Raiffeisenbank Boerenleenbank
m
Uitbreiding vervoerscapaciteit
Teso is niet te vermijden
dag
Per dag moeten ongeveer 4000
auto's vervoerd kunnen worden
Ook zonder vergroting aantal slaapplaatsen
waarbij opgenomen
Wereldspaardag
30 oktober
de bank voor iedereen
sparen doet u bij de
Goede resultaten G.V. Texel
Krijgt Texel een eigen
wielerclub
Handelsregister
mogelijkheden
V het^ezen I
Stap eens bij ons binnen
Een speciale week van de Raiffeisenbank en de Boerenleenbank, met nog een
extra dag (30 oktober) om Wereldspaardag te vieren. Om uw aandacht nog eens
extra te vestigen op sparen. Wist u dat u dat bij ons op 8 verschillende manieren
kunt doen? Volgens uw eigen wensen en mogelijkheden. Oe spaarvorm kiezen,
die u het best past, voor uzelf, uw kinderen, uw hele gezin. Er zijn al zes miljoen
Nederlanders die bij ons sparen. Die hebben we het ook op een andere manier
gemakkelijk gemaakt. Door er voor te zorgen dat er altijd wel een bank van ons
vlak bij hen in de buurt is. Daarom ook die 3000 vestigingen. Een aantal dat
nog steeds toeneemt. Omdat er ook nog steeds spaarders bijkomen. Ook bij u
zal er wel een in de buurt zijn. Gemakkelijk als u toch al wilde gaan sparen.
3000 vestigingen
Uitbreiding van de vervoerscapaciteit
van TESO is een onvermijdelijke zaak,
aldus konstateert de commissie Sepers
in het ontwerp recreatiebasisplan Texel.
Zelfs zonder uitbreiding van een logies-
akkommodatie op het eiland zal de ver
voerscapaciteit op een of andere ma
nier moeten worden vergroot gezien de
toenemende motorisering van de Texel
se bevolking en het toenemend aantal te
vervoeren caravans waardoor het aan
tal zaterdagen waarop de pendelende
boten voor 100°/o worden benut, zal stij
gen. Het is dus overbodig te stellen dat
een aanzienlijke capaciteitsverbetering
zeker noodzakelijk zal zijn als de logies-
akkommodatie op Texel in de komende
tien jaar met ongeveer 14.000 slaap
plaatsen wordt vergroot, een groei die
de commissie Sepers onder zekere voor
waarden toelaatbaar acht.
In beginsel behoort de vervoerscapa
citeit van de veerverbinding niet te
worden gebruikt als middel om het toe
risme te remmen. Volgens de nieuwste
informatie ziet het er echter naar uit
dat de vervoersmogelijkheden naar
Texel in sterkere mate een beperkende
randvoorwaarde kunnen gaan vormen
dan tot nu toe werd aangenomen.
Twaalf procent per jaar
Sinds 1967 is het vervoer per jaar ge
middeld met 12% gestegen. Als dat
doorgaat, eventueel met 10% per jaar,
zal de aanwas alleen te verwerken zijn
met meer vervoerscapaciteit. Omdat de
toename van het vervoer bij TESO vrij
regelmatig is gestegen, is ook het aan
tal topdagen w'aarbij sprake is van lan
ge en zeer lange wachttijden de laatste
jaren steeds toegenomen. Men rekent
thans op 10 piekdagen per jaar waarbij
de wachttijden in Den Helder oplopen
tot meer dan vijf uur. Op drukke zater
dagen komen de laatste jaren 2600 en
meer personenauto's naar Texel, wat
betekent dat de huidige vervoerscapaci
teit van ongeveer 2500 auto's bij een
30-minutendienst wordt bereikt of over
schreden Het is mogelijk om tijdelijk
door een 20-minutendienst de capaci
teit te vergroten tot 3000 personenauto's
per dag. Ervan uitgaande dat de logies-
akkommodatie wordt uitgebreid met
ongeveer 14.000 slaapplaatsen zouden er
volgens TESO op een drukke zaterdag
1.000 tot 1.500 auto's meer worden ver
voerd) bij een gemiddelde verblijfsduur
van twee weken en gemiddeld vier per
sonen per auto) zodat duidelijk is dat
niet met een geringe capaciteitsvergro
ting kan worden volstaan.
