Lasten gemeente stijgen de komende vijf jaar met één miijoen gulden Nog dit jaar nieuwe CRM-nota over nationale landschappen Investeringsplan B en W omvat 24,1 miljoen Zinvol groen-zwart SAMENHANGEND BELEID TUSSEN RECREATIE EN NATUURBEHOUD Bokser maakt vertwijfelde come-back in „Fat City Opnieuw vergaderen over koffiebar J Adventszangdienst Zon, maan en hoog water Tweede blad Texelse Courant, vrijdag 29 november 1974 Het door het Texels college ontworpen investeringsplan voor 1975 tot en met 1979 omvat in totaal 24,1 miljoen gulden aan in vesteringen, Dat betekent voor de gemeente de komende vijf jaar een stijging van de kapitaalslasten met 1 miljoen gulden, die, aldus het college, noodzakelijk is om de gemeentelijke taken naar be horen te kunnen blijven vervullen. Voor een aantal belangrijke recrea- lieve projecten is nog geen investe ringsbedrag geraamd. Dat zyn: Een overdekt zwembad dat het col lege op de begroting van 1977 wil zetten. Centrale recreatieve weervoorzieningen in en slecht- De Koog (ook vanaf 1977 gepland; voor vol gend jaar wordt een onderzoek naar de wenselijkheid daarvan aangekondigd). I het aanleggen van bos bij De Cocksdorp (vanaf 1975 op de be groting). Recreatiemogelijkheden aan de Waddenkust met parkeergelegen heid (in 1976, '77 en '79). In de beleidsnota voor volgend jaar worden de uitgangspunten van B. en W. die tot deze nog vage investeringsplan nen hebben geleid nader omschreven. Voorap staat een samenhangend beleid tussen recreatie en naturbehoud. Nieu we recreatiegebieden moeten de druk op kwetsbare natuurgebieden niet ver hogen, mogen slechts geringe capaci teitsuitbreiding tot gevolg hebben en kunnen pas gerealiseerd worden als er garanties bestaan voor voldoende bebos sing en voor recreatiemogelijkheden in of bij het desbetreffende gebied (con centratie-centralisatie gedachte). Ten behoeve van de toeristenbelasting wil len B. en W. de opnamecapaciteit van Texel en het aantal logiesakkommoda- ties gaan controleren Zij vinden dat toekomstige verhogingen van de toeris tenbelasting meer voor recreatieve doel einden moeten worden besteed. Ook zal aandacht worden gegeven aan de strandexploitatie (reiniging en duur van de beveiliging) en wil het college de toe risten gaan informeren over de recrea tiemogelijkheden op Texel, het auto gebruik en het belang van natuurbe houd B. en W. spreken zich verder uit voor het bevorderen van beheersover eenkomsten en van bezienswaardighe den met name in de dorpen. Ook willen rij de kleine Texelse exploitant wat leer steun geven. Milieu Het milieubeleid heeft gebruikelijke dementen in zich zoals het behoud van :arakteristieke, landschappelijke ele- nenten en het voorkomen van storende jebouwingen. Het college wil het pu- )liek via voorlichting milieubewuster Opnieuw zal in het jeugdhonk bij de Doopsgezinde kerk worden vergaderd >ver opzet, inrichting en gebruik van de n het toekomstige Hervormd centrum n te richten koffiebar. Belangstellenden. 16 tot ca 25 jaar) en betrokkenen zijn vrijdagavond as. welkom, aanvang !0.00 uur. maken, kondigt aan de recirculatie (her gebruik) van onder meer oud papier en glas te zullen bevorderen en is voor een bedachtzaam gebruik van agressieve stoffen zoals was- en bestrijdingsmidde len. Ook trekken B. en W. ten strijde te gen geluidshinder en gemotoriseerde vervoermiddelen: „Geluidshinder moet voorkomen worden door middel van plaatsing, isolatie van gebouwen en maatregelen via de hinderwet en de al gemene politieverordening". Het college wil het autoverkeer minder aantrekke lijk maken door het bieden van alter natieven. Fietspaden Zo zal de verbetering van het open baar vervoer naar haar mening door van het college zijn: de verbetering van de Westerweg in 1976 en '77 waarvoor in totaal 4,8 miljoen is begroot; en ver betering aan de Hoornder- en Ooster- enderweg (in 1976 en '75, kosten 