het
er is afgesloten. Verder werd ge-
dat het strandgedeelte tussen De
en De Hors in de route zal zijn
ïomen, waaruit de konklusie kan
en getrokken dat de rijders tussen
•orsmeertjes door of langs het am-
te h oefenkamp weer landinwaarts
rijden. Vast staat dat de holle
valweggetjes van Hogeberg en
Haffel niet in het routeplan zullen
eelen opgenomen; mogelijk ook de
:bjp van het Dennebos niet. Het duin
randgebied ten noorden van De
is in ieder geval taboe. Wel zal
-iets" gebeuren in de buurt van De
sdorp. De route zal 30 kilometer
worden en in vijf of zes etappes
en terug worden gereden. Er zul-
3, hoogstens 40 auto's deelnemen,
zijn normale, zij het snelrijdende,
utomobielen waarvan er in de zo-
•p Texel duizenden rondrijden. Ze
niet met bijzondere knalpij pen
e.d. worden uitgerust en zelfs is men
voornemens deze wagens op loodvrije
benzine te laten rijden. Van die benzine
wordt slechts een liter of zeven tege
lijk getankt (in het belang van de weg-
ligging) wat als bijkomend voordeel
heeft dat nooit ernstige branden kun
nen ontstaan. De kans op botsingen of
andere ongelukken is vrijwel nihil om
dat de wagens telkens een minuut na
elkaar van start gaan. Het is geen race
maar een tijdrit, die nog 't beste is te
vergelijken met de puzzelritten die de
plaatselijke MAB-club maar ook andere
gezelschappen van het vasteland regel
matig op Texel houden, zij het met veel
meer deelnemende auto's.
De 71-jarige Piet Nortier (die vijftig
jaar geleden voor het eerst kennis
maakte met Texel toen hij er als ma
rinevlieger neerstortte zei zich de
verontrusting onder de Texelaars wel te
kunnen voorstellen. Men denkt al gauw
aan brullende racewagens die overal
doorheen rossen en zegt dan: moet dat
nou op Texel? Zelfs als men wel weet
hoe een rally gewoonlijk wordt verre
den (trajecten van duizenden kilometers
dwars door het andere verkeer, door
dorpen e.d.) dan is de kans groot dat
men van de Texelrally een verkeerde
voorstelling heeft.
Geen tweede Zandvoort
De heer Nortier legde uit dat Texel
geen tweede Zandvoort of tweede As
sen zal worden. Schade zal beslist niet
worden veroorzaakt; de terreinbeheer
ders zijn daar ook van overtuigd. Toe
schouwers zijn bij de route niet alleen
ongewenst; men zal alles in het werk
stellen om de mensen weg te houden en
de verwachting is gerechtigd dat men
over voldoende mensen zal kunnen be
schikken die daarvoor kunnen zorgen.
Het hele gebeuren zal een tv-show zijn
en niet meer. „We zijn dus echt niet
van plan met een stelletje woestelingen
uw eiland te komen vernielen", aldus
de heer Nortier die verder zei van me
ning te zijn dat de rally niet alleen pro
motion (reklame) voor de autosport zou
zijn maar ook voor het eiland Texel.
Het was een tegenvaller voor de orga
nisatoren geweest dat dit laatste nu
wordt betwijfeld.
De bijeenkomst in „Juliana" werd af
gezien van de organisatoren bezocht
door de heren Helder, De Blok, De
Weijer, Cadée, Welboren, Dijksen, De
Walde en De Haan. Zij vertegenwoor
digden de aktiegroep, de Waddenzee
vereniging, de Contactcommissie voor
Natuur- en Landschapsbescherming, de
Contact Natuurbescherming Noordhol
land, de Werkgroep Landschapszorg
Texel en de Vriendenkring Texel. Als
toehoorders waren ook de heren Mantje
(Staatsbosbeheer), Harting (Rijkswater
staat), opperwachtmeester Bark van de
Rijkspolitie, de heer Dekker van de
VVV en de wethouders Dros en Daalder
aanwezig.
Geheimzinnigheid
Er werd geruime tijd gediscussieerd,
waarbij tal van vragen werden beant
woord. Geïnformeerd naar de reden van
geheimzinnigheid waarmee de plannen
aanvankelijk waren omgeven (de maan
denlange voorbereidingen bleven onop
gemerkt totdat de stichting Autosport
Promotions eind november zelf een
communiqué aan de pers verstrekte)
werd meegedeeld dat de Texel-rally
iets totaal nieuws is op autosportgebied.
Men wilde ervoor zorgen dat het een
Nederlandse primeur werd en er werd
daarom niet eerder bekendheid aan ge
geven dan nadat de plannen rond wa
ren en de vergunning verkregen. Waar
op de vraag werd gesteld of die vergun
ning definitief is. Antwoord: er is spra
ke van een principevergunning van de
burgemeester. Als hij die intrekt zullen
we ons daarbij neer moeten leggen. Fi
nanciële gevolgen voor de gemeente
Texel heeft dat niet. We zijn tenminste
niet van plan de voor niets gemaakte
organisatiekosten in rekening te bren
gen.
