'er auto naar
Texel wordt steeds
noeilijker
Sarasani op 23
juni van start
De Texja
i ovnpic i
J'Elleboog
C0P
Vachttijden nemen toe
EHSESEEEl
De Spyker!
RANT VOOR TOERISTEN OP TEXEL - 5e JAARGANG No. 2 - 16 30 JUNI 1973 - PRIJS 25 CENT
TAXI TOON SMIDT
Capaciteit van
eerboten is
e klein
EET PUUR NATUUR!
BAR - DANCING
onverbeterlijk
bokmon/chop
Op Texel gebakken
dus dagelijks vers!
Gezond alternatief op eilandelijke wegen
Hoog
water
i Jk
t
.s
V
DE SPYKER
Bar Dancing
telefoon (02220)
Taxi- en ambulancevervoer
dag en nacht
WILHELMINALAAN 4—6,
DEN BURG, TEXEL
Ongeduldige automobilisten kunnen in de zomerperiode beter
et meer naar Texel gaan. De capaciteit van de twee veerboten (die
k 70 wagens kunnen meenemen) is te klein en steeds langer wor-
ende wachttijden zijn daarvan het gevolg. Enkele jaren geleden
noest alleen op topdagen enkele uren worden gewacht alvorens
ien aan boord kon rijden; tegenwoordig is het bijna elk weekend
lak.
Bij het verwerken van de Pinkster-
rukte heeft Texels Eigen Stoomboot
iderneming bevestigd gezien, dat de te
eine capaciteit van de boten snel naar
n noodtoestand leidt. In de periode
in donderdag 7 tot en met dinsdag 12
m werden totaal 16.439 auto's (in
tide richtingen) vervoerd. In dezelfde
triode vorig jaar bedroeg dit aantal
,079, een stijging dus van 9°/o. Van
en Helder naar Texel werden 8752 wa
ins overgezet en in omgekeerde rich-
7.687. Zo'n duizend automobilisten
ibben aan de Pinksterdagen een va-
intie toegevoegd. De grootste drukte
el op de zaterdag voor Pinksteren toen
41 auto's naar Texel werden gebracht.
Om deze aantallen te kunnen verwer-
n, moest de meeste dagen worden ge-
ndeld. In dat geval houdt men zich
et meer aan de dienstregeling, maar
art zo 'hard mogelijk heen en weer.
sondanks moest vrijdag tot één uur
nachts, zaterdag tot 22.00 uur en
andag tot 24.00 uur worden doorge
ren. Honderden automobilisten heb-
n vijf tot zes uur in de rij moeten
aan. Het staat vast, dat deze wacht-
den in de komende weekenden nog
nzienlijk langer zullen worden. Het
re is dat dit probleem op korte ter-
jn niet is op te lossen.
DE SPYKER - DEN HOORN
Wij verwerken verse Texelse
produkten, o.a.
Hoornder champignons
Verse boerenmelk
Texelse kaas en eieren
gezond, eet in
puur natuur en niet te duur
DE KOOG TEXEL HOLLAND
Voor de popboerderij „Sarasani" aan
de oude Kogerweg nabij Den Burg be
gint zaterdag 23 juni, voor het tweede
jaar onder direktie van Lou Ruyter en
Sjaak Hetsen. Tot half augustus zullen
regelmatig weer bekende binnen- en
buitenlandse groepen te zien en te ho
ren zijn. Alle avonden zijn reeds vast
gelegd. De meest optredende formatie
is echter het „huisorkest", deze keer in
de vorm van „Treshold" uit Doetinchem.
Met dat orkest zal op 23 juni ook
worden gestart. Vier dagen later komt
'''stokorool) ^?anzaadbrood,
b°ei-e/irn"^s natuurwit'
krpn* boerenbruin,
^^^^u^'^ijnenbrooó,
Oscar Benton Blues Band, op 29 juni
gevolgd door Long tall Erny and his
shakers. Verder zijn gecontracteerd Su
per Sister, Rob Hoeke, Livin' Blues,
Earth and Fire, Golden Earring, Kajak,
Dizzy Mans Band en Kazimir Lux. Van
de buitenlandse groepen kunnen worden
genoemd Colin Blinstone, Shakin' Ste
vens, Sunset, Trapeze en de 17 mans
formatie Hawkwind.
