-- ssar- Grom Zwarts Texel s m het harL> - aas&ar*-
Tracee Oudeschild-Cocksdorp vastgesteld
Dijkverhoging kan eind
1980 voltooid zijn
15 a 16 miljoen
per jaar nodig
Dijk in Wad tussen
Oostkaap en Krassekeet
B*H$9SK
DINSDAG 24 FEBRUARI 1976 89e jaarGANG No. 9053
T E X E LS Ew'COU RANT
Uitaavf» BV w/h LanapvplH A Da Rnnll
Uitgave: BV ,/h Langeveld 4 De RoolJ Verschijn, dinsdags en vriJdagT
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
- Postgiro 652. Abonnementsprijs f 9,80 p. kw.
Redaktle: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De f M A. +50 cent incasso- los 40 cent
Rijkswaterstaat, gemeente, waterschap en natuurbeschermers
hebben vrijdag tijdens een door RWS belegde bijeenkomst in het
raadhuis overeenstemming bereikt over het te volgen tracée bij
verhoging van het dijkgedeelte tussen Oudeschild en De Cocksdorp.
Volgens ingenieur L. J. Weijdt is het technisch mogelijk in 1980 of
'81 met dit project klaar te zijn. De kunstmatige waterkering van
Texel zal in dat geval vijf jaar eerder op deltahoogte zijn gebracht
dan oorspronkelijk in de bedoeling lag.
Het tracee zoals dat op bovenstaande kaart middels een dikke zwarte lijn is
weergegeven ziet er als volgt uit. Vanaf de inlaatsluis van de waterfabriek gaat
de dijk in een rechte lijn buiten de bestaande dijk af op Dijkmanshuizen. Het
tracee loopt vervolgens evenwijdig langs de buitenzijde van de ijsdijk, buigt bij
de hoek Rcmbrandt-Ruijsdaal af naar binnen en gaat dwars door de oude wier-
schuur met een boog weer naar buiten. Bij de Oostkaap loopt de nieuwe dijk
binnendoor en laat daar een recreatiesteunpunt over (zowel bij Oostkaap als
Krassekeet worden deze bolwerken verlaagd tot drie meter boven NAP om zo
een prettige relatie met het water te creëeren) om vervolgens met een grote
boog het Wad op te gaan en bij Krassekeet wer naar binnen af te buigen (recre-
aticstcunpunt) Het tracee vervolgt zijn weg langs de binnenkant van de noor-
derdijk, gaat bij de grote Schorren binnendoor en zwenkt bij Zeeburg naar bui
ten om de hoek van de Eendrachtpolder opnieuw van binnen naar buiten te
gaan.
Voorwaarde voor versnelde dijkver
hoging is wel dat minister Westerterp
van verkeer en waterstaat bereid is
aanzienlijk meer geld op kortere ter
mijn voor dit doel beschikbaar te stel
len. Volgens Weijdt is 15 a 16 miljoen
gulden per jaar nodig in plaats van de
huidige 8,5 miljoen die jaarlijks voor
dijkverhoging op Texel beschikbaar is.
Ook voorbereiding en overleg in het
kader van de wetgeving zal met de
nodige snelheid moeten geschieden.
Als aan deze voorwaarden wordt vol
daan kan eind volgend jaar al begon
nen worden met verzwaring van de
dijk langs de Eendrachtpolder. RWS
gaat dan op twee plaatsen (zowel
vanuit het zuiden als het noorden) aan
voltooiing werken.
De betrokken partijen kwamen vrij
dag na 2 uur vergaderen tot overeen
stemming. Hoofdingenieur-directeur F.
de Vos van RWS in Haarlem had voor
af al te kennen gegeven dat een be
slissing niet langer uitgesteld mocht
worden wilde de noodzakelijke ver
snelling niet in gevaar komen. Belang
rijkste compromis tussen de partijen
werd geloten over het buitendijks tra
cee tussen Oost kaap en Krassekeet.
De dijk komt op deze plaats geheel
zeewaarts van de bestaande dijk te
liggen en steekt ter hoogte van de
Hammerweg zo'n 200 meter het wad
in.
Grondbestemming
Kernpunt in dc discussie was de be
stemming van het nieuwe ingepolderde
grondgebied. Burgemeester W. H.
Sprenger liet doorschemeren dat het
gemeentebestuur dit terrein een agra
rische bestemming wil geven, om het
verlies aan agrarisch areaal te compen
seren dat ontstaat door de aanleg van 'n
landinwaarts dijkgedeelte tussen hoeve
Rembrandt en de wierschuur (Nieuwe-
schild.
