Raiffeisenbank Boerenleenbank m Uitbreiding vervoerscapaciteit Teso is niet te vermijden dag Per dag moeten ongeveer 4000 auto's vervoerd kunnen worden Ook zonder vergroting aantal slaapplaatsen waarbij opgenomen Wereldspaardag 30 oktober de bank voor iedereen sparen doet u bij de Goede resultaten G.V. Texel Krijgt Texel een eigen wielerclub Handelsregister mogelijkheden V het^ezen I Stap eens bij ons binnen Een speciale week van de Raiffeisenbank en de Boerenleenbank, met nog een extra dag (30 oktober) om Wereldspaardag te vieren. Om uw aandacht nog eens extra te vestigen op sparen. Wist u dat u dat bij ons op 8 verschillende manieren kunt doen? Volgens uw eigen wensen en mogelijkheden. Oe spaarvorm kiezen, die u het best past, voor uzelf, uw kinderen, uw hele gezin. Er zijn al zes miljoen Nederlanders die bij ons sparen. Die hebben we het ook op een andere manier gemakkelijk gemaakt. Door er voor te zorgen dat er altijd wel een bank van ons vlak bij hen in de buurt is. Daarom ook die 3000 vestigingen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Omdat er ook nog steeds spaarders bijkomen. Ook bij u zal er wel een in de buurt zijn. Gemakkelijk als u toch al wilde gaan sparen. 3000 vestigingen Uitbreiding van de vervoerscapaciteit van TESO is een onvermijdelijke zaak, aldus konstateert de commissie Sepers in het ontwerp recreatiebasisplan Texel. Zelfs zonder uitbreiding van een logies- akkommodatie op het eiland zal de ver voerscapaciteit op een of andere ma nier moeten worden vergroot gezien de toenemende motorisering van de Texel se bevolking en het toenemend aantal te vervoeren caravans waardoor het aan tal zaterdagen waarop de pendelende boten voor 100°/o worden benut, zal stij gen. Het is dus overbodig te stellen dat een aanzienlijke capaciteitsverbetering zeker noodzakelijk zal zijn als de logies- akkommodatie op Texel in de komende tien jaar met ongeveer 14.000 slaap plaatsen wordt vergroot, een groei die de commissie Sepers onder zekere voor waarden toelaatbaar acht. In beginsel behoort de vervoerscapa citeit van de veerverbinding niet te worden gebruikt als middel om het toe risme te remmen. Volgens de nieuwste informatie ziet het er echter naar uit dat de vervoersmogelijkheden naar Texel in sterkere mate een beperkende randvoorwaarde kunnen gaan vormen dan tot nu toe werd aangenomen. Twaalf procent per jaar Sinds 1967 is het vervoer per jaar ge middeld met 12% gestegen. Als dat doorgaat, eventueel met 10% per jaar, zal de aanwas alleen te verwerken zijn met meer vervoerscapaciteit. Omdat de toename van het vervoer bij TESO vrij regelmatig is gestegen, is ook het aan tal topdagen w'aarbij sprake is van lan ge en zeer lange wachttijden de laatste jaren steeds toegenomen. Men rekent thans op 10 piekdagen per jaar waarbij de wachttijden in Den Helder oplopen tot meer dan vijf uur. Op drukke zater dagen komen de laatste jaren 2600 en meer personenauto's naar Texel, wat betekent dat de huidige vervoerscapaci teit van ongeveer 2500 auto's bij een 30-minutendienst wordt bereikt of over schreden Het is mogelijk om tijdelijk door een 20-minutendienst de capaci teit te vergroten tot 3000 personenauto's per dag. Ervan uitgaande dat de logies- akkommodatie wordt uitgebreid met ongeveer 14.000 slaapplaatsen zouden er volgens TESO op een drukke zaterdag 1.000 tot 1.500 auto's meer worden ver voerd) bij een gemiddelde verblijfsduur van twee weken en gemiddeld vier per sonen per auto) zodat duidelijk is dat niet met een geringe capaciteitsvergro ting kan worden volstaan. Derde boot Vergroting van de vervoerscapaciteit is mogelijk door aanschaf van een derde boot van het huidige type. Kosten 14 miljoen. Het rapport van de commissie Sepers meldt dat in onderzoek is in hoe verre de capaciteit van de veerdienst door de aanschaf van een derde schip wordt vergroot