'er auto naar Texel wordt steeds noeilijker Sarasani op 23 juni van start De Texja i ovnpic i J'Elleboog C0P Vachttijden nemen toe EHSESEEEl De Spyker! RANT VOOR TOERISTEN OP TEXEL - 5e JAARGANG No. 2 - 16 30 JUNI 1973 - PRIJS 25 CENT TAXI TOON SMIDT Capaciteit van eerboten is e klein EET PUUR NATUUR! BAR - DANCING onverbeterlijk bokmon/chop Op Texel gebakken dus dagelijks vers! Gezond alternatief op eilandelijke wegen Hoog water i Jk t .s V DE SPYKER Bar Dancing telefoon (02220) Taxi- en ambulancevervoer dag en nacht WILHELMINALAAN 4—6, DEN BURG, TEXEL Ongeduldige automobilisten kunnen in de zomerperiode beter et meer naar Texel gaan. De capaciteit van de twee veerboten (die k 70 wagens kunnen meenemen) is te klein en steeds langer wor- ende wachttijden zijn daarvan het gevolg. Enkele jaren geleden noest alleen op topdagen enkele uren worden gewacht alvorens ien aan boord kon rijden; tegenwoordig is het bijna elk weekend lak. Bij het verwerken van de Pinkster- rukte heeft Texels Eigen Stoomboot iderneming bevestigd gezien, dat de te eine capaciteit van de boten snel naar n noodtoestand leidt. In de periode in donderdag 7 tot en met dinsdag 12 m werden totaal 16.439 auto's (in tide richtingen) vervoerd. In dezelfde triode vorig jaar bedroeg dit aantal ,079, een stijging dus van 9°/o. Van en Helder naar Texel werden 8752 wa ins overgezet en in omgekeerde rich- 7.687. Zo'n duizend automobilisten ibben aan de Pinksterdagen een va- intie toegevoegd. De grootste drukte el op de zaterdag voor Pinksteren toen 41 auto's naar Texel werden gebracht. Om deze aantallen te kunnen verwer- n, moest de meeste dagen worden ge- ndeld. In dat geval houdt men zich et meer aan de dienstregeling, maar art zo 'hard mogelijk heen en weer. sondanks moest vrijdag tot één uur nachts, zaterdag tot 22.00 uur en andag tot 24.00 uur worden doorge ren. Honderden automobilisten heb- n vijf tot zes uur in de rij moeten aan. Het staat vast, dat deze wacht- den in de komende weekenden nog nzienlijk langer zullen worden. Het re is dat dit probleem op korte ter- jn niet is op te lossen. DE SPYKER - DEN HOORN Wij verwerken verse Texelse produkten, o.a. Hoornder champignons Verse boerenmelk Texelse kaas en eieren gezond, eet in puur natuur en niet te duur DE KOOG TEXEL HOLLAND Voor de popboerderij „Sarasani" aan de oude Kogerweg nabij Den Burg be gint zaterdag 23 juni, voor het tweede jaar onder direktie van Lou Ruyter en Sjaak Hetsen. Tot half augustus zullen regelmatig weer bekende binnen- en buitenlandse groepen te zien en te ho ren zijn. Alle avonden zijn reeds vast gelegd. De meest optredende formatie is echter het „huisorkest", deze keer in de vorm van „Treshold" uit Doetinchem. Met dat orkest zal op 23 juni ook worden gestart. Vier dagen later komt '''stokorool) ^?anzaadbrood, b°ei-e/irn"^s natuurwit' krpn* boerenbruin, ^^^^u^'^ijnenbrooó, Oscar Benton Blues Band, op 29 juni gevolgd door Long tall Erny and his shakers. Verder zijn gecontracteerd Su per Sister, Rob Hoeke, Livin' Blues, Earth and Fire, Golden Earring, Kajak, Dizzy Mans Band en Kazimir Lux. Van de buitenlandse groepen kunnen worden genoemd Colin Blinstone, Shakin' Ste vens, Sunset, Trapeze en de 17 mans formatie Hawkwind. Lightshow Het popgebeuren krijgt extra kleur voor een vrijwel voortdurende light show gedurende alle avonden, verzorgd door „Eland" lightshow uit Leiden, vol gens de exploitanten de beste van Ne derland. Voor het verwekken van de effekten wordt gebruik gemaakt van maar liefst 16 projectoren. Over de exploitatie van Sara in het afgelopen seizoen zijn de heer Ruyter en Hetsen niet ontevreden al werd toen wel met aanloopmoeilijkheden gekampt omdat de exploitatie zeer kort tevoren was overgenomen van A. André de la Porte. Klachten over wantoestanden in of bij Sarasani zijn er het afgelopen jaar nauwelijks geweest. Ook in het nieuwe seizoen hoopt men met niet al teveel strubbelingen te zullen draaien, al zijn de factoren die daarbij een rol spelen wel eens ongewis. Wat de toe gangsprijzen betreft werd ons meedege- deeld dat deze op avonden met uitslui tend het huisorkest ƒ3,zullen bedra gen en op andere avonden ƒ5,tot ƒ7,—. Waarom koopt TESO. er geen boot bij of gaat over tot inruil van de bestaande schepen voor dubbeldekkers? Als het aan TESO lag zou een groter schip mor gen al besteld zijn, maar voor een nieuw schip is ook een andere aanliegmrichting nodig. Dit is een miljoenenkarwei, dat uitgevoerd moet worden door Rijkswa terstaat. Het rijk heeft echter geen geld Voorrang Het verschijnsel van de toenemende wachttijden heeft in de hand gewerkt, dat grote vraag bestaat naar voorrangs- kaarten, zóveel, dat op een gegeven mo ment meer voorrangsauto's dan andere wagens stonden te wachten. TESO be