Cjroen e%warL-Jexels in het L
In Den Burg en De Koog is groei
van het winkelapparaat mogelijk
De Spyker
TAXI
2323
J'Elleboog
IN 1085 VOOR 70 MILJOEN OMZET IN WINKELS
In andere dorpen alleen zorgen
voor de dagelijkse behoeften
Maatregelen tegen paarden en
auto's op het strand9
buitensporig parkeren
autowrakken op de weg en
achterlaten van huisvuil
DISCOTHEEK
WILHELMINALAAN 4-6
Belangrijke wijziging van
politieverordening
KING JOHN RUSSELL
and his band.
- IIJDAG 8 JUNI 1973 86e JAARGANG No. 8782
a «««prata?
TEXELSEPCOURANT
ilgave B.V. v.h. Langevcld De Rooy
ostbus 11 - Den Burg, Texel Tel. 2741
I, Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den
tel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ5,50 p. kw.
Bank: Ncderl. Middenstandsbank; Rabobank.
-|- 50 cent incasso; los 25 cent
Advert 23 ct. per mm. excl. 4% BTW
at
at
In onze vorige artikelen naar aanleiding van het verschijnen van het rapport
van het Centraal Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf, „Winkels op
Texel" gaven wij een overzicht van de huidige situatie wat betreft vraag en
aanbod in de Texelse detailhandel. In dit laatste artikel gaan we in op wat het
rapport te vertellen heeft over de situatie in 1985.
Zo'n toekomstbeeld is» natuurlijk in
ïoge mate afhankelijk van wat men
eerwacht met betrekking tot algehele
situatie (dus die buiten de détailhandel
om) in de toekomst: het inwonertal, de
recreatiedruk, de inkomenspositie van
Ie burgers, het al of niet optreden van
irises en zo voort. Maar ook de politiek
en aanzien van de toelevering van goe-
leren en dergelijke zaken bepalen het
»eeld van de toekomst. Voorspellingen
zijn maar zelden beschrijvingen van de
[evolgen van onstuitbare processen. In
)e hoofdstukken van het rapport die
lijn gewijd aan de toestand in 1985
vordt dan ook voortdurend gekozen.
>oms wordt dat ook duidelijk gezegd,
lijvoorbeeld als de opstellers er vanuit
jaan dat het aantal inwoners in 1985
lonform de aanbeveling van (het bureau
lajema in de „Structuurschets" onge-
eer 13.300 zal bedragen. Soms ook
omt 't niet tot uiting dat in 'n bepaalde
oekomstverwachting een element van
euze zit. bijvoorbeeld als men er van
lit gaat dat de détailhandelsbestedingen
ier hoofd van de bevolking voortdurend
Uilen blijven stijgen: een inpliciete
euze voor het blijven toebedelen van
•en belangrijk deel van de economische
roei aan de individuele leden van de
ïaatschappij (al verwacht het rapport
lat in toenemende mate de groei van
iet reëel nationaal inkomen ten goede
tal komen aan collectieve voorzienin-
[en). Ook in de prognose van het aantal
oeristen wordt, doordat de bestaande
ntwikkeling zo ongeveer wordt
loorgetrokken, stilzwijgend gekozen te
en een politiek van afremming. Een
tëkomstbeeld zoals het is uitgewerkt in
etrapport, is kortom het resultaat van
et doortrekken van bestaande trends
n van bewuste en onbewuste politieke
.euze.
Toekomst
Dit beeld is als volgt: In 1985 zal
'exel 13.300 inwoners tellen (op 31 de-
eber 1971 11.666). Daarvan zullen ruim
•jfeneenhalfduizend in Den Burg wo-
(viereneenhalf in '71). Het aantal
iwoners van de overige dorpen zal
at minder stijgen, terwijl het aantal
[erspreid wonenden zal afnemen van
10 naar 3000. Dit beeld is ontleend
'an de „Structuurschets" van het raad-
levend ingenieursbureau Hajema (B.V.).
'ij het bedenken van deze cijfers gingen
•e planologen van Hajema Ojm. uit van
Ie bestaande bouwplannen, van de mo
gelijkheden in verband met bodem en
ndschap, van de verkeersproblematiek
•n van de verwachte ontwikkeling van
ie recreatie.