De natuurbeschermers (Natuurmo
numenten, dat de natuurgebieden aan
de Waddenkant beheert, Waddenzecver-
eniging, Landschapszorg Texel en de
stichting Natuur en Milieu) vinden
daarentegen dat het ingepolderde stuk
Wad natuurgebied moet blijven. „Als
dit landbouwgrond wordt kiezen wij
voor een tracee dat zo veel mogelijk de
bestaande dijk volgt", luidde het drei
gement van dr. P. de Wilde, aanwezig
namens de stichting Natuur en Milieu.
„Wij willen geen beslissing over dit tra
cee als daaraan niet direkt de bestem
ming van de grond gekoppeld wordt",
viel Munting, mede bestuurslid van de
Waddenzeevereniging, hem bij. Burge
meester Sprenger voerde aan dat de
discussie over de bestemming thuis
hoort bij de behandeling van het be
stemmingsplan Buitengebied. De wens
van de natuurbeschermers om het dijk-
tracee tussen Oost kaap en Krassekeet
nog niet vast te stellen maar daar eerst
nog eens rustig over te praten werd
door Ir. De Vos van de hand gewezen.
„Uitstellen heeft niet zoveel zin; er is al
genoeg over gepraat", zei hij. Na intern
beraad besloten de natuurbeschermers
de discussie over bestemming van dc
ingepolderde grond uit te stellen tot het
bestemmingsplan Buitengebied in mei
aan de orde komt. Zij wilden het tracee
niet af laten hangen van deze bestem
ming om vertraging uit de weg te gaan,
mits RWS niet meer met de grond zal
doen dan krachtens de deltawet nood
zakelijk is.
Bezwaren
De keuze voor een buitendijks tracee
tussen de Kaap en Krassekeet is een op
lossing waartegen door RWS en het wa
terschap, gesteund door de gemeente,
bezwaren zijn aangevoerd. Vooral het
waterschap vond inpoldering van het
Wad minder gewenst; zij vreesde voor
het beheer en onderhoud van dit terrein
te moeten opdraaien, een last die zij in
geen geval op zich wil nemen. De ge
meente liet daarop weten alleen met het
buitendijks tracee akkoord te gaan als
de konsekwenties van inpoldering niet
ten laste van het waterschap zouden ko
men. RWS meent dat de uitspringende
punten Oostkaap en Krassekeet beter
tot hun recht komen bij het tracee dat
zo goed mogelijk de bestaande dijk
volgt. „Een licht slingerende dijk sluit
beter aan bij de schaal van het land
schap dan een dijk die met een ruime
boog over het Wad gaat". Overigens zul
len zowel bij Oostkaap als Krassekeet
de oude dijkgedeelten die buiten de
nieuwe dijk komen te liggen, worden
gehandhaafd om te dienen als recrea
tieve steunpunten.
Grondaankoop
De betrokken partijen stapten om
wille van de snelheid over hun bezwa
ren heen of drongen deze naar de ach
tergrond; de strijd om de bestemming
van de ingepolderde grond is uitgesteld
tot mei. Mocht het natuurgebied worden
dan zorgen de natuurbeschermers voor
het beheer en onderhoud. Om het dijk-
tracee tussen Oudeschild en De Cocks
dorp te kunnen verwezelijken zal zo'n
20 a 25 hectare schapenland moeten
worden aangekocht, voornamelijk daar
waar de dijk door weiland loopt om de
natuurmonumenten Kleiput en Zandkes
('brakwatergebied) te sparen. De be
staande dijk blijft daar in funktie en
wordt mogelijk versterkt met materia
len van andere oude dijkgedeelten. Al
leen bii doorbraak komt de zogeheten
inlaagdijk in funktie; deze dijk wordt
geheel met klei en gras bekleed. Het
verlies aan agrarische grond is niet in
drukwekkend. De begrazingsoppervlak-
te van een deltadijk (circa 7.50 plus
NAP hoog en aan de voet 70 meter
breed) is meer dan dubbel zo groot als
die van het huidige smalle dijkje; hier
door wordt weer een gedeelte voor scha
penteelt geschikt grasland teruggewon
nen. Voor het overige traceegedeelte
moet nog slechts weinig grond worden
aangekocht; tijdens de ruilverkaveling
is op het oude Texelse land van Ceres
tot Krassekeet langs de bestaande dijk
een strook grond van 24 meter voor
dijkverhoging gereserveerd. Overigens
kan grondonteigening op het oude land
niet worden tegengehouden, de deltawet
laat dit toe zonder de aanwezigheid van
een bestemmingsplan.
