(yroen ^^wartsjexels in het harL,
Vincent en Bert maakten kennis Telefonie met Vasteland
met de Eierlandse gronden
via straalzenders
de Texelaars hebben we nog
Cf?
geen goede image
n methéle
^vV>*kker'
Ujna moed verloren na halve
nacht wachten op redding
Tessel Forever
demonstreerde
in Den Burg
'nctagje-d'ruit?
brood-nodig!
i:.
Op Texei gebakken
dus dagelijks vers
Mi
Hf' -
Joede afloop van
ngstig avontuur
'AKANTIESTEMMING
IDAG 1 AUGUSTUS 1972
85e JAARGANG No. 8695
ave N.V. v.b. Langevcld De RooU
bus 11 Den Burg, Texel - Tel. 2741
Harry de Graaf, Kecsomlaan 43, Deo
jel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
VerschijnHlnaHoga mi vrijdags
Bank: Neder). Middenstandsbank; Coop. Rai
fcisenbank; Amro-bank. Postgiro 652. A boon,
prijs ƒ5,00 p. kw. 50 ct incasso; los 25 CL
Advert. 21 ct. per mm. exd. 4*/» BTW
werd er inmiddels niet beter op, want
enkele hoge golven hadden het bootje
opnieuw gegrepen en hadden bet doen
omslaan. Daarbij had Bert moeten los
laten, zodat hij nu vrij ronddreef en hij
zich realiseerde dat bij nog minder op
viel dan samen met de boot. En wat
zouden zijn redders denken als ze de
verlaten boot zouden vinden? Met schrik
realiseerde Bert zich," dat ze de zoek-
aktie dan wellicht zouden staken....
Moeilijke ogenblikken maakte hij door
toen hij de reddingboot op een afstand
van ongeveer honderd meter tot drie
keer toe voorbij zag varen zonder dat
de opvarenden hem opmerkten. Daar
entegen kon hij de mensen op de boot
duidelijk zien en een hunner, Martin de
Ridder, zélfs herkennen. Maar eindelijk
werd aan boord van de „Mr. Adriaan
de Bruine" het geschreeuw van Bert
vernomen en kon hij weinige ogenblik
ken later aan boord worden gehesen. Hij
kon daar ook Vincent Schimmer begroe
ten, die als gids met de reddingboot was
meegevaren.
Met een paar slokken rum en warme
dekens was de kou snel verdreven. De
jongens waren weer (bijna) helemaal in
vorm toen ze ten huize van het hoofd
van de kustwacht, de heer Postma, de
rest van de nacht en de helft van de
volgende dag badden geslapen. Meer
dan wat spierstijfheid en schrijnplekken
op de 'huid hebben ze van hun avontuur
niet overgehouden.
Als alles volgens plan verloopt, zullen
morgen in Den Helder en te Den Burg
straalzenders van de PTT in gebruik
worden gesteld ter tijdelijke vervanging
van de momenteel zeer onbetrouwbare
telefoonkabels. Via elke straalzender
kunnen tegelijkertijd 45 gesprekken
worden gevoerd. Gisteren is een 40 me
ter lange zendmast in Den Helder op
gericht; een soortgelijke mast is van
daag in Den Burg verrezen, op de bin
nenplaats van de telefooncentrale aan
de Waalderstraat. De capaciteit van 45
gesprekken is gelijk aan die van de be
staande kabels. Zoals bekend ontstaan
aan de kabels herhaaldelijk mankemen
ten als gevolg van de dijkverhogings-
werken in Den Helder. Door het inzet
ten van de straalzenders heeft de PTT
gelegenheid de kabelverbindingen be
hoorlijk te herstellen.
Het plaatsen van straalzenders is ove
rigens slechts één der noodmaatregelen,
die de PTT heeft genomen om 'het tele
foonverkeer op Texel te verbeteren.
Reeds is begonnen met uitbreiding van
internationale lijnen van vijf tot zeven.
In 1974 zal het aantal lijnen, dat via
vier centrales loopt, zijn opgevoerd tot
veertien. Daartoe zal nieuwe apparatuur
moeten worden geïnstalleerd op Texel,
in Den Helder, Alkmaar en Amsterdam.
