Staatssecretaris pleit voor samenwerking overheden voor: Kans op Rijksbijdrage voor aardgasvoorziening Texel? Texel goed vertegenwoordigd op Waddenzeeconferentie Enorme hoeveelheden informatie spoelden door de stadsschouwburg, j naar de nieuwsmedia bleven in deze papierstroom (alle inleidingen en re- i uitaten van discussies werden door de organisatie bewonderenswaardig nel op papier gezet en verspreid) gemakkelijk overeind, omdat de nieuws waarde gering was. DEN HELDER Eigenlijk is de mededeling van staatssecretaris IV. Meijer van CRM, dat de Boschplaat op Terschelling door de B egering tot beschermd natuurgebied is verklaard, het enige con- :rete nieuws van de vrijdag en zaterdag in Den Helder gehouden itudiedagen over het Waddengebied. Voor de rest bleef het tijdens leze dagen (een co-produktie van de gemeente Den Helder en de andelijke vereniging tot behoud van de Waddenzee) bij het inven tariseren en uitdiepen van de met betrekking tot het Waddengebied leersende problemen. Tot een gemeenschappelijke uitspraak n het congres kwam het niet, hoewel r. A. Staatsen (oud-wethouder van loningen) als lid van en gesteund door I gespreksgroep Natuurwetenschappen L discussies werden eerst in gespreks- loepen en later plenair gevoerd) een |l Inbeveling aan de regering semenstel- f I, waarin gepleit werd voor het instel- n van een „waddenraad". „Hierin meten Rijk, Provincie, Gemeente, ak- ■groepen en overige betrokkenen zit- ftg heben. De Waddenraad moet een ■elstellingsnota maken op basis waar in er tot een beheersplan gekomen kan mrden", aldus de aanbeveling die ftchts door weinig deelnemers (het lelnemersveld bestond uit vertegen- mordigers van rijk, provicie, gemeente, fttenschapsorganisaties, ondernemin- n en aktiegroepen) werd overgcno- ïn. Afhankelijk |~>e belangsteling van Texel was groot, neenteraadsleden, B. en W., het be- jr van de VVV Texel, het Water- ap Texel en vertegenwoordigers van bedrijfsleven waren aanwezig en be- tigden daarmee het besef dat Texel Waddeneiland bestuurlijk en econo- ch sterk afhankelijk is van beslissin- die over het hele Waddengebied •den genomen. Concreet gaat het "bij om ontwikkelingen in de recre- en in de bestuurlijke structuur van Waddengebied (beide punten waren gresonderwerpen). Maar evenzeer is voor Texel belangrijk de ontwikke ien in het Balgzand in de gaten te den. Mogelijke industriële en haven- iviteiten zo dicht in de buurt zijn na- rlijk altijd interesant en kunnen zo el perspectief bieden als negatieve ge lgen hebben. Aan het Balgzand werd k een deel van het congres gewijd. Rapport Mazure Als basis voor de studiedagen diende it recente rapport van de Waddenzee- mmissie onder voorzitterschap van of. dr. dr. J. P. Mazure. De commissie /am tot de conclusie dat inpoldering n de Waddenzee op grote schaal niet aanmerking komt omdat de kosten ïrvoor te hoog zijn, het verlies aan addengebied een ernstig nadeel bete nt voor de Noordzeevisserij (door het Bgvallen van de kinderkamerfunctie Bn de Waddenzee) voor de mosselteelt voor de verdere biologische waar- n, en omdat het gewonnen land niet een dringende behoefte voorziet. Het rapport vindt wel dat inpoldering van 't Balgzand-Breehorngebied zoveel inte resante mogelijkheden biedt dat een na dere bestudering daarvan gewenst is. De commissie Mazure beveelt een aantal onderzoekingen aan zoals een on derzoek naar de betekenis van de aan leg van een haven met bijbehorende in dustrie- en handelsterreinen voor de na tionale, regionale en lokale (Den Helder) economie; een structuuronderzoek naar de betekenis van militaire voorzienin gen in het ingedijkte gebied en in het bijzonder van een militair vliegveld; en een onderzoek naar de mogelijkheden voor agrarisch gebruik. Balgzandonderzoek Het veelomvattende onderzoek dat de commissie Mazure voorstaat omvat de totale inpoldering van het Balgzand. Maar