De auto, het
hoofd v er voer midd el
Bezoek aan de
d_l
I Slijterij „De Steenenplaats" 1
Weekendkoopjes bij O
de onovertroffen buitenverf
ijzerhandel b.v.
4
Indrukken uit Californië
10,95 I
GRAAFS' VERF-EN BEHANGGENTRUM
LANDBOUW en VEETEELT
Montego-
Bay rum
Barca d'AIva
sherry
5,95
Amstel Pils
nog
steeds
10,—
per krat
LUI LEZEN met een BOEK van
beschermt hout
DIEPVRIEZERS
bij
fa. Jac. de Graaf en Zoon
PART-TIMELEERKRACHT
49.50
rubriek voor- piui.-,-
Het zou in ons land al een hele om
mekeer betekenen als in de komende
jaren een groot gedeelte van het perso
nenvervoer met de eigen auto terug ge
drongen zou worden ten gunste van het
„openbaar vervoer". Als dus de eigen
auto veel minder zou worden gebruikt
en voor een groot deel gebruik zou
worden gemaakt van trein, autobus en
tram.
In de periode, dat het er met de ener
gievoorziening in de vorm van olie en
benzine „duister" voorstond, zijn er po
gingen gedaan om die ommekeer te be
werken. Ik meen wel te mogen zeggen,
dat het geen succes is geworden en dat
er na het verdwijnen van de olieschaar-
ste weinig van is overgebleven.
Als er ergens op de wereld aanleiding
zou zijn om propaganda te maken voor
omschakeling van particulier vervoer
op openbaar vervoer dit in Californië
zou zijn. Op het moment speelt het
openbaar vervoer hier nl. een zeer on
dergeschikte rol.
Vervoer van
plaats naar plaats
Als men op ons eiland van het ene
naar het andere dorp wil, dan kunnen
de AOT-bussen daar in ieder geval een
paar maal per dag voor zorgen. Welis
waar kan het zo zijn, dat je voor het
bereiken van een plaats, die op slechts
enkele kilometers ligt een afstand moet
afleggen, die driemaal zo groot is, maar
je komt er in ieder geval „zittend".
Om van dorp naar dorp, of van klei
ne stad naar kleine stad te reizen is in
Californië de mogelijkheid van open
baar vervoer niet aanwezig.
Autobussen om het plaatselijk vervoer
te onderhouden zijn er niet. Ook naar
treinen, die zoals bijvoorbeeld op de rit
Alkmaar-Amsterdam om de vijf minu
ten stoppen om een moeder met haar
kinderen, van Krommenie naar Wor-
merveer te brengen zal je tevergeefs
zoeken in Californië.
Het aantal personentreinen, dat in
Californië rijdt is zeer beperkt. Zo kan
je van de grote luchthaven Los Angelos
maar eenmaal per dag in noordelijke
richting reizen en de kans, dat het sta
tion, waar je moet uitstappen dicht in
de buurt van de plaats van bestemming
ligt is heel klein.
Het viel me op, dat het aantal keren,
dat je een spoorlijn passeert toch vrij
groot was. Toch gebeurde het practisch
nooit, dat je genoodzaakt was te stop
pen, omdat er toevallig een trein pas
seerde. De spoorlijnen worden in hoofd
zaak gebruikt voor vrachtvervoer en ik
had de indruk, dat dit vervoer vooral
gericht was op de afvoer van de pro-
dukten van bepaalde industrieën.
Toch autobussen op de weg
Ondanks het ontbreken van het nor
male openbaar vervoer zag je op be
paalde momenten van de dag toch een
vrij groot aantal autobussen langs de
weg. Dat was 's morgens tussen half
acht en half negen en in de namiddag
tussen half vier en half vijf. Het waren
de voor eigen bewoners van Californië
bekende gele schoolbusen.
Een zeer groot gedeelte van de kin
deren wordt nl. van huis naar school
en ook in omgekeerde richting per au
tobus vervoerd. Iedere stad of dorp
heeft een Dienst, die voor het vervoer
van de schoolkinderen zorgt.
Ik heb begrepen, dat voor de kinde
ren, die de Staatsscholen bezoeken voor
dit vervoer geen kosten in rekening
worden gebracht. Het behoort onder
meer bij de zorg voor het onderwijs.
Dit vervoer per schoolbus wordt ook
bij het begin van de officiële schoolva
kanties nog een week of zes voortgezet.
