Groen TwarL-Jexels in het Zonder structuurplan kan raad niet verantwoord beslissen 1 Waddenvereniging niet gerust inzake rally an voor buitengebied krijgt noodgedwongen voorrang C.Elleo: Auto-itis is te genezen J. Weijdt in mijmering van een bezorgd raadslid 7 Provinciën antje schoenen Johnny Champagner PAAR HALEN PAAR BETALEN J Beere Bar Iedere dag geopend. Beere goed 85e JAARGANG No. 8654 G 3 MAART 1972 •e N.V. v.h. Langeveld De Rooü 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2741 :Q arry de Graaf, Kcesomlaan 43, Den (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403 Verschijnt dinsdags en vrijdags Bank: Ncderl. Middenstandsbank; Coop. Raif. feiscubank; Amro-bank. Postgiro 652. Abonn. prijs ƒ5,00 p. kw. -f 50 ct incasso; los 25 ct Advert. 21 ct. per mm. excl. 4®/0 BTW SH nd Iij missen de basis van waaruit ntwoord geoordeeld en beslist kan en. Die basis is een structuurplan Texel of een toekomstvisie die de overgrote meerderheid van de wordt onderschreven", aldus de L. J. Weijdt, Texels Belang, tijdens mdvraag van de dinsdagavond ge en raadsvergadering. De heer dt kondigde zijn pleidooi aan als mering van een bezorgd raadslid" >rak naar aanleiding van de beslo- •aadsvergadering van woensdag 16 ej lari waarbij een ontwerpplan voor uitengebied in hoofdzaken getoond egelicht werd. Al eerder werden de deden vertrouwelijk in het bezit ld van een „interim rapport recrc- asisplan Texel", afkomstig van de ïissie Sepers de voorloper van het itieve rapport dat een der bases het bestemmingsplan buitengebied ijn. De plannen voor het recreatie- d Gerritsland-Everstekoog zullen schijnlijk nog dit jaar aan de raad :eg goedkeuring worden aangeboden, detailplannen zoals De Krim en ijfsterreinen in onder meer Het jijden en de Eendracht werd reeds it. Over al deze plannen (er zullen ig meer volgen) moet de gemeente een oordeel vellen. Dat is een ui- verantwoordelijke aangelegenheid met deze plannen hangt voor een deel van de bevolking de be imogelijkheden samen en ze zullen ezen en aanzien van het eiland ideren. Het gemis aan een struc- lan of toekomstvisie maakt het (elijk dergelijke plannen naar be- af te wegen tegen de daaruit Ivloeiende konsekwenties, aldus de IWeijdt. e kunnen dit soort plannen toch 'os zien van bijvoorbeeld de veer- t, het openbaar vervoer en de >are voorzieningen zoals wegen, lerterreinen, riolen, zuiveringsin- ties, de kostbare drinkwatervoor- ng enz.? En niet alleen de raad, 'e inwoners van het eiland moeten hoe de toekomst eruit gaat zien at wij voorstaan. Horeca, midden- en andere bedrijfssectoren zoals - en installatiebedrijven kunnen aan de hand van een structuur- of een uitgezette planning waarin oerisme is opgenomen met alles daarmee samen gaat of daarvan ikelijk is, een verantwoorde be voering opbouwen. Andere bedrij- laarentegen moeten weten wat zij het toerisme gaan missen, zoals de ïbollenbedrijven die alleen kunnen n bestaan op daartoe geëigende len. Zij moeten nu weten wat er de recreatieterreinen verloren zal indien deze worden uitgebreid en 'aarvoor vrij komt of ter beschik- :an komen". r Discotheek k Zaterdagavond met D.J. 2 DAGEN (vrijdag en terdag) orjaars- en zomerschoenen V De heer Weijdt dacht ook aan de an dere agrarische bedrijven en vooral de bedrijven die paar huidige normen te klein zijn en voortaan op een naar de afgang hellende weg. „Zou hen soulaas kunnen worden geboden in de vorm van door die boeren op te zetten kleine re- creatiebedrijven? Ook zij moeten weten wat in de naaste toekomst kan en mag en wat haalbaar zal zijn. Ik denk ver der aan de bouwbedrijven en de daar mee samenwerkende installateurs. Die bedrijven zitten nu geen van allen met een welgevulde orderportefeuille. Moe ten zij standhouden? Inkrimpen? Naar ander mogelijkheden uitzien? Het zijn alemaal vragen die door een