en W stellen eerste maatregelen voor ter eorganisatie gemeentelijk apparaat DEVIEZEN bungalows Voor reisdeviezen en alle verzekeringen NUTSSPAARBANK SPORTPROGRAMMA tweede blad Texelse Courant, dinsdag 11 april 1972 De gemeenteraad behandelt in de vergadering van hedenavond een viertal lannen ter reorganisatie van het gemeentelijke apparaat. De voorstellen van en W zijn het gevolg van het onlangs gehouden organisatie- en efficiency- oderzoek en het naar aanleiding daarvan uitgebrachte efficiencyrapport. ^gesteld wordt In principe akkoord te gaan met het voornemen, de sociale werkplaats „De Bolder" om te vormen tot een tak van dienst als bedoeld in artikel 252 der gemeentewet; In principe in te stemmen met de instelling van een afdeling ruimtelijke ordening en planning en de combinatie van deze afdeling met het grond bedrijf in die zin, dat de eindverantwoordelijkheid ook met betrekking tot het grondbedrijf komt te liggen bij de chef van genoemde afdeling, 2odat derhalve niet wordt overgegaan tot de benoeming van een directeur van het grondbedrijf; In principe akkoord te gaan met de opheffing van het instituut van gemeente-ontvanger en de instelling van het instituut van comptabele; Aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Gedeputeerde Staten van Noord-Holland met de meeste klem te verzoeken het daarheen te leiden, dat de gemeente Texel voor de toepassing van de bezoldigingsregelingen voor burgemeester, wethouders, secretarissen, le ambtenaren ter secretarie en hoofden van gemeentewerken met ingang van 1 januari 1972 wordt in gedeeld in de klasse van 18.000 - 24.000 inwoners. In het elf pagina's tellende pre-advies de raad gaan B. en W. uitvoerig in de aan- en opmerkingen die in het ficiëncy-rapport zijn gemaakt. Wat itreft de kritiek op de werkwijze van >t college van B. en W. wordt opge- erkt dat het college zich ook vóór het iderzoëk in samenwerking met de nbtenaren herhaaldelijk heeft beraden ■er verbetering van de procedures. Zo bijvoorbeeld de voorbereiding van de rgaderingen van B. en W. ingrijpend wijzigd hetgeen tot een beduidend ottere werkwijze heeft geleid. Daar- iast, aldus B. en W., blijven er een ntal wenselijkheden waarop het bu- au terecht de aandacht heeft geves- Delegatie Een van die wenselijkheden betreft delegatie. B. en W. zeggen dat op dit oment uiteraard al aan het delegeren in werkzaamheden wordt gedaan. Zo- bij bouwvergunmnngen die, als aan voorschriften blijkt te zijn voldaan, ohtstreeks door de betrokken wethou- worden afgehandeld. Hetzelfde ldt voor woonruimtekwesties. B. en erkennen echter dat uitbreiding van agatie mogelijk en gewenst is. Dit derdeel behoeft echter nog nadere be- udering. De opzet is ten aanzien van uwkeurig omschreven zaken waarbij t eollegebeleid niet in het geding is burgemeester of een der wethouders machtigen tot het afdoen 'per paraaf' tgeen dan geldt als sluitstuk van de handeling en het bewijs vormt voor rgemeester en secretaris dat tot on- rtekening kan worden overgegaan. Et college in zijn geheel blijft echter de hoogte, hetgeen mogelijk is door t periodiek, eens per maand of kwar- al, verstrekken van overzichten. „Wij achten het noodzakelijk dat in imere mate dan tot dusver, gebruik ordt gemaakt van de mogelijkheid tot legeren aan hoofdambtenaren, maar ;eraard is hier eveneens vereist een uwkeurige omschrijving en de regel, t het college geïnformeerd moet wor- n. Het behoeft overigens geen betoog, beleidsbeslissingen nimmer voor de- [atie aan ambtenaren in aanmerking men". Wat betreft de opmerkingen ten aan- n van de portefeuilleverdeling bin- n het college, wordt