Groen c/imrtsjexels in het
TAXI
2323
Reusachtige gastank
p industrieterrein
Turn Tum
Veel ongerief door storiug in
beide elektriciteitscentrales
uw
Aanmerkingen op de
cross-organisatie
ohn King Size Russell
and his band
NLHELMINALAAN 4-6
nnr
Op Texel orgeltocht
met Jan Jongepier
opslag vao
propaan
weer normaal om 6.00 uur gesloten
ST. JOZEFSCHOOL
Ingestorte havenkade
provisorisch hersteld
De 7 Provinciën
[JDAG 10 AUGUSTUS 1973
;avc B.V. v.li. Langcvcld De Rooy
stbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2741
Harry de Graaf, Kec&omlaan 43, Den
tel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
86e JAARGANG No. 8799
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ6,25 p. kw.
50 cent incasso; los 25 cent.
Bank: Anirobank, Ned. Mid. Bank, Rabobank
Advert. 23 ct. p. mm. cxcl. 4°/o BT\V
De autocross zit er weer op voor een
jaar. Over het verloop is de een tevre
den, de andere niet. Wij, deelnemers aan
de damescross, hebben ons nogal ge
discrimineerd gevoeld. Waarom worden
ook wij niet aan het publiek voorgesteld
en worden de monteurs niet genoemd,
die hun vrije avonden aan onze wagens
hebben gewerkt? Waarom krijgt de
dame, die als eerste de finish passeert,
geen beker, medaille of bloemen? Ver
der vinden we de premies, die door de
club zijn uitgeloofd niet erg hoog. De
twee crosses samen hebben 11.000
betalende bezoekers getrokken. Het is
duidelijk, dat daarvan een flink bedrag
is overgebleven. Hogere premies kun
nen er best af De MAB-club kan wel
zeggen, dat ze aan de organisatie ook
veel kosten heeft, maar dat geldt voor
de coureurs en coureuses ook! Meedoen
aan een autocross is erg kostbaar, het is
thaa9t niet meer te betalen.
Hoe is het mogelijk, dat in de dames
cross een heer meereed? Die sex-test,
waarover in de vorige Texelse Courant
werd geschreven, is natuurlijk niet se
rieus bedoeld, maar de heren organisa
toren moeten wel beter opletten! En
waarom is het toegestaan, dat in de
damescross met sneeuwkettingen wordt
gereden en in de herencross kennelijk
niet? Iemand, die met kettingen rijdt
heeft een duidelijk voordeel boven de
coureurs of coureuses met gladde ban
den. Overigens is het rijden met kettin
gen gevaarlijk. Als een ketting knapt,
vliegen de stukken alle kanten op en
vormen gevaar voor de omstanders.
Sommige coureuses zijn al in de vijfde
ronde afgevlagd. Kunnen de bestuurs
leden niet meer tellen? Bij de heren
coureurs werd de finale niet over vijf
tien, maar over tien ronden gehouden.
Dat werd echter pas tijdens het rijden
bekend gemaakt. Dat was een zware
handicap, daar de aanval doorgaans pas
in latere rondes wordt ingezet. Verder
is ons gebleken dat sommige door be
drijven beschikbaar gestelde premies
niet bij de personen terecht komen.
Conclusie: de door de MAB georgani
seerde autocrosses zijn bijzonder aardi
ge evenementen, maar er valt nog veel
aan te verbeteren.
K. Krüger-Prins
R. Groen
J. Bakker-Eelmam
[tet laatste weekend dat u
<unt genieten van
maandag iedere avond
DISCOTHEEK
gaan. Tot dusver kwamen auto's van
12.000 liter naar Texel om de bij diverse
bedrijven en particulieren in gebruik
zijnde tanks te vullen, maar er sproten
nogal wat moeilijkheden voort uit het
feit, dat van speciale bootdiensten ge
bruik moet worden gemaakt, wat
slechts drie maal per week mogelijk is.
Dat leidde tot leveringsmoeilijkheden,
zodat al gauw werd besloten op Texel
een grote voorraadtank te plaatsen.
Bezwaren
Oorspronkelijk wilde men de tank
plaatsen op een stuk land van Kiljan
aan de Pontweg bij Den Burg. Omdat
werd gevreesd voor landschapsbederf,
werkte de gemeente aan dat plan niet
mee. Daarna is nog gedacht aan het
plaatsen van een tank te Oudeschild,
die dan door een gasschip zou worden
volgehouden, maar ook dat was geen
haalbare kaart, zij het om andere rede
nen. De gemeente ging akkoord met het
industrieterrein als standplaats voor de
tank.
