Cjroen cZwartsJexeh in het harL,
.000 slaapplaatsen is geen
Ireefgetal maar een maximum
TAXI
2323
iAD AKKOORD MET RECREATIEPLAN
Autoshow
Wiegel op Texel
BenW achten asfaltfabriek bij
werkhaven toelaatbaar
I
Rijkswaterstaat vergroot
opstelterrein bij veerhaven
OUDESCHILD
lelfs nu kunnen
\nog worden ges
diverse plannen
chrapt
Ruimte voor 150
auto's meer
flLHELMINALAAN 4-3
m-vfx
Paasdrukte iets minder
groot dan vorig jaar
In maart ruim 2000
auto's minder vervoerd
Wachtmeester Tromp
verlaat rijkspolitie
Automobielbedrijf
Jan Rey
TAXI (02220) 2000
JAG 26 APRIL 1974
EXELSE
87e JAARGANG No. 8870
COURANT
feive: B.V. v/h Langeveld De Roo(J
11 Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den
I (02220) 2403 B.g.g.: Alex Verburg,
it' 37. tel. (02220) 3652.
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Postgiro 652. Abonnementsprijs f7,25 p. kw.
50 cent Incasso; los 30 cent
Bank: Amrobank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank
Advert. 27 ct. p. mm. exd. 4% BTW
gemeenteraad heeft zich dins-
vond kunnen verenigen met het
itiebasisplan. Het ging om
voorlopige standpuntbepaling"
'men zich nog niet in alle op-
n heeft vastgelegd, maar wel de
llijn voor het beleid in de komen-
iren heeft bepaald. Aanpassing
i het plan zal in ieder geval ge-
den als het nog te maken struc-
an daartoe aanleiding zou ge-
Bepaalde details van het pjan
n ook in het plan buitengebied
éde orde. Essentieel voor het plan
1 cTuitspraak over de toegestane lo-
^Bapadteit, het vastleggen van de
Entratiegedachte, het waarbor-
centrale voorzieningen en het
>n naar seizoenverbreding.
•heer J. Witte (KVP) had kritiek
tails. Hij vond dat bij boerderijen
zeven recreatieve eenheden moe-
vorden toegestaan inplaats van
Gebleken is dat voor het door-
van de vakantie op de boer-
jelangstelling bestaat en het is niet
ijk dat de mensen die het aantrek -
e Texelse landschap hebben hel-
ormen ook een graantje meepik-
an het toerisme dat daarvan mede
jvolg is. De heer Witte wilde ver-
it de landarbeiderboerderijtjes een
itieve bestemming krijgen en wil-
et dat bosaanplant ten koste zou
van agrarische grond. Alleen als
eze drie wensen rekening zou
en gehouden, wilde de heer Witte
met het recreatiebasisplan vereni-
40.000 of 47.000
heer C. Koorn had bezwaren tegen
ens van 47 000 gasten die b en w
ingesteld Conform de mening van
lillende inspraakgroepen zou hij
erder dan 40.000 willen gaan. Hij
larde zich tegenstander van recre-
ij de boer. tenzij het werkelijk no-
Bij zeven eenheden per boerderij
de heer Witte wil, vreesde hij dat
fejspoedig een capaciteit van 50.000
in zal overschrijden; bovendien is
mgewenste concurrentie voor de
logiesverstrekkende bedrijven,
id ook moeite met de voorgeschre-
0 tot 100 hectare bos. Hij vreesde
oerderijen zouden moeten worden
irold" om de aanleg hiervan mo-
te maken.
leer L. J. Weijdtpleitte voor onmid-
stoppen van de akkommodatie-
De praktijk zal leren dat er dan
;oed nog heel wat bedden bij'ko-
Terugkeren van een onjuist inge-
1 weg kan niet, of het zou moeten
het „uitdunnen" van bestaande be-
:n. De heer J. Zuidewdnd vond het
ijk om zich aan een bepaald getal
hangen. 47 000 zag hij wel als het
'te maximum. Kwaliteitsverbete-
vond hij belangrijker. Er is nu kans
laarvan iets terecht komt in het
■plan, dat dan voorbeeld voor an-
bedrijven zou kunnen worden.
:er meende dat de Grontex veel
urmen doen op het gebied van kwa
lverbetering van de verblijfster-
De verkaveling van bestaande
«terreinen moet worden gestopt,
gerust was de heer Zuidewind over
eiligheid van de veerverbinding.
luizend toeristen brengen 10.000
nee. Er hoeft maar één fuik of
4 defekt te raken en er kan van
rop worden gesproken.
Lapmiddel
Idewind verklaarde 2idh tegenstan-
|^n ^reatie op de boerderijen De
boer blijven. Recreatie is eev
lapmiddel om het inkomen veilig te
stellen, het houdt sanering tegen. De
heer Blanken had ernstig bezwaar te
gen de 47 000 verblijfplaatsen die b en
w als maximum aanvaardbaar vinden
Het is strijdig met de tendens die uit de
inspraakprocedure naar voren kwam.
