Cjroen ZwartsJexeh in het harL,
TAXI
2323
Ben W lieten zich informeren over
voor en tegen van afsluiting
Prehistorie van Texel
Theatergroep Funhouse maakte
publiek tot lyrische massa
we/I nederland
OVERWINTEREN?
Eindelijk beslissing inzake Weverstraat?
Waterfabriek
draait weer
„Te weinig aandacht voor
lichamelijke ontwikkeling
van de puber"
Mooi resultaat voor
Texelse konijnenfokker
WILHELMINALAAN 4-6
„Mixage van toneelkollage"
Speciale St. Nicolaas-
aanbiedingen
De zonnegids ligt voor U
klaar bij Uw reisadviseur
'HET OPEN BOEK' H
Burgerij vóór, maar
winkeliers hebben
nog bedenkingen
VRIJDAG 30 NOVEMBER 1973
TEXELSE
87e JAARGANG No. 8831
Uitgave B.V. vJi. Langeveld De Rooy
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2741
Red. Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den
Burg, tel. (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Postgiro 652. AhoonementsprtJs ƒ6,25 p. kw.
50 cent incasso; los 25 cenL
Bank: Amrobank, Ned. Mid. Bank, Rabobank
Advert 23 ct p. mm. exet 4»/o BTW
sluiting van die Weverstraat ook maat
regelen moeten (worden genomen in het
Achterom. Daar staan drommen auto's
geparkeerd bij verkeer in twee richtin
gen. Wethouder Dros zei, dat de ver-
keerscommissiie daar reeds aandacht
voor heeft.
De heer Offrein vond dat van een
groot deel van de Burgwal parkeer
ruimte moet worden gemaakt. Pas dan
kan het autoverkeer de Weverstraat
dicht benaderen en zijn de bezwaren
ondervangen. Bij afsluiting van de We
verstraat wordt het gedeelte tussen
Warmoesstraat en Keesomlaan éénrich-
tingverkeer en daarmee is de veiligheid
van de schooljeugd zeer gediend, zo
zei mevrouw Eelman.
De heer A. v.d. Meulen, onbezoldigd
dooh gewaardeerd verkeersagent op de
hoek Warmoesstraat-Weverstraat: „On
ze stoep is een vluchtheuvel voor kin
deren".
De heer De Weijer vond dat de zich
gedupeerd voelende middenstanders
wat meer fantasie moeten hebben. Hij
was onlangs in een zeer groot winkel
centrum in Londen geweest en had daar
gezien hoe allerlei zaken, ook daar waar
tv's en wasautomaten worden verkocht,
zeer floreren dank zij een systeem van
steekkarretjes e.d. De heer Jac. de
Graaf zei dat een Weverstraat met ge
motoriseerd verkeerd nog zo erg niet
zou zijn, als er maar uitwijkmogelijk
heden waren in de vorm van een
vluchtheuvel of regelmatig trottoir. Die
mogelijkheid biedt de smalle Wever
straat niet, zodat afsluiting de enige op
lossing is.
Vellen zal het opgevallen zijn dat het
leidingwater er weer heel wat beter uit
ziet dan de laatste weken. Dat klopt.
Vanaf 22 Oktober 11.00 uur tot 21 no
vember 16.30 uur heeft de waterfabriek
in Oudesdhild stilgestaan, in verband
met een volledige revisie, waarbij alle
nodige reparaties zijn verrioht. Ieder
najaar wordt de waterabriek aan dit
onderhoud onderworpen, om vervolgens
weer een heel jaar te kunnen draaien.
Deze keer is extra aandacht besteed
aan de onderhoudswerkzaamheden,
teneinde een rapport te maken, dat een
duidelijk beeld geeft van het goed of
slecht functioneren van de verschillen
de onderdelen. Dit rapport zal het pre
ventief onderhoud ten goede komen.
Dr. Fiedel dij Dop
Vrijdagavond, heden, geeft de beken
de Amsterdamse kinderarts Dr. Fiedel-
dij Dop een lezing voor de ouders der
leerlingen van de Rijksscholengemeen
schap en voor andere belangstellenden.
