Cjrom TjwarLrJexels in het harL.
Kamerleden
beloven inzet voor
versnelde dijkverzwaring
Meer dan 1100 Texelaars
vandaag naar Den Haag
Zomervakantie
Extra boot
ingezet
nfu /paarbank
Bliksembezoek op
uitnodiging SCF
Natuurbeschermers
opnieuw gehekeld
Kamerleden stellen vragen
over Texelse dijkverhoging
EXPERIMENT TESO
MET VEERSTOEPEN
Aanrijding
Politiek café in Asiel
Boek nu uw
Vlieg-, bus- en treinreizen, bungalows
en appartementen
gemakkelijkéén adres voor al uw geldzaken
jFCzy uue/t nadcriond
DINSDAG 27 JANUARI 1976
TEXELSE
89e JAARGANG No. 9045
COURANT
Ultgavs: BV v/h Langeveld De Rooij
Poetbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktle; Harry de Graaf, Peiikaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 734, en Ron Lodewijkc, Noord
wester 21, Den Burg, tel. (02220) 3986.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f9,80 p. kw.
50 cent incasso; los 40 cent.
Bank: Amro bank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank
Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW
De kamerleden A. de Boer, A. J. Hermes en B. Beumer hebben gistermid
dag beloofd hun uiterste best te zullen doen om de Texelse dijkverzwaring
versneld te krijgen. Ze zullen de kwestie onmiddellijk in hun fracties aan de
orde stellen en waarschijnlijk vragen stellen aan minister Westerterp. Dat
laatste zal echter pas gebeuren nadat men zich precies op de hoogte heeft
gesteld van alles wat is gebeurd voordat op Texel besloten werd de specta
culaire aktie in Den Haag te voeren.
van de dijkwerken (die volgens de oor
spronkelijke plannen in 1978 gereed zou
den zijn) is vertraagd tot 1985. Het
SFC-raadslid J. Witte kwam met zijn
oude beschuldiging dat de natuurbe
schermers wel degelijk vertraging heb
ben veroorzaakt, een stelling die door
de aktieleden werd bestreden. Het is
De kamerleden brachten gistermiddag
een bliksembezoek aan Texel op uitno
diging van de in de toekomstige CDA
samenwerkende partijafdelingen. Het
drietal was in gezelschap van enkele
regionale CDA-kopstukken (het staten
lid P. Meinema, het Helderse raadslid
R. M. Laning, burgemeester J. B. M.
Meijer van Wervershoof en het CHU-
bestuurslid A. Visser) en werden ont
vangen door enkele plaatselijke be-
stuurs- en raadsleden van de samen
werkende christelijke fracties.
De parlementariërs brachten een
werkbezoek aan Zaanstad. Vanuit Den
Helder waren de CD A-partijen op Texel
getipt dat de kamerleden wellicht be
reid zouden zijn naar Texel te komen
om zich daar op de hoogte te stellen van
de dijkproblemen De uitnodiging werd
aanvaard, zodat de heren gistermiddag
met de boot van half drie naar Texel
kwamen en korte tijd later met eigen
vervoer op de veelbesproken dijk ston
den. Er werd een kijkje genomen nabij
de Texelstroom-centrale waar duidelijk
werd gemaakt dat deze centrale er bij
overstroming onmiddellijk wordt uitge
schakeld en waar het tuunwalachtige
karakter van de oude dijk goed tot zijn
recht kwam in vergelijking met de paar
honderd meter deltadijk die bij de ver
nieuwing van het gemaal Dijkmanshui
zen zijn aangelegd. Vervolgens trok het
gezelschap naar de Waagejot bij Oos
terend, een weg die uitkomt op de plaats
waar de dijk in 1953 bijna brak. Via
Krassekeet en de dijk van 't Noorden
ging het naar het dorpshuis De Bijen
korf waar onder meer de aktieleiders
J. C. Roeper, F. Schellinger en Th. van
der Laan present waren om voor verde
re informatie te zorgen.
Provisorisch
De heer J. Daalder sprak van een
provisorisch georganiseerd bezoek en
dat was te merken want de informatie
kwam bij de kamerleden nogal chao
tisch over. Feiten, meningen en veron
derstellingen liepen door elkaar en de
emotie sprak een hartig woordje mee.
Niettemin wisten de parlementariërs
tenslotte wel wat er aan de hand was,
al kon niet het antwoord worden gege
ven op de vraag waarom de voortgang
De heren Tolman en Wisselink, twee
de kamerleden voor de CHU, hebben de
minister van verkeer en waterstaat vra
gen gesteld over de noodzakelijke ver
zwaring van de Texelse zeeweringenDe
vragen luiden als volgt:
1. Is het de bewindsman bekend dat er
op het eiland Texel grote ongerust
heid bestaat over de veiligheid van
de bevolking na de hoge waterstan
den en stormvloeden van de laatste
weken?
2. Kan de bewindsman mededelingen
doen aan de Kamer inzake een spoe
dige verhoging tot deltahoogte van
de bestaande zeeweringen tussen Ou-
deschild en De Cocksdorp?
