-- ssar- Grom Zwarts Texel s m het harL> - aas&ar*- Tracee Oudeschild-Cocksdorp vastgesteld Dijkverhoging kan eind 1980 voltooid zijn 15 a 16 miljoen per jaar nodig Dijk in Wad tussen Oostkaap en Krassekeet B*H$9SK DINSDAG 24 FEBRUARI 1976 89e jaarGANG No. 9053 T E X E LS Ew'COU RANT Uitaavf» BV w/h LanapvplH A Da Rnnll Uitgave: BV ,/h Langeveld 4 De RoolJ Verschijn, dinsdags en vriJdagT Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 - Postgiro 652. Abonnementsprijs f 9,80 p. kw. Redaktle: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De f M A. +50 cent incasso- los 40 cent Rijkswaterstaat, gemeente, waterschap en natuurbeschermers hebben vrijdag tijdens een door RWS belegde bijeenkomst in het raadhuis overeenstemming bereikt over het te volgen tracée bij verhoging van het dijkgedeelte tussen Oudeschild en De Cocksdorp. Volgens ingenieur L. J. Weijdt is het technisch mogelijk in 1980 of '81 met dit project klaar te zijn. De kunstmatige waterkering van Texel zal in dat geval vijf jaar eerder op deltahoogte zijn gebracht dan oorspronkelijk in de bedoeling lag. Het tracee zoals dat op bovenstaande kaart middels een dikke zwarte lijn is weergegeven ziet er als volgt uit. Vanaf de inlaatsluis van de waterfabriek gaat de dijk in een rechte lijn buiten de bestaande dijk af op Dijkmanshuizen. Het tracee loopt vervolgens evenwijdig langs de buitenzijde van de ijsdijk, buigt bij de hoek Rcmbrandt-Ruijsdaal af naar binnen en gaat dwars door de oude wier- schuur met een boog weer naar buiten. Bij de Oostkaap loopt de nieuwe dijk binnendoor en laat daar een recreatiesteunpunt over (zowel bij Oostkaap als Krassekeet worden deze bolwerken verlaagd tot drie meter boven NAP om zo een prettige relatie met het water te creëeren) om vervolgens met een grote boog het Wad op te gaan en bij Krassekeet wer naar binnen af te buigen (recre- aticstcunpunt) Het tracee vervolgt zijn weg langs de binnenkant van de noor- derdijk, gaat bij de grote Schorren binnendoor en zwenkt bij Zeeburg naar bui ten om de hoek van de Eendrachtpolder opnieuw van binnen naar buiten te gaan. Voorwaarde voor versnelde dijkver hoging is wel dat minister Westerterp van verkeer en waterstaat bereid is aanzienlijk meer geld op kortere ter mijn voor dit doel beschikbaar te stel len. Volgens Weijdt is 15 a 16 miljoen gulden per jaar nodig in plaats van de huidige 8,5 miljoen die jaarlijks voor dijkverhoging op Texel beschikbaar is. Ook voorbereiding en overleg in het kader van de wetgeving zal met de nodige snelheid moeten geschieden. Als aan deze voorwaarden wordt vol daan kan eind volgend jaar al begon nen worden met verzwaring van de dijk langs de Eendrachtpolder. RWS gaat dan op twee plaatsen (zowel vanuit het zuiden als het noorden) aan voltooiing werken. De betrokken partijen kwamen vrij dag na 2 uur vergaderen tot overeen stemming. Hoofdingenieur-directeur F. de Vos van RWS in Haarlem had voor af al te kennen gegeven dat een be slissing niet langer uitgesteld mocht worden wilde de noodzakelijke ver snelling niet in gevaar komen. Belang rijkste compromis tussen de partijen werd geloten over het buitendijks tra cee tussen Oost kaap en Krassekeet. De dijk komt op deze plaats geheel zeewaarts van de bestaande dijk te liggen en steekt ter hoogte van de Hammerweg zo'n 200 meter het wad in. Grondbestemming Kernpunt in dc discussie was de be stemming van het nieuwe ingepolderde grondgebied. Burgemeester W. H. Sprenger liet doorschemeren dat het gemeentebestuur dit terrein een agra rische bestemming wil geven, om het verlies aan agrarisch areaal te compen seren dat ontstaat door de aanleg van 'n landinwaarts dijkgedeelte tussen hoeve Rembrandt en de wierschuur (Nieuwe- schild. De natuurbeschermers (Natuurmo numenten, dat de natuurgebieden aan de Waddenkant beheert, Waddenzecver- eniging, Landschapszorg Texel en de stichting Natuur en Milieu) vinden daarentegen dat het ingepolderde stuk Wad natuurgebied moet blijven. „Als dit landbouwgrond wordt kiezen wij voor een tracee dat zo veel mogelijk de bestaande dijk volgt", luidde het drei gement van dr. P. de Wilde, aanwezig namens de stichting Natuur en Milieu. „Wij willen geen beslissing over dit tra cee als daaraan niet direkt de bestem ming van de grond gekoppeld wordt", viel Munting, mede bestuurslid van de Waddenzeevereniging, hem bij. Burge meester Sprenger voerde aan dat de discussie over de bestemming thuis hoort bij de behandeling van het be stemmingsplan Buitengebied. De wens van de natuurbeschermers om het dijk- tracee tussen Oost kaap en Krassekeet nog niet vast te stellen maar daar eerst nog eens rustig over te praten werd door Ir. De Vos van de hand gewezen. „Uitstellen heeft niet zoveel zin; er is al genoeg over gepraat", zei hij. Na intern beraad besloten de natuurbeschermers de discussie over bestemming van dc ingepolderde grond uit te stellen tot het bestemmingsplan Buitengebied in mei aan de orde komt. Zij wilden het tracee niet af laten hangen van deze bestem ming om vertraging uit de weg te gaan, mits RWS niet meer met de grond zal doen dan krachtens de deltawet nood zakelijk is. Bezwaren De keuze voor een buitendijks tracee tussen de Kaap en Krassekeet is een op lossing waartegen door RWS en het wa terschap, gesteund door de gemeente, bezwaren zijn aangevoerd. Vooral het waterschap vond inpoldering van het Wad minder gewenst; zij vreesde voor het beheer en onderhoud van dit terrein te moeten opdraaien, een last die zij in geen geval op zich wil nemen. De ge meente liet daarop weten alleen met het buitendijks tracee akkoord te gaan als de konsekwenties van inpoldering niet ten laste van het waterschap zouden ko men. RWS meent dat de uitspringende punten Oostkaap en Krassekeet beter tot hun recht komen bij het tracee dat zo goed mogelijk de bestaande dijk volgt. „Een licht slingerende dijk sluit beter aan bij de schaal van het land schap dan een dijk die met een ruime boog over het Wad gaat". Overigens zul len zowel bij Oostkaap als Krassekeet de oude dijkgedeelten die buiten de nieuwe dijk komen te liggen, worden gehandhaafd om te dienen als recrea tieve steunpunten. Grondaankoop De betrokken partijen stapten om wille van de snelheid over hun bezwa ren heen of drongen deze naar de ach tergrond; de strijd om de bestemming van de ingepolderde grond is uitgesteld tot mei. Mocht het natuurgebied worden dan zorgen de natuurbeschermers voor het beheer en onderhoud. Om het dijk- tracee tussen Oudeschild en De Cocks dorp te kunnen verwezelijken zal zo'n 20 a 25 hectare schapenland moeten worden aangekocht, voornamelijk daar waar de dijk door weiland loopt om de natuurmonumenten Kleiput en Zandkes ('brakwatergebied) te sparen. De be staande dijk blijft daar in funktie en wordt mogelijk versterkt met materia len van andere oude dijkgedeelten. Al leen bii doorbraak komt de zogeheten inlaagdijk in funktie; deze dijk wordt geheel met klei en gras bekleed. Het verlies aan agrarische grond is niet in drukwekkend. De begrazingsoppervlak- te van een deltadijk (circa 7.50 plus NAP hoog en aan de voet 70 meter breed) is meer dan dubbel zo groot als die van het huidige smalle dijkje; hier door wordt weer een gedeelte voor scha penteelt geschikt grasland teruggewon nen. Voor het overige traceegedeelte moet nog slechts weinig grond worden aangekocht; tijdens de ruilverkaveling is op het oude Texelse land van Ceres tot Krassekeet langs de bestaande dijk een strook grond van 24 meter voor dijkverhoging