Derde boot
Vergroting van de vervoerscapaciteit
is mogelijk door aanschaf van een derde
boot van het huidige type. Kosten 14
miljoen. Het rapport van de commissie
Sepers meldt dat in onderzoek is in hoe
verre de capaciteit van de veerdienst
door de aanschaf van een derde schip
wordt vergroot en in hoeverre de aan
leg van een tweede fuik hiervoor nood
zakelijk is. Maar zoals bekend staat vrij
wel vast dat een derde boot van dezelf
de grootte als „Marsdiep" of „Texel-
stroom" in de praktijk de capaciteit
niet betekenend uitbreidt.
Het in de vaart brengen van een dub
beldeksboot zou een capaciteitsvergro
ting met 90% kunnen inhouden. Maar
de voorzieningen in de havens en op de
vaste wal ten behoeve van een dubbel
deksboot zullen beduidend meer zijn
dan die voor een derde boot van het
huidige type.
Met name zullen de voorzieningen in
Den Helder grote problemen en hoge
kosten met zich meebrengen, zo ver
moedt de werkgroep. De kosten van de
voorzieningen naast de aanschafkosten
De gymnastiekvereniging Texel nam
zondag deel aan de verenigingswedstrij
den kleine groepen te Amsterdam. Er
werden goede resultaten geboekt. Voor
al het nieuwe jongensploegje deed het
deed het uitstekend op de kast.
De meisjes deden mee aan langemat,
springen en paardspringen. Zij behaal
den bij het onderdeel langemat 14.60
punten en werden daarmee 7e. Aan dit
onderdeel namen 19 verenigingen deel.
Bij paardspringen werden ze 4e met
14.70 punten. Hieraan deden 15 vereni
gingen mee.
De jongens sleepten met kastspringen
14.50 punten in de wadht, wat een 2e
prijs inhield. Bij het langematspringen
behaalden ze 11.20 punten.
De heren verwierven een 3e prijs bij
het tafelspringen met 13.20 punten.
van de boot zullen verscheidene miljoe
nen guldens bedragen.
Daarbij moet volgens de werkgroep
worden afgewogen in hoeverre de in
vesteringskosten, onder meer van de
overheid, in een aanvaardbare verhou
ding staan tot de kosten die ten grond
slag liggen aan de uitbreiding van de
logiesakkommodatie en de overige re
creative voorzieningen. De commissie
Sepers acht het raadzaam om in ver
band met de huidige vervoersmogelijk
heden de uitbreiding van de logiesak
kommodatie niet te snel te doen plaats
vinden.
Twee schepen niet genoeg..
■■■«km
isri
Dc Texelse wielrenners staan op
ogenblik nogal sceptisch tegenover
eigen wielerclub, wat komt doordal
mensen, die zich hiermee in het reco
verleden bezig hielden, vaak langs
kaar heen werkten en sommige van
niet altijd even taktisch handelden.
Maar sinds enkele weken is een h«
vol enthousiaste liefhebbers van
wielersport serieus bezig na te gaat
hoeverre de mogelijkheid bestaat oa
komen tot de oprichting van een «ij
Texelse wielervereniging.
Inmiddels zijn de plannen zover
vorderd, dat een vergadering wordt
houden op vrijdagavond a.s. in
„Olympic" te Den Burg.
Voor zover bekend is er op dit!
ment al een dertigtal liefhebbers,
de wielersport in een of andere
beoefent. Enkelen zijn al zover, da:
bij sommige wedstrijden elders in
land aan de start verschijnen. De beo
ling van de vergadering is om te k(f"
tot een voorlopig bestuur, dat tot
krijgt een definitieve oprichtingsve
dering voor te bereiden.
Dat betekent ondermeer dat er sti
ten en een huishoudelijk regies
moeten worden opgesteld, terwijl d
naast inventarisatie moet worden^
richt van wat in de vereniging i»
zakelijk is. Ook rijst de vraag of
volgend jaar één of meer wedstrijdi
het vakantieseizoen gehouden kus
worden. De voordelen hiervan zijn
de Texelaars èn de toeristen een ui
evenement kunnen meemaken, te
het voor de vereniging de mogelijk
schept om de kas wat te spekken,
de eerste jaren hard nodig zal zij™
vaste voet aan de grond te krijgen
Een vereniging heeft echter lede
dig, wil zij recht van bestaan he
Daarom hopen de initiatiefnemer!
iedereen, die momenteel de wieier
beoefent, aanwezig zal zijn. Dat t
ook voor degenen die donateur
worden en voor alle andere belang
lenden.
Wijzigingen:
SPORT Trampoline-Park
Koog", Texel, De Koog, achter
Dorpsstraat 5. U. eig. J. H. A. KJ
Bedr. w.v. als fil. bedr. door J.
Hennirik o. dez. n.