AGENDA O HET GEHEIM Joolse weefster demonstreert in 't Swarte Schaep Reaktie op een Texels bedrijf in 1971 FILMNIEUWS Geslaagd jj feuilleton van Tom Lodewijk 'rubriek voor LANDBOUW en VEETEELT I wccuc uidu i cAcibc isuurdru vnjudg juii iv/t. Na de succesvolle expositie van 'exels werk van Toon de Haas in „'t «arte Schaep" is nu een tentoonstel- jng van een Poolse weefster, mevrouw anka Czajkowska, te zien. Zjj maakt eel uit van de coöperatie „Cepelia" in Warschau. Regelmatig bezoekt zij lan en in Europa (Nederland, Denemar- en, Engeland) waar ze tentoonstellin gen van Poolse weefkunst begeleidt. In 'olen is het haar taak uit de diverse ntwerpen van andere coöperaties be- jngrijke of nieuwe tendensen te ont- ekken en in haar eigen coöperatie toe- asbaar te maken. Op deze manier ver reeg zij een goed overzicht van de naak en gebruiken die de verschillen de technieken en dessins bepalen. In gebroken Engels begeleidt zij de xpositie. De motieven en gebruikte leuren hebben veel te maken met de ude volkskunst en verschillende met de reek waar de artiesten vandaan ko- ien, hetgeen door haar uitgelegd wordt, ver politiek wordt niet gepraat, want anka Czajkowska beperkt zich tot de jbelins en kelims. Ook over het funk- oneren van coöperaties wil ze niet veel ►slaten. De coöperatie „Cepelia", voor unst en arbeid, heeft 90 leden, waar- an 10 zich met gobelins en kelims be- ghouden. Mevrouw Czajkowska on- erhoudt niet alleen kontakten met an- ere coöperaties, ze is ook ontwerpster i weefster. Biënnale Omdat ze ontwerpster is en door haar erk beter op de hoogte dan vele colle ga's, mocht ze de laatste maal niet mee- oen op het jaarlijkse concours, dat ordt gehouden om de stand van zaken i de kunst te beoordelen en de kunste aars te stimuleren. Wel deed ze de iatste maal mee met de twee-jaarlijkse oolse Biennale (alleen toegankelijk oor Poolse artiesten) waar ze een me- aille won. De selektie om als artiest legelaten te worden tot een coöperatie streng. Een commissie beoordeelt chmek en smaak; afwijzing betekent inder meer dat de sollicitant ander erk moet zoeken. Hanka Czajkowska erd toegelaten maar hierbij zal een rote rol gespeeld hebben dat zij les reeg van Eleonora Plutinska, een deT ootste Poolse kunstenaressen. „Vrij- el alle Poolse weefkunst komt uit haar elier", aldus mevrouw Czajkowska, Ge hiermee wil onderstrepen hoe be ugrijk haar leermeesteres in Polen ordt geacht. De expositie in ,,'t Swarte Schaep" is n verzameling gobelins en kelims die een beeld moeten geven van Poolse eefkunst. Het is de commerciële kant an deze kunst. Het beroemde abstrakte erk dat de laatste jaren uit de ateliers Van Poolse artiesten komt, een ware re- olutie op dit gebied, is helaas niet ver- genwoordigd. Men waakt nauwgezet Dor smaakbederf door popularisatie. aarom wordt ook al het werk, dat in het buitenland geëxposeerd wordt, reng geselekteerd. De weefkunst is ge- ondvest op eeuwenoude motieven en ibruiken. Langzaam probeert men het ide vakmanschap en oude technieken kombineren met modernere opvattin gen Dat dit niet altijd lukt blijkt, aldus evrouw Czajkowska, wel uit de enor- e hoeveelheid wanprodukten die soms oor beroemde artiesten wordt afgele erd. Ze vergelijkt het met de vele kit- herige molentjes en klompen die vol- ms haar de volkskunst in Nederland ltsieren. Commercie Men heeft wel bereikt dat vrijwel veral in Polen de wol handgeweven ordt. De speciale wol, die vooral voor e kelims ruw moet zijn (vergelijkbaar iet Texelse wol), kan op vele manieren, tegenwoordig ook met verschillende materialen, verwerkt worden tot een voudige motieven of rijkgeschakeerde kleurenkombinaties. De verzameling