Cjroen ^wartsjexels in het harL,
geweldige
autocross
Spanning en sensatie op land
Niek Dros
t /paarbank
Publieke opinie voor
behoud bedrijf
SLOOP ORANJEBOOM
UITERST ONZEKER
Cees Pol
winnaar
Zwitsers
ingesloten
cFeisoot]lijke leningeti
Aantrekkelijk door onze
concurrerende voorwaarden
SARASANI-PORTIER
LIEP MESSTEEK OP
Mannenkoor en Excelsior
geven concert
Hersenschudding
Mariniers bestreden
duinbrand
gemakkelijk, een adres voor al uw geldzaken
w west nederiand
DINSDAG 5 AUGUSTUS 1875
88e JAARGANG No. 8997
T E X E LS EW'COU RANT
Uitgave: BV v/h Longeveld De RoofJ
Postbus 11 Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktle: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den
Burg, tel. (02220) 2403, en Ron LodewJJks, Noord
wester 21, Den Burg, tel. (02220) 3986.
Versch(Jnt dinsdags en vrijdags.
Pestglro 652. Abonnementsprijs f9,16 p. kw.
50 cent Incasso; loe 40 oenL
Bank: Amrebank, Ned. Mldd. Bank, Rabebank
Advert. 35 et. p. mm exel. 4% BTW
.>5*1'Kp,
Het is uiterst onzeker, dat hotel „De Orajneboom" zal worden gesloopt om
plaats te maken voor uitbreiding van het aangrenzende Rabobankgebouw.
Ook staat nog niet vast of de Rabobank ook werkelijk tot aankoop van dit
horecabedrijf zal overgaan. In afwachting van de goedkeuring van B en W
heeft de bank een optie genomen, die in september afloopt. Als dan nog
geen goedkeuring is verleend, is de kans groot dat de Rabobank van de
koop zal afzien en aan de achterkant van haar gebouw gaat uitbreiden.
„Aanvankelijk verkeerden wij in de
veronderstelling, dat het bestemmings
plan geen problemen op zou leveren",
verklaart voorzitter H. de Lugt. De
bank bleek echter niet op de hoogte
van de laatste ontwikkelingen. In juni
nam de gemeenteraad een voorberei-
dingsbesluit voor het centrum van Den
Burg, in afwachting van het nieuwe
bestemmingsplan. Hierdoor is het nog
geldende bestemmingsplan niet rele
vant meer. Immers, een voorberei-
dingsbesluit betekent dat de situatie
in het bestemmingsplangebied voor de
periode van èèn jaar bevroren wordt.
Nieuwe ontwikkelingen zijn niet toe
gestaan, tenzij B en W daar toestem-
ing voor verlenen.
Niet waarschijnlijk
Of die toestemming in dit geval ge
geven wordt, lijkt niet erg waarschijn
lijk. De Lugt: „Het college kijkt niet
erg prettig tegen onze plannen aan. De
publieke opinie is namelijk sterk ge
kant tegen sloop van De Oranjeboom".
Uit de woorden van De Lugt blijkt dat
het geen ramp voor de Rabobank is als
goedkeuring uitblijft. „Wij hebben een
alternatieve oplossing bij de band. Het
voordeel dat de plaats van De Oranje
boom biedt is echter dat de entree van
de bank aanzienlijk verbeterd kan wor
den. Die wordt dan gelijkvloers, terwijl
wij nu door de trap een hoogteverschil
hebben", aldus De Lugt.
De Rabobank moet voor De Oranje
boom 3,5 ton betalen. Dat lijkt erg
veel voor een dergelijk niet in puike
staat verkerend gebouw. „Twee ton
is nog te duur", zegt De Lugt. Dat de
huidige eigenaar, de verzekerings
maatschappij Venezo uit Zaandam,
aan de verkoop veel verdienen zal, is
niet waarschijnlijk. Mocht de Rabo
bank als koper afvallen, dan is het nog
maar de vraag of De Oranjeboom op
korte termijn aan een horeca-onder-
nemer verkocht kan worden, zodat het
zijn functie als horecabedrijf kan be
houden.
De gelauwerde winnaars van Texels greatest show Staand van links naar rechts
(eerste prijswinnaar Kees Pol, Cees Vermuë (2e) en Douwe Dros (3e). Zittend
Nel Bruining, winnares van de keverrace.
OOSTEREND Stof, hitte, la
waai, een ratelende speaker,
spanning en (jawel) sensatie; dat
waren de ingrediënten, die de
tweede MABautocross van dit
jaar tot een ware happening
maakten.
