(jroen 'wartsJexels in het harL,
Motorrijders hielden Texel twee
dagen lang in spanning
Teso vervoerde 8,9 pet
méér met pinksteren
TAXI
2323
VOORDELIG LENEN
Weet U
het al
Politie werd met 37 man versterkt
Wat een ophef. We willen
alleen maar
west nederlond
Te kleine capaciteit voert snel
naar noodtoestand
vrij zijn
mm**
E.M.K.-aandeelhouders
akkoord met
statutenwijziging
25.000ste bezoeker in
zwembad
discotheek van
„Casino"
geopend
WILHELMINALAAN 4-6
tIJDAG 15 JUNI 1973
86e JAARGANG No. 8783
jjlgavc B.V. v.h. Langeveld De Rooy
'ostbus 11 Den Burg, Texel - Tel. 2741
I, Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den
tel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
Verschijnt »<lna<ag« en vrijdags
Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ5,50 p. kw.
Bank: Nedcrl. Middenstandsbank; Rabobank.
50 cent Incasso; los 25 cent
Advert 23 ct. per mm. excl. 4% BTW
Elke avond is de
Aandelenemissie grandioos succes
Zoals kon worden verwacht zijn de
aandeelhouders van de Exploitatiemaat
schappij De Krim donderdagavond ak
koord gegaan met de statutenwijziging.
De belangstelling voor deze tweede aan
deelhoudersvergadering in hotel „De
Lindeboom-Texel" was zeer gering. Pre
sident-commissaris Holtman deelde mee
dat de nieuwe aandelenemissie bijzonder
goed loopt. Er zijn al honderd nieuwe
aandelen uitgegeven. Per dag komt er
gemiddeld ƒ3.000,aan aandelen bij.
De president-commissaris sprak dan ook
van een grandioos succes.
Ook de exploitatie van de camping
laat zich voor dit seizoen zeer gunstig
aanzien. Het aantal reserveringen heeft
de 200 inmiddels overschreden, wat hon
derd reserveringen meer is dan vorig
jaar om dezelfde tijd. Het aantal vaste
standplaatsen is gestegen van 52 tot 126.
De EMK is wel genoodzaakt het aantal
elektriciteitsaansluitingen uit te brei
den: er zullen 24 aansluitingen bijko
men. Blijkens uitlatingen van de gasten
trekt het EMK-terrein vooral om de rust
en de soepelheid van het beheer. Er zit
ten wel jongelui maar deze horen duide
lijk tot de rustminnende categorie.
Met het oog op de te verwachten zo-
merdrukte is het prettig dat het Krim-
terrein over een reinwaterkelder be
schikt van 65 m3. Op het terrein is men
daardoor altijd van een waterdruk van
4 tot 5 atm. verzekerd wat meer is dan
de druk op het gewone waterleidingnet.
De persleiding voor het afvalwater die
de EMK ten koste van ƒ120.000,heeft
moeten aanleggen naar de rioolzuive-
ring van De Cocksdorp funktioneert uit
stekend.
Vrijdagmiddag om vier uur werd de
25.000ste bezoeker van het zwembad
Molenkoog te Den Burg geregistreerd.
Het was Dorothee Jas uit Den Burg. Zij
werd verblijd met een boekenbon. In
drie weken tijd werden 15.000 bezoekers
voor het zwembad geteld. Bij de Recre
atiestichting is men over deze in verge
lijking met vorig jaar weer wat geste
gen belangstelling erg tevreden. Zoals
bekend was het exploitatietekort van
het zwembad over het algelopen jaar
teleurstellend groot.
Demonstratie
Zondagmiddag a.s. geeft de gym
nastiekvereniging Texel om 14.00 uur
een demonstratie langemat springen op
de speel- en lig weide van het zwembad.
De gymnastiekvereniging Oosterend zal
een demonstratie minitramp springen
verzorgen.
Laatste zwemproef
Zaterdag a.s. kan voor het laatst de
proef worden afgelegd voor het diplo-
mazwemmen op zaterdag 23 juni a.s.
Alleen degenen die de proef doorstaan
kunnen tot de examens worden toegela
ten.
Enkele leden van de groep motorrijders,
die met Pinksteren op Texel grote op
schudding veroorzaakte. De foto werd
gemaakt op de camping ,,Kogerstrand"
waar een deel van de groep overnachtte
Dat hun aanwezigheid aldaar niet door
ieder op prijs werd gesteld, bleek onder
meer uit het feit, dat bij drie der motoren
de benzinetank 's nachts met zand was
gevuld.
dat naast de verguizing onder het pu
bliek toch ook een heimelijke bewonde
ring bestaat voor de ruige veroveraars.