in ,,'t Swarte Schaep" is inderdaad tame lijk commercieel. Er zitten nauwelijks opvallende modellen tussen, het werk is fraai en vaktechnisch vrijwel perfekt maar de enorme hoeveelheid kleden en kleedjes lijkt erg op de verkoop gericht. Overigens zijn de prijzen opvallend laag gehouden. De kelims, die minder werk dan de gobelins vergen, zijn meestal beneden de ƒ100,De gobelins zijn vaak duurder. De prijs wordt per m2 berekend. Gedurende de expositie geeft Hanka Czajkowska, in klederdacht, regelma tig demonstraties op het weefgetouw. Tegelijkertijd, als aardig kontrast, laat Loes Witte in Texels kostuum zien hoe een spinnewiel werkt. „Zij dachten slechts aan vrouwen" heet de film die vrijdag- en maandag avond in het City theater draait en die de belevenissen van twee detectives als onderwerp heeft. Het tweetal exploi teert een detectivebureau. De komst van een fraaie secretaresse is het begin van een reeks verwikkelmgen. Een rijke industrieel voelt zich bedreigd door zijn ex-vrouw en haar vriend; hij geeft het detectivebureau opdracht een aanslag op zijn leven te voorkomen. De man komt om, maar op een andere wijze dan hij had gevreesd. In de hoofdrollen Walter Rilla en Crissie Malberg. Zwart wit. Toegang boven 14 jaar. Zaterdag-, zondag- en dinsdagavond een amusante rolprent met de onsterfe lijke Louis de Funès in de hoofdrol: „Wie een kuil graaft voor een ander". Brisbard, de succesvolle toneelschrijver komt op het idee een thriller te produ ceren waarbij hij komt te staan voor de vraag: hoe ontdoe ik me van het lijk van de vermoorde chanteur. Het merk waardige toeval wil dat Brisbard in de zelfde situatie komt te verkeren als de hoofdfiguur in zijn toneelstuk. Bij de pogingen zich van het lijk te ontdoen doen zich even komische als merkwaar dige complicaties voor. In kleur. Alle leeftijden. Voor de nachtvoorstelling van zater dagavond (11 uur) koos men „Gimme Shelter", een „direkt-cinema" reportage van een massaal muzikaal gebeuren in Californië. In kleur. Alle leeftijden. Zondagmiddag drie uur „Tarzans avonturen". Harry Holt wil trachten zijn vroegere vriendin Jane Parker die met Tarzan ergens op de Mutia hoog vlakte leeft te bewegen terug te keren naar de beschaafde wereld. Tevens gaat het om het vinden van een olifanten kerkhof waar kostbaar ivoor voor het oprapen ligt. Door toedoen van Tarzan mislukt het plan. Tarzan wordt door een kogel geveld maar is niet dood. Na door de apen te zijn verzorgd keert hij terug om Jane te redden en om met Harry Holt en zijn vriend af te rekenen. In de hoofdrollen Johnny Weismuller en Mau reen O'Sullivan. Zwart-wit, Alle leef tijden. Met een opmerkelijke cijferlijst (ge- mideld negen), slaagde vorige week on ze plaatsgenoot de heer J. Chattellon, in Den Haag voor het Staatsexamen H.A.V.O. De heer Chattellon volgde schriftelijke lessen van de Leidse On derwijs Instellingen. Donderdag 20 juli De Cocksdorp, sportveld SVC, 20.00 uur, voetbalwedstrijd gasten Texelaars. Den Hoorn, sportveld ZDH, 19.30 uur, voetbalwedstrijd gasten Texelaars. Den Burg, Ned. Herv. kerk, 19.30 uur, interkerkelijke zangdienst. Den Burg, sportveld S.V. Texel, 20.00 uur, spuitvoetbalwedstrijd. Den Burg, City theater, 20.00 uur, „Diamonds are forever". Den Burg, Sarasani, „grootst mogelijke verrassing". Vrijdag 21 juli Den Hoorn, speelplaats Jan Drijver- school, 10.00 uur, kinderspelen 6-14 jaar. Den Hoorn, strand, 14.00 uur, strand- spelen 6-14 jaar. Oosterend, muzieknis, 20.00 uur, volks zang m.m.v. „Excelsior". Den Burg, City theater, 20.00 uur, „Zij dachten slechts aan yrouwen". Den Burg, Sarasani, Focus. Zaterdag 22 juli Den Burg, speelweide Emmalaan, 10 00 