Dr. Fiedeldij Dop zal spreken over de
lichamelijke en geestelijke groei van de
puber en zal zijn visie geven op de mid
denschool. De heer Fiedeldij Dop is van
mening, dat men zich veel te veel heeft
bezig gehouden met de psychische ont
wikkeling van de puber en zich te wei
nig heeft verdiept in de lichamelijke
veranderingen die de puber ondergaat.
Met deze fase moet ook rekening wor
den gehouden in het onderwijs. Daarom
acht hij het beter, wanneer de midden
school met tien-jarigen begint dan met
twaalf-jarigen; het twaalfde levensjaar
is een zeer kwetsbaar jaar. Wel is 'het
prettig, dat op de middenschool op een
later tijdstip een keuzepakket moet
worden samengesteld. In het huiidge
schoolsysteem moeten de leerlingen op
htm veertiende jaar al een keus doen;
daar zijn ze volgens dr. Fiedeldij Dop
nog niet aan toe.
IDe lezing begint om 20.00 uur in ho
tel „De Lindeboom-Texel".
De heer C. Bruin uit Oudesdhild be
haalde op de Savoa tentoonstelling het
afgelopen weekend met een zwarte
Aladka konijn (oude ram) een eerste
prijs. Dat betekende dat de heer Bruin
de Grote Prijs van Amsterdam kreeg.
Op de tentoonstelling werden 700 konij
nen geshowd.
Burgemeester Sprenger vertelde, dat
aan deze hearing een schriftelijke en
quête onder alle winkeliers en bewo
ners van de Weverstraat was vooraf
gegaan. Van de 74 verzonden formulie
ren waren er 43 ingevuld teruggeko
men. Vijf personen (wilden geen wijzi-
- ging van de bestaande situatie (dus
afsluiting alleen in de zomer); drie af
laders voelden voor een proef met af-
iluibing in de winter; veertien mensen
rilden afsluiting voor alle verkeer en
21 personen wilden afsluiting met uit-
»ndering van fietsers en uiteraard
- voetgangers. Van de Dorpscommdssie
)en Burg was een 'brief gekomen, waar-
n om voortdurende afsluiting werd ge
vraagd: de Weverstraat moest voet-
«angersgebied worden. Belangrijk ar-
ument was voor de dorpscommissde
at de Weverstraat gevaarlijk is door
iet vele dóórgaande verkeer. De be-
aardenbond had schriftelijk verzocht
Ie Weverstraat te sluiten voor alle ge
motoriseerd verkeer en in een brief van
Ie Algemene Texelse Middenstands-
hereniging werd gepleit voor het be-
eikbaar blijven van alle zaken door
[emotoriseerd verkeer. Op de vraag
lan de heer F. Zegel of wellicht alleen
an het verzorgend gemotoriseerd ver
eer werd gedacht, werd ontkennend
eantwoord. Mie auto's moeten de be-
rijven kunnen bereiken, eventueel via
en andere weg.
Vergeten
Een viertal personen verklaarde geen
ormulier te hebben gehad, waardoor
ij niet aan de enquête hadden kunnen
leelnemen. Toegezegd werd dat men
isnog in de gelegenheid (wordt gesteld;
nquêteformulieren kunnen vanaf he
len bij de gemeentesecretarie worden
fgehaald, maar moeten dan wel snel
rorden teruggebracht omdat de ge-
leentc nu eindelijk wel eens een defi-
itieve beslissing inzake de afsluiting
ril nemen.
Wat het standpunt van de madden-
tandsverendging betreft merkte Mr.
iprenger op dat het erop neerkomt, dat
e vereniging géén afsluiting [wal. Want
He zaken zijn nu eenmaal niet via de
ch terzij de bereikbaar.
Blunders
De heer J. Nauta jr. zei, dait het ge-
Op 27 september 1972 ging de theater
groep „Funhouse" met het programma
„Revue" in première en gaf dinsdag
avond zijn 197-ste voorstelling in een
afgeladen Burgemeester De Koninghal.
Het publiek was een en al aandacht en
niet weg te slaan na afloop.
Het programma was van een zeer uit
eenlopend karakter. Toneel, mime, pop
penspel, alle* waren vertegenwoordigd.