De officiële vakanties duren 3 maanden,
nl. van begin juni tot begin september,
maar veel kinderen maken daarna nog
gebruik van de mogelijkheid om de
„Summerschool" te bezoeken. Ze wor
den hier gedurende zes weken in de
voormiddag bezig gehouden met nuttige
en aangename zaken.
Naast de schoolbussen ziet men zo nu
en dan ook de in Europa bekende
„Greyhound" bussen rijden Ze rijden
door heel Amerika en als je de beleve
nis wilt meemaken van een tocht dwars
door Amerika kan je van New York
naar de westkust per Greyhoundbus.
Als ik m'n Engels wat beter onder de
knie had lijkt het me niet onmogelijk,
dat ik zo'n bustocht prefereren zou bo
ven die met het vliegtuig hoog boven
de wolken.
De „car"
het vcrvoermidel
Zoals de zaken op het moment in Ca
lifornië liggen is het niet overdreven
om te zeggen, dat je zonder particulier
vervoer niet ver komt. Weliswaar is de
fiets een niet helemaal onbekend ver
voermiddel. Voor afstanden van een
paar kilometer grijpt men nog wel eens
naar de fiets. Maar voor de meeste Ame
rikanen is de „car" het vervoermiddel
voor elke afstand
Men kijkt daarbij lang niet zo tegen
grote afstanden aan als in ons land het
geval is. Men ziet er niet tegen op om
voor een tamelijk beperkt doel een reis
van een honderd kilometer te maken
en zo per dag een 400 km te rijden. Het
gaf mij wel eens het gevoel van ver
spilling. De Amerikanen hebben daar
blijkbaar geen last van. De auto is er
goed voor en de man aan de pomp
maakt de tank wel vol.
Dat vullen van de tank moet niet al
leen door de grote afstanden die men
rijdt nog al eens gebeuren. Het grotere
verbruik van benzine is voor een goed
deel ook het gevolg van het feit, dat de
„car" in de meeste gevallen nog al wat
groter is dan de in ons land meest ge
bruikte auto. Een „zuinige" Hollander
heeft er wel wat moeite mee om de
noodzaak te zien, dat heel wat jongelui
in een auto rijden, waarin ook plaats
zou zijn voor 6 personen. Ze zouden
het voor ons begrip ook heel goed kun
nen doen met een zuiniger auto. Ik kan
me niet aan de indruk onttrekken, dat
hier ook sprake is van een statussym
bool.
Uiteraard is de benzine in Amerika
nog al wat goedkoper dan in ons land.
Die prijs ligt op zo'n 16 tot 17 dollarcent
per liter Ook als men in aanmerking
neemt, dat de officiële koers van de
dollar plm. ƒ2,60 is, ligt deze prijs veel
lager dan bij ons.
Verder hakt ook de wegenbelasting
er minder in dan bij ons. In tegenstel
ling met de regel in ons land, dat een
zelfde wagen gedurende z'n hele levens
duur in dezelfde klasse voor de wegen
belasting blijft kent men in Californië
een aflopende wegenbelasting. Naar
mate de wagen ouder is wordt er mi
der wegenbelasting betaald. De goedi
pere wagens betalen na een jaar of\
geen wegenbelasting meer, terwijl
bij de duurdere wagen na een jaar
vijf maar 30 - 40% van het oorsprong
lijke bedrag meer is.
Hèt dagelijkse vervoermiddel voor
Californische boer en zakenman is
„pick-up". De auto met het kleine las
bakje, die uitstekend geschikt is vo
het vervoer van allerlei klein materie
Het gebruik van de pick-up biedt c
nog het voordeel, dat de benzine, die
voor gebruikt wordt in aanmerkt
komt voor een korting op de prijs. A
het eind van het jaar krijgt men del
lasting op deze benzine voor een gede
te terug, omdat de pick-up wordt
schouwd als een noodzakelijk werkte
voor de boer en zakenman.
Met de bestuursleden van de K.I.-
vereniging, fok- en controlevereniging
en de Vereniging voor bedrijfsvoorlich
ting Texel is een bezoek gebracht aan
twee bedrijven in de Flevopolder.
