(yroen ^^wartsjexels in het harL, Vincent en Bert maakten kennis Telefonie met Vasteland met de Eierlandse gronden via straalzenders de Texelaars hebben we nog Cf? geen goede image n methéle ^vV>*kker' Ujna moed verloren na halve nacht wachten op redding Tessel Forever demonstreerde in Den Burg 'nctagje-d'ruit? brood-nodig! i:. Op Texei gebakken dus dagelijks vers Mi Hf' - Joede afloop van ngstig avontuur 'AKANTIESTEMMING IDAG 1 AUGUSTUS 1972 85e JAARGANG No. 8695 ave N.V. v.b. Langevcld De RooU bus 11 Den Burg, Texel - Tel. 2741 Harry de Graaf, Kecsomlaan 43, Deo jel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403 VerschijnHlnaHoga mi vrijdags Bank: Neder). Middenstandsbank; Coop. Rai fcisenbank; Amro-bank. Postgiro 652. A boon, prijs ƒ5,00 p. kw. 50 ct incasso; los 25 CL Advert. 21 ct. per mm. exd. 4*/» BTW werd er inmiddels niet beter op, want enkele hoge golven hadden het bootje opnieuw gegrepen en hadden bet doen omslaan. Daarbij had Bert moeten los laten, zodat hij nu vrij ronddreef en hij zich realiseerde dat bij nog minder op viel dan samen met de boot. En wat zouden zijn redders denken als ze de verlaten boot zouden vinden? Met schrik realiseerde Bert zich," dat ze de zoek- aktie dan wellicht zouden staken.... Moeilijke ogenblikken maakte hij door toen hij de reddingboot op een afstand van ongeveer honderd meter tot drie keer toe voorbij zag varen zonder dat de opvarenden hem opmerkten. Daar entegen kon hij de mensen op de boot duidelijk zien en een hunner, Martin de Ridder, zélfs herkennen. Maar eindelijk werd aan boord van de „Mr. Adriaan de Bruine" het geschreeuw van Bert vernomen en kon hij weinige ogenblik ken later aan boord worden gehesen. Hij kon daar ook Vincent Schimmer begroe ten, die als gids met de reddingboot was meegevaren. Met een paar slokken rum en warme dekens was de kou snel verdreven. De jongens waren weer (bijna) helemaal in vorm toen ze ten huize van het hoofd van de kustwacht, de heer Postma, de rest van de nacht en de helft van de volgende dag badden geslapen. Meer dan wat spierstijfheid en schrijnplekken op de 'huid hebben ze van hun avontuur niet overgehouden. Als alles volgens plan verloopt, zullen morgen in Den Helder en te Den Burg straalzenders van de PTT in gebruik worden gesteld ter tijdelijke vervanging van de momenteel zeer onbetrouwbare telefoonkabels. Via elke straalzender kunnen tegelijkertijd 45 gesprekken worden gevoerd. Gisteren is een 40 me ter lange zendmast in Den Helder op gericht; een soortgelijke mast is van daag in Den Burg verrezen, op de bin nenplaats van de telefooncentrale aan de Waalderstraat. De capaciteit van 45 gesprekken is gelijk aan die van de be staande kabels. Zoals bekend ontstaan aan de kabels herhaaldelijk mankemen ten als gevolg van de dijkverhogings- werken in Den Helder. Door het inzet ten van de straalzenders heeft de PTT gelegenheid de kabelverbindingen be hoorlijk te herstellen. Het plaatsen van straalzenders is ove rigens slechts één der noodmaatregelen, die de PTT heeft genomen om 'het tele foonverkeer op Texel te verbeteren. Reeds is begonnen met uitbreiding van internationale lijnen van vijf tot zeven. In 1974 zal het aantal lijnen, dat via vier centrales loopt, zijn opgevoerd tot veertien. Daartoe zal nieuwe apparatuur moeten worden geïnstalleerd op Texel, in Den Helder, Alkmaar en Amsterdam. Deze apparatuur is niet alleen kostbaar, ook de levertijden belopen ongeveer twee jaar. Vooral daarom ds de capaci teitsvergroting lange tijd opgehouden. Het bovenstaande werd ons verteld door de heer A. P. de Groot, namens de direktie van het telefoondisitriikt Haar lem en als reaktie op het artikel, dat wij in de krant van vrijdag aan de telefoon moeilijkheden weidden. De uitbreiding van de internationale lijnen betekent een ontlasting voor bet Texelse net, want eriworden in deze tijd van het jaar veel telefoongesprekken met Duitsland gevoerd. Meer lijnen Een verbetering, die vooral het tele foonverkeer tussen de Texelse dorpen ten goede zal komen, ds de opvoering van het aantal inkomende lijnen van de knooppuntcentrale Den Burg van 139 tot 176, een capaciteitsvergroting van 26%. Dit zal binnenkort gebeuren, maar het betreft een tijdelijke oplossing .Defi nitieve verbetering wordt eerst verkre gen bij uitbreiding van de kiesappara- tuur en dat kan pas als de gehele cen trale wordt vervangen. Dat zal echter nog wel een paar jaar duren. De beer De Groot wees erop, dat niet alleen de klagers, maar ook de PTT zelf is gebaat bij een zo snel mogelijke