Cjrom ZwartsJexels in het harL
Proef nachtelijke landingen
met één jaar verlengen
Dijkweg Ceres-Oudeschild
van 4 meter onaanvaardbaar
TAXI
Standpunt college
over parknota's
2000
/paarbank
cPetêooqlijke leningeii
Mr. Sprenger: „Uit veiligheidsoverwegingen
groen-zwart
Aantrekkelijk door onze
concurrerende voorwaarden
Voor bouw gasstation
geen
artikel 19 nodig
Voetgangersongelukken
„Op Texel meer dode en
gewonde kinderen dan in
vergelijkbare gemeenten"
Avonden NVSH verzet
FA. KIKKERT,
Tel. (02228)
Bejaardenbond
„Zeer slechte toestand
bestrating Den Burg"
Verzoek Texels Belang:
Oplossing
TAXI (02220)
gemakkelijke'e'n adres voor al uw geldzaken
wCzJ uua/t nederfand
VRIJDAG 7 MAART 1975
Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktle: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den
Burg, tel. (02220) 2403, en Ron Lodewijks, Noord
wester 21, Den Burg, tel. (02220) 3986.
B. en VV. hebben hiertoe besloten om
dat zij van mening zijn dat een goede
beoordeling tot dusver onmogelijk is ge
weest omdat van de ontheffing op het
erbod nog maar zeer weinig gebruik
werd gemaakt. Uit gegevens van KLM-
helicopters blijkt dat sinds het begin
de proef slechts zesmaal van de
nieuwe mogelijkheden gebruik is ge-
jmaakt.
De an eerderheid van het college ver-
wenpt een hernieuwd verzoek van KLM-
hehcopters cxm 24 uur per dag van het
TEXELSE
88e JAARGANG No. 8957
COURANT
Verschijnt dinsdags en vr(Jdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f8,65 p. kw.
50 cent Incasso; los 40 cent
Bank: Amrobank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank
Advert. 35 ct. p. mm excl. 4% BTW
KLM-Noordzee-helicopters bv mag van het Texelse gemeentebestuur waar
schijnlijk voorlopig nog een jaar op beperkte schaal, binnen vastgestelde
uren, 's nachts gebruik maken van het vliegveld Texel. B. en W. stellen de
raad voor de proefperiode, die in oktober begon en op 1 april zal aflopen,
tot 1 april volgend jaar tegen dezelfde voorwaarden te verlengen. Dit be
sluit zal dan als advies aan de Rijksluchtvaartdienst worden uitgebracht.
vliegveld -gebruiuk :te mogen maken. Al-
ileen wethouder Zu'Jdewtimd 'is het met de
bv eens.
In een brief aan het oallege wijst de
KLM er op dat er de .afgelopen ipemode
behoefte was om (tussen 21 en 3 uu-r op
Texel ite ilamden. Met mme worden hier
bij drie vluchten voor medische hulp-
verilenmng genoemd. De bri'ef: „Bij het
merendeel vaar deze vluchten moest ge
bruik worden gemaakt van andere boor
eilanden, hetgeen vertraging veroor
zaakte en verlenging van de vlucbts-
duur boft gevolg had".
Het raadsbesluit van 9 oktober waarin
tot de proef besloten werd hield in dat
KLM Noordzeehelicopters tot 21 uur en
vanaf 7 uur 's morgens (dus niet in de
tussenliggende periode) gebruik van
het Texelse vliegveld mag maken.
Vliegroute
B. en W. hebben de afgelopen periode
overleg gevoerd met de KLM over de
vliegroute van de iheliicoptens. „De woon
kernen moeten daarbij zooveel mogelijk
vermeden wonden", aildus het college. De
monmalle vliegroute gaat nu over het ge
deelte van Texel 'tussen Den Burg en
Den Hoorn en De Waal en De Koog.
„Moöhit deze route niet gevolgd kunnen
worden dan kan", aldus B. en W„ „de
route over Texel tussen Den Buig en
öudeschlild en De Waal en Oosterend als
alternatief dienen".
