(jroen ^wartsjexeh in het
■Statutenwijziging Teso met ruime
meerderheid aangenomen
cgp
Wapenmuseum wordt stichting
Twee speelplaatsen
voor wi
ijk 99
apaciteitsvergroting van 90 procent
oor dubbeldeksschip van 90,5 mtr.
Auto over de kop
Sportvliegtuigen verstoren
rust op Vlieland
Vrienden van het
Paard akkoord
Op Texel gebakken,
dus dagelijks vers
ID AG 30 MEI 1972
85e JAARGANG No. 8677
gave N.V. v.h. Langeveld De Roojj
(bus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2741
tijd. T. Engel, Keesomlaan 43, Den
tel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
Tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering van de N.V. Texels Eigen
Stoomboot Onderneming „T.E.S.O." in hotel „De Lindeboom-Texel", vrijdag-
ond zijn de ontwerp statuten met ruime meerderheid aangenomen. Ook de
jjziging, zoals de heer S. de Waard die (tijdens de buitengewone aandeelhou-
■rsvergadering van 28 april voorgesteld had, werd door de vergadering goed-
keurd. De heer J. C. Dros werd herkozen als commissaris. Er waren 170 aan
jagen, vertegenwoordigend 186 aandeelhouders.
voorzitter, president-commissaris
de Lugt, heette in zijn opening van
vergadering iedereen welkom, spe-
al de oud-personeelsleden, tevens
adeelhouders. Hij sprak zijn tevre-
iheid over de goede resultaten van
veerdienst uit. Ondanks de hoge kos-
van brandstoffen en onderhoud was
liquiditeit toegenomen.
Zorgen
[ij maakte zich echter zorgen over
toekomst Het vervoersaanbod stijgt,
wijl de auto en het gebruik ervan
ds meer ter discussie staan. Men
rat de auto 'n vervuiler, een ruimte
ter. De heer De Lugt wees hierbij
op het hoge aantal verkeersdoden
jaar. Het autopark blijft groeien,
us de heer De Lugt, maar de TESO
ït zich niet instellen op de pieken,
lij rekende de vergadering voor dat
vervoer per jaar vanaf 1967 ieder
met ongeveer 12% gestegen is. In-
deze toename zich voortzet, of ver-
dert tot 10% per jaar, dan zal de
50 in 1976 ruim 600.000 auto's moe-
vervoeren. Volgens de heer De Lugt
deze aanwas alleen verwerkt wor-
na capaciteitsuitbreiding. Hij noem-
le aanschaf van een derde boot van
type waarvan er nu twee varen
aantrekkelijk. Daar pendelen met 3
;pen slechts tot een capaciteitsver-
;ing van ten hoogste 30% zou leiden,
iet bovendien om veiligheidsredenen
der gewenst is, heeft men naar al-
ïatieven uitgekeken.
90% capaciteitsvergroting
iraen met het Bureau Scheepsbouw
emendaal kwam men tot de kon-
iie dat een dubbeldeksschip met een
;te van 90% meter het meest in aan-
king komt. Zo'n schip heeft 4 rij
zodat sneller gelost kan worden,
r het vrachtverkeer op het beneden-
te rijden wordt ook voor deze
fp een capaciteitsvergroting bereikt,
schip, dat plaats zal kunnen bie-
aan ongeveer 200 personenauto's
nu ca 25 miljoen, zodat in '76 ge
ïnd kan worden op een investering
ƒ30 miljoen.