Wat de besteding in de détailhandel
ïtreft: het CIMK verwacht dat de toe-
'ame van de uitgaven per hoofd zal af-
Men van 1,1% tot 0,7% per jaar in de
Ftor voedings- en genotmiddelen, en
,an 2,7tot 1,7% per jaar in de sector
Zaterdag en zondag is
D.J. is Nico Demus
duurzame en overige goederen. Hiervan
uitgaande, (tevens werd daarbij aange
nomen dat het inkomen per hoofd
slechts in geringe mate zal afwijken van
dat over heel Nederland) verwacht het
TEXELS MIDDENSTAND IV
(SLOT)
door P. J. Hünd
rapport dat de Texelaars in 1985 onge
veer ƒ1500,per jaar zullen uitgeven
aan voedings- en genotmiddelen (was
in 1971 ƒ1325,alle bedragen in gul
dens van 1971), en ƒ2350,aan duurza
me en overige goederen (was ƒ1545,
In totaal zal men dan voor ƒ3850,
'(ƒ2870,per jaar uitgeven aan de mid
denstand. Het rapport verwacht dat de
mate waarin de Texelaars 'hun inkopen
aan de overkant doen niet in belangrij
ke mate zal toenemen, al leidt de grote
re welvaart volgens het CIMK ook tot
veelvuldiger verplaatsing. Vanuit het
genoemde aantal cijfers over inwonertal
en bestedingen per hoofd komt het rap
port tot de konklusie dat de Texelaars
in 1985 in totaal voor ƒ19.400.000,zul
len besteden aan voedings- en genot
middelen en ƒ26.600.000,aan duurza
me en overige goederen. In totaal dus
ƒ46.000.000,een stijging met meer
dan de helft.
Toeristen
De verwachtingen met betrekking tot
de toeristen baseert het CIMK rapport
mede op het „recreatiebasisplan Texel",
ook al van Hajema. Wat betreft de groei
van het aantal toeristen gaf dit bureau
vier modellen aan. Op grond van de hui
dige (ongeremde) toevloed acht het
CIMK het mogelijk dat het aantal over
nachtingen het maximale model van
Hajema nog zal overschrijden. Toch is
het rapport uitgegaan van dit model (in
1985 47.000 slaapplaatsen en 2.350.000
geregistreerde overnachtingen). Bij het
aantal geregistreerde overnachtingen
worden nog eens 550.000 ongeregistreer
de ongeteld, zodat er in totaal onge
veer 2.900.000 overnachtingen zouden
plaatsvinden.
De verhouding tussen het aantal dag
recreanten en het aantal verblijf stoe-
risten is sinds 1951 vrijwel niet veran
derd. Tegenover iedere 20 overnachtin
gen door verblijfstoeristen staat 1 be
zoek van de dagtoerist. Het rapport stelt
ten onrechte de verhouding van
het aantal dag- en verblijfsrecreanten
lag op 1 21". Bedoeld zal zijn de ver
houding tussen het aantal overnachtin
gen en het aantal bezoeken door dagjes
mensen. Het CIMK neemt aan dat deze
verhouding ook in de toekomst niet zal
veranderen, zodat het aantal dagtoeris
ten in 1985 ongeveer 150.000 zal zijn.
De détailhandelsbestedingen door de
recreanten zullen naai* de verwachting
van het CIMK flink stijgen, maar niet
zo veel als men zou verwachten op
grond van de grote verruiming van het
vakantiebudget. Deze vloeit namelijk
voor een belangrijk deel toe aan reis
kosten (men gaat steeds verder weg), en
aan de horeca.
Op grond hiervan gokt het CIMK op
een groei van de bestedingen aan voe
dings- en genotmiddelen van 1%% per
jaar, en aan duurzame en overige
goederen (steeds meer en steeds betere
souvenirs) 3% per jaar. In bestedingen
per toerist per dag omgerekend, bete
kent dit dat de verblijfsrecreant in 1985
ƒ5,15 zal uitgeven aan voedings- en ge
notmiddelen (1971: ƒ4,48) en ƒ2,85 aan
duurzame en overige goederen (ƒ2,07).