structuur plan of toekomstvisie op lange termijn in een helderder lidht kunnen worden bezien". De heer Weijdt vroeg zich af of er voor de Noordzeevissers een behoorlijke thuishaven komt. Of moeten zij uitzien naar een andere haven en dus naar een andere woonplaats? Ze moeten het in feite NU weten. Het had de heer Weijdt bevreemd dat andere en hogere over heden niet veel sterker op een struc tuurplan of iets dergelijks aandringen. Zij toch beheren in hoofdzaak de door recreaten bezochte gebieden zoals dui nen, strand, bossen en waddenkust. Ook zij moeten weten wat het wordt. Zelfs geldt de noodzaak van een structuur plan voor het gemeentelijke apparaat. Het onlangs uitgebrachte Rapport met organisatie-adviezen is slechts een richtlijn die slechts naast een structuur plan of toekomstbeeld kan worden ge bruikt om met verantwoorde visie op die toekomst het gemeentelijk apparaat uit te bouwen en aan te passen. Aardgas Als wij weten hoe onze toekomst er uit ziet kunnen we veel sterker tegen over de Gasunie gaan staan. Aan de hand van de prognoses zullen we op hun afwijzende schrijven kunnen zeg gen: wij accepteren deze afwijzing nie.t Waarbij de heer Weijdt opmerkte dat hij die afwijzing evengoed niet accep teerde want volgens hem was het mo gelijk andere, minder riskante buistra- cees door de Waddenzee te leggen als het door de Gasunie opgegevene. Hij be loofde daar later op terug te komen. Tenslotte vroeg de heer Weijdt direkt antwoord op het volgende: Komt er een structuurplan voor Texel, inclusief Den Burg? Zo ja, wat omvat het en hoe lang duurt het voordat het kan worden aan geboden? Als het opzetten van het structuurplan nog enige jaren zou ver gen, dan zou hij de raad in overweging willen geven om gezamenlijk belijning te geven aan het Texel van een reeds nabije toekomst. Aan de hand van bijv. het recreatiebasisplan Texel, het lopen de onderzoek van de middenstand, het op korte termijn verzamelen en bunde len van velerlei andere gegevens en het horen van deskundigen op velerlei ge bied moest het volgens de spreker mo gelijk zijn dat de raad nog dit jaar een basis heeft waarop zij haar uitspraken en beslissingen kan funderen. Mr. W. H. Sprenger zei het met de belangrijkste strekking van het betoog van de heer Weijdt helemaal eens te zijn. Er komt een structuurplan, daar toe is reeds besloten. Maar toch wordt op dit moment voorrang gegeven aan het bestemmingsplan buitengebied. Het structuurplan zal nl. nooit tijdig gereed kunnen zijn dat het als basis kan dienen voor het plan buitengebied. In feite worden op dit moment reeds de stenen aangedragen waaruit het structuurplan zal worden opgebouwd. Het midden- standsonderzoek is gaande; wellicht zal ook een agrarisch structuuronderzoek worden gehouden en ook de visserij structuur zal beter onderzocht moeten worden. Het is moeilijk te zeggen wan neer het structuurplan gereed zal zijn. Momenteel wordt nagegaan of de voort gang niet kan worden versneld door de noodzakelijke onderzoekingen te combi- neren met andere onderzoekingen. De heer Weijdt: „We moeten denken aan Texel in zijn totaliteit en weten wat we met Texel van plan zijn. Hoeveel mensen kun je hier verantwoord toela ten? Als er steeds meer toeristen met auto's komen moeten de boten over een paar jaar 24 uur per dag varen". Mr. Sprenger beloofde dat juist dit vraagstuk spoedig ter discussie zal ko men. De heer Weijdt vond het een be angstigend idee dat alle met elkaar sa menhangende voorzieningen en ontwik kelingen niet tijdig op elkaar afgestemd zullen blijken te zijn. De voorzitter zei dat de noodzaak van een structuurplan ook bij de hogere overheden wordt in gezien. Men acht zo'n plan urgent. De provincie heeft reeds een streekplan procedure aanhangig gemaakt; ook Texel zal daarbij zijn betrokken. De heer F. Blanken (Pakt) toonde