Bt in de vaart brengen van dit schip
ien vergroting van de capaciteit be-
inen van 90%. De veranderingen
m de beide veerhavens door Rijks-
ïrstaat zullen moeten worden aan-
'aoht zullen grote financiële offers
de Staat vragen. Gezien de toe-
st van 's lands financiën rezen hier-
volgens de heer Oe Lugt wel be-
angen.
j wees erop dat de plannen voor
derde schip gebaseerd zijn op prog-
die uitgaan van een regelmatige
van het vervoersaanbod. Plotse-
uitbreiding van recreatiemogelijk-
n. zoals het plan Everstekoog en de
'ikkelingen in De Krim konden vol-
hem de aanschaf van de boot ver
gen Hij zei zich bewust te zijn van
and die bestaat tussen het beleid
ie gemeente voert ten aanzien van
reatiemogelijkheden enerzijds, en
ntwikkelingen bij de TESO ander-
De TESO heeft echter zijn sta-
die bepalen dat men moet voor
in de vervoersbehoefte. Volgens
resident-commissaris heeft men bij
ESO niet zo'n behoefte aan grote
jteringen en zag men liever conso-
mg- De ontwikkelingen zullen ca-
eitsvergroting echter noodzakelijk
En. Hierna opende hij de vergade-
I notulen en het jaarverslag van de
teur, de heer M. C. de Gorter,
en zonder meer worden vastge-
evenals de balans en de winst- en
Breking. De laatste werd bij accla-
goedgekeurd.
heer J. c. Dros trad af als com-
jris, maar hij had zich herkiesbaar
lQ- Hij werd herkozen met 238
nen voor en 16 blanco. Hij bedank-
vergadering voor het vertrouwen.
31 trachten het de komende 5 jaar
te maken".
Voorstel De Waard
fis de buitengewone vergadering
a.apnl had de heer S- de Waard
njziging voorgesteld om het bin-
van commissarissen-
ent teniet te kunnen doen. Het
bestuur nam deze wijziging over en
kwam hiermee tegemoet aan de bezwa
ren die tegen de voorgenomen statuten
wijziging bleken te bestaan. Bij het aan
de orde komen van de ontwerpstatuten
vroeg de heer Kikkert zich af of
het mogelijk was het aantal van 50 aan
deelhouders dat een kandidaat naar vo
ren kan brengen te verlagen tot 25. De
heer J. de Beurs vond het aantal niet
te hoog. Hij wees er op dat het hier ging
om slechts 3% van de 1700 aandeelhou
ders. De heer Kikkert handhaafde zijn
voorstel. Het werd met handopsteken
verworpen, er waren 24 personen vóór.
De heer J. de Graaff uit Amster
dam noemde het aantal benodigde aan
deelhouders geen knelpunt. Naar zijn
mening deed dit aantal er niet zoveel
toe, het ging volgens hem meer om de
mate waarin de aandeelhouders zich
bij het bedrijf betrokken voelden. „De
1700 aandeelhouders moeten participe
ren en gebruik maken van hun bevoegd
heden". Wel vond hij de benodigde 2/3
meerderheid teveel. Hij vroeg zich af of
dit geen gewone meerderheid kon wor
den. De heer De Lugt antwoordde hier
op dat men zich had gehouden aan de
wet zoals de Kamer van Koophandel die
hanteert. Men had reeds de eis dat de
helft van het aandelenkapitaal verte
genwoordigd moest zijn laten vallen.
Als men de eis van de 2/3 meerderheid
zou weglaten, zou het vervallen verkla
ren van het bindende karakter van de
voordracht een te eenvoudige zaak wor
den. De heer Visser, voorzitter van de
NW bestuurdersbond merkte op dat
personeelseden die net met de boot ge
komen waren geen stemrecht meer had
den. De voorzitter antwoordde dat er al
een stemming had plaatsgevonden en
dat de presentielijst gesloten was.
Het amendement van de heer De
Waard, zoals dat door het bestuur was
overgenomen, werd met ruime meerder
heid door de vergadering goedgekeurd.
Er werden 281 stemmen uitgebracht,
waarvan 222 vóóór, 56 tegen, 2 ongel
dig en 1 blanco. „Dat kost de heer De
Waard een rondje", riep een dorstige
aandeelhouder.