V A
Eén van de helikopters van de KLM, die tot 21 uur en vanaf 7 uur 's ochtends bij
wijze van proef van het Texelse vliegveld gebruik mogen maken.
fexe
Voor de bouw van een gasontvangst-
station nabij Oosterend aan de Kaaps-
weg kan vergunning worden afgegeven
zonder dat een procedure nodig is zoals
wordt omschreven in artikel 19 van de
Wet op de ruimtelijke ordening.
B. en W. verkeerden aanvankelijk an
de vercmderstëliling dait artikel 19 wèl
nodig was omdat (de bouw in agrarisch
ebied is geproieateeid. Bij nader inzien
ïveefit het ooilege ontdekt dat een gas-
onifcvaingsbstaition beschouwd zou kunnen
worden als een gebouw 'ten algemene
nutte, net als vuurtorens, gemalen, slui
pen en de daarbij horende dienstwondn-
jen. Dat in de voorschriften nieft over
jasonitvangststaitions wordt gerept is lo
gisch omdat deze /ten itijde van de vast-
rteUiing v,an het bestemmingsplan nog
wet bestonden. De raad ais voorgesteld
het voorbereidingsbesluut op basis waar-
yp de artikel 19 procedure zou worden
evoerd, tin (te (trekken.
In de periode 1970 tot en met '72
todden op Texel 24 voetgangersonge
vallen plaats waarvan 3 met dodelijke
afloop. Twee van de drie omgekomen
voetgangers waren kinderen. Bij ruim
neer dan de helft van de 24 ongeval-
en waren kinderen beneden de 10
aar betrokken. Dat is meer dan in ver-
lelijkbare gemeenten. Iets meer dan
Ie helft van deze ongelukken gebeur-
le binnen de bebouwde kom. Eén do-
lelijk ongeluk had in de bebouwde
(om plaats.
Dat blijkt uit onderzoekingen van
Ie VBV (Vereniging Bescherming
Voetgangers), naar de verkeers (on)-
'eiligheid van voetgangers.
Bij geen enkel dodelijk voetgangers
ingeval was een 65-plusser betrokken.
Dok het percentage beiaarden dat bij
jenoemde ongelukken betrokken was
og met 4,2 aanmerkelijk lager dan
vergelijkbare gemeenten waar bij
12,5% van de ongevallen 65-plussers
voren betrokken.
Met ingang van volgende week
voensdag worden de onitmoetdn'gsaivon-
len van de NVSH om de bovenzaal van
De Spyker" mn Den Hoorn (in plaats van
onsdag elke tweede woensdag van de
aaand gehouden. Dit dn verband met
meerdere a'ktivitei/toen op de dinsdag-
vond.
H
Burgemeester mr. W. H. Sprenger is persoonlijk in aktie gekomen tegen
het voornemen van Rijkswaterstaat om een stuk van het te verzwaren dijk-
tracee Ceres-Oudeschild te voorzien van een weg van vier meter breed in-
plaats van vijf meter zoals voordien altijd de bedoeling is geweest. De bur
gemeester acht een smallere weg uit het oogpunt van veiligheid onaan
vaardbaar. Bij overstroming of dreigende overstroming is vijf meter nood
zakelijk om transport voor bewaking en herstel alsmede afvoer van te eva
cueren bevolking in twee richtingen mogelijk te maken. Dijkgraaf M. Roeper
Pzn. van het Waterschap deelt deze mening. De burgemeester heeft nadruk
kelijk gesteld dat het nader overwegen dat eventueel uit zijn bezwaren zou
voortvloeien niet mag leiden tot vertraging van de dijkverzwaringswerk
zaamheden.
DE KOOG
Ook voor rek. ziekenfonds
De dijkweg langs het reeds verzwaar
de dijikgedeeilte visa Eierlairnd iis vijf me
ter. Steeds ais uitgangspunt geweest dit
•als minimum te 'beschouwen ook bij de
later aan ibe leggen weggedeelten. Dat
uitgangspunt heeft ook een nol gespeeld
bij het gewijzigde evaouaibneplanmet
name voor de laagstgelegen gebieden die
op de evacuatiiekaant ails gevarenzone I
zijn aangegeven.
