'roen ZwartsJexels in het harL fa een jaar hard en voorspoedig werken: roject TEXELSTROOM voor eindfase W 'ver twee maanden egint proefdraaien NATIONAL DISASTER Y00RDEEL van uv MELKHANDELAAR! tijdelijk 2323 2 Itr. chocoladevla va. 59*0» 54 1|4 Itr. slagroom «a» 159 voor 144 W mmm TAXI TOON SMIDT r.- Wilhelminalaan 4 -6, Den Burg Beere Bar Iedere dag geopend. Beere goed Paasdessert samen van 218 voor 198 Igjgj Hg 31 MAART 1972 N.V. v.h. Langeveld De Roou 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2741 any de Graaf, Keesomlaan 43, Den I (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403 - IÉ1 85e JAARGANG No. 8662 Verschijnt dinsdags en vrijdags Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coop. Raü fcisenbank; Amro-bank. Postgiro 652. Abonn. prjjs ƒ5,00 p. kw. 50 ct incasso; los 25 ct Advert. 21 ct. per mm. exd. 40/0 BTW EEN JAAR geleden, om precies te zijn op 29 maart 1971 om ien over drie 's middags werd begonnen met de uitvoering van het lertig miljoen guldens vergende project „Texelstroom", dus met Ie bouw van de elektriciteitscentrale annex zeewaterontziltings- nstallatie met de bijbehorende waterbouwkundige werken. Wat is er n het agelopen jaar gebeurd? Heel wat! Het centralegebouw is (laar, het gebouw voor het pompstation ook, aan de zeewater- ïntziltingsinstallatie zal uiterlijk niets meer veranderen en ook het :eewaterbassin is nagenoeg gebruiksgereed. Het enige onderdeel, dat wat achterop is geraakt, is de inlaatsluis en de ernaast liggende litwatering. Overzicht van het centraleterrem. Op de voorgrond de olietanks (2 voor zware stookolie en een voor dieselolie). Naast het centralegebouw de zeewaterontzil- ter, die via een pijpenbrug met het cen tralegebouw is verbonden Tegen de ach tergevel van de centrale zijn de twee stoomketels te zien, die zowel stoom voor de turbogeneratoren als voor de ontzilter moeten leveren. Op de achtergrond het zeewaterbassin, door de Deltadijk van het centraleterrein gescheiden. Linksboven de in aanbouw zijnde inlaatsluis (Lucht foto's J Nauta). kan er niet zoveel meer mis gaan. Bij de TEM wordt al druk gepraat over draaien want over enkele maanden moet het hele spul kunnen werken. Het is een merkwaardige ervaring om temidden van huizenhoge damwanden, diverse kranen, heiblokken en allerlei andere hulpmiddelen die onze water- bouwwcrkers ten dienst staan, gecon fronteerd te worden met de zeewering waarachter de Texelaars zich in de mid deleeuwen veilig voelden. Bij het ma ken van de bouwput voor de aanleg van de inlaatsluis en uitlaatconstructie kwam de nauwelijks een meter hoge wierdijk tevoorschijn die minstens vier honderd jaar oud moet zijn. Het samen gepakte wier (zeegras van het soort dat sinds 1932 niet meer in de Waddenzee voorkomt) was al die tijd uitstekend ge conserveerd. De kleur was nog groen en het stroo eronder zag er ook uit als of het er gisteren was aangebracht. De inlaat bestaat uit drie betonnen tunnels met kleppen en terugslagklep pen, elk met een doorsnee van ander halve meter. De hoofdkleppen zullen (niet automatisch zoals aanvankelijk de bedoeling was) worden gesloten als het .peil van de Waddenzee hoger komt dan een meter plus NAP. Want op die wa terhoogte zijn de technische voorzienin gen rond het zeewaterbassin afgestemd. Klep dicht In de praktijk, zo wordt verwacht, gaat de klep een keer of twintig per jaar dicht. De man die het systeem be dient beschikt op zijn controlepost in de centrale over een getijschrijver waarop hij kan zien hoe het waterpeil zich ge draagt. Bij dichte kleppen gaat de aan voer van koelwater naar de centrale (en van „grondstof" naar de ontzilting) gewoon door omdat dan niet langer het gebruikte water in zee wordt geloosd maar opnieuw in het bassin waar het door de zig-zagbeweging die het opweg naar het pompstation moet afleggen voldoende wordt gekoeld. Maar in normale omstandigheden wordt het afgewerkte koelwater (minus het water dat voor drinkwaterfabricage is gebruikt) in de Waddenzee gestort. Daarvoor zijn drie pijpen (weer een voor elke unit) van twee maal 60 cm en één van 80 cm doorsnee beschikbaar. iDoor het zoete water dat eraan ont trokken is, is dit afgewerkte water iets zouter en in de centrale bovendien 10 graden warmer geworden. De ingenieu ze constructie, ontworpen door technisch ambtenaar L. J. Weijdt en zijn mede werkers zorgt ervoor dat dit „afwijken de" water (dat overigens niet is veront reinigd) zo snel mogelijk met het water in de Waddenzee wordt gemengd zodat verstoring