Werknemerscommissaris
De heer J. de Graaff vroeg nog
maals het woord, toen de statutenwijzi
ging in zijn geheel aan de orde kwam.
Hij toonde zich verheugd over de tege
moetkoming van het bestuur en zei dat
hiermee de historisch gegroeide demo
cratische structuur versterkt was. Hij
wees er op dat voor een goede bedrijfs
voering de raad van commissarissen
bevoegdheid moet hebben om een di-
rekteur te benoemen. Als beleidsadvi-
seur van o.a. vakbondsorganisaties had
hij speciale aandacht voor de zogenaam
de „werknemerscommissaris". Hij
noemde deze funktie overbodig, „maar
in het kader van het personeelsbeleid
moet de bedrijfskern anticiperen op de
ondernemingsraad. Het is verstandig
nu reeds te beginnen met brainstor
men".
De heer De Lugt zei dat bij grote nv's
het bestaan van een ondernemingsraad
verplicht is. De TESO heeft een contact
commissie, die tot een ondernemings
raad zou kunnen uitgroeien. Het be
stuur voelt volgens de heer De Lugt
wel voor uitbreiding, het was er echter
nog steeds niet van gekomen.
Geen uitgifte meer van
nieuwe aandelen
De heer J. J. Westdorp wilde een wij
ziging aanbrengen in artikel 4 lid 4. In
dit artikel wordt bepaald dat de com
missarissen beslissen over de eventuele
uitgifte van nieuwe aandelen en daar
van ook de koers bepalen. De heer
Westdorp wilde de aandeelhouders de
bevoegdheid geven over eventuele uit
gifte te beslissen. De heer H. Holtman
wilde aan i het voorstel van de heer
Westdorp onmiddellijk een ander voor
stel verbinden, namelijk dat er geen
aandelen meer uitgegeven zouden wor
den. Hij wees er op dat de raad van
commissarissen niet voornemens was
nieuwe aandelen te plaatsen. Het besluit
aandelen uit te geven was in het verle
den niet aantoonbaar ingetrokken, en
met zijn „juridisch grapje", zoals hij
zijn voorstel noemde, wilde hij dit zo
laten. De heer Westdorp had wel ver
trouwen in de huidige raad van com
missarissen, maar om te voorkomen dat
er in de verre toekomst commissarissen
zouden komen die wel aandelen wilden
plaatsen wilde hij de aandeelhouders de
bevoegdheid geven om te beslissen over
eventuele plaatsing. De heer Holtman
zei dat zo'n besluit niet in de statuten
vastgelegd kon worden, dooh als een be
sluit van de aandeelhouders gestatueerd
zou moeten worden.
De heer S. de Waard betuigde zijn in
stemming met de opvatting van de heer
Westdorp. De heer J. de Beurs wees er
op dat de commissarissen gekozen wer
den door de aandeelhouders en dat een
besluit om aandelen te plaatsen op de
mocratische wijze tot stand gekomen
zou zijn.
De voorzitter vond dat men in deze
vertrouwen moest hebben in de raad
van commissarissen. De heer Westdorp
wilde toch een stemming. De heer P.
Wit wees, zoals hij dat ook op de bui
tengewone vergadering van 28 april had
gedaan, op het gevaar dat buitenstaan
ders grote invloed in de TESO zouden
kunnen verwerven. Behalve de faktor
arbeid moest men volgens hem ook de
„faktor kapitaal" niet uit het oog ver
liezen. Overigens vond hij dat men ver
trouwen moest hebben in de voorgestel
de statutenwijziging, die volgens hem
door deskundigen met gevoel voor de
TESO was opgesteld in het belang van
de continuering van het bedrijf. Met
handopsteken werd hierna het voorstel
van de heer Westdorp met grote meer
derheid verworpen.
