woning krediet BERGING BEGONNEN DELTA DIVING MET .Metric' spoedig weer in haar element Geld nodig! ELEGTROHUIS tb&t&r ■$$$1 CENTRALE VERWARMING^ Aardleidingen en bliksembeveiliging Derde blad Texelse Courant vrijdag 20 april 1973 rjjr NEDERLANDSCHE In de stormnacht van 13 november vorig jaar werd het schip dat in ballast -voer, door de woedende golven hoog op Ir de plaat; gesmakt. De bemanning werd van boord gehaald, en het schip werd van een prooi der golven een prooi der plunderaars. Alles wat los en een groot deel wat vast zat is door tal van Hel- derse en Texelse geld- en souvenirja- ,ers weggehaald, in totaal voor onge veer 50.000,-. Door de brute manier waarop dit gebeurd is, bedraagt de wer kelijke schade zo'n 120.000 gulden. En kele schuldigen heeft men weten op te sporen. Deze zullen worden vedvolgd. Wat overbleef was voor Delta Diving te Den Haag voldoende de moeite waard om het schip te kopen. Het bedrijf wil proberen het vlot te krijgen, en het vervolgens opknappen. Delta Diving werd acht jaar geleden gesticht door de duikers T. H. van der Linden en W. M. van Poelgeest. Het bedrijf houdt zich vooral bezig met staalstraalwerk, onderwaterlassen, tui- genwerk voor de visserij, kleine ber gingen en dergelijke. De compagnons hebben zeven man in dienst. Toeval tentie verleende bij de operatie wist met zijn 25 pk het ponton op een meter of twintig langs het dreigend boven het water uitstekende metaal te du wen. De rest was kinderspel. Op enkele tientallen meters van de Metric werden de bootjes op het strand gelegd. Het rubberbootje vervult een belangrij ke functie. Wegens het geleidelijk aflopen van de zeebodem moeten de schepen die de mannen van en naar de Metric brengen vrij ver uit de kust blijven. Het verdere vervoer vindt plaats met het bootje. Het ding is niet langer dan een meter of tweeëneenhhalf en niet breder dan anderhalve meter. Het is dan ook een ware sport om het huikje met grote snelheid door de branding te loodsen. Soms lijkt het bootje verticaal tegen een golfwand op te staan, om het vol gende moment met de neus recht naar beneden in een diep dal te duiken. Onophoudelijk slaat het zeewater in witte vlagen over de inzittenden heen. Deze hebben er overigens weinig last van in hun volledig sluitende duiker pakken. Uw verslaggever, die zich moest behelpen met een zeilpak, maak te echter flink water. MIDDENSTANDSBANK Met een flinke slagzij ligt de Metric" nog hoog en droog op de Razende Bol. In kringen van zeevaarders zijn de meningen over de kans op succes bij de berging 'verdeeld. De mannen van Delta Diving zijn echter optimistisch. rend beducht voor uitglijden, heb je een kans om boven te komen. Binnen in het schip is het een merkwaardige er varing. Op het eerste gezicht ziet alles er gewoon uit. Iedere vergelijking met horizontale lijnen ontbreekt. Maar bij iedere stap moet men rekening houden met de helling. De „opvarenden" hebben zich snel aangepast aan de situatie. Als ware acrobaten bewegen ze zich door de gangen en ruimen, tussen de stampen de machines (ze worden af en toe be proefd) en over spekgladde gangboor den. Zelfs slapen doen ze onder een hoek van 37 graden. Alleen een gas- comfoor is met een stuk wrakhout recht gezet. Op eigen kracht Over het verloop van de operatie praatten we met de heer Van der Lin den. De pompen hebben elk een ver mogen van 300 ton per uur. Daarvan is 25% zand. In totaal hoopt men een 100 tot 130 ton zand per uur te kunnen wegzuigen. 