Cjroen ^warL-Jexels in het harL, Werkeloosheid stijgt GOëNGA ONTSLAGEN; SMIT BLIJFT WONEN Moeizaam overleg gemeente en taxibedrijven over verordening 2000 TAXI 271 mensen op Texel zonder werk iabena-kwestie uit de wereld Kadobonnen Pijnlijke vergissing j Stagnatie vervoersgroei TES0 zet door TAXI (02220) martien van de wetering FA. KIKKERT, Tel. (02228) 215 ?IJDAG 6 DECEMBER 1974 TEXELSE 88e JAARGANG No. 8933 COURANT Uitgave: B.V. v/h Langeveld De RooiJ jtbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 daktfe: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den rg, tel. (02220) 2403, en Ron LodewIJks, Noord ster 21, Den Burg, tel. (02220) 3986 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ7,75 p. kw. 50 cent Incasso; los 35 cent. Bank: Amrobank, Ned. Mldd. Bank. Rabobank Advert. 31 ct. p. mm excl. 4% BTW 'mÊÊÊl^ m mmm lUFipMttMHÉMiihrfliiil «in i wie opluchting heerste gisteren in de woning van de familie H. J. Smit, na een lang- irige martelende onzekerheid Directeur C. Goënga van de stichting Natuur en Landschap (vroeger «Sa bena") heeft ontslag gekregen. Het bestuur nam dit besluit om de moeilijk heden waarin de stichting sinds 1972 is verwikkeld, tot oplossing te brengen. Tevens is bepaald dat de heer H. J. Smit de woning B 75 op het door de stichting van Staatsbosbeheer gepachte bedrijf in Zuid Haffel mag blijven jewonen. Daarmee is ingegaan op een bemiddelingsvoorstel dat door de gemeente Texel is gedaan tijdens het kort geding dat de stichting tegen Smit had aangespannen om hem te dwingen de woning te verlaten. Door beide besluiten hoopt het bestuur het vertrouwen van de opdrachtgevers en het publiek herwonnen te hebben. Zie verder pagina 2. Ook op Texel is de werkloosheid aanmerkelijk hoger dan vorig jaar om dezelfde tijd, al speelt hier de sei zoensinvloed een belangrijker rol dan elders. Eind november waren 256 per sonen als werkzoekenden ingeschre ven bij het arbeidsbureau: 151 mannen en 105 vrouwen. Bij die vrouwen ho ren ook 22 zg. part timers. Vrij veel werkloze mannen zijn afkomstig uit de bouw: 32, tegen vorig jaar 15. Uit de metaalsector komen 12 werklozen (vo rig jaar slechts 3) en het aantal hore- cawerklozen steeg van 37 tot 55. Een groot deel van de vrouwelijke werklo zen (45 tegen vorig jaar 26) komt ook uit de horeca; de neiging om in die sector mensen te ontslaan en daar door tot besparingen te komen is als gevolg van de minder gunstige eco nomische situatie belangrijk toegeno men. De top is nog niet bereikt want in de eerste dagen van december zijn al 15 nieuwe werklozen aan het lijstje toegevoegd. In tegenstelling tot eerdere medede lingen is er dit seizoen wel aanvullend werk. Maandag j.l. zijn 28 man begon nen met helmplanten en werkzaamhe den in het bos. Directeur A. Maasdam van het bijkantoor Den Burg van het gewestelijk arbeidsbureau verwacht dat dit aantal in januari zal toenemen tot 40 a 50 man. Het ziet er zelfs naar uit dat dit aanvullende werk voor Texel een min of meer permanent karakter zal krijgen, zodat erop kan worden ge rekend dat men elke winter een deel van de arbeidsreserve kwijt kan. Even als vorig jaar komt 'n vrij brede groep voor dit werk in aanmerking. Men be perkt zich dus zeker niet tot ongeschool de arbeiders. Van dwang is overigens nauwelijks sprake. Van de groep die nu aan het werk is, hebben 12 man er na drukkelijk om verzocht, hoewel ze er qua beroep en opleiding eigenlijk niet voor in aanmerking hoeven te komen. Goede wil De heer Maasdam: „Je merkt telkens weer dat de meeste mensen het hele maal niet prettig Vinden om niets te doen. Als ww-trekker voelen ze zich profiteur van de gemeenschap en mel den zich daarom graag voor het aan vullend wërk". De mensen die bij het aanvullend werk zijn ingezet worden betaald vol gens de CAO cultuurtechnische werken en dat is zeker niet slecht te noemen. Vorige maand werd verwacht dat men al direkt een flink aantal werk lozen kwijt zou kunnen aan de firma De Liefde voor de aanleg van het aard- gasnet. Tot dusver hebben daar niet meer dan negen personen emplooy kun nen vinden omdat de graafwerkzaamhe den als gevolg van de wateroverlast nog niet grootscheeps kunnen worden aan gepakt. Verwacht wordt dat De Liefde de komende maanden 20 tot 