en W stellen eerste maatregelen voor ter
eorganisatie gemeentelijk apparaat
DEVIEZEN
bungalows
Voor reisdeviezen en
alle verzekeringen
NUTSSPAARBANK
SPORTPROGRAMMA
tweede blad Texelse Courant, dinsdag 11 april 1972
De gemeenteraad behandelt in de vergadering van hedenavond een viertal
lannen ter reorganisatie van het gemeentelijke apparaat. De voorstellen van
en W zijn het gevolg van het onlangs gehouden organisatie- en efficiency-
oderzoek en het naar aanleiding daarvan uitgebrachte efficiencyrapport.
^gesteld wordt
In principe akkoord te gaan met het voornemen, de sociale werkplaats
„De Bolder" om te vormen tot een tak van dienst als bedoeld in artikel
252 der gemeentewet;
In principe in te stemmen met de instelling van een afdeling ruimtelijke
ordening en planning en de combinatie van deze afdeling met het grond
bedrijf in die zin, dat de eindverantwoordelijkheid ook met betrekking
tot het grondbedrijf komt te liggen bij de chef van genoemde afdeling,
2odat derhalve niet wordt overgegaan tot de benoeming van een directeur
van het grondbedrijf;
In principe akkoord te gaan met de opheffing van het instituut van
gemeente-ontvanger en de instelling van het instituut van comptabele;
Aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Gedeputeerde Staten van
Noord-Holland met de meeste klem te verzoeken het daarheen te leiden,
dat de gemeente Texel voor de toepassing van de bezoldigingsregelingen
voor burgemeester, wethouders, secretarissen, le ambtenaren ter secretarie
en hoofden van gemeentewerken met ingang van 1 januari 1972 wordt in
gedeeld in de klasse van 18.000 - 24.000 inwoners.
In het elf pagina's tellende pre-advies
de raad gaan B. en W. uitvoerig in
de aan- en opmerkingen die in het
ficiëncy-rapport zijn gemaakt. Wat
itreft de kritiek op de werkwijze van
>t college van B. en W. wordt opge-
erkt dat het college zich ook vóór het
iderzoëk in samenwerking met de
nbtenaren herhaaldelijk heeft beraden
■er verbetering van de procedures. Zo
bijvoorbeeld de voorbereiding van de
rgaderingen van B. en W. ingrijpend
wijzigd hetgeen tot een beduidend
ottere werkwijze heeft geleid. Daar-
iast, aldus B. en W., blijven er een
ntal wenselijkheden waarop het bu-
au terecht de aandacht heeft geves-
Delegatie
Een van die wenselijkheden betreft
delegatie. B. en W. zeggen dat op dit
oment uiteraard al aan het delegeren
in werkzaamheden wordt gedaan. Zo-
bij bouwvergunmnngen die, als aan
voorschriften blijkt te zijn voldaan,
ohtstreeks door de betrokken wethou-
worden afgehandeld. Hetzelfde
ldt voor woonruimtekwesties. B. en
erkennen echter dat uitbreiding van
agatie mogelijk en gewenst is. Dit
derdeel behoeft echter nog nadere be-
udering. De opzet is ten aanzien van
uwkeurig omschreven zaken waarbij
t eollegebeleid niet in het geding is
burgemeester of een der wethouders
machtigen tot het afdoen 'per paraaf'
tgeen dan geldt als sluitstuk van de
handeling en het bewijs vormt voor
rgemeester en secretaris dat tot on-
rtekening kan worden overgegaan.
Et college in zijn geheel blijft echter
de hoogte, hetgeen mogelijk is door
t periodiek, eens per maand of kwar-
al, verstrekken van overzichten.
„Wij achten het noodzakelijk dat in
imere mate dan tot dusver, gebruik
ordt gemaakt van de mogelijkheid tot
legeren aan hoofdambtenaren, maar
;eraard is hier eveneens vereist een
uwkeurige omschrijving en de regel,
t het college geïnformeerd moet wor-
n. Het behoeft overigens geen betoog,
beleidsbeslissingen nimmer voor de-
[atie aan ambtenaren in aanmerking
men".
