lm*™™
CHAPLIN
als
arrfE
aan
mêm
De weg naar Nairobi
Advent
1
MW»K ürt
- -
- -
Kerstzangdienst Den Hoorn
Aafje Fop voor
plattelandsvrouwen
Koersen vreemde valuta
'N GOED IDEE
Voor onze adverteerders
En tenslotte... van
Nairobi naar Texel
Uit de adventsbrief
van de Nederlandse
bisschoppen
Probleemloze advent
Om te noteren
het succes reusachtig was, verbood de
Nederlandse regering de film, omdat
„een bevriend staatshoofd daarin be
lachelijk werd gemaakt". Juist voor Eu
ropa kwam de film te laat en werd
daarom ook na de bevrijding met ge
mengde gevoelens ontvangen. Immers,
op het moment van opname wist Chap
lin nog niet wat er voor afschuwelijke
dingen stonden te gebeuren. Het einde
doet dan ook wel wat kinderlijk aan.
Ondanks dat kan men er zich ook nu
nog over verbazen hoe groot Chaplins
inzicht toen was. Daarnaast bevat de
film een geweldige reeks echte Chaplin-
grappen en „kleine momenten" die voor
de zoveelste maal 's mans genialiteit
onderstrepen.
De nu 86-jarige grijsaard Chaplin, die
voor zo'n slordige vier generaties
„jeugdsentiment" betekent, maakte zijn
meesterwerken in de tweede helft van
zijn 60-jarige filmloopbaan. Naast Gold-
rush, Circus, City Lights en Modern
Times, kan „The great dictator" bij zijn
allerbesten worden gerekend.
Vrijdag- en zaterdagavond draait in
het City theater de film „Contes immo-
raux" (immorele vertellingen) van de in
Parijs wonende Poolse cineast Walerian
Borowczyk En daarbij kan de liefheb
ber van de zogenaamde „lederhosen-
sex" beter wegblijven, want uit dat joli
ge vaatje wordt ditmaal in het geheel
niet getapt. Barowczyk, die zichzelf „een
eerlijke gluurder" noemt, ziet zijn film
als manifest tegen onfatsoenlijkheid en
filmkeuring, een instituut dat zich dan
ook haastte de film voor Nederland te
verbieden. Er zou „een serie perversitei
ten" in voor komen en ook volwassenen
kunnen zelf niet uitmaken of zij dat
willen zien of niet. Opnieuw een enorme
blunder, vooral als men ziet wat er op
dit gebied wèl wordt vrij gegeven. Enfin
na herkeuring mocht het dan toch weer
wel, zelfs zonder de aanvankelijk ge
vreesde coupures.
In vier korte episodes kijkt Borowczyk
naar vrouwen. Vier keer een verhaal
waarin de erotiek het gebruikelijke ge
bied van de heersende moraal verlaat
en zich losmaakt van burgerlijke dwang
en spanningen. De eerste episode „Het
getij" speelt in 1974. Een 20-jarige stu
dent leert zijn nichtje Julie het een en
ander over erotiek Aan de rotsachtige
kust van Normandië wijdt hij haar in,
op het ritme van de getijden.
Het tweede verhaal, „Thérèse Philo-
sophe" geheten, gaat terug naar 1890.
Een meisje, lichtelijk lijdend aan gods
dienstwaanzin, wordt opgesloten in een
Tweede blad Texelse Courant, vrijdag 19 december 1975
Chaplins „The great dictator" is dins
dagavond (20.00 uur) de „filmganger"-
voorstelling. Het is de knappe satire op
het thema dictatuur, die bewijst dat
Chaplin behalve een potsenmaker te
vens een wijs man is.
Op het moment dat de wereld door
opportunisten in slaap werd gehouden
('38), begon Charles Chaplin aan de film
die Hitier en de zijnen belachelijk moest
maken. Bedreigingen en bezwaren te
spijt, zette hij door en in 1939 ging.de
film in Amerika in première. Hoewel
rommelkamer en ontdekt daar manieren
om zichzelf te bevredigen.
Deel drie: „Gravin Erzebet Bathory"
(in 1610), vertelt de geschiedenis van een
Hongaarse gravin, die het bloed van
jonge maagden gebruikt om er in te
kunnen baden, waardoor zij „eeuwig
jong" blijft. Paloma Picasso (dochter
van de grote Pablo) speelt er de gravin
in. De orgie ademt duistere mystiek,
hoewel een en ander volledig door de ca
meraregie wordt gesuggereerd.
