(jroen ^wartsjexeh in het ■Statutenwijziging Teso met ruime meerderheid aangenomen cgp Wapenmuseum wordt stichting Twee speelplaatsen voor wi ijk 99 apaciteitsvergroting van 90 procent oor dubbeldeksschip van 90,5 mtr. Auto over de kop Sportvliegtuigen verstoren rust op Vlieland Vrienden van het Paard akkoord Op Texel gebakken, dus dagelijks vers ID AG 30 MEI 1972 85e JAARGANG No. 8677 gave N.V. v.h. Langeveld De Roojj (bus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2741 tijd. T. Engel, Keesomlaan 43, Den tel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403 Tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering van de N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming „T.E.S.O." in hotel „De Lindeboom-Texel", vrijdag- ond zijn de ontwerp statuten met ruime meerderheid aangenomen. Ook de jjziging, zoals de heer S. de Waard die (tijdens de buitengewone aandeelhou- ■rsvergadering van 28 april voorgesteld had, werd door de vergadering goed- keurd. De heer J. C. Dros werd herkozen als commissaris. Er waren 170 aan jagen, vertegenwoordigend 186 aandeelhouders. voorzitter, president-commissaris de Lugt, heette in zijn opening van vergadering iedereen welkom, spe- al de oud-personeelsleden, tevens adeelhouders. Hij sprak zijn tevre- iheid over de goede resultaten van veerdienst uit. Ondanks de hoge kos- van brandstoffen en onderhoud was liquiditeit toegenomen. Zorgen [ij maakte zich echter zorgen over toekomst Het vervoersaanbod stijgt, wijl de auto en het gebruik ervan ds meer ter discussie staan. Men rat de auto 'n vervuiler, een ruimte ter. De heer De Lugt wees hierbij op het hoge aantal verkeersdoden jaar. Het autopark blijft groeien, us de heer De Lugt, maar de TESO ït zich niet instellen op de pieken, lij rekende de vergadering voor dat vervoer per jaar vanaf 1967 ieder met ongeveer 12% gestegen is. In- deze toename zich voortzet, of ver- dert tot 10% per jaar, dan zal de 50 in 1976 ruim 600.000 auto's moe- vervoeren. Volgens de heer De Lugt deze aanwas alleen verwerkt wor- na capaciteitsuitbreiding. Hij noem- le aanschaf van een derde boot van type waarvan er nu twee varen aantrekkelijk. Daar pendelen met 3 ;pen slechts tot een capaciteitsver- ;ing van ten hoogste 30% zou leiden, iet bovendien om veiligheidsredenen der gewenst is, heeft men naar al- ïatieven uitgekeken. 90% capaciteitsvergroting iraen met het Bureau Scheepsbouw emendaal kwam men tot de kon- iie dat een dubbeldeksschip met een ;te van 90% meter het meest in aan- king komt. Zo'n schip heeft 4 rij zodat sneller gelost kan worden, r het vrachtverkeer op het beneden- te rijden wordt ook voor deze fp een capaciteitsvergroting bereikt, schip, dat plaats zal kunnen bie- aan ongeveer 200 personenauto's nu ca 25 miljoen, zodat in '76 ge ïnd kan worden op een investering ƒ30 miljoen. Bt in de vaart brengen van dit schip ien vergroting van de capaciteit be- inen van 90%. De veranderingen m de beide veerhavens door Rijks- ïrstaat zullen moeten worden aan- 'aoht zullen grote financiële offers de Staat vragen. Gezien de toe- st van 's lands financiën rezen hier- volgens de heer Oe Lugt wel be- angen. j wees erop dat de plannen voor derde schip gebaseerd zijn op prog- die uitgaan van een regelmatige van het vervoersaanbod. Plotse- uitbreiding van recreatiemogelijk- n. zoals het plan Everstekoog en de 'ikkelingen in De Krim konden vol- hem de aanschaf van de boot ver gen Hij zei zich bewust te zijn van and die bestaat tussen het beleid ie gemeente voert ten aanzien van reatiemogelijkheden enerzijds, en ntwikkelingen bij de TESO ander- De TESO heeft echter zijn sta- die bepalen dat men moet voor in de vervoersbehoefte. Volgens resident-commissaris heeft men bij ESO niet zo'n behoefte aan grote jteringen en zag men liever conso- mg- De ontwikkelingen zullen ca- eitsvergroting echter noodzakelijk En. Hierna opende hij de vergade- I notulen en het jaarverslag van de teur, de heer M. C. de Gorter, en zonder meer worden vastge- evenals de balans en de winst- en Breking. De laatste werd bij accla- goedgekeurd. heer J. c. Dros trad af als com- jris, maar hij had zich herkiesbaar lQ- Hij werd herkozen met 238 nen voor en 16 blanco. Hij bedank- vergadering voor het vertrouwen. 