Wat betreft de opmerkingen ten aan-
n van de portefeuilleverdeling bin-
n het college, wordt opgemerkt;
huidige portefeuilleverdeling
ldt, zoals is afgesproken, bij wijze van
oef. Het heeft steeds in de bedoeling
legen deze verdeling na opgedane er-
ring kritisch te bezien en zo nodig te
rcien. Het komt ons onder de gege-
n omstandigheden echter juister voor,
trmee thans te wachten tot dat de
'rganisaties van het apparaat en de
löerinp van Hivprsn nrnroHiiroc tnt
roering van diverse procedures tot
nd zijn gekomen. Anderzijds is het
t niet doenlijk hiermee te lang te
ichten. Vandaar dat wij ons voorstel-
i eventuele wijzigingen uiterlijk op 1
'tember 1972 te doen ingaan".
Erkend wordt voorts dat behoefte be
at aan een vaste beleidsprocedure,
arom zal, zonodig met behulp van
organisatiebureau, met ingang van
januari a s. een aan de Texelse om-
mdigheden en behoeften aangepaste
tsie worden ingevoerd.
Vertrouwen in personeel
en W. stellen dat uit het rapport
delijk blijkt dat men veel waarde-
heeft voor de wijze waarop zo wal
bestuur als het ambtenarenapparaat
dusver hebben gewerkt. „Dit is ge-
tfd met volledige inzet voor de be-
'"en van de gemeente. Het valt dan
te betreuren, dat soms van een be-
dd wantrouwen ten opzichte van de
btenaren spraken is, waartoe geen
|ele aanleiding bestaat. Integendeel,
r de plichtsbetrachting en de toewij-
8 bestaat slechts lof en meer dan
s hebben de onderzoekers ons dit
estigd, ten onrechte is uit hun rap-
_soms het tegendeel opgemaakt".
Nu nog
voor het
hoogseizoen
RAIFFEISENBANK
TEXEL
B. en W. achten vertrouwen een on
misbare basis voor het goed functione
ren van de gemeentelijke huishouding,
in ihet bijzonder jegens het personeel.
„Daarom zouden wij, vooruitlopende op
nadere afspraken en regelingen, ter
stond willen uitspreken:
a. dat wij vertrouwen stellen in het
personeel;
b. dat wij waardering hebben voor de
wijze woarop het apparaat in de af
gelopen periode van overbelasting
zijn taak heeft verricht;
c. dat wij streven naar verbetering van
overwerk- en onkostenvergoedin
gen.
Natuurlijk mogen en moeten aan het
personeel eisen worden gesteld, waar
aan in de gewijzigde situatie moet wor
den voldaan. Dit zal moeten gebeuren
via duidelijke beleidslijnen, waarin men
het apparaat dient te laten meedenken.
Zouden deze beleidslijnen te vaag zijn,
dan zou dit bij het personeel een ge
voel van onzekerheid veroorzaken, het
geen moet worden voorkomen.
Voorts dient aan het personeel mede
werking te worden gevraagd voor dui
delijke informatie van het college vol
gens bepaalde richtlijnen, welke wij als
volgt zouden willen omschrijven:
a. in de adviezen steeds, voor zover mo
gelijk, alternatieve oplossingen aan
geven, de gevolgen duidelijk om
schrijven en zo nodig de wijze van fi
nanciering aanduiden en de dekking
van de lasten, die een gevolg zullen
zijn van de te nemen besluiten.
b. een prioriteitenkeuze voorstellen, als
uitvloeisel van het raadplegen van de
urgentielijst en de begrotingspositie.
„Tenslotte zouden wij, ook al weer voor
zover dat nodig is, de medewerking
willen vragen voor een efficiënt ge
bruik van de beschikbare middelen, om
dat immers besparingen in de admini
stratie en in onderhoudswerken de
credietmogelijkheden verruimen".
Ruimtelijke ordening
Conform het rapport kunnen B. en W.
instemmen met het vormen van een
stuurgroep en een adviesgroep ruimte
lijke ordening. In feite, aldus B. en W.,
betékent dit een voortzetting en ver
betering van de reeds gevormde prak
tijk, d.w.z. regelmatig bijeenkomsten
van resp. de adviesgroep, de beleids
groep en de raadscommissie. Verder
moet op het gebied van ruimtelijke or
dening stelselmatig een programma van
eisen worden voorbereid en aangepast
aan de ontwikkeling. Een dergelijk pro
gramma kan betreffen het structuur
plan, plan buitengebied en bijvoorbeeld
het plan voor het centrum van Den
Burg.
