De auto, het hoofd v er voer midd el Bezoek aan de d_l I Slijterij „De Steenenplaats" 1 Weekendkoopjes bij O de onovertroffen buitenverf ijzerhandel b.v. 4 Indrukken uit Californië 10,95 I GRAAFS' VERF-EN BEHANGGENTRUM LANDBOUW en VEETEELT Montego- Bay rum Barca d'AIva sherry 5,95 Amstel Pils nog steeds 10,— per krat LUI LEZEN met een BOEK van beschermt hout DIEPVRIEZERS bij fa. Jac. de Graaf en Zoon PART-TIMELEERKRACHT 49.50 rubriek voor- piui.-,- Het zou in ons land al een hele om mekeer betekenen als in de komende jaren een groot gedeelte van het perso nenvervoer met de eigen auto terug ge drongen zou worden ten gunste van het „openbaar vervoer". Als dus de eigen auto veel minder zou worden gebruikt en voor een groot deel gebruik zou worden gemaakt van trein, autobus en tram. In de periode, dat het er met de ener gievoorziening in de vorm van olie en benzine „duister" voorstond, zijn er po gingen gedaan om die ommekeer te be werken. Ik meen wel te mogen zeggen, dat het geen succes is geworden en dat er na het verdwijnen van de olieschaar- ste weinig van is overgebleven. Als er ergens op de wereld aanleiding zou zijn om propaganda te maken voor omschakeling van particulier vervoer op openbaar vervoer dit in Californië zou zijn. Op het moment speelt het openbaar vervoer hier nl. een zeer on dergeschikte rol. Vervoer van plaats naar plaats Als men op ons eiland van het ene naar het andere dorp wil, dan kunnen de AOT-bussen daar in ieder geval een paar maal per dag voor zorgen. Welis waar kan het zo zijn, dat je voor het bereiken van een plaats, die op slechts enkele kilometers ligt een afstand moet afleggen, die driemaal zo groot is, maar je komt er in ieder geval „zittend". Om van dorp naar dorp, of van klei ne stad naar kleine stad te reizen is in Californië de mogelijkheid van open baar vervoer niet aanwezig. Autobussen om het plaatselijk vervoer te onderhouden zijn er niet. Ook naar treinen, die zoals bijvoorbeeld op de rit Alkmaar-Amsterdam om de vijf minu ten stoppen om een moeder met haar kinderen, van Krommenie naar Wor- merveer te brengen zal je tevergeefs zoeken in Californië. Het aantal personentreinen, dat in Californië rijdt is zeer beperkt. Zo kan je van de grote luchthaven Los Angelos maar eenmaal per dag in noordelijke richting reizen en de kans, dat het sta tion, waar je moet uitstappen dicht in de buurt van de plaats van bestemming ligt is heel klein. Het viel me op, dat het aantal keren, dat je een spoorlijn passeert toch vrij groot was. Toch gebeurde het practisch nooit, dat je genoodzaakt was te stop pen, omdat er toevallig een trein pas seerde. De spoorlijnen worden in hoofd zaak gebruikt voor vrachtvervoer en ik had de indruk, dat dit vervoer vooral gericht was op de afvoer van de pro- dukten van bepaalde industrieën. Toch autobussen op de weg Ondanks het ontbreken van het nor male openbaar vervoer zag je op be paalde momenten van de dag toch een vrij groot aantal autobussen langs de weg. Dat was 's morgens tussen half acht en half negen en in de namiddag tussen half vier en half vijf. Het waren de voor eigen bewoners van Californië bekende gele schoolbusen. Een zeer groot gedeelte van de kin deren wordt nl. van huis naar school en ook in omgekeerde richting per au tobus vervoerd. Iedere stad of dorp heeft een Dienst, die voor het vervoer van de schoolkinderen zorgt. Ik heb begrepen, dat voor de kinde ren, die de Staatsscholen bezoeken voor dit vervoer geen kosten in rekening worden gebracht. Het behoort onder meer bij de zorg voor het onderwijs. Dit vervoer per schoolbus