Compromis
„Tijdens een op 4 februari 1975 op het
gemeentehuis in Den Burg gevoerd ge
sprek 'bleek mij, /dat voor een gedeelte
van het traject Ceres-OudeschiiLd een
weghreadlbe van 4.00 meter verwacht
zou mogen worden. Gp 10 februari daar
aanvolgend is mij door ambtenaren van
Rijkowsiterst-aat bevestigd dait bij wijze
van .compromis" een wagbreedte van
4.00 (mieter ztfl worden aangehouden tus
sen Ceres (eind van de bestaande Delba-
dijk kngis de PH-pbjder) en Het Buurtje
(de Averfelijke bebouwingsgrens van Ou-
deschiilld). Terstond heb ik de beibrtokken
ambtenaren jneegödeei'd dat uk düt „com
promis" uiJt een oogpunt van veiligheid
met aanvaardbaar acht. Tevens heb dk
toegezegd dat ik Rijkswaterstaat en het
Provinciaal Bestuur van Noondholland
(ails •toezichthoudend orgaan) zeer spoe
dde zou /inlichtenaldus de burge
meester tin een brief aan de hoofdlinge-
mreuir-d/iireciteur van Rijkswaterstaat, dii-
rectlie Noordbolland, te Haarlem
De burgemeester verder: „Om misver-
sban'den ite voorkomen steil dk voorop,
dat 'i'k een wegbreedte van 5.00 meter
nüet ails een absoluut minimum zie. Het
komt mij voor, dat de breedte voor dik
dij vak afzonderlijk dient ite worden be
paald met inachtneming van de risico's
ter plaatse.
In beglimsell behoort de breedte zdda-
Het 'bestuur van de Bejaardenbond
afdeling Den Burg merkt in een brief
aan de raad op dat vele sbraten in Den
Burg in zeer Slechte toestand verkeren.
„Vooraf voor tou'deren dlie slecht iter been
zijn dis de toestand van de bestating op
veel plaatsen zelf gevaarlijk. Wij hopen
dat hierin spoedig verbetering zal wor
den gebracht", lafidus de brief. B. en W.
zijn het met de bejaardenbond eens
unaair vinden het ongewenst op dait mo
ment straten te gaan verbeteren omdat
de boel vanwege de aardgasleüdingen
toch weer moet worden opengebroken.
niig ite worden gekozen, dat dn neder ge
val van overstroming enerzijds het
transport voor bewaking en herstel
(vrachtverkeer in twee richtingen!) on
gehinderd kan plaats hebben, anderzijds
veilige afvoer van de te evacueren be
volking en eventueel Slachtoffers ge
waarborgd is.
Uit het evacuatic-plan blijkt dat het
dorp Oudeschild een uitzonderingsposi
tie inneemt. Want niet alleen is het aan
de westzijde geheel omsloten door laag
gelegen gebied, maar bovendien vormt
het een langgerekte concentratie van
mensen (omstreeks 1.000), voor wie de
Waddenzeedijk het natuurlijke vlucht
oord is. Dit klemt temeer omdat het be
staande dijkgedeelte ten noorden van
(zie vervolg pagina 2)
De raadsfractie van Texels Belang
heeft B. en W. met klem verzocht met
spoed te reageren op de onlangs ver
schenen CRM-nota's over de nationale
parken en nationale landschapsparken.
Verder wordt verzocht een commissie
samen te stellen die de ontwikkelingen
nauwgezet volgt en die de belangen
die hier aan de orde zijn, intensief be
hartigt. In de commissie zouden naast
het college en alle raadsfracties ten
minste ook de landbouworganisaties, de
middenstand, horeca, recreatieonderne
mers, werknemersorganisaties en na
tuurbeschermingsorganisaties vertegen
woordigd moeten zijn.
„Weliswaar zijn het nog slechts ad-
vieen en aanbevelingen en zegt Staats
secretaris Meijer dat de ideeën nog in de
beslotenheid van de studeerkamer
thuishoren, doch bekend is dat er steeds
voorbereidingen worden getroffen om te
komen tot het realiseren van de plan
nen De inventarisatie van waardevolle
gebieden en onderdelen daarvan zal nog
dit jaar worden afgerond, terwijl de
rijkspanologische dienst eveneens op dit
terrein aktief is Aangenomen mag
worden dat het elders niet zo stil is
rondom deze aangelegenheid als men
op Texel wil doen geloven", aldus de
fractie in een 'brief die gisteren aan b.
en w. is gestuurd.