In totaal zal hij de middenstand dus per
dag 8 guldens-van-1971 in de hand
drukken (was ƒ6,55). Voor de omzet op
heel Texel betekent dit dat ook de toe
ristenbestedingen, als de vooronderstel
lingen van het CIMK juist zijn, met on
geveer de helft zullen stijgen tot
ƒ23.500.000,waarvan ƒ15.100.000,
aan voedings- en genotmiddelen en
ƒ8.400.000,aan duurzame en overige
goederen.
70 miljoen
In totaal zal er in 1985 bijna 70 mil
joen gulden worden omgezet in de
Texelse winkels. Ongeveer 63% daarvan
zal in Den Burg worden verkocht. De
Koog en de rest van het eiland kunnen
resp. 18 en 19% voor hun rekening ne
men. Voor Den Burg betekent dit een
geringe vergroting van het marktaan
deel: het was 60%. Ook De Koog profi
teert: in 1971 was het aandeel 16%. Het
aandeel van de rest van het eiland in
de détailhandelsbestedingen zal daaren
tegen teruglopen: in 1971 was het nog
24%.
Het rapport besluit met een overzicht
van de ontwikkelingsmogelijkheden van
het winkelapparaat om tegemoet te
Op het raadhuis ligt momenteel voor
ieder een aantal wijzigingen van de po
litieverordening ter inzage die maatre
gelen inhouden tegen het rijden met
paarden en motorvoertuigen op het
strand, het hebben van autowrakken op
de openbare weg, het onjuist of buiten
sporig gebruik maken van parkeerruim
te, het maken van reklame door het
plaatsen van voertuigen met reklame-
teksten op de openbare weg, het neer
gooien van afval en vuilnis en het ver
vuilen van de straten door honden. De
gemeenteraad heeft de wijzigingen in
middels goedgekeurd.
Vroeger was het alleen verboden om
tussen de strandpalen 18 en 21 en bin
nen 500 meter van de strandpalen 9, 12,
15, 17, 28 en 31 gedurende de periode
van 1 mei tot 1 oktober met een motor
voertuig of paard te rijden. Nu is be
sloten het rijden op het strand met een
motorvoertuig het gehele jaar en het
paardrijden van 1 april tot 1 oktober te
verbieden, gezien de spreiding van het
toerisme over het gehele strand, de uit
breiding van het seizoen en de toene
mende noodzaak de onnodige verstoring
van flora en fauna in het bos, duin en
strand tegen te gaan. B. en W. kunnen
ontheffing verlenen. Door het verbod
wordt ook hetrijden buiten de ruiterpa
den, om via de vrije duinen het strand
op en af te gaan, tegengegaan.
Wrakken
Het hebben van autowrakken op de
openbare weg was al verboden, maar bij
twijfel of het om een echt wrak ging of
niet kon soms niet worden opgetreden.
Het nieuwe artikel benadert het pro
bleem van de andere kant: de inne
ming van de beschikbare ruimte. Het
nieuwe artikel luidt dan ook; Het is
verboden een voertuig weermee om een
andere reden dan een eenvoudig te ver
helpen mankement niet op de weg kan
of mag worden gereden, langer dan
veertien dagen op de weg te parkeren.
Verder is een bepaling opgenomen die
een eind moet maken aan het ongelimi
teerd in beslag nemen door bedrijven
en doe het zeivers van dev beschikbare
(parkeer)ruimte. De normale bedrijfs
uitoefening komt daarmee niet in ge
vaar en de gelegenheid tot knutselen
wordt nauwelijks belemmerd. Het nieu
we artikel luidt: Het is een ieder die
voertuigen pleegt te stallen, herstellen,
verhuren of te verhandelen verboden
meer dan twee voertuigen waarvan re
delijkerwijs is aan te nemen dat zij hem
toebehoren of zijn toevertrouwd, op de
weg te parkeren. Dit verbod geldt niet
gedurende ten hoogste een half uur
voor het verrichten van eenvoudige her
stel- en onderhoudswerkzaamheden aan
de voertuigen.