wordt ook bij het begin van de officiële schoolva kanties nog een week of zes voortgezet. De officiële vakanties duren 3 maanden, nl. van begin juni tot begin september, maar veel kinderen maken daarna nog gebruik van de mogelijkheid om de „Summerschool" te bezoeken. Ze wor den hier gedurende zes weken in de voormiddag bezig gehouden met nuttige en aangename zaken. Naast de schoolbussen ziet men zo nu en dan ook de in Europa bekende „Greyhound" bussen rijden Ze rijden door heel Amerika en als je de beleve nis wilt meemaken van een tocht dwars door Amerika kan je van New York naar de westkust per Greyhoundbus. Als ik m'n Engels wat beter onder de knie had lijkt het me niet onmogelijk, dat ik zo'n bustocht prefereren zou bo ven die met het vliegtuig hoog boven de wolken. De „car" het vcrvoermidel Zoals de zaken op het moment in Ca lifornië liggen is het niet overdreven om te zeggen, dat je zonder particulier vervoer niet ver komt. Weliswaar is de fiets een niet helemaal onbekend ver voermiddel. Voor afstanden van een paar kilometer grijpt men nog wel eens naar de fiets. Maar voor de meeste Ame rikanen is de „car" het vervoermiddel voor elke afstand Men kijkt daarbij lang niet zo tegen grote afstanden aan als in ons land het geval is. Men ziet er niet tegen op om voor een tamelijk beperkt doel een reis van een honderd kilometer te maken en zo per dag een 400 km te rijden. Het gaf mij wel eens het gevoel van ver spilling. De Amerikanen hebben daar blijkbaar geen last van. De auto is er goed voor en de man aan de pomp maakt de tank wel vol. Dat vullen van de tank moet niet al leen door de grote afstanden die men rijdt nog al eens gebeuren. Het grotere verbruik van benzine is voor een goed deel ook het gevolg van het feit, dat de „car" in de meeste gevallen nog al wat groter is dan de in ons land meest ge bruikte auto. Een „zuinige" Hollander heeft er wel wat moeite mee om de noodzaak te zien, dat heel wat jongelui in een auto rijden, waarin ook plaats zou zijn voor 6 personen. Ze zouden het voor ons begrip ook heel goed kun nen doen met een zuiniger auto. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat hier ook sprake is van een statussym bool. Uiteraard is de benzine in Amerika nog al wat goedkoper dan in ons land. Die prijs ligt op zo'n 16 tot 17 dollarcent per liter Ook als men in aanmerking neemt, dat de officiële koers van de dollar plm. ƒ2,60 is, ligt deze prijs veel lager dan bij ons. Verder hakt ook de wegenbelasting er minder in dan bij ons. In tegenstel ling met de regel in ons land, dat een zelfde wagen gedurende z'n hele levens duur in dezelfde klasse voor de wegen belasting blijft kent men in Californië een aflopende wegenbelasting. Naar mate de wagen ouder is wordt er mi der wegenbelasting betaald. De goedi pere wagens betalen na een jaar of\ geen wegenbelasting meer, terwijl bij de duurdere wagen na een jaar vijf maar 30 - 40% van het oorsprong lijke bedrag meer is. Hèt dagelijkse vervoermiddel voor Californische boer en zakenman is „pick-up". De auto met het kleine las bakje, die uitstekend geschikt is vo het vervoer van allerlei klein materie Het gebruik van de pick-up biedt c nog het voordeel, dat de benzine, die voor gebruikt wordt in aanmerkt komt voor een korting op de prijs. A het eind van het jaar krijgt men del lasting op deze benzine voor een gede te terug, omdat de pick-up wordt schouwd als een noodzakelijk werkte voor de boer en zakenman. Met de bestuursleden van de K.I.