Deze apparatuur is niet alleen kostbaar,
ook de levertijden belopen ongeveer
twee jaar. Vooral daarom ds de capaci
teitsvergroting lange tijd opgehouden.
Het bovenstaande werd ons verteld
door de heer A. P. de Groot, namens de
direktie van het telefoondisitriikt Haar
lem en als reaktie op het artikel, dat wij
in de krant van vrijdag aan de telefoon
moeilijkheden weidden. De uitbreiding
van de internationale lijnen betekent
een ontlasting voor bet Texelse net,
want eriworden in deze tijd van het jaar
veel telefoongesprekken met Duitsland
gevoerd.
Meer lijnen
Een verbetering, die vooral het tele
foonverkeer tussen de Texelse dorpen
ten goede zal komen, ds de opvoering
van het aantal inkomende lijnen van de
knooppuntcentrale Den Burg van 139
tot 176, een capaciteitsvergroting van
26%. Dit zal binnenkort gebeuren, maar
het betreft een tijdelijke oplossing .Defi
nitieve verbetering wordt eerst verkre
gen bij uitbreiding van de kiesappara-
tuur en dat kan pas als de gehele cen
trale wordt vervangen. Dat zal echter
nog wel een paar jaar duren.
De beer De Groot wees erop, dat niet
alleen de klagers, maar ook de PTT zelf
is gebaat bij een zo snel mogelijke ver
betering. De storingsdienst en de afde
ling inlichtingen hébben veel extra
werk door de stroom van klachten uit
de kustgebieden.
„Géén asfalteiland. Dorpskernen
autovrij. Fietsen is best; auto's zijn de
pest. Auto's pleite. De een z'n lood is de
ander z'n dood. Beter een vogel in de
lucht dan tien onder de grond. Texel,
rust of roest". Deze en andere kreten
kon men zaterdagmiddag zien en horen
tijdens de demonstratieve optocht die de
aktiegroep Tessel Forever in Den Burg
hield. De bedoeling van de optocht
(waarin onder meer vijf bakfietsen, en
kele fietsen en zelfs een autoped mee
reden) was de aandacht te vestigen op
de verlangens van de aktiegroep. Op de
Stenenplaats was een stand ingericht en
aan automobilisten werden biljetjes uit
gereikt, waarin werd opgeroepen tot
verstandig gebruik van motorvoertui
gen. „De laatste jaren neemt het toeris
tenbezoek, dus ook het gemotoriseerd
verkeer sterk toe. Het gevolg is natuur
lijk, dat door dit toenemende gebruik
van auto's, brommers e.d. het milieu
zo ernstig aangetast wordt: parkeer
terreinen in de duinen, autowegen in de
bossen, verstoring van de rust waar
Texel om bekend staat en niet te ver
geten de veelbesproken luchtverontrei
niging". De aktiegroep is van mening,
dat dit niet langer zo kan doorgaan en
vraagt de toeristen hun auto of brom
fiets zo weinig mogelijk te gebruiken,
vooral niet in de bossen en natuurge
bieden. „Parkeer hem niet in de bossen
en probeer de dorpskernen te vermijden.
Ga lopen of huur een fiets. Stap op de
fiets en u zult merken dat het de beste
manier is om Texel te leren kennen.
Texel, geen auto-eiland maar een vogel
eiland!"
Het pamflet was mede ondertekend
door de afd. Texel van de Ned. Jeugd
bond voor Natuurstudie, het Vormings
centrum Textant, de Werkgroep Land-
schapszorg Texel en de Vereniging tot
behoud van de Waddenzee.
Succes
Of de demonstratie van zaterdag een
succes is geweest, valt moeilijk te zeg
gen, want bet is natuurlijk niet na te
gaan of een betekenend aantal mensen
tot nadenken is gestemd. De reacties van
het publiek waren over het algemeen
vriendelijk. Voor zover er gesprekken
ontstonden met toeristen, bleek dat
deze de eisen van de groep volledig on
derschreven en de angst deelden dat
Texel op den duur onleefbaar zal
worden door bet gemotoriseerd verkeer.