Het in het rapport gevoerde pleidooi
voor tijdschrijven en netwerkplanning
wordt door B. en W. niet geheel onder
schreven. In bepaalde gevallen kunnen
deze methoden van belang zijn om een
inzicht te verkrijgen in de werkelijke
kosten van een projekt dan wel om een
duidelijke planning op te stellen, maar
het gevaar bestaat dat deze methoden
niet een middel blijven maar tot doel
verheven worden. Steeds moet worden
bekeken of hieraan werkelijk behoefte
bestaat en of de voordelen opwegen te
en de kosten en tijd die hieraan besteed
moeten worden. B. en W. willen daarom
het tijdschrijven en netwerkplanning al
leen toepassen als de situatie daartoe
aanleiding geeft, zoals bij bestemmings
plannen, bouwrijp maken en woning
bouw alsmede bij onderhoudswerken in
verband met zomerseizoenen schoolva
kanties.
Dc Bolder
Het wordt wenselijk geacht de cen
trale werkplaats De Bolder tot tak van
dienst te maken. De werkplaats zal vol
gens een voorstel dat binnenkort aan de
raad zal worden voorgelegd een zelf
standige eenheid worden waarvan de
leiding rechtstreeks verantwoording
schuldig is aan B. en W., op dezelfde
wijze dus als bij gemeentewerken,
grondbedrijf en sociale dienst.
Betere kwaliteit in de top
De organisatie van het gemeentelijk
apparaat mag tot dusver bevredigd
zijn geweest, er moeten echter verande
ringen worden doorgevoerd in verband
met de nieuwe periode waarvoor Texel
staat en waarin zich talloze problemen
zullen voordoen. In het rapport wordt
gesteld dat Texel momenteel uit de
pioniersfase groeit waardoor behoefte
ontstaat aan bewuste organisatietech
niek. Nu bestaat er geen overeenstem
ming tussen het aan het aantal van
1.500 gekoppelde normale personeelsbe
stand en de abnormale structuur (aard
en omvang) van Texel. Ook in de kwa
litatieve zin, aldus B. en W. worden
aan het apparaat bijzondere eisen ge
steld waarbij zij de volgende voorbeel
den noemen:
a. beleidsadviezen zijn nodig met be
trekking tot de aard en de ontwikke
ling van het toerisme;
b. diepgaande beleidsadviezen worden
gevraagd terzake van een aantal re-
creati e-ob j ecten
c. hoogkwalitieve ambtelijke deskun
digheid is vereist terzake van de
vooihereidings- en onderhandelings
positie van het gemeentebestuur bij
particuliere recreatie-objecten;
d. beleidsadvisering is nodig ten aan
zien van een aantal onderwerpen op
het terrein van de volkshuisvesting
(leefbaarheid in woonkernen, tweede
woning, doorstroming, sanering);
e. idem op sociaal-cultureel terrein
l(welzijnsberaad, subsidiebeleid,
buurtwerk, vormingswerk);
f. idem terzake van de gemeentelijke
participatie in verband met de wa
ter- en elektriciteitsfabriek;
g. idem terzake van het beheer van de
haven te Oudëschild;
h. idem terzake van het openbaar bus
vervoer;
i. hoogwaardige ambtelijke inbreng is
vereist in het overleg met een veel
heid van voornamelijk andere over
heidsinstanties terzake van ruimtelij
ke ordening en milieuhygiëne.
„Zo zijn er nog meer voorbeelden te
noemen, die alle aantonen dat vooral de
top van het gemeentelijk apparaat on
der zeer zware druk werkt. Niet de
zwaarte van de problemen veroorzaakt
de overbelasting, maar de opeenhoping
van dergelijke belangrijke bestuurlijke
arbeid bij een te smalle bovenlaag. Het
is dan ook duidelijk, dat gestreefd moet
worden naar een verbreding van de
kwaliteit in de top. Gezien de door het
rijk afgekondigde personeelsstop dient
elke vacature te worden aangegrepen
om dit doel te bereiken".
Aldus besluiten B. en W. hun toelich
ting op het advies van het organisatie
bureau.