1,4 en 1,5 miljoen). Het ruimtelijke ordeningsbeleid is er op gericht de ontwerp-plannen Den Burg-centrum, De Waal, Zuid- en Mid den Eierland en Oost volgend jaar af te ronden en de ontwerpplannen Den Burg-noordwest, Den Burg-zuid, 't Horntje, Oudeschild, buitengebied en beschermd dorpsgezicht Oosterend in te dienen. Het eerste ontwerpplan voor het beschermd dorpsgezicht van Den Hoorn wordt volgend jaar opgesteld en in een plaatselijke begeleidingscommissie be sproken. Ook moet in 1975 rekening worden gehouden met uitwerking van het herziene Krimplan en de samen stelling van een ontwerp-recreatieplan voor het gebied langs de Grensweg. Het verkeers- en vervoersbeleid van B. en W. zal er op gericht zijn door gaand verkeer in de dorpskernen te ver mijden. Het verkeerscirculatieplan voor Den Burg wordt in 1975 gerealiseerd, AOT, TESO en gemeente onderzocht moeten worden. Ook bestaan er plannen voor aanleg van fietspaden langs de Ruigedijk, Rozendijk, Westerweg door Waalenburg (het laatstgenoemde pro- jekt kost ruim 1 miljoen gulden) en langs de binnendijk van de Prins Hen drikpolder (gepland in 1976). Een twee tal fietspaden maakt deel uit van gro tere projecten. Dat zijn de aanleg van een 2 kilometer lange verbindingsweg tussen Oudeschild en de Pontweg (2,2 miljoen gulden op de begroting 1976) en de verbetering van de Watermolenweg. Andere grote wegenprojecten op de lijst evenals een gemeentelijke taxiverorde- ning. Wonen Op het gebied van de volkshuisvesting staat het voorkomen van woningnood en het verbeteren van de woonsituatie voorop. Er zal onderzoek naar de woon situatie en woonwensen van de Texe laars worden gedaan door gebruik te maken van enquêtes en het houden van een hoorzitting. De woonkwaliteit wordt verbeterd door krotopruiming en pre mieuitkeringen voor woningverbetering. Het college wil geen tweede woningen in de dorpen en kondigt een duidelijker tweede woningbeleid in de buitenge bieden aan. Op sociaal-cultureel gebied zijn B. en W. van plan de huisvesting van het ver enigingsleven in Den Burg te gaan ver beteren (muziekschool, bibliotheek, open jeugdwerk etc) terwijl ook het dorps huis in Oosterend en de gemeenschaps- akkommodatie in De Waal niet worden vergeten. Ook zal onderzocht worden of er met rijkssubsidie een jeugdlei der voor de stichtingen „Witte Burcht" en „Open jeugdwerk" en voor het zo- merrecreaticwerk van de stichting cul tureel werk Texel, kan worden aange trokken. Onderwijs Tastbare maatregelen op onderwijs gebied zullen in 1975 de permanente uitbreiding van de CVO school in Den Burg, de school met de bijbel in Oos terend, de lagere school in Oudeschild en de kleuter- en lagere school in Den Hoorn zijn. Hiermee is een totaalbedrag van bijna 1,6 miljoen gemoeid. Verder willen B. en W. nog wat aan de betrok kenheid van de ouders bij het onderwijs doen, steun voor bijscholing geven en vakonderwijs en partiële leerplicht be vorderen. Toch samenwerking B en W. streven naar eigen voorzie ningen die een zelfstandig Texels optre den mogelijk maakt bij isolatie of ram pen. Zij willen deze voorzieningen in passen in het rampenbestrijdingsplan. Anderzijds wordt regionale samenwer king om praktisch redenen niet afgewe zen, omdat het de mogelijkheden qua deskundigheid, leiding, controle en ad vies vergroot. Op maatschappelijk wel zijnsterrein willen B. en W. onder meer een maatschappelijk werkster(er) aan stellen als uitganspunt voor een beleid dat een samengaan van algemeen en gericht maatschapelijk werk voorstaat. Het investeringsplan voor 1975 maakt verder nog melding van een bedrag van 450 duizend gulden voor het aanbren gen van aardgasvoorzieningen in ge meentelijke gebouwen. Nog dit jaar zal het ministerie van CRM opnieuw een nota publiceren over nationale parken en landschapsparken. Naar verluidt wordt in deze nota een nadere en praktische uitwerking gegeven