31 trachten het de komende 5 jaar te maken". Voorstel De Waard fis de buitengewone vergadering a.apnl had de heer S- de Waard njziging voorgesteld om het bin- van commissarissen- ent teniet te kunnen doen. Het bestuur nam deze wijziging over en kwam hiermee tegemoet aan de bezwa ren die tegen de voorgenomen statuten wijziging bleken te bestaan. Bij het aan de orde komen van de ontwerpstatuten vroeg de heer Kikkert zich af of het mogelijk was het aantal van 50 aan deelhouders dat een kandidaat naar vo ren kan brengen te verlagen tot 25. De heer J. de Beurs vond het aantal niet te hoog. Hij wees er op dat het hier ging om slechts 3% van de 1700 aandeelhou ders. De heer Kikkert handhaafde zijn voorstel. Het werd met handopsteken verworpen, er waren 24 personen vóór. De heer J. de Graaff uit Amster dam noemde het aantal benodigde aan deelhouders geen knelpunt. Naar zijn mening deed dit aantal er niet zoveel toe, het ging volgens hem meer om de mate waarin de aandeelhouders zich bij het bedrijf betrokken voelden. „De 1700 aandeelhouders moeten participe ren en gebruik maken van hun bevoegd heden". Wel vond hij de benodigde 2/3 meerderheid teveel. Hij vroeg zich af of dit geen gewone meerderheid kon wor den. De heer De Lugt antwoordde hier op dat men zich had gehouden aan de wet zoals de Kamer van Koophandel die hanteert. Men had reeds de eis dat de helft van het aandelenkapitaal verte genwoordigd moest zijn laten vallen. Als men de eis van de 2/3 meerderheid zou weglaten, zou het vervallen verkla ren van het bindende karakter van de voordracht een te eenvoudige zaak wor den. De heer Visser, voorzitter van de NW bestuurdersbond merkte op dat personeelseden die net met de boot ge komen waren geen stemrecht meer had den. De voorzitter antwoordde dat er al een stemming had plaatsgevonden en dat de presentielijst gesloten was. Het amendement van de heer De Waard, zoals dat door het bestuur was overgenomen, werd met ruime meerder heid door de vergadering goedgekeurd. Er werden 281 stemmen uitgebracht, waarvan 222 vóóór, 56 tegen, 2 ongel dig en 1 blanco. „Dat kost de heer De Waard een rondje", riep een dorstige aandeelhouder. Werknemerscommissaris De heer J. de Graaff vroeg nog maals het woord, toen de statutenwijzi ging in zijn geheel aan de orde kwam. Hij toonde zich verheugd over de tege moetkoming van het bestuur en zei dat hiermee de historisch gegroeide demo cratische structuur versterkt was. Hij wees er op dat voor een goede bedrijfs voering de raad van commissarissen bevoegdheid moet hebben om een di- rekteur te benoemen. Als beleidsadvi- seur van o.a. vakbondsorganisaties had hij speciale aandacht voor de zogenaam de „werknemerscommissaris". Hij noemde deze funktie overbodig, „maar in het kader van het personeelsbeleid moet de bedrijfskern anticiperen op de ondernemingsraad. Het is verstandig nu reeds te beginnen met brainstor men". De heer De Lugt zei dat bij grote nv's het bestaan van een ondernemingsraad verplicht is. De TESO heeft een contact commissie, die tot een ondernemings raad zou kunnen uitgroeien. Het be stuur voelt volgens de heer De Lugt wel voor uitbreiding, het was er echter nog steeds niet van gekomen. Geen uitgifte meer van nieuwe aandelen De heer J. J. Westdorp wilde een wij ziging aanbrengen in artikel 4 lid 4. In dit artikel wordt bepaald dat de com missarissen beslissen over de eventuele uitgifte van nieuwe aandelen en daar van ook de koers bepalen. De heer Westdorp wilde de aandeelhouders de bevoegdheid geven over eventuele uit gifte te beslissen. De heer H. Holtman wilde aan i het voorstel van de heer Westdorp onmiddellijk een