Ga maar na. Er was een verrassen
de winnaar in de robuuste persoon
De keverrace was een inferno van vernietiging en geweld Op de foto één van de meest spectaculaire momenten Vergeefs
proberen twee coureurs de barrière van kapot gereden strobalen en reeds vernielde Volkswagens te doorbreken Johan
van Maldegem (nummer 60) gaat daarbij over de kop.
i De uit Zwitserland afkomstige Paul
H. en Willy W. (beiden 20) zijn gisteren
voor de officier van justitie te Alkmaar
geleid nadat zij in de nacht van don
derdag op vrijdag door de Texelse po
litie waren ingesloten. De twee waren
betrokken bij een vechtpartij in pop-
boerderij Sarasani, waarbij portier
Peter C. de Man (23) met een zakmes
in de rug werd gestoken.
De twee Zwitsers waren donderdag
op één motor op Texel aangekomen,
aar ze na enig drankgebruik Sara
sani opzochten. Ze vielen daar op door
un merkwaardige kleding en provo
cerend gedrag Tussen Willy W. en bet
Sarasani-personeel ontstond een ver-
sahil van mening of de genoten con
sumpties waren betaald of niet. Dat
leidde tot een handgemeen. Paul H.
schoot zijn vriend te hulp door de por-
i tier, die bij de schermutseling was
betrokken met een zakmes in de rug te
ïteken. Er ontstond daarbij een drie
centimeter lange en ongeveer even
i0| hepe, niet levensgevaarlijke wond, die
ioor dokter Van Loon werd behandeld,
direct na de steek gingen de Zwitsers
op de motor vandoor. Iemand gaf
achter het kenteken door aan de politie,
25) 25 iie een oekaktie begon. Tegen drie
iur 's nachts werd het tweetal aange-
roffen op de Hollewailsweg in Den
3urg en gearresteerd.
ko<
OOSTEREND Het Texels Christe
lijk Mannenoor en de Ohr. Muziek
vereniging „Excelsior" geven zaterdag
avond 9 augustus een gezamenlijk con
cert in de muzieknis aan de Oranje
straat te Oosterend. Begonnen wordt
om 19.45 uur. Geboden wordt een ge
varieerd en populair programma. De
entree is gratis, maar bij de uitgang
staat een collectebus. Gehoopt wordt op
veel milde gaven, want de opbrengst is
o.m. bestemd voor uniformen voor Ex
celsior. Bij ongunstig weer iwordt het
concert in de Hervormde kerk gehou
den.
Mevrouw De R. uit Eierland werd
woensdagavond omstreeks 18.00 uur
gewond toen zij op het kruispunt
Hoofdlweg-Slufterweg verzuimde voor
rang te geven aan een Austin-bestuur-
der.
De op de bromfiets rijdende vrouw
kwam van de Slufter weg en wilde de
Hoofdweg oversteken. De Austin kwam
uit noordelijke richting. Mevrouw R.
werd per ambulance naar huis ge
bracht; ze heeft vermoedelijk een her
senschudding.
Voor
gehoorapparatenservice
ELECTROHUIS
van Cees Pol, die als een duivel reed
en zijn concurrenten liet stofhappen.
Neem nou MAB-stuntman Henk Gieze,
die met zijn volkswagen twee maal
over de schans door een brandende
hoepel sprong. Dan had je de kever
race, het meest opwindende evene
ment; en laten we de afvalrace als
afsluitende apotheose niet vergeten:
daar was toch ook het ene enerveren
de moment na het andere te beleven.
Ook het cross-verloop stond borg
voor verrassingen. Eerste cross-kam
pioen van dit jaar Piet Witte, die de
eerste manche op zijn dooie gemak
winnend afsloot, liet zich in de halve
finale niet meer aan de start zien.
Motorpech hield zijn Mercedes aan de
kant: weg favoriet. Nog een poten
tiële kanshebber legde het loodje.
Wop Rienks verspeelde zijn titel van
vorig jaar in de eerste halve finale
toen hij het vlak voor de tribune danig
aan de stok kreeg met enkele stro
balen en daar hopeloos in verward
raakte. Wop vond het allemaal niet zo
heel erg en stapte zeker niet somber
zijn wagen uit.
De Woeste
De cross kende zijn meest merk
waardige figuur in de persoon van
Piet („de Woeste") Witte, die als een
rasechte kamikaze een spoor van ver
nieling door het veld trok. Wat deze
jongen allemaal aan levengevaarlijk
ramwerk liet zien, laat zich moeilijk in
woorden uitdrukken. Een daverende
lachsalvo ontlokte Piet aan het publiek
toen hij in de afvalrace gelijk een
kamikaze het „leven" liet en uiterst
spektakulair de sloot opzocht.