opgemerkt; huidige portefeuilleverdeling ldt, zoals is afgesproken, bij wijze van oef. Het heeft steeds in de bedoeling legen deze verdeling na opgedane er- ring kritisch te bezien en zo nodig te rcien. Het komt ons onder de gege- n omstandigheden echter juister voor, trmee thans te wachten tot dat de 'rganisaties van het apparaat en de löerinp van Hivprsn nrnroHiiroc tnt roering van diverse procedures tot nd zijn gekomen. Anderzijds is het t niet doenlijk hiermee te lang te ichten. Vandaar dat wij ons voorstel- i eventuele wijzigingen uiterlijk op 1 'tember 1972 te doen ingaan". Erkend wordt voorts dat behoefte be at aan een vaste beleidsprocedure, arom zal, zonodig met behulp van organisatiebureau, met ingang van januari a s. een aan de Texelse om- mdigheden en behoeften aangepaste tsie worden ingevoerd. Vertrouwen in personeel en W. stellen dat uit het rapport delijk blijkt dat men veel waarde- heeft voor de wijze waarop zo wal bestuur als het ambtenarenapparaat dusver hebben gewerkt. „Dit is ge- tfd met volledige inzet voor de be- '"en van de gemeente. Het valt dan te betreuren, dat soms van een be- dd wantrouwen ten opzichte van de btenaren spraken is, waartoe geen |ele aanleiding bestaat. Integendeel, r de plichtsbetrachting en de toewij- 8 bestaat slechts lof en meer dan s hebben de onderzoekers ons dit estigd, ten onrechte is uit hun rap- _soms het tegendeel opgemaakt". Nu nog voor het hoogseizoen RAIFFEISENBANK TEXEL B. en W. achten vertrouwen een on misbare basis voor het goed functione ren van de gemeentelijke huishouding, in ihet bijzonder jegens het personeel. „Daarom zouden wij, vooruitlopende op nadere afspraken en regelingen, ter stond willen uitspreken: a. dat wij vertrouwen stellen in het personeel; b. dat wij waardering hebben voor de wijze woarop het apparaat in de af gelopen periode van overbelasting zijn taak heeft verricht; c. dat wij streven naar verbetering van overwerk- en onkostenvergoedin gen. Natuurlijk mogen en moeten aan het personeel eisen worden gesteld, waar aan in de gewijzigde situatie moet wor den voldaan. Dit zal moeten gebeuren via duidelijke beleidslijnen, waarin men het apparaat dient te laten meedenken. Zouden deze beleidslijnen te vaag zijn, dan zou dit bij het personeel een ge voel van onzekerheid veroorzaken, het geen moet worden voorkomen. Voorts dient aan het personeel mede werking te worden gevraagd voor dui delijke informatie van het college vol gens bepaalde richtlijnen, welke wij als volgt zouden willen omschrijven: a. in de adviezen steeds, voor zover mo gelijk, alternatieve oplossingen aan geven, de gevolgen duidelijk om schrijven en zo nodig de wijze van fi nanciering aanduiden en de dekking van de lasten, die een gevolg zullen zijn van de te nemen besluiten. b. een prioriteitenkeuze voorstellen, als uitvloeisel van het raadplegen van de urgentielijst en de begrotingspositie. „Tenslotte zouden wij, ook al weer voor zover dat nodig is, de medewerking willen vragen voor een efficiënt ge bruik van de beschikbare middelen, om dat immers besparingen in de admini stratie en in onderhoudswerken de credietmogelijkheden verruimen". Ruimtelijke ordening Conform het rapport kunnen B. en W. instemmen met het vormen van een stuurgroep en een adviesgroep ruimte lijke ordening. In feite, aldus B. en W., betékent dit een voortzetting en ver betering van de reeds gevormde prak tijk, d.w.z. regelmatig bijeenkomsten van resp. de adviesgroep, de beleids groep en de raadscommissie. Verder moet op het gebied van ruimtelijke or dening stelselmatig een programma van eisen worden voorbereid en aangepast aan de