Het proefstation van het I.V.O. in
Zeist werd 's morgens bezocht. Op dit
bedrijf worden verschillende proeven
genomen op het gebied van de fokkerij
van schapen en rundvee. Bij de scha
penhouderij komen in de komende
herfst kruisingen van de rassen lie de
France met het Finse landras. De nako
melingen uit deze kruising zullen weer
worden gepaard met Texelse rammen.
De eerste zijn vruchtbaarder en bijna
het gehele jaar bronstig maar de vlees
kwaliteit is minder dan van de Texe
laars. Vandaar dat de kruisingen -weer
gepaard gaan worden met Texelse ram
men. Dit geheel moet nog een aanvang
nemen vandaar dat de resultaten pas
over enkele jaren bekend zullen zijn.
Voorts worden op het gebied van de
mesterij van het rundvee proeven ge
nomen maar ook hiervan zijn nog geen
resultaten bekend.
Een derde opzet waar speciaal onze
aandacht naar uitging is de vergelij-
kingsproef van het melkvee. Voor deze
proef zijn 180 dieren ingezet. Het be
treft hier 60 Amerikaanse zwartbonten,
60 Nederlandse zwartbonten en 60 Ne
derlandse roodbonten. Deze drie rassen
worden op dezelfde manier gehouden,
ze worden in één koppel geweid evenals
in de stalperiode verblijven de dieren
bij elkaar in een ligboxenstal. De uit
wendige omstandigheden zijn voor ieder
ras hetzelfde.
Hoewel deze proef nog aan het begin
staat zijn er reeds vergelijkende gege
vens over de produktie bekend van de
koeien als vaars.
Hieronder volgen de vergelijkende
produktiegegevens van de zwartbonten
met de afgesloten vaarzenlijsten.
Nederlandse Amerikaanse
zwartbonten zwartbonten
43
5578
3.70
aantal lijsten 53
kg melk 4734
vetgehalte 4.11
eiwitgehalte 3.35 3.22
kg vet 194 206
kg eiwit 159 180
De lijsten zijn omgerekend naar 305
melkdagen.
De Nederlandse zwartbonten zijn
kleiner dan de Amerikaanse zwartbon
ten en het levend gewicht is ook lager
vandaar dat de Nederlandse minder on-
derhoudsvoer vragen. Nu is deze ver-
gelijkingsproef mede opgezet om de
verschillen in financiële uitkomsten uit
eindelijk te krijgen. Er was reeds een
poging gedaan om de dieren financieel
met elkaar te vergelijken. In de bereke
ning is met opgenomen de post omzet
en aanwas omdat de kalveren alle nog
aangehouden waren zowel voor verdere
uitbreiding van de melkveestapel en
voor de mesterij.
Er was weinig verschil in de opbreng
sten tussen de Nederlandse zwartbonten
en de Amerikaanse namelijk ƒ7,16 en
7,26 per dag aan opbrengst. Wanneer
de opbrengsten van de post omzet en
aanwas bekend zijn dan kunnen er
misschien nog verschuivingen optreden.
In het grasland zijn de koeien bezich
tigd. De meeste dieren waren met de
tweede laotatiteperiode bezig. Gemid
deld genomen waren de uiers van de
amerikanen beter, maar de bouw van
de dieren sprak niet ieder bezoeker aan.
Over het geheel genomen een zeer in
teressante vergelijkingsproef, die met
veel belangstelling gevolgd zal worden
en het is zéker de moedte waard om op
dit bedrijf nog eens weer te gaan kijken
als de gegevens van de komende jaren
békend zullen worden.
Na de middagpauze is een praktijk-
bedrijf bezocht van de heer P. Zwem
mer aan de Roggebossluis. Bij dit ge
pacht gemengd bedrijf ligt 33 ha grond
Er is 19 ha grasland waarop 47 melk
koeien met jongvee worden gehouden
en op het bouwland (worden suikerbie
ten en consumptieaardappelen ver
bouwd evenals 2 ha snijmais voor het
rundvee.
Het werk wordt gedaan met 1 vaste
werknemer en voor de rest met hulp
van de loonwerker.
