(jrorn 7wartsJ~exels in het harL,
DUBBELDEKSBOTEN
ONVERMIJDELIJK
Salonwagen in Oost verwijderd
o
TOT
Ook bij gematigde vervoersgroei enorme wachttijden in 1985
groen-zwari
Geheime cijfers
HOGE RENTE
we/t nederiond
VD-kamerleden praten over
visserijproblematiek
GEWONDE VROUW LAG
6 UUR LANGS WEG
Flinke vis
i 1KADOBONNEN
Badminton
Texel won toernooi
in Anna Paulowna
en nooit één dag renteverlies
TEXELSE
88e JAARGANG No. 8969
Uitgave: BV v/h Langeveld De RoojJ
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Sedaktle: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den
Burg, tel. (02220) 2403, en Ron Lodew|Jks, Noord
wester 21, Den Burg, tel. (02220) 3986.
COURANT
Als TESO de vervoerscapaciteit niet vergroot, zullen in 1985 veertig dagen
voorkomen waarop auto's meer dan elf uur moeten wachten alvorens te kun
nen worden overgezet. Dat zal gebeuren bij groei van het vervoersaanbod
van 5 tot 6% per jaar, wat een aanzienlijk kleinere groei is dan zich de afge
lopen tien jaar heeft voorgedaan. Bovenstaande konklusie komt voor in het
rapport „Veerverbinding Texel-Den Helder" dat het resultaat is van een diep
gaand onderzoek door de Provinciale Waterstaat van Noordholland met
medewerking van de Economisch Technologische Dienst van de provincie en
de Dienst Verkeerskunde van Rijkswaterstaat. Een andere konklusie in dit
(nog geheime) rapport is dat het grotere vervoersaanbod niet alleen wordt
veroorzaakt door het groeiend aantal toeristische slaapplaatsen op Texel.
Het dagbezoek en het andere, niet slaapplaats gebonden verkeer vormt
een belangrijke factor.
Een derde boot van hetzelfde type als
e thans in gebruik zijnde helpt slechts
icinig en voor korte tijd. De drukte op
!e havens zal dan in 1976 even groot
ijn als in 1972 in de zomerperiode. Het
ervangen van de huidige schepen door
lubbeldekkers geeft een capaciteitsver-
roting van 90%, maar zelfs dan zal het
antal dagen waarop langer dan een
alf uur gewacht moet worden toene-
aen van ongeveer 70 in 1972 tot onge-
eer 220 in 1985.
Bij de opsbelil/img vam 'het rapport as
rvan uitgegaan dat de verblijfsduur
si de gasten op Texel gelijk blijft, daJt
Ie huiildlige verdeling van de vervoers-
l over de dag en over de week ge-
)k blijcfit, dat er geen maatregelen wor-
;n getroffen (bijv. plaatsbespreken) om
e vervoersvraag te spreiden over de
g, dait het gemiddeld laamital ónziittten-
;n van personenauto's afneemt van 3Va
1972 tot 3 in 1985, dat er bij Texel
een mossel verwaterplaats 'komt en dat
p Texel geen maatregelen worden ge
troffen om het gebruik van auto's te be
perken
Dubbeldekkers
Het rapport is opgesteld ten behoeve
van de ontwikkeling van het streekplan
voor Texel en tevens op verzoek van
Rijkswaterstaat die dit jaar een beslis
sing wil nemen over de dijkverhoging
in Den Helder ter plaatse van de aanleg
plaatsen van de boten van TESO, die de
huidige „Marsdiep" en „Texelstroom"
zou willen vervangen door dubbeldeks
veerboten wegens capaciteitsgebrek in
de zomer en om bedrijfseconomische re
denen.
Het rapport wfil op objectieve wijze
de relatie aangeven die bestaat tussen
de vervoerscapaciteit van de veerver
binding Texél-Den Helder enerzijds en
het optreden van wacht/tijden en de aan
tallen wachtende auto's en personen bij
een 'bepaalde vervoersvraag op deze ver
binding anderzijds. In het rapport dat
28 pagina's telt alsmede een tiental bij
lagen is de vervoersvraag berekend voor
een achttal ontwukikelingsanodellen. De
'samenstellers beklemtonen dat het rap
port geen prognose geeft van de feite
lijke toestand in 1985 maar slechts een
aantal mogelijke ontwikkelingen bere
kent. „Ten aanzien van de toekomstige
ontwikkeling van Texel en zijn vervoer
(kunnen vooralsnog geen conclusies wor
den getrokken welke alleen gebaseerd
zijn iop de dn dit irapport vermelde bere-
ikenöngsresultaten. Wel kunnen aan de
'hand van dit rapport (streek )plannen
voor Texel en de kop van Noordholtamd
iten aanzien van de vervoerstechnische
aspecten, met name de veeiwerbinding,
wonden getoetst".