ontwikkeling. Een dergelijk pro gramma kan betreffen het structuur plan, plan buitengebied en bijvoorbeeld het plan voor het centrum van Den Burg. Het in het rapport gevoerde pleidooi voor tijdschrijven en netwerkplanning wordt door B. en W. niet geheel onder schreven. In bepaalde gevallen kunnen deze methoden van belang zijn om een inzicht te verkrijgen in de werkelijke kosten van een projekt dan wel om een duidelijke planning op te stellen, maar het gevaar bestaat dat deze methoden niet een middel blijven maar tot doel verheven worden. Steeds moet worden bekeken of hieraan werkelijk behoefte bestaat en of de voordelen opwegen te en de kosten en tijd die hieraan besteed moeten worden. B. en W. willen daarom het tijdschrijven en netwerkplanning al leen toepassen als de situatie daartoe aanleiding geeft, zoals bij bestemmings plannen, bouwrijp maken en woning bouw alsmede bij onderhoudswerken in verband met zomerseizoenen schoolva kanties. Dc Bolder Het wordt wenselijk geacht de cen trale werkplaats De Bolder tot tak van dienst te maken. De werkplaats zal vol gens een voorstel dat binnenkort aan de raad zal worden voorgelegd een zelf standige eenheid worden waarvan de leiding rechtstreeks verantwoording schuldig is aan B. en W., op dezelfde wijze dus als bij gemeentewerken, grondbedrijf en sociale dienst. Betere kwaliteit in de top De organisatie van het gemeentelijk apparaat mag tot dusver bevredigd zijn geweest, er moeten echter verande ringen worden doorgevoerd in verband met de nieuwe periode waarvoor Texel staat en waarin zich talloze problemen zullen voordoen. In het rapport wordt gesteld dat Texel momenteel uit de pioniersfase groeit waardoor behoefte ontstaat aan bewuste organisatietech niek. Nu bestaat er geen overeenstem ming tussen het aan het aantal van 1.500 gekoppelde normale personeelsbe stand en de abnormale structuur (aard en omvang) van Texel. Ook in de kwa litatieve zin, aldus B. en W. worden aan het apparaat bijzondere eisen ge steld waarbij zij de volgende voorbeel den noemen: a. beleidsadviezen zijn nodig met be trekking tot de aard en de ontwikke ling van het toerisme; b. diepgaande beleidsadviezen worden gevraagd terzake van een aantal re- creati e-ob j ecten c. hoogkwalitieve ambtelijke deskun digheid is vereist terzake van de vooihereidings- en onderhandelings positie van het gemeentebestuur bij particuliere recreatie-objecten; d. beleidsadvisering is nodig ten aan zien van een aantal onderwerpen op het terrein van de volkshuisvesting (leefbaarheid in woonkernen, tweede woning, doorstroming, sanering); e. idem op sociaal-cultureel terrein l(welzijnsberaad, subsidiebeleid, buurtwerk, vormingswerk); f. idem terzake van de gemeentelijke participatie in verband met de wa ter- en elektriciteitsfabriek; g. idem terzake van het beheer van de haven te Oudëschild; h. idem terzake van het openbaar bus vervoer; i. hoogwaardige ambtelijke inbreng is vereist in het overleg met een veel heid van voornamelijk andere over heidsinstanties terzake van ruimtelij ke ordening en milieuhygiëne. „Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen, die alle aantonen dat vooral de top van het gemeentelijk apparaat on der zeer zware druk werkt. Niet de zwaarte van de problemen veroorzaakt de overbelasting, maar de opeenhoping van dergelijke belangrijke bestuurlijke arbeid bij een te smalle bovenlaag. Het is dan ook duidelijk, dat gestreefd moet worden naar een verbreding van de kwaliteit in de top. Gezien de door het rijk afgekondigde personeelsstop dient elke vacature te worden aangegrepen om dit doel te bereiken". Aldus besluiten B. en