- vereniging, fok- en controlevereniging en de Vereniging voor bedrijfsvoorlich ting Texel is een bezoek gebracht aan twee bedrijven in de Flevopolder. Het proefstation van het I.V.O. in Zeist werd 's morgens bezocht. Op dit bedrijf worden verschillende proeven genomen op het gebied van de fokkerij van schapen en rundvee. Bij de scha penhouderij komen in de komende herfst kruisingen van de rassen lie de France met het Finse landras. De nako melingen uit deze kruising zullen weer worden gepaard met Texelse rammen. De eerste zijn vruchtbaarder en bijna het gehele jaar bronstig maar de vlees kwaliteit is minder dan van de Texe laars. Vandaar dat de kruisingen -weer gepaard gaan worden met Texelse ram men. Dit geheel moet nog een aanvang nemen vandaar dat de resultaten pas over enkele jaren bekend zullen zijn. Voorts worden op het gebied van de mesterij van het rundvee proeven ge nomen maar ook hiervan zijn nog geen resultaten bekend. Een derde opzet waar speciaal onze aandacht naar uitging is de vergelij- kingsproef van het melkvee. Voor deze proef zijn 180 dieren ingezet. Het be treft hier 60 Amerikaanse zwartbonten, 60 Nederlandse zwartbonten en 60 Ne derlandse roodbonten. Deze drie rassen worden op dezelfde manier gehouden, ze worden in één koppel geweid evenals in de stalperiode verblijven de dieren bij elkaar in een ligboxenstal. De uit wendige omstandigheden zijn voor ieder ras hetzelfde. Hoewel deze proef nog aan het begin staat zijn er reeds vergelijkende gege vens over de produktie bekend van de koeien als vaars. Hieronder volgen de vergelijkende produktiegegevens van de zwartbonten met de afgesloten vaarzenlijsten. Nederlandse Amerikaanse zwartbonten zwartbonten 43 5578 3.70 aantal lijsten 53 kg melk 4734 vetgehalte 4.11 eiwitgehalte 3.35 3.22 kg vet 194 206 kg eiwit 159 180 De lijsten zijn omgerekend naar 305 melkdagen. De Nederlandse zwartbonten zijn kleiner dan de Amerikaanse zwartbon ten en het levend gewicht is ook lager vandaar dat de Nederlandse minder on- derhoudsvoer vragen. Nu is deze ver- gelijkingsproef mede opgezet om de verschillen in financiële uitkomsten uit eindelijk te krijgen. Er was reeds een poging gedaan om de dieren financieel met elkaar te vergelijken. In de bereke ning is met opgenomen de post omzet en aanwas omdat de kalveren alle nog aangehouden waren zowel voor verdere uitbreiding van de melkveestapel en voor de mesterij. Er was weinig verschil in de opbreng sten tussen de Nederlandse zwartbonten en de Amerikaanse namelijk ƒ7,16 en 7,26 per dag aan opbrengst. Wanneer de opbrengsten van de post omzet en aanwas bekend zijn dan kunnen er misschien nog verschuivingen optreden. In het grasland zijn de koeien bezich tigd. De meeste dieren waren met de tweede laotatiteperiode bezig. Gemid deld genomen waren de uiers van de amerikanen beter, maar de bouw van de dieren sprak niet ieder bezoeker aan. Over het geheel genomen een zeer in teressante vergelijkingsproef, die met veel belangstelling gevolgd zal worden en het is zéker de moedte waard om op dit bedrijf nog eens weer te gaan kijken als de gegevens van de komende jaren békend zullen worden. Na de middagpauze is een praktijk- bedrijf bezocht van de heer P. Zwem mer aan de Roggebossluis. Bij dit ge pacht gemengd bedrijf ligt 33 ha grond Er is 19 ha grasland waarop 47 melk koeien met jongvee worden gehouden en op het bouwland (worden suikerbie ten en consumptieaardappelen ver bouwd evenals 2 ha snijmais voor het rundvee. Het werk wordt gedaan met 1 vaste werknemer en voor de rest met hulp van de loonwerker. De meikopbrengst per melkkoe v ongeveer 6000 kg melk en van de s kerbieten werd gemiddeld