van de Nota Vonhoff van 1972, die een theoretische omschrijving gaf en waarin Texel als één van de mogelijke landschapsparken werd genoemd. De vraag is nu of aan het idee van Vonhoff in de nieuwe nota wordt vastgehouden of dat - mogelijk als ge volg van de niet altijd positieve reakties - andere oplossingen voor het in standhouden van waardevolle landschappen aan de hand worden gedaan. Intussen wacht Texel gelaten af. Ge meentelijke vertegenwoordigers weten van niets als hen over dit onderwerp iets gevraagd wordt. Den Haag ontwik kelt ideeën met mogelijk vérstrekkende gevolgen zonder overleg met de betrok ken gebieden. Onderzoek In het oktobernummer van het blad „Recreatie" (een uitgave van de stich ting recreatie) staat een artikel van W. C. J. Ruurs over het beheer van natio nale parken. Ruurs is een Nederlander Zwaar beconcurreerd moet „Filmgan- !er" deze week opboksen tegen het ommerciële klapstuk „The exorcist". Haar voor de werikelijke liefhebber kan keuze niet moeilijk zijn. Dinsdag vond 8 uur in het City theater „Fat 'ity" van John Huston. Zonder de andere films uit de serie te ort willen doen, kan toch rustig "'orden gesteld dat dit kwalitatief de 'este van allen is. Een film die hen, die e eenmalige kans aangrijpen hem te iaan zien, lang zal heugen. Een meester werk. Geen moeilijke, ontoegankelijke Hm over een zweverig onderwerp, maar een prachtig menselijk verhaal over verliezers in het leven. De samenleving is hier een verzame ling armoedige hotels, boksza'len en vreugdeloze bars. De hoofdfiguur Billy Tully is een man, die na het weglopen van zijn vrouw aan de drank is en hope loos werkt aan zijn come-back als bok ser. Hij ontmoet een jongen van 18 jaar „die het in zich heeft", die kan slagen waar hij faalde. Billy maakt z'n come back en ook de jongen lijkt het te gaan maken. Maar op de momenten van hun (betrekkelijke) overwinningen, beseffen zij de armoede van hun bestaan. Aan grijpend is de rol van Susan Tyrell als prachtige del en alcoholiste. Een gete kend gezioht en vol met wise-cracks over de rottigheid van haar bestaan. Op papier klinkt het wellicht niet aantrekkelijk om te moeten gaan kijken naar de ellende van anderen, maar „Fat City" is een te zeldzame ervaring in de bioscoop, dan dat u hem mag laten lopen. Voor wie ook maar een grein voelt voor film als spiegel van de sa menleving: niet te missen! Filmganger heeft zo'n 240 leden. Die kunnen voor één knaak kennis nemen van deze unieke film. Hopelijk is het „verzuim" deze keer lager dan ooit. die in de Verenigde Staten afgestudeerd is aan de universiteit van Oregon, in het vak recreatie. Hij heeft onderzoek ge daan naar de mogelijke relatie die een uitverkoren groep nationale parken in de werld kan hebben met een veronder steld Nederlands nationaal parksysteem. In het onderzoek is Ruurs niet nader ingegaan op 't idee van nationale land schappen of nationale landschapsparken omdat „deze termen onbekend zijn in de rest van de wereld". „Maar", zegt Ruurs „vele beheersproblemen in nationale landschapsparken zullen over eenkomst vertonen met die in het be heer van nationale parken". Twaalf aanbevelingen De schrijver komt aan het slot van zijn artikel tot twaalf specifieke aanbe velingen voor Nederland die gedeelte lijk op de resultaten van het onderzoek gebaseerd zijn. Hij concludeert dat alle gronden binnen de toekomstige parken in het bezit moeten zijn van de overheid of een organisatie voor het algemeen nut zoals bijvoorbeeld de Nederlandse vereniging tot behoud van natuurmonu menten. Door middel van bestemmings- en streekplannen moeten bepaalde be stemmingen worden gegeven aan be paalde delen van een park en de omlig gende gebieden, gebaseerd op de ecolo gie van dat gebied. „Voor elk van de voorgestelde nationale parken dient een planningcommissie opgericht te worden die een bestemmingsplan opstelt en de