en in hoeverre de aan leg van een tweede fuik hiervoor nood zakelijk is. Maar zoals bekend staat vrij wel vast dat een derde boot van dezelf de grootte als „Marsdiep" of „Texel- stroom" in de praktijk de capaciteit niet betekenend uitbreidt. Het in de vaart brengen van een dub beldeksboot zou een capaciteitsvergro ting met 90% kunnen inhouden. Maar de voorzieningen in de havens en op de vaste wal ten behoeve van een dubbel deksboot zullen beduidend meer zijn dan die voor een derde boot van het huidige type. Met name zullen de voorzieningen in Den Helder grote problemen en hoge kosten met zich meebrengen, zo ver moedt de werkgroep. De kosten van de voorzieningen naast de aanschafkosten De gymnastiekvereniging Texel nam zondag deel aan de verenigingswedstrij den kleine groepen te Amsterdam. Er werden goede resultaten geboekt. Voor al het nieuwe jongensploegje deed het deed het uitstekend op de kast. De meisjes deden mee aan langemat, springen en paardspringen. Zij behaal den bij het onderdeel langemat 14.60 punten en werden daarmee 7e. Aan dit onderdeel namen 19 verenigingen deel. Bij paardspringen werden ze 4e met 14.70 punten. Hieraan deden 15 vereni gingen mee. De jongens sleepten met kastspringen 14.50 punten in de wadht, wat een 2e prijs inhield. Bij het langematspringen behaalden ze 11.20 punten. De heren verwierven een 3e prijs bij het tafelspringen met 13.20 punten. van de boot zullen verscheidene miljoe nen guldens bedragen. Daarbij moet volgens de werkgroep worden afgewogen in hoeverre de in vesteringskosten, onder meer van de overheid, in een aanvaardbare verhou ding staan tot de kosten die ten grond slag liggen aan de uitbreiding van de logiesakkommodatie en de overige re creative voorzieningen. De commissie Sepers acht het raadzaam om in ver band met de huidige vervoersmogelijk heden de uitbreiding van de logiesak kommodatie niet te snel te doen plaats vinden. Twee schepen niet genoeg.. ■■■«km isri Dc Texelse wielrenners staan op ogenblik nogal sceptisch tegenover eigen wielerclub, wat komt doordal mensen, die zich hiermee in het reco verleden bezig hielden, vaak langs kaar heen werkten en sommige van niet altijd even taktisch handelden. Maar sinds enkele weken is een h« vol enthousiaste liefhebbers van wielersport serieus bezig na te gaat hoeverre de mogelijkheid bestaat oa komen tot de oprichting van een «ij Texelse wielervereniging. Inmiddels zijn de plannen zover vorderd, dat een vergadering wordt houden op vrijdagavond a.s. in „Olympic" te Den Burg. Voor zover bekend is er op dit! ment al een dertigtal liefhebbers, de wielersport in een of andere beoefent. Enkelen zijn al zover, da: bij sommige wedstrijden elders in land aan de start verschijnen. De beo ling van de vergadering is om te k(f" tot een voorlopig bestuur, dat tot krijgt een definitieve oprichtingsve dering voor te bereiden. Dat betekent ondermeer dat er sti ten en een huishoudelijk regies moeten worden opgesteld, terwijl d naast inventarisatie moet worden^ richt van wat in de vereniging i» zakelijk is. Ook rijst de vraag of volgend jaar één of meer wedstrijdi het vakantieseizoen gehouden kus worden. De voordelen hiervan zijn de Texelaars èn de toeristen een ui evenement kunnen meemaken, te het voor de vereniging de mogelijk schept om de kas wat te spekken, de eerste jaren hard nodig zal zij™ vaste voet aan de grond te krijgen Een vereniging heeft echter lede dig, wil zij recht van bestaan he Daarom hopen de initiatiefnemer! iedereen, die momenteel de wieier beoefent, aanwezig zal zijn. Dat t ook voor degenen die donateur worden en voor alle andere belang lenden. Wijzigingen: SPORT Trampoline-Park Koog", Texel, De Koog, achter Dorpsstraat 5. U. eig. J. H. A. KJ Bedr. w.v. als fil. bedr. door J. Hennirik o. dez. n.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1972 | | pagina 6