25 man zal kunnen plaatsen. Veel jeugd De heer Maasdam vindt het een be treurenswaardige zaak dat zich naar verhouding veel jeugdigen onder de werklozen bevinden. Van de 151 ingeschrevenen zijn er veertig in de leeftijdscategorie 14 - 22 jaar. Van de vrouwelijke ingeschreve nen bestaat bijna de helft uit 14 tot 22- jarigen. Enkele Texelse bedrijven overwegen arbeidstijdverkorting aan te vragen. Het cv-installatiebedrijf J. Schoo heeft al een aanvraag ingediend. De werkzaam- (zie vervolg pagina 2) l DEN HOORN Een vrachtrij- X der bezorgde maandag in de Her renstraat van Den Hoorn een inge- pakte radio. Om te kunnen afre- kenen zette hij het pakket even neer. Toevallig kwam juist de ge- T meentelijke vuilniswagen voorbij. Het personeel beschouwde ook het pak als vuilnis, met een gevolg dat zich laat raden. Toen de X vergissing werd ontdekt was de J X kostbare radio reeds door 't pers- mechanisme van de wagen ver- T morzeld.... He» college is van mening dat er een gemeentelijke taxiverordening moet (omen voordat Gedeputeerde Staten door een wetswijziging bevoegdheid krijgen in het taxibeleid in de regio Noordholland in te grijpen. B. en W. willen door middel van een verordening zelf een beleid gaan voeren waar bij het taxivervoer een verlengstuk van het openbaar vervoer moet gaan worden. Het doel is een gemeentelijke regeling in overleg met de zeven Texelse taxiondernemers tot stand te brengen. Twee oriënterende besprekingen met de ondernemers hebben al plaats gehad. Tijdens de eerste bespreking, op 4 oktober, tussen wethouder Jook ^auta en de taxibedrijven is een werkgroep benoemd die bestaat uit de ondernemers Henk Grootjen uit Oudeschild en Martien van de Wetering uit Den Burg. Beiden hebben vorige week een tweede bespreking met de wet- louder gehad. De stagnatie in de vervoersgroei bij :SO is een verschijnsel van langere uur, zo blijkt uit de vervoerscijfers an de afgelopen maanden. In september werden 149.896 perso en vervoerd; in vergelijking met sep- mber vorig jaar een teruggang van 7%. Het aantal vervoerde auto's eliep 42.140 wat nog een stijging is et 4,9%In oktober zakte zowel het assagiers- als het autovervoer. Er erden 121.838 personen overgezet vergelijking met dezelfde maand orig jaar een vermindering van 1,2%) 30.446 auto's, een vermindering ïn 1,6% In november steeg het aantal vervoer- auto's met 19% (van 17 417 tot 20.691) aar die spectaculaire groei houdt ver- ind met de autoloze zondagen van vo- g jaar. Zonder autoloze zondagen zou :t vervoer ongeveer gelijk zijn geble- ïn. Hoewel men bij TESO overtuigd blijft in de noodzaak tot vergroting van de rvoerscapaciteit (waarbij de aanschaf »n dubbeldeksschepen als afdoende aar financieel als moeilijk haalbaar ordt beschouwd) is de angst voor een ïrvoerschaos naar de achtergrond ge- hoven. Uit gesprekken die wij hadden met Grootjen, Van de Wetering en Toon Smidt, die de grootste bedrijven hebben, is duidelijk gebleken dat het voor de ge meente een hele kluif zal worden een verordening op te stellen in overeen stemming met de gehele taxiwereld. Daar zijn twee hoofdoorzaken voor aan te wijzen. In de eerste plaats heerst er geen eenstemmigheid in de taxiwereld. Met name Grootjen en Van de Wetering liggen met elkaar in de clinch over de hoogte van de tarieven voor het nacht vervoer, waarin beide ondernemers nog al aktief zijn. Kort gezegd komt het hier op neer dat Grootjen 's nachts hetzelfde Ook voor rek. van Ziekenfonds Toon Smidt Gemeente is te laat met vergunningenbeleid" tarief als overdag rekent terwijl Van de Wetering dat niet doet omdat hij van mening is dat zo'n laag nachttarief be drijfseconomisch onverantwoord is. Treurig De andere hoofdoorzaak voor de te verwachten problemen rond de veror dening is de gemeente zelf. Het vorig college heeft op de valreep van haar be staan nog goedgekeurd dat de vergun ning van het taxibedrijf Brouwer uit Oosterend overging in handen van Kik kert in De Koog, zonder daarbij te wachten op het voor 4 oktober aange kondigde gesprek met de taxionderne mers. Die handelwijze is door de taxi wereld niet zo op prijs gesteld. Met na me Toon Smidt, die toch al geen hoge hoed van het gemeentelijk vergunnin genbeleid ophad, heeft geen goed woord meer voor de