(jrorn 7wartsJ~exels in het harL, DUBBELDEKSBOTEN ONVERMIJDELIJK Salonwagen in Oost verwijderd o TOT Ook bij gematigde vervoersgroei enorme wachttijden in 1985 groen-zwari Geheime cijfers HOGE RENTE we/t nederiond VD-kamerleden praten over visserijproblematiek GEWONDE VROUW LAG 6 UUR LANGS WEG Flinke vis i 1KADOBONNEN Badminton Texel won toernooi in Anna Paulowna en nooit één dag renteverlies TEXELSE 88e JAARGANG No. 8969 Uitgave: BV v/h Langeveld De RoojJ Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Sedaktle: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den Burg, tel. (02220) 2403, en Ron Lodew|Jks, Noord wester 21, Den Burg, tel. (02220) 3986. COURANT Als TESO de vervoerscapaciteit niet vergroot, zullen in 1985 veertig dagen voorkomen waarop auto's meer dan elf uur moeten wachten alvorens te kun nen worden overgezet. Dat zal gebeuren bij groei van het vervoersaanbod van 5 tot 6% per jaar, wat een aanzienlijk kleinere groei is dan zich de afge lopen tien jaar heeft voorgedaan. Bovenstaande konklusie komt voor in het rapport „Veerverbinding Texel-Den Helder" dat het resultaat is van een diep gaand onderzoek door de Provinciale Waterstaat van Noordholland met medewerking van de Economisch Technologische Dienst van de provincie en de Dienst Verkeerskunde van Rijkswaterstaat. Een andere konklusie in dit (nog geheime) rapport is dat het grotere vervoersaanbod niet alleen wordt veroorzaakt door het groeiend aantal toeristische slaapplaatsen op Texel. Het dagbezoek en het andere, niet slaapplaats gebonden verkeer vormt een belangrijke factor. Een derde boot van hetzelfde type als e thans in gebruik zijnde helpt slechts icinig en voor korte tijd. De drukte op !e havens zal dan in 1976 even groot ijn als in 1972 in de zomerperiode. Het ervangen van de huidige schepen door lubbeldekkers geeft een capaciteitsver- roting van 90%, maar zelfs dan zal het antal dagen waarop langer dan een alf uur gewacht moet worden toene- aen van ongeveer 70 in 1972 tot onge- eer 220 in 1985. Bij de opsbelil/img vam 'het rapport as rvan uitgegaan dat de verblijfsduur si de gasten op Texel gelijk blijft, daJt Ie huiildlige verdeling van de vervoers- l over de dag en over de week ge- )k blijcfit, dat er geen maatregelen wor- ;n getroffen (bijv. plaatsbespreken) om e vervoersvraag te spreiden over de g, dait het gemiddeld laamital ónziittten- ;n van personenauto's afneemt van 3Va 1972 tot 3 in 1985, dat er bij Texel een mossel verwaterplaats 'komt en dat p Texel geen maatregelen worden ge troffen om het gebruik van auto's te be perken Dubbeldekkers Het rapport is opgesteld ten behoeve van de ontwikkeling van het streekplan voor Texel en tevens op verzoek van Rijkswaterstaat die dit jaar een beslis sing wil nemen over de dijkverhoging in Den Helder ter plaatse van de aanleg plaatsen van de boten van TESO, die de huidige „Marsdiep" en „Texelstroom" zou willen vervangen door dubbeldeks veerboten wegens capaciteitsgebrek in de zomer en om bedrijfseconomische re denen. Het rapport wfil op objectieve wijze de relatie aangeven die bestaat tussen de vervoerscapaciteit van de veerver binding Texél-Den Helder enerzijds en het optreden van wacht/tijden en de aan tallen wachtende auto's en personen bij een 'bepaalde vervoersvraag op deze ver binding anderzijds. In het rapport dat 28 pagina's telt alsmede een tiental bij lagen is de vervoersvraag berekend voor een achttal ontwukikelingsanodellen. De 'samenstellers beklemtonen dat het rap port geen prognose geeft van de feite lijke toestand in 1985 maar slechts