de on langs uitgebrachte nota over de ont wikkeling van het Stok-gebied (het toe komstplan voor de kop van Noordhol land) maar Texel kwam daarin niet voor. Voor de heer Blanken aanleiding om zich af te vragen wat Texel nog langer buiten dat STOK doet. Natte vinger Op een vraag van de heer M. Bakker (Texels Belang) of nu opdracht is ge geven tot het maken van een structuur plan of niet, antwoordde Mr. Sprenger: in principe wel. Men is nog doende met de voorbereidingen. Waarop Bakker vaststelde dat men voorlopig dus nog „met de natte vinger" moet werken. „Ik heb zelf onvoldoende inzicht in de toe komst van Texel. Hoe zal alles zich moeten ontwikkelen?" Mr. Sprenger: „We moeten met zoveel flexabiliteit te werk gaan, dat aanpassing achteraf mo gelijk is. De heer Bakker uitte het ver wijt dat al vijf jaar geleden aan het structuurplan begonnen had moeten zijn. In het plan buitengebied had hij „revolutionaire dingen" opgemerkt. Het zou best kunnen dat men dat, als het structuurplan er tenslotte wel is, be treurt. De voorzitter zei dat het struc tuurplan er weliswaar moet komen maar op zichzelf niet aan een voorge schreven termijn is gebonden. Dat is met de aanpassing van de bestemmings plannen (als gevolg van de wet op de ruimtelijke ordening) wel het geval en derhalve heeft het buitengebied-plan voorrang. Volgens de heer Bakker kon den beide plannen best tegelijk ontwik keld worden. Naar aanleiding van het betoog van de heer Weijdt zei Mr. Sprenger nog dat B. en W. zich ook niet bij het antwoord van de Gasunie hebben neergelegd. In het begin van de vergadering be gon de heer C. Ellen nog even over de kachel in de voormalige Doopsgezinde kerk te Den Hoorn. De heer Ellen had met eerdere opmerkingen letterlijk de kachel willen aanmaken om de kerk, in afwachting van restauratie, voor verder verval te behoeden. Bij gemeentewer ken had men tegen het stoken van de oliekachel echter bezwaar in verband met de vorming van kondensvocht. Wethouder Dros: Volgens gemeentewer ken is het voldoende dat de kerk be hoorlijk wordt geventileerd. Een motie van de gemeenteraad van (Zie vervolg pagina 2) De heer C. Ellen (Pakt) is van mening dat sommige mensen in kringen van het gemeentebestuur lijden aan de ziekte auto-itis. De term nam hij over van me vrouw C. A. Wertheim-Elink-Schuur- man uit Dordrecht die met betrekking tot de voorgenomen autorally een brief kaart had geschreven waarin zij naar voren bracht dat zij de raad geen geluk kon wensen met de beslissing om op Texel een autorally toe te staan. Zij meende dat de mens ten gronde gaat aan een boosaardige ziekte, genaamd auto-itis en zij had de gemeenteraad wijzer geacht. B. en W. hadden voorge steld het briefkaartje voor kennisgeving aan te nemen maar de heer Ellen con stateerde dat ook „sommigen van ons" aan auto-itis lijden, ja zelfs in chroni sche mate. Genezing van auto-itis is echter mogelijk aldus de heer Ellen en wel door enige tijd te gaan wonen in de hoofdstad. De voorbereidingen voor de rally gaan inmidels gestaag door. Voor het doornemen van detailkwesties zijn de organisatoren gisteren weer op Texel geweest. De Landelijke vereniging tot behoud van de Waddenzee heeft nu officieel ge reageerd op de nota die B. en W. inzake de rally aan de raad hebben uitge bracht. Uit het vijf pagina's tellende stuk blijkt dat de vereniging bepaald niet is gerustgesteld. Al eerder had de Waddenzeevereniging gereageerd, vol gens B. en W. zonder dat men zich te voren terdege had laten informeren over de aard van de rally en de eraan verbonden voorwaarden, 't Bestuur van de vereniging vindt die beschuldiging onbillijk en onredelijk. De vereniging had op 9 december verzocht inlichtin gen te willen verschaffen. Daarop kwam geen reaktie zodat het verzoek op 4 januari werd herhaald. Die brief werd pas beantwoord op 27 