Vervolgens lichten zij hun in de aan
hef van dit artikel genoemde reorgani
satievoorstellen toe. Wat betreft het
grondbedrijf wordt opgemerkt dat dit
bedrijf voortreffelijk heeft geweikt. Het
heeft zich ontwikkeld tot een sterke
eenheid dat niet alleen is belast met de
bedrijfseconomische bewaking van be
stemmingsplannen maar tevens de tech
nische aspecten en het toezicht ver
zorgt bij het bouwrijp maken. Boven
dien is de dienst belast met een deel
van de advisering omtrent industrialisa
tie, recreatie en visserijbelangen. Daar
door is de afbakening van de bevoegd
heden tussen grondbedrijf en de afde
ling ruimtelijke ordening niet duidelijk
meer. Het vertrek van de heer Van
Agteren als direkteur van het grondbe
drijf kan nu worden aangegrepen om de
structuur te vereenvoudigen en de ge
wenste verbreding van de top na te
streven. Dit kan gebeuren door de funk-
tie direkteur grondbedrijf op te heffen
en een nog verdergaande reorganisatie
door te voeren.
Ten aanzien van de afdeling ruimte
lijke ordening merken B. en W. op:
„Op de afdeling ruimtelijke ordening
moeten nog vele zaken worden aange
pakt en afgewerkt. Te denken valt aan
het samenstellen van een structuurplan
met de daarbij behorende bestemmings
plannen, waarbij noodzakelijkerwijs be
trokken moeten worden problemen als
werkgelegenheid. Daarom zal, indien u
met deze gedachte kunt instemmen, aan
deze afdeling worden toegevoegd een
functionaris in de rang van commies
A of hoofdcommies die onder verant
woordelijkheid van de huidige chef van
deze afdeling voor de noodzakelijke
planning van vorenbedoelde taken moet
zorgdragen. Zoals u reeds werd mede
gedeeld is ter voorkoming van tijdver
lies vooruitlopende op uw beslissing een
advertentie geplaatst voor een dergelij
ke functionaris waarin als eisen zijn
genoemd statistisch inzicht en ervaring
op het gebied van ruimtelijke ordening,
grondzaken en planning.
Deze nieuw te benoemen kracht zal
als plaatsvervangend hoofd van de af
deling tevens verantwoordelijk zijn voor
het grondbedrijf. De feitelijke leiding
van het grondbedrijf (in enge zin) zal
dan, indien deze althans niet tot be
doelde functie wordt benoemd, berusten
bij de tegenwoordige waarnemend di
rekteur.
Het grondbedrijf als zelfstandige ad
ministratieve eenheid blijft bij deze
conceptie dus bestaan, maar de funktie
direkteur wordt opgeheven. Opgemerkt
kan worden, dat het in diverse gemeen
ten voorkomt dat het grondbedrijf geen
direkteur heeft, maar de leiding berust
bij een aangewezen ambtenaar ter sec
retarie of bij gemeentewerken".
Bezwaren van personeel
B. en W. hebben de reorganisatie
plannen besproken met het personeel.
Daarbij werden door het personeel be
denkingen geuit tegen de opheffing van
de funktie direkteur grondbedrijf. Men
was van mening dat de huidige waar
nemend direkteur bewezen heeft volle
dig voor zijn direkteurstaak berekend te
zijn, zodat benoeming als zodanig uit
drukkelijk werd geadviseerd. B. en W.
blijven echter op hun standpunt staan
dat elke vacature moet worden aange
grepen om de gewenste verbreding van
kwaliteit in de top te bereiken. Als de
huidige waarnemend direkteur tot di
rekteur zou worden benoemd verandert
er in feite weinig.
Geen ontvanger meer
In het advies van het verificatiebu
reau is naar voren gebracht dat het niet
doelmatig is de funktie van gemeente
ontvanger opnieuw te doen vervullen.
Dit zou een beletsel zijn om te komen
tot verdere integratie en het doen weg
nemen van doublures. B. en W.:
„Ingevolge artikel 127a der gemeente
wet kan de funktie van gemeente-ont
vanger worden afgeschaft en kunnen
nadere regelen worden gesteld met be
trekking tot de organisatie van de fi
nanciële administratie en het beheer
der geldmiddelen.
In een groot aantal gemeenten is met
toepassing van vorenbedoeld artikel een
doelmatige organisatie verkregen.