van de biologische condi ties wordt voorkomen. De constructie is zodanig dat het water in heftig kolken de beweging komt voordat het via een waterval op een 40 meter breed stort- bed aan de zeezijde terecht komt. Door de turbulentie krijgt het zeewater gele genheid weer zuurstof op te doen. Door de breedte van het stortbed wordt be reikt dat het water in een breed front, dus in een dunne laag met het buiten water in contact komt. Het koelt daar door snel af, zodat zg. thermische ver ontreiniging nauwelijks denkbaar is. Zwembad Aan de zeezijde wordt het stortbed begrensd door een muur zodat nu een volwaardig verwarmd openluchtzwem bad is ontstaan, dat in diepte varieert van 85 tot 225 centimeter! Of het ook als zodanig mag worden gebruikt staat nog niet vast maar TEM-direkteur B. Kleinhuis sluit de mogelijkheid niet uit, temeer daar de technische voorzienin gen degelijk zullen worden afgeschermd zodat baders geen gevaar lopen. Het staat wel vast dat de direkte omgeving van het zeewaterbassin verboden gebied wordt. Men wil niet het risico lopen dat afval in het water terecht komt. Ook het terrein van het centralegebouw zal niet voor publiek toegankelijk zijn. Het 3 hectare grote zeewaterbassin is nagenoeg gereed. De stroomschermen, die het water een zig-zagbeweging moe ten geven zijn klaar. Het talud moet al leen nog worden voorzien van zg. gabi- matten: stenen van 20 x 20 centimeter die zijn gehecht aan flexibele kunststof. Deze afdekking voldoet op een klei- ondergrond beter dan asfalt. (Zie vervolg pagina 2) an de doden niets dan goeds maar mag gezegd worden dat het onze vaderen uit de vijftiende- en zes de eeuw zijn geweest die deze ver ing in de twintigste eeuw mede )en veroorzaakt door de wijze waar- zij hier destijds een doorgebroken repareerden. Dat gebeurde nl. met rse keien waarvan sommige een snee hadden van een meter, daar >t zelfs het zwaarste heiblok geen m damwand (nodig voor de bouw- doorheen. Uiteindelijk lukte het veel spul en moeite toch, maar de wanden doen denken aan rotte en in een zeer slecht gebit. De aan- er die de inlaatsluis, uitlaatcon- 'e en bijkomende werken bouwt N.V, v.h. fa. B. van Noordenne en n uit Hardinxveld-Giessendam die tanvei aangenomen heeft voor ƒ1,43 Door het oponthoud en ver engen ten aanzien van andere wer ken elders in het land kwam deze on derneming echter in mensen- en tijd nood. Gelukkig kon een Texelse onder nemer, de firma Drijver, een deel over nemen. Drijver maakt nu het beton werk. Over de firma Drijver is men bij TEM en Rijkswaterstaat trouwens zeer tevreden. Als zichtbaar blijkt van wat men daar mans is, staat het monumen tale gebouw van het pompstation tegen de hoge Deltadijk, keurig op tijd opge leverd. Momenteel is men bezig met het aanleggen van de pijpleidingen tussen pompstation en centrale. Naar elk van de twee units in de centrale loopt een leiding want voor elke unit (een unit omvat een stoomketel, turbogenerator en schoorsteen) is er een pomp. Die lei dingen, gemaakt van met glasvezel ver sterkt plastic lopen door stalen mantel pijpen want als ooit een lek zou ont staan mag het zand niet uit het dijkli- chaam kunnen wegspoelen. Dezelfde telefoon 02220) dag en nacht Speciaal voor ziekenfonds en verzekering. ZATERDAGAVOND EN BEIDE PAASDAGEN 's middags en 's avonds Toegang ƒ2, Hier is men op de bodem van een der bouwputten bezig met het verwijderen van de oeroude wierdijk, die de kern van het oudere deel van de Texelse zeewe ring vormt. Ook kwamen stro en grenen palen tevoorschijn. De reusachtige keien, waarmee hier in vroeger jaren een dijk breuk is hersteld, hebben het slaan van de damwanden aanzienlijk bemoeilijkt. voorziening is getroffen ten aanzien van de pijpen waarmee het gebruikte water naar zee wordt teruggevoerd. De pompen voor het station zullen over twee weken worden geplaatst. Er is in het gebouw ruimte voor een derde pomp als konsekwentie van het feit dat in het centralegebouw ook plaats is voor een derde unit. Als het gebruik van elektriciteit blijft toenemen zoals in de afgelopen jaren is gebeurd zal de derde, aanmerkelijk zwaardere unit, over ongeveer acht jaar nodig zijn. Droog weer Dat er snel en vooral ook prettig is gewerkt is vooral te danken aan het ab normaal droge weer van het afgelopen jaar. Omdat ook de winter weinig heeft voorgesteld is er nauwelijks verlet ge weest. De meest riskante fase van het werk is al lang achter de rug. Eigenlijk

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1972 | | pagina 1