overheid en speciaal de Nederlandse dienst voor nationale parken adviseert over alle zaken die verband houden met de oprichting en het beheer van één be paald nationaal park". Het beheren van de nationale parken moet gebaseerd worden op beheersprin- cipes en richtlijnen. Voor het beheer alsmede voor de coördinatie en plan ning van de parken wil Ruurs een spe ciale overheidsinstantie binnen het mi nisterie van CRM in het leven roepen. Bestemming Behalve op het globale beheer van de nationale parken gaat Ruurs ook in op een concretere bestemming. Hij vindt dat musea, tentoonstellingen, voorlich tingsprogramma's en in sommige geval len toiletgebouwen de enige faciliteiten zijn die binnen de grenzen van een na tionaal park toegelaten mogen worden. Vervolgt: Alle overnachtingsakkommo- daties, inclusief kampeerterreinen moe ten buiten de parkgrenzen blijven. De grootte van de Nederlandse nationale parken laat niet toe dat gronden ge bruikt mogen worden voor faciliteiten die niet essentieel zijn voor het beheer van het nationaal park en de voorlich ting over de natuur. Verder: Verharde wegen moeten tot een minimum beperkt blijven. In gebieden waar het openbaar vervoer niet wenselijk is moeten wan del- en fietspaden die gebieden bereik baar maken. Aanbeveling nummer tien luidt: „Cri teria dienen opgesteld te worden voor gebieden die voor de status van natio naal park in aanmerking komen; voor de toegankelijkheid van ecologisch kwetsbare gebieden binnen de park- grenzen en voor een maximaal aantal bezoekers per hectare of vierkante kilo meter. Aanbeveling elf: Het aanstellen van nationale parkwachters voor het be heer van het nationaal park, het geven van (natuur)voorlichting en toe zicht op het naleven van de wetten die binnen de grenzen van het park gelden. Alle principes, criteria en richtlijnen uit zijn aanbevelingen zullen volgens Ruurs in een speciale parkwet moeten voorkomen. Wie deze aanbevelingen heeft door gelezen en op Texel is gaan betrekken moet wel bedenken dat het hier gaat over nationale parken en niet over na tionale landschapsparken, en dat Texel alleen tot de laatste groep kan gaan be horen. Niettemin stelt Ruurs dat er overeenkomsten tussen de beheerssyste men van beide typen zullen bestaan. En daarbij onderschrijft hij de definities in de nota Vonhoff volmondig. Het is aan de Texelse lezers om te oordelen of zij ingenomen zijn met het beheer van Texel als nationaal landschapspark zo als Ruurs in zijn aanbevelingen voor het nationaal park uiteen zet. Op dit moment is er geen reden om in paniek te raken. De nieuwe CRM-nota zal nog dit jaar in de openbaarheid ko men en zal hopelijk geruststellend ant woord geven op vele kwellende vragen. Natuurlijk kan het jaarlijks beleidsplan van een college van B. en Wniet meer zijn dan een aanduiding van hoofdpunten. Dat gedt nog des te meer voor een college dat slechts een paar maanden in functie is en mt drie leden bestaat die voor de eerste maal wethouder zijn. Zeker in deze situatie mag niet verwacht worden dat gedetailleerd wordt ingegaan op plannen waarvoor nog geen con crete uitwerking bestaat, te meer daar er over vele ontwikkelingen overleg met de provincie en het rijk moet worden gevoerd. De ge meenten worden immers steeds meer gecon troleerd door de hogere overheden en dat is aan de begroting wel te merken. Daarnaast verkeert de gemeente Texel ook nog eens in een zorgelijke financiële situatie met een in de toekomst dreigend begrotings tekort. Redenen te over dus om niet al te vergaande conclusies uit het voorgestelde beleidsplan te trekken Veel beloften doen, maar ze in praktijk met kunnen inlossen is erger dan niets beloven en er toch nog wat van weten te maken. Hoe je het ook bekijkt, het beleidsplan blijft een indicatie voor wat de Texelaars volgend jaar van hun gemeentelijke verte genwoordigers mogen verwachten. Er mag