Mede 'hierdoor verveelde Revue geen
moment. De regie was in handen van
Leen Jongewaard en bleek wel aan 'hem
te zijn toevertrouwd. Uitmuntend was
het showballet van Dolly Vonk en Bar-
rie Stevens l#>ekend van Ti Ta Tove
naar) met hun „Chicken Feathers". Fei-
ke Bosdhma en Jan Goes verzorgden de
marionetten. Vooral met de „Vliegende
muizen" 'bezorgden zij de zaal enorm
veel plezier. Doodstil was het bij de
mime-nummers. In het bijzonder sloeg
„De vlieger" erg aan. Muziek en kleding
maakten alles tot een bont geheel. Ook
hierin getuigde het programma van
grote veelzijdigheid. 'De kleding liep
uiteen van nauwelijks-kleren (tot zilve
ren chaquet, van kippeveren tot kleren
uit 'het jaar nul („Wie van wie is wie")
en muziek van Handels iharpconcert tot
Harry Belafontes Bananaboatsong (An-
dré van Du ins kromme bananen). Te
recht noemde zakelijk leider van Fun
house Marten Putman deze „Revue" een
„mixage van toneelkollage".
Puur plezier
Het is opvallend, dat Funhouse niet
een bepaald etiket opgeplakt kan krij
gen. 't Is niet 'links, niet rechts, niet con
servatief, niet progressief; 't is puur
plezier, zoals Trouw in een recentie
schreef. Hoewel Marten Putman van
mening 'is dat Funhouse dikwijls door
mensen uit de leeftijdsgroep van onder
de veertien en boven de vijfenvijftig
te serieus worden opgevat, werd het te-
Dansend, zingend en swingend Funhouse
aan het slot van hun programma. Hele
maal links ziet men Ti Ta Tovenaars
Kwarkie
gendeel wat de jongeren betreft, na het
middagoptreden bewezen: toen het pu
bliek na afloop de zaal verliet en Fun
house zijn 'bij het programma ingecal
culeerde come-iback maakte, kreeg de
toegangsdeur van de Burgemeester De
Koninghal het zo zwaar te verduren dat
deze werd gekraakt
Drs. Woltering schreef een cahier over de prehistorie en de vroegste
geschiedenis van ons eiland, onder de titel: LEVEN ROND DE HOGE
BERG.
Aan de 'hand van archeologische vondsten geeft het werkje boeiende
informatie over leven op Texel in vroeger tijd.
Voor 3,50 te koop in
lees-en schrijfwarenwinkel U
binnenburg 3 den burg-texel
genoeg gelegenheid geweest om te rea
geren.
De heer Nauta 'herhaalde zijn bezwa
ren tegen het besluiten tot afsluiting
alléén Het zou volgens hem prématuur
zijn niet tevens andere maatregelen te
nemen. Ook het CIMK-rapport steunt
deze gedachte. De heer Nauta had de
indruk, dat het nieuwe verkeerscircu
latieplan, dat precies een jaar eerder
voor het eerst aan de orde was gesteld,
nu in de ijskast was gezet. Hetgeen Mr.
Sprenger ontkende. Het plan komt,
maar heft de bezwaren tegen afsluiting
van de Weverstraat niet op. Het heeft
dan ook geen zin dit plan af te wachten.
De voorzieningen, waarop de heer Nau
ta doelde, kunnen nu niet worden ge
troffen en ook kan niet worden toege
zegd, wanneer dat wel het geval zal
zijn. Een oplossing zonder nadelen is er
helaas niet.
Wethouder Dros wees op de ont
heffingsmogelijkheid voor bevoorra
dend verkeer. De heer J. de Graaf: 't
Gaat de winkeliers tocih om klanten en
niet om hun auto's? Waarom ds die
auto eigenlijk zo belangrijk? Waarop de
heer H. Boon betoogde dat dit afhanke
lijk is van de aard van het produ'kt.
Voor een zware last ds het belangrijk
dat de auto bij de winkel kan komen.
De heer A. Dros vond dat bevoorraad
moest worden tussen acht en negen uur
's morgens. De winkeliers wezen dat
denkbeeld van de hand. De heer A. van
Heerwaarden: Een vrachtrijder uit Alk
maar kan hier niet om negen uur zijn.
Van de 'heer J. de Graaf mocht het ver
zorgend verkeer best de hele dag dn
de straat. Die paar stilstaande vracht
auto's hinderen niet; het igaat om het
doorgaande verkeer.