60% hiervan komt met het ty terug. Het is de bedoeling om eerst aan de hoge kant te gaan zuigen. Het schip zal dan recht komen te liggen. Daarna worden sleuven gegraven. Het lostrekken zal moeten geschieden met de eigen schroef en de eigen lieren, verbonden aan een in zee uitgezet an ker. Het voorlopig bedrijfsklaarmaken van het schip was een probleem apart. Het koelwatersysteem was onbruikbaar;, omdat geen water uiX zee kon wor den aangezogen. Dit werd opgelost door een van dee ballasttanks in een koel tank te veranderen. Ook het in orde brengen van de stuurinrichting vergde veel van het improvisatievermogen van de mannen van Delta Diving. Alleen van de automatische piloot was nog iets te maken. De stuurman zal dan ook zodra het schip vlot is aan de knoppen moeten staan in plaats van aan het stuurrad. Hoe dan ook, alles werkt weer, al is het dan provisorisch. Wat er precies met de „Metric" gaat gebeuren is nog niet bekend Van der Linden en Van Poelgeest hebben goede hoop dat het schip niet gesloopt zal hoeven te wor den. Als dat inderdaad zo is zal de Delta Diving het zelf weer helemaal opknappen en verkopen. Er kan dan een aardige cent van overblijven. De sleep opvreg naar de Razende Bol om met de berging van de ..Metric" een aan vang te maken. Wilt u uw huis verbeteren of iets doen aan het onderhoud9 Kan snel gebeuren met het NMB woningkrediet. U krijgt contant geld zodat arbeidsloon en materialen direct betaald kunnen worden Bijvoorbeeld ƒ4.000,-, u lost af In 5 jaar en betaalt 89,- per maand. Of 8.000,- die u In 8 jaar aflost, 130,- per maand. Stap eens binnen, we vertellen u graag alles over woningkrediet of een persoonlijke lening voor welk doel dan ook. VOOR de mensen die regelmatig met de veerboot het Marsdiep oversteken is het een vertrouwd gezicht geworden: het sil houet van de Deense kustvaarder „Metric", dat zich vredig aftekent aan de westelijke horizon. Maar die vredigheid is slechts schijn: op het ongerepte bijna-eiland Razende Bol dreunen de pom pen, en binnen een maand zal het 600 ton metende schip zich op eigen kracht moeten ontworstelen aan de zuigkracht van het zand. Voor Van der Linden en Poelgeest betekent deze operatie het eerste grote bergingskarwei. Het is aan het toeval te danken dat ze op het idee kwamen. Enige tijd na de ramp vlogen ze naar Schiermonnikoog om te kijken wat er te beginnen was met een kotter die op het strand vast zat. Ze reisden samen met een bevriend journalist van de Haagse Courant, die luchtfoto's moest maken van de „Metric". Toen ze bo- het gestrande schip cirkelden en zagen hoe het met schijnbaar weinig slagzij in de vloedlijn lag, kregen het idee dat ze het karwei wel zou den klaren. Van der Linden en Poelgeest gingen er onmiddelijk achteraan. Ze slaagden er m het schip voor een zacht prijsje in handen te krijgen. Er waren ook andere egegadigden. De heer van der Linden; ,Er schijnt een Texelaar geweest te zijn die er een rouletteschip van wilde ma ken". Over de prijs waarvoor zij de Metric hebben gekocht willen de com pagnons zich niet uitlaten. De voorbereidingen waren al in vol le gang, toen de orkaan van 2 april roet in het eten gooide. De heer Van der Linden was's avonds aan boord. „Ik leb tweemaal schipbreuk geleden, maar roiets heb ik nog nooit meegemaakt". Van der Linden moest met een heli copter van boord worden gehaald. Toen de storm geluwd was bleek hhet schip 37 graden slagzij te hebben. Friesenland Maandag was het zover. Achter de ■Helderse sleepboot TRIO F (100 pk) van ^■schipper Veenstra werden de pompen Slop twee bakjes van 12 meter naar de ■■Razende Bol gesleept. Tegen vieren ver- trok de sleep uit de haven. De opvaren- van de bakken zochten achter de lompen zoveel mogelijk bescherming «gen de ijzig koude, miezerige regen, fa een goed uur varen kwam men, tort voor hoogwater, ter hoogte van de Üetric. De landingsoperatie kon begin nen De bakken werden losgegooid, in hoop dat ze vanzelf door de bran- g op het strand zouden spoelen. Even *as er een spannend moment toen de weede bak (met uw verslaggever als ïulpeloze passagier) recht op het wrak ifdreef van de „Frieseland" die enke jaren eerder op deze .plaats ver- ling. Maar het rubberbootje dat assis- Zo wordt in het kombuis van de Deense vrachtvaarder de maaltijd voor de bergers bereid. Het moet wel even wennen Acrobaten In een krans lege bierblikjes ligt de Metric op de plaat. Aan boord blijkt pas werkelijk wat 37 graden slagzij be tekent: trappenlopen richting bakboord heeft veel weg van bergbeklimmen, achterover hangend, je stevig vast klemmend aan het houtwerk, voortdu-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1973 | | pagina 9