Geloofsbelijdenis
Over het al of niet veroorzaken van
schade aan het landschap door auto's of
publiek viel zinnig te praten omdat
maatregelen kunnen worden genomen
om die schade te voorkomen, al betwij
felden sommige opposanten sterk of
daar in de praktijk veel van terecht zal
komen. Inzake het belangrijkste be
zwaar de kans dat Texel zich door
deze rally tot „auto-eiland" maakt
was de discussie zinloos omdat op twee
totaal verschillende golflengten werd
gesproken. Drs. W. Helder zei dat de
auto in de loop der laatste jaren is ge
devalueerd van nuttig vervoermiddel
tot een probleem dat de leefbaarheid
bedreigt. De Waddeneilanden die pre
tenderen rust te bieden zijn daarom
principieel ongeschikt voor een auto
sportevenement, ongeacht of daarmee
landschapsschade ontstaat of niet.
Wanneer Texel zich bekendheid ver
werft door een autorally is dat een on
gunstige bekendheid. Er zal misschien
publiek blijven, komen, maar dat is au-
tominded, negatief voorgeselecteerd. En
dat is dan weer een nieuwe bedreiging
voor het landschapsschoon en de rust.
De heer Bob de Jong was het daar
mee uiteraard niet eens. Volgens hem
zou deze tv-publiciteit alleen maar gun
stig zijn. In Engeland is een autorally
of ander autosportevenement juist een
veel en succesvol toegepaste methode
om een bepaald gebied in de bekend
heid te brengen. „Texel wordt echt niet
getoond als een eiland waar alleen
maar auto's rondrazen. We zullen in die
reportage van alles laten zien. De onge
reptheid van het eiland willen we ook
over laten komen". Dat vonden de he
ren Helder c.s. een vrome wens. „Het
gaat er niet alleen om wat je laat zien,
maar hoe het overkomt. Wat men ook
aan intermezzo's bedenkt in de repor
tage, hoofdzaken blijven toch die op
Texel rondrijdende auto's. Dat funeste
beeld blijft hangen". Het werd verder
principieel onjuist genoemd om wegen
die voor gewoon autoverkeer terecht
gesloten worden gehouden, voor de
rallyrijders worden opengemaakt.
Misbruik
Drs. P. de Wilde stelde vast dat de
organisatoren Texel hadden ontdekt als
een van de weinige plaatsen in Neder
land waar een dergelijk auto-evene
ment nog mogelijk is. Juist daaruit
volgt dat zoiets onjuist is. Wat ons aan
vrije natuur nog rest mag niet voor zo
iets worden gebruikt. „U maakt be
schamend misbruik van de vrije na
tuur".
De burgemeester beschouwt de rally
als een proef. Wie beoordeelt of de
proef is geslaagd? En als de proef ge
slaagd wordt geacht nadat de rally on
der de gestelde voorwaarden is verre
den, wordt het evenement dan jaarlijks
herhaald? De heer Nortier liet als ant
woord op die vragen blijken dat de kans
er inderdaad inzit dat men dan terug
komt, misschien niet jaarlijks maar bij
voorbeeld om de vijf jaar. Er word aan
gedacht van dergelijke rally's een apart
kampioenschap te maken dat roulerend
in verschillende Europese plaatsen
wordt gehouden.
De opposanten achtten niet alle me
dedelingen die de organisatoren nu de
den in overeenstemming met publica
ties in bijv. het blad Autovisie. Daarin
werd de verwachting uitgesproken dat
juist wel veel publiek naar de rally zal
komen en dat het ook in de aan de rally
voorafgaande zomer merkbaar zal zijn.
De heer De Jong noemde die publicatie
^„geschreven door iemand die er niet al
te veel verstand van heeft") onjuist.
Voor de coureurs geldt zelfs de bepa
ling dat ze tevoren niet eens te voet op
Texel mogen komen
Opvoeding
De heer Nortier zei van mening te
zijn dat het „spelen" met automobielen
een massa mensen sterk aanspreekt,
vooral als dat gebeurt met het autotype
dat de gewone man ook gebruikt. Hij
ziet immers „zijn" auto rijden en be
merkt tot welke prestaties de coureurs
daarmee komen. Drs. Helder: En dat is
nu juist waar Texel zich niet voor moet
lenen. He idealiseren van dat „pittige"
rijden is uit de tijd. Veel mannetjes
heben de auto nodig om een man te
worden. Laten we eens volwassen wor
den en toegeven dat de auto een pro
bleem is.
Nortier.- „We willen laten zien dat
sportief autorijden gedisciplineerd kan
gebeuren. Daarvoor hebben we een
schouwburg nodig en dat is Texel". De
Jong: „De veiligheid van de tegen
woordige auto's is voor een belangrijk
deel het gevolg van het testen tijdens
rally's".
Zo werd nog geruime tijd gepraat.