uur, concours hippique. Oosterend, Blazerstraat, 14.00 uur, rom- meltjesmarkt. Oudeschild, terein rond de molen, 10.00 uur, kunstmarkt. Den Burg, terrein S.V. Texel, 13.30 uur, kaats wedstrij den. Den Burg, City theater, 20.00 uur, „Wie een kuil graaft voor een ander". Den Burg, City theater, 23.00 uur, „Gimme Shelter". Zondag 23 juli De Cocksdorp, N. H. kerk, 19.30 uur, interkerkelijke zangdienst. Den Burg, City theater, 15.00 uut, „Tarzans avonturen". Den Burg, City theater, 20.00 uur, „Wie een kuil graaft voor een ander". Maandag 24 juli De Waal, dorpshuis, 14.00 uur, kinder spelen 6-14 jaar, bij mooi weer bij paal 12 (Jan Ayeslag). Den Burg, City theater, 20.00 uur, „Zij dachten slechts aan vrouwen". Dinsdag 25 juli De Koog, speelweide Boodtlaan, 10.00 uur, kinderspelen 6-14 jaar. De Koog, Badweg, 14.00 uur, strandspe- len 6-14 jaar. De Koog, speelweide Boodtlaan, 19.00 uur volleyballen boven 16 jaar. Den Hoorn, sportveld ZDH, 19.30 uur, voetbalwedstrijd Nederlanders^Duit- sers. Den Burg, hotel „De Lindeboom-Texel", 20.00 uur bridgedrive. Den Burg, City theater, 20.00 uur, „Wie een kuil graaft voor een ander". Expositieruimte raadhuis Den Burg, tot en met 28 juli Wilfried Voet met landschappen etsen, droge naald en houtsnede) en Weren Nauta met foto's. Openingstij den: iedere werkdag 9 - 12 en 2-5 uur en woensdagavond 8 - 9.30 uur. Voor Gehoorapparatenservice op Texel ELECTROHUIS te blijven en zich in te spannen voor al les en nog wat. Maar de verandering moest wèl een definitieve verbetering zijn. Martha had niet gereageerd, maar dat bewees alleen maar dat alle mogelijkhe den wijd open waren. De gestadige drop holde de hardste steen en zo'n harde steen was Martha van Vloten niet. En als de kogel door de kerk was, nu dan was Emiel van Maeseyck een man in bonus en kon het goede leven begin nen. Misschien een ander leven dat Mar tha verwachtte, maar dan had ze beter moeten uitkijken. Overleg en vlijt maakt huizen tot kas telen, dacht mijnheer Emiel, en bouwde al voortwandelend, verder aan zijn luchtkasteel. HOOFDSTUK XI Open kaart. Freek Doks kreeg een raar gevoel in zijn maag toen hij, vol verwachting aan- tuffend met zijn Lelijk Eendje, bij de bushalte een rode sportwagen zag staan en een hem maar al te bekende figuur daar vlot in zag wippen. Hij herkende de sportwagen, want die was hier in de stad een veel geziene verschijning. En de jonge heer Ossewey- er had hij ook al meer dan eens gezien, bij de behandeling van diverse ver keersovertredingen voor de kadi. Er had een voorwaardelijke intrekking van zijn rijbewijs boven zijn hoofd gehangen en dat had de jonkman wel een beetje voorzichtiger gemaakt, want wat moest hij zonder die sportwagen, die hem zijn image als playboy gaf? Zozo, dacht Freek, dus José van Vlo ten laat zich liften door mijnheer Osse- weyer? Maar direkt begreep hij dat hij onbillijk was. Waarom zou ze niet.... Galerie ,,'t Swarte Schaep" Den Burg, Kogerstraat 100, tot en met 28 juli, Hanka Czajkowska, Poolse weefster met gobelins, kelims en weef demonstratie. Openingstijden: ie dere dag 10.00 - 21.00 uur en zondags 14.00 - 18.00 uur. Iedere vrijdagavond Oosterend, „De Bijenkorf", 19.30 uur, bijeenkomst modelbouwclub. Iedere maandagavond De Koog, R.K. kerk, 20.30 uur, dia avond, mevr. A. Tiessen over Texel. Den Burg, gebouw Groene Kruis, 20.00 - 21.30 uur openstelling informatiecen trum en middelendepot NVSH. De Cocksdorp, N.H. kerk, 20.00 uur, dia voorstelling over Texel. Ook nu is weer duidelijk gebleken, dat het „financiële" verhaal van een be drijf uit de eigen omgeving grote be langstelling heeft. Dit artikel is goed en zoals ons blijkt ook .kritisch" gelezen. Vooral om dat laatste zijn we blij. We rekenen er niet op en zouden dat ook niet waarderen als alles wat we schrij ven als „zoete koek" wordt aangenomen. Vóór of achter de komma In bedoeld artikel werd verteld, dat op dit bedrijf na aftrek van alle kos ten (incl. eigen arbeid) een bedrag over bleef dat met vijf cijfers moet worden geschreven. Gevraagd werd of ook de cijfers achter de komma meetelden. Ik geloof, dat de meeste lezers wel zullen begrepen hebben, dat hier sprake was van cijfers vóór de komma. We willen nog wel eens duidelijk stel len, dat beslist geen sprake is van een overdreven hoog arbeidsinkomen. Als vergoeding voor de eigen arbeid was een bedrag van ƒ18.000,ingerekend. De aanduiding: een bedrag, dat met vijf cijfers wordt geschreven houdt in, dat het netto-overschot in ieder geval ƒ10.000,bedraagt. Het arbeidsinko men op dit bedrijf was dus in ieder ge val de som van ƒ18.000,plus ƒ10.000,of minstens ƒ28.000,Nog maals, we vinden dit zeker niet overdre ven als we in aanmerking nemen, dat op een boerenbedrijf sprake is van sterk wisselende inkomens en we daarbij be denken, dat 1971 voor de veehouder een goed jaar is geweest. Vcehouderij-akkerbouw Enkele akkerbouwers hadden zich „gestoten" aan de vergelijking van de bruto-opbrengst van de graslandsector en de bouwlandsector. In dit artikel werd verteld, dat die bruto-opbrengst per ha voor het grasland ƒ3.800,was en voor het bouwland ƒ2.000,Enkele dagen na het schrijven van dit artikel kregen we inzage van een andere be drijfseconomische boekhouding, waar de bruto-opbrengst van het grasland en van de akkerbouw nog meer verschilde. De lezers, die mij hierover „aanvie len" namen wel aan, dat de verhouding tussen de bruto-opbrengst van het gras land en het bouwland op veel bedrijven inderdaad zo zou liggen. Ze waren ech ter van mening, dat daarnaast ook de kosten van beide sectoren moesten wor den vermeld. Het lijkt ons goed er op te wijzen, dat vooral op bedrijven, waar de akkerbouw een ondergeschikte plaats inneemt de aan de akkerbouw toe te rekenen kos ten vrij hoog zijn. In dit geval moet er nl. al een flink gedeelte van de op brengst worden betaald voor loonwerk. Op het bedrijf in kwestie bleef van de opbrengst van het bouwland na aftrek en waarom wel met hèm? Natuurlijk kende hij haar ook, misschien beter dan hij, Freek. Kende hij José? Nee, en dat griefde hem diep. Want de begeerte haar beter te leren kennen, had stevig in hem postgevat. Met andere woorden: Freek Doks was zwaar verliefd op de jongedame, die met zoveel ijver repe teerde voor de rol van Lady Jane. Niet ieder schot is een eendvogel, dacht Freek, daarom niet getreurd. Maar toen hij een week later over de Markt liep op weg naar zijn auto, zag hij weer de rode sportwagen wachten en liep hij bijna José tegen 't lijf, die haastig op weg was naar de halte. „Rijdt u mee?" riep hij, „ik ga net de auto halen". „Nee" zei ze en lachte vriendelijk „er staat al iemand op me te wachten". Knarsetandend zag Freek hoe de sportwagen langzaam opreed, en José instapte. Tja, dat was iets anders dan zomaar een lift, dat was een af spraak! En met die opschepper van Osseweyer! Mooi heer, dacht Freek ver bitterd. Nou, als ze dat soort heren pre fereerde, kon ze van hèm opvliegen! Het was de gewone ogenblikkelijke reaktie van een verliefd hart, die even onverbiddelijk gevolgd werd door ande re gedachten. Freek werd er zich van bewust, dat José toch niet zo maar een meisje was. Moest hij de strijd opge ven7 Moest hij nu zo maar opzij gaan voor die knul met zijn lefkar? Enne. was José zich bewust van de reputatie van dat heerschap, dacht ze wel om haar