een aantal mogelijke ontwikkelingen bere kent. „Ten aanzien van de toekomstige ontwikkeling van Texel en zijn vervoer (kunnen vooralsnog geen conclusies wor den getrokken welke alleen gebaseerd zijn iop de dn dit irapport vermelde bere- ikenöngsresultaten. Wel kunnen aan de 'hand van dit rapport (streek )plannen voor Texel en de kop van Noordholtamd iten aanzien van de vervoerstechnische aspecten, met name de veeiwerbinding, wonden getoetst". De VVD Tweede Kamerleden Tuyn- !an en Waalkens van de vaste kamer- t'tnmissic van Landbouw en Visserij «nen vrijdag naar Texel om met de bc- inren van de vissersverenigingen DETV «xcl en Den Helder te praten over de roblemen die voor komen uit de quote- ngsmaatregelen. Gesproken zal wor- over de gevolgen van de quotering «als de gevaren voor de continuïteit m de bedrijven, over de vraag of het atwikkelings- en saneringsfonds wel mvaardbare bedragen uitkeert en over !t functioneren van de rijksgroepsrege- ag voor zelfstandigen. Het initiatief «)r het gesprek is genomen door wet- ouder J. Zuidcwind naar aanleiding in het praatje dat de heer Freling van directie der Visserijen enige tijd ge- den hield in Oosterend. Zoals bekend zal twintig procent van Nederlandse visserschepen moeten ffldwijnen. Als dait ook voor de Texelse bot geldt, zal ongeveer 40 man naar der werk moeten uitkijken. De ka arleden zullen vrijdag eerst een be ek brengen aan het mosselproefstaittion het verwaterschip. Het gesprek over visserijproblemen zal daarna plaats- aden dn hert havenrésbauramt. Aardgas Van het bovenstaande werd medede- 2g geldaan an de vergadering van de vD Texel. 'Bij die gedegenheid werd k bekend gemaakt dalt de heer Zuide- iad op 15 mei dm Amsterdam een ge- rek over het nog 'altijd 'niet opgeloste oigaspröbleem zal hebben met de sba- ideden Vaale, Somomsz en Mak- «el. In Gedeputeerde Starten heerst en eenstemmigheid over het sband- nt dalt ten aanzien van de door de xelse gemeenteraad genomen aard- tbesluiten moert worden ingenomen, onlangs afgelegde „halve belastimg- rklarüng" wordt niet door alle gede- iteerden aanvaardbaar geacht. De be- ssing is onlangs verdaagd. Gehoopt >rdt dat heft gesprek met genoemde itenleden wat beweging in de zaak I brengen. Horntje In de vergadering lichtte Zuidewïmd ar aanleiding van kritische vragen het indpnunt van B. en W. ttoe inzake de uv, vergunning voor het NIOZ, waar- ör uitbreiding van de veerhaven an ord-oostelijke richting onmogelijk wdt. De heer Zuidewind zed dat het 3 daad van onbehoorlijk bestuur zou 3 geweest als men hert NIOZ had ge- "arsboomd. Het betrof een vergunning basis van een goedgekeurd geldend stemmingsplan. Rijkswatersbaat heeft 'klaard dait er voldoende andere mo- ajkheid is om een eventueel noadzake- ie havenuiitbredding te realiseren. OOST - Terwijl de politie een oogje in het zeil hield, heeft de gemeente gisteren in Oost een salonwagen ver wijderd, die daar clandestien was ge plaatst door de aannemer G. J. van Vilsteren uit Alst. De man had niet ge reageerd op twee gemeentelijke aan schrijvingen. De heer Van Vilsteren deed het voor komen alsof de salonwagen diende als werkkeet. De verbouwing waarbij de keet dienst zou moeten doen verkeert echter nog in vroeg sbadiium van voor bereiding. Bovendoen gaf het te denken dait de heer Van Vilsteren de grond waarop 'hij de wagen had geplaatst en- Ondanks herhaaldelijk hulpgeroep slaagde de 23-jarige mevrouw J. Plat tel-Commandeur uit Den Burg er niet in aandacht van voorbijgangers en omwonenden te trekken, toen zij in de nacht van donderdag op vrijdag