Het laatste frament „Lucretia Borgia"
(1498) is het bekende verhaal over Lu
cretia die zich met Paus Alexander VI
en haar kardinaal-broer Cesare over
geeft aan een trio-familial. Pausen die
openlijk hun eigen kinderen ten doop
houden, terwijl de inquisitie de pries
ters verbrandt die kritiek hebben op
een dergelijke gang van zaken.
Borowczyk is een perfectionist die
zich in zijn film vooral als beeldend
kunstenaar uitleeft. Dat hij in de laatste
episode een steek laat vallen (zeer slecht
acteren), zij hem derhalve graag verge
ven. Een samenstelsel van zeer boeiende
beelden in straffe montage, deze taboe-
brekende film van uitzonderlijk gehalte.
(18 jaar).
Zondagmiddag 3 uur „Kuifje en de
blauwe sinaasappel", een jeugdavontuur
waarin acteurs de rollen spelen van de
bekende stripfiguren Kuifje, kapitein
Haddock, professor Zonnebloem enzo
voorts.
Zondag- en maandagavond strekt
Bruce Lee armen en benen als de kung-
fu en karatevechter „Kato", tegen gewe
tenloze onderwereldfiguren Een oor
spronkelijk voor de Amerikaanse tv
vervaardigde serie, waarin o.a. een zieke
geleerde (notabene Dr Mabouse ge
naamd) het waagt een atoomkop te ont
vreemden. De ene misdaadgolf na de
andere moeten door Kota en zijn vriend
worden bestreden (Toegang 14 jaar).
De jaarlijkse, interkerkelijke kerst
zangdienst wordt gehouden op zondag
21 december in de Hervormde kerk van
Den Hoorn. Deze dienst begint om 20.00
uur. De voorgangers zijn pastor P.
Kolkman en ds. J. J. H. Hoekstra. Mu
zikale medewerking wordt verleend
door het Texels Christelijk Mannenkoor
o.l.v. de heer A. Kuik en door de orga-
niste mevrouw N. Koorn-Kikkert. In de
dienst wordt een kollekte gehouden voor
„Solidaridad", de interkerkelijke aktie
voor Zuid-Amerika. De deuren van de
kerk gaan om 19.30 uur open.
In de LTS-kantine wordt dinsdag de
jaarlijkse kerstavond van de Platte
landsvrouwen afdeling Texel gehouden,
waar de voordrachtskunstenares Aafje
Fop zal optreden. Zij vertelt onder meer
het verhaal „de vier wijzen uit het Oos
ten" van Henry van Dijke en enige
kerstverhalen.
Westduitse marken
Franse francs
Belgische francs
Zwitserse francs
Zweedsekronen
Amerikaanse dollar
Engelse pond
100 ƒ100,50
100 59,25
100 6,47
100 ƒ101,25
100 59,25
1 2,65
1 5,32
Oostenrijkse schilling 100 14,42
Italiaanse lires
10.000 35,50
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiinniiiniiiiiuiiiiiiiiin
zo'n veilige ERIK
elektrische deken
koopt U bij
interieuradviseurs
Wilhelminalaan 30, Den Burg,
1 telefoon 2575
S
illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUlllUlllllllllllllllllllllllllllllHllllllllllllllllllllllllllllltl
In verband met het uitvallen van
enkele werkdagen rond kerst en
nieuwjaar zullen de Texelse
Couranten van 25 december en
1 januari a.s. niet verschijnen.
De kranten van 23 en 30 decem
ber a.s. zullen wel normaal ver
schijnen.
De laatste mogelijkheid om ad
vertenties in te leveren voor de
krant van 30 december is op
zaterdag 27 december, in de win
kel.
Wij verzoeken u vriendelijk hier
mee rekening te houden.
Advertentieafdeling
Texelse Courant
De weg naar Nairobi loopt langs ver
schillende halte-plaatsen: Amsterdam
(1948), Evanston (1954), New Delhi (1961)
en Uppsala (1968). Steden waar afge
vaardigden van kerken verenigd in
de Wereldraad van Kerken zijn sa
mengekomen voor hun beraadslagingen.
