Cjroen *7wartsJ~exeUin het harL,
Sieb van der Knaap tevreden over visserijexperiment
„In Golf van Bsscaje is goede
boterham te verdienen"
I
Zeldzame braam gevangen
Drukte in herfstvakantie
groter dan vorig jaar
IJE1
VERGADERING OVER
BESTEMMINGSPLAN
.VJ'Wak
WEEK WAS BETER
TESO-KANTOOR
WORDT VERBOUWD
dr
22;
DINSDAG 28 OKTOBER 1975
89e JAARGANG No. 9021
TEXELSEW'COURANT
Uitgave: BV v/h Langeveld De RooU
Postbus 11 - Den Burg, Texol Telefoon 2741
Redaktle: Harry de Graaf, Keeeomlaan 43, Den
Burg, tel. (02220) 2403, en Ron Lodow(Jks, Noord
wester 21, Den Burg, tel. (02220) 3906.
Verschijnt dinsdag* en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f9,15 p. kw.
50 cent Incasso; los 40 cent
Bank: Amrobank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank
Advert 35 cv. p. mm excl. 4% BTW
OUDESCHILD - Drie Nederlandse
visserschepen hebben deelgenomen
aan een visserijexperiment in de Golf
van Biscaje. Een van de schepen was
de „Bartina Klasina" TX 22 van schip
per S. van der Knaap uit Den Burg.
Drie keer twee weken (van 25 augus
tus tot 4 oktober) werd in het vreemde
zeegebied gevist. Het rijk (dat een
vertegenwoordiger had meegestuurd)
betaalde de helft van de exploitatie
lasten. Zo succesvol was de visserij
dat Sieb van der Knaap beslooï er op
eigen risico nog een reis aan toe te
voegen. Toen hij zaterdag terugkeer
de in Oudeschild, vertelde hij ons het
wel te zien zitten ondanks het feit dat
de Franse vissers helemaal niet blij
zijn met de komst van de Hollandse
collega's, ondanks de slechte organi
satie van het experiment en ondanks
vrij ernstige pech. Wat dat laatste be
treft: tijdens de tweede reis liep de
TX 22 met beide netten op een wrak.
De vistuigen gingen verloren en een
boom trok krom. Vijf daqen waren no
dig om de schade (rond ƒ40.000,-) te
herstellen.
Volgens schipper Van der Knaap was
die averij het gevolg van de gebrekkige
navigatie. In het gebied van de Golf
van Biscaje wordt met een ander Decca-
systeem gewerkt als in de Noordzee
Het op de Texelse kotters geïnstalleerde
Decca-apparaat (waarmee zeer nauw
keurig positie kan worden vastgesteld)
was dus waardeloos. Aangepaste Decca-
apparatuur is dus een noodzakelijke in
vestering om de eventuele volgende
Biscaje-reizen niet al te riskant te ma
ken.
Veel animo
Voor het experiment bestond onder de
Nederlandse vissers grote belangstel
ling. In eerste instantie gaven er zich
72 schepen voor op. Dat werd terugge
bracht tot 18 en hieruit werd een se
lectie gemaakt die gunstig uitviel voor
de Scheveningen 28 van 800 pk, de TX
22 van 1.000 pk en de Urk 2 van 1.200
pk Dat schepen van verschillende ver
mogens werden gekozen is geen toeval;
vergelijking van de vangsten kan nut
tige conclusies opleveren ten dienste
van het visserijbeleid
Frans verzet
De Franse vissers waardeerden de
komst van de Hollandse collega's niet,
maar Sieb van der Knaap heeft daar
weinig van gemerkt De moeilijkheden
werden zoveel mogelijk door de Neder
landse kwartiermakers aan de wal op
gelost. Gevist werd voor de Franse kust
die
van de Golf van Biscaje, in een ca 150
mijl lang zeegebied. De vis werd aange
voerd in Lorient, om tactische redenen
gebeurde dat niet in de vissershaven
van deze plaats maar in de handelsha
ven. Officieel heette het geen vis die
werd gelost, maar .lading". De vis werd
in een gehuurde container gezet en la
ter naar Nederland getransporteerd.
Jaloezie?