tussen de en 55 ton geoogst. De verdiensten wa de laatste jaren goed tot zeer goed weest, maar ondanks dat gaat de fcj Zwemmer zijn bedrijf specialiseren de richting van een zuiver veehoude» bedrijf. Na de bouw vakantie wa begonnen met de bouw van een boxstal voor 100 melkkoeien. Deze ki is gedaan, omdat een zoon van 17 jj (opvolger) meer voelt voor de melikvj houderijsector dan voor het akkerboü gedeelte en ook omdat de heer Zwe mer zelf de noodzaak ziet wanneer i bij wil blijven zijn bedrijf zal moe' moderniseren. De melkkoeien werd nu gehuisvest in een dubbele Holland stal met melkleiding en automatisc mestafvoer. De begrotingen, die opgesteld wa: door de voorlichtingsdienst, wijzen i dat de arbeidsbéhoefte niet groter is dat de inkomsten, ondanks een inves! ring van ƒ400.000,niet lager bek ven te zijn. Ook in deze nog jonge p der zet de specialisatie door naar i bouw of veehouderij. Een aantal in 03 groep vroeg zich wel af of het wel 1 dig was om zo'n lastenpost op je n te halen, terwijl de inkomsten goed z en de gebouwen toch ook nog vrij n dern waren. Het ondernemerschap t de durf kwam erbij om de hoek kijk volgen één van onze groep. Vanaf de oprichting is de heer Zwe: mer voorzitter van de fok- en contro vereniging, gezondheidszorg en K vereniging geweest in deze polder. 1 is één vereniging, waaronder boven; noemde sectoren verwerkt zijn. E personeel dat in dienst in, werkt daari op alle drie terreinen, hetgeen inhou dat de mensen „allround" dienen zijn. Bij het aanstellen van de merc worden dan ook hoge eisen geste maar het geheel werkt daar kostenl sparend. Deze opzet die mogelijk was dit nieuwe landbouwgebied, voldoet de praktijk zeer goed. J. Koolhof. Bij elke fles 2 liter COLA GRATIS echte medium dry sherry nu per fles (pijpje») g Deze aanbiedingen gelden tot en met 31 augustus. l Stenenplaats 2, Den Burg, telefoon 2436. Den Burg De Cocksdorp uit voorraad diverse merken en maten kist- en kastmodellen, tegen concurrerende prijzen. Voor het schooljaar 1974/'75 zoeken wij een die vanuit een christelijke inspiratie voor anderhalve dag per week het onderwijs aan de St. Jozefschool wil dienen. Soli, z.sp.m. aan: P. Th. Luyckx, Beatrixlaan 48, Den Burg (02220 - 2405). <|i UITSLUITEND VRIJDAG EN ZATERDAG Badmintonset met metalen steel en goed bespannen racket. Kompleet met pluim verpakt in meeneem tas Per set 4,95 Metalen medicijn kast in strak wit met roosdekor. Uiterst handig ingedeeld 17,95 Eenvoudig model in effen oranje 8,95 Kristal heldere Zwiesel glazen mo del Sheraton, nu spot goedkoop. Sherry- flüteof wijnglas, normaal 3,15 per stuk nu per 3 stuks 3,95 curver VAN 91.BO VOOR Curver rotobar brengt rijdend op 3 zwenk- wielen uw drankje in huis of op terras Drie delige voet zwaar verchroomd. Bar met ruimte voor 4 grote flessen Uitneembaar dienblad voor glazen. Curver adviesprijs 91,50 nu in uw speciaalzaak Hitte bestendige theeglazen in pittig gekleurde kunststof houder. Per stuk 0,70 49,50 Reserve glas 0,55 I Reuze tumfakkels. per 4 stuks op kaart 8,95 Tuinlicht in glazen pot 2,95 Mini tuinfakkel in ass. kleuren per 3 stuks 2,75 Originele Hibachi op poten voor gril len zonder bukken. Met verstelbare roosters. Van 34,50 vo°r 29,50 Barbecue set met oranje grepen 4,50 Uw garantie voor kwi teit en service. 20®/# van aanschafpl terug bij inlevering een gelijke oude accu permanente voorraad v meest voorkomende typen voor automobielen tractoren motorrijwielen scheepvaart JAN BEY AUTOMOBIELBEDRl Den Burg, tel. (02220) 23

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1974 | | pagina 8