januari en toen was de bespreking in de gemeen teraad al achter de rug. In de raadsvergadering van dinsdag avond informeerde de heer Ellen naar de gang van zaken, waarbij Mr. Spren ger toegaf dat de beantwoording als ge volg van een misverstand inderdaad te lang op zich heeft laten wachten. Tot eer van de Waddenzeevereniging wilde de voorzitter opmerken, dat het de eni ge groepering is geweest die zich be hoorlijk heeft willen informeren alvo rens te protesteren. Uitdrukkelijk stelling „Wat betreft de inhoud van uw nota zij vooropgesteld dat deze ons niet ge ruststelt, in tegendeel ons sterkt in de overtuiging dat hier sprake is van een overheidsbeleid waartegen wij uitdruk kelijk stelling moeten nemen", aldus de vereniging in haar brief, waarin voorts wordt gewezen op het feit dat tal van deskundigen er de laatste tijd de aan dacht op hebben gevestigd dat de aan tastingen van het Waddengebied een stadium hebben bereikt waarin iedere verdere verstoring, hoe klein ook, niet meer te tolereren is. Wat betreft de opmerkingen van B. en W. inzake de vergoeding van even tuele schade en de verzekering van de aansprakelijkheid wordt gereageerd: „Dat moge afdoende zijn wanneer mate riële menselijke belangen in het geding zijn, de schepselen van de natuur die schade ondervinden beschikken kenne lijk alleen bij de natuurbeschermings organisaties over een advocatuur die hun belangen behartigd". Betreurenswaardig wordt het ge noemd dat uit de nota van B. en W. geen enkele zorg voor de vogelwereld blijkt; slechts zorg om wat men zal zeg gen. „Immers het gaat er niet om of de verstoring in de rust eind september minder „spreekt", maar of die versto ring dan ook minder ernstig is dan in het voorjaar. In het voorjaar moge de broedvogelpopulatie de meeste aandacht vragen, in het najaar zijn het de trek vogels die onze bescherming behoeven. Zovele van de fourageergebieden in West Europa zijn reeds vernietigd, dat de trekvogels van Canada, Scandinavië en Siberië op hun weg naar het zuiden waar tal van andere bedreigmgen hen wachten, het Waddengebied in zijn ge heel bitter nodig hebben. Iedere ver mindering van fourageer- en rustmoge- lijkheden (zowêl in tijd als in rustopper- vlak) kost vogellevens op de trek en brengt de reeds zozeer in aantal afge nomen populatie verder in gevaar. Ie dere wezenlijke verontrusting hoe kort stondig ook, is uit een oogpunt van vo gelbescherming dan ook ontoelaatbaar". Moreel recht Gedeelten van het parcours zullen worden afgezet. „Welk moreel recht", aldus de vereniging „heeft de gemeente ter wille van de commerciële belangen van enkele automerken andere burgers de toegang tot bepaalde wegen, stran den en/of natuurgebieden te ontzeg gen?" De vereniging gelooft er niet in dat het zal lukken het parcours geheim te houden, gezien de vele instanties waar mee overleg moet worden gepleegd. In ieder geval is te verwachten dat de grote automerken, gezien hun belang bij de rally, zo niet het parcours dan wel het gebied als geheel zullen gaan verkennen. Al zullen dan niet openlijk oefenrondjes worden gereden, het ei land krijg onherroepelijk een toevloed van extra auto's in de voorgaande maanden. „Reeds op zaterdag 28 janu ari signaleerden wij een auto die met open knalpot door de Slufter en over dc lage duintjes raasde". De vereniging is van mening dat géén algemeen belang is gediend bij de rally. Ontheffing geven aan autofabrieken voor iets dat andere burgers niet mo gen, wordt daarom veroordeeld. De route voert over een slechts korte afstand door de Staatsbossen en wel in een gebied waar nauwelijks schade kan worden aangericht, zo hadden B. en W. in hun nota geschreven. De vereniging reageert hierop alsvolgt: „Dit argument wordt weerlegd door het door u ingenomen standpunt bij het overleg over een alternatieve plaats voor het