Hij vond dat van de mening van de in
spraakgroepen erg weinig doorklonk in
het pré-advies van b en w en vond dat
bij 40.000 de maat meer dan vol was.
De burgemeester noemde het onjuist
om het aanvaardbaar achten van het
recreatiebasisfacetplan te laten afhan
gen van details zoals die door de heer
Witte waren genoemd. Deze kwesties
kunnen later worden geregeld en komen
o.a. in het plan buitengebied aan de or
de. Nadere studies zouden kunnen uit
wijzen dat méér of minder verantwoord
is. Uit de inspraak is niet gebleken dat
het oorspronkelijke pré-advies van b en
w onjuist was. Er valt dus niet zoveel
te corrigeren.
Geen streefgetal
Het getal van 47.000 moet niet als
streefgetal worden gezien maar als het
maximaal toelaatbare, voor zover dat
op dit moment is te bepalen. Studies
zullen nader uitwijzen of het minder of
meer moet worden. De situatie zou kun
nen veranderen als er minder auto's
komen en als men er in slaagt het ge
drag van de toerist te beïnvloeden. De
wethouders Joustra en Dros zeiden geen
bezwaar te hebben tegen beperkte re
creatie bij de boer. Die paar eenheden
zullen eventuele sanering niet kunnen
tegenhouden.
Steeds minder
De angst dat men ongewild boven het
getal 40.000 of 47.000 zal uitkomen bleek
vrij algemeen. Dat ontlokte de burge
meester de opmerking dat het college
er bepaald niet opuit is koste wat het
kost de capaciteit op te voeren, in te
gendeel In het oorspronkelijke recrea-
tiefacetplan werd nog gesproken over
een top van 75.000 (waarmee de raad
het destijds van harte eens was) maar
sindsdien heeft men voortdurend terug
gedraaid en is van tal van plannen af
gezien.
Wat er nu nog aan plannen ligt is zeer
bescheiden en zelfs daarvan kan (m.u.v.
het Krimplan) nog worden afgezien als
de raad het wil.
De heer Blanken vroeg de raad uit
spraak te doen over de vraag of 40 000
dan wel 47.000 als maximum getal
moest worden aangehouden in het re
creatiebasisfacetplan. Bij stemming
bleek dat alleen mevrouw Maas en de
heren Ellen en Blanken aan de 40.000
wilden vasthouden De heer C. Koom,
die ook ernstige bedenkingen tegen de
47.000 had geuit had verklaard dat hij
van de voorzichtigheid van het college
overtuigd was geraakt. De heer Witte
wilde nog een uitspraak van de raad in
zake zijn visie op recreatie bij de boer,
de bosaanplant en de recreatiebestem
ming van landarbeidersboerderijtjes,
maar dat werd door niemand onder
steund.
Burgemeester en wethouders kunnen
ermee akkoord gaan dat de asfaltfa
briek van P. Daalders Aannemingsbe
drijf uit Alkmaar wordt gebouwd op het
terrein van de nieuwe werkhaven te
Oudeschild. Voor de installatie komen
twee terreinen in aanmerking: een ten
noorden en een ten zuiden van de ha-
kom. Er is geruime tijd naar een ge
schikte plaats gezocht. De gemeente
houdt er zich al sinds oktober 1972 mee
bezig. Het haventerrein wordt nu het
meest aanvaardbaar geacht. De fabriek
is dan ook gunstig gelegen voor de aan
voer van grindstof en de afvoer van het
produkt, dat wordt gebruikt bij de dijk-
verhogingswerken en later voor onder
houd.
Daalder heeft momenteel nog een as-
faltinstallatie nabij het reddingboothuis
V- f M 1
De paasdrukte op Texel was groot
maar toch zijn er deze paasvakantie
minder auto's per TESO vervoerd dan
met Pasen vorig jaar. In de periode van
5 tot 23 april '73 en '74 werden respec
tievelijk 30.564 en 29.644 personenauto's
overgezet, dat betekent een teruggang
van drie procent.
Bij de TESO maakt men zich over
deze afname in het geheel geen zorgen.
Men is van mening, dat het tijdstip
waarop Pasen viel een grote rol speelde
bij de vermindering. Verleden jaar viel
namelijk op maandag in de week na
Pasen koninginnedag; men voegde dat
lange weekend aan de vakantie toe, zo
dat deze een aantrekkelijke lengte
kreeg en zeker de moeite waard was er
*op uit te trekken. Vergelijkt men het
aantal vervoerde auto's met het aantal
rond Pasen 1972, dan valt een toename
van ongeveer veertig procent te consta
teren. In verhouding tot vorig jaar is
de hoeveelheid vervoerde caravans
sterk gestegen: in 1973 passeerden 459
caravans Texels grenzen, dit jaar 563.
Dat is een toename van 22,6 procent.
