Toeristen stortten hun hart uit TEXELtoerist-enquète: tevredenheid over prijzen en akkommodatie TT EXELtoerist 1972 pagina 7 NI Openbare toiletten meest dringende beboette Chinees-Indische pecialiteiten a*4at* PeKoog I fel.02228-375- Maak van uw hart geen moordkuil "►I* r» -«oWkKer Op Texel gebakken, dus dagelijks vers li Het strand, trekpleister nummer één. Toch valt op het gebied van strandvoorzienin- gen nog veel te verbeteren, zo blijkt uit de TEXELtoerist enquête van 1971. Het eerste gedeelte van de in 1971 ge- luden TEXELtoerist-enquète betrof 26 •agen naar de behoefte van de toeris- n aan evenzoveel voorzieningen. Bij ke vraag kon men aangeven of men behoefte had, of dat in genoemde orziening voldoende dan wel te wei- voorzien was. De toeristen reageer- n vrij gunstig op de situatie op Texel, in 6 voorzieningen vond men dat ze dist gerealiserd moesten worden, ;r 4 voorzieningen sprak men zich t eensgezind uit, van de overige 16 nd men dat er voldoende in voorzien De strandvoorzieningen (papier- inden, strandreiniging, zoetwaterdou- es cn duoches met kleedhokjes) kwa- ;n er het slechtst af. 73% van de gas- i vindt dat er te weinig papierman- n op het strand staan, 68% heeft be- ifte aan meer strandreiniging, 68% zoetwaterdouches en 54% wil dou- es met kleedhokjes. Over het naakt- and sprak men zich niet duidelijk uit. ewel er meer mensen zijn die er geen loefte aan hebben dan mensen die er behoefte aan hebben, is het ver bissen beide groepen dermate in, dat het naaktstrand tot de twij- [evallen kan worden gerekend. evenals bij de Staatsbosbeheer-enquète te verwachten was. Gezien de aard van de enquête zullen meer vakantiegangers dan dagrecranten de vragenlijst terug gestuurd hebben. Ontevreden vakantie gangers zullen er minder zijn dan onte vreden dagrecreanten, daar de eerste groep zich over het algemeen beter over het eiland heeft kunnen informeren. Ook in de groep voorzieningen waaraan geen behoefte is zijn gradaties te zien. Zo steken de sportvoorzieningen vrij ongustig af bij de overige twee. Natuur lijk gaat het om minderheden waarvan de behoeften naar voren komen. Overdekt zeewaterbad Het is echter opvallend dat het totaal oordeel over de sportvoorzieningen voornamelijk bepaald wordt door de duidelijk uitgesproken behoefte die er publieke voorzieningen (crèches, fooncellen in de dorpen, parkeerge- enheid en openbare toiletten) kwa- n er slecht af. Ruim 93% van de toe- en heeft behoefte aan openbare toi- >en. Het feit dat de meeste toeristen of meermalen naar het strand gaan, ook het meeste in de buurt van het ind verblijven, zoals ook uit de en- !te van Staatsbosbeheer bleek, is ui- lard van invloed op dit hoge percen- e, zoals het ook de vraag naar mdvoorziemngen extra hoog heeft n uitvallen. Ten tijde van de enquête iden op Texel alleen openbare toilet- in Oudeschild en 't Horntje. Telefooncellen en ruime meerderheid van de toe- en wil meer telefooncellen in de pen. Hierbij valt op dat de Duitsers minder behoefte hebben om te te- neren dan de Nederlanders. Ver- ïderlijk is dit niet, want telefoneren r Duitsland is een vrij kostbare zaak. creches is geen behoefte. Zowel tsers als Nederlanders vinden dat er parkeerruimte is. Slechts 17% het aantal perkeerterreinen uitge- id willen zien, relatief een zeer klei- ;roep. te genoemde 26 voorzieningen kon- in 5 rubrieken ingedeeld worden: ementen, publieke voorzieningen, 'dvoorzieningen, sportvoorzienin- toeristenvoorzieningen. Bij de twee js genoemde rubrieken, strand- en eke voorzieningen, bleek de meer- eid behoefte te hebben aan uitbrei- van het bestaande pakket. Over de 'ige rubrieken is men in meerder- tevreden. Gunstig t maakt dat het totale oordeel over gunstig uitgevallen is, hetgeen estaurant CAPRI j 0) 25 Heerlijke voordelige maaltijden __Verrukkelijk ijs (7 smaken) Nasi