Vóór de oorlog was deze beweging van
gezamenlijke bezinning en aktie al in
gezet, maar pas na de oorlog begon alles
vaste vormen te krijgen, met officiële
afgevaardigden van de verschillende
kerken. Drie grote takken zijn er aan de
boom van de Wereldraad gegroeid: de
afdeling voor „Geloof en getuigenis",
de afdeling voor „Vorming en vemie-
wing", de afdeling voor „Gerechtigheid
en dienst". Een hoofdbestuur en een da
gelijks bestuur werken de richtlijnen uit
die op de grote vergaderingen worden
vastgesteld.
Van Amsterdam naar
Evanston (1948 - 1954)
Dat was de beginfase. Met een over
wicht van kerken uit het Westen. Naast
gesprekken over de kerkelijke verschil
len (o.a over de basis van de Wereld
raad) werd veel aandacht besteed aan
practisch hulpwerk in de vele door de
oorlog geschonden landen.
Van Evanston naar
New Delhi (1954 - 1961)
Er vond uitbreiding van de kring van
deelnemende kerken plaats. De ortho
doxe kerken uit het Oosten (Rusland
bijv.) gingen meedoen. Door het tweede
Vaticaanse concilie en het optreden van
Paus Johannes kwam er meer openheid
bij de Rooms Katholieke Kerk, die ech
ter zich nog niet aansloot. Ook de jonge
kerken uit de ontwikkelingslanden gin
gen in het geheel een grotere rol spelen.
Vragen rond godsdienstvrijheid en pro-
slytisme, rond de groeiende heerschap
pij van de techniek en rond de urbanisa
tie eisten aandacht op in het kader van
de kerk in een tijd van snelle maat
schappelijke veranderingen".
Van New Delhi naar
Uppsala (1961 - 1968)
De groei van de wereldraad ging door.
Ook Pinksterbewegingen (uit Latijns
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlilllllllllllllllllllllllllll'
Christus is groter dan de Kerk.
|l Zijn kruis en graf staan midden in
de wereld en in de geschiedenis.
De genade die van zelf-rechtvaar-
diging bevrijdt, moet daar en niet
achter kerkmuren verkondigd
worden, ontdekt en geleefd wor-
den, om tot de humanisering bij te 1
dragen waarop Gods heil in Chris-
tus gemunt is.
M. M. Thomas,
voorz. Wereldraad v. Kerken j|
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli
Amerika) sloten zich aan. Levend werd
de vraag hoe in de eigentijdse mensen
geschiedenis met haar problemen en no
den de boodschap van het evangelie
vertolkt moet worden, ten opzichte van
de derde wereld, de studenten, allen
voor wie de door kerken gebruikte
woorden geen enkele betekenis meer
hebben. Samenlevingsvraagstukken ble
ven aan de orde komen (conferentie in
1966) en leidden o.a. tot het ontstaan
van het „programma tot bestrijding van
het racisme".
Van Uppsala naar
Nairobi (1968 - 1975)
Groei van de vreedzame coëxistentie
(Rusland - Amerika - China), maar ook
het gebeuren in Tsjechoslowakije (1968).
Opkomst van nieuwe opvattingen t.v.
het evangelie, in Latijns-Amerika (be
vrijdingstheologie) en onder de zwarte
bevolking van Amerika en Afrika
(zwarte theologie). Kritiek t.a.v. het so-
cioal-politiek engagement van de we
reldraad van de kant van hen, die in het
ring voelen voor eigen groei Over deze
moratorium-gedachte werd een stevige
discussie verwacht tussen kerken uit de
derde wereld onderling en van kerken
uit de derde wereld met kerken uit het
rijke deel der wereld. Ook de hele ont
wikkelingssamenwerking zou een heet
hangijzer kunnen worden.
Het tweede knelpunt: de tegenstelling
tussen hen die alle nadruk leggen op de
persoonlijke geloofsbeleving en degenen
die beklemtonen dat geloven ook in
houdt een positiekeuze in de sociaal-
politieke vragen van deze tijd, een keuze
die leidt tot concrete dienst, hulp en so
lidariteit. Het thema van de conferentie
was: „Christus bevrijdt en verenigt".
Christus bevrijdt. waarvón is die be
vrijding. en waartóe is die bevrij
ding? Waartóe dient die vereniging.