ander voor stel verbinden, namelijk dat er geen aandelen meer uitgegeven zouden wor den. Hij wees er op dat de raad van commissarissen niet voornemens was nieuwe aandelen te plaatsen. Het besluit aandelen uit te geven was in het verle den niet aantoonbaar ingetrokken, en met zijn „juridisch grapje", zoals hij zijn voorstel noemde, wilde hij dit zo laten. De heer Westdorp had wel ver trouwen in de huidige raad van com missarissen, maar om te voorkomen dat er in de verre toekomst commissarissen zouden komen die wel aandelen wilden plaatsen wilde hij de aandeelhouders de bevoegdheid geven om te beslissen over eventuele plaatsing. De heer Holtman zei dat zo'n besluit niet in de statuten vastgelegd kon worden, dooh als een be sluit van de aandeelhouders gestatueerd zou moeten worden. De heer S. de Waard betuigde zijn in stemming met de opvatting van de heer Westdorp. De heer J. de Beurs wees er op dat de commissarissen gekozen wer den door de aandeelhouders en dat een besluit om aandelen te plaatsen op de mocratische wijze tot stand gekomen zou zijn. De voorzitter vond dat men in deze vertrouwen moest hebben in de raad van commissarissen. De heer Westdorp wilde toch een stemming. De heer P. Wit wees, zoals hij dat ook op de bui tengewone vergadering van 28 april had gedaan, op het gevaar dat buitenstaan ders grote invloed in de TESO zouden kunnen verwerven. Behalve de faktor arbeid moest men volgens hem ook de „faktor kapitaal" niet uit het oog ver liezen. Overigens vond hij dat men ver trouwen moest hebben in de voorgestel de statutenwijziging, die volgens hem door deskundigen met gevoel voor de TESO was opgesteld in het belang van de continuering van het bedrijf. Met handopsteken werd hierna het voorstel van de heer Westdorp met grote meer derheid verworpen. Omdat er verder geen sprekers wa ren die iets wilden zeggen over de ont werpstatuten werd overgegaan tot stem ming. De wijzigingen werden aangeno men met ruime meerderheid: 212 voor en 74 tegen. De benodigde 2/3 meerder heid van 191 stemmen was ruimschoots overschreden. Het bestuur gaf hierop een rondje. De heer De Lugt toonde zich erkentelijk voor het vertrouwen van de aandeelhouders, daar men nu ook kon voldoen aan de wettelijke voorschriften. Hij bedankte de heer Holtman voor het advies dat hij had uitgebracht bij het opstellen van de ontwerp-statuten. A-sociaal Het agendapunt mededelingen kon worden overgeslagen zodat men direkt overging op de rondvraag. De heer S. de Waard maakte zich zorgen over Texel. Als de TESO zo doorgaat met het vergroten van de capaciteit, dan komt een gedeelte van de overvolle randstad volgens de heer De Waard naar het eiland. Bovendien zullen de tarieven moeten stijgen. Hij verwees naar een uitspraak van minister Drees, die ge zegd had dat het vervoer op de Wad deneilanden afgeremd moest worden. Omdat de gemeente de aanvoer regelt wilde hij tijdens de TESO-vergadering de gemeente vragen tijdig het toerisme te remmen, daar anders „de kip met de gouden eieren geslacht wordt". De heer De Lugt: „De heer De Waard spreekt in het straatje van de TESO". Hij verwees naar de statuten waarin de taak van de TESO omschreven staat. Hierna hield hij een korte beschouwing over het vervoersbeleid in het land en sprak hierbij onder andere van een „a-sociale maatregel van de minister" bij het zwaarder belasten van het ver keer, waarvan vooral de minder draag- krachtigen de dupe worden. De heer De Waard wees er nog op dat als de overheid bepaalt dat er niet meer auto's naar de Waddeneilanden vervoerd mogen worden, de TESO blijft zitten met een investering van 25 miljoen. Vrijwaren De heer J. v. d. Vis Azn hield onder lui de bijval van de zaal een pleidooi voor het vrijwaren van de TESO van „vreemde" invloeden van het vasteland. Hij stelde voor iedereen die een eed af wilde leggen 25 jaar op Texel te zullen blijven wonen een aandeel van 25, te verkopen. Hij vond dat de aandelen die zich