Beslissingen elders?
Opgemerkt wordt dat de bedoeling
van de pannenmakers is contact op te
nemen met de gemeentelijke overheid
inzalke de procedure van de vaststelling
wijziging van het bestemmings
plan voor het buitengebied en er zullen
voorlichtingsbijeenkomsten worden ge
houden. De bevolking zal wel op een
bepaalde wijze worden gehoord en mis
schien wel ingeschakeld, maar ,toch con
stateert de fractie dat de Texelaar on
gerust is geworden en vreest dat een en
ander elders niet alleen wordt voorbe
reid, maar ook zal worden beslist. Ge
vreesd wordt dat onvoldoende rekening
zal worden gehouden met de belangen
van degenen die op het eiland leven en
daar wonen en werken.
De fractie vindt dat medewerking
moet worden verleend aan het behoud
van landschappelijk en natuurweten
schappelijk waardevolle gebieden Voor
de eigenlijke natuurgebieden zullen de
problemen niet zo groot zijn, maar wel
voor de daaraan grenzende overgangs-
en landbouwgebieden. „Er kan makke
lijk een conflict ontstaan tussen de be
langen van het natuurbehoud en die
van de landbouw en de recreatie. Om
een dergelijke conflictsituatie te voorko
men of eventueel zo klein mogelijk te
doen zijn, wordt het gewenst geacht on
ze samenleving van meet af aan in te
schakelen bij de voorbereidingen. Hier
door kan misschien het gevoel van
„overrompeling" dat zich hier en daar
reeds openbaart, worden teruggedron
gen. Het gaat om behoud van waarde
volle natuurgebieden, maar het gaat in
dit geval ook om het behoud van be
langrijke levens- en bestaanskansen van
de Texelaars".
Hoe zullen de raadsleden dinsdagavond
reageren op het voorstel om een belas
tingverklaring af te leggen, waardoor de
eventuele financiële gevolgen van de ga
rantieverlening aan de firma De Liefde
voor rekening van de bevolking komen
Gevreesd moet worden dat zij, hevig ver
langend naar het eind van de aardgas-
nachtmerrie, zullen instemmen. Waarmee
nog niet vaststaat dat de provincie tevre
den is gesteld want GS eisten dat ook de
eventuele financiële nadelen die de trans
portleiding door de Waddenzee oplevert
door verhoogde plaatselijke belastingen
worden gedekt en daar wilden B en W.
niet op ingaan.
Het is misschien niet nodig dat de raad
zo'n beschamende belastingverklaring af
legt Laten we er vanuit gaan
dat alle bij de aardgasproble-
matiek betrokkenen normale, wijze en tac
tische handelende mensen zijn. De oplos
sing van de moeilijkheden rond de garan
tieverlening dient zich dan aan als een ei
van Columbus. We hebben directeur Metz
van het Gasbedrijf De Liefde nadrukkelijk
horen verklaren dat de Texelaars zich
graag en snel op hetgasnet zullen laten
aansluiten, net als de Terschellingers. Als
hij daarvan zo overtuigd is,waarop is dan
die garantieverlening nodigDe raad
kan de belastingverklaring weigeren en
inplaats daarvan B. en W opdracht geven
met De Liefde te gaan praten met als doel
de garantieverlening geschrapt te krijgen.
Moeilijk zal dat niet zijn want De Liefde en
het college zijn het er immers roerend
over eens dat die 2820 aansluitingen er
zullen komenBovendien schijnt van con
tractuele binding met De Liefde op dit
punt helemaal geen sprake te zijn, zodat
de gemeente nog vrij sterke troeven in
handen heeft. Met een tegemoetkomende
houding op dit punt kan De Liefde zijn za
kelijk voordeel doen. want zal op Texel
een goede indruk maken en heel wat wre
vel wegnemen Uit de zonder twijfel nu
volledige feitenopsommingen die B. en W.
vorige week aan de raad hebben ver
strekt, blijkt dat iets dergelijks nog niet is
geprobeerd.
MARTIEN VAN DE WETERING
Ook voor rek. van Ziekenfonds