daarvoor bestaan op dit moment geen plannen. Den Helder wil alleen de rand van het Balgzand, aansluitend op de marinehaven, benutten voor een (be perkte) zeehavenontwikkeling. Deze ha ven moet in de toekomst werkgelegen heid bieden aan een groeiende bevol king (B. en W. van Den Helder streven naar 70 duizend inwoners) die Den Hel der nodig heeft „wi'l het zijn centrum functie blijven waarmaken", aldus wet houder G. J. van den Bosch. Het Hel- derse gemeentebestuur zegt zich bewust te zijn van de nadelige gevolgen die een zeehavenontwikkeling op de biologische toestand van het Balgzand (slib- en voedselrijk gebied, broedplaats voor vis sen en vogels) kan hebben en zij heeft opdracht gegeven tot een multi-disci- plinair onderzoek dat een wetenschap- Dat de ongerepte schoonheid van het 1Vad moet worden bewaard is nauwelijks meer een discussiepunt ming) doet toch afbreuk aan de beteke nis van het onderzoek en legt een in dit geval verwerpelijke mentaliteit van „pak wat je pakken kan" bloot, zo werd van meerdere kanten opgemerkt. De meeste congresdeelnemers willen ook de rand van het Balgzand bij het multi disciplinair onderzoek van de gemeente Den Helder betrekken en spreken zich daardoor uit tegen vestiging van het gasstation tot de resultaten bekend zijn. Een onderzoek naar een voldongen feit heeft immers geen enkele waarde meer. Overigens plaatsen velen vraagtekens bij de mogelijkheid van zo'n onderzoek (te veel onpeilbare factoren) en vragen zich bovendien af of een kosten-baten analyse wel de juiste methode is. De meeste discussiegroepen vinden de zce- havenontwikkeling geen zaak voor Den gebied staat de vraag: „Hoe ver wil men gaan", centraal. Dit „kan nog net"-be- leid is niet zonder risico's" zei staatssec retaris Meijer in zijn inleiding. „Gren zen worden veelal gekoppeld aan de draagkracht van het natuurlijke mi lieu maar de draagkracht van het Waddengebied is niet te meten omdat het natuurlijk milieu van dit gebied zeer ingewikkeld en veelomvattend is en het uiterst moeilijk is de opeenho ping van alle menselijke activiteiten (zelfs die van de recreatdevormen on derling) in het gebied vast te stellen". Drs. S. M. ten Houte de Lange (bio loog, verbonden aan het Rijksinstituut voor natuurbeheer) was het met Meijer eens en ging tevens een wetenschappe lijke stap verder: Hij geloofde dat 't na- tuurbederf ingetoomd kan worden door de diverse vormen van recreatie ruim telijk te ordenen. Deze ruimtelijke inde ling van het Waddengebied heeft vol gens hem alleen zin als bepaald wordt in hoeverre verlies aan natuurruimte en aan biologische verscheidenheid daarin nog toelaatbaar is". Ook de meerderheid van de deelnemers sprak zich uit voor een ruimtelijke indeling van het Waddengebied. pelijke afweging van „voor" en „tegen" moet geven (kosten baten analyse). Deze positieve instelling van Den Helder wordt echter weer gedeeltelijk teniet gedaan door het vorige week woensdag door de gemeenteraad genomen besluit tot vestiging van een gasstation in het al bestaande Balgzandpoldertje. Deze formeel juiste beslissing (het Balgzand poldertje heeft een industriebestem- Helder alleen en willen de beslissing daarover door het rijk laten nemen en deel laten uitmaken van do planologi sche kernbeslissing voor het hele Wad dengebied. Grenzen Zowel bij de havenaktiviteiten in het Balgzand als bij overige bestaande na tuurlijke bedreigingen van het Wadden- Rede Dekker Dat de meeste congresgangers voor het stoppen van de recreatieve groei waren is niet verwonderlijk. „Geen capa citeitsvergroting maar seizoenspreiding en kwalitatieve verbetering", was het parool. Texels VVV directeur J. W. Dekker liet in zijn inleiding eenzelfde geluid horen. Ook was hij het met de meerderheid eens dat seizoenspreiding gerealiseerd moet worden met over heidssteun, om werkgelegenheid te blij ven