Uitzicht
Het is voortaan verboden een voer
tuig voor een of meer bewoonde perce
len zodanig te parkeren dat daardoor:
a. de bewoners in hun uitzicht vanuit
het perceel worden belemmerd in een
mate die redelijkerwijs niet van hun
verlangd kan worden; b. bewoners en
omwonenden anderszins overlast wordt
aangedaan.
Dit artikel biedt ruime toepassings
mogelijkheden. Het parkeren van
vracht- en personenauto's waar dat niet
hoort dient tot het verleden te behoren.
Daarbij valt te denken aan een grote
vrachtauto die langdurig geparkeerd
staat vlak voor een woonkamerraam,
maar ook aan een geparkeerde perso
nenauto op een voetpad. Dat laatste is
een goed voorbeeld van onjuist gebruik
van de beschikbare ruimte in nieuwe
woonwijken. Stedebouwkundige ont
werpers trachten een zo prettig moge
lijk leefklimaat te bereiken door het
ontwerpen van woonpaden (dat zijn pa
den die door uiterlijke kenmerken niet
voor het openbaar verkeer openstaan,
maar wel toelaten dat men het huis per
auto kan bereiken om grote stukken of
een grote hoeveelheid boodschappen uit
te laden). Door het aan- en afrijden en
parkeren van auto's in strijd met de dui
delijke bestemming van het woonpad
wordt op verschillende wijzen aan om
wonenden overlast bezorgd en niet in
het minst door het in gevaar brengen
van spelende kinderen. Bovendien ont
staat accuut gevaar als daardoor be
paalde percelen bij brand of in andere
noodgevallen niet voor politie, brand
weer of ambulance bereikbaar zijn. Het
plaatsen van een verkeersbord (parkeer
verbod) is niet mogelijk omdat dat zou
betekenen dat het woonpad een voor
het openbaar verkeer bestemde weg zou
zijn.
Buitensporig
Nog een nieuw artikel: „Het is de hou
der of eigenaar van voertuigen met een
lengte van meer dan 6 meter en een
breedte van meer dan 2.05 meter ver
boden deze op de weg te parkeren el
ders dan de daartoe door B. en W. aan
gewezen parkeergelegenheid (parkeer-
ge legen heden), nadat burgemeester en
wethouders hem bij aangetekend schrij
ven hebben meegedeeld dat zij het par
keren van dergelijke voertuigen bij el
kaar op de weg met het oog op de ver
deling van de beschikbare parkeerruim
te buitensporig achten. Het verbod geldt
niet van maandag tot en met vrijdag,
dagelijks van 8.00 tot 18.00 uur tenzij
op een van deze dagen een algemeen
erkende christelijke feestdag valt".
Dit artikel moet dus het buitenspo
rig gebruik van parkeerruimte tegen
gaan. B. en W. kunnen 'n eigenaar aan
schrijven van een parkeerplaats gebruik
te maken als er meer dan twee voer
tuigen bij elkaar geparkeerd staan. De
ze aanwijzing geldt dus niet op werk
dagen, omdat het tot de bedrijfsuitoefe
ning kan behoren dat meer dan twee
voertuigen bij elkaar geparkeerd staan.
Het maken van reklame door het par
keren van voertuigen met teksten wordt
verboden in het volgende artikel: „Het
is verboden een voertuig, voorzien van
een aanduiding van commerciële rekla
me op de weg te parkeren, uitsluitend
om commerciële reklame te maken. B.
en W. kunnen van dit verbod ontheffing
verlenen".
Vervuiling
Verder zijn enkele artikelen opgeno
men die tot doel hebben de zg. kleine
milieuvervuiling tegen te gaan: „Het is
verboden op of aan wegen, plantsoenen,
parken, bossen en stranden, in het water
of op het ijs afval of vuilnis weg te
gooien of achter te laten" en: „Ieder is
verplicht niet toe te laten dat een onder
zijn hoede staande hond zijn behoefte
doet op een gedeelte van de weg dat
(mede) voor voetgangers bestemd is".
kunnen komen aan het hierboven ge
schetste toekomstbeeld.