Lightshow
Het popgebeuren krijgt extra kleur
voor een vrijwel voortdurende light
show gedurende alle avonden, verzorgd
door „Eland" lightshow uit Leiden, vol
gens de exploitanten de beste van Ne
derland. Voor het verwekken van de
effekten wordt gebruik gemaakt van
maar liefst 16 projectoren.
Over de exploitatie van Sara in het
afgelopen seizoen zijn de heer Ruyter
en Hetsen niet ontevreden al werd toen
wel met aanloopmoeilijkheden gekampt
omdat de exploitatie zeer kort tevoren
was overgenomen van A. André de la
Porte. Klachten over wantoestanden in
of bij Sarasani zijn er het afgelopen
jaar nauwelijks geweest. Ook in het
nieuwe seizoen hoopt men met niet al
teveel strubbelingen te zullen draaien,
al zijn de factoren die daarbij een rol
spelen wel eens ongewis. Wat de toe
gangsprijzen betreft werd ons meedege-
deeld dat deze op avonden met uitslui
tend het huisorkest ƒ3,zullen bedra
gen en op andere avonden ƒ5,tot
ƒ7,—.
Waarom koopt TESO. er geen boot bij
of gaat over tot inruil van de bestaande
schepen voor dubbeldekkers? Als het
aan TESO lag zou een groter schip mor
gen al besteld zijn, maar voor een nieuw
schip is ook een andere aanliegmrichting
nodig. Dit is een miljoenenkarwei, dat
uitgevoerd moet worden door Rijkswa
terstaat. Het rijk heeft echter geen
geld
Voorrang
Het verschijnsel van de toenemende
wachttijden heeft in de hand gewerkt,
dat grote vraag bestaat naar voorrangs-
kaarten, zóveel, dat op een gegeven mo
ment meer voorrangsauto's dan andere
wagens stonden te wachten. TESO be
perkte de geldigheidsduur van de V-
ikaarten, maar dat hielp weinig. Daarop
werd besloten slechts dertig V-kaart-
auto's per schip toe te laten, maar als
daar wat bussen en caravans tussen zit
ten, is dat evengoed bijna een boot vol.
Te verwachten is dat het voorrangs-
recht nog verder zal moeten worden in
geperkt.
Naast V-kaarten zijn er ook T-kaar-
ten, bestemd voor ingezetenen van
Texel. Omdat de eilandbewoners op de
veerdienst zijn aangewezen (en omdat
het tenslotte een Eigen Stoombooton
derneming is) zal het aan deze kaarten
verbonden voorrangsrecht niet worden
ingeperkt. De vraag naar T-kaarten is
groot maar niet buitensporig en het kan
ook niet veel toenemen, omdat het aan
tal Texelaars tenslotte niet zo groot is.
Valsheid
Gebleken is nu eohter, dat veel toe
risten, vooral de zg. tweede woningbe
zitters zich valselijk voor ingezetene
van de gemeente Texel uitgeven om zo'n
begeerde voorrangskaart te kunnen be
machtigen. Bovendien konden zij dan
voor half geld reizen, want ook dat is
een privilege voor de Texelse automo
bilist. De goedkope 5-retourenkaarten
en de T-kaarten werden verstrekt op
vertoon van het kentekenbewijs. Uit de
len van hun auto als woonplaats Texel
tenaamstelling bleek of de aanvrager
Texelaar ivvas Op grote schaal hebben
„vreemde" automobilisten bij het inrui-
Zie vervolg pagina 2
In opdracht van Texeltocrist heeft de
research-sectic van de tweewielafdeling
van Garage Dros in Eierland een alter
natief vervoermiddel voor toeristen op
Texel ontwikkeld: de Texja. Het is een
wagentje dat door twee personen met
spierkracht kan worden voortbewogen.