Men kwam niet tot elkaar. Nortier con
stateerde dan ook dat sprake was van
„twee verschillende geloofsbelijdenis
sen".
Naast de schade op lange termijn, de
associatie auto-Texel, bleven meerdere
opposanten van mening dat door de
rally ook direkte schade zou ontstaan.
De atheneum-docent De Weijer („Ik heb
m'n auto weggedaan, hoewel ik er wel
een kan betalen") was niet onder de in
druk van het feit dat de plaatselijke
autoriteiten van Staatsbosbeheer en
Rijkswaterstaat van mening zijn dat
geen schade kan worden aangericht.
„Het feit dat zij autoriteiten zijn is voor
mij geen reden om aan te nemen dat zij
de zaken juist beoordelen. De Jong: „Ik
zou u dolgraag de route willen geven.
Dan zou u zien dat u zich voor niets
zorgen heeft gemaakt. We blijven im
mers buiten de natuurgebieden!". De
heer G. C. Cadée: „Voor ons is heel
Texel natuurgebied".
De heer J. W. de Blok informeerde
wat de organisatoren zouden doen als
bij een handtekeningenaktie zou blijken
dat de meerderheid van de Texelaars
tegen is. Het antwoord luidde dat men
zich uitsluitend zou laten leiden door
de besluiten van B. en W.
Tegen de bouw van een asfaltfabriek
aan de Schilderweg (op het terrein
grenzend aan het opslagterrein voor
bouwmaterialen van de fa. Drijver) zijn
geen mondelinge of schriftelijke bezwa
ren ingebracht. Voor het plaatsen van
de fabriek is een hinderwetvergunning
nodig. De procedure is dat B. en W. be
slissen of zo'n vergunning kan worden
verstrekt, maar eerst wordt de bevol
king en in het bijzonder de omwonen
den in de gelegenheid gesteld hiertegen
bezwaar te maken. De fabriek is eigen
dom van de fa. P. Daalder zn uit Alk
maar. De installatie staat nu nog bij De
Cocksdorp maar dit is een zeer onprak
tische plaats wegens de lange aanvoer-
weg van grondstof vanuit Oudeschild
en de straks even lange afvoerweg van
het produkt naar de havenwerken, la
ter dijkwerken.
Een plaatsing zo dicht mogelijk in de
buurt van Oudeschild is daarom drin
gend noodzakelijk. In verband met mo
gelijke lawaai- en roethinder diende de
installatie echter op ruime afstand van
de bebouwde kom te komen. Het nu ge
kozen terrein wordt gunstig geacht.
Volgens voorschrift werd het verzoek
om de hinderwetvergunning bekend ge
maakt in het publicatiekastje van het
raadhuis te Den Burg en op het terrein
waar de fabriek moet komen. Voorts
werden de eigenaars en gebruikers van
de aangrenzende percelen op de hoogte
gesteld. Niemand heeft echter van de
mogelijkheid gebruik gemaakt om be
zwaar aan te tekenen. Tijdens de
woensdag j.l. gehouden hoorzitting ten
raadhuize kwam niemand opdagen; er
zijn dus ook geen mondelinge bezwaren.
B. en W. zullen binnenkort beslissen.
DE WAAL Drs. W. Helder, die
dinsdagavond vanuit Oosterend opweg
was naar De Koog voor de bespreking
van de autorally-moeilijkheden, merkte
in De Waal dat zijn auto, een Citroën,
in brand stond. Hij bracht het voertuig
tot stilstand voor de woning van de
heer L. Witte. Deze bluste het vuur met
de tuinslang, zodat de inmiddels gealar
meerde brandweer met behoefde in te
grijpen. De schade aan de wagen bleef
beperkt tot wat verbrande elektrische
draden. De heer Helder arriveerde iets
vertraagd op de bijeenkomst in „Julia
na" waar hij met opvallend veel vuur
de strijd aanbond tegen de volgens hem
niet meer in deze tijd passende liefde
voor autosport
De oorzaak van het brandje was niet,
zoals boze tongen beweerden, sabotage
van rally-voorstanders, maar van een
dekentje dat de heer Helder de avond
tevoren op de motor had gelegd om de
volgende ochtend geen startmoeilijkhe
den te hebben. Het dekentje was op de
heter wordende motor gaan smeulen
met de genoemde gevolgen.
Woensdagochtend deed zich op de
kruising Bernhardlaan-Schilderend een
aanrijding voor tussen een bromfiets en
een auto. De bromfietser W.F.M.S
kwam uit de Bernhardlaan en verzuim
de voorrang te geven aan de automobi
list A. I. M. van Nuland uit Oudeschild.
Een botsing volgde. De brommer werd
daarbij totaal vernield. Dank zij de val
helm werd S. slechts licht gewond.
Dit weekend
Bar - Discotheek
DJ.
Martien van de Wetering
wenst U een voorspoedig
1972
luuiiiniiiiiiiiiuuuuiiuiiiiiiiiiiiiiiiiuiiuiiuiijiis nuiiiiiiiiuiiiiiuiiiiinnniiiiiiiiiiii