Pechvogels waren er genoeg. Roel
Berkenbos, die een maand geleden
aan de wisse dood ontsnapte toen zijn
tank openbarstte na een duik in de
Sloot, kon zijn wagen weer niet op vier
wielen houden. In de tjweede manche
vloog hij over de kop. Roel reed nog
een rond en keerde daarna niet meer
in het strijdperk terug. Pechvogel van
de eerste orde was Cees Sluyter. Hij
had de plaats ingenomen van Jan Kaan
die twee weken geleden liet weten niet
meer mee te doen. In allerijl werd een,
in het burgerverkeer gebruikte, Mer
cedes in Den Helder tot cross-wagen
omgebouwd. Er was voor hem op Texel
geen plaats meer, omdat de garages 'hun
handen vol hadden aan de andere
cross-automobielen. Edoch, zondagmor
gen om 11 uur bij de keuring bleek dat
haastige spoed zelden goed is. Hij 'had
vergeten een rolbar (beschermende
kooi) in de auto te laten monteren.
Dank zij Lou Witte kon Cees Sluyter
toch starten; deze had in een paar uur
tjes de benodigde kooi in de auto aan
gebracht. Veel rijgenot viel er voor
Cees echter niet te beleven. Al vlak na
de start raakte zijn auto met de trek
haak verstrikt in de wagen van Douwe
Dros. Minutenlang duurde dit „pas dc
deux" voort. Hevig gesjor van beide
coureurs had uiteindelijk succes en met
grote achterstand konden zij de race
voortzetten.
Slachtoffer
Weinig geluk iwas ook weggelegd
voor Bram de Ridder, die het slacht
offer werd van een escapade van Piet
de Woeste. Nadat Witte al twee maal
een gevecht met de strobalen had ge
wonnen, wat op zich enige stuurmans
kunst vereist, ging hij opnieuw hope
loos in de fout. In de bocht na het lange
rechte eind voor de tribune kon de
Woeste zijn wagen niet in bedwang
houden en opnieuw ging hij de stro
balen in. Zonder zich te bekommeren
om andere coureurs, stuurde Piet zijn
auto achteruit weer de baan op, waar
juist Bram de Ridder kwam aangetuft.
Een botsing iwas onvermijdelijk. On
danks de met zware stootbumpers uit
geruste voorkant, kreeg Bram het
stuur in zijn kruis gedrukt. Tegen deze
klap was geen kruit gewassen. Onder
tussen reed Piet Witte vrolijk verder.
Een duik in de sloot wist hij nog net te
vermijden; op tijd werd het rempedaal
ingetrapt. Speaker Piet Zijm (uitste
kend op dreef) had al aangekondigd
dat Witte de race ditmaal eens zou uit
rijden, maar deze woorden bleken iets
te voorbarig; ihet lukte de Woeste niet.
Niet normaal
Verschillende insiders waren niet
best te spreken over de rijstijl van Piet
Witte. „Dit is niet normaal meer", was
een veel gehoorde uitspraak. Het pu
bliek had daar echter geen boodschap
aan en genoot met volle teugen. Hoe
gevaarlijker hoe beter. En het was niet
alleen Piet Witte die zich aan ernstige
verkeersovertredingen schuldig maakte.
Anderen volgden hem daar dapper in.
Wat te denken van Theo Zuidewind,
die ronden lang met een lékkende tank
reed en in de laatste bocht nog
even Cees Duin het stro in ramde Ook
Douiwe Dros sprong niet bepaald poe
zig met zijn concurrenten om. Deze
zwaargewicht, „die niet kan dulden dat
iemand voor hem rijdt", zei de speaker,
hield echter wel zijn hersens er bij en
wist de finale met de derde plaats te
beëindigen.
Hoogtepunt
Ook ditmaal was de keverrace weer
het hoogtepunt van de cross, die werd
ingeleid met de brandsprongen van
Henk Gieze Daartoe werd een boog
met lappen omwikkeld en overgoten
met olie. De brandweer stond met de
spuit klaar om de fik onmiddellijk na
de sprongen te doven. Een zjwarte
walm steeg op en Gieze deed zijn werk.
Waarna de keverrace begon. Een
(Zie vervolg pagina 2)
Een zwartgeblakerd terrein van on
geveer één hectare bij het licht van
Troost herinnert aan de duinbrand, die
daar vrijdagochtend woedde. Het door
onbëkende oorzaak ontstane vuur werd
tegen elf uur door voorbijgangers ont
dekt. Op het alarm kwam niet alleen
de brandweer in Den Burg in aktie,
maar ook enkele tientallen mariniers
van. het amfibisch oefenkamp, die voor
een deel dn landingsboten de Mokbaai
overstaken en voor een deel met auto's
werden aangevoerd. Met vuurzrwepen
had men het aanvankelijk felle vuur
snel onder controle. De „nazorg" was
echter zeer tijdrovend, omdat de
gloeiende resten moeilijk uit het droge
plamtenpakket waren weg te krijgen.