gemeente en kwalificeert haar taxibeleid als „bedroefd" en „treu rig". Regelingen Los gezien van het huidige onderhan- delingsklimaat is het interessant eens te kijken wat in zo'n taxiverordening gere geld zou kunnen worden. B. en W. heb ben zich daarover nog niet uitgesproken maar vertegenwoordiger Pons van de Federatie van Nederlandse Organisaties voor het Personenvervoer (FNOP) en H. Vellinga van het Koninklijk Verbond van Ondernemers (KVO) kunnen daar, geziert hun ervaringen in tal van Neder landse gemeenten, wel wat over meede len. Zij sommen enige mogelijke rege lingen in zo'n verordening op: het ver gunningenbeleid, dienstroosters om con tinue beschikbaarheid van de taxi's te regelen (dag en avonddiensten), taxi standplaatsen, tarieven, een gemeen schappelijke taxicentrale, chauffeurs vergunningen (in yerband met leeftijd, gezondheidstoestand en gedrag) en een vervoersplicht met rijtijdnormen waar aan ieder taxibedrijf moet voldoen. Weinig animo De heren Pons en Vellinga hebben zich ook met de Texelse taxiwereld be zig gehouden. Vellinga heeft begin dit jaar in opdracht van de gemeente een onderzoek naar het taxiwezen op Texel gehouden en daarover een rapport opge steld. Pons heeft diverse gesprekken met ondernemers gevoerd en vergeefs geprobeèrd hen gezamenlijk om de ta fel te krijgen om van te voren grondig te bespreken wat in de onderhandelin gen met de gemeente over de verorde ning naar voren zou moeten worden ge bracht. „Maar", zegt hij, „er is weinig animo voor een dergelijk gesprek. En het is voor mij ook niet zinvol om de on derhandelingen met de gemeente bij te wonen als ik niet weet dat de achterban achter mij staat. Maar ik blijf op de hoogte en zodra er iemand bij mij aan de bel trekt ben ik paraat", aldus de heer Pons. Rapport Vellinga KVO-vcrtegcnwoordiger Vellinga heeft in zijn rapport de structuur van de Texelse taxiwereld onder de loep ge nomen. Hij constateert dat het taxiver voer op Texel met periodieke pickbe- lastingen wordt geconfronteerd; in dc zomermaanden en dan speciaal in de /cekends en door de stootsgewijze aanvoer van de boot. „Hierdoor wordt een zeer aanzienlijke reservecapaciteit in stand gehouden waardoor improvisatie is ver eist en de bedrijfsvoering flexibel moet zijn", aldus het rapport dat de noodzaak tot samenwerking tussen de taxionder nemers extra akkuut noemt. Vellinga pleit in het rapport voor een samenwerkingsorgaan in de vorm van een stichting. Deze stichting moet de belangen van de taxiondernemingen behartigen, als overlegorgaan met de gemeente dienen (bijvoorbeeld bij wij ziging van het aantal vergunningen) voor overleg omtrent de tarieven wor den ingeschakeld, het zittend ziekenver- voer coördineren, en voor quoteverde ling zorgen. „De stichting moet een ba sis creëren van waaruit verdere gewen ste samenwerking kan groeien", aldus het rapport. Vellinga spreekt zich ver der uit voor een vaste standplaats bij de boot voor bestelde en vrije taxi's waarbij de afvoer van de passagiers ge schiedt in volgorde van binnenkomst en aanbieding. Het rapport stelt dat er ruim vol doende vergunningen beschikbaar zijn Maar een werkelijke vergunningsstop is niet wenselijk. Vellinga: „In de zo mer is er namelijk wel werk voor alle taxi's". „Lege" vergunningen dienen te worden ingetrokken. Uit een enquête in het raport blijkt dat vijf taxionderne mers vinden dat er te veel vergunnin gen zijn. Onder hen bevindt zich zeer nadrukkelijk Toon Smidt Hij is van mening dat er op natuurlijke basis ge saneerd moet worden. „Oudere collega's die stoppen moeten niet vervangen wor den", zegt hij. Smidt is in het verleden herhaaldelijk bij de provincie in beroep gegaan tegen het overdragen van ver gunningen door de gemeente. „Er is te weinig werk voor het huidige aantal taxi's", zegt hij. Vervolgt: „Volgens mij is er plaats voor twee ondernemingen die gezamenlijk 10 taxi's laten rijden Dat is een redelijke verhouding tot het aantal Texelaars dat geen auto heeft". Smidt gaat daarbij uit van bedrijven die Henk Grootjen Men dag-en-nachttarief' volledig van het taxivervoer bestaan „In de huidige situatie kan dat niet", zegt hij. (zie vervolg pagina 2) DE KOOG

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1974 | | pagina 1