W. hun toelich ting op het advies van het organisatie bureau. Vervolgens lichten zij hun in de aan hef van dit artikel genoemde reorgani satievoorstellen toe. Wat betreft het grondbedrijf wordt opgemerkt dat dit bedrijf voortreffelijk heeft geweikt. Het heeft zich ontwikkeld tot een sterke eenheid dat niet alleen is belast met de bedrijfseconomische bewaking van be stemmingsplannen maar tevens de tech nische aspecten en het toezicht ver zorgt bij het bouwrijp maken. Boven dien is de dienst belast met een deel van de advisering omtrent industrialisa tie, recreatie en visserijbelangen. Daar door is de afbakening van de bevoegd heden tussen grondbedrijf en de afde ling ruimtelijke ordening niet duidelijk meer. Het vertrek van de heer Van Agteren als direkteur van het grondbe drijf kan nu worden aangegrepen om de structuur te vereenvoudigen en de ge wenste verbreding van de top na te streven. Dit kan gebeuren door de funk- tie direkteur grondbedrijf op te heffen en een nog verdergaande reorganisatie door te voeren. Ten aanzien van de afdeling ruimte lijke ordening merken B. en W. op: „Op de afdeling ruimtelijke ordening moeten nog vele zaken worden aange pakt en afgewerkt. Te denken valt aan het samenstellen van een structuurplan met de daarbij behorende bestemmings plannen, waarbij noodzakelijkerwijs be trokken moeten worden problemen als werkgelegenheid. Daarom zal, indien u met deze gedachte kunt instemmen, aan deze afdeling worden toegevoegd een functionaris in de rang van commies A of hoofdcommies die onder verant woordelijkheid van de huidige chef van deze afdeling voor de noodzakelijke planning van vorenbedoelde taken moet zorgdragen. Zoals u reeds werd mede gedeeld is ter voorkoming van tijdver lies vooruitlopende op uw beslissing een advertentie geplaatst voor een dergelij ke functionaris waarin als eisen zijn genoemd statistisch inzicht en ervaring op het gebied van ruimtelijke ordening, grondzaken en planning. Deze nieuw te benoemen kracht zal als plaatsvervangend hoofd van de af deling tevens verantwoordelijk zijn voor het grondbedrijf. De feitelijke leiding van het grondbedrijf (in enge zin) zal dan, indien deze althans niet tot be doelde functie wordt benoemd, berusten bij de tegenwoordige waarnemend di rekteur. Het grondbedrijf als zelfstandige ad ministratieve eenheid blijft bij deze conceptie dus bestaan, maar de funktie direkteur wordt opgeheven. Opgemerkt kan worden, dat het in diverse gemeen ten voorkomt dat het grondbedrijf geen direkteur heeft, maar de leiding berust bij een aangewezen ambtenaar ter sec retarie of bij gemeentewerken". Bezwaren van personeel B. en W. hebben de reorganisatie plannen besproken met het personeel. Daarbij werden door het personeel be denkingen geuit tegen de opheffing van de funktie direkteur grondbedrijf. Men was van mening dat de huidige waar nemend direkteur bewezen heeft volle dig voor zijn direkteurstaak berekend te zijn, zodat benoeming als zodanig uit drukkelijk werd geadviseerd. B. en W. blijven echter op hun standpunt staan dat elke vacature moet worden aange grepen om de gewenste verbreding van kwaliteit in de top te bereiken. Als de huidige waarnemend direkteur tot di rekteur zou worden benoemd verandert er in feite weinig. Geen ontvanger meer In het advies van het verificatiebu reau is naar voren gebracht dat het niet doelmatig is de funktie van gemeente ontvanger opnieuw te doen vervullen. Dit zou een beletsel zijn om te komen tot verdere integratie en het doen weg nemen van doublures. B. en W.: „Ingevolge artikel 127a der gemeente wet kan de funktie van gemeente-ont vanger