garanderen. „Immers, wanneer uit breiding van akkommodaties achterwe ge zou blijven ,mede met het oog op het piekverhogende effekt, zou dit door de steeds stijgende kosten een economische teruggang voor de eilanden kunnen be tekenen". De heer Dekker tekende aan dat er een spontane vraag bestaat voor een verblijf in de zomermaanden op de Waddeneilanden. „Behalve van de pro pagandistische aktiviteiten van de WV's is dit ook een gevolg van de voortdurende stroom van publikaties over het unieke karakter van het Wad dengebied", aldus de heer Dekker. Burgemeester W. Rombout van Vlie land drukte het zo uit: „De landelijke vereniging tot behoud van de Wadden zee is de goedkoopste VW. Door het slaan op de grote trom geeft deze ver eniging het Waddengebied grote be kendheid. Dat daardoor meer recrean ten toestromen strookt niet geheel met de bezorgdheid van de Waddenvereni ging over toeneming van dat aantal. Misschien moet die grote trom toch nog wat met een bescheidener vel worden bespannen". Indeling De heer Rombout pleitte overigens voor een provinciale en gemeentelijke indeling van het Waddengebied, „ge volgd door een integraal streekplan met daarop afgestemde bestemmingsplan nen". Zoals bekend hebben de staten van Friesland, Groningen en Noordhol land zich al voor een dergelijke regeling uitgesproken. Rombouts mening wijkt af van de mening van de commissie Ma zure. Deze wil een openbaar lichaam instellen (gecontroleerd door de Tweede Kamer) met een duidelijke invloed van de drie provincies. „Hoe kan dat als men niets wil weten van een provinciale in deling", vroeg Rombout zich af. Het openbaar lichaam lijkt hem politiek geen haalbare kaart omdat „de invloe den van burger, gemeente en provincie miniem zullen zijn". Dr. S. O. van Poelje van het instituut voor bestuurswetenschappen (inleider) was het niet met de heer Rombout eens. „Een provinciale en gemeentelijke inde ling komt maar langzaam en moeizaam tot stand en het duurt nog heel lang eer de resultaten zichtbaar worden". Hij wilde het zeegebied door een openbaar lichaam laten beheren en besturen. Een gemeenschappelijke regeling tussen dit lichaam en de eiland- en kustgemeen- ten, met zo nodig ook de belanghebben de provincies moet het bestuurlijk ver band vormen. Dr. Van Poelje pleitte daarnaast voor het instellen van een adviesraad net als in de aanbeveling van de natuurwetenschapsmensen wordt be pleit. Dit om de samenwerking op rijks niveau te bevorderen. Beheersplan Staatssecretaris Meijer deed geen me dedelingen over de aard van de toekom stige bestuursstructuur in het Wadden gebied maar hij sprak wel over een be- heersvisie voor natuur en landschap die moet uitgaan van de eigenschappen die de waarde en het karakter van het ge bied bepalen (globaal beheersplan voor het gehele Waddengebied en een gede tailleerde planning voor de onderde len"). „In afwachting van dat beheers plan moet een stabiliserend, regulerend (in goede banen leiden van de recreatie druk) en sanerend beleid op nationaal niveau worden gevoerd", aldus Meijer die pleitte voor samenwerking tussen rijk, provincie en gemeente die geza menlijk tot een beheersplanning moeten komen. Behalve nationale samenwer king sprak de staatssecretaris zich ook uit voor de vorming van „een interna tionaal instituut voor het gehele Wad dengebied". Op dit moment worden daar de eerste stappen toe ondernomen. B. en W. zijn voornemens te probe- n van het rijk een bijdrage te krijgen n de onrendabele top van de aard- Jsvoorziening op Texel weg te wer- n. Het wordt reëel geacht dat de ge- eenie een zeer grote tegemoetko- ing, zo niet de gehele meentelijke bijdrage, van het rijk >u ontvangen. B. en W. zeggen - in itwoord op vragen van de heer Th. d. Heerik in de laatstgehouden adsvergadering - dat zij niet kunnen ioordelen of de kans op een rijksbïj- age is gestegen nu het rijk door de >rk