Misschien speelde jaloezie een rol bij
de afwijzende houding van de Franse
vissers want in tegenstelling tot de Hol
landers is het hen verboden om met
boomkor en kettingen te vissen. Van de
andere kant nemen de Fransen het
weer niet zo nauw met de maaswijdte
van hun netten. Hun viskuilen hebben
mazen van 5 tot 6 centimeter terwijl
7V2 centimeter feitelijk verplicht is. Met
het gevolg dat de Fransen in hun kust
gebied bijna alles wegvissen. Van der
Knaap vertelde ons dat op de afslag vis
vanaf 10 centimeter lengte wordt aan
gevoerd. Alleen de tong laat zich door
de Franse netten niet verschalken zodat
deze in vrij grote hoeveelheden over
bleef voor de Nederlanders dank zij hun
gespecialiseerde systeem (kettingen!).
Het was dan ook bijna allemaal tong die
werd gevangen De 150 kg schol die er
op de eerste reis tussenzat was in verge
lijking daarmee van geen betekenis.
Alleseters
Overigens is de Franse markt erg in
teressant voor vissers. Vrijwel alle zee
dieren worden er gegeten- krabben,
kreeften en allerlei soorten schelpdie
ren. De TX 22 had het echter alleen op
tong voorzien Sieb van der Knaap: „De
krabben en schelpen die we overboord
hebben gezet hadden misschien wel een
grotere handelswaarde dan de vis die
we hielden".
De Golf van Biscaje staat bij elke
zeeman bekend als een slechtweer-
gebied. De Texelaars hebben er
weinig van gemerkt. Van de totaal
acht weken die de „Bartina Klasi
na" er viste is niet één dag wegens
slecht weer verzuimd. Van Oude
schild naar de Golf van Biscaje is
60 uur stomen. Elke week naar huis
varen is er dan ook niet bij De op
varenden van de 22 (schipper Van
der Knaap, zijn broer Cor, Jan van
der Star, Ben van der Ree, Ron
Splinter en Henk Ebbinge) maakten
dan ook gebruik van het vliegtuig.
Op het ogenblik is ook de visserij in
de Noordzee goed. En omdat het met de
controle op de naleving van de quotc-
ringsmaatregelen toch pet is, is de TX
22 gisteren weer naar de oude en ver
trouwde visgronden vertrokken. Maar
als het met de visbeperking in de
Noordzee ernst wordt, staat de Golf van
Biscaje bovenaan het verlanglijstje van
vervangende visgebicden. Maar even
goed koestert Van der Knaap plannen
om het binnen afzienbare tijd weer in
die richting te zoeken. Hij hoopt er in
april weer heen te gaan, liefst met een
behoorlijk aantal andere schepen, want
allerlei dingen (zoals het huren van de
containers) kunnen dan veel economi
scher gebeuren.
De dorpscommissie van Oudeschild
organiseert maandag een bijeenkomst
in dorpshuis 't Skiltje over het ter visie
gelegde ontwerp bestemmingsplan voor
dit Texelse dorp. De commissie wil eerst
de mening van de bevolking peilen al
vorens verdere stappen te ondernemen.
Zoals bekend is de dorpscommissie niet
blij met de geplande aanleg van één
verkeersverbinding tussen Bolwerk en
De Houtmanstraat Deze doorbraak
moet als een tegemoetkoming van B en
W. worden gezien aan de eis van de be
volking om in het geheel geen doorbra
ken te maken. De dorpscommissie
vindt deze tegemoetkoming niet ver ge
noeg en wil door het indienen van een
bezwaarschrift alsnog proberen ook de
overgebleven doorbraak uit het plan te
laten schrappen.
De herfstvakantie 1975 heeft op
Texel aanmerkelijk meer drukte te zien
gegeven dan dezelfde vakantie vorig
Het TESO-kantoor op de veerhaven
't Horntje ondergaat momenteel een
verbouwing. Er wordt extra kantoor
ruimte geschapen ten behoeve van nieu
we functionarissen, een gevolg van het
organisatie-onderzoek waaraan TESO
zich in het afgelopen voorjaar heeft on
derworpen. Zoals bekend was een van
de belangrijkste aanbevelingen dat on
der de directie drie hoofden van dienst
moeten worden benoemd.
Deze benoemingen hebben inmiddels
plaats gehad. Hoofd van de administra
tie wordt de heer H. P. Bakker uit Pur-
merend (per 1 december), hoofd van de
technische dienst wordt per 1 november
de heer H. E. Lobato uit Amsterdam
(tot voor kort werkzaam bij de techni
sche dienst van radio Nederland We
reldomroep in Madagascar). Over een
hoofd nautische dienst beschikte TESO
reeds in de persoon van de heer A. Keij-
ser uit Den Burg.