ge wond langs de weg lag. Pas nadat zij zes uur pijn en kou had getrotseerd werd zij gevonden en naar het zieken huis gebracht. Mevrouw 'Plattel was omstreeks mid dernacht met de auto im de slcot vam de Hoomderweg (nabij Ouwe Kamp) gere den. Ze heeft mogelijk de bocht niet of te laat opgemerkt. De auto werd totaal vernield. Mevrouw Plattel wist zich te bevrijden en op de kamt te kruipen Haar dijbeen was uit de kom geschoten en veroorzaakte hevige pijn. Ze wdst nog over de afrastering te klimmen waar door ze op het erf vam Ouwe Kamp (fa milie De Wilde) 'kwam, maar kon niet meer verder. Omdat de verongelukte auto juist achter de dam terecht was ge komen, -trok deze de aandacht vam voor bijgangers niet. Dat mevrouw Plattel niet ithuiskwam, bleef ook onopgemerkt want haar mam was op het vastelamd. Het gillen werd pas om zes uur gehoord door de overbuurmam, de heer D. Zuide wind, toen deze zijn dagtaak begon. kele jaren geleden heeft 'gekocht van de heer J. Reij en zelfs een boomsimgel had aangelegd. Met het verkrijgen van wa ter, stroom en riolering ham Van Vil steren 'geen moeite gehad; hij had een voudig om bouwaanSliMbimg gevraagd, deze ook verkregen. Toen de gemeente -liet weten dat de maat vd was en dat de wagen op kos ten van de eigenaar zou worden verwij derd, als hij het zelf mliet deed, ontruim de de 'heer Van Vilsteren de wagen en koppelde water, stroom en .riolering af. Moeizaam karwei Het afvoeren van de 14 meter lange en ettelijke tonnen wegende wagen bleek gisterochtend geen eenvoudig kar wei te zijm. De eigenaar had kuilen ge maakt waardoor de wagen tot de wiel- assen dm de grond zat. De lier waarmee men de wagen wilde 'wegtrekken raakte jdefedt. Met dommekrachten werd de wa gen toen uit de grond gehaald en vam Den Burg werden rijplaten gehaald om het wegrijden vanaf het zachte terrein te vergemakkelijken. Pas dm de loop vam de middag werd de ooerattie vol tooid. De wagen werd maar het terrein vam gemeentewerken in Den Burg ge bracht. De eigenaar kam hem daar afha len na betaling van de kosten en het ge ven van de garantie dat de wagen van Texel zal verdwijnen. Im tegenstelling tot vroeger gaat de gemeente nu zeer kcomsekwent en hand tegen illegale caravans, salanwagens, treinwagons e.d. optreden. Daarbij zal men zich niets aantrekken van eventu ele verhiuurafspraken. Het enige dat op dit gebied is toegestaan fils het hebben van een tourcaravan bij de woning voor eugen gebruik of gebruik door familie. Wanneer als verweer wordt aangevoerd dat de caravan voor familiegebrudk is bestemd, zal de juistheid vam die mede deling in de Loop van de zomer worden gecontroleerd. Tpur- en stacaravans zullen door de gemeente naar officiële kampeerterrei nen worden verwezen. Saionwagens, di- rectiewagens en spoorwegwagons, zijm nergens op Texel toegestaan (alleen tij delijk bij bouwwerken) en zullen dus vam het eiland worden verwijderd. De heer Van Vilsteren vertelde ons dat hij nu zal trachten vergunning te krijgen voor de bouw van een woning op zijm IterreimJtje in Oost. De wagen heeft hij 'inmiddels te koop aangeboden. Cor en Chris Bremer uit Den Buig vonden zondag op het strand bij paal 12 een aangespoelde dode kabeljauw met een lengte vam 117 om. Het dier was mog ■niet lang dood. Kabeljauwen kunnen nog aanmeikelijk groter wonden maar het aamspoelen ervam is een zeldzame gebeurtenis. Verschijnt dinsdags en vrjjdogs. Postgiro 652. Abonnementsprijs f8,65 p. kw. 50 cent Incasso; los 40 cent Bank: Amrobank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank Advert. 35 et p. mm excl. 4% BTW Het cijfermateriaal dat door het rapport ,,Veerverbinding Texel-Den Helderwordt verschaft heeft juist nu bijzondere betekenis omdat een nieuw bestemmingsplan voor Het Horntje is ontworpen, waarbij de vraag cen traal staat of de ontwerpers teveel of juist te weinig tekening hebben gehouden met mo gelijke capaciteitsuitbreiding bij TESO. Het rapport geeft niet alleen de voorstanders van rigoreuze havenuitbreiding wapens in han den, maar ook de tegenstanders want de ge schetste groet van het aanbod zal zich alleen onder bepaalde voorwaarden voordoen. Aan sommige van die voorwaarden kan wellicht iets worden gedaan (bijv. beperking autoge bruik). Menigeen zal het voor 1983 bere kende beeld huiveringwekkend vinden en hopen dat de verwachte gematigde groei nog aanzienlijk matiger zal zijn of helemaal zal verdwijnen. De meest recente cijfers van TESO geven, na de stagnatie ten tijde van de oliecrisis echter weer aanmerkelijke ac cressen te zien. De constatering dat de ver voer sgi oei niet alleen afhankelijk is van de groet van het aantal slaapplaatsen op Texel zou onze gemeentebestuurders grjze haren kunnen bezorgen Wat is er te doen aan de belangstelling van de dagjesmensen en aan 't toenemend autogebruik (ook van de Texe laars) in het algemeen? Bovendien is er nog de sluipende groei van het aantal toeristische bedden Ook als de gemeenteraad geen enkel toeristisch bestemmingsplan meer goedkeurt zullen er nog duizenden bedden kunnen bij komen. Het verstrekken van logies en ont bijt en het verhuren van de eigen woning is niet aan vergunning gebonden en voor veel particulieren wordt het extra aantrekke lijk om op deze wijze wat bij te verdienen, omdat de prijzen onder de door van gemeen tewege veroorzaakte schaarste hoog kunnen worden. Wie werkelijk greep wil krijgen op de recreatieve ontwikkeling van Texel moet harde en daardoor zeer impopulaire maatre gelen nemen Te betwijfelen is of de ge meenteraadsleden hun kiezers daarmee ver driet willen aandoen. Zodat je er enig begrip voor kunt hebben dat sommigen als weinig elegante maar wel effektieve maatregel" de flessenhals die de veerverbinding nu is, in stand willen houden. Dagjesmensen die 11 uur moeten wachten, komen geen tweede keer. Het rapport veerverbinding Texel-Den Helder is zonder twijfel van grote betekenis voor de discussie over het grootste probleem waar Texel zich ooit voor geplaatst zag. Het is daarom betreurenswaardig dat het gemeen tebestuur blijkbaar niet de vrijheid heeft ge had om hetdirekt na het verschijnen (zeer geruime tijd geleden) aan de raadsleden ter bestudering voor te leggen. Hoewel het ons niet zoveel moeite kostte om de inhoud te achterhalen, is het rapport nog steeds ge heim. Ben 'team vam de badmintonclub Texel heeft zaterdag (tijdens een toumood in Amina Paulowna de eerste prijs en daar mee de wisselbeker veroverd. Het was de bedoeling 'dat hef toumooi twee da gen duren zou, maar door 'het afbellen vam 2 teams kom het programma op één dag woilden afgewerkt. De aanwezige teams kwamen uit Wae- rimgerwerf, Den Helder, twee uit Amrna Paulowna en Texel. Alle .teams moesten duidelijk hum meerdere erkennen in Texel dat vooral dm de dubbels domi neerde. Het team vam Texel bestond uit: Nellie Witte, Pëtra Lips, Jammy Zutphen, Manus Wlitte en Gerard Witte. Leden, die deel willen mennen aan het teamtoumooi op zondag 4 mei a.s., moe ten Zich snel opgeven bij Nelüe Witte ma 6 uur (telefoon 2664. Voor gehoorapparatenservice ELECTROHUIS 8%

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1975 | | pagina 1