Het derde punt: de eventuele kritiek
op het ontbreken van de vrijheidsrechten
bij mensen die leven moeten onder een
communistische dictatuur, zoals bijv.
Rusland, waarvan bekend is dat er vele
gewetensgevangenen in concentratie
kampen op psychiatrische inrichtingen
verblijven. De Russische kerkleiders
die het vaak al moeilijk genoeg hebben
in hun land reageerden altijd zeer
Op kleine schaal zijn we hier op Texel
ook bezig in de novembermaand, in het
kader van de missie- en zendingsweek.
Samen met z'n allen voor vier leden
van de verschillende kerken op Texel
aanwezig, die werkzaam zijn in ver
schillende delen van de wereld. U weet
nog wel wie het zijnhun namen zijn
gedurende die week in november ver
schillende keren genoemd. Allen die
meewerktenhartelijk dank voor uw
inzet. Het bedrag dat bijeenkwam voor
de vier beloopt bijna ƒ6.000,
als je gehoord hebt, écht gehoord hebt,
dan mag je geloven. En pas als je ge
lóóft, is er wat te zién Dat is de omge
keerde weg. Eerst geloven en dan pas
zien. Eerst geloven: dan vallen de schel
len van je ogen en kun je zien, dat God
ons liefheeft. Daarom moeten tijdens de
Adventstijd en Kerstfeest verhalen ver
teld worden van vroeger en nu. Lukas
zegt: en het geschiedde.... Soms kun
je ervaren wat zo'n verhaal dóét in ons
leven.
-6od
1 T
evangelie alleen de verticale lijn de
verhouding van de enkele mens tot God
wezenlijk achten.
Terugblik
Er is erg veel werk verzet in al deze
jaren, ook op het gebied van de prakti
sche hulpverlening. Over bepaadle ge
loofszaken is een groeiende overeen
stemming, hoewel er verschillen blijven
bestaan. De Katholieke Kerk werkt wel
samen met verschillende instanties van
de wereldraad, maar heeft nog niet tot
volledige aansluiting kunnen besluiten.
en hoe het in Nairobi was
Het grootste deel van de deelnemers
(70%) was nieuw, had dus nog geen van
de voorafgaande wereldconferenties be
zocht. Uit de kerken van de derde we
reld (Afrika, Azië en Latijns-Amerika)
waren veel deelnemers.
Aan het begin van de conferentie zag
onze landgenoot dr. Visser 't Hooft,
jarenlang secretaris van de wereldraad
van kerken drie knelpunten liggen op
de weg van deze conferentie. In de eer
ste plaats de eis van verschillende ker
ken uit de derde wereld om een zg. mo
ratorium, d.w.z. een opschorten van alle
hulp in geld en mensen van de kerken
in het rijke Westen. Veel van deze hulp
gaan sommige van de kerken (vooral uit
Afrika klinkt dat geluid) als belemme-
negatief, als dergelijke kritiek ter spra
ke kwam.
Het is inderdaad dit derde punt ge
weest dat op de vergadering stof heeft
doen opwaaien. Er is officieel gesproken
ondanks Russische tegenstand ten
behoeve van de talrijke gewetensgevan
genen in Rusland. De andere twee pun
ten zijn natuurlijk aan de orde geweest,
maar hebben niet tot onoverbrugbare
kloven geleid. Men heeft besloten samen
verder te gaan op de ingeslagen weg,
ook wat betreft hulp aan hen die te lij
den hebben van racistische verhoudin-
De kerk is een tent
en een tent staat nooit muurvast.
(Wansink)
Grote nadruk werd er door de secre
taris van de wereldraad Philips Pot
ter gelegd op de kloof tussen kerken
en wereldraad die moet worden ge
dempt. Te vaak nog wordt uit on
kunde het werk van de wereldraad
in een verkeerd daglicht gesteld. De we
reldraad wil instrument zijn, waardoor
de kerken op alle plaatsen in de wereld
beter in staat zullen zijn echt kerk van
Christus te zijn.
Tot zover een klein bericht over de
juist in Nairobi geëindigde conferentie.