De VVD Tweede Kamerleden Tuyn-
!an en Waalkens van de vaste kamer-
t'tnmissic van Landbouw en Visserij
«nen vrijdag naar Texel om met de bc-
inren van de vissersverenigingen DETV
«xcl en Den Helder te praten over de
roblemen die voor komen uit de quote-
ngsmaatregelen. Gesproken zal wor-
over de gevolgen van de quotering
«als de gevaren voor de continuïteit
m de bedrijven, over de vraag of het
atwikkelings- en saneringsfonds wel
mvaardbare bedragen uitkeert en over
!t functioneren van de rijksgroepsrege-
ag voor zelfstandigen. Het initiatief
«)r het gesprek is genomen door wet-
ouder J. Zuidcwind naar aanleiding
in het praatje dat de heer Freling van
directie der Visserijen enige tijd ge-
den hield in Oosterend.
Zoals bekend zal twintig procent van
Nederlandse visserschepen moeten
ffldwijnen. Als dait ook voor de Texelse
bot geldt, zal ongeveer 40 man naar
der werk moeten uitkijken. De ka
arleden zullen vrijdag eerst een be
ek brengen aan het mosselproefstaittion
het verwaterschip. Het gesprek over
visserijproblemen zal daarna plaats-
aden dn hert havenrésbauramt.
Aardgas
Van het bovenstaande werd medede-
2g geldaan an de vergadering van de
vD Texel. 'Bij die gedegenheid werd
k bekend gemaakt dalt de heer Zuide-
iad op 15 mei dm Amsterdam een ge-
rek over het nog 'altijd 'niet opgeloste
oigaspröbleem zal hebben met de sba-
ideden Vaale, Somomsz en Mak-
«el. In Gedeputeerde Starten heerst
en eenstemmigheid over het sband-
nt dalt ten aanzien van de door de
xelse gemeenteraad genomen aard-
tbesluiten moert worden ingenomen,
onlangs afgelegde „halve belastimg-
rklarüng" wordt niet door alle gede-
iteerden aanvaardbaar geacht. De be-
ssing is onlangs verdaagd. Gehoopt
>rdt dat heft gesprek met genoemde
itenleden wat beweging in de zaak
I brengen.
Horntje
In de vergadering lichtte Zuidewïmd
ar aanleiding van kritische vragen het
indpnunt van B. en W. ttoe inzake de
uv, vergunning voor het NIOZ, waar-
ör uitbreiding van de veerhaven an
ord-oostelijke richting onmogelijk
wdt. De heer Zuidewind zed dat het
3 daad van onbehoorlijk bestuur zou
3 geweest als men hert NIOZ had ge-
"arsboomd. Het betrof een vergunning
basis van een goedgekeurd geldend
stemmingsplan. Rijkswatersbaat heeft
'klaard dait er voldoende andere mo-
ajkheid is om een eventueel noadzake-
ie havenuiitbredding te realiseren.
OOST - Terwijl de politie een oogje
in het zeil hield, heeft de gemeente
gisteren in Oost een salonwagen ver
wijderd, die daar clandestien was ge
plaatst door de aannemer G. J. van
Vilsteren uit Alst. De man had niet ge
reageerd op twee gemeentelijke aan
schrijvingen.
De heer Van Vilsteren deed het voor
komen alsof de salonwagen diende als
werkkeet. De verbouwing waarbij de
keet dienst zou moeten doen verkeert
echter nog in vroeg sbadiium van voor
bereiding. Bovendoen gaf het te denken
dait de heer Van Vilsteren de grond
waarop 'hij de wagen had geplaatst en-
Ondanks herhaaldelijk hulpgeroep
slaagde de 23-jarige mevrouw J. Plat
tel-Commandeur uit Den Burg er niet
in aandacht van voorbijgangers en
omwonenden te trekken, toen zij in de
nacht van donderdag op vrijdag ge
wond langs de weg lag. Pas nadat zij
zes uur pijn en kou had getrotseerd
werd zij gevonden en naar het zieken
huis gebracht.