ver betering. De storingsdienst en de afde ling inlichtingen hébben veel extra werk door de stroom van klachten uit de kustgebieden. „Géén asfalteiland. Dorpskernen autovrij. Fietsen is best; auto's zijn de pest. Auto's pleite. De een z'n lood is de ander z'n dood. Beter een vogel in de lucht dan tien onder de grond. Texel, rust of roest". Deze en andere kreten kon men zaterdagmiddag zien en horen tijdens de demonstratieve optocht die de aktiegroep Tessel Forever in Den Burg hield. De bedoeling van de optocht (waarin onder meer vijf bakfietsen, en kele fietsen en zelfs een autoped mee reden) was de aandacht te vestigen op de verlangens van de aktiegroep. Op de Stenenplaats was een stand ingericht en aan automobilisten werden biljetjes uit gereikt, waarin werd opgeroepen tot verstandig gebruik van motorvoertui gen. „De laatste jaren neemt het toeris tenbezoek, dus ook het gemotoriseerd verkeer sterk toe. Het gevolg is natuur lijk, dat door dit toenemende gebruik van auto's, brommers e.d. het milieu zo ernstig aangetast wordt: parkeer terreinen in de duinen, autowegen in de bossen, verstoring van de rust waar Texel om bekend staat en niet te ver geten de veelbesproken luchtverontrei niging". De aktiegroep is van mening, dat dit niet langer zo kan doorgaan en vraagt de toeristen hun auto of brom fiets zo weinig mogelijk te gebruiken, vooral niet in de bossen en natuurge bieden. „Parkeer hem niet in de bossen en probeer de dorpskernen te vermijden. Ga lopen of huur een fiets. Stap op de fiets en u zult merken dat het de beste manier is om Texel te leren kennen. Texel, geen auto-eiland maar een vogel eiland!" Het pamflet was mede ondertekend door de afd. Texel van de Ned. Jeugd bond voor Natuurstudie, het Vormings centrum Textant, de Werkgroep Land- schapszorg Texel en de Vereniging tot behoud van de Waddenzee. Succes Of de demonstratie van zaterdag een succes is geweest, valt moeilijk te zeg gen, want bet is natuurlijk niet na te gaan of een betekenend aantal mensen tot nadenken is gestemd. De reacties van het publiek waren over het algemeen vriendelijk. Voor zover er gesprekken ontstonden met toeristen, bleek dat deze de eisen van de groep volledig on derschreven en de angst deelden dat Texel op den duur onleefbaar zal worden door bet gemotoriseerd verkeer. De Texelaars zelf reageerden minder enthousiast op de groep jongelui, die tij dens hun ronde door Texels residentie af en toe het autoverkeer flink op hielden. Maar ook van die kant werden geen echt-nare ireacties vernomen. Slechte image Het bleek, dat de gekozen dag niet zo gelukkig was voor een demonstratie. Het was uitgesproken stil in Den Burg. Op een maandag of woensdag zouden vele duizenden mensen meer zijn gecon fronteerd met bet verlangen van de groep. „Bij de Texelaars hebben -we nog een slechte image", vertelde ons Bart Heij- nen, voorzitter van Tessel Forever. „Als we hen erop wijzen, dat ze hun auto on verstandig gebruiken, voelen ze zich ge krenkt en in hun vrijheid belemmerd". De aktiegroep heeft de gemeente ver geefs om adhesiebetuigingen gevraagd. Het is duidelijk dat B. en W. de boot nog afhouden, al begrijpen de jongelui van Tessel Forever niet waarom. Uit de reacties van het gemeentebestuur kun nen ze het in ieder geval niet opmaken. Sommige leden uit de gemeenteraad la ten wel blijken de groep te willen steu nen. Raadslid Cor Ellen bad voor de optocht zelfs zijn fiets (die ongetwijfeld een hoge antiquarische waarde heeft) uitgeleend. Goede voorbeeld Tessel Forever telt nu bijna 60 leden, bijna allemaal jongeren. Het zijn geen autobezitters, maar bet merendeel be schikt wel over een brommer. Volgens de voorzitter heeft meer dan de helft van de leden het gebruik van dat ver- (zie vervolg pagina 2) ^'°oien ^erentuin. Wet de apen, bakt! die onverbeterlijk, boknran/chap te kunnen het navertellen. Links Vincent Schimmer en rechts Bert Koning DE COCKSDORP Vincent Schim- ;r enJ5ert Koning (beiden 21) uit larlem kunnen weer lachen na het embenemende avontuur, dat zij vrij- gavond op zee beleefden en dat hen ikkelijk het leven had kunnen kosten, it tweetal, in dienst bij de gemeente- te strandbewaking, was vrijdagmid- even na vier uur met de redding- let vanaf het strand bij de vuurtoren ar de Eierlandse gronden gevaren om jgaan sportvissen. Daar kwamen zij in branding terecht, waarbij de boot vol iter liep cn onklaar raakte. Vergeefs ird getracht de aandacht van de kust- icht te trekken. Vincent Schimmer, beste zwemmer van de twee, zwom r het strand om hulp te