TESO staat voor raadsel
De afgelopen maand maart
heeft TESO 23.199 personenauto's
vervoerd tegen 25.281 in maart
'73, een teruggang derhalve met
2.082 oftewel 8,29%. Deze afname
heeft grote verbazing gewekt
want er is geen verklaring voor
te vinden. Verminderd autoge
bruik als gevolg van de duurdere
benzine is denkbaar, maar dat zou
dan ook voor februari moeten gel
den. Maar die maand gaf in ver
gelijking met vorig jaar de nor
male stijging te zien: van 17.381
naar 19.305, een toename van 1924
oftewel 9,97%. Dat het autover
voer in januari terugliep van
18.077 naar 16.912) was begrijpe
lijk want toen waren er nog auto
loze zondagen.
te De Cocksdorp, maar de aan- en af-
voerwegen zijn hier onaanvaardbaar
lang Wat in Oudeschild wordt gebouwd
is overigens een nieuwe installatie, die
veel minder rook- en lawaaihinder dan
de bestaande geeft. Voor het bouwen
van de installatie ds een vergunning no
dig met toepassing van artikel 19 van
de wet op de ruimtelijke ordening om
dat het geldende bestemmingsplan de
installatie niet toestaat. Het bouwplan
ligt vanaf 26 april gedurende 14 dagen
op de gemeentesecretarie ter inzage
voor ieder. Eventuele bezwaren tegen
verlening van bouwvergunning (op bei
de of op een van beide terreinen) kun
nen gedurende deze termijn schriftelijk
worden kenbaar gemaakt bij b en w.
Nadat de bouwplaats definitief vast
staat zal ook nog een hinderwetproce
dure worden gevoerd, waarbij eveneens
gelegenheid wordt geboden bezwaren in
te dienen. Op de tekening zijn de twee
in aanmerking komende terreinen met
1 en 2 aangegeven.
In opdracht van Rijkswaterstaat is
Aannemersbedrijf P. Daalder begonnen
met de uitvoering van een tamelijk in
grijpende verandering van het opstel
terrein van de veerhaven. Door de ver
andering zal in het totaal aan vierhon
derd auto's plaats kunnen worden ge
boden, dat is honderdvijftig meer dan
voorheen.
Als eerste moest het grasveld tussen
wegen en stroken worden verwijderd
om plaats te maken voor vier klinker-
stroken, waardoor men in totaal zeven
tien opstelbanen zal krijgen. Nog twee
lange stroken worden verkregen door
de baan die langs Tesokantoor en ha
venrestaurant voert eveneens bij het op
stelterrein te trekken. Hierdoor is het
voor bestuurders van personenauto's
niet meer mogelijk hun medepassagiers
voor de wadhtkamer af te zetten. Zij
zullen de weg richting polder 't Horntje
moeten inslaan en hun reisgenoten op
het parkeerterrein moeten afleveren.
Voor het bus verkeer zal daarentegen
een smalle weg direkt langs het kantoor
blijven bestaan. Bezoekers voor het res
taurant zullen ter hoogte van het huis
je ,,De Roef" rechtsaf moeten slaan en
gebruik maken van de weg uit Den
Hoorn.
Aanleiding tot het omleggen was de
lange rij wachtende wagens op de Pont-
weg bij grote vervoersdrukte. De nieuw
aangebrachte stroken betekenen twee
volle boten. Een ander voordeel van de
maatregel is dat de baan die de strook
vóór de fuikbrug kruist, vrij blijft.
Men hoopt voor Pinksteren de laatste
hand aan de werkzaamheden te hebben
Zaterdag a.s. open huis
DE COCKSDOR Wachtmeester
eerste klasse H. Tromp verlaat per 1
mei de Rijkspolitie. Wegens het berei
ken van de 60-jarige leeftijd heeft hij
recht op het zg. functioneel leeftijdsont
slag, dat op zijn 65e automatisch in pen
sioen overgaat.
De heer Tromp is al sinds 1946 aan de
groep Texel van de Rijkspolitie ver
bonden; hij was steeds postcamman-
dant (later rayoncommandant) van De
Cocksdorp.
Zaterdag a.s. houdt de familie Tromp
(Maris Stella, Kikkertstraat) open huis
voor ieder die van hem afscheid wil ne
men. Men is welkom van 10.30 tot 18.00
uur. Voor De Cocksdorp is nog geen
nieuwe rayon commandant benoemd.
gelegd. Rijkswaterstaat verzoekt echter
alle bezoekers van het havenrestaurant
plus de automobilisten die personen bij
de boot willen afzetten, de nieuwe rege
ling als reeds ingegaan te beschouwen,
zodat de door Firma Daalder uit te voe
ren werkzaamheden zo vlot mogelijk
kunnen verlopen.
In het najaar valt een nieuwe wijzi
ging bij de haven 't Horntje te verwach
ten. De bushaltes zullen dan iets dich
ter bij de boot worden geplaatst.
26 en 27 april
MARTIEN VAN DE WETERING
Ook voor rek. van Ziekenfonds
levering via de meubelhandel
Zie binnenzijde tweede blad