Mevrouw 'Plattel was omstreeks mid
dernacht met de auto im de slcot vam de
Hoomderweg (nabij Ouwe Kamp) gere
den. Ze heeft mogelijk de bocht niet of
te laat opgemerkt. De auto werd totaal
vernield. Mevrouw Plattel wist zich te
bevrijden en op de kamt te kruipen
Haar dijbeen was uit de kom geschoten
en veroorzaakte hevige pijn. Ze wdst nog
over de afrastering te klimmen waar
door ze op het erf vam Ouwe Kamp (fa
milie De Wilde) 'kwam, maar kon niet
meer verder. Omdat de verongelukte
auto juist achter de dam terecht was ge
komen, -trok deze de aandacht vam voor
bijgangers niet. Dat mevrouw Plattel
niet ithuiskwam, bleef ook onopgemerkt
want haar mam was op het vastelamd.
Het gillen werd pas om zes uur gehoord
door de overbuurmam, de heer D. Zuide
wind, toen deze zijn dagtaak begon.
kele jaren geleden heeft 'gekocht van de
heer J. Reij en zelfs een boomsimgel had
aangelegd. Met het verkrijgen van wa
ter, stroom en riolering ham Van Vil
steren 'geen moeite gehad; hij had een
voudig om bouwaanSliMbimg gevraagd,
deze ook verkregen.
Toen de gemeente -liet weten dat de
maat vd was en dat de wagen op kos
ten van de eigenaar zou worden verwij
derd, als hij het zelf mliet deed, ontruim
de de 'heer Van Vilsteren de wagen en
koppelde water, stroom en .riolering af.
Moeizaam karwei
Het afvoeren van de 14 meter lange
en ettelijke tonnen wegende wagen
bleek gisterochtend geen eenvoudig kar
wei te zijm. De eigenaar had kuilen ge
maakt waardoor de wagen tot de wiel-
assen dm de grond zat. De lier waarmee
men de wagen wilde 'wegtrekken raakte
jdefedt. Met dommekrachten werd de wa
gen toen uit de grond gehaald en vam
Den Burg werden rijplaten gehaald om
het wegrijden vanaf het zachte terrein
te vergemakkelijken. Pas dm de loop
vam de middag werd de ooerattie vol
tooid. De wagen werd maar het terrein
vam gemeentewerken in Den Burg ge
bracht. De eigenaar kam hem daar afha
len na betaling van de kosten en het ge
ven van de garantie dat de wagen van
Texel zal verdwijnen.
Im tegenstelling tot vroeger gaat de
gemeente nu zeer kcomsekwent en hand
tegen illegale caravans, salanwagens,
treinwagons e.d. optreden. Daarbij zal
men zich niets aantrekken van eventu
ele verhiuurafspraken. Het enige dat op
dit gebied is toegestaan fils het hebben
van een tourcaravan bij de woning voor
eugen gebruik of gebruik door familie.
Wanneer als verweer wordt aangevoerd
dat de caravan voor familiegebrudk is
bestemd, zal de juistheid vam die mede
deling in de Loop van de zomer worden
gecontroleerd.
Tpur- en stacaravans zullen door de
gemeente naar officiële kampeerterrei
nen worden verwezen. Saionwagens, di-
rectiewagens en spoorwegwagons, zijm
nergens op Texel toegestaan (alleen tij
delijk bij bouwwerken) en zullen dus
vam het eiland worden verwijderd.
De heer Van Vilsteren vertelde ons
dat hij nu zal trachten vergunning te
krijgen voor de bouw van een woning
op zijm IterreimJtje in Oost. De wagen
heeft hij 'inmiddels te koop aangeboden.
Cor en Chris Bremer uit Den Buig
vonden zondag op het strand bij paal 12
een aangespoelde dode kabeljauw met
een lengte vam 117 om. Het dier was mog
■niet lang dood. Kabeljauwen kunnen
nog aanmeikelijk groter wonden maar
het aamspoelen ervam is een zeldzame
gebeurtenis.
Verschijnt dinsdags en vrjjdogs.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f8,65 p. kw.
