Cjroen ^warL-Jexels in het harL,
Werkeloosheid stijgt
GOëNGA ONTSLAGEN;
SMIT BLIJFT WONEN
Moeizaam overleg gemeente en
taxibedrijven over verordening
2000
TAXI
271 mensen op Texel zonder werk
iabena-kwestie uit de wereld
Kadobonnen
Pijnlijke vergissing j
Stagnatie vervoersgroei
TES0 zet door
TAXI (02220)
martien van de wetering
FA. KIKKERT,
Tel. (02228) 215
?IJDAG 6 DECEMBER 1974
TEXELSE
88e JAARGANG No. 8933
COURANT
Uitgave: B.V. v/h Langeveld De RooiJ
jtbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
daktfe: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den
rg, tel. (02220) 2403, en Ron LodewIJks, Noord
ster 21, Den Burg, tel. (02220) 3986
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ7,75 p. kw.
50 cent Incasso; los 35 cent.
Bank: Amrobank, Ned. Mldd. Bank. Rabobank
Advert. 31 ct. p. mm excl. 4% BTW
'mÊÊÊl^
m mmm lUFipMttMHÉMiihrfliiil «in i
wie opluchting heerste gisteren in de woning van de familie H. J. Smit, na een lang-
irige martelende onzekerheid
Directeur C. Goënga van de stichting Natuur en Landschap (vroeger «Sa
bena") heeft ontslag gekregen. Het bestuur nam dit besluit om de moeilijk
heden waarin de stichting sinds 1972 is verwikkeld, tot oplossing te brengen.
Tevens is bepaald dat de heer H. J. Smit de woning B 75 op het door de
stichting van Staatsbosbeheer gepachte bedrijf in Zuid Haffel mag blijven
jewonen. Daarmee is ingegaan op een bemiddelingsvoorstel dat door de
gemeente Texel is gedaan tijdens het kort geding dat de stichting tegen
Smit had aangespannen om hem te dwingen de woning te verlaten. Door
beide besluiten hoopt het bestuur het vertrouwen van de opdrachtgevers en
het publiek herwonnen te hebben. Zie verder pagina 2.
Ook op Texel is de werkloosheid
aanmerkelijk hoger dan vorig jaar om
dezelfde tijd, al speelt hier de sei
zoensinvloed een belangrijker rol dan
elders. Eind november waren 256 per
sonen als werkzoekenden ingeschre
ven bij het arbeidsbureau: 151 mannen
en 105 vrouwen. Bij die vrouwen ho
ren ook 22 zg. part timers. Vrij veel
werkloze mannen zijn afkomstig uit de
bouw: 32, tegen vorig jaar 15. Uit de
metaalsector komen 12 werklozen (vo
rig jaar slechts 3) en het aantal hore-
cawerklozen steeg van 37 tot 55. Een
groot deel van de vrouwelijke werklo
zen (45 tegen vorig jaar 26) komt ook
uit de horeca; de neiging om in die
sector mensen te ontslaan en daar
door tot besparingen te komen is als
gevolg van de minder gunstige eco
nomische situatie belangrijk toegeno
men.
De top is nog niet bereikt want in
de eerste dagen van december zijn al
15 nieuwe werklozen aan het lijstje
toegevoegd.
In tegenstelling tot eerdere medede
lingen is er dit seizoen wel aanvullend
werk. Maandag j.l. zijn 28 man begon
nen met helmplanten en werkzaamhe
den in het bos. Directeur A. Maasdam
van het bijkantoor Den Burg van het
gewestelijk arbeidsbureau verwacht dat
dit aantal in januari zal toenemen tot
40 a 50 man. Het ziet er zelfs naar uit
dat dit aanvullende werk voor Texel
een min of meer permanent karakter
zal krijgen, zodat erop kan worden ge
rekend dat men elke winter een deel
van de arbeidsreserve kwijt kan. Even
als vorig jaar komt 'n vrij brede groep
voor dit werk in aanmerking. Men be
perkt zich dus zeker niet tot ongeschool
de arbeiders. Van dwang is overigens
nauwelijks sprake. Van de groep die nu
aan het werk is, hebben 12 man er na
drukkelijk om verzocht, hoewel ze er
qua beroep en opleiding eigenlijk niet
voor in aanmerking hoeven te komen.
Goede wil
De heer Maasdam: „Je merkt telkens
weer dat de meeste mensen het hele
maal niet prettig Vinden om niets te
doen. Als ww-trekker voelen ze zich
profiteur van de gemeenschap en mel
den zich daarom graag voor het aan
vullend wërk".
De mensen die bij het aanvullend
werk zijn ingezet worden betaald vol
gens de CAO cultuurtechnische werken
en dat is zeker niet slecht te noemen.
Vorige maand werd verwacht dat
men al direkt een flink aantal werk
lozen kwijt zou kunnen aan de firma
De Liefde voor de aanleg van het aard-
gasnet. Tot dusver hebben daar niet
meer dan negen personen emplooy kun
nen vinden omdat de graafwerkzaamhe
den als gevolg van de wateroverlast nog
niet grootscheeps kunnen worden aan
gepakt. Verwacht wordt dat De Liefde
de komende maanden 20 tot 25 man zal
kunnen plaatsen.