nog in de portefeuille bevonden best aan Texelaars verkocht mochten worden, daar velen dit op hoge prijs zouden stellen. De heer De Lugt zei dat men mogelijkheden in deze richting zou onderzoeken. De laatste spreker was de heer Van Loo die vroeg of er al maatregelen op komst waren met betrekking tot het vervoer van explosieve wagens, zoals tankwagens van Shell. De heer De Lugt zei dat men met ingang van 5 juni met aparte schepen deze wagens gaat vervoeren. Hierop sloot de president-commissaris de vergadering, na nogmaals te hebben toegezegd de opmerking van de heer Van der Vis op zijn uitvoerbaarheid te zullen onderzoeken. Over circa zes weken zullen in de veelbesproken wijk 99 te Den Burg twee speelplaatsen voor kinderen zijn aan gelegd. De ene speelplaats, bij de Lieuwstraat, is voor de jongste kinde ren en omvat een zandbak (doorsnee acht meter!), 3 schommelpaarden, klimheuvel, treintje, schommel en pa lenformatie. De andere is geprojecteerd bij de Tjakkerstraat en bestaat uit een trapveld met klauterhut, klimboom en „rots"formatie. Deze week wordt met de aanleg begonnen. De kos ten zullen ƒ1.500,tot ƒ2.000,bedra gen, betrekkelijk weinig omdat veel met eigen krachten kan worden gedaan. Het ontwerp voor de speelplaatsen werd gemaakt door de heer Tj. Mulder, een der buurtbewoners. De financiering is geen probleem, want van de fa. C. H. F. Duin werd een bijdrage van ƒ500, ontvangen en van het architectenbureau Martini te Groningen eveneens. De werkplaats van Duin mag worden ge bruikt voor het maken van de toestel len. De buurt heeft voorts recht op ver goeding van één derde van de kosten in de vorm van een gemeentelijke subsidie en de rest zal door de buurt makkelijk bijeen gebracht kunnen worden. Het bovenstaande werd besloten tij dens de vergadering die de buurtver eniging Wijk 99 maandagavond 15 mei in de Raadskelder hield. Daarbij werd door de heren Van Amstel en Van Hof- ten van het aktiecomité verslag uitge bracht over hetgeen is ondernomen om aandacht te vragen voor de gebreken aan de woningen. Een dezer dagen zul len de bewoners een enquêteformulier krijgen dat gegevens moet opleveren voor een rapport over de situatie waar in de woningen verkeren. Met nadruk werd vermeld dat de gegevens anoniem zullen blijven. Verder werd duidelijk gemaakt dat ieder volkomen vrij is de huurschuld (het aohterstallige bedrag dat is ontstaan door de terugwerkende kracht van de huurverhoging) te beta len. Men hoeft in dat geval dus niet bang te zijn niet meer als solidair te worden beschouwd. Bij monde van de heer F. Blanken werd kritiek geuit op de wijze waarop men bij de aktie te werk was gegaan. Overigens heeft de benadering van het ministerie van volkshuisvesting inmiddels als eerste re sultaat gehad dat enkele deskundigen Venchtynt itintdagi mi vrijdags Bank: Nederl. Middenstandsbank; Coop. Rail fclsenbank; Amro-bank. Postgiro 652. Abonn. prüs ƒ5,00 p. kw. 50 ct incasso; los 25 d Advert. 21 cL per mm. excl. 4°/„ BTW van het ministerie op Texel geweest zijn om de situatie in ogenschouw te ne men. De heer Roest bracht uitvoerig dank aan degenen die zich in het bijzonder hadden ingespannen bij de organisatie van de koninginnedagviering. In de nacht van zaterdag op zondag vloog de groene Taunus 15m van J.J.B. met grote snelheid uit de bocht op de Ruysweg ter hoogte van „Uit en thuis". Twee politiebeambten waren er getui ge van hoe de wagen slipte, door de lucht vloog en toen ondersteboven te recht kwam. De bestuurder mankeerde niets, de andere inzittende had 'n kwet suur aan zijn sleutelbeen. De wagen was total loss. Tijdens de VTielandse gemeenteraads vergadering op vrijdag 12 mei werden door het raadslid Van Eek vragen ge steld over het vliegen boven de broed- koloniën. Op Hemelvaartsdag had hij boven het eiland 3 Duitse en enige Ne derlandse sportvliegtuigen waargeno men. De militaire vliegtuigen houden zich vrij goed aan de overeengekomen route, maar de