Er is niet veel veranderd, Heersinds
Bethlehem,
Gij zijt voor ons een kind gebleven,
om dien wij kruisten te Jeruzalem
behoeft geen kerstvreugd prijsgegeven
Nu wij Uw dag weer zullen vieren
bij kaarslicht en bij rode wijn
en onze woning zingende versieren,
omdat wij schijnen zonder kwaad te zijn,
doe, Heer, ons toch verschrikt begrijpen
dat Golgotha begint bij Betlehem;
wien rond Uw stal slechts dromen rijpen,
hij zoekt vergeefs een nieuw Jeruzalem
Koos van Doorne
Advent van harte vieren: het heeft
vaak zo z'n problemen. Zoals kerstfeest
vieren z'n problemen kent.
Natuurlijk niet als het alleen maar
gaat om een paar vrije dagen en wat ge
zelligheid is huis. Hoewel dat laatste
niet eens zo gemakkelijk is. Als het
thuis nooit gezellig is, zal het waar
schijnlijk ook niet die ene keer per jaar
lukken om er een feest van te maken.
Is het er altijd gezellig, dan wordt het
misschien dubbel gezellig. Hoe dan ook,
een recept kun je er niet voor geven.
Maar echt kerstfeest-vieren
Zodat er echt wat gebeurt, echt wat
geschiedt. De Evangelist Lukas vertelt
ons steeds: en het geschiedde en dan
volgt er een hele rij gebeurtenissen.
Maar wat geschiedt er nu bij ons? Er
loopt geen ster door de hemel als goede
gids naar Betlehem. Er zijn geen enge
len, die „Ere zij God" zingen tenmin
ste ik hóór ze niet en zie ze niet. Mis
schien zijn we daar doof en blind voor.
Maar daar zit je dan toch maar mee
Geen herders in het veld en geen wijzen
uit het Oosten, zelfs geen kind in de
kribbe. Want het kind werd een man
en de man is gedood en stond op en ging
heen. Zo kun je je machteloos voelen
ook in de Advents-tijd. Je wilt wel eens
wat zien om te kunnen geloven. Als er
niets te zien is, wat zul je dan geloven?
De bijbel maakt het ons niet gemakke
lijk. Die zegt: er is wat te hóren en
„Eredienst, poort naar de toekomst"
„De eredienst wil ons invoegen in het
bestaan van de Heer, ons leven een ver
lengstuk laten zijn van het zijne; chris
telijke eredienst is slechts mogelijk
voorzover de Heer zijn oorsprong en in
spirator is. Wij zouden zo graag willen
dat dit espect van Jezus' heiligende aan
wezigheid onze eredienst geheel en al
zou doordringen: dat wij blij zijn met
zijn indrukwekkende woorden en daden,
dat wij hem steeds weer in herinnering
en in ons midden roepen, als het ware
naar ons toe trekken om ons te onder
steunen en levend te houden. Immers
slechts één ding kan ons als gelovigen
samenbrengen en samenhouden: het ge
loof in de levende Heer. Wanneer dit
vervaagt heeft ons samenzijn geen fun
dament en brons meer. Dan verliezen
wij elkaar uit het oog, uit het hart. Dan
kunnen wij het steeds moeilijker met
elkaar eens zijn en vervallen, de een na
de ander, tot eenzaamheid".
KERK-AAN BOD
Voor de laatste keer dit jaar de ru
briek „Kerk-aan-bod", van de geza
menlijke Texelse kerken. Advent en de
conferentie van de wereldraad van ker
ken in Nairobi vormen in deze decem
bermaand het hoofdthema. Voor het
volgend jaar is al een lijstje van the
ma's, die het behandelen waard zouden
zijn, samengesteld. Maar.misschien
hebt u ook nog wensen, opmerkingen,
aanmerkingen of voorstellenLaat
u die dan s.v.p weten aan de pastores
Douwes, Hoekstra, Kuitse of Loos die
deze rubriek het komende jaar gaan
verzorgen. Dan kan met uw inbreng
rekening gehouden worden.
Namens de kerken wensen we u geze
gende kerstdagen toe en een in alle op
zichten goed nieuwjaar v
Op 23 januari zal pater Van der
Borgh, bedrijfsaalmoezenier in Rotter
dam, de gast zijn van de Texelse ker
ken. In „De Schakel" zal hij spreken
over „onze economie en onze levens
stijl". Iedereen is van harte welkom.
Aanvang 20.00 uur.