De Texelaars zelf reageerden minder
enthousiast op de groep jongelui, die tij
dens hun ronde door Texels residentie
af en toe het autoverkeer flink op
hielden. Maar ook van die kant werden
geen echt-nare ireacties vernomen.
Slechte image
Het bleek, dat de gekozen dag niet zo
gelukkig was voor een demonstratie.
Het was uitgesproken stil in Den Burg.
Op een maandag of woensdag zouden
vele duizenden mensen meer zijn gecon
fronteerd met bet verlangen van de
groep.
„Bij de Texelaars hebben -we nog een
slechte image", vertelde ons Bart Heij-
nen, voorzitter van Tessel Forever. „Als
we hen erop wijzen, dat ze hun auto on
verstandig gebruiken, voelen ze zich ge
krenkt en in hun vrijheid belemmerd".
De aktiegroep heeft de gemeente ver
geefs om adhesiebetuigingen gevraagd.
Het is duidelijk dat B. en W. de boot
nog afhouden, al begrijpen de jongelui
van Tessel Forever niet waarom. Uit de
reacties van het gemeentebestuur kun
nen ze het in ieder geval niet opmaken.
Sommige leden uit de gemeenteraad la
ten wel blijken de groep te willen steu
nen. Raadslid Cor Ellen bad voor de
optocht zelfs zijn fiets (die ongetwijfeld
een hoge antiquarische waarde heeft)
uitgeleend.
Goede voorbeeld
Tessel Forever telt nu bijna 60 leden,
bijna allemaal jongeren. Het zijn geen
autobezitters, maar bet merendeel be
schikt wel over een brommer. Volgens
de voorzitter heeft meer dan de helft
van de leden het gebruik van dat ver-
(zie vervolg pagina 2)
^'°oien ^erentuin.
Wet de apen,
bakt!
die
onverbeterlijk,
boknran/chap
te kunnen het navertellen. Links Vincent Schimmer en rechts Bert Koning
DE COCKSDORP Vincent Schim-
;r enJ5ert Koning (beiden 21) uit
larlem kunnen weer lachen na het
embenemende avontuur, dat zij vrij-
gavond op zee beleefden en dat hen
ikkelijk het leven had kunnen kosten,
it tweetal, in dienst bij de gemeente-
te strandbewaking, was vrijdagmid-
even na vier uur met de redding-
let vanaf het strand bij de vuurtoren
ar de Eierlandse gronden gevaren om
jgaan sportvissen. Daar kwamen zij in
branding terecht, waarbij de boot vol
iter liep cn onklaar raakte. Vergeefs
ird getracht de aandacht van de kust-
icht te trekken. Vincent Schimmer,
beste zwemmer van de twee, zwom
r het strand om hulp te halen, ter-
zijn kameraad, vastgeklampt aan de
If gezonken boot, achterbleef. De
iratocht duurde bijna twee uur. Uit-
iut bereikte Vincent het strand,
unpte een Duitser aan die op zijn
rt de kustwacht alarmeerde.
ten grootscheepse reddingaktie
am op gang Om negen uur werd de
torstrandreddingboot Mr. Adriaan de
line (de Ida Mary is in revisie) ge
werd, de „Carlot" van Terschelling
de „Susanna" van Den Helder voeren
en ook een Neptune vliegtuig van de
rme steeg op. Om half een 's nachts
de Texelse reddingboot Bert Koning
likken. Ondanks het verblijf van bij-
zes uren m bet water was hij nog in
ma konditie. De vlet bleek eebter te
verdwenen. Het zoeken naar dit
irtuig (dat inclusief de motor een
wde heeft van ongeveer ƒ4000,
aanvankelijk vruchteloos. Nadat
nomen was dat de boot bij Vlieland
gezien (opvarenden van een plezier-
it hadden vergeefs getracht het te
gen) werd het vaartuig om drie uur
dagmiddag gevonden en door de Mr.
riaan de Bruine naar Texel terugge-
cht
Onzekerheid
let feit, dat zij zwemvesten droegen
dat de temperatuur van bet zee-
er vrij hoog was, heeft ongetwijfeld
de goede afloop bijgedragen. Het
gueoe i
Natuurlijk
Natuurlijk ben je In
Toch even aan school denken.