Veel jeugd
De heer Maasdam vindt het een be
treurenswaardige zaak dat zich naar
verhouding veel jeugdigen onder de
werklozen bevinden.
Van de 151 ingeschrevenen zijn er
veertig in de leeftijdscategorie 14 - 22
jaar. Van de vrouwelijke ingeschreve
nen bestaat bijna de helft uit 14 tot 22-
jarigen.
Enkele Texelse bedrijven overwegen
arbeidstijdverkorting aan te vragen. Het
cv-installatiebedrijf J. Schoo heeft al
een aanvraag ingediend. De werkzaam-
(zie vervolg pagina 2)
l
DEN HOORN Een vrachtrij- X
der bezorgde maandag in de Her
renstraat van Den Hoorn een inge-
pakte radio. Om te kunnen afre-
kenen zette hij het pakket even
neer. Toevallig kwam juist de ge- T
meentelijke vuilniswagen voorbij.
Het personeel beschouwde ook het
pak als vuilnis, met een gevolg
dat zich laat raden. Toen de X
vergissing werd ontdekt was de J
X kostbare radio reeds door 't pers-
mechanisme van de wagen ver- T
morzeld....
He» college is van mening dat er een gemeentelijke taxiverordening moet
(omen voordat Gedeputeerde Staten door een wetswijziging bevoegdheid
krijgen in het taxibeleid in de regio Noordholland in te grijpen. B. en W.
willen door middel van een verordening zelf een beleid gaan voeren waar
bij het taxivervoer een verlengstuk van het openbaar vervoer moet gaan
worden. Het doel is een gemeentelijke regeling in overleg met de zeven
Texelse taxiondernemers tot stand te brengen.
Twee oriënterende besprekingen met de ondernemers hebben al plaats
gehad. Tijdens de eerste bespreking, op 4 oktober, tussen wethouder Jook
^auta en de taxibedrijven is een werkgroep benoemd die bestaat uit de
ondernemers Henk Grootjen uit Oudeschild en Martien van de Wetering uit
Den Burg. Beiden hebben vorige week een tweede bespreking met de wet-
louder gehad.
De stagnatie in de vervoersgroei bij
:SO is een verschijnsel van langere
uur, zo blijkt uit de vervoerscijfers
an de afgelopen maanden.
In september werden 149.896 perso
en vervoerd; in vergelijking met sep-
mber vorig jaar een teruggang van
7%. Het aantal vervoerde auto's
eliep 42.140 wat nog een stijging is
et 4,9%In oktober zakte zowel het
assagiers- als het autovervoer. Er
erden 121.838 personen overgezet
vergelijking met dezelfde maand
orig jaar een vermindering van 1,2%)
30.446 auto's, een vermindering
ïn 1,6%
In november steeg het aantal vervoer-
auto's met 19% (van 17 417 tot 20.691)
aar die spectaculaire groei houdt ver-
ind met de autoloze zondagen van vo-
g jaar. Zonder autoloze zondagen zou
:t vervoer ongeveer gelijk zijn geble-
ïn.
Hoewel men bij TESO overtuigd blijft
in de noodzaak tot vergroting van de
rvoerscapaciteit (waarbij de aanschaf
»n dubbeldeksschepen als afdoende
aar financieel als moeilijk haalbaar
ordt beschouwd) is de angst voor een
ïrvoerschaos naar de achtergrond ge-
hoven.
Uit gesprekken die wij hadden met
Grootjen, Van de Wetering en Toon
Smidt, die de grootste bedrijven hebben,
is duidelijk gebleken dat het voor de ge
meente een hele kluif zal worden een
verordening op te stellen in overeen
stemming met de gehele taxiwereld.
Daar zijn twee hoofdoorzaken voor aan
te wijzen. In de eerste plaats heerst er
geen eenstemmigheid in de taxiwereld.
Met name Grootjen en Van de Wetering
liggen met elkaar in de clinch over de
hoogte van de tarieven voor het nacht
vervoer, waarin beide ondernemers nog
al aktief zijn. Kort gezegd komt het hier
op neer dat Grootjen 's nachts hetzelfde
Ook voor rek. van Ziekenfonds
Toon Smidt Gemeente is te laat
met vergunningenbeleid"
tarief als overdag rekent terwijl Van de
Wetering dat niet doet omdat hij van
mening is dat zo'n laag nachttarief be
drijfseconomisch onverantwoord is.
Treurig
De andere hoofdoorzaak voor de te
verwachten problemen rond de veror
dening is de gemeente zelf. Het vorig
college heeft op de valreep van haar be
staan nog goedgekeurd dat de vergun
ning van het taxibedrijf Brouwer uit
Oosterend overging in handen van Kik
kert in De Koog, zonder daarbij te
wachten op het voor 4 oktober aange
kondigde gesprek met de taxionderne
mers. Die handelwijze is door de taxi
wereld niet zo op prijs gesteld. Met na
me Toon Smidt, die toch al geen hoge
hoed van het gemeentelijk vergunnin
genbeleid ophad, heeft geen goed woord
meer voor de gemeente en kwalificeert
haar taxibeleid als „bedroefd" en „treu
rig".