halen, ter- zijn kameraad, vastgeklampt aan de If gezonken boot, achterbleef. De iratocht duurde bijna twee uur. Uit- iut bereikte Vincent het strand, unpte een Duitser aan die op zijn rt de kustwacht alarmeerde. ten grootscheepse reddingaktie am op gang Om negen uur werd de torstrandreddingboot Mr. Adriaan de line (de Ida Mary is in revisie) ge werd, de „Carlot" van Terschelling de „Susanna" van Den Helder voeren en ook een Neptune vliegtuig van de rme steeg op. Om half een 's nachts de Texelse reddingboot Bert Koning likken. Ondanks het verblijf van bij- zes uren m bet water was hij nog in ma konditie. De vlet bleek eebter te verdwenen. Het zoeken naar dit irtuig (dat inclusief de motor een wde heeft van ongeveer ƒ4000, aanvankelijk vruchteloos. Nadat nomen was dat de boot bij Vlieland gezien (opvarenden van een plezier- it hadden vergeefs getracht het te gen) werd het vaartuig om drie uur dagmiddag gevonden en door de Mr. riaan de Bruine naar Texel terugge- cht Onzekerheid let feit, dat zij zwemvesten droegen dat de temperatuur van bet zee- er vrij hoog was, heeft ongetwijfeld de goede afloop bijgedragen. Het gueoe i Natuurlijk Natuurlijk ben je In Toch even aan school denken. Ie hebt wat dingen nodig. Een „andere" agenda bijvoorbeeld. Schrijf en schrift toestanden. Boeken en zo. Verstandig om dat nu even te regelen. Nu is alles er (nog). fa j nauta DE TEXELSE BOEKHANDEL was niet zo zeer reëel levensgevaar dat het tweetal bedreigde als wel de angst en de onzekerheid, die toenam naar mate de uren verstreken. „Toch zijn we geen ogenblik in paniek geweest", aldus Vincent Schimmer. Toen ik naar het strand zwom om hulp te balen, gebeurde dat na overleg met Bert. We konden moeilijk blijven wach ten tot ze ons zouden zien en met de stroom mee, leek zo'n zwemtocht niet zo riskant. Maar het viel wel verschrikke lijk tegen. Het heeft twee uur geduurd voordat ik het strand bereikte. Een paar keer stond ik op het punt om het maar op te geven en me te laten drijven, zo moe was ilk. Maar toen ik merkte dat de huisjes op het strand steeds dichter bij kwamen en bet ernaar uitzag dat het zou lukken, kreeg ik weer moed". Oefentocht Het gebeurt wel meer dat badmees ters, als er gelegenheid voor is, een eindje gaan varen. Ze maken zich dan met de boot vertrouwd en verenigen al dus het nuttige met het aangename. De twee Haarlemse jongens waren van plan in de buurt van de Eierlandse gronden wat makreel te gaan verschalken. Eén keer gooiden ze de hengel uit, maar al gauw merkten ze dat er geen makreel in de buurt zat. Omstreeks zes uur be sloten ze terug te gaan, maar toen ge beurde het. Plotseling werd het bootje door een grondzee in de lucht getild. Bert: „Het leek alsof <we een meter of acht omhoog ginggen, want we hadden ineens een wijds uitzicht. Toen werden we weer neergesmeten en kregen voort durend water over. Het iwas alsof we ineens in een vliegende storm terecht waren gekomen". Het was vrijdagavond rustig weer. De combinatie van stroom en ondiepte doet het water boven de Eierlandse gronden echter al bij een beetje wind in een ziedende hel veranderen. Vincent: ,,De boot stond direct vol water. We hoosden zo hard als we konden, maar er was geen doen aan. Om zoveel mogelijk drijfvermogen te houden, gooiden we de benzinetank eruit. Bij een nieuwe over komende golf werden de riemen wegge spoeld, zodat we het plan om met een leeggehoosde boot terug te roeien wel uit ons hoofd konden zetten. De boven kant van de boot lag -gelijk met de wa teroppervlakte. We hielden ons vast aan de touwen langszij. We trokken wat kleren uit en we zwaaiden een tijdlang met een broek in de hoop dat ze op de vuurtoren wat zouden zien. Toen beslo ten we dat ik naar de kant zou zwem men om hulp te halen". Eenzaam Eenzaam bleef Bert Koning achter. Toen hij meikte dat de boot afdreef, diepte hij het anker op en gooide dat in het water. Aanvankelijk krabde het, toen lag het bootje een tijdje vast, maar later raakte het opnieuw op drift. Ach teraf bleek dat een der haken van het anker was afgebroken. Bert Koning hield zich zoveel mogelijk dn beweging om een beetje warm te blijven. Maar toen de uren verstreken („het leken wel dagen") durfde hij niet meer in redding te geloven. Hoop gaf het toen hij merkte dat er gezocht werd. Een overvliegende Neptune („Pluto I") liet enkele maken een lichtfakkel los, die het hele gebied van de Eierlandse gronden vier minuten lang in een fel licht zette. Berts positie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1972 | | pagina 1