Het inkomen van de ondernemers zal
niet minder mogen stijgen dan dat van
de consument. Een reële inkomensgroei
van 2Vfe% per jaar is dus noodzakelijk.
Over heel Texel genomen wordt ver
wacht dat die norm makkelijk zal wor
den gehaald. Maar dit komt alleen ten
goede aan Den Burg en De Koog.
Voor de rest van Texel ziet de toe
komst er minder gunstig uit. De ver
wachte omzetstijging is dan slechts 1%
per jaar. Het CIMK vindt dan ook dat
in dat gebied de voorzieningen tot een
minimum beperkt moeten blijven. Vol
staan kan worden met een aanbod in de
sfeer van de dagelijkse behoeften. Voor
de consumenten is dat niet zo prettig,
maar voor de middenstand is het bittere
noodzaak. Nu al moet een aantal mid
denstanders wat geld bijverdienen door
bezorging of een nevenbaan. Alleen in
De Cocksdorp zou de mogelijke uitbouw
van de logiescapaciteit toch nog aanlei
ding kunnen geven tot de uitbouw van
het winkelapparaat.
In De Koog zal naar de mening van
het CIMK een omzetstijging kunnen
worden gerealiseerd van 3Vfc% per jaar.
(Den Burg eveneens 3te%). Het aantal
vestigingen zal dan ook niet kleiner
worden. Eerder is nog een zekere ver
groting van het winkelareaal verant
woord. Als men daarvoor het bedrag
uitgeeft dat boven de inkomensstijging
voor de hele bevolking uitgaat, kan er
totaal een 300 m2 winkelruimte bij ko
men. Voorlopig zal die vergroting vooral
moeten worden gezocht in de uitbrei
ding van bestaande winkels. Later, als
de logiescapaciteit in de omgeving aan-
'zienlijk is vergroot, valt te denken aan
nieuwe vestigingen. Die moeten dan
wel in de huidige winkelstraat komen
te liggen, omdat het winkelen dan het
meest aantrekkelijk wordt.
De vergroting zal vooral ten goede ko
men aan de voedings- en genotmidde
lenzaken.
In Den Burg zullen naar de mening
van het ClMK wel winkels gaan ver
dwijnen. Vooral de verspreide vestigin
gen zullen het zwaar te verduren krij
gen. De perspectieven van het centrum
zijn echter ronduit gunstig. De verwach
te gezinsinkomensstijging bijhoudende,
zullen de middenstanders genoeg over
houden om er 180 m2 winkel in de voe
dings- en genotmiddelensector bij te
bouwen, en 550 m2 in de sector duurza
me en overige goederen (of die ruimte
ook nodig is is een ander punt).
Supermarkt
Hoewel er blijkens de enquête onder
de consumenten behoefte bestaat aan
een grote supermarkt ziet het rapport
voor een dergelijke zaak als toevoeging
aan het winkelareaal geen economische
ruimte. Aangezien echter de behoefte
wel groot is, zou het goed zijn dat uit
één of meerdere bestaande winkels plus
een flinke hoeveelheid extra winkel
ruimte een grote supermarkt zou voort
komen. Ook zou het mogelijk zijn dat
er wel een nieuwe supermarkt zou ko
men, maar dat waar bestaande voe
dings- en genotmiddelenwinkels worden
opgeheven de vrijkomende ruimte wordt
overgeheveld naar de duurzame en ove
rige goederen.
Voor de vervulling van 'n andere con
sumentenwens, een groot kledingmaga
zijn, is Texel te klein. Wel is er mis
schien een toekomst voor een klein wa
renhuisfiliaal.
Kwaliteit
Omdat op Texel het winkeloppervlak
in verhouding tot het aantal inwoners zo
groot is (ook na aftrek van de specifieke
Zie vervolg pagina 2
Bar Dancing
Zaterdag en zondag
Vanaf maandag 11 juni
IEDERE AVOND
DISCOTHEEK
Het TELEFOONNUMMER van het
ASSURANTIEKANTOOR GER DROS
is gewijzigd in 02228- 200
JAN F. VAN ASSELT, Kogerweg K 63b, De Koog - Texel