eigen reputatie? Freek was er niet erg bij in gedachten die avond, toen hij in Merendorp de bloemsierkunst-tentoonstelling in het Groene Kruisgebouw (de zaal van de Bonte Koe was nog niet op orde) moest verslaan, en het toeval wilde dat hij een VOETBAL INDELINGEN SEIZOEN 1972 - 1973 KNVB 4e klasse B: BKC, Flevo, Grasshoppers, Hollandia T, Ilpendam, MFC, RKWS, SC Spirit, Succes, Texel, De Valken en WW. KNVB afd. N.H. 3e klasse A: Apollo '68, Cocksdorp, Con Zelo, DESS, DWOW, Koedijk, De Koog, Westzaan, Wieringerwaard, WSW en Zuidermeer. KNVB afd. N.H. 3e klasse B: Callantoog, Dirkshorn, GSV, Kreiler- oord, Meervogels Z, Oosterend, Ouden dijk, Sporting S, Strandvogels, VADA en Zaanse Boys KNVB afd. N.H. 3e klasse C: RKEDO, Schellinkhout, Sint Boys, SSV, Texelse Boys, Uitgeest, Vesdo, WBSV, Winke, Wiron en ZDH. van zaaizaad, bemestingskosten en loon werk een bedrag van ƒ1.100,per ha over. Dit bedrag van ƒ1.100,moet nog worden verminderd met de overige kos ten als vergoeding eigen werktuigen, eigen arbeid en de pachtprijs. Het zal duidelijk zijn, dat in deze gevallen het bedrag, dat uiteindelijk als zuivere winst overblijft niet groot is. Ter voorkoming van misverstand wil len we wel opmerken, dat op akker- bouwbedrijven, waar men streeft naar een intensief bouwplan met een hoog percentage suikerbieten en pootaard- appelen de bruto-opbrengst per ha be langrijk hoger ligt. De leefbaarehid Enkele lezers waren verder van me ning, dat ik bij de vergelijking veehou- derij-akkerbouw ook vergeten had te denken aan de leefbaarheid van dit be drijf. Zoals we al diverse malen hebben bemerkt vindt een groot gedeelte van de agrariërs een eenmansbedrijf met 30 of meer melkkoeien met daarnaast ook nog een aantal schapen geen „leefbaar" bedrijf. Dit houdt men beslist niet vol tot de AO W-leef tijd. Ook wij denken hier niet licht over. Toch ben ik er van overtuigd, dat we ook in ons gebied op dit moment een aantal veehouders hebben, die er be slist niet tegen op zien om een dergelijk bedrijf te runnen. Een groot gedeelte van de veehouders onderschat de moge lijkheden, die moderne bedrijfsgebou wen bieden. Bij een goede verkaveling van de grond en een goede inrichting van de bedrijfsgebouwen is de dagelijk se arbeid op een bedrijf met 30 - 40 melkkoeien jarenlang vol te houden. Als het grootste bezwaar is er dan de gebondenheid. De onmogelijkheid om er eens enkele dagen uit te breken of zelfs om ziek te worden. In een gesprek over dit bedrijf met een Texelse veehouder, die samen met een werknemer 60-70 melkkoeien verzorgt merkte deze op, dat hij zijn omstandigheden verre ver kiest boven die van de man op het be sproken bedrijf, ook al zou zijn inko men dan enkele duizenden guldens la ger liggen. De vrije weekends waren hem dat duidelijk waard. Helaas, bieden maar heel weinig Texelse bedrijven de mogelijkheid om een aantal koeien te melken, dat het aantrekken van een werknemer moge lijk maakt. Daarvoor zijn de meeste be drijven te klein. De oplossing kan in dit geval alleen worden gevonden door sa menwerking van bedrijven, die elk op zich te klein zijn om een werknemer aan te trekken. Jammer genoeg komt deze samenwerking nog steeds niet op gang. Blijkbaar is de „nood" daarvoor nog niet groot genoeg. ander man met een grief ontmoette, te weten de heer Kossen. Opeens schoot Freek te binnen dat hij nog nooit had gehoord, waarom kossen zo opeens bij Concordia weg was. Hij kende Geert van allerlei gelegenheden waarbij deze een organiserende of lei dende rol had gespeeld en terwijl ze sa men een kopje koffie dronken zei Freek achteloos „hoe kwam u nou opeens zo gauw weg bij Concordia?" „Hoe minder je