Een van de voordelen boven een fiets
is dat veel bagage kan worden meegeno
men want achter en voor zijn grote me
talen korven aangebracht ter breedte
van het voertuig. Ook tussen de beide
wielstellen bevindt zich bagageruimte.
Het wagentje is voorzien van een af
neembare huif die bescherming biedt
tegen regen en felle zon. Het is de be
doeling dat een huiftype wordt ont
wikkeld dat kan wordén uitgerold zodat
het wagentje zijwanden krijgt (met plas
tic vensters) en dus een rijdend tentje
wordt.
Prototype
Ter vermijding van een stroom kopers
of huurders vermelden wij dat nog
slechts één proto-type is ontwikkeld. Dit
wordt momenteel volop beproefd. Wie
de foto goed bekijkt ziet dat bij de con
structie is uitgegaan van twee fietsen.
Deze zijn door stangen verbonden.
Slechts het linkerstuur werkt; beide
voorwielen luisteren hiernaar door een
fusee-overbrenging. Aanvankelijk be
stond de vrees dat remmen door één der
berijders tot gevolg zou hebben dat het
voertuigje scheef zou trekken. In de
praktijk blijktjdat niet het geval te zijn.
Even wennen
Rijden met de Texja moet overigens
Zaterdag 16 juni
8.36
21.01
Zondag 17 juni
9.13
21.34
Maandag 18 juni
9.52
22.06
Dinsdag 19 juni
10.29
22.37
Woensdag 20 juni
11.03
23.06
Donderdag 21 juni
11.36
23.34
Vrijdag 22 juni
12.07
Zaterdag 23 juni
0.03
12.42
Zondag 24 juni
0.41
13.24
Maandag 25 juni
1.54
14.24
Dinsdag 26 juni
2.50
15.41
Woensdag 27 juni
4.18
17.10
Donderdag 2.8 juni
5.54
18.33
Vrijdag 29 juni
7.13
19.44
Zaterdag 30 juni
8.21
20.49
Zondag 1 juli
9.22
21.47
Maandag 2 juli
10.11
22.42
Dinsdag 3 juli
10.56
23.28
Woensdag 4 juli
11.35
Donderdag 5 juli
0.09
12.09
Vrijdag 6 juli
0.44
12.40
Zaterdag 7 juli
1.12
13.08
Laag water valt
gemiddeld
.15 uur
na hoog water.
wel even wennen. Aanvankelijk tracht
men steeds zijn evenwicht te bewaren
als op een fiets maar dat is natuurlijk
niet nodig. Er wordt nog geëxperimen
teerd met de breedte van de Texja. Hoe
breder hoe stabieler, maar het nadeel is
dat een voertuig dat breder is dan 75
centimeter niet op de fietspaden mag.
Het prototype is ruim een meter breed
en geldt voor de verkeerswet dus als
een onbespannen voertuig. Van de zijde
van de Texelse politie is reeds verklaard
dat tegen deze nieuwe verschijning op
Texels wegen geen wettelijke bezwaren
zijn in te brengen.
Opvallend
Het is de bedoeling de Texja in felle
kleuren te schilderen en ook de huif
een opvallende tint te geven. Dit in het
belang van de veiligheid. Of de Texja
een succes wordt is niet te zeggen. Het
zal onder meer afhangen van de prijs en
deze is momenteel nog niet te ramen.
Het prototype is in vrije tijd vervaar
digd. Het meest waarschijnlijk is echter
dat Garage Dros voorlopig slechts en
kele Texja's zal vervaardigen om deze
te verhuren. Mede aan de hand van de
ervaringen van de huurders kan dan het
definitieve model worden ontworpen.
X Hotel - Café
Weverstraat 95, Den Burg
Kantoorstraat Den Burg
Onbetwist Texels meest X
sfeervolle uitgaansgelegenheid X
Zaterdag 10 en zondag 11 juni:
KING JOHN RUSSELL X
AND HIS BAND
Vrijdag 9 en maandag 12 juni
DISCOTHEEK