3. Is de minister bereid gevolg te ge
ven aan een uitnodiging van de
dorpscommissies van Texel om de si
tuatie ter plaatse in ogenschouw te
nemen tijdens een stormvloed?
4. Indien op korte termijn geen direkte
toezeggingen aan de ongeruste bevol
king kunnen worden gedaan door de
bewindsman, welke tijdelijke maat
regelen overweegt zijn departement
dan ten deze?
Voor
gohoorapparatenservice
ELECTROHUIS CJ
uitsluitend het beleid van de Rijkswa
terstaat die een aanvankelijk definitief
vastgesteld dijkverzwaringsplan op
nieuw ter discussie stelde, een mogelijk
heid waarvan de milieugroeperingen ge
bruik maakten. Geen verschil van me
ning was er over dat het ongelukkig is
dat momenteel wordt gewerkt aan de
verzwaring van het minst gevaarlijke
dijkgedeelte, dat het tracee van het veel
gevaarlijker gedeelte direkt ten noorden
van Oudeschild vastligt en dat het uit
blijven van overeenstemming over het
resterende gedeelte geen werkelijk op
onthoud hoeft te betekenen Terwijl aan
het ene stuk wordt gewerkt kan over
het andere stuk nog worden gepraat!
Radio
De knuppel was op dat moment al in
het hoenderhok geworpen want een
„Hier en Nu"-reporter maakte een ra
dioreportage die een paar uur later
werd uitgezonden en waarin ook de be
schuldiging van Witte aan het adres
van de natuurbeschermers voorkwam.
Zoals bekend heeft Witte de natuurbe
schermers al eerder in zeer krasse ter
men veroordeeld; later werd duidelijk
dat zijn beschuldigingen niet juist wa
ren.
De CDA-patlemenlaners met hun reisgenoten en plaatselijke geestverwanten op de dijk achter Oosterend. De heer Daalder geeft toe
lichting.
Een indrukwekkende massa Texelaars heeft vanmiddag tijdens een demon
stratie op het Binnenhof in Den Haag een petitie overhandigd aan de regering.
Aan het evenement werd deelgenomen door 1150 mensen alsmede een moeilijk
te schatten aantal Texelaars dat te laat was voor een plaatsje in een der 23
bussen en op eigen gelegenheid naar Den Haag was gereisd. Omdat per schip
niet meer dan 750 personen vervoerd mogen worden, werd een extra boot
ingezet.
In Den Haag werden overhandigd de
bekende protestbrief, voorzien van bijna
7.000 handtekeningen alsmede een voor
de minister van Verkeer en Waterstaat
bestemde petitie (ondertekend door de
vertegenwoordigers van de betrokken
dorpscommissies) waarvan de inhoudt
als volgt luidt'
„Excellentie,
Ondergetekenden geven met ver-
schuldigende eerbied te kennen dat zij:
a. zeer verontrust zijn over de toestand
waarin de dijk langs de Waddenzee
kust op Texel verkeert;
b. er aan twijfelen of de regering zich
wel vondoende bewust is van de ge
varen voor leven en goed van de
Texelaars bij iedere zware storm;
c. zich ernstig tekort voelen gedaan, nu
23 jaar na de watersnood van 1953
waarbij ook Texelaars het leven ver
loren 17 kilometer dijk nog niet op
veilige hoogte is gebracht;
d. het onaanvaardbaar achten, dat de
dijk eerst in 1985 op deltahoogte zal
zijn gebracht.
Een dijkdoorbraak op Texel met de
daarop volgende overstroming kan tot
gevolg hebben:
dat vele mensen het leven verliezen,
ondanks goed voorbereide evacuatie
plannen;
dat duizenden dieren zullen verdrin
ken, waaronder het grootste deel van
onvervangbaar fokmateriaal van het
beroemde Texelse schaap;
Laden en lossen bij defekte fuik
Omdat de veerhavens van 't Horntje
en Den Helder slechts van één fuik zijn
voorzien, is de veerverbinding bijzonder
kwetsbaar. Het zal nog wel jaren duren
alvorens over reservefuiken kan worden
beschikt en daarom onderzoekt TESO
de mogelijkheid om in geval van nood
aan- en af te meren bij de nog bestaan
de veerstoepen uit de tijd van de zij-
ladingschepen. De veeboot zal daartoe
dus met de kop naar de veerstoepen
moeten worden gemanoevreerd en het is
zeer de vraag of de breedte van de ha
venkom dat toelaat.
Morgen is het antwoord op die vraag
bekend want het afmeren bij de stoepen
zal worden geprobeerd met de „Mars
diep". De proef zal worden genomen bij
hoog water.
dat het levenswerk van vele fokkers
hiermede verloren gaat;
dat gas-, water- en stroomvoorzie
ning voor lange tijd gestoord zullen
zijn, tengevolge van de situering van
de centrale en waterfabriek;
dat onvervangbare natuurreservaten
die tot de oudste en kostbaerste van
Nederland behoren, verloren gaan;
dat het fraaie Texelse landschap ern
stig wordt aangetast, mede door dat
oude traditionele bebouwing ver
nietigd zal worden".