worden verondersteld dat een nieuw college waar drie politieke stromingen in vertegen woordigd zijn die er de af gelopen .vier jaar niet bij waren een nieuw eigen gezicht laat zien. Voor zover dat natuurlijk mogelijk is op een eiland waar vele problemen veelal nopen tot dezelfde aanpak en waar vrijwel eenstemmigheid heerst over belangrijke vraagstukken als natuurbehoud en recreatie. Binnen dit kader een beleid voeren dat wezenlijk anders is dan dat van het vorige college is mede gelet op de geringe partijpo litieke rol op Texel nauwelijks mogelijk. De constatering dat 49 punten van deze nota bijna letterlijk gelijk zijn aan die van het vorige college is op zich dan ook niets- zeggend, maar wordt pas zinvol als je kijkt naar de niet ingevulde wensen van de par tijen die dit college in het zadel hebben ge holpen. Dan blijkt dat vooral het Pakt op een aantal punten niet zo aan haar trekken is genomen. Zo staat er in de beleidsnota niets over herstructurering van gemeentelijke com missies en over openbare vergaderingen van die commissies en ook wordt geen uitspraak gedaan over vordering van niet-permanent bewoonde woningen voor Texelse krep eer- gevallen. De progressieven zijn ook voor de aanleg van een tiveede open ztvembad terwijl het college zich juist uitspreekt ten gunste van een overdekt zwembad. Mede gezien de Pakt-uitspraak: „Wij zul len dit college kritisch volgen" mag toch wel daadwerkelijk progressief weerwerk worden verwacht. Want als er één groepering gebaat is bij een standvastig en vooral open college- beleid dan is het toch wel de groepering die democratisering, inspraak, medezeggenschap en welzijn hoog in het vaandel heeft staan en bovendien de grootste raadsfractie vormt. Op papier doet het Pakt dan ook inder daad een poging het collegebeleid wat om te buigen. In haar reactie op de beleidsnota wil zij structuurwijziging en openbare ver gaderingen van de gemeentelijke commissies aan de nota toegevoegd zien. Hierbij moet wel in de gaten worden gehouden dat het om een schriftelijk voorstel tot aanvulling gaat. Hoe hard de Pakt fractie zich straks in de gemeenteraad gaal opstellen om de voor stellen ook werkelijk in de praktijk te verwe zenlijken moet worden afgewacht. Zou het Pakt als politieke partij niet in staat zijn om wezenlijke en duidelijk zichtbare in vloed op het collegebeleid uit te oefenen dan kun je je wel afvragen of het nog zin heeft om bij de verkiezingen op kandidaten als vertegenwoordigers van politieke partijen te stemmen. Want wat heb je er aan om op ver schillende partijen te stemmen die toch alle maal hetzelfde willen. Maar zover is het nog niet. Het Pakt en ook de andere partijen uitgezonderd T exels Belang natuurlijk krijgen nog volop de gelegenheid aan te to nen dat het opereren van politieke partijen op gemeenteraadsniveau wèl zinvol is. Zondagavond 1 december wordt in de Gereformeerde kerfk in Den Burg weer gen zangdienst gehouden, die in het te ken zal staan van de Advent, de voorbe reiding op het komende kerstfeest. Aan vang 7 uur. Ook de rusthuizen zullen aangesloten zijn. Organist Brouwer zal de dienst begeleiden, terwijl ds. Douwes de Adventsverkondiging zal houden. Ie der is van harte welkom. De zon komt 1 december op om 8.25 uur en gaat onder om 16.33 uur; 4 de cember op om 8.29 uur en onder om 16.31 uur. Maan: 29 nov. V.M.; 6 dec. L.K. Hoog water ter rede van Oudeschild: Vrijdag 29 november 7.59 en 20.23 Zaterdag 30 november 8.49 en 21.13 Zondag 1 december 9.37 en 21.59 Maandag 2 december 10.25 en 22.40 Dinsdag 3 december 11.12 en 23.17 Woensdag 4 december 11.54 en 23.54 Donderdag 5 december 12.34 en Vrijdag 6 december 0.30 en 13.16 Zaterdag 7 december 1.14 en 14.09 Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. Laag water valt gemiddeld 6.15 uur na hoog water.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1974 | | pagina 5