Cjroen ^wartsjexels in het harL, geweldige autocross Spanning en sensatie op land Niek Dros t /paarbank Publieke opinie voor behoud bedrijf SLOOP ORANJEBOOM UITERST ONZEKER Cees Pol winnaar Zwitsers ingesloten cFeisoot]lijke leningeti Aantrekkelijk door onze concurrerende voorwaarden SARASANI-PORTIER LIEP MESSTEEK OP Mannenkoor en Excelsior geven concert Hersenschudding Mariniers bestreden duinbrand gemakkelijk, een adres voor al uw geldzaken w west nederiand DINSDAG 5 AUGUSTUS 1875 88e JAARGANG No. 8997 T E X E LS EW'COU RANT Uitgave: BV v/h Longeveld De RoofJ Postbus 11 Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktle: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den Burg, tel. (02220) 2403, en Ron LodewJJks, Noord wester 21, Den Burg, tel. (02220) 3986. Versch(Jnt dinsdags en vrijdags. Pestglro 652. Abonnementsprijs f9,16 p. kw. 50 cent Incasso; loe 40 oenL Bank: Amrebank, Ned. Mldd. Bank, Rabebank Advert. 35 et. p. mm exel. 4% BTW .>5*1'Kp, Het is uiterst onzeker, dat hotel „De Orajneboom" zal worden gesloopt om plaats te maken voor uitbreiding van het aangrenzende Rabobankgebouw. Ook staat nog niet vast of de Rabobank ook werkelijk tot aankoop van dit horecabedrijf zal overgaan. In afwachting van de goedkeuring van B en W heeft de bank een optie genomen, die in september afloopt. Als dan nog geen goedkeuring is verleend, is de kans groot dat de Rabobank van de koop zal afzien en aan de achterkant van haar gebouw gaat uitbreiden. „Aanvankelijk verkeerden wij in de veronderstelling, dat het bestemmings plan geen problemen op zou leveren", verklaart voorzitter H. de Lugt. De bank bleek echter niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. In juni nam de gemeenteraad een voorberei- dingsbesluit voor het centrum van Den Burg, in afwachting van het nieuwe bestemmingsplan. Hierdoor is het nog geldende bestemmingsplan niet rele vant meer. Immers, een voorberei- dingsbesluit betekent dat de situatie in het bestemmingsplangebied voor de periode van èèn jaar bevroren wordt. Nieuwe ontwikkelingen zijn niet toe gestaan, tenzij B en W daar toestem- ing voor verlenen. Niet waarschijnlijk Of die toestemming in dit geval ge geven wordt, lijkt niet erg waarschijn lijk. De Lugt: „Het college kijkt niet erg prettig tegen onze plannen aan. De publieke opinie is namelijk sterk ge kant tegen sloop van De Oranjeboom". Uit de woorden van De Lugt blijkt dat het geen ramp voor de Rabobank is als goedkeuring uitblijft. „Wij hebben een alternatieve oplossing bij de band. Het voordeel dat de plaats van De Oranje boom biedt is echter dat de entree van de bank aanzienlijk verbeterd kan wor den. Die wordt dan gelijkvloers, terwijl wij nu door de trap een hoogteverschil hebben", aldus De Lugt. De Rabobank moet voor De Oranje boom 3,5 ton betalen. Dat lijkt erg veel voor een dergelijk niet in puike staat verkerend gebouw. „Twee ton is nog te duur", zegt De Lugt. Dat de huidige eigenaar, de verzekerings maatschappij Venezo uit Zaandam, aan de verkoop veel verdienen zal, is niet waarschijnlijk. Mocht de Rabo bank als koper afvallen, dan is het nog maar de vraag of De Oranjeboom op korte termijn aan een horeca-onder- nemer verkocht kan worden, zodat het zijn functie als horecabedrijf kan be houden. De gelauwerde winnaars van Texels greatest show Staand van links naar rechts (eerste prijswinnaar Kees Pol, Cees Vermuë (2e) en Douwe Dros (3e). Zittend Nel Bruining, winnares van de keverrace. OOSTEREND Stof, hitte, la waai, een ratelende speaker, spanning en (jawel) sensatie; dat waren de ingrediënten, die de tweede MABautocross van dit jaar tot een ware happening maakten. Ga maar na. Er was een verrassen de winnaar in de robuuste persoon De keverrace was een inferno van vernietiging en geweld Op de foto één van de meest spectaculaire momenten Vergeefs proberen twee coureurs de barrière van kapot gereden strobalen en reeds vernielde Volkswagens te doorbreken Johan van