50 cent Incasso; los 40 cent
Bank: Amrobank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank
Advert. 35 et p. mm excl. 4% BTW
Het cijfermateriaal dat door het rapport
,,Veerverbinding Texel-Den Helderwordt
verschaft heeft juist nu bijzondere betekenis
omdat een nieuw bestemmingsplan voor Het
Horntje is ontworpen, waarbij de vraag cen
traal staat of de ontwerpers teveel of juist te
weinig tekening hebben gehouden met mo
gelijke capaciteitsuitbreiding bij TESO. Het
rapport geeft niet alleen de voorstanders van
rigoreuze havenuitbreiding wapens in han
den, maar ook de tegenstanders want de ge
schetste groet van het aanbod zal zich alleen
onder bepaalde voorwaarden voordoen. Aan
sommige van die voorwaarden kan wellicht
iets worden gedaan (bijv. beperking autoge
bruik). Menigeen zal het voor 1983 bere
kende beeld huiveringwekkend vinden en
hopen dat de verwachte gematigde groei nog
aanzienlijk matiger zal zijn of helemaal zal
verdwijnen. De meest recente cijfers van
TESO geven, na de stagnatie ten tijde van
de oliecrisis echter weer aanmerkelijke ac
cressen te zien. De constatering dat de ver
voer sgi oei niet alleen afhankelijk is van de
groet van het aantal slaapplaatsen op Texel
zou onze gemeentebestuurders grjze haren
kunnen bezorgen Wat is er te doen aan de
belangstelling van de dagjesmensen en aan
't toenemend autogebruik (ook van de Texe
laars) in het algemeen? Bovendien is er nog
de sluipende groei van het aantal toeristische
bedden Ook als de gemeenteraad geen enkel
toeristisch bestemmingsplan meer goedkeurt
zullen er nog duizenden bedden kunnen bij
komen. Het verstrekken van logies en ont
bijt en het verhuren van de eigen woning is
niet aan vergunning gebonden en voor
veel particulieren wordt het extra aantrekke
lijk om op deze wijze wat bij te verdienen,
omdat de prijzen onder de door van gemeen
tewege veroorzaakte schaarste hoog kunnen
worden. Wie werkelijk greep wil krijgen op
de recreatieve ontwikkeling van Texel moet
harde en daardoor zeer impopulaire maatre
gelen nemen Te betwijfelen is of de ge
meenteraadsleden hun kiezers daarmee ver
driet willen aandoen. Zodat je er enig begrip
voor kunt hebben dat sommigen als weinig
elegante maar wel effektieve maatregel" de
flessenhals die de veerverbinding nu is, in
stand willen houden. Dagjesmensen die 11
uur moeten wachten, komen geen tweede
keer. Het rapport veerverbinding Texel-Den
Helder is zonder twijfel van grote betekenis
voor de discussie over het grootste probleem
waar Texel zich ooit voor geplaatst zag. Het
is daarom betreurenswaardig dat het gemeen
tebestuur blijkbaar niet de vrijheid heeft ge
had om hetdirekt na het verschijnen (zeer
geruime tijd geleden) aan de raadsleden ter
bestudering voor te leggen. Hoewel het ons
niet zoveel moeite kostte om de inhoud te
achterhalen, is het rapport nog steeds ge
heim.
Ben 'team vam de badmintonclub Texel
heeft zaterdag (tijdens een toumood in
Amina Paulowna de eerste prijs en daar
mee de wisselbeker veroverd. Het was
de bedoeling 'dat hef toumooi twee da
gen duren zou, maar door 'het afbellen
vam 2 teams kom het programma op één
dag woilden afgewerkt.
De aanwezige teams kwamen uit Wae-
rimgerwerf, Den Helder, twee uit Amrna
Paulowna en Texel. Alle .teams moesten
duidelijk hum meerdere erkennen in
Texel dat vooral dm de dubbels domi
neerde. Het team vam Texel bestond uit:
Nellie Witte, Pëtra Lips, Jammy Zutphen,
Manus Wlitte en Gerard Witte.
Leden, die deel willen mennen aan het
teamtoumooi op zondag 4 mei a.s., moe
ten Zich snel opgeven bij Nelüe Witte
ma 6 uur (telefoon 2664.
Voor
gehoorapparatenservice
ELECTROHUIS
8%