Omdat er verder geen sprekers wa
ren die iets wilden zeggen over de ont
werpstatuten werd overgegaan tot stem
ming. De wijzigingen werden aangeno
men met ruime meerderheid: 212 voor
en 74 tegen. De benodigde 2/3 meerder
heid van 191 stemmen was ruimschoots
overschreden. Het bestuur gaf hierop
een rondje. De heer De Lugt toonde zich
erkentelijk voor het vertrouwen van de
aandeelhouders, daar men nu ook kon
voldoen aan de wettelijke voorschriften.
Hij bedankte de heer Holtman voor het
advies dat hij had uitgebracht bij het
opstellen van de ontwerp-statuten.
A-sociaal
Het agendapunt mededelingen kon
worden overgeslagen zodat men direkt
overging op de rondvraag. De heer S.
de Waard maakte zich zorgen over
Texel. Als de TESO zo doorgaat met het
vergroten van de capaciteit, dan komt
een gedeelte van de overvolle randstad
volgens de heer De Waard naar het
eiland. Bovendien zullen de tarieven
moeten stijgen. Hij verwees naar een
uitspraak van minister Drees, die ge
zegd had dat het vervoer op de Wad
deneilanden afgeremd moest worden.
Omdat de gemeente de aanvoer regelt
wilde hij tijdens de TESO-vergadering
de gemeente vragen tijdig het toerisme
te remmen, daar anders „de kip met de
gouden eieren geslacht wordt".
De heer De Lugt: „De heer De Waard
spreekt in het straatje van de TESO".
Hij verwees naar de statuten waarin de
taak van de TESO omschreven staat.
Hierna hield hij een korte beschouwing
over het vervoersbeleid in het land en
sprak hierbij onder andere van een
„a-sociale maatregel van de minister"
bij het zwaarder belasten van het ver
keer, waarvan vooral de minder draag-
krachtigen de dupe worden.
De heer De Waard wees er nog op
dat als de overheid bepaalt dat er niet
meer auto's naar de Waddeneilanden
vervoerd mogen worden, de TESO
blijft zitten met een investering van
25 miljoen.
Vrijwaren
De heer J. v. d. Vis Azn hield onder lui
de bijval van de zaal een pleidooi voor
het vrijwaren van de TESO van
„vreemde" invloeden van het vasteland.
Hij stelde voor iedereen die een eed af
wilde leggen 25 jaar op Texel te zullen
blijven wonen een aandeel van 25,
te verkopen. Hij vond dat de aandelen
die zich nog in de portefeuille bevonden
best aan Texelaars verkocht mochten
worden, daar velen dit op hoge prijs
zouden stellen. De heer De Lugt zei dat
men mogelijkheden in deze richting zou
onderzoeken.
De laatste spreker was de heer Van
Loo die vroeg of er al maatregelen op
komst waren met betrekking tot het
vervoer van explosieve wagens, zoals
tankwagens van Shell. De heer De
Lugt zei dat men met ingang van 5 juni
met aparte schepen deze wagens gaat
vervoeren.
Hierop sloot de president-commissaris
de vergadering, na nogmaals te hebben
toegezegd de opmerking van de heer
Van der Vis op zijn uitvoerbaarheid te
zullen onderzoeken.
Over circa zes weken zullen in de
veelbesproken wijk 99 te Den Burg twee
speelplaatsen voor kinderen zijn aan
gelegd. De ene speelplaats, bij de
Lieuwstraat, is voor de jongste kinde
ren en omvat een zandbak (doorsnee
acht meter!), 3 schommelpaarden,
klimheuvel, treintje, schommel en pa
lenformatie. De andere is geprojecteerd
bij de Tjakkerstraat en bestaat uit een
trapveld met klauterhut, klimboom en
„rots"formatie. Deze week wordt
met de aanleg begonnen. De kos
ten zullen ƒ1.500,tot ƒ2.000,bedra
gen, betrekkelijk weinig omdat veel met
eigen krachten kan worden gedaan.