De funkties van chef van de afdeling
financiën en gemeenteontvanger wor
den in deze nieuwe opzet gecombineerd
en als regel in één persoon verenigd (de
comptabele), terwijl het kasbeheer aan
een afzonderlijke kassier wordt opge
dragen. Aangezien de ontwikkeling in
het betalingsverkeer steeds meer uit
gaat naar het girale verkeer (banken en
giro) is in diverse gemeenten de kas
echter opgeheven en wordt het geldver
keer via een of meer bankinstellingen
geleid. Dit onderdeel zal voor de ge
meente Texel nog nadere bestudering
vereisen.
Bij deze reorganisatie zal het perso
neel van het ontvangerskantoor werden
ondergebracht bij de afdeling financiën.
Wanneer wij de onderwijsaangelegen-
heden in dit verband buiten beschou
wing laten, dan kan ten aanzien van de
afdeling financiën de gewenste organi
satie zodanig worden gezien, dat onder
verantwoordelijkheid van de comptabe
le twee onderafdelingen zijn te onder
scheiden, te weten de zogenaamde be-
heerafdeling en de afdeling comptabili
teit. Op laatstgenoemde afdeling wor
den alle boekhoudkundige werkzaamhe
den samengebundeld.
De beheersafdeling is van uitermate
groot belang. Door de bijzondere struc
tuur van de gemeente moeten vele ak-
tiviteiten worden ontplooid welke zich
normaliter niet in een gemeente van
ruim 11.000 inwoners voordoen. Als ge
volg van deze veelzijdigheid zijn er di
verse funktionarissen die min of meer
los van elkaar aan de voorbereiding van
beheers- en beleidsbeslissingen meewer
ken. Coördinatie en beoordeling van al
le aktiviteiten waaraan financiële con
sequenties zijn verbonden is dan ook
dringend noodzakelijk. Deze behoren te
worden verricht door een funktionaris,
die het geheel kan overzien en in zijn
onderlinge verbanden doorziet. Logi
scherwijze moet dit de afdelingschef-
comptabele zijn. In verband met de be
langrijke plaats die aan de beheersaf
deling is ingeruimd zullen oök de di-
rekt onder hem opererende funktiona
rissen van een zodanig niveau moeten
zijn dat het gestelde doel kan worden
verwezenlijkt".
Geen opvolger dus voor de heer
Broekman. Inplaats daarvan wordt ge
streefd naar versterking van de top bij
de afdeling financiën. Reeds zijn per
advertentie sollicitanten opgeroepen in
de rang van commies I of hoofdcom
mies. Ook op dit punt heeft het perso
neel bezwaar geuit. Gemeend wordt dat
bij integratie van ontvangerskantoor in
de afdeling financiën meer behoefte be
staat aan kwantiteits- dan aan kwali
teitsverbetering. Men zou de werkzaam
heden die nu op het ontvangerskantoor
worden verricht kunnen opvangen door
het personeel van dit kantoor op de af
deling financiën onder te brengen en
daarnaast een kracht in een lagere rang
aan te stellen. Volgens B. en W. gaat
deze opmerking geheel voorbij aan de
zich ook hier voordoende overbelasting
van de top en aan het feit dat de eisen
zwaarder zullen worden.
Hogere classificatie
Uitvoerig gaan B. en W. in hun pré
advies ook in op de argumenten die
voor opclassificatie van de gemeente
pleiten. In het verleden is herhaalde
lijk gewezen op het feit dat de gemeen
te Texel niet kan worden vergeleken
met een „normale" gemeente van 11.500
inwoners. De problematiek op Texel
moet vergeleken worden met gemeen
ten van 20.000 tot 30.000 inwoners. De
pogingen in het verleden om tot opclas
sificatie te komen bleven echter vruch
teloos. De minister van Binnenlandse
Zaken heeft telkens gesteld dat, afge
zien van het zomerseizoen, geen hogere
eisen worden gesteld dan in een ge
meente van 10.000 tot 12.000 inwoners,
daarbij kennelijk uit het oog verliezend
dat de problemen inzake de recreatie
het gehele jaar door spelen. In 1957
kwam het verificatiebureau tot de kon-
klusie dat Texel als gevolg van vele
factoren gerekend kan worden tot een
gemeente van een bijzondere structuur
en dat een verhoogde classificatie alles
zins gerechtvaardigd is. In feite is deze
bijzondere structuur ook erkend door
gedeputeerde staten toen zij goedvon
den dat het aantal wethouders werd uit
gebreid tot drie. Ook het efficiëncyrap-
port onderstreept het afwijkende pa
troon van Texel als gevolg van eiland
positie en recreatie. Wat die recreatie
betreft: het aantal overnachtingen heeft
in 1971 de 2 miljoen ruimschoots over
schreden. In kwalitatieve zin worden
daarom bijzonder eisen aan het appa
raat gesteld maar ook in de breedte zijn
er duidelijke gevolgen (wegennet, riole
ring, exploitatie strand, contacten met
niet-inwoners over vestigingsmogelijk
heden, betrokkenheid bij instanties als
WV en Teso enz). Voorts is de gemeen
te als gevolg van de eilandpositie di-
rekt betrokken bij een aantal hoog
waardige zaken waarvan B. en W.