worden afgeschaft en kunnen nadere regelen worden gesteld met be trekking tot de organisatie van de fi nanciële administratie en het beheer der geldmiddelen. In een groot aantal gemeenten is met toepassing van vorenbedoeld artikel een doelmatige organisatie verkregen. De funkties van chef van de afdeling financiën en gemeenteontvanger wor den in deze nieuwe opzet gecombineerd en als regel in één persoon verenigd (de comptabele), terwijl het kasbeheer aan een afzonderlijke kassier wordt opge dragen. Aangezien de ontwikkeling in het betalingsverkeer steeds meer uit gaat naar het girale verkeer (banken en giro) is in diverse gemeenten de kas echter opgeheven en wordt het geldver keer via een of meer bankinstellingen geleid. Dit onderdeel zal voor de ge meente Texel nog nadere bestudering vereisen. Bij deze reorganisatie zal het perso neel van het ontvangerskantoor werden ondergebracht bij de afdeling financiën. Wanneer wij de onderwijsaangelegen- heden in dit verband buiten beschou wing laten, dan kan ten aanzien van de afdeling financiën de gewenste organi satie zodanig worden gezien, dat onder verantwoordelijkheid van de comptabe le twee onderafdelingen zijn te onder scheiden, te weten de zogenaamde be- heerafdeling en de afdeling comptabili teit. Op laatstgenoemde afdeling wor den alle boekhoudkundige werkzaamhe den samengebundeld. De beheersafdeling is van uitermate groot belang. Door de bijzondere struc tuur van de gemeente moeten vele ak- tiviteiten worden ontplooid welke zich normaliter niet in een gemeente van ruim 11.000 inwoners voordoen. Als ge volg van deze veelzijdigheid zijn er di verse funktionarissen die min of meer los van elkaar aan de voorbereiding van beheers- en beleidsbeslissingen meewer ken. Coördinatie en beoordeling van al le aktiviteiten waaraan financiële con sequenties zijn verbonden is dan ook dringend noodzakelijk. Deze behoren te worden verricht door een funktionaris, die het geheel kan overzien en in zijn onderlinge verbanden doorziet. Logi scherwijze moet dit de afdelingschef- comptabele zijn. In verband met de be langrijke plaats die aan de beheersaf deling is ingeruimd zullen oök de di- rekt onder hem opererende funktiona rissen van een zodanig niveau moeten zijn dat het gestelde doel kan worden verwezenlijkt". Geen opvolger dus voor de heer Broekman. Inplaats daarvan wordt ge streefd naar versterking van de top bij de afdeling financiën. Reeds zijn per advertentie sollicitanten opgeroepen in de rang van commies I of hoofdcom mies. Ook op dit punt heeft het perso neel bezwaar geuit. Gemeend wordt dat bij integratie van ontvangerskantoor in de afdeling financiën meer behoefte be staat aan kwantiteits- dan aan kwali teitsverbetering. Men zou de werkzaam heden die nu op het ontvangerskantoor worden verricht kunnen opvangen door het personeel van dit kantoor op de af deling financiën onder te brengen en daarnaast een kracht in een lagere rang aan te stellen. Volgens B. en W. gaat deze opmerking geheel voorbij aan de zich ook hier voordoende overbelasting van de top en aan het feit dat de eisen zwaarder zullen worden. Hogere classificatie Uitvoerig gaan B. en W. in hun pré advies ook in op de argumenten die voor opclassificatie van de gemeente pleiten. In het verleden is herhaalde lijk gewezen op het feit dat de gemeen te Texel niet kan worden vergeleken met een „normale" gemeente van 11.500 inwoners. De problematiek op Texel moet vergeleken worden met gemeen ten van 20.000 tot 30.000 inwoners. De pogingen in het verleden om tot opclas sificatie te komen bleven echter vruch teloos. De minister van Binnenlandse