en bami vanaf f4,- 'ORPSSTRAAT 11. DE KOOQ ;l«foon 02228-497 Strandreiniging vooral teer en glas is aan een overdekt zwembad met zee water. Het zijn de Duitsers die hier het meest behoefte aan hebben (67%) want bij de Nederlanders is slechts een min derheid i(40%) te vinden voor zo'n in Nederland betrekkelijk onbekende voor ziening. Tot de twijfelgevallen hoort de behoefte aan speelplaatsen met toestel len. Er wordt de laatste tijd echter ge werkt aan de verwezenlijking van der gelijke recreatiemogelijkheden, zoals het plan Kerckeland. Ook hier zijn de Duitsers die vinden dat er te weinig speelplaatsen zijn (50%; Nederlanders 34%). Betrekkelijk weinig behoefte heeft men aan tennisbanen, de Duitsers iets meer dan de Nederlanders (resp. 27% en 21%). Naar sportvelden en sportevene menten is nauwelijks vraag. Het is moeilijk te bepalen of de toerist geen behoefte aan deze voorzieningen heeft of van mening is dat er reeds voldoende in voorzien is. In vergelijking met an dere uitkomsten van het onderzoek kan men echter wel stellen dat de meerder heid aan deze voorziening geen be hoefte heeft. Dit geldt ook voor binnen sportgelegenheden. Hierbij lijkt het be langrijk onder welke omstandigheden de enquête is ingevuld. Als iemand de vragen beantwoord terwijl het zo warm is dat het moeite kost zijn arm te bewegen om iets op te schrijven, dan zal zijn behoefte aan sport en andere inspannende bezigheden betrekkelijk gering zijn. Zit hij uit verveling de vragen in te vullen terwijl buiten in het troosteloze landschap alles natregent dan zal zijn behoefte aan aktieve re creatie, binnensportevenementen, toneel en concerten groter zijn. De uitkomsten van een enquête naar de behoefte van de toeristen op Texel verschillen in het voor-, hoog- en naseizoen. In het bestek van dit artikel is het niet mogelijk hierop ten aanzien van alle voorzieningen in te gaan maar over het algemeen geldt dat de toeristen in vóór- en naseizoen veel kritischer rea geren dan de mensen in de topperiode. Zij hebben duidelijk een bredere inte resse, komen met aan- en opmerkingen van opbouwende aard en hebben naar verhouding ook in grotere getalen op de enquête gereageerd. De indruk wordt bevestigd dat de verlangens van de mensen in de topperiode niet veel ver der gaan dan een zonnig strand waar je de hele dag kunt liggen bakken. Een uitkomst met frappante verschillen in voor-, hoofd- en naseizoen werd bijv. gegeven op de vraag over het naakt strand. In mei en juni was een ruime meerderheid voor zo'n strandgedeelte; in augustus en september eveneens, maar in de topperiode werd het „geen behoefte aan" onderstreept of werd zelfs helemaal niets ingevuld.. Een niet overtuigend „behoeftebeeld" geven de vragen over rustbanken langs de paden (46% heeft daar behoefte aan) en kin derspelen (gewenst door 28% van de Nederlanders en 43% van de Duitsers). Aan kinderspelen onder leiding wordt steeds meer gedaan. Mogelijk wordt aan de aktiviteiten van recreatieconsulent De Vries (die voor de komende zomer op meer assistentie mag rekenen) te weinig bekendheid gegeven, waaruit de redaktie van TEXELtoerist zijn konklu- sies kan trekken. Resten nog negen voorzieningen, die alle ingedeeld zijn bij de rubrieken „eve nementen" en „toeristische voorzienin gen". De beoordeling van deze rubrie ken is dan ook relatief het gunstigst. Gemiddeld 26% van de toeristen heeft behoefte aan concerten. Minder behoef te heeft men aan openluchtvoorstellin- gen ^Nederland 33%, Duitsland 16%), tienerevenementen (Nederland 19%, Duitsland 12%) en toneelvoorstellingen (Nederland 16%, Duitsland 12%). De concerten zullen onder andere het meest in trek zijn omdat daarbij geen sprake is van een taalbarrière. Het is moeilijk te zeggen waarom de behoefte aan tie nerevenementen zo gering is. Het ar gument dat weinig jeugd naar Texel