daarvan praat, hoe liever het me is", zei Geert somber. „En straks staat er weer zoiets moois in de krant". Freek ontdekte dat Kossen een hele boel op zijn lever had, en eigenlijk mets liever zou doen dan eens goed roskam men, maar gedreven werd door angst voor „de man van de krant". „Luister es meneer Kossen", zei Freek „alles wat ik hoor komt niet in de krant, en als iemand mij iets vertelt en het mag niet in de krant, dan komt het er ook niet in". „Eerewoord". „Wat heb je d'r dan an al vertel ik het je?" „Mischien hebt u er wat aan", waag de Freek „een mens wil wel es praten, niet?" „Dan toch niet hier" zei Geert „ieder een staat met z'n oren te flapperen in dit dorp. Kom dan maar mee naar huis". Zuster Anna zat op de naaikrans en Geert en Freek hadden het huis voor zichzelf. Een paar handige vragen van Freek brachten Kossen op z'n praat stoel en toen, als een stortvloed, barstte alle verdriet, spijt, ergenis en wantrou wen los. Geert kende Freek wel, hij mocht die jongen wel, geloofde dat hij een eerlijke vent was. (wordt vervolgd) llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll kSSllMillllllllllllllllllilllllJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllllilllllllllllllllltlllllJIliUUttHIlUUIIIIIIIlllfllllllUIHHIlllllllUlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll 14. „Ik ben nog niet zo oud", beleed ijnheer Emiel, „dat ik m'n hele leven irder zo wil leven, maai ik ben ook et op zoek naar een vrouw. Daar moet tegenaan lopen. Een vrouw die het ven kent, niet te jong maar ook nog et oud", hij pauzeerde even en keek omeng naar buiten, „nou en dan sa- en in een aardig huisje, in een mooie reek, genieten van het leven. Gewoon ptemeren, es uitgaan, es wat in je in doen.daar kan ik echt wel es ar verlangen. Maar zoals ik zeg, daar n er twee voor nodig". ^Nog een kopje koffie?" vroeg Martha ktvol en ze wist dat ze niet behoefde vragen, want mijnheer Emiel was, zo- 5 hij zelf bekende, een „leut". In haar propere keukentje had ze en tijd om na te denken. Zat mijnheer Emiel maar zo een beet- nardop te denken ofhad hij er n bedoeling mee? Zou hij't Was eens heel wat anders, opnieuw be- toen, heerlijk rustig buiten, ze hield van de bossen en de hei, en ze kon -r eigenlijk nooit weg, één week in 't ar deed ze de tent op slot, dat was al- h j es lekker doen waar je zin nad en wat je nooit had gekund. Kïaarmet mijnheer Emiel? r~' En terwijl ze de koffie inschonk, nam ze een besluit. Ze had hem er nooit zo op aangekeken. Ze zou de boot afhouden en hem eens scherp observeren, niet al leen als een goeie kennis die af en toe koffie kwam drinken, maar als een man ja, als een echtgenoot. Niet over één nacht ijs! En toen ze de koffie binnenbracht, be gon ze over De Bonte Koe, waar nu de „toneelzaal" werd gemoderniseerd. Toen mijnheer Emiel een kwartiertje later naar huis wandelde, droeg zijn gezicht een vergenoegde uitdrukking. Het zaad was gezaaid. Hij wist dat Martha van Vloten er warmpjes bijzat. Hij wist dat ze maar één dochter had, en José zou heus haar leven lang niet bij moeder blijven. Die trouwde wel, vandaag of morgen. Hij verdacht Geert Kossen ervan, ook een oogje op Martha te hebben, maar die had hij effectief de laan uitgewerkt. En zonder moeite. Geert bleef wel weg uit zichzelf. Nog een paar duwtjes en Geert Kossen was helemaal uitgeran geerd, en dan werd hij een ouwe knor repot die nergens meer een vinger in de pap had, inplaats van de man waar om alles in Merendorp draaide. Nee, mijnheer Emiel had helemaal geen puf om zijn hele leven in dit gat Omlrr mluMii- >un f.vnniiurrii

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1972 | | pagina 5