Zaken heeft telkens gesteld dat, afge zien van het zomerseizoen, geen hogere eisen worden gesteld dan in een ge meente van 10.000 tot 12.000 inwoners, daarbij kennelijk uit het oog verliezend dat de problemen inzake de recreatie het gehele jaar door spelen. In 1957 kwam het verificatiebureau tot de kon- klusie dat Texel als gevolg van vele factoren gerekend kan worden tot een gemeente van een bijzondere structuur en dat een verhoogde classificatie alles zins gerechtvaardigd is. In feite is deze bijzondere structuur ook erkend door gedeputeerde staten toen zij goedvon den dat het aantal wethouders werd uit gebreid tot drie. Ook het efficiëncyrap- port onderstreept het afwijkende pa troon van Texel als gevolg van eiland positie en recreatie. Wat die recreatie betreft: het aantal overnachtingen heeft in 1971 de 2 miljoen ruimschoots over schreden. In kwalitatieve zin worden daarom bijzonder eisen aan het appa raat gesteld maar ook in de breedte zijn er duidelijke gevolgen (wegennet, riole ring, exploitatie strand, contacten met niet-inwoners over vestigingsmogelijk heden, betrokkenheid bij instanties als WV en Teso enz). Voorts is de gemeen te als gevolg van de eilandpositie di- rekt betrokken bij een aantal hoog waardige zaken waarvan B. en W. voorbeelden noemen. In tal van zaken is Texel op zichzelf aangewezen. Opclassificatie betekent dat de sala rissen van de ambtenaren omhoog gaan, echter niet automatisch voor alle amb tenaren. Dit zal slechts het geval zijn wanneer men de gevolgen van de bij zondere omstandigheden van Texel dui delijk ondervindt, nl. door de zwaarte van de problemen en de grotere verant woordelijkheid. Opclassificatie voor ge noemde ambtenaren is overigens slechts mogelijk als allereerst de salarissen van de bestuurders en de secretaris worden opgetrokken. Bij de reorganisatievoorstellen zoals deze in bovenstaand artikel worden be schreven zal het niet blijven. Het zijn slechts de eerste gevolgen van de uit gebrachte adviezen na het organisatie- en efficiëncyonderzoek. SPORT EN SPEL in het afgelopen weekend UITSLAGEN: ZATERDAG 8 APRIL Afdeling Noordholland: Zaandijk-Oosterend (Z) 2O Junioren: Oudesluis-Texel 14 Oosterend-Helder 3 63 Adspiranten: JVC a-Tex. Boys a 11 Oosterend b-Geelzwart b 20 Callantsoog a-ZDH a 30 SRC c-Texel b 14 Tex. Boys c-Schagen d 14 De Koog b-Texel d 10 Texel c-Oosterend c 00 Pupillen: Afdeling A: Oosterend a-Texel a 02 Afdeling B: Oosterend b-Texel c 01 OOosterend c-Tex. Boys c 40 Cocksdorp b-Oosterend c 00 ZONDAG 9 APRIL 4de klasse B KNVB: Texel-MFC Afdeling Noordholland: Apollo '68-Tex. Boys Oosterend-Callantsoog De Koog-ZDH Texel 3-Helder 4 JVC 5-Oosterend 2 Kantoren te: Den Helder, Den Burg, Hippolytushoef, Medemblik, Schagen. 3—1 0—2 2—0 1—9 0—3 0—9 Oosterend 3-Schagen 6 Schagen niet opgekomen ZDH 3-BKC 5 3—1 Watervogels 5-De Koog 2 101 Junioren: Tex. Boys-ZAP 2 13(2 Adspiranten: Kaagvogels a-Texel a 14 Zeemacht a-Oosterend a 51 WOENSDAG 12 APRIL Pupillen: Afdeling B: Oosterend c-Texel d, 19.00 uur 4de klasse B KNVB: Texel-comb.-HCSC, 18.30 uur S.V. OOSTEREND-NIEUWS I.v.m. de pupillenwedstrijd Oosterend c-Texel d a.s. woensdag is de training nu als volgt: 7 45 uur zaterdagsenioren; 8.45 uur senioren en junioren. De voor zaterdag a.s. vastgestelde feestavond voor de jeugd is door om standigheden uitgesteld tot een nader te bepalen datum. Houdt hier even re kening mee, jongens! Vrijdagavond 7 uur vindt er een licht- wedstrijd plaats tussen een SVO-combi- natie en het Koopcentrumelftal van De Koog. We rekenen op veel publiek.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1972 | | pagina 5