Met name onder meisjes zijn nogal wat
aanbidsters van de gehelmde helden en
het vrouwelijke element is onder de
groep ook niet onbetekenend vertegen
woordigd. Zaterdagochtend ontdekte de
politie dat zich onder vier klandestiene
kampeerders die hun intrek hadden ge
nomen in een schuur van de heer J. v.
d. Kerkhof aan het Achterom een 15-
jarig meisje bevond, waarvoor een ver
zoek tot opsporing, aanhouding en te
rugbrenging was uitgegaan. Het meisje
hoorde tot het gezelschap van een der
motorrijders. Het kind werd later door
haar vader afgehaald.
De motorjongens met hun angstaanja
gende groepsnamen imiteren in menig
opzicht de in Engeland en Amerika ak-
tieve bendes die hun faam mede door
Texel ziet terug op drukke Pinkster
dagen. Vooral de veerdienst is weer
zwaar op de proef gesteld. In de periode
van donderdag 7 tot en met dinsdag 12
juni werden totaal 16.439 auto's ver
voerd. Vorig jaar bedroeg dat getal in
dezelfde periode rond Pinksteren 15.079,
een stijging van bijna 9°/o. Van Den Hel
der naar Texel werden 8.752 wagens
overgezet (vorig jaar 7.956) en van Texel
naar Den Helder 7.687 (7.123) wagens.
Zo'n duizend automobilisten zijn dus
langer gebleven. Dc grootste vervoers-
drukte viel op zaterdag voor Pinksteren
toen 2.841 (2.782) auto's naar Texel wer
den gebracht.
Donderdag kon met twee schepen nog
volgens de normale dienstregeling wor
de film (Easy Riders) over de wereld
hebben verbreid. In tegenstelling tot
wat men zou denken beoefenen de
meesten in het dagelijkse leven een keu
rig beroep uit. We spraken met bank
werkers, timmerlui, militairen, mensen
met administratieve betrekkingen en
studenten. In hun werk missen ze ech
ter het avontuur en dat vinden ze door
gaans volop als ze er in groepsverband
met de motor op uittrekken.
NEEM EEN PERSOONLIJKE LENING
bij ons
op zeer concurrerende voorwaarden
den gevaren. Vrijdag nam de drukte
snel toe en werd om tien uur 's morgens
met pendelen begonnen. Dat ging door
tot één uur 's nachts toen de laatste
boot van Den Helder vertrok. Omdat op
dat moment al weer wagens op het op
stelterrein in Den Helder arriveerden
werd zaterdagochtend al om vijf uur
met varen begonnen; het was noodzake
lijk direkt te gaan pendelen. Wegens de
mist ging dat met gematigde snelheid
maar veel vertraging ontstond hierdoor
toch niet. Tot 's avonds tien uur ging
het pendelen onafgebroken door.
Achterblijvers
Zondag was het betrekkelijk rustig
maar op tweede Pinksterdag kwam de
stroom in andere richting al snel op
gang. Vanaf 'tien uur 's morgens werd
gependeld tot 's avonds 12 uur. Toen
vertrok de laatste boot van Texel, maar
op het opstelterrein van 't Horntje
stonden toen nog vijftien auto's. Bij
TESO vond men het echter welletjes en
men liet deze wagens tot de volgende
ochtend wachten omdat de auto's na
negen uur (de normale vertrektijd van
de laatste boot) op de haven waren aan
gekomen. Voor de betrokken automobi
listen was dat niet leuk. Tot dusver
heeft TESO altijd doorgevaren tot ook
de allerlaatste auto's waren „opge
ruimd" maar aan deze soepelheid wordt
nu een eind gemaakt. Het staat name
lijk vast dat gezien het nog steeds stij
gende vervoersaanbod deze situatie her
haaldelijk voor zal komen. Van het va
rend personeel wordt teveel verlangd
als men maar steeds tot diep in de
nacht blijft doorvaren, terwijl het in het
leven roepen van een extra vaarploeg
onverantwoorde konsekwenties zou heb
ben. Wie er zeker van wil zijn dat hij
nog mee kan varen zal er voortaan voor
moeten zorgen dat hij tenminste voor
het normale vertrekuur van de laatste
boot op de haven staat.
Moeilijkheden
Verwacht wordt dat zich bij het ver
werken van het immer stijgende ver
voersaanbod in de komende jaren ern
stige moeilijkheden zullen voordoen en
dat allerlei noodmaatregelen moeten
worden getroffen om hieraan enigszins
tegemoet te komen. Zelf als op zeer
korte termijn zou worden besloten tot
vergroting van de vervoerscapaciteit,
dan nog zal met de verwezenlijking van
die plannen zoveel tijd zijn gemoeid
dat het vervoersaanbod met dertig tot
veertig procent 'kan groeien. Bij de re
cente pinksterdrukte moesten vele au
tomobilisten genoegen nemen met
wachttijden tot zes uur (op vrijdag, za
terdag en dinsdag) maar in de komende
twee jaar zal het nog aanzienlijk erger
worden.
Het onderbrengen van de toeristen op
Texel heeft geen problemen opgeleverd.