Het ontwerp voor de speelplaatsen
werd gemaakt door de heer Tj. Mulder,
een der buurtbewoners. De financiering
is geen probleem, want van de fa. C. H.
F. Duin werd een bijdrage van ƒ500,
ontvangen en van het architectenbureau
Martini te Groningen eveneens. De
werkplaats van Duin mag worden ge
bruikt voor het maken van de toestel
len. De buurt heeft voorts recht op ver
goeding van één derde van de kosten in
de vorm van een gemeentelijke subsidie
en de rest zal door de buurt makkelijk
bijeen gebracht kunnen worden.
Het bovenstaande werd besloten tij
dens de vergadering die de buurtver
eniging Wijk 99 maandagavond 15 mei
in de Raadskelder hield. Daarbij werd
door de heren Van Amstel en Van Hof-
ten van het aktiecomité verslag uitge
bracht over hetgeen is ondernomen om
aandacht te vragen voor de gebreken
aan de woningen. Een dezer dagen zul
len de bewoners een enquêteformulier
krijgen dat gegevens moet opleveren
voor een rapport over de situatie waar
in de woningen verkeren. Met nadruk
werd vermeld dat de gegevens anoniem
zullen blijven. Verder werd duidelijk
gemaakt dat ieder volkomen vrij is de
huurschuld (het aohterstallige bedrag
dat is ontstaan door de terugwerkende
kracht van de huurverhoging) te beta
len. Men hoeft in dat geval dus niet
bang te zijn niet meer als solidair te
worden beschouwd. Bij monde van de
heer F. Blanken werd kritiek geuit op
de wijze waarop men bij de aktie te
werk was gegaan. Overigens heeft de
benadering van het ministerie van
volkshuisvesting inmiddels als eerste re
sultaat gehad dat enkele deskundigen
Venchtynt itintdagi mi vrijdags
Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coop. Rail
fclsenbank; Amro-bank. Postgiro 652. Abonn.
prüs ƒ5,00 p. kw. 50 ct incasso; los 25 d
Advert. 21 cL per mm. excl. 4°/„ BTW
van het ministerie op Texel geweest
zijn om de situatie in ogenschouw te ne
men.
De heer Roest bracht uitvoerig dank
aan degenen die zich in het bijzonder
hadden ingespannen bij de organisatie
van de koninginnedagviering.
In de nacht van zaterdag op zondag
vloog de groene Taunus 15m van J.J.B.
met grote snelheid uit de bocht op de
Ruysweg ter hoogte van „Uit en thuis".
Twee politiebeambten waren er getui
ge van hoe de wagen slipte, door de
lucht vloog en toen ondersteboven te
recht kwam. De bestuurder mankeerde
niets, de andere inzittende had 'n kwet
suur aan zijn sleutelbeen. De wagen
was total loss.
Tijdens de VTielandse gemeenteraads
vergadering op vrijdag 12 mei werden
door het raadslid Van Eek vragen ge
steld over het vliegen boven de broed-
koloniën. Op Hemelvaartsdag had hij
boven het eiland 3 Duitse en enige Ne
derlandse sportvliegtuigen waargeno
men. De militaire vliegtuigen houden
zich vrij goed aan de overeengekomen
route, maar de sportvliegtuigen ver
stoorden volgens de spreker de rust in
de broedkoloniën Ook fouragerende
vogels en zeehonden op het Wad werden
gestoord door de machines. De heer
Van Eek heeft zich reeds tot de Lan
delijke Vereniging tot behoud van de
Waddenzee gericht, maar hij vroeg zich
af of het niet zinvol zou zijn als ook
het gemeentebestuur zou protesteren.
De voorzitter, burgemeester Rombout,
antwoordde hierop dat binnenkort een
overleg zal plaatsvinden tussen Ter
schelling, Vlieland, Texel en het minis
terie van defensie. De burgemeester
zag het niet als taak van het gemeente
bestuur om te protesteren tegen het
sportvliegen boven de broedplaatsen
Misschien kon men via de Rijkslucht
vaartdienst iets bereiken. Hij zag hier
bij een taak voor de Landelijke Vereni
ging tot behoud van de Waddenzee.