Voor een uitvoerig verslag van de
tocht naar Den Haag verwijzen wij naar
de volgende krant.
Toen VW-bestuurder J.K. zaterdag
middag in de Kogerstraat reed en links
af wilde slaan om de Boogerd in te
gaan, verleende hij geen voorrang aan
de uit tegengestelde richting naderde
J.M. in zijn Daf. Bij de botsing werden
beide wagens zwaar beschadigd.
Nu herhaalde hij ze omdat blijkens
een recentelijk verschenen ANP-artikel
in een regionaal dagblad, ook de heer
L. J. Weijdt de vertraging van de dijk
verzwaringswerkzaamheden voor een
deel aan het optreden van de natuurbe
schermers had toegeschreven. Onder
meer in kringen van de Werkgroep
Landschapszorg Texel is men gebelgd;
men heeft Weijdt verzocht zijn woorden
in te trekken. Weijdt vertelde ons gis
teravond, toen hij voor Texels Belang
een praatje hield over de dijkverzwa
ringswerkzaamheden, dat in het ANP-
artikel zijn woorden verkeerd zijn weer
gegeven. Hij heeft dit ook aan verte
genwoordigers van Landschapszorg la
ten weten. „Als het werkelijk nodig
was, hebben de milieuorganisaties
steeds meegewerkt", aldus Weijdt.
Onaanvaardbaar
Aktieleider Johan C. Roeper hield
een gloedvol betoog waarbij hij wees op
de angst onder de bevolking tijdens en
na de gebeurtenissen van 3 januari. Het
is onaanvaardbaar dat de verhoging van
17 kilometer dijk nog 10 jaar gaat du
ren. Geld en aannemers zijn er genoeg.
De dijken moeten in twee jaar klaar
zijn. „De Texelaars, gemoedelijk als ze
zijn, hebben erop vertrouwd dat men
de belofte (dijken klaar in 1978) zou na
komen. Daarin zijn ze erg teleurge
steld".
De heer Th. van der Laan schetste de
verschrikkingen die het dijkleger, vooral
bij de Eendracht, heeft moeten doorma
ken en vertelde dat de officiële water
stand op 3 januari weliswaar 3.12 was,
maar dat het peil bij de Eendracht wel
tot 3.50 steeg, zodat het water tien cen
timeter van de kruin stond. Een van de
posten moest dan ook wegens het acute
levensgevaar worden teruggetrokken.
„Ik begrijp niet hoe deze mensen dat
werk nog willen doen. Dit is onverant
woordelijk. Help ons binnen twee jaar
van deze toestand af!"
Verbaasd
Kamerlid De Boer zei zich vooral ver
baasd te hebben over de jarenlange
strijd over het tracee van de nieuwe
dijk. De heer Roeper veronderstelde dat
Rijkswaterstaat het Texelse dijkprojekt
meer beschouwt als werkobject dan als
noodzaak „Door de milieuorganisaties
uit te nodigen een ander tracee voor te
stellen kon het werk mooi worden uit
gesmeerd". Roeper en de andere aktie
leiders waren unaniem van mening dat
de milieuorganisaties zelf geen blaam
treft. Schellinger: Het is Rijkswater
staat die uitmaakt wat er gebeurt.
De kamerleden betreurden dat geen
vertegenwoordigers van de Rijkswater
staat aanwezig waren om hun zegje te
doen Graag wilden ze gedetailleerd op
de hoogte gebracht worden van alle con
tacten die er in het verleden al over het
Texelse dijkproject zijn geweest. De
heer Daalder, die op de bijeenkomst als
voorzitter fungeerde, zegde dit toe. In
het gemeentelijk archief bevindt zich
reeds een overzicht van wat ter bespoe
diging van de dijkverhoging is onderno
men; het hoeft alleen nog met de gege
vens van de afgelopen twee jaar te wor
den aangevuld.
In 't Asiel aan de Burgwal wordt don
derdagavond a.s. politiek café gehouden,
georganiseerd door de Stichting Open
Jeugdwerk.
Bij die gelegenheid zullen „politiek
aktieven" en politiek geïnteresseerden in
gemoedelijke sfeer over de Texelse poli
tiek kunnen praten. Er zal geen speciaal
onderwerp aan de orde worden gesteld,
maar er zal genoeg gespreksstof zijn
bijv. in de vorm van de aktie voor dijk
verhoging, visserijquotering, kosten
landschapsonderhoud, het nut van hoor
zittingen e.d. Een speciale uitnodiging
voor deze avond is gestuurd aan de le
den van de gemeenteraad, de mensen
die niet in de raad zitten maar bij de
verkiezingen wel kandidaat zijn ge
weest, leden van politieke partijen e.d.
Alle andere belangstellenden zijn uiter
aard ook welkom. Begonnen wordt om
20.00 uur.