De vergroting van de kantoorruimte
gaat ten koste van een deel van de
wachtruimte voor bootpassagiers. Be
zwaarlijk is dit niet; de praktijk heeft
uitgewezen dat deze ruimte nooit meer
dan voor een zeer klein deel wordt ge
bruikt. De verbouwing wordt uitge
voerd door de Fa. H. Daalder Zonen
uit De Cocksdorp. Het werk wordt eind
deze week voltooid.
OOSTEREND Zaterdagmiddag
ontdekte de heer Kees Dijker uit Het
Noorden in zijn op het wad staande
palingfuiken een braam, een in deze
streken uiterst zeldzame vissoort.
Een enkele keer komt het voor dat
een braam op het Noordzeestrand
aanspoelt, maar het is waarschijn
lijk de eerste keer dat er één op het
wad wordt gevangen. Bij het Neder
lands Instituut voor Onderzoek der
Zee was men zeer geïnteresseerd; het
dier is gisteren voor onderzoek afge
haald. Toen de vis in de fuik werd
gevonden was hij nog springlevend.
De braam (die luistert naar de we
tenschappelijke naam Brama raij)
voelt zich in het waddengebied be
slist niet thuis, want hij komt ge
woonlijk voor in de oceaan waar hij
zich op minstens honderd meter
diepte ophoudt. De vis uit de fuik
van Dijker was 60 centimeter lang;
de maximum lengte is 70 centi
meter Bramen worden in kleine
aantallen wel in de Middellandse Zee
gevangen als bijvangst van de lijn-
visserij. Afzonderlijke dieren trekken
in de helfst door tot aan Zuid Noor
wegen en het Skagerrak. Op derge
lijke tochten komt het soms voor dat
ze stranden, een gevolg van het feit
dat zij door hun diepzeeleefwijze
moeilijk in staat zijn toenemde on
diepte waar te nemen. Blijkbaar is
het nu gevonden dier met de vloed
het Marsdiep ingekomen en in het
ondiepe water achter de molen van
Het Noorden min of meer toevallig in
de fuik gezwommen. Op de foto San
dra Dijker met de door haar vader
gevangen zeldzaamheid.
jaar. TESO zette in de periode 17 tot
en met 26 oktober 16.161 auto's over
tegen vorig jaar 13.405 wat een stij
ging is van 20,6%. Elke dag moesten
extra diensten worden gevaren om de
wachttijden niet al te lang te laten op
lopen. Niettemin bedroegen de wacht
tijden drie tot 3Vx uur.
Bij het beschouwen van deze ontwik
keling moet wel in aanmerking worden
genomen dat de weersomstandigheden
in de herfstvakantie van vorig jaar bui
tengewoon slecht waren. Niettemin ziet
directeur Th. Hoogerheide genoemde
stijging als een bevestiging van zijn
stelling dat de vervoersgroei ook buiten
de seizoenpiek zodanige vormen aan
neemt dat het steeds minder verant
woord is de vervoerscapaciteit ongewij
zigd te laten.
Het grootst was de drukte op zater
dag 18 oktober toen 1856 auto's naar
Texel kwamen en de tweede boot 14
keer moest bijspringen. Een dergelijk
vervoersaanbod was in 1970 op zaterda
gen in augustus normaal.
Defecten
Het heeft er even naar uitgezien dat
TESO bij het verwerken van de herfst-
vakantiedrukte in ernstige moeilijkhe
den zou komen want vlak voor de va-
kantic raakte op een boot een generator
kapot en deed zich een defect voor aan
een dieselmotor van het andere schip.
Met behulp van technici van elders luk
te het een en ander tijdig te repareren.
Anders zou een capaciteitsverlies van
zeker 20°/o zijn opgetreden.
Technisch onderzoek
De heer Hoogerheide vertelde ons dat
het herhaaldelijk op hoogste snelheid
pendelen van de schepen waarschijnlijk
een te zware belasting is voor de appa
ratuur. Zekerheid daarover zal een on
derzoek geven dat in de loop van deze
maand (mogelijk door TNO) zal worden
uitgevoerd en waarbij de hele voort
stuwingsinstallatie van beide schepen
zal worden doorgemeten. Men hoopt
daarbij tevens enkele meer acute pro
blemen op te lossen. Onder andere doet
zich een onverklaarbaar vermogensver-
lies voor. Bij het onderzoek zal worden
vastgesteld van welke aard het onder
houd voortaan moet zijn om de kans op
ongestoord doorvaren te vergroten.