komt en dat daardoor de behoefte ge ring is, is weinig steekhoudend, gezien de mogelijkheid dat de jeugd wegblijft bij een gebrek aan tienerevenementen. De volwassenen kunnen zich tegen de tienerevenementen uitgesproken hebben omdat ze zich problemen met jongeren op Texel herinnerden. Het zou echter, gezien de snel veranderende opvattin gen omtrent jeugdbeleid zinvol zijn de houding van jonge toeristen (omstreeks 20 jaar) ten opzichte van Texel uitge breider te onderzoeken. Het is mogelijk dat de aanwezige jonge gasten geen be hoefte hebben aan tienerevenementen en tevreden zijn met de bars en dancings en hun plezier voor het overige in de natuur zoeken. De laatste rubriek, „toeristenvoorzie ningen", omvatte het volgende: roulette, kinderherstellingsoorden, natuurpaden, fietsroutes, rustbanken langs de paden en kuurvoorzieningen. Kuurvoorzienin- gen zijn alleen voor veel Duitsers aan- mnmu trekkelijk: 48% was van mening dat er te weinig in voorzien was. Verbazing wekkend is het hoge aantal Nederlan ders dat zegt hieraan behoefte te heb ben: 21%. Hiermee neemt deze voor ziening een belangrijke plaats in op het lijstje waarmee men minderheden een plezier doet bij verwezenlijking. Het minst heeft men behoefte aan roulette, gemiddeld 8%. Ook hierbij is het mogelijk dat een aantal toeristen niet naar Texel komt omdat er niet gegokt kan worden. Het is te verwach ten als men bij een groep toeristen de behoefte onderzoekt naar een voorzie ning die er niet is, dat men dan te ma ken heeft met een groep die aan dat „gebrek" niet zwaar tilt. Anders zouden ze immers niet gekomen zijn! De uitslag van deze vraag zou in Ostende anders geweest zijn. Als men een antwoord wil hebben op de vraag of de doorsnee toe rist (zonder te letten op het gebied waar hij zich bevindt) het zal waarderen wanneer op het natuur-eiland Texel een casino wordt gevestigd, dan zal het on derzoek zich ook buiten Texel moeten uitstrekken (gezien de onmogelijkheid van zo'n onderzoek lijkt het nog het beste de Texelaars zelf te vragen of ze vóór de vestiging van een gokcentrum zijn Red.). Kinderherstelingsoorden, een mogelijkheid voor kinderen om bij te komen van de drukte in de grote stad, zijn volgens 21% van zowel Duit sers als Nederlanders nodig. Na tuurpaden zijn er voldoende, vindt 74% van de Nederlandse toeristen, de Duit sers zijn hiervan nog meer overtuigd: 85%. Bij de fietsroutes is de verdeling ongeveer hetzelfde: 30% Nederlanders en 15% Duitsers hebben hieraan be hoefte. Het zijn dus vooral de strandvoorzie ningen waaraan de behoefte in het hoogseizoen van 1971, naast openbare toiletten, telefooncellen en een over- dèkt zeewaterzwembad, het grootst was. Daarna komen, volgens de ondervraag de toeristen de volgende voorzieningen het meest voor realisatie in aanmerking: kinderspelen onder leiding, naaktstrand, speelplaats met toestellen, rustbanken langs de paden. Het oordeel van Duitsers verschilt niet veel van dat van de Nederlanders. 33,7% van de Nederlanders antwoordde overwegend negatief op de gesteld vra gen, bij de Duitsers was dit 36%. Prijzen niet te hoog Het tweede gedeelte van het onder zoek behelsde een aantal vragen naar de mening van de toerist over bediening, kwaliteit van de maaltijden, akkommo datie en prijzen. Het aantal mensen dat deze vragen beantwoordde verschilt per vraag sterk. De uitkomsten zijn geen van alle opzienbarend, zij het dan dat het oordeel van de toeristen over de prijzen minder negatief uitvalt dan ver wacht was. Over het algemeen beant woordden veel meer Duitsers dan Ne derlanders de vragen. Men is zonder meer tevreden over de bediening in de café's en de winkels. 