Achterom
De heer Dolf Keijser vond dat bij af-
„De burgerlijke overheid handelt on
verantwoord als de huidige toestand
in do Weverstraat gehandhaafd blijft",
aldus een der opmerkingen tijdens de
openbare hoorzitting die het gemeen-
tebestuur woensdagavond in „Olympic"
hield om de wensen van winkeliers, be
woners en andere belangstellenden te
vernemen inzake de eventuele afslui
ting van de Weverstraat. De meerder
heid van de aanwezigen liet in allerlei
toonaarden blijken, dat de Weverstraat
ook in de winter moet worden afgeslo
ten voor alle verkeer behalve fietsers,
maar van de zijde van de middenstand
klonken minder enthousiaste geluiden.
De voorzitter van de winkeliersvereni
ging zei, dat men wel voelt voor af
sluiting, maar dan in samenhang met
een aantal andere verkeersmaatregelen
zoals die zouden worden neergelegd in
het verkeerscirculatieplan voor Den
Burg. Namens de Algemene Midden
standvereniging werd gesteld dat alle
winkels in de Weverstraat voor alle
auto's (dus niet alleen het verzorgend
verkeer) bereikbaar moeten blijven.
Ook werd het duidelijk, dat het voor de
ene winkelier makkelijker is om voor
afsluiting te zijn dan de andere. Een
drogist zal in een afgesloten Wever
straat geen klant minder krijgen, maar
iemand die een krat melk haalt bij
Boon's Zuivelhandel en ermee naar De
Bocksberg moet lopen om hem daar in
de auto te zetten, komt wellicht nooit
meer terug. Ook voor Electrohuis Bak
ker (aan de achterzijde niet voor auto's
bereikbaar) is afsluiting een moeilijk te
verteren zaak. Voor aan- en afvoer van
tv-toestellen, wasautomaten, omvang
rijke installatiematerialen e.d. kan men
het nauwelijks zonder auto stellen.
meentebestuur ten aazien van de kwes
tie afsluiting Weverstraat in de afge
lopen drie jaar erg onzorgvuldig te
werk is gegaan en nogal wat blunders
heeft gemaakt. De heer Nauta vond het
tekenend dat deze hoorzitting werd ge
houden uitgerekend op de eerste Sint
Nicolaas koopavond, zodat een deed van
de meest nauw betrokkenen, de winke
liers, niet aanwezig kunnen zijn. Spre
ker wilde deze avond dan oök beschou
wen als niet meer dan een formaliteit.
Sprekende namens de destijds ingestel
de „commissie Weverstraat", zei Nau
ta vóór afsluiting te zijn, maar dan
moesten tegelijkertijd nog meer maat
regelen met betrekking tot het verkeer
in hiet centrum van Den Burg genomen
worden.
De heer M. J. de Weijer brak een lans
voor ouders met jonge kinderen, die dn
de Weverstraat willen wandelen of
winkelen. Deze categorie heeft het m
de Weverstraat erg moeilijk. Ze moeten
herhaaldelijk vluchten voor auto's en
dat betekent het op- en aflklauteren
van de stoepen. Wandelen met een (kin
derwagen is helemaal onmogelijk en
moeders met kinderwagens zie je in de
Weverstraat dan ook nooit. Dat is ook
iets dat de neringdoenden zidh moeten
realiseren.
Bejaarden
Wandelen in de Weverstraat is ook
voor de bejaarden erg moeilijk en zelfs
levensgevaarlijk. Daarop wees de
heer A. Dros, namens 'de bewoners van
„Starkenburgh". Ook de heer J. de
Graaf, namens de bejaardenbond,
pleitte voor afsluiting. „Ook oudere
mensen willen wel eens naar moderne
winkels kijken".
De heer O.J. A'gter toonde er zich
verbolgen over dat niet alle winkeliers
op deze avond aanwezig konden zijn;
dat (was mede in de hand gewerkt door
de bijeenkomst op het laatste moment
via de 'krant aan te kondigen. „Zo kunt
u nooit de mening van alle winkeliers
vernemen". De burgemeester zei, dat
het onmogelijk zal zijn de mening van
(letterlijk alle betrokkenen te horen.
Maar er zijn nog meer mogelijkheden
dan deze avond. Men kan zijn stand
punt ook ten raadhudze bekend maken
of een brief schrijven. Er is ondeilhand