Schema
Het dijktracee waarover overeen
stemming is bereikt begint ter hoogte
van de inlaatsluis van de waterfabriek
waar het aansluit op het tracee Oude-
schild-Ceres, dat eind 1976 waterke-
rend zal zijn en in 1977 wordt afge
werkt. Datzelfde jaar wordt de dijk
verzwaring ter hoogte van de Hornt
ter hand genomen. Volgens de nieuwe
planning van RWS zal de aanleg eind
van dat jaar tot Nieuweschild gevor
derd zijn. Dit gedeelte wordt in 1878
afgewerkt, terwijl hetzelfde jaar met
het dijkvak tussen Nieuweschild en
Krassekeet wordt begonnen. Onder
tussen moet de nieuwe inlaatsluis in
de dijk langs de polder 't Noorden
klaar zijn zodat direkt met het dijk
werk kan worden doorgegaan. Als te
gelijkertijd vanuit tegenovergestelde
richting met verhoging van de dijk
langs de Eendrachtpolder wordt be
gonnen kan het project in 1980 of '81
voltooid zijn. Aan het eind van deze
polder sluit de dijk aan op het reeds
verhoogde gedeelte nabij De Cocks
dorp.
80 miljoen
In totaal gaat het om dc aanleg van
15 kilometer deltadijk. Kosten 5 tot 6
miljoen gulden per kilometer; in totaal
zo'n 75 tot 80 miljoen gulden. Voor dit
bedrag wordt het dijkvak tussen Oude
schild en De Cocksdorp verhoogd van
minimaal 3.75 meter (dijkhoogte langs
de Eendrachtpolder) tot ongeveer 7.50
meter boven NAP. Gemiddeld is de del
tadijk 3 meter hoger dan de huidige
dijkjes. Voor verzwaring is zo'n 150 tot
200 duizend kubieke meter zand per me
ter dijk nodig. Als het aanlegtempo kan
worden versneld moet in kortere tijd
meer zand uit het Eierlandse Gat wor
den gewonnen. RWS gaat hierover met
dc natuurbeschermers om de tafel zit
ten. Voor de aanleg van één meter dijk
is ongeveer 33.000 kub klei nodig. De
mogelijkheden voor kleiwinning op
Texel zijn zeer beperkt zodat de groot
ste hoeveelheden van het vaste land
moeten komen. Aan dijkbekleding is 10
ton asfaltbeton per strekkende meter
nodig. Nog wat benodigdheden: tussen
4 en 15 ton stortsteen (afhankelijk van
de diepte) en 4.5 a 5 ton basaltzuilen per
strekkende meter dijk.
Werkweg van 5 meter
van Oudeschild aan te kunnen voeren
heeft RWS een 5 meter brede werkweg
nodig. De natuurbeschermers gingen er
mee akkoord dat de uiteindelijke weg-
breedte pas in het bestemmingsplan
wordt bepaald; zij zijn voor een dijkweg
van ten hoogste 3.50 meter breedte. De
werkweg is niet meer dan een fundering
voor de uiteindelijke dijkweg, maar de
natuurbeschermers hadden liever ge
zien dat ook de ondergrond van de weg
slechts 3.50 meter breed zou zijn ge
weest. Weijdt verzekerde echter dat een
5 meter brede werkweg absoluut nood
zakelijk is. Het waterschap wil dat de
dijkweg uiteindelijk ook 5 meter breed
wordt. Dijkgraaf M. Roeper wees in dit
verband op de schade aan bermen bij
het huidige 3.50 meter brede wegdek.
Het waterschap stelt zich verder op het
standpunt dat het huidige openbare
weggedeelte ook na voltooiing van de
dijkverzwaring openbaar moet zijn. Op
haar verzoek is op een gedeelte van de
dijk langs de polder 't Noorden (van
Krassekeet tot de boerderij Utopia) de
weg op de dijkkruin geprojecteerd. De
natuurbeschermingsorganisaties stellen
zich op het standpunt dat straks geen
openbare weg mag zijn op plaatsen
waar nu in het geheel geen weg is. Dit
om totale ontsluiting van de oostkust te
voorkomen.
(zie vervolg pagina 2)
Voor
gehoorapparatenservice
ELECTROHUIS
Om al deze materialen uit de haven
Deze brakwaterplassen tussen Rembrandt en de wierschuur blijven gespaard omdat het dijktracee achter dit gebied langs gepland is.
ff Aft**.
WAAl CU UVtiC
■M V:\oput