Het was druk, maar het is wel eens
moeilijker geweest.
op relschopperij. Om de kans op veel
ernstiger ordeverstoringen en vechtpar
tijen in de avond of nacht zo klein mo
gelijk te maken werd besloten tijdig
versterking van het vasteland te laten
komen.
Luttele uren later was de groep Texel
versterkt met 15 man gemeentepolitie
en 22 man rijkspolitie. Ook het nodige
rijdend materieel, waaronder een arres
tantenwagen kwam naar Texel zodat
intensief kon worden gepatrouileerd. Op
leden van de Texelse brandweer was
een beroep gedaan voor het helpen on
derhouden van het onderlinge radio
contact. Mogelijk als gevolg van dit zeer
duidelijke tegenwicht bleef het nadien
betrekkelijk rustig. In het centrum van
De Koog leek het laat op de avond van
tweede Pinksterdag nog tot een kracht
meting te komen, maar het bleef bij een
visuele confrontatie.
De motorrijders brachten voor een
deel de nacht door op campings, voor
namelijk „Kogerstrand" en „Dennen
oord". Anderen zochten nachtrust in bos
en hei. Maandagmiddag vertrokken de
motorrijders weer naar het vasteland.
Onverwacht
Uit gesprekken die we zondagavond
met verschillende motorrijders hadden
bleek dat zij helemaal niet hadden ger
rekend op de versterking van de politie.
Geruime tijd tevoren hadden zij Texel
als doel van een weekend-reisje uitge
kozen in de wetenschap dat de politie
daar over weinig mankracht beschikte.
Dat zij op relletjes uit zouden zijn, ont
kenden zij overigens met veel stellig
heid. Een der knapen: „Wij zijn het niet
die de moeilijkheden maken maar de
politie Die politiemannen wachten ge
woon op een aanleiding om ons in el
kaar te slaan. Als een van die boeren
hier (waarbij hij doelde op de toekijken
de toeristen en Texelaars) een steen zou
gooien, zou de boot aan zijn. We hebben
dat ook in andere plaatsen beleefd.
Daarom zorgen we ervoor dat we ons
kunnen verdedigen".
Jaloers
Een andere Hells Angle had een inte
ressante verklaring voor het ook op
Texel gebleken onbegrip van politie en
burgerij. „Zij zijn gewoon jaloers. Wij
hebben het lef om echt vrij te zijn, te
doen wat we willen. Dat gunnen ze ons
niet. Daarom kunnen we ons niets per
mitteren. Als één van ons iets uithaalt
wordt de hele groep er op aan gekeken.
Van al die motorrijders hebben er maar
een paar de beest uitgehangen maar ze
reageren hier alsof de oorlog is uitge
broken".
Wat de motorrijders méé hebben is
Een groep van ongeveer 60 motorrij
ders is er de oorzaak van geweest dat
let pinksterweekend op Texel in een
lieer van spanning is verlopen. De mo-
lorrijders, afkomstig uit Groningen,
leeuwarden, Amsterdam, Utrecht, Rot
terdam, Haarlem, Heemstede en het
blitse Hagen waren met dertig motoren
laar het eiland gekomen, waar zij door
voortdurend heen en weer rijden op hun
l'eelal bizar geconstrueerde machines
let straatbeeld van Den Burg, Dc Koog,
Dudeschild en De Cocksdorp beheersten
)(j zij het met de verkeers- en an-
lere gedragsregels niet al te nauw na
pen. Een stroom van klachten bij de po
litie was het gevolg.
De jongelui in leeftijd variërend van
[8 tot 36 jaar hoorden gedeeltelijk tot
iin of meer georganiseerde groeperin-
jenmet name als Hells Angles", „Blue
'ngles", „Cannibles" etc. Sommigen
aren gewapend met kettingen en mes-
in en velen raakten ook door het dra
len van nazi-helmen en nazi-onder-
leidingstekenen zoals swastika's en
jzeren kruisen duidelijk dat zij niet als
in groepje pacifisten konden worden
eschouwd. In de café's maakten leden
an de groep zich schuldig aan het ste
in van drank, over de tafels lopen, be
zigend en dreigend optreden tegen
ndere gasten en het niet betalen van
moten dranken. Meldingen kwamen
Zer meer binnen van 't Pakhuus,
eerebar, Riche en Vismans Eethuisje.
op de skelterbaan veroorzaakten de
hnkwekkende pinkstergasten moei-
Ikheden. Bij het benzinestation Kievit
an de Pontweg weigerden ze getankte
anzine te betalen.
Versterking
De nog niet op seizoensterkte gebrach-
politie kon er aanvankelijk weinig te-
uitrichten. Wie de motorrijders bui
de deur wilde houden kon dan ook
beste sluiten als ze in de buurt wa-
Bij de politie bestond al direkt de
dat de jongelui bewust uit waren