Regelingen
Los gezien van het huidige onderhan-
delingsklimaat is het interessant eens te
kijken wat in zo'n taxiverordening gere
geld zou kunnen worden. B. en W. heb
ben zich daarover nog niet uitgesproken
maar vertegenwoordiger Pons van de
Federatie van Nederlandse Organisaties
voor het Personenvervoer (FNOP) en H.
Vellinga van het Koninklijk Verbond
van Ondernemers (KVO) kunnen daar,
geziert hun ervaringen in tal van Neder
landse gemeenten, wel wat over meede
len. Zij sommen enige mogelijke rege
lingen in zo'n verordening op: het ver
gunningenbeleid, dienstroosters om con
tinue beschikbaarheid van de taxi's te
regelen (dag en avonddiensten), taxi
standplaatsen, tarieven, een gemeen
schappelijke taxicentrale, chauffeurs
vergunningen (in yerband met leeftijd,
gezondheidstoestand en gedrag) en een
vervoersplicht met rijtijdnormen waar
aan ieder taxibedrijf moet voldoen.
Weinig animo
De heren Pons en Vellinga hebben
zich ook met de Texelse taxiwereld be
zig gehouden. Vellinga heeft begin dit
jaar in opdracht van de gemeente een
onderzoek naar het taxiwezen op Texel
gehouden en daarover een rapport opge
steld. Pons heeft diverse gesprekken
met ondernemers gevoerd en vergeefs
geprobeèrd hen gezamenlijk om de ta
fel te krijgen om van te voren grondig
te bespreken wat in de onderhandelin
gen met de gemeente over de verorde
ning naar voren zou moeten worden ge
bracht. „Maar", zegt hij, „er is weinig
animo voor een dergelijk gesprek. En
het is voor mij ook niet zinvol om de on
derhandelingen met de gemeente bij te
wonen als ik niet weet dat de achterban
achter mij staat. Maar ik blijf op de
hoogte en zodra er iemand bij mij aan
de bel trekt ben ik paraat", aldus de
heer Pons.
Rapport Vellinga
KVO-vcrtegcnwoordiger Vellinga
heeft in zijn rapport de structuur van
de Texelse taxiwereld onder de loep ge
nomen. Hij constateert dat het taxiver
voer op Texel met periodieke pickbe-
lastingen wordt geconfronteerd; in dc
zomermaanden en dan speciaal in de
/cekends en door de stootsgewijze aanvoer
van de boot. „Hierdoor wordt een zeer
aanzienlijke reservecapaciteit in stand
gehouden waardoor improvisatie is ver
eist en de bedrijfsvoering flexibel moet
zijn", aldus het rapport dat de noodzaak
tot samenwerking tussen de taxionder
nemers extra akkuut noemt.
Vellinga pleit in het rapport voor een
samenwerkingsorgaan in de vorm van
een stichting. Deze stichting moet de
belangen van de taxiondernemingen
behartigen, als overlegorgaan met de
gemeente dienen (bijvoorbeeld bij wij
ziging van het aantal vergunningen)
voor overleg omtrent de tarieven wor
den ingeschakeld, het zittend ziekenver-
voer coördineren, en voor quoteverde
ling zorgen. „De stichting moet een ba
sis creëren van waaruit verdere gewen
ste samenwerking kan groeien", aldus
het rapport. Vellinga spreekt zich ver
der uit voor een vaste standplaats bij
de boot voor bestelde en vrije taxi's
waarbij de afvoer van de passagiers ge
schiedt in volgorde van binnenkomst en
aanbieding.
Het rapport stelt dat er ruim vol
doende vergunningen beschikbaar zijn
Maar een werkelijke vergunningsstop
is niet wenselijk. Vellinga: „In de zo
mer is er namelijk wel werk voor alle
taxi's". „Lege" vergunningen dienen te
worden ingetrokken. Uit een enquête
in het raport blijkt dat vijf taxionderne
mers vinden dat er te veel vergunnin
gen zijn. Onder hen bevindt zich zeer
nadrukkelijk Toon Smidt Hij is van
mening dat er op natuurlijke basis ge
saneerd moet worden. „Oudere collega's
die stoppen moeten niet vervangen wor
den", zegt hij. Smidt is in het verleden
herhaaldelijk bij de provincie in beroep
gegaan tegen het overdragen van ver
gunningen door de gemeente. „Er is te
weinig werk voor het huidige aantal
taxi's", zegt hij. Vervolgt: „Volgens mij
is er plaats voor twee ondernemingen
die gezamenlijk 10 taxi's laten rijden
Dat is een redelijke verhouding tot het
aantal Texelaars dat geen auto heeft".
Smidt gaat daarbij uit van bedrijven die
Henk Grootjen Men dag-en-nachttarief'
volledig van het taxivervoer bestaan
„In de huidige situatie kan dat niet",
zegt hij.
(zie vervolg pagina 2)
DE KOOG