sportvliegtuigen ver stoorden volgens de spreker de rust in de broedkoloniën Ook fouragerende vogels en zeehonden op het Wad werden gestoord door de machines. De heer Van Eek heeft zich reeds tot de Lan delijke Vereniging tot behoud van de Waddenzee gericht, maar hij vroeg zich af of het niet zinvol zou zijn als ook het gemeentebestuur zou protesteren. De voorzitter, burgemeester Rombout, antwoordde hierop dat binnenkort een overleg zal plaatsvinden tussen Ter schelling, Vlieland, Texel en het minis terie van defensie. De burgemeester zag het niet als taak van het gemeente bestuur om te protesteren tegen het sportvliegen boven de broedplaatsen Misschien kon men via de Rijkslucht vaartdienst iets bereiken. Hij zag hier bij een taak voor de Landelijke Vereni ging tot behoud van de Waddenzee. Wel zegde de burgmeester toe hierover kontakt op te zullen nemen met het gemeentebestuur van Texel. toen de op zichzelf onrendabele bus dienst daarvan nog onderdeel was. Het wagenmuscum van de Vereniging voor Vrienden van het Paard gaat per 1 januari a.s. op in een zelfstandige stichting: de Stichting Agrarisch Mu seum Texel. Uit de naam blijkt al dat het museum een bredere opzet krijgt, dan een verzamelplaats van uitsluitend rijtuigen en direkt aanverwante zaken. Alle gebruiksvoorwerpen uit de Texelse akkerbouw en veeteelt komen voortaan voor expositie in het museum in aan merking al zal het nog wel een tijdje duren voordat dit metterdaad gaat ge beuren, want de museumruimte is mo menteel niet toereikend. Het onderbrengen van het museum in een aparte stichting werd al enkele ja ren door het bestuur van de paarden sportvereniging nagestreefd. Het mu seum vormde nl. een enorme financiële en organisatorische belasting. Dat de exploitatie van het museum over het af gelopen jaar toch een voordelig saldo aangaf was uitsluitend te danken aan het feit dat geen nieuwe aankopen zijn gedaan en dat over een beheerder kon worden beschikt die met een bescheiden salaris genoegen neemt. Een werkelijke uitbouw van het museum zal de vereni ging zich beslist niet kunnen veroorlo ven. En die uitbouw komt vroeg of laat, want niet voor niets heeft de gemeente de voormalige Doopsgezinde kerk in De Waal daarvoor bestemd. Overigens zal de Vereniging voor Vrienden van het Paard nauwe banden met het museum blijven houden. Van de zeven bestuurs leden van de nieuwe stichting komen er vijf uit de vereniging; de andere twee komen respectievelijk van de ge meente en de VVV Texel. Een belang rijk voordeel van de stichtingsvorm is, dat met recht aanspraak gemaakt kan worden op subsidies. Tot dusver kon daarvan geen sprake zijn omdat de sub sidiërende instanties konkludeerden dat de paardensportvereniging (zij het dankzij bijzondere akties, zoals verlo tingen) financieel goed draaide en der halve geen subsidie nodig had. Een si tuatie die vergelijkbaar is met TESO Op de vrijdagavond in hotel „De Lin deboom-Texel" gehouden jaarvergade ring van de Vereniging voor Vrienden van het Paard werd geanimeerd over dit onderwerp gediscussieerd. Niet alle leden waren blij met het afstoten van het door aller inspanning opgebouwde museum, maar het bestuur, bij monde van voorzitter J. C. Roeper, wist duide lijk aan te tonen dat de vereniging zich de luxe van het museum echt niet lan ger kan permitteren. Het voorstel om het museum per 1 januari 1973 tot zelf standige stichting te maken werd ten slotte met één stem tegen aanvaard. De vergadering werd niet bijzonder druk bezocht; er waren minder dan (zie vervolg pagina 2) DERDE LAMMERENMARKT Aangevoerd werden 640 lammeren, de prijs lag tussen ƒ137,50 en ƒ155,3 schapen gingen weg voor ca ƒ220, per stuk. 3 pinken werden verkocht voor prijzen tussen ƒ900,en ƒ1100, De handel was vlot. boerenVo UlTls na|uurwit, k renie®'boerenbruin' '°z/jnenbrood, m\o' ,eïmik, tikker ^aakt! onverbeterlijk bokman/chap

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1972 | | pagina 1