Ie hebt wat dingen nodig.
Een „andere" agenda bijvoorbeeld.
Schrijf en schrift toestanden.
Boeken en zo.
Verstandig om dat nu even te
regelen.
Nu is alles er (nog).
fa j nauta
DE TEXELSE BOEKHANDEL
was niet zo zeer reëel levensgevaar dat
het tweetal bedreigde als wel de angst
en de onzekerheid, die toenam naar
mate de uren verstreken.
„Toch zijn we geen ogenblik in paniek
geweest", aldus Vincent Schimmer.
Toen ik naar het strand zwom om hulp
te balen, gebeurde dat na overleg met
Bert. We konden moeilijk blijven wach
ten tot ze ons zouden zien en met de
stroom mee, leek zo'n zwemtocht niet zo
riskant. Maar het viel wel verschrikke
lijk tegen. Het heeft twee uur geduurd
voordat ik het strand bereikte. Een paar
keer stond ik op het punt om het maar
op te geven en me te laten drijven, zo
moe was ilk. Maar toen ik merkte dat
de huisjes op het strand steeds dichter
bij kwamen en bet ernaar uitzag dat het
zou lukken, kreeg ik weer moed".
Oefentocht
Het gebeurt wel meer dat badmees
ters, als er gelegenheid voor is, een
eindje gaan varen. Ze maken zich dan
met de boot vertrouwd en verenigen al
dus het nuttige met het aangename. De
twee Haarlemse jongens waren van plan
in de buurt van de Eierlandse gronden
wat makreel te gaan verschalken. Eén
keer gooiden ze de hengel uit, maar al
gauw merkten ze dat er geen makreel
in de buurt zat. Omstreeks zes uur be
sloten ze terug te gaan, maar toen ge
beurde het. Plotseling werd het bootje
door een grondzee in de lucht getild.
Bert: „Het leek alsof <we een meter of
acht omhoog ginggen, want we hadden
ineens een wijds uitzicht. Toen werden
we weer neergesmeten en kregen voort
durend water over. Het iwas alsof we
ineens in een vliegende storm terecht
waren gekomen".
Het was vrijdagavond rustig weer. De
combinatie van stroom en ondiepte doet
het water boven de Eierlandse gronden
echter al bij een beetje wind in een
ziedende hel veranderen. Vincent: ,,De
boot stond direct vol water. We hoosden
zo hard als we konden, maar er was
geen doen aan. Om zoveel mogelijk
drijfvermogen te houden, gooiden we de
benzinetank eruit. Bij een nieuwe over
komende golf werden de riemen wegge
spoeld, zodat we het plan om met een
leeggehoosde boot terug te roeien wel
uit ons hoofd konden zetten. De boven
kant van de boot lag -gelijk met de wa
teroppervlakte. We hielden ons vast aan
de touwen langszij. We trokken wat
kleren uit en we zwaaiden een tijdlang
met een broek in de hoop dat ze op de
vuurtoren wat zouden zien. Toen beslo
ten we dat ik naar de kant zou zwem
men om hulp te halen".
Eenzaam
Eenzaam bleef Bert Koning achter.
Toen hij meikte dat de boot afdreef,
diepte hij het anker op en gooide dat in
het water. Aanvankelijk krabde het,
toen lag het bootje een tijdje vast, maar
later raakte het opnieuw op drift. Ach
teraf bleek dat een der haken van het
anker was afgebroken. Bert Koning
hield zich zoveel mogelijk dn beweging
om een beetje warm te blijven. Maar
toen de uren verstreken („het leken wel
dagen") durfde hij niet meer in redding
te geloven. Hoop gaf het toen hij merkte
dat er gezocht werd. Een overvliegende
Neptune („Pluto I") liet enkele maken
een lichtfakkel los, die het hele gebied
van de Eierlandse gronden vier minuten
lang in een fel licht zette. Berts positie