71% van zowel Duitsers als Nederlan ders vindt de bediening goed of uitste kend. Opvallend veel Nederlanders vin den het uitstekend, de Duitsers spreken zich <L>ij alle antwoorden) gematigder uit. De kwaliteit van de maaltijden wordt lager beoordeeld. Het verschil is echter niet al te groot: 30% bij de Ne derlanders en 27% bij de Duitsers vindt de maaltijden slecht, matig of redelijk. Omdat de meesten de prijzen van de consumpties, waarbij ook eenvoudige maaltijden gerekend zullen zijn, redelijk vinden, ligt het totaal-oordeel nogal in het midden. De toeristen zijn niet on tevreden en evenmin erg enthousiast. Volgens de voorlopige resultaten van het recreatieonderzoek van Staatsbos beheer zijn ongeveer 20% van de va kantiegangers uit Duitsland afkomstig. Zij vormen dus een minderheid. Hun oordeel over de akkommodatie en de prijzen van de hotels en pensions is ech ter duidelijk ongunstiger dan dat van de Nederlanders. 80% van de Neder landers is tevreden over de akkommo datie, 87% over de prijzen. Bij de Duit sers is dit 63% resp. 69%, aanmerkelijk minder dus. Opvallend groot is de groep Duitsers die de hotelakkommodatie zonder meer als slecht kwalificeert: 8,7%. TEXELtoerist hield in het vorige seizoen een enquête onder het mot to: stort uw hart uit. Velen gaven gehoor aan de oproep om het for mulier in te vullen en op te sturen. Naast het geven van antwoorden op vragen van statistische aard werd ook gelegenheid geboden tot het maken van op- en aanmerkin gen, desnoods in een begeleidende brief. Bijgaand artikel geeft een in druk van de statistische uitkomsten. In een volgende TEXELtoerist pu bliceren wij een bloemlezing van aan- en opmerkingen. Prettig om te weten is ongetwijfeld dat de plaat selijke overheid de enquêteresulta ten al ter harte heeft genomen. Zo is inmiddels een openbaar tollet (de meest dringende behoef tel) ge bouwd in Den Burg en is het cultu rele tour-in"-programma aangepast aan de uit de enquête gebleken wensen. Het feit dat TEXELtoerist dit jaar geen enquête houdt bete kent niet dat de mogelijkheid tot het maken van op- of aanmerkingen ten aanzien van toeristische voorzienin gen is gesloten. Ook nu geldt, maak van uw hart geen moordkuil. Wie aanmerkingen, opmerkingen, ideeën en initiatieven bekend wil maken, kan schrijven naar TEXELtoerist, Postbus 11Den Burg. Ook de bungalow- en huisjesakkom- modatie is volgens de Duitsers minder dan volgens de Nederlanders. De Neder landers vinden de akkommodatie goed of uitstekend (79%) en de prijzen van zeer laag tot redelijk (63%). Bij de Duit sers zijn deze getallen 71% en 66%. De Nederlanders zijn iets minder tevreden over de prijzen. Over de campings zijn beide nationa- leititen het met elkaar eens. Er is een groot verschil tussen de beoordeling van de akkommodatie en de prijzen: over de prijzen is men tevreden (Ned. 72%, Dts. 75%) over de akkommodatie niet (Ned. 57%, Dts. 55%). Tot slot sprak men zich uit over de prijzen van de levensmiddelen: 54% van de Nederlanders en 63% van de Duit sers zijn tevreden over de prijzen. Voor al bij de Nederlanders vindt een grote groep de prijzen te hoog (33%) of zelfs veel te hoog 1(113%). De totaalindruk van het onderzoek is dat de toeristen die de enquête in vulden tevreden zijn over het eiland zoals het in het seizoen van 1971 was. Ze hebben echter aanmerkingen en op sommige punten zelfs veel kritiek. De publieke voorzieningen en de strandrei niging behoeven, evenals de akkommo datie van de kampeerterreinen, nadere aandacht van de overheid. Over het treffen van speciale voorzieningen voor de toeristen valt naar aanleiding van het onderzoek weinig te zeggen: geble ken is slechts waaraan de toeristen in meerderheid weinig of geen behoefte hebben. tijgerbrood, Buml krenten9;k°erenDruin' 1444. ro^jnenbrood, stokbrood ^snzaadbrood, boereriro natuurwit, k rem»® b°erenbruin, ïf.fTTTiti vj\oe' ;trnik, broob' rOn, zo 0^e onverbeterlijk bokman/chap

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1972 | | pagina 11