Wel zegde de burgmeester toe hierover
kontakt op te zullen nemen met het
gemeentebestuur van Texel.
toen de op zichzelf onrendabele bus
dienst daarvan nog onderdeel was.
Het wagenmuscum van de Vereniging
voor Vrienden van het Paard gaat per
1 januari a.s. op in een zelfstandige
stichting: de Stichting Agrarisch Mu
seum Texel. Uit de naam blijkt al dat
het museum een bredere opzet krijgt,
dan een verzamelplaats van uitsluitend
rijtuigen en direkt aanverwante zaken.
Alle gebruiksvoorwerpen uit de Texelse
akkerbouw en veeteelt komen voortaan
voor expositie in het museum in aan
merking al zal het nog wel een tijdje
duren voordat dit metterdaad gaat ge
beuren, want de museumruimte is mo
menteel niet toereikend.
Het onderbrengen van het museum in
een aparte stichting werd al enkele ja
ren door het bestuur van de paarden
sportvereniging nagestreefd. Het mu
seum vormde nl. een enorme financiële
en organisatorische belasting. Dat de
exploitatie van het museum over het af
gelopen jaar toch een voordelig saldo
aangaf was uitsluitend te danken aan
het feit dat geen nieuwe aankopen zijn
gedaan en dat over een beheerder kon
worden beschikt die met een bescheiden
salaris genoegen neemt. Een werkelijke
uitbouw van het museum zal de vereni
ging zich beslist niet kunnen veroorlo
ven. En die uitbouw komt vroeg of laat,
want niet voor niets heeft de gemeente
de voormalige Doopsgezinde kerk in De
Waal daarvoor bestemd. Overigens zal
de Vereniging voor Vrienden van het
Paard nauwe banden met het museum
blijven houden. Van de zeven bestuurs
leden van de nieuwe stichting komen
er vijf uit de vereniging; de andere
twee komen respectievelijk van de ge
meente en de VVV Texel. Een belang
rijk voordeel van de stichtingsvorm is,
dat met recht aanspraak gemaakt kan
worden op subsidies. Tot dusver kon
daarvan geen sprake zijn omdat de sub
sidiërende instanties konkludeerden
dat de paardensportvereniging (zij het
dankzij bijzondere akties, zoals verlo
tingen) financieel goed draaide en der
halve geen subsidie nodig had. Een si
tuatie die vergelijkbaar is met TESO
Op de vrijdagavond in hotel „De Lin
deboom-Texel" gehouden jaarvergade
ring van de Vereniging voor Vrienden
van het Paard werd geanimeerd over
dit onderwerp gediscussieerd. Niet alle
leden waren blij met het afstoten van
het door aller inspanning opgebouwde
museum, maar het bestuur, bij monde
van voorzitter J. C. Roeper, wist duide
lijk aan te tonen dat de vereniging zich
de luxe van het museum echt niet lan
ger kan permitteren. Het voorstel om
het museum per 1 januari 1973 tot zelf
standige stichting te maken werd ten
slotte met één stem tegen aanvaard.
De vergadering werd niet bijzonder
druk bezocht; er waren minder dan
(zie vervolg pagina 2)
DERDE LAMMERENMARKT
Aangevoerd werden 640 lammeren, de
prijs lag tussen ƒ137,50 en ƒ155,3
schapen gingen weg voor ca ƒ220,
per stuk. 3 pinken werden verkocht
voor prijzen tussen ƒ900,en ƒ1100,
De handel was vlot.
boerenVo UlTls na|uurwit,
k renie®'boerenbruin'
'°z/jnenbrood,
m\o'
,eïmik,
tikker
^aakt!
onverbeterlijk
bokman/chap