voorbeelden noemen. In tal van zaken is
Texel op zichzelf aangewezen.
Opclassificatie betekent dat de sala
rissen van de ambtenaren omhoog gaan,
echter niet automatisch voor alle amb
tenaren. Dit zal slechts het geval zijn
wanneer men de gevolgen van de bij
zondere omstandigheden van Texel dui
delijk ondervindt, nl. door de zwaarte
van de problemen en de grotere verant
woordelijkheid. Opclassificatie voor ge
noemde ambtenaren is overigens slechts
mogelijk als allereerst de salarissen van
de bestuurders en de secretaris worden
opgetrokken.
Bij de reorganisatievoorstellen zoals
deze in bovenstaand artikel worden be
schreven zal het niet blijven. Het zijn
slechts de eerste gevolgen van de uit
gebrachte adviezen na het organisatie-
en efficiëncyonderzoek.
SPORT EN SPEL
in het afgelopen weekend
UITSLAGEN:
ZATERDAG 8 APRIL
Afdeling Noordholland:
Zaandijk-Oosterend (Z) 2O
Junioren:
Oudesluis-Texel 14
Oosterend-Helder 3 63
Adspiranten:
JVC a-Tex. Boys a 11
Oosterend b-Geelzwart b 20
Callantsoog a-ZDH a 30
SRC c-Texel b 14
Tex. Boys c-Schagen d 14
De Koog b-Texel d 10
Texel c-Oosterend c 00
Pupillen:
Afdeling A:
Oosterend a-Texel a 02
Afdeling B:
Oosterend b-Texel c 01
OOosterend c-Tex. Boys c 40
Cocksdorp b-Oosterend c 00
ZONDAG 9 APRIL
4de klasse B KNVB:
Texel-MFC
Afdeling Noordholland:
Apollo '68-Tex. Boys
Oosterend-Callantsoog
De Koog-ZDH
Texel 3-Helder 4
JVC 5-Oosterend 2
Kantoren te:
Den Helder,
Den Burg,
Hippolytushoef,
Medemblik,
Schagen.
3—1
0—2
2—0
1—9
0—3
0—9
Oosterend 3-Schagen 6
Schagen niet opgekomen
ZDH 3-BKC 5 3—1
Watervogels 5-De Koog 2 101
Junioren:
Tex. Boys-ZAP 2 13(2
Adspiranten:
Kaagvogels a-Texel a 14
Zeemacht a-Oosterend a 51
WOENSDAG 12 APRIL
Pupillen:
Afdeling B:
Oosterend c-Texel d, 19.00 uur
4de klasse B KNVB:
Texel-comb.-HCSC, 18.30 uur
S.V. OOSTEREND-NIEUWS
I.v.m. de pupillenwedstrijd Oosterend
c-Texel d a.s. woensdag is de training
nu als volgt: 7 45 uur zaterdagsenioren;
8.45 uur senioren en junioren.
De voor zaterdag a.s. vastgestelde
feestavond voor de jeugd is door om
standigheden uitgesteld tot een nader
te bepalen datum. Houdt hier even re
kening mee, jongens!
Vrijdagavond 7 uur vindt er een licht-
wedstrijd plaats tussen een SVO-combi-
natie en het Koopcentrumelftal van De
Koog. We rekenen op veel publiek.