perkte de geldigheidsduur van de V- ikaarten, maar dat hielp weinig. Daarop werd besloten slechts dertig V-kaart- auto's per schip toe te laten, maar als daar wat bussen en caravans tussen zit ten, is dat evengoed bijna een boot vol. Te verwachten is dat het voorrangs- recht nog verder zal moeten worden in geperkt. Naast V-kaarten zijn er ook T-kaar- ten, bestemd voor ingezetenen van Texel. Omdat de eilandbewoners op de veerdienst zijn aangewezen (en omdat het tenslotte een Eigen Stoombooton derneming is) zal het aan deze kaarten verbonden voorrangsrecht niet worden ingeperkt. De vraag naar T-kaarten is groot maar niet buitensporig en het kan ook niet veel toenemen, omdat het aan tal Texelaars tenslotte niet zo groot is. Valsheid Gebleken is nu eohter, dat veel toe risten, vooral de zg. tweede woningbe zitters zich valselijk voor ingezetene van de gemeente Texel uitgeven om zo'n begeerde voorrangskaart te kunnen be machtigen. Bovendien konden zij dan voor half geld reizen, want ook dat is een privilege voor de Texelse automo bilist. De goedkope 5-retourenkaarten en de T-kaarten werden verstrekt op vertoon van het kentekenbewijs. Uit de len van hun auto als woonplaats Texel tenaamstelling bleek of de aanvrager Texelaar ivvas Op grote schaal hebben „vreemde" automobilisten bij het inrui- Zie vervolg pagina 2 In opdracht van Texeltocrist heeft de research-sectic van de tweewielafdeling van Garage Dros in Eierland een alter natief vervoermiddel voor toeristen op Texel ontwikkeld: de Texja. Het is een wagentje dat door twee personen met spierkracht kan worden voortbewogen. Een van de voordelen boven een fiets is dat veel bagage kan worden meegeno men want achter en voor zijn grote me talen korven aangebracht ter breedte van het voertuig. Ook tussen de beide wielstellen bevindt zich bagageruimte. Het wagentje is voorzien van een af neembare huif die bescherming biedt tegen regen en felle zon. Het is de be doeling dat een huiftype wordt ont wikkeld dat kan wordén uitgerold zodat het wagentje zijwanden krijgt (met plas tic vensters) en dus een rijdend tentje wordt. Prototype Ter vermijding van een stroom kopers of huurders vermelden wij dat nog slechts één proto-type is ontwikkeld. Dit wordt momenteel volop beproefd. Wie de foto goed bekijkt ziet dat bij de con structie is uitgegaan van twee fietsen. Deze zijn door stangen verbonden. Slechts het linkerstuur werkt; beide voorwielen luisteren hiernaar door een fusee-overbrenging. Aanvankelijk be stond de vrees dat remmen door één der berijders tot gevolg zou hebben dat het voertuigje scheef zou trekken. In de praktijk blijktjdat niet het geval te zijn. Even wennen Rijden met de Texja moet overigens Zaterdag 16 juni 8.36 21.01 Zondag 17 juni 9.13 21.34 Maandag 18 juni 9.52 22.06 Dinsdag 19 juni 10.29 22.37 Woensdag 20 juni 11.03 23.06 Donderdag 21 juni 11.36 23.34 Vrijdag 22 juni 12.07 Zaterdag 23 juni 0.03 12.42 Zondag 24 juni 0.41 13.24 Maandag 25 juni 1.54 14.24 Dinsdag 26 juni 2.50 15.41 Woensdag 27 juni 4.18 17.10 Donderdag 2.8 juni 5.54 18.33 Vrijdag 29 juni 7.13 19.44 Zaterdag 30 juni 8.21 20.49 Zondag 1 juli 9.22 21.47 Maandag 2 juli 10.11 22.42 Dinsdag 3 juli 10.56 23.28 Woensdag 4 juli 11.35 Donderdag 5 juli 0.09 12.09 Vrijdag 6 juli 0.44 12.40 Zaterdag 7 juli 1.12 13.08 Laag water valt gemiddeld .15 uur na hoog water. wel even wennen. Aanvankelijk tracht men steeds zijn evenwicht te bewaren als op een fiets maar dat is natuurlijk niet nodig. Er wordt nog geëxperimen teerd met de breedte van de Texja. Hoe breder hoe stabieler, maar het nadeel is dat een voertuig dat breder is dan 75 centimeter niet op de fietspaden mag. Het prototype is ruim een meter breed en geldt voor de verkeerswet dus als een onbespannen voertuig. Van de zijde van de Texelse politie is reeds verklaard dat tegen deze nieuwe verschijning op Texels wegen geen wettelijke bezwaren zijn in te brengen. Opvallend Het is de bedoeling de Texja in felle kleuren te schilderen en ook de huif een opvallende tint te geven. Dit in het belang van de veiligheid. Of de Texja een succes wordt is niet te zeggen. Het zal onder meer afhangen van de prijs en deze is momenteel nog niet te ramen. Het prototype is in vrije tijd vervaar digd. Het meest waarschijnlijk is echter dat Garage Dros voorlopig slechts en kele Texja's zal vervaardigen om deze te verhuren. Mede aan de hand van de ervaringen van de huurders kan dan het definitieve model worden ontworpen. X Hotel - Café Weverstraat 95, Den Burg Kantoorstraat Den Burg Onbetwist Texels meest X sfeervolle uitgaansgelegenheid X Zaterdag 10 en zondag 11 juni: KING JOHN RUSSELL X AND HIS BAND Vrijdag 9 en maandag 12 juni DISCOTHEEK

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1973 | | pagina 13