Hinderwet
Uiteraard moest daarbij worden vol
daan aan een reeks veiligheidsvoor
waarden. Informatie bij de desbetref
fende instantie leerde dat het afgeven
van een hinderwetprocedure waar
schijnlijk geen moeilijkheden zal geven,
maar de hinderwetprocedure moet nog
beginnen. Pas na afloop daarvan zal de
tank in gebruik genomen mogen wor
den. De tank zal worden volgehouden
door een 50 tons gasauto, die hoogstens
één per week naar Texel zal komen De
klanten op Texel zullen met een kleine
8000 liter gasauto, die inmiddels is aan
geschaft, worden bediend. Kiljan heeft
rond 400 afnemers op Texel. Het gaat
om tanks die in grootte variëren van
500 tot 18.000 liter. Het grootste exem-
De twintig meter lange tank na aankomst
op het industrieterrein aan de Splnbaan.
plaar staat op de camping „Dennen-
oord".
Binnen afzienbare tijd zal nog een
180.000 liter gastank op hetzelfde ter
rein worden geplaatst. Deze zal dienen
voor de opslag van butaangas.
In Den Hoorn, Oostcrend en
Den Burg
In het kader van Toer-in Noordhol
land zal een van de zeven orgeltochten
in de provincie op Texel worden ge
houden en wel op zaterdag 11 augustus.
Deelnemers aan de orgeltocht moeten
zich om 11 uur 's morgens vervoegen bij
de Nederlands Hervormde kerk van
Den Hoorn, waar ze een brochure met
uitvoerige gegevens over de route, de
kerk en het orgel ontvangen. Er zijn
twee orgelbezoeken in de ochtenduren
en twee in de middaguren, waartussen
een lunchpauze van ruim een uur in een
gelegenheid naar eigen keuze. De tocht
voert op Texel langs de N.H. kerk Den
Hoorn, de N.H. kerk van Oosterend
(12 00 uur), de R.K. kerk van Den Burg
(14.30 uur) en de N.H. kerk van Den
Burg (15.30 uur).
In elk der genoemde kerken zal het
orgel bespeeld worden door Jan Jonge-
pier. De route wordt afgelegd met eigen
vervoer. Omdat de afstanden niet groot
zijn, kan dat ook per fiets of bromfiets.
De kosten van deelname bedragen ƒ5,
per persoon. Kinderen en houders van
een Cultureel Jeugdpaspoort betalen
2,50. De orgeltochten in Noordholland
zijn uitgezet door de orgel werkgroep
Noordholland.
Een groot deel van Texel heeft woens- naar de brander van de ketel uitviel,
dag de gevolgen ondervonden van een Uiteraard viel daardoor ook de genera-
elektriciteitsstoring, die langduriger tor uit. Men spoedde zich naar Den
i j Burg om daar de oude centrale op gang
was dan het kwartiertje dat doorgaans tg b*engen Korte tljd later begon deze
met een moeilijkheid in de nieuwe een- gtroom te leveren. Naarmate meer gene-
trale gepaard gaat. In Den Burg moest ratoren in bedrijf kwamen, iwerden
men het totaal bijna een uur zonder steeds meer gebieden op Texel weer van
stroom stellen, maar daar had men nog stroom voorzien. Tijdens dit „opbou-
A wen kwam een kink in de kabel. Als
met te klagen in vergehjking met De gevQlg yan kortslmting vlo0g een MHN-
Waal, Oosterend, De Cocksdorp en een generator in brand, een van de grootste
deel van De Koog, waar men drie uur stroomleveranciers. Deze viel daardoor
lang van elektriciteit verstoken bleef. weer uit. Met eigen mensen slaagde
men erin de brand te blussen, maar de
Een samenloop van omstandigheden resterende generatoren hadden samen
(storingen in zowel de oude als de nieu- ««voldoende capaciteit om het hele
we centrale) was de oorzaak van dit on- alla«d van s£a0™ ta ™oralen' De Waalj
gerief. Het begon in de Texelstroom- Oosterend. De Cocksdorp en een deel
centrale, waar momenteel geluidaf- De ,K°og beschouwt deze als
schermende kasten rond de inlaatventi- de "Tnst ..kwetsbare gebieden) moes-
latoren bij de stoomketels worden aan- ten df wachten tot de TeKXelS™^:
gebracht. Een monteur had een metalen «entrale weer °Pfa«S was gebracht Het
Dlaat als aevola van de wind niet hele- duurde geruime tijd, want door 'het op-
P aa, ™s va« de Wind met neie th d d ,k t j afgekoeid, zodat
maal in zijn macht. De plaat raakte een .1F»
noodschakelaar, waardoor de ventilator vrij veel tijd was gemoeid met het weer
werd uitgeschakeld en de luchttoevoer °P temperatuur brengen.