De meikopbrengst per melkkoe v
ongeveer 6000 kg melk en van de s
kerbieten werd gemiddeld tussen de
en 55 ton geoogst. De verdiensten wa
de laatste jaren goed tot zeer goed
weest, maar ondanks dat gaat de fcj
Zwemmer zijn bedrijf specialiseren
de richting van een zuiver veehoude»
bedrijf. Na de bouw vakantie wa
begonnen met de bouw van een
boxstal voor 100 melkkoeien. Deze ki
is gedaan, omdat een zoon van 17 jj
(opvolger) meer voelt voor de melikvj
houderijsector dan voor het akkerboü
gedeelte en ook omdat de heer Zwe
mer zelf de noodzaak ziet wanneer i
bij wil blijven zijn bedrijf zal moe'
moderniseren. De melkkoeien werd
nu gehuisvest in een dubbele Holland
stal met melkleiding en automatisc
mestafvoer.
De begrotingen, die opgesteld wa:
door de voorlichtingsdienst, wijzen i
dat de arbeidsbéhoefte niet groter is
dat de inkomsten, ondanks een inves!
ring van ƒ400.000,niet lager bek
ven te zijn. Ook in deze nog jonge p
der zet de specialisatie door naar i
bouw of veehouderij. Een aantal in 03
groep vroeg zich wel af of het wel 1
dig was om zo'n lastenpost op je n
te halen, terwijl de inkomsten goed z
en de gebouwen toch ook nog vrij n
dern waren. Het ondernemerschap t
de durf kwam erbij om de hoek kijk
volgen één van onze groep.
Vanaf de oprichting is de heer Zwe:
mer voorzitter van de fok- en contro
vereniging, gezondheidszorg en K
vereniging geweest in deze polder. 1
is één vereniging, waaronder boven;
noemde sectoren verwerkt zijn. E
personeel dat in dienst in, werkt daari
op alle drie terreinen, hetgeen inhou
dat de mensen „allround" dienen
zijn. Bij het aanstellen van de merc
worden dan ook hoge eisen geste
maar het geheel werkt daar kostenl
sparend. Deze opzet die mogelijk was
dit nieuwe landbouwgebied, voldoet
de praktijk zeer goed.
J. Koolhof.
Bij elke fles
2 liter COLA
GRATIS
echte medium
dry sherry
nu per fles
(pijpje»)
g Deze aanbiedingen gelden tot en met 31 augustus.
l Stenenplaats 2, Den Burg, telefoon 2436.
Den Burg De Cocksdorp
uit voorraad
diverse merken en maten
kist- en kastmodellen,
tegen concurrerende prijzen.
Voor het schooljaar 1974/'75 zoeken wij een
die vanuit een christelijke inspiratie
voor anderhalve dag per week het
onderwijs aan de St. Jozefschool wil
dienen.
Soli, z.sp.m. aan: P. Th. Luyckx, Beatrixlaan
48, Den Burg (02220 - 2405).
<|i
UITSLUITEND VRIJDAG EN ZATERDAG
Badmintonset met
metalen steel en
goed bespannen
racket. Kompleet
met pluim verpakt
in meeneem tas Per
set
4,95
Metalen medicijn
kast in strak wit met
roosdekor. Uiterst
handig ingedeeld
17,95 Eenvoudig
model in effen
oranje
8,95
Kristal heldere
Zwiesel glazen mo
del Sheraton,
nu spot goedkoop.
Sherry- flüteof
wijnglas, normaal
3,15 per stuk nu per
3 stuks
3,95
curver
VAN 91.BO
VOOR
Curver rotobar brengt rijdend op 3 zwenk-
wielen uw drankje in huis of op terras Drie
delige voet zwaar verchroomd. Bar met
ruimte voor 4 grote flessen Uitneembaar
dienblad voor glazen. Curver adviesprijs
91,50 nu in uw speciaalzaak
Hitte bestendige
theeglazen in pittig
gekleurde kunststof
houder. Per stuk
0,70
49,50 Reserve glas 0,55 I
Reuze tumfakkels.
per 4 stuks op kaart
8,95 Tuinlicht in
glazen pot 2,95 Mini
tuinfakkel in ass.
kleuren per 3 stuks
2,75
Originele Hibachi
op poten voor gril
len zonder bukken.
Met verstelbare
roosters. Van 34,50
vo°r 29,50
Barbecue set met
oranje grepen 4,50
Uw garantie voor kwi
teit en service.
20®/# van aanschafpl
terug bij inlevering
een gelijke oude accu
permanente voorraad v
meest voorkomende
typen voor
automobielen
tractoren
motorrijwielen
scheepvaart
JAN BEY
AUTOMOBIELBEDRl
Den Burg, tel. (02220) 23