verhoogde gasprijzen veel meer itvangsten heefi. Erg hoog kunnen verwachtingen niet gespannen zijn snt de aardgasopbrengst is geheel de rijksbegroting voor het komende ar verwerkt. en W. delen verder mee dat de be- lklng uitgebreid over het aardgas zal rden voorgelicht, waarbij van nauw enspel tussen gemeente en de firma Liefde sprake zal moeten zijn. B. en denken de voorlichting te spuien via pers en tijdens voorlichtingsavonden. et college heeft verder een kosten- gelijking olie-aardas gemaakt, geha rd op de inmiddels gewijzigde prij- Als de door de minister van econo- che zaken voorgestelde gastarieven erdaad van kracht worden en de prijzen gelijk blijven zullen de twee gende voorbeelden opgaan: a. koken warmwatervoorziening het verwarmen van 1 kamer, thans: 25 flessen butagas ƒ16,15 ind. btw 403,75 1400 liter petroleum 40,5 cent incl. btw 567,- wordt: 1975 m3 aardgas a ƒ0,16 vastrecht 96,ƒ30, 316, 126,— -ƒ 970,75 442 4% btw 17*6 -ƒ 459,t koken warmwatervoorziening centrale verwarming, thans: 25 flessen butagas a ƒ16,15 incl. btw 3895 liter H.B.O.I. a 32,24 cent incl. btw wordt: 4875 m3 aardgas a ƒ0,16 vastrecht ƒ96,ƒ30, voordeel 511,07 403,75 ƒ1255,75 780,— 126,— -ƒ1659,50 906,— 4%> btw 36,24 -ƒ 942,24 (Het college heeft dn deze berekening niet de kapitaalslasten van de ombouw kosten van kook- en verwarmingsappa ratuur betrokken. Men leze het artikel elders in deze krant over de berekening voordeel 717,26 die de heer J. Keijzer c.s. hebben ge maakt en waarmee deze trachten aan te tonen dat overschakeling op aardgas allerminst voordelig ds. Red.) Verder gaan B. en W. in him beant woording in op het tijdschema van de aanlegwerkzaamheden en op het feit dat er geen aansluitplicht doch (bij nieuwbouw en eventueel ook bij be staande bouw) installatieplicht geldt. Een en ander publiceerden wij reeds in de kranten van 20 september en 5 no vember j.l. Voorschot Het is niet uitgesloten dat voorschot ten zullen worden verstrekt om om bouwkosten en aansluitkosten van de Texelse gasgebruikers te financieren. Gedacht wordt aan een regeling zoals die destijds ook voor de watervoorzie ning heeft gegolden. Het is niet de be doeling dergelijke kosten te subsidiëren. Ook elders Op de vraag of er meer gemeenten zijn waar baatbelasting wordt geheven voor aansluiting op het aardgasnet, ant woordt het college bevestigend. Baatbe lasting geldt onder meer in het Lim burgse Bergen waar per woning ƒ48, per jaar en per bedrijfsgebouw ƒ125, tot ƒ275,wordt geheven. Ook de ge meente Swalmen heft baatbelasting: pei jaar per gebouwd eigendom ƒ17,47, ƒ38,40 of ƒ63,43. In beide gevallen geldt de belasting echter gedurende twintig jaar (Op Texel 10 jaar). Winst Op de vraag of de winst van de firma De Liefde is gebaseerd op een percenta ge van de gasprijs of dat het gaat om een vast bedrag, antwoorden B. en W. dat de winst van De Liefde moet komen uit een vaste landelijke marge tussen de inkoop- en verkoopprijs van het gas. Sinds de invoering van aardgas is deze marge éénmaal verhoogd. Voor de nu voorgenomen verhoging van de aard gastarieven was tussen de minister van economische zaken en de VEGIN al overeengekomen dat de marge ingaand 1975 opnieuw moest worden aangepast. Deze marge wordt, evenals de voor gaande, gebaseerd op een vast bedrag per jaar per aansluiting. Inmiddels is een wetsvoorstel ingediend dat aan de minister de bevoegdheid geeft mini mumprijzen vast te stellen voor de leve ring van aardgas door de winner aan de Gasunie en aan de afnemers in het buitenland. In dit wetsvoorstel is een soortgelijke bevoegdheid toegekend voor de leveringen door de Gasunie aan de gasdistributiebedrijven. Ook is daar bij het verlenen van bevoegdheden aan de minister geregeld met betrekking tot de tarieven voor de levering aan eindverbruikers.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1974 | | pagina 7