aten industrieterrein aan de Spin-
an te Den Burg is dinsdag een pro-
rekt angastank van 180.000 liter geplaatst.
t gigantische tank is daar neergezet
or Polygas b.v. te Deventer in samen-
srking met de Texelse depothouder
n Polygas, Smederij Kiljan. Het
ïnsport van het twintig meter lange
vaarte werd verzorgd door een trans-
rtbedrijf uit Almelo, dat daartoe een
legger met 64 wielen had ingezet.
J658 WQS vrack*' dat het een
artje scheelde of de combinatie zou
li1"""1® rt de boot hebben opgekund.
Probleem
voorraadtank is bedoeld als
van de problemen, die met het
van gas naar Texel gepaard
tevoren was de route België-
n Helder al „uitgeprobeerd" door een
to, die was voorzien van een mal van
zelfde formaat. Daarbij bleek dat de
oibrug een barrière vormde, zodat de
ïagerbrug moest worden genomen,
jelijk met de tank kwamen twee 60
kranen naar Texel alsmede een
met twee betonnen sokkels,
de tank rond het middaguur zon-
veel moeite op werd geplaatst.
Met ingang van maandag, 13 augustus a.s. zijn de winkels
in Den Burg
Winkeliersvereniging Den Burg
aanvang schooljaar
3 september, kwart vóór 9
OUDESCHILD Op provisorische
w|jzc is de schade hersteld, die maan
dagmiddag om drie uur ontstond toen
de kade bij de havenmond van Oude
schild, ter hoogte van het havenkantoor
tje, met veel geraas over een lengte van
ruim vijftien meter instortte. Oorzaak
was een omstreeks zeven meter diepe
kuil, die in de havenbodem was ont
staan door het schroefwatcr van kotters.
De damwand, die dc kade in stand
houdt is op deze plaats echter slechts
6.20 meter lang, zodat het mogelijk was
dat de boel werd ondergraven en ten
slotte instortte.
Met uitzondering van de Noorderha
ven is overal elders in de haven van
Oudeschild damwand van 10.50 meter
toegepast. Nog niet lang geleden werd
een groot deel van de kade van nieuwe,
langere damwand voorzien. Dit was
noodzakelijk om de haven dieper te
kunnen uitbaggeren ten behoeve van de
steeds dieper stekende kotters. Bij het
havenkantoortje leek deze maatregel
overbodig, maar dat is nu een misreke
ning gebleken. De laatste tijd is de ha
venmond wel steeds dieper geworden,
maar een zo diepe kuil direct aan de
kade had niemand voor mogelijk ge
houden. De grondverschuiving bereikte
bijna het havenkantoor, zodat het wei
nig heeft gescheeld of dit zou in de
diepte zijn verdwenen. Wel werden
twee hardhouten havenpalen van resp.
10 en 8 meter meegesleurd. Eén exem
plaar heeft men kunnen opvissen; de
andere is waarschijnlijk in het gat te
rechtgekomen en ligt nu onder het
grind, dat direct als noodvulling in het
Mannen van N.V. P. Daalders Aanne
mingsbedrijf bezig met het provisorisch
herstellen van de ingestorte kade.
gat is gestort. De zaak is inmiddels met
puin, klei, grind, plastic doek en steen
blokken afgewerkt. Het wachten is nu
op de (aanzienlijke) som geld, die nodig
is om de beschadigde kade afdoende te
herstellen. Tot zolang mogen hier geen
kotters meer afmeren en zal Rijkswater
staat veranderingen in de havenbodem
terdege in de gaten houden.
Dit weekend
10, 11, 12 augustus
X Voor de eerste maal op
Texel, Nederlands oudste
drive-in discotheek
Bar
in Oudeschild.