natuureducatiecentrum. Want dan blijkt zelfs een parkeerterreintje in een klein stukje bos onaanvaardbaar; u wilt onder geen beding auto's in het bos en acht dat zo belangrijk dat u er de voorkeur aangeeft een open terrein op te offeren en nu ineens meent u dat te gen een wedstrijd door het bos geen be zwaar zou bestaan? Dat in het (onwaar schijnlijke) geval van brand van een ongevaarlijke situatie kan worden ge sproken, wordt door de vereniging zeer betwijfeld. Gewezen wordt op een mo gelijk droge periode die aan de rally vooraf zal gaan. Niet bekend is of er veel wind zal staan maar wel bekend is dat de brandbestrijdingsmiddelen op Texel machteloos zullen zijn tegenover een bos- of duinbrand van enige om vang. „De ervaring leert dat bij dit soort auto-evenementen brand helaas frequent voorkomt. U speelt letterlijk met vuur". Bezoek zal niet worden bevorderd; aangeraden zal worden het gebeuren maar op de tv te bekijken, zo hadden B. en W. in hun nota gesteld. De Wad denzeevereniging verwacht dat degenen die met dit medium genoegen zullen nemen dit wel afstellen op de Olympi sche Spelen en nauwelijks belangstel ling zullen hebben voor het spectakel- stuk van het Bureau des Constructeurs de Tautomobile. „En indien u publiek niet wenselijk acht, hoe houdt u dat dan tegen? Hoe moet de kleine groep poli tiemannen die u ter beschikking heeft een 90 km lang parcours bewaken. Gewenst of niet, toeschouwers drommen samen op elke plek waar sen satie is te verwachten. Wat dit voor de natuurbetekent kan zonder meer duide lijk zijn: vernieling. Want het publiek dat naar een rally komt kijken let er werkelijk niet op wat hun voeten ver trappen. 90 km aan twee kanten, d.w.z. 180 km, zet u echt niet af!" Texel-promotie Wat betreft de invloed van de „Texel- promotie" wordt opgemerkt: De laatste tijd geven tv en radio meer en meer programma's over natuurbescherming in het algemeen en bescherming van het Waddengebied in het bijzonder. Daarbij wordt steeds weer de nadruk gelegd op het feit dat de cumulatie van bedreigin gen zodanige vormen heeft aangenomen dat ieder verdere verstoring ontoelaat baar is. Bovendien komt de westerse wereld meer en meer tot de overtuiging dat de auto zo niet teruggedrongen, dan toch in ieder geval in haar opmars moet worden gestuit. Zelfs in het toch al over volle, lawaaierige en verknoeide westen van ons land wil men van rally's en autowedstrijden af. En nu ineens zou er dan plotseling een Texcl-film moeten komen waarbij de natuur en rust van Texel gecombineerd worden met een autorally; nu ineens geeft u de „auto- promotie" en de „Constructeurs dc l'Automobilc" de kans om uitgerekend in Europa's mooiste maar tevens kwets baarste en reeds door auto's overbelaste natuurgebied een stuk reklame voor hun produkten op te voeren! U bent (te recht) geporteerd voor een natuur-cdu- catieccntrum. Dit is evenwel geen edu catie maar verwarring stichten. Heren leden van het gemeentebestuur wij doen als Vereniging van 20.000 le den die zich allen inzetten voor het be houd van de wezenlijke waarden van het onvervangbare Waddengebied, een zeer dringend beroep op u. Als wij goed zijn ingelicht bestaat ook bij u twijfel omtrent de juistheid van de genomen beslissing. Door, nu het nog niet te laat is en er nog geen schade is aangericht, terug te komen op uw besluit, kunt u blijk geven dat óók in de politiek het verantwoordelijkheidsgevoel prevaleert en dat men bereid is de ernst van een aanvankelijk onderschat probleem te erkennen. Door het herroepen van de verstrekte vergunning zult u niet alleen de natuurbescherming op Texel maar evenzeer de natuurbeschemingsideolo- gie in het algemeen een grote dienst be wijzen. Uw antwoord zien wij dan ook met veel belangstelling tegemoet".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1972 | | pagina 1