gereserveerd. Overigens kan grondonteigening op het oude land niet worden tegengehouden, de deltawet laat dit toe zonder de aanwezigheid van een bestemmingsplan. Schema Het dijktracee waarover overeen stemming is bereikt begint ter hoogte van de inlaatsluis van de waterfabriek waar het aansluit op het tracee Oude- schild-Ceres, dat eind 1976 waterke- rend zal zijn en in 1977 wordt afge werkt. Datzelfde jaar wordt de dijk verzwaring ter hoogte van de Hornt ter hand genomen. Volgens de nieuwe planning van RWS zal de aanleg eind van dat jaar tot Nieuweschild gevor derd zijn. Dit gedeelte wordt in 1878 afgewerkt, terwijl hetzelfde jaar met het dijkvak tussen Nieuweschild en Krassekeet wordt begonnen. Onder tussen moet de nieuwe inlaatsluis in de dijk langs de polder 't Noorden klaar zijn zodat direkt met het dijk werk kan worden doorgegaan. Als te gelijkertijd vanuit tegenovergestelde richting met verhoging van de dijk langs de Eendrachtpolder wordt be gonnen kan het project in 1980 of '81 voltooid zijn. Aan het eind van deze polder sluit de dijk aan op het reeds verhoogde gedeelte nabij De Cocks dorp. 80 miljoen In totaal gaat het om dc aanleg van 15 kilometer deltadijk. Kosten 5 tot 6 miljoen gulden per kilometer; in totaal zo'n 75 tot 80 miljoen gulden. Voor dit bedrag wordt het dijkvak tussen Oude schild en De Cocksdorp verhoogd van minimaal 3.75 meter (dijkhoogte langs de Eendrachtpolder) tot ongeveer 7.50 meter boven NAP. Gemiddeld is de del tadijk 3 meter hoger dan de huidige dijkjes. Voor verzwaring is zo'n 150 tot 200 duizend kubieke meter zand per me ter dijk nodig. Als het aanlegtempo kan worden versneld moet in kortere tijd meer zand uit het Eierlandse Gat wor den gewonnen. RWS gaat hierover met dc natuurbeschermers om de tafel zit ten. Voor de aanleg van één meter dijk is ongeveer 33.000 kub klei nodig. De mogelijkheden voor kleiwinning op Texel zijn zeer beperkt zodat de groot ste hoeveelheden van het vaste land moeten komen. Aan dijkbekleding is 10 ton asfaltbeton per strekkende meter nodig. Nog wat benodigdheden: tussen 4 en 15 ton stortsteen (afhankelijk van de diepte) en 4.5 a 5 ton basaltzuilen per strekkende meter dijk. Werkweg van 5 meter van Oudeschild aan te kunnen voeren heeft RWS een 5 meter brede werkweg nodig. De natuurbeschermers gingen er mee akkoord dat de uiteindelijke weg- breedte pas in het bestemmingsplan wordt bepaald; zij zijn voor een dijkweg van ten hoogste 3.50 meter breedte. De werkweg is niet meer dan een fundering voor de uiteindelijke dijkweg, maar de natuurbeschermers hadden liever ge zien dat ook de ondergrond van de weg slechts 3.50 meter breed zou zijn ge weest. Weijdt verzekerde echter dat een 5 meter brede werkweg absoluut nood zakelijk is. Het waterschap wil dat de dijkweg uiteindelijk ook 5 meter breed wordt. Dijkgraaf M. Roeper wees in dit verband op de schade aan bermen bij het huidige 3.50 meter brede wegdek. Het waterschap stelt zich verder op het standpunt dat het huidige openbare weggedeelte ook na voltooiing van de dijkverzwaring openbaar moet zijn. Op haar verzoek is op een gedeelte van de dijk langs de polder 't Noorden (van Krassekeet tot de boerderij Utopia) de weg op de dijkkruin geprojecteerd. De natuurbeschermingsorganisaties stellen zich op het standpunt dat straks geen openbare weg mag zijn op plaatsen waar nu in het geheel geen weg is. Dit om totale ontsluiting van de oostkust te voorkomen. (zie vervolg pagina 2) Voor gehoorapparatenservice ELECTROHUIS Om al deze materialen uit de haven Deze brakwaterplassen tussen Rembrandt en de wierschuur blijven gespaard omdat het dijktracee achter dit gebied langs gepland is. ff Aft**. WAAl CU UVtiC ■M V:\oput

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 1