Maldegem (nummer 60) gaat daarbij over de kop. i De uit Zwitserland afkomstige Paul H. en Willy W. (beiden 20) zijn gisteren voor de officier van justitie te Alkmaar geleid nadat zij in de nacht van don derdag op vrijdag door de Texelse po litie waren ingesloten. De twee waren betrokken bij een vechtpartij in pop- boerderij Sarasani, waarbij portier Peter C. de Man (23) met een zakmes in de rug werd gestoken. De twee Zwitsers waren donderdag op één motor op Texel aangekomen, aar ze na enig drankgebruik Sara sani opzochten. Ze vielen daar op door un merkwaardige kleding en provo cerend gedrag Tussen Willy W. en bet Sarasani-personeel ontstond een ver- sahil van mening of de genoten con sumpties waren betaald of niet. Dat leidde tot een handgemeen. Paul H. schoot zijn vriend te hulp door de por- i tier, die bij de schermutseling was betrokken met een zakmes in de rug te ïteken. Er ontstond daarbij een drie centimeter lange en ongeveer even i0| hepe, niet levensgevaarlijke wond, die ioor dokter Van Loon werd behandeld, direct na de steek gingen de Zwitsers op de motor vandoor. Iemand gaf achter het kenteken door aan de politie, 25) 25 iie een oekaktie begon. Tegen drie iur 's nachts werd het tweetal aange- roffen op de Hollewailsweg in Den 3urg en gearresteerd. ko< OOSTEREND Het Texels Christe lijk Mannenoor en de Ohr. Muziek vereniging „Excelsior" geven zaterdag avond 9 augustus een gezamenlijk con cert in de muzieknis aan de Oranje straat te Oosterend. Begonnen wordt om 19.45 uur. Geboden wordt een ge varieerd en populair programma. De entree is gratis, maar bij de uitgang staat een collectebus. Gehoopt wordt op veel milde gaven, want de opbrengst is o.m. bestemd voor uniformen voor Ex celsior. Bij ongunstig weer iwordt het concert in de Hervormde kerk gehou den. Mevrouw De R. uit Eierland werd woensdagavond omstreeks 18.00 uur gewond toen zij op het kruispunt Hoofdlweg-Slufterweg verzuimde voor rang te geven aan een Austin-bestuur- der. De op de bromfiets rijdende vrouw kwam van de Slufter weg en wilde de Hoofdweg oversteken. De Austin kwam uit noordelijke richting. Mevrouw R. werd per ambulance naar huis ge bracht; ze heeft vermoedelijk een her senschudding. Voor gehoorapparatenservice ELECTROHUIS van Cees Pol, die als een duivel reed en zijn concurrenten liet stofhappen. Neem nou MAB-stuntman Henk Gieze, die met zijn volkswagen twee maal over de schans door een brandende hoepel sprong. Dan had je de kever race, het meest opwindende evene ment; en laten we de afvalrace als afsluitende apotheose niet vergeten: daar was toch ook het ene enerveren de moment na het andere te beleven. Ook het cross-verloop stond borg voor verrassingen. Eerste cross-kam pioen van dit jaar Piet Witte, die de eerste manche op zijn dooie gemak winnend afsloot, liet zich in de halve finale niet meer aan de start zien. Motorpech hield zijn Mercedes aan de kant: weg favoriet. Nog een poten tiële kanshebber legde het loodje. Wop Rienks verspeelde zijn titel van vorig jaar in de eerste halve finale toen hij het vlak voor de tribune danig aan de stok kreeg met enkele stro balen en daar hopeloos in verward raakte. Wop vond het allemaal niet zo heel erg en stapte zeker niet somber zijn wagen uit. De Woeste De cross kende zijn meest merk waardige figuur in de persoon van Piet („de Woeste") Witte, die als een rasechte kamikaze een spoor van ver nieling door het veld trok. Wat deze jongen allemaal aan levengevaarlijk ramwerk liet zien, laat zich moeilijk in woorden uitdrukken. Een daverende lachsalvo ontlokte Piet aan het publiek toen hij in de afvalrace gelijk een kamikaze het „leven" liet en uiterst spektakulair de sloot opzocht. Pechvogels waren er genoeg. Roel Berkenbos, die een maand geleden aan de wisse dood ontsnapte toen zijn tank openbarstte na een duik in de Sloot, kon zijn wagen weer niet op vier wielen houden. In de tjweede manche vloog hij over de kop. Roel reed nog een rond en keerde daarna niet meer in het strijdperk terug. Pechvogel van de eerste orde was Cees Sluyter. Hij had de plaats ingenomen van Jan Kaan die twee weken geleden liet weten niet meer mee te doen. In allerijl werd een, in het burgerverkeer gebruikte, Mer cedes in Den Helder tot cross-wagen omgebouwd. Er was voor hem op Texel geen plaats meer, omdat de garages 'hun handen vol hadden aan de andere cross-automobielen. Edoch, zondagmor gen om 11 uur bij de keuring bleek dat haastige spoed zelden goed is. Hij 'had vergeten een rolbar (beschermende kooi) in de auto te laten monteren. Dank zij Lou Witte kon Cees Sluyter toch starten; deze had in een paar uur tjes de benodigde kooi in de auto aan gebracht. Veel rijgenot viel er voor Cees echter niet te beleven. Al vlak na de start raakte zijn auto met de trek haak verstrikt in de wagen van Douwe Dros. Minutenlang duurde dit „pas dc deux" voort. Hevig gesjor van beide coureurs had uiteindelijk succes en met grote achterstand konden zij de race voortzetten. Slachtoffer Weinig geluk iwas ook weggelegd voor Bram de Ridder, die het slacht offer werd van een escapade van Piet de Woeste. Nadat Witte al twee maal een gevecht met de strobalen had ge wonnen, wat op zich enige stuurmans kunst vereist, ging hij opnieuw hope loos in de fout. In de bocht na het lange rechte eind voor de tribune kon de Woeste zijn wagen niet in bedwang houden en opnieuw ging hij de stro balen in. Zonder zich te bekommeren om andere coureurs, stuurde Piet zijn auto achteruit weer de baan op, waar juist Bram de Ridder kwam aangetuft. Een botsing iwas onvermijdelijk. On danks de met zware stootbumpers uit geruste voorkant, kreeg Bram het stuur in zijn kruis gedrukt. Tegen deze klap was geen kruit gewassen. Onder tussen reed Piet Witte vrolijk verder. Een duik in de sloot wist hij nog net te vermijden; op tijd werd het rempedaal ingetrapt. Speaker Piet Zijm (uitste kend op dreef) had al aangekondigd dat Witte de race ditmaal eens zou uit rijden, maar deze woorden bleken iets te voorbarig; ihet lukte de Woeste niet. Niet normaal Verschillende insiders waren niet best te spreken over de rijstijl van Piet Witte. „Dit is niet normaal meer", was een veel gehoorde uitspraak. Het pu bliek had daar echter geen boodschap aan en genoot met volle teugen. Hoe gevaarlijker hoe beter. En het was niet alleen Piet Witte die zich aan ernstige verkeersovertredingen schuldig maakte. Anderen volgden hem daar dapper in. Wat te denken van Theo Zuidewind, die ronden lang met een lékkende tank reed en in de laatste bocht nog even Cees Duin het stro in ramde Ook Douiwe Dros sprong niet bepaald poe zig met zijn concurrenten om. Deze zwaargewicht, „die niet kan dulden dat iemand voor hem rijdt", zei de speaker, hield echter wel zijn hersens er bij en wist de finale met de derde plaats te beëindigen. Hoogtepunt Ook ditmaal was de keverrace weer het hoogtepunt van de cross, die werd ingeleid met de brandsprongen van Henk Gieze Daartoe werd een boog met lappen omwikkeld en overgoten met olie. De brandweer stond met de spuit klaar om de fik onmiddellijk na de sprongen te doven. Een zjwarte walm steeg op en Gieze deed zijn werk. Waarna de keverrace begon. Een (Zie vervolg pagina 2) Een zwartgeblakerd terrein van on geveer één hectare bij het licht van Troost herinnert aan de duinbrand, die daar vrijdagochtend woedde. Het door onbëkende oorzaak ontstane vuur werd tegen elf uur door voorbijgangers ont dekt. Op het alarm kwam niet alleen de brandweer in Den Burg in aktie, maar ook enkele tientallen mariniers van. het amfibisch oefenkamp, die voor een deel dn landingsboten de Mokbaai overstaken en voor een deel met auto's werden aangevoerd. Met vuurzrwepen had men het aanvankelijk felle vuur snel onder controle. De „